زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

مراقبت از پوست نوجوان

wordcamp
303
10 دقیقه
مراقبت از پوست نوجوان

بروز آکنه ولگاریس یا جوش دوران بلوغ، بخشی از روند طبیعی رشد نوجوانان است. این جوش‌ها به طور معمول از 13 تا 20 سالگی نمایان می‌شوند. جوش‌های دوران بلوغ اغلب متورم، قرمز و چرکی‌اند. علت اصلی جوش نوجوانی، تغییرات هورمونی در این دوران است. با تغییر میزان چربی که از غدد پوستی ترشح می‌شود، منافذ پوست مسدود و جوش ایجاد می‌شود. با مراقبت از پوست نوجوان از ایجاد جوش جلوگیری می‌شود. ما  در این مطلب از مجله موتن‌رو، بهترین محصولات پوستی جهت مراقبت از پوست نوجوان را معرفی خواهیم کرد. همچنین، راهکارهایی برای داشتن پوستی درخشان را بیان می‌کنیم.

اهمیت مراقبت از پوست نوجوانان

در دوران نوجوانی پوست میزان زیادی کلاژن دارد و خاصیت الاستیکی پوست، بیش از هر زمان دیگری است. با بالا رفتن سن، میزان کلاژن و خاصیت کشسانی پوست کاهش می‌یابد. با شروع مراقبت از پوست قبل از 20 سالگی، روند پیری دیرتر آغاز شده و پوست به کلاژن سازی ادامه می‌دهد.

مراقبت از پوست نوجوان
مراقبت از پوست نوجوان

روتین مراقبت از پوست نوجوانان

برای مراقبت از پوست قبل از 20 سالگی، به روتین پوستی گران‌قیمت و طولانی احتیاج ندارید. یک روتین پوستی مناسب برای نوجوانان شامل شوینده، مرطوب‌کننده، ضد آفتاب و در آخر اسکراب جهت لایه‎‌برداری پوست است. جوش زدن در سال‌های نوجوانی، امری طبیعی است و برای درمان جوش صورت، راهکارهای زیادی وجود دارد. توجه داشته باشید که جوش‌های درناک و متورم برای درمان، به نظر پزشک نیاز دارند. در بعضی موارد، جوش‌های هورمونی تنها با قرص‌های خوراکی‌ای که پزشک تجویز می‌کند، رفع می‌شوند. اگر جوش‌های صورتتان دردناک و ملتهب نباشند، به احتمال زیاد با رعایت روتین پوستی مناسب درمان می‌شوند.

شوینده

 اولین مرحله قبل از خرید شوینده، شناخت نوع پوستتان است. در ادامه مقاله، ما به شما کمک می‌کنیم نوع پوست خود را بشناسید.

پوست نرمال

سطح پوست‌های نرمال، نه خشک است و نه چرب؛ منافذ صورت در آن بسته هستند و چربی پوست به ندرت باعث جوش می‌شود. میزان آب در لایه‌های زیرین پوست با مقدار چربی آن در تعادل است. پوست نرمال در بزرگسالان بسیار کمیاب است. مراقبت و روتین مراقبت از پوست نوجوان با پوستی نرمال، بسیار راحت است. از آنجا که به ندرت جوش می‌زنید، شما تنها به شوینده خوب، کرم مرطوب‌کننده و ضدآفتاب احتیاج دارید. اگر پوست شما نرمال است، از شوینده‌های بدون الکل استفاده کنید زیرا وجود الکل در شوینده سبب خشکی صورت می‌شود.

پوست چرب

قسمت دشوار مراقبت از پوست نوجوانان با پوستی چرب، استعداد پوست در ایجاد جوش و آکنه است. ظاهر پوست چرب براق است و منافذ صورت باز هستند. میزان ترشح سبوم (چربی) در این نوع پوست زیاد است. برای مراقبت از پوست چرب قبل از 20 سالگی، باید به نکاتی توجه شود. اگر پوستتان چرب است، بیش از دوبار در روز آن را نشویید. شستشوی زیاد  صورت، غدد چربی پوست را تحریک می‌کند؛ در نتیجه، ترشح چربی بیش‌تر خواهد شد. شوینده‌های فاقد چربی مناسب شستشوی پوست چرب هستند.

پوست خشک

سطح پوست خشک تقریبا زبر است. اگر پوستتان خشک است، مراقبت پوستی را قبل از 20 سالگی آغاز کنید. پوست‌های خشک، کم آب‌اند و روتین پوستی مناسب این مشکل را رفع می‌کند؛ اما بی‌توجهی به این مسئله ممکن است پوست خشک را به پوست حساس تبدیل کند. شوینده‌ای مناسب پوست خشک است که حاوی هیالورونیک اسید باشد. هیالورونیک اسید با جذب آب و انتقال آن به بافت‌های پوست صورت، کم آبی آن را جبران می‌کند.

پوست مختلط

پوست مختلط، ترکیبی از انواع پوست است. اغلب در این نوع پوست، ناحیه تی زون (پیشانی، بینی و چانه) چرب است. بقیه اعضای صورت ممکن است خشک یا نرمال باشند. نوجوانان با پوست مختلط می‌توانند از شوینده‌های ژلی استفاده کنند. این شوینده‌ها هم با پوست خشک و هم پوست‌های چرب سازگارند.     

ژل بهداشتی نوجوانان اوریفلیم حاوی عصاره طبیعی بنفشه وحشی حجم 300 میل
خرید ژل بهداشتی نوجوانان اوریفلیم حاوی عصاره طبیعی بنفشه وحشی حجم 300 میل

 اگر همچنان نتوانسته‌اید نوع پوستتان را بشناسید، این روش را امتحان کنید:

بعد از حمام، برای نیم ساعت پوستتان را به حال خود رها کنید و از هیچ محصول پوستی‌ای استفاده نکنید. اگر احساس کشیدگی پوست به شما دست داد، به احتمال زیاد پوست خشکی دارید. پوست چرب بعد از حمام براق و مرطوب به نظر می‌رسد. پوست‌های نرمال، نه احساس کشیدگی به شما می‌دهند و نه به سرعت براق می‌شوند. حالا که نوع پوستتان را شناختید، می‌توانید شوینده مناسب را انتخاب کنید.

نکته مهم

شوینده‌های صابونی در روتین مراقبت از پوست نوجوانان جایی ندارند. از صابون‌ها دوری کنید. صابون به خاطر خاصیت قلیایی که دارد، Ph پوست را از تعادل خارج می‌کند؛ در نتیجه صورت جوش می‌زند.

استفاده از مرطوب کننده

برای مراقبت از پوست نوجوانان، استفاده از یک مرطوب‌کننده خوب الزامیست. در اهمیت استفاده از مرطوب‌کننده باید بگوییم که مونیکا بلوچی راز زیبایی پوست خود را در همیشه مرطوب نگه داشتن آن می‌داند. یکی از اصلی‌ترین علل جوش صورت، کم آبی پوست است. در میان لایه‌های زیرین پوست، آب وجود دارد. وقتی پوستتان کم آب شود، چربی بیش‌تری از غده‌ها ترشح و جوش ایجاد می‎‌شود؛ بنابراین همیشه پوستتان را مرطوب نگه دارید. یک کرم مرطوب‌کننده خوب، سبک و فاقد چربی است. پیشنهاد می‌کنیم نوجوانان با پوست چرب، از مرطوب‌کننده‌های ژلی استفاده کنند. این مدل مرطوب‌کنند‌ه‌ها بسیار سبک‌اند و منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. بهتر است افراد با پوست خشک، کرم مرطوب‌کننده‌ای انتخاب کنند که حاوی هیالورونیک اسید باشد. پیش‌تر ازخواص هیالورونیک اسید برای پوست خشک گفتیم.

کرم مرطوب‌کننده نئودرم مدلOptimal Hydrosense حجم 150 میل
خرید کرم مرطوب‌کننده نئودرم مدل optimal Hydrosense حجم 150 میل

ضدآفتاب

به مهم‌ترین بخش از روتین مراقبت از پوست نوجوان یعنی استفاده از ضد‌آفتاب رسیدیم. فرقی نمی‌کند که هوا آفتابی باشد یا ابری؛ در هر صورت بدون ضدآفتاب خانه را ترک نکنید. اگر خانه‌تان پنجره دارد و نور آفتاب به داخل نفوذ می‌کند، در خانه هم ضدآفتاب بزنید. فراموش نکنید که هر سه ساعت، ضدآفتاب را ترمیم کنید. درهنگام خرید ضدآفتاب، به عدد اس‌پی‌اف آن دقت کنید. برای محافظت پوست از اشعه آفتاب، بهتر است این عدد 30 یا بیش‌تر باشد.

لایه‌ برداری فراموش نشود!

لایه‌برداری یکی از مراحل مهم در روتین مراقبت از پوست نوجوانان است. منظور از لایه‌برداری، از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست است که در خارجی‌ترین لایه‌های آن، تجمع کرده‌اند. با پاکسازی پوست از این سلول‌های مرده و قدیمی، از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌شود. شما برای لایه‌برداری پوستتان در خانه، به یک اسکراب ملایم نیاز دارید. روش استفاده از اسکراب، همچون شوینده‌های صورت است. بیش‌تر اسکراب‌ها حاوی دانه‌های ریز به منظور لایه‌برداری هستند؛ در نتیجه، با ملایمت پوست صورت را اسکراب کنید.

اسکراب صورت ضد آکنه سینت ایوز حاوی عصاره زردآلو وزن 170 گرم
خرید اسکراب صورت ضد آکنه سینت ایوز حاوی عصاره زردآلو وزن 170 گرم

انتخاب محصولات پوستی مناسب، در مراقبت از پوست نوجوان اهمیت زیادی دارد؛ اما تنها موردی نیست که باید به آن توجه شود. در ادامه، به نکاتی اشاره می‎‌کنیم که رعایت آن‌ها سلامت پوست شما در بزرگسالی را تضمین می‌کند.

سبک زندگی در سال‌های نوجوانی

سبک زندگی سالم در سال‌های نوجوانی و جوانی، می‌تواند تضمین‌کننده‌ی سلامت پوست در بزرگسالی باشد.

نوشیدن آب

برای مراقبت از پوست قبل از 20 سالگی، نوشیدن آب بهترین شروع ممکن است. از سال‌های نوجوانی بدنتان را به نوشیدن آب فراوان عادت دهید چرا که آب عملکرد دستگاه گوارش را بهینه می‌کند. اگر اعضای داخلی شما در سلامت باشند، بی‌شک پوست شما سالم خواهد ماند.

دست نزدن به جوش ها

 اگر در سال‌های نوجوانی جوش زدید، به آن دست نزنید یا به اصطلاح جوش‌ها را نترکانید. این عمل سبب پخش باکتری زیر پوست شده و جوش‌های بیشتری به وجود می‌آیند. درک می‌کنیم که جوش‌ها ممکن است عذاب‌آور و اعصاب‌خرد‌کن باشند اما با صبر همه‌ چیز حل خواهد شد.

آرایش و پوست

ممکن است در سنین جوانی و نوجوانی به آرایش صورت علاقه‌مند شوید اما باید بدانید افراط در هر زمینه‌ای دردسرساز است. در آرایش صورت، نکاتی وجود دارد که بهتر است رعایت کنید.

پیشنهاد نویسنده: عوارض آرایش کودکان

کرم‌پودر

 از کرم‌پودرهای چرب وسنگین دوری کنید. این کرم‌ها وارد منافذ می‌شوند و از تنفس پوست جلوگیری می‌کنند.

براش آرایشی تمیز

قبل از استفاده از براش یا اسفنج‌های آرایشی، از تمیزی آن‌ها اطمینان حاصل کنید. براش‌های آلوده، پوست شما را به بستری مناسب برای رشد باکتری تبدیل می‌کنند.

محصولات آرایشی معتبر

لوازم آرایشی، با سطح پوست شما ارتباط دارند. سعی کنید از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید زیرا محصولات فیک و تقلبی، آسیب‌های جدی به سلامت پوستتان وارد می‌کند.

رژیم غذایی

ممکن است تغییرات هورمونی نوجوانان، موجب کشش آن‎‌ها به برخی تنقلات ناسالم شود. عادت‌های غذایی نقش بسزایی در مراقبت از پوست نوجوان دارند. لازم نیست به خودتان سخت بگیرید فقط کافیست اعتدال را رعایت کنید. فست‌فود و شکلات، دو خوراکی دوست‌داشتنی اما مضر هستند. تا جایی که می‌توانید مصرف آن‌ها را محدود کنید. یکی از روش‌های ارزان مراقبت از پوست قبل از 20 سالگی، مصرف سبزی‌ها است. از کلم‌بروکلی، کدو، اسفناج، کرفس و سبزی‌خوردن غافل نشوید.

سبزیجات مفید برای پوست
سبزیجات مفید برای پوست

ورزش

ورزش و تحرک متابولیسم بدن شما را به تعادل می‌رسانند. وقتی سوخت و ساز بدنتان طبیعی باشد، عملکرد هورمون‌ها بهبود می‌یابد. ورزش بر سلامت روان هم تاثیرات مفیدی دارد. نوجوانان در این دوران با احساسات و هیجانات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. کنترل این احساسات گاهی دشوار است. پیشنهاد می‌کنیم برای عبور آسان‌تر از این دوران، ورزش را در برنامه‌ی روزانه‌تان قرار دهید.

حمام آفتاب ممنوع!

 اشعه آفتاب در هر سنی برای پوست مضر است. اگر به پوست برنز و تیره علاقه دارید، از کرم‌ برنز استفاده کنید. این کرم‌ها برای مدت کوتاهی پوستتان را تیره می‌کنند اما عوارض آن بسیار کم‌تر از حمام آفتاب است.

راه‌ های درمان جوش و آکنه

در ابتدای مطلب بیان کردیم که ظاهر شدن جوش و آکنه در سال‌های نوجوانی، امری طبیعی است. بهترین زمان برای مراقبت از پوست نوجوان، قبل از 20 سالگی است. درمان جوش، بخشی از روتین مراقبت پوست نوجوانان است. راه‌های متفاوتی برای درمان جوش وجود دارد.

از نظر پزشکان، درمان خودسرانه جوش خطرناک است. اگر جوش‌هایی که می‌زنید سفت، زیرپوستی‌، سرسفید، ملتهب و چرکی‌اند، به راحتی درمان نمی‌شوند. برای درمان اینگونه جوش‌ها، به نظر پزشک نیاز دارید. متخصص پوست با توجه به نوع پوستتان، نوع آکنه و سبک زندگی شما دارو یا محصولات پوستی مناسب را پیشنهاد می‌دهد.

جوش صورت در نوجوانان
جوش صورت در نوجوانان

محصولات درمانی

در سال‌های اخیر، برندهای مختلف محصولات زیادی جهت درمان جوش تولید کرده‌اند. تونر، شوینده، کرم مرطوب‌کننده، ضد آفتاب، اسکراب و ماسک‌های پوستی مخصوص درمان جوش و آکنه وجود دارد. در خرید این محصولات به اصالت کالا دقت کنید. محصولات  تقلبی نتایج زیان‌باری برای پوست به ارمغان می‌آورند.

رعایت روتین پوستی

با رعایت روتین مراقبت از پوست نوجوان، جوش و آکنه از بین خواهد رفت. جوش و آکنه ماندگار نیست و طول درمان جوش و آکنه با رعایت روتین پوستی، حداقل شش ماه است. در کنار رعایت روتین پوستی، صبر و حوصله داشته‌ باشید.

پیشنهاد نویسنده: از بین بردن جوش نوجوانی

جمع‌بندی

سال‌های نوجوانی، سال‌هایی سخت و پر از استرس‌اند. جوش و آکنه می‌تواند فشار روانی این دوران را بیش‌تر کند. نکته‌ی مهم، شروع مراقبت از پوست قبل از 20 سالگی است. با مراقبت از پوست نوجوان، بسیاری از مشکلات پوستی رفع خواهند شد. مجله اینترنتی موتن‌رو خوشحال است که با پرداختن به این موضوع مهم، ممکن است سال‌های نوجوانی را برای شما لذت‌بخش‌تر کند.   

سوالات متداول

چه خطراتی پوست نوجوانان را تهدید می‌کند؟

با توجه به تغییر میزان ترشح هورمون‌ها در دوران نوجوانی، احتمال ظاهر شدن جوش و آکنه روی پوست زیاد است.

نوجوانان برای مراقبت از پوستشان باید از چه چیز‌هایی پرهیز کنند؟

کم تحرکی، رژیم غذایی نامناسب و نداشتن روتین پوستی مناسب نوجوانان همه از عوامل جوش و آکنه هستند؛ بهتر است این موارد را رعایت کنید.

مهم‌ترین اجزای روتین پوستی نوجوانان چیست؟

شوینده، کرم مرطوب کننده، ضدآفتاب و اسکراب از مهم‌ترین اجزای یک روتین پوستی مناسب هستند.