زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

مهم ترین تغییرات پوست در بارداری + راه حل

wordcamp
1,826
10 دقیقه
مهم ترین تغییرات پوست در بارداری + راه حل

خبردار شدید که تا چند ماه دیگر صاحب یک فرزند می‌شوید. روزهای اول همه‌ چیز خوب پیش می‌رود، اما این آرامش پیش از توفان است. حالت تهوع و دل‌درد پس از اندکی از راه می‌رسند ولی این همه‌ی مشکل نیست. حالا نوبت روشن شدن پوست و جوش زدن است تا کار خودشان را انجام دهند. هر مادری در معرض تغییرات پوست در بارداری خواهد بود. از همین رو چه هنوز تنها قصد فرزندآوری دارید و چه درگیر آن هستید، باید برای مقابله با آن آماده باشید. این کار نیاز به شناخت تغییرات پوستی شایع در دوران حاملگی و علت آن‌ها دارد. پس از کسب اطلاعات لازم، حالا می‌توانید به شیوه‌ی مؤثرتری به حفظ زیبایی و سلامت خود کمک کنید. در این نوشته تمام آن‌چه ضروری است را جمع کرده‌ام، پس حیف می‌شود اگر آن را از دست بدهید.

آشنایی اجمالی با پوست

یکی از بخش‌های محافظتی بدن، پوست شما است. این قسمت از بدن از سه بخش تشکیل می‌شود:

  • سطح رویی با نام اپیدرم:‌ نسبت به سایر قسمت‌ها اپیدرم قطر کم‌تری دارد.
  • لایه‌ی میانی با نام درم: ضخامت این بخش، از رویه‌ی پوست بیشتر است.
  • بخش زیرین با نام هیپودرم: کار هیپودرم اتصال پوست به ماهیچه‌ها است.

مانند سلول‌های داخلی، این لایه‌ی محافظ بدن نیز در حال تغییر مداوم است. برای همین در هردقیقه بیش از ۳۰٬۰۰۰ سلول پوستی می‌میرند و یاخته‌های تازه جایگزین آن‌ها می‌شود. جالب است بدانید در طول عمر هرانسان، بدن بیش از ۴۶ کیلوگرم پوست تولید می‌کند. همین ریزش و ساخت سلول‌های تازه باعث ترمیم آسیب‌ها می‌شود.

تغییرات پوست به خاطر بارداری تنها یک دلیلِ دگرگونی‌های این بخش بدن است. زیرا عوامل مختلفی می‌توانند روی پوست شما تأثیر بگذارند. مثلا مصرف سیگار باعث پیری زودرس می‌شود. حتما دست‌های یک کارگر یا بنا را دیده‌اید که چقدر ضخیم است. شغل این افراد سبب می‌شود پوست برای حفاظت از خود لایه‌های بیشتری ایجاد کند. با این اوصاف، برای داشتن چهره‌ای شاداب باید به موارد بسیار مختلفی دقت داشته باشید.

علت تغییرات پوست در بارداری

هورمون‌ها وظیفه دارند که عملکرد ارگان‌ها و سلول‌های بدن را کنترل کنند. هرگونه تغییری در این ترشحات می‌تواند روی تمام جسم انسان تأثیر بگذارد. با شروع دوره‌ی حاملگی سطح هورمون‌های بدن دچار تغییرات جدی می‌شود. نتیجه‌ی افزایش سطح استروژن و پروژسترون هم دگرگونی رنگدانه‌های پوستی خواهد بود. برای مثال در نقاطی همچون نوک سینه که تیره‌ترند، میزان تاریکی پوست باز هم بیشتر می‌شود. یا حتی گاهی شاهد کک‌ومک خواهید بود.

در همین رابطه بخوانید: علت لک های قهوه ای روی پوست و روش درمان آن

شایع ترین تغییرات پوستی در دوران بارداری + روش درمان

تغییرات پوست در بارداری می‌تواند به صورت‌های گوناگونی خودش را نشان دهد. از همین رو آمادگی روانی برای مواجهه با این مسأله، به شما آرامش بیشتری می‌بخشد. اگر هم با علت این مشکلات آشنا باشید، در مرحله‌ی درمان کار راحت‌تری خواهید داشت. دیگر معطل‌تان نمی‌کنم و سر اصل مطلب می‌روم.

روشن شدن پوست

وقتی شما حامله می‌شوید میزان فشار خون تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. ترکیب سرعت بیشتر جریان خون در بدن با تغییرات هورمونی و افزایشی چربی، چیزی جز روشن شدن پوست در بارداری نخواهد بود. به همین دلیل هم صورت شما درخشان به نظر می‌آید.

عامل دیگر این موضوع هم اکسیژن‌رسانی بیشتر به لایه‌های پوست است. ممکن خواهد بود با افزایش وزن شما، حجم پوست زیادتر و در نتیجه سفت شود. این دو عامل هم به تغییر رنگ پوست منجر خواهد گشت.

جوش و آکنه

جوش زدن در بارداری به دلیل افزایش سطح پروژسترون رخ می‌دهد. این اتفاق باعث تحریک غدد چربی پوست و ترشح سبوم می‌شود. در نهایت هم افزایش میزان چربی منجر به این نوع تغییر پوست در بارداری می‌شود. همچنین اگر قبلا سابقه‌ی ابتلا به آکنه را داشتید، احتمال بروز مجدد آن وجود دارد. این موضوع، اهمیتِ داشتنِ یک روتین پوستی برای زنان باردار را دوچندان می‌کند.

حتما پاک‌سازی روزانه صورت را در برنامه داشته باشید، اما دقت کنید که به سمت افراط نروید. زیرا شست‌وشوی بیش از حد پوست، می‌تواند موجب خشکی بافت آن شود.

البته در هنگام خرید حواس‌تان به ترکیب سازنده‌ی محصولات باشد. موادی چون رتینول، بنزوئیل و… برای مادر باردار و جنین مضر هستند. به جز تولیدات کارخانه‌ای، می‌توانید از ترکیبات طبیعی مثل روغن چای استفاده کنید.

تیرگی و ایجاد خال روی پوست

این عارضه‌ی پوستی بارداری تقریبا در بیش از نصف خانم‌ها ظاهر می‌شود. ممکن است وقتی در حال بررسی بدن خود هستید، ناگهان خال‌هایی درشت و تیره را روی صورت خود مشاهده کنید. معمولا هم روی گونه، بینی یا جلوی پیشانی این اتفاق می‌افتد.

تیرگی پوست در حاملگی با افزایش میزان ملانین مرتبط است. این آمینو اسید نوعی رنگدانه‌ است که در بافت پوست و مو یافت می‌شود. یکی دیگر از نتایج تغییر هورمون‌ها در بارداری، افزایش حجم رنگدانه‌های پوستی است. البته خیلی هم نگران نباشید. زیرا پس از زایمان این مشکل، خودبه‌خود از بین خواهد رفت.

تیرگی پوست در بارداری
همان‌طور که در تصویر هم می‌بینید، اتفاقات زیادی در طول حاملگی برای پوست شما می‌افتد.

ملاسما (لکه‌های تیره روی پوست) یکی از نشانه‌های سرطان نیز هست. همین مسأله گاهی باعث درگیری ذهنی افراد و ایجاد اضطراب می‌شود اما نگران نباشید. زیرا این تغییر پوستی در طول بارداری، علامت ابتلای شما به سرطان نیست. تنها در صورتی که نشانه‌ی دیگری نیز وجود داشته باشد، باید برای معاینه به متخصص مراجعه کنید.

برای جلوگیری از خال پوستی در دوران بارداری، لازم است حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. البته حواس‌تان به نوع ترکیب شیمیایی آن نیز باشد. چرا که در برخی محصولات از آووبنزون و اکسی‌بنزون استفاده می‌شود. این دو روی جنین تأثیر نامناسبی خواهند داشت و باید از آن‌ها اجتناب کرد.

واریس بارداری

یکی دیگر از تغییرات پوست در بارداری، مشاهده واریس در رگ‌ها به ویژه روی پا است. افزایش فشار خون علاوه بر ایجاد حس تنگی در قفسه سینه، به پاهای شما نیز فشار می‌آورد. این تجربه با درد نیز همراه خواهد شد. زیرا رگ‌ها برای تأمین خون موردنیاز جنین، بیشتر درگیر می‌شوند که باعث انبساط آن‌ها می‌گردد. اگر دیواره‌ی رگ‌ها ضعیف باشد، احتمال ابتلای شما به واریس بارداری افزایش می‌یابد.

یکی از ویژگی‌های این مشکل، عدم‌رفع آن پس از زایمان است. در نتیجه برای درمان واریس باید نزد متخصص مراجعه کنید. مؤثرترین راهکار نیز اسکلروتراپی خواهد بود. در این روش، جراح عروق یا متخصص پوست ماده‌ای را به رگ‌ها تزریق می‌کند. این کار نیز باعث کاهش حجم آن‌ها خواهد شد.

برای کاهش خطر ابتلا به واریس راهکارهای زیر نیز مفید خواهند بود:

  • عدم‌ایستادن طولانی مدت
  • پیاده‌روی به قدر توان به جهت برگشت جریان خون به سمت قلب
  • دراز کردن پاها در هنگام نشستن
  • اجتناب از نشستن در مدت زمانی طولانی
  • استفاده از گن بارداری در صورت تجویز پزشک
  • مصرف کافی ویتامین ث
  • کنترل وزن

رگ های عنکبوتی

این مشکل دارای نوعی شباهت به واریس نیز هست. رگ‌ های عنکبوتی در بارداری، به شکل بیرون‌زدگی عروق خونی ظاهر می‌شود. این مسأله نیز باز به خاطر افزایش فشار خون رخ می‌دهد. معمولا رگ‌ عنکبوتی در صورت، گردن، بالای قفسه‌ی سینه و بازوها به وجود می‌آید. برخلاف واریس این عارضه موقتی است و باعث تهدید سلامتی شما نخواهد شد. معمولا هم پس از وضع حمل، اثری از آن مشاهده نخواهید کرد.

برای کاهش خطر بروز رگ‌های عنکبوتی مصرف کافیِ ویتامین ث و توجه به نحوه‌ی نشستن، کمک‌کار خواهد بود. اگر هم پس از زایمان باز درگیر آن بودید، با کمک لیزر توانایی حذف رگ‌های عنکبوتی را خواهید داشت.

زگیل پوستی

این مورد از تغییرات پوستی در بارداری، برخلاف موارد گذشته توسط عاملی خارجی ایجاد می‌شود. زگیل‌ها ذراتی بی‌خطر هستند که به پوست می‌چسبند. معمولا این مشکل در زیر بغل، کشاله‌ی ران، زیر سینه یا دور گردن ایجاد می‌شود. وجه اشتراک این نواحی بدن نیز اصطکاک زیاد است. زگیل پوستی بیشتر در ماه‌های چهارم تا نهم بارداری شیوع دارد.

شاید بپرسید چرا این اتفاق در دوره بارداری رخ می‌دهد. باید بگویم میزان بالای هورمون‌های استروژن و پروژسترون، منجر به تحریک لایه‌ی رویی پوست و رشد آن می‌شود. در این بین منافذ پوستی نیز گشادتر می‌گردند. این عامل، شما را در مقابل زگیل آسیب‌پذیر می‌کند. این مشکل با مراجعه به متخصص پوست و حذف آلودگی‌ها حل خواهد شد.

خشکی و خارش پوست

با توجه به رشد جنین و افزایش حجم شکم، خارش بدن در بارداری چیز دور از انتظاری نیست. زیرا رشد شکم باعث کشیدگی و سفتی پوست خواهد شد. چنین اتفاقی نیز زمینه‌ی خشکی پوست و خارش فراوان را فراهم می‌کند. اگر با این مشکل در ماه‌های آخر بارداری مواجه شدید و حالت تهوع، بی‌اشتهایی یا زردی همراش بود، حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا شاید به خاطر کلستاز، به این حال افتاده‌اید و علت آن کارکرد نامناسب کبد است.

اگر خارش از یک نقطه شروع می‌شود و سپس به بازوها و پاها می‌رسد، آن را جدی بگیرید. این مورد می‌تواند نشانه‌ی پاپول و پلاک های کهیری خارش دار حاملگی باشد. البته احتمال بروز این عارضه ۰.۶ درصد است و پس از پایان بارداری، رفع خواهد شد.

برای مقابله با خشکی و سوزش پوست در حاملگی، باید رطوبت آن را حفظ کنید. استفاده از بلغور جو دو سر، روغن‌ ضدخارش و مرطوب‌کننده‌ها گزینه‌ی خوبی خواهد بود.

حساسیت پوستی

در طول این نه ماه، تنها احساسات شما نیست که سریعا تحریک می‌گردد. تغییرات پوست در بارداری نیز شامل همین وضعیت است. لذا در این بازه‌ی زمانی انواع خوراکی و لوازم آرایشی و بهداشتی باعث برانگیختگی پوست شما خواهد شد. برای مثال زیورآلاتی که تا چند ماه قبل همیشه به همراه داشتید، اکنون باعث واکنش بدن خواهد شد. پس اگر قصد استفاده از گردن‌بند، النگو، گوشواره یا… را داشتید، ابتدا از سازگاری آن با پوست خود مطمئن شوید.

ترک پوستی

به طور میانگین اکثر خانم‌ها در طول حاملگی تا ۱۳ کیلوگرم افزایش وزن پیدا می‌کنند. این اتفاق منجر به کشیدگی بافت پوست می‌شود و زمینه‌ی ترک خوردن آن را فراهم می‌آورد. تقریبا حدود ۹۰ درصد افراد با ترک پوستی در بارداری درگیر خواهند شد. البته میزان شدت چنین عارضه‌ای به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک بستگی دارد.

ترک پوستی در بارداری
استفاده از آبرسان‌ها و نرم‌کننده‌ها می‌تواند به حل ترک و خشکی پوست کمک کند.

استفاده از لوسیون‌های آبرسانِ حاوی ویتامین ای و آلفا هیدروکسی اسید می‌تواند از بروز این امر جلوگیری کند. البته این مواد به طور مستقیم برای درمان شکاف پوستی در بارداری مؤثر نیستند، اما استفاده از آن‌ها ضرری نخواهد داشت.

سخن پایانی

با توجه به ژنتیک، سبک زندگی و توان بدنی اشخاص، تغییرات پوست در بارداری به صورت‌های مختلفی رخ می‌دهد. هرکسی نیز به یک روش خاص این مشکل را حل خواهد کرد. باعث خوشحالی است که در بخش نظرات از تجربه و راهکارهای خودتان بگویید. با آرزوی تنی سالم و پوستی شاداب برای شما.

مهم‌ترین نکات

شایع ترین مشکلات پوستی در بارداری چیست؟

روشن شدن پوست، جوش، آکنه، تیرگی پوست، ایجاد خال، واریس بارداری، رگ های عنکبوتی، زگیل پوستی، احساس خشکی و خارش، حساسیت و ترک پوستی مهم‌ترین تغییرات پوست در بارداری هستند.

علت روشن شدن پوست در بارداری چیست؟

به دلیل افزایش فشار خون و دریافت اکسیژن بیشتر، شاهد درخشش صورت خود خواهید بود.

چگونه می‌توان از جوش زدن در بارداری جلوگیری کرد؟

پاکسازی صورت با مواد طبیعی به شما کمک زیادی خواهد کرد.

خشکی پوست در بارداری چگونه درمان می‌شود؟

به کمک مرطوب‌کننده‌های سالم و روغن‌های طبیعی می‌توانید این مشکل را حل کنید.

آیا واریس بارداری پس از زایمان رفع می‌شود؟

برای حل این مشکل باید نزد متخصص رجوع کنید. درمان واریس بارداری از طریق تزریق برخی مواد انجام می‌‌گیرد.