زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

نکات مهم مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف

wordcamp
1,615
15 دقیقه
نکات مهم مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف

فهرست مطالب

بدون شک پوست یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ارزیابی زیبایی افراد، به خصوص خانم‌ها به حساب می‌آید. عوامل مختلفی وجود دارند که هم بر روی ویژگی‌های محافظتی پوست و هم زیبایی آن تاثیرگذارند. اگر افزایش سن و تاثیرات غیرقابل انکاری که بر روی شادابی پوست دارند را کنار بگذاریم، عواملی مانند تابش مستقیم نور خورشید، سردی و گرمی هوا، خشکی پوست، حساسیت‌ها و بسیاری از موارد دیگر می‌توانند به مرور پوست شما را در معرض مشکلات مختلف و گاها جدی قرار دهند. در این مقاله قصد داریم نکاتی مهم و کاربردی برای مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف سال به همراه روتین مراقبت از پوست و معرفی محصولات مراقبت از پوست را به شما ارائه دهیم.

اهمیت مراقبت از پوست در فصول مختلف سال

طبیعتا زمانی که فصل عوض می‌شود همه ما لباس‌های فصل قبلی را کنار گذاشته و به سراغ لباس‌های مناسب فصل جدید می‌رویم. پوست صورت و بدن ما نیز دقیقا به همین میزان توجه نیاز دارد. در واقع در هر فصلی از سال باید نکات و راهکارهای متفاوتی را برای مراقبت از پوستمان در نظر بگیریم.

برای مثال در فصل تابستان با توجه به تابش مستقیم نور خورشید و گرمی و خشکی هوا در بسیاری از مناطق ایران، باید از کرم‌های ضدآفتاب و یا کرم‌های مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. در پاییز و زمستان نیز به دلیل سرمای هوا و شرایط نامساعد جوی، باید نسبت به انتخاب پوشاک مناسب و همچنین استفاده از محصولات مراقبت از پوست مانند کرم‌های مرطوب کننده از مشکلاتی نظیر خشکی پوست جلوگیری کنید.


مطالعه بیشتر: ۱۰ کرم ضد آفتاب برتر برای انواع پوست


روتین مراقبت از پوست در فصل پاییز

خشکی پوست در فصل سرما
خشکی پوست در فصل سرما

فصل پاییز یکی از مهم‌ترین فصل‌هایی است که باید حسابی مراقب سلامت پوست خود باشید. در این فصل خورشید در وضعیت خاصی قرار دارد و بسیاری به گمان اینکه دیگر از شدت تابش آن کم شده، روتین مراقبت از پوست را مانند تابستان و فصل های دیگر رعایت نمی کنند. در این بخش به بررسی مواردی که باید همچنان در برنامه مراقبت از پوست خود قرار دهید، می پردازیم.

  • محصولات مراقبت از پوست در فصل پاییز: کرم ها

 

کرم مرطوب کننده : کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان باید طبق روتین مراقبت از پوست همیشگی رعایت شود. از آنجایی که پوست بدن به خصوص پوست دست تقریبا هر روز در معرض آلودگی‌ها و مواد شوینده مختلف خانگی و یا حتی صنعتی قرار دارد، نیازمند توجه ویژه‌ای است. انواع مختلفی از کرم مرطوب کننده پوست در بازار وجود دارند که می‌توانید با توجه به نوع پوست خود (چرب، معمولی و خشک) آنها را تهیه کنید.

ضد آفتاب : به دلیل این که آفتاب و گرما در فصل پاییز کمتر است نباید استفاده از کرم ضد آفتاب را کنار بگذارید. بالعکس استفاده از ضد آفتاب در این فصل به شدت توصیه می گردد. عدم استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل پاییز یکی از آن اشتباهات رایجی است که متاسفانه خیلی از افراد مرتکب می‌شوند. پوست صورت یا بدن شما در این سه ماه نیز به کرم‌های ضد آفتاب با SPF حداقل 15 و یا بالاتر نیاز خواهد داشت.

کرم روز و شب : استفاده از کرم های روز و شب نیز به سلامت پوست و رساندن مواد مغذی به پوست نقش مهمی دارند، از آن ها غافل نشوید.

  • محصولات مراقبت از پوست در فصل پاییز: لایه بردار

واقعیت این است که پوست شما در طول فصل تابستان به علت تابش مستقیم نور خورشید، شنا در استخر، خشکی هوا و بسیاری از موارد دیگر تا حدی خشک و آسیب‌پذیرتر شده است. بنابراین باید پوست خود را به بهترین شکل آماده کنید. یکی از روش‌ها بکارگیری محصولات مراقبت از پوست مثل لایه بردارها است، تا سلول‌های خشک و آسیب دیده پوست برداشته شده و به نوعی شادابی خود را بدست آورد.

برای لایه برداری می‌توانید از کرم‌ لایه بردار مخصوص و یا لیف و صابونی ملایم استفاده کنید. اسکراب‌های فیزیکی مانند لیف‌هایی که دارای بافت کروی هستند به لایه برداری هر چه بهتر پوست کمک می‌کنند. دقت داشته باشید پس از هر بار لایه‌ برداری استفاده از کرم‌های مرطوب کننده را فراموش نکنید.


مطالعه بیشتر: ۱۰ کرم پودر برتر برای پوست خشک


  • محصولات مراقبت از پوست در فصل پاییز: لوسیون و ماسک

توجه به رطوبت رسانی مداوم و منظم یکی از نکات مهم مراقبت پوست در فصل‌های مختلف سال محسوب می‌شود که از اهمیت زیادی نیز برخوردار است. بنابراین بهتر است برای روزهای هفته خود یک برنامه‌ریزی مناسب داشته باشید. برای مثال شما می‌توانید هر شب استفاده از لوسیون را در یک زمان مشخص در نظر بگیرید و یا ماسک مو و صورت خود را در روز خاصی از هفته که سرتان خلوت‌تر است انجام دهید.

  • محصولات مراقبت از پوست در فصل پاییز: کرم پا

در سه ماه پاییز و پس از آن احتمالا پای شما در کفش‌های کاملا بسته، بوت و نیم‌بوت قرار خواهد گرفت. بنابراین توجه به خشکی، مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از ابتلا به قارچ و عفونت و رفع ترک‌های پاشنه پا بسیار مهم است. این موضوع وقتی اهمیت بیشتری می‌یابد که متوجه می‌شوید در فصل بهار و تابستان قرار است پاهای خود را در صندل‌ قرار داده و یا از شلوارهایی با قد کوتاه‌تر استفاده کنید. به همین دلیل شما باید با استفاده از کرم‌های ضد ترک و خشکی پا، لایه‌ بردار، کرم‌های مرطوب کننده و یا لوسیون، به خوبی از پاهای خود مراقبت نمایید.

روتین مراقبت پوست در زمستان

مراقبت از پوست در فصل سرما
مراقبت از پوست در فصل زمستان

در فصل زمستان در بسیاری از مناطق ایران شاهد آب و هوای سرد و خشک هستیم. سرمای هوا بدون شک بر روی کیفیت و سلامت پوست چهره و بدن شما تاثیرات نامطلوبی خواهد گذاشت. باد، سرما، خشکی هوا و کاهش نور خورشید همگی عواملی هستند که می‌توانند بر روی شادابی پوست شما تاثیر منفی بگذارند. اگرچه برای برخی افراد خشکی پوست در این فصل مشکلی گذرا و نه چندان جدی است اما بسیاری از افراد با سرد شدن هوا از مشکلاتی مانند ترک‌های پوستی دردناک به خصوص در لب‌ها و دست‌ها رنج می‌برند. در ادامه راهکارهایی برای داشتن برنامه منظم روتین مراقبت از پوست با هدف جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ شادابی و سلامت در سردترین سه ماه سال را به شما نشان می‌دهیم.

  • روتین مراقبت از پوست در زمستان: جلوگیری از خشکی پوست

مراقبت از پوست دست و صورت در این فصل بسیار مهم است. سعی کنید در روزهای سرد حتما از دستکش‌های مناسب استفاده کنید. شال گردن، ماسک‌های اسکی (در مناطقی با سرمای بیش از اندازه) و کلاه می‌توانند به گرم نگه داشته پوست صورت و در نتیجه کاهش احتمال خشک شدن آن کمک کنند.


مطالعه بیشتر: خواص آلوئه ورا برای پوست


سعی کنید پیش از خوابیدن از کرم مرطوب کننده، نرم کننده و یا بالم بر روی لب خود استفاده کنید تا دچار خشکی و ترک‌های دردناک نشود. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان متناسب با نوع پوست صورت و دست در این سه ماه از سال بسیار مهم است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نباید اجازه دهید تا پوست شما کاملا خشک شود و سپس از این کرم‌ها استفاده کنید! با ورود به فصل زمستان باید آماده مراقبت دو چندان از پوست ارزشمند خود باشید.

  • روتین مراقبت از پوست در زمستان: ضد آفتاب

در صورتی که روزانه چند ساعت در معرض تابش نور خورشید قرار دارید، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF حداقل 15 حتی در روزهای سرد سال نیز مهم است. باتوجه به تغییرات لایه اوزون و آسیب‌هایی که اشعه UV نور خورشید به پوست انسان وارد می‌کند، این نکته را باید همواره به خاطر داشته باشید. خوشبختانه این روزها اکثر لوازم آرایشی و بهداشتی نظیر کرم پودر و کرم‌های مرطوب کننده از SPF 15 برخوردار هستند.

  • روتین مراقبت از پوست در زمستان: لایه بردار

با توجه به اینکه در طول فصل سرد سال پوست بدن شما معمولا کمتر دیده می‌شود شاید بسیاری از افراد اهمیت لایه برداری را فراموش کنند. لایه برداری صحیح با جداسازی سلول‌های مرده پوست باعث آبرسانی و رطوبت‌رسانی هر چه بیشتر به پوست بدن شما می‌شوند. از سوی دیگر اگر می‌خواهید برای فصل بهار و تابستان پوستی شفاف و شاداب داشته باشید بهتر است از همین حالا به بخش‌هایی مانند آرنج‌ها، زانوها و قوزک پا توجه ویژه‌ای داشته باشید.

برای مراقبت بهتر می توانید از محصولات مراقبت از پوست در فروشگاه اینترنتی مو تن رو دیدن فرمایید.

  • روتین مراقبت از پوست در زمستان: حمام آب داغ!

نکات حمام با آب داغ و مراقبت از پوست
مضرات حمام با آب داغ

احتمالا همه می‌دانیم که پس از بازگشت به منزل در یک روز سرد زمستانی، دوش داغ چقدر می‌چسبد! اما این کار یکی دیگر از اشتباهات رایجی است که متاسفانه بسیاری از افراد مرتکب می‌شوند. با این کار شما چربی‌های مفید و رطوبت پوست خود را تا حد زیادی کاهش می‌دهید و اگر پس از دوش گرفتن مراقبت‌های لازم را انجام ندهید، به مرور پوستی خشک همراه با خارش، سوزش و التهاب نصیبتان خواهد شد.

به همین دلیل توصیه می‌شود از آب ولرم برای دوش گرفتن استفاده کنید. البته این نکته را هم باید بدانید که محیط حمام باید به اندازه کافی گرم باشد تا سرما نخورید.

  • روتین مراقبت از پوست در زمستان: بخور

اگر در آپارتمان یا منزل مسکونی شما سیستم گرمایش مرکزی، بخاری یا هر وسیله گرمایش دیگری وجود دارد باید بدانید که رطوبت هوا تا حد زیادی کاهش می‌یابد. به همین دلیل بهتر است در بخش‌هایی از منزل خود از یک دستگاه بخور مناسب استفاده کنید. این موضوع به خصوص در اتاق خواب که چندین ساعت از شبانه روز را در آن سپری می‌کنید از اهمیت بیشتری برخوردار است. با این کار شما رطوبت کافی را در محیط زندگی خود فراهم کرده و در نتیجه پوست شما کمتر دچار خشکی خواهد شد.

دستگاه بخور

برای خرید دستگاه بخور کلیک کنید

مطالعه بیشتر: ویژگی های کرم آبرسان پوست


  • روتین مراقبت از پوست در زمستان: رژیم غذایی

نوشیدن آب فراوان به اعتقاد بسیاری از افراد صرفا مخصوص به زمان گرما، تعریق زیاد و تشنگی است. اما شاید برایتان عجیب باشد که در فصل زمستان نیز بدن شما تقریبا به همان میزان به آب نیاز دارد. در واقع اگر می‌خواهید پوست بدن یا چهره شده همواره شاداب و سلامت باشد، نوشیدن آب و رساندن رطوبت از این طریق یکی از واجبات است.

علاوه بر نوشیدن آب، باید دقت کنید که داشتن رژیم غذایی مناسب شامل مواد غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای سلامت پوست و مو، به جلوگیری از اکثر مشکلات پوستی رایج در این فصل کمک شایانی می‌کند. مصرف این مواد باعث می‌شود تا پوست شما ساختار مستحکم و در عین حال انعطاف‌پذیرتری پیدا نموده و در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد این سه ماه مقاومت بیشتری را از خود نشان دهد.

  • روتین مراقبت از پوست در زمستان: ماسک خانگی

برای کاهش التهاب و مشکلاتی ناشی از خشکی پوست در فصل سرما استفاده از ماسک‌های خانگی بسیار مفید است. کافیست ترکیبی مناسب از روغن‌های طبیعی بسیار مفید برای پوست نظیر روغن بادام، آووکادو و یا موادی مانند موز و عسل را تهیه نموده و آن را 15 الی 20 دقیقه بر روی پوست صورت یا بدن خود قرار دهید. این ترکیبات آبرسانی مناسبی را برای پوست شما به همراه خواهد داشت.

برنامه مراقبت از پوست در فصل بهار

مراقبت از پوست در فصل بهار
مراقبت از پوست در فصل بهار

پوست شما پس از طی سه ماه سخت اکنون در فصل بهار شرایط حساسی قرار دارد. با گرم شدن هوا کم کم باید لباس‌های زمستانی و ضخیم را کنار بگذارید و پوست بهاری خود را در معرض تابش آفتاب قرار دهید. به همین دلیل اگر کیفیت و شادابی پوست شما در حد مطلوبی نباشد دچار مشکل خواهید شد.

  • ضرورت استفاده از ضد آفتاب

همان‌طور که گفتیم پوست شما قرار است بیشتر در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد، به همین دلیل استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب با SPF حداقل 15 بسیار مهم است. توجه داشته باشید حتی در فصل بهار اگر در یک روز آفتابی گرم بیرون می‌روید باید هر چند ساعت مجددا از کرم ضد آفتاب بر روی پوست خود استفاده کنید تا اثربخشی آن به حداکثر برسد.

همچنین برای اینکه لک‌های پوستی کاهش پیدا کنند بهتر است از محصولات بهداشتی و مراقبت پوست حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های ضروری برای شادابی پوست نظیر ویتامین C استفاده کنید. برخی از این محصولات در زمینه پیشگری از پیری زودرس پوست و چین و چروک‌ها اثرات بسیار مطلوبی دارند.


مطالعه بیشتر: خواص گلاب برای پوست


  • آبرسانی پوست

حفظ رطوبت و آبرسانی مداوم به پوست امری بسیار مهم است که در لیست نکات مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف سال قرار می‌گیرد. توصیه می‌شود پس از حمام، پیش از خوابیدن و یا هر زمانی که امکان استراحت پوست شما برای چند ساعت وجود دارد از لوسیون‌ها، کرم‌های نرم کننده و مرطوب کننده و ماسک‌ها متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید.

اگر درست کردن ماسک برایتان دشوار است و یا وقت و حوصله‌اش را ندارید، ماسک‌های کرمی آماده موجود در بازار یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما هستند. با استفاده مداوم از این محصولات می‌توانید شادابی و جوانی پوست خود را به بهترین شکل حس کنید. همچنین محصولاتی که حاوی روغن‌های گیاهی مفید مانند اسطوخودوس، جوجوبا، زیتون و یا هیدروکسی اسید و هیالورونیک هستند به خوبی می‌توانند در حفظ رطوبت، مبارزه با خشکی و حتی کاهش چین و چروک در پوست شما، موثر باشند.

کرم آبرسان آمبرلا

خرید محصولات مرطوب کننده و آبرسان پوست

محصولات مراقبت از پوست در فصل تابستان

مراقبت از پوست در فصل تابستان
مراقبت از پوست در فصل تابستان

نکاتی که برای مراقبت در فصل تابستان باید آنها را رعایت کنید با مواردی که برای فصل بهار گفتیم چندان متفاوت نیستند. در واقع در این سه ماه گرم شما بیشتر و بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، هوا بسیار گرم می‌شود و شدت تعریق پوست شما نیز به طور محسوسی افزایش خواهد یافت. بنابراین میزان توجه شما به حفظ سلامت پوستتان نیز به همین نسبت باید بیشتر شود.

  • محصولات مراقبت از پوست در تابستان: ضد آفتاب

تابش مستقیم نور خورشید با بیشترین شدت خود باعث می‌شود تا استفاده از کرم ضد آفتاب در صدر لیست نکات مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف قرار بگیرد. دقت کنید اگر سابقه بیماری پوستی یا سرطان پوست و لب دارید، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF حداقل 30 توصیه می‌شود، در غیراینصورت کافیست از همان کرم‌های SPF 15 استفاده نمایید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اگرچه بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی از لایه محافظتی در برابر تابش نور خورشید برخوردار هستند اما اثربخشی آنها هیچگاه به اندازه کرم‌های ضد آفتاب تخصصی نخواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود از یک کرم ضد آفتاب متناسب با نوع پوست خود استفاده نموده و هر چند ساعت یک بار آن را بر روی پوست خود تجدید کنید.


مطالعه بیشتر: تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده را بدانیم


  • آرایش سبک‌تر

در این فصل با توجه به افزایش میزان تعریق پوست شما، استفاده از میکاپ و آرایش‌های سنگین می‌تواند تنفس پوست شما را با مشکل مواجه کند. بنابراین، بهتر است در روزهای گرم تابستانی حتی‌الامکان از آرایش‌های سبک استفاده کنید. بدین ترتیب، تنفس پوست شما به علت گرما، رطوبت و لایه‌ای ضخیم از مواد آرایشی دچار مشکل نخواهد شد.

  • محصولات مراقبت از پوست در تابستان: آبرسان و مرطوب کننده

با توجه به افزایش دمای هوا، حفظ رطوبت و شادابی پوست اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند. توصیه می‌شود روزانه دو بار با آب ولرم دوش بگیرید و سپس از محصولات مراقبت از پوست شامل کرم‌های مرطوب کننده، تغذیه کننده و لوسیون‌ها استفاده کنید. اگر این کارها را به صورت منظم انجام دهید به مرور شاهد تاثیرات مثبت آن خواهید بود.

علاوه بر این، لایه‌برداری طبیعی با استفاده از اسکراب‌های فیزیکی مانند لیف 2 الی 3 مرتبه در هفته توصیه می‌شود. با توجه به اینکه با افزایش گرما و نامساعد شدن شرایط آب و هوایی سرعت پیر شدن سلول‌های پوستی نیز افزایش می‌یابد، لایه‌برداری منظم و البته نه چندان شدید، باعث بهبود کیفیت و سلامت پوست صورت و بدن شما خواهد شد.

نکات کلی برای حفظ و مراقبت از پوست

نکات کلی برای حفظ و مراقبت از پوست
نکات کلی برای حفظ و مراقبت از پوست

علاوه بر نکاتی که به تفکیک هر فصل از سال گفته شد، به منظور اینکه در تمام طول سال از پوستی شفاف، سالم و شاداب برخوردار باشید باید یک سبک زندگی مناسب را نیز انتخاب کنید. در برنامه غذایی روزانه شما باید مصرف حداقل 6 الی 8 لیوان آب، آب میوه، میوه و سبزیجات تازه جای داشته باشد. همچنین ورزش و داشتن تحرک کافی برای تعریق بهتر، پاکسازی منافذ پوست، حفظ انعطاف‌پذیری و سلامت پوست بسیار مهم است. دوش گرفتن منظم، اصلاح صورت یا بدن با ملایمت و رعایت نکات بهداشتی، به جلوگیری از حساسیت‌ها و التهاب‌های پوستی کمک زیادی می‌کنند.

خانم‌هایی که هر روز به محل کار می‌روند، حتما قبل از خوابیدن دوش گرفته، آرایش را از صورتشان پاک نموده و از محصولات مراقبت از پوست مثل مرطوب کننده‌ها، لوسیون‌ها و کرم‌های تغذیه کننده پوست استفاده کنند. این کار به کاهش چین و چروک‌ها و پیری زودرس سلول‌های پوست کمک زیادی خواهد نمود.