زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

علت ریزش مو در فصل بهار و درمان آن

wordcamp
1,047
10 دقیقه
علت ریزش مو در فصل بهار و درمان آن

آیا تا به حال تجربه ریزش مو در فصل بهار را داشته‌اید؟ ریزش مو در بهار بسیار شایع است و مسئله‌ی چندان نگران کننده‌ای نیست. اما چگونه می‌توان مانع ریزش مو در فصل بهار شد؟ اگر می‌خواهید علت ریزش مو در فصل بهار و درمان آن را بدانید، توصیه می‌کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید تا موهای سالم و زیبایی داشته باشید.

علت ریزش مو در فصل بهار چیست؟

تغییرات بهار، تنها در جوانه شدن درختان ظاهر نمی‌شود و در موهایمان نیز تاثیر می‌گذارد. البته همین ابتدا بهتر است بدانید که پوسته شدن پوست و ریزش مو در فصل بهار، بسیار شایع و طبیعی است. بخشی از این ریزش مو به رشد فولیکول مو بستگی دارد و معمولا این نوع ریزش موی سکه‌ای یا فصلی بین 5 تا 7 هفته ادامه خواهد داشت.

هر فولیکول مو، سه چرخه دارد. چرخه اول آناژن یا مرحله رشد فعال است. در این مرحله سلول‌های مو به سرعت در حال رشد و تقسیم هستند. بنابراین بخش موی جدید (بخشی از یک ساقه مو)، موی قدیمی را به بالای فولیکول هدایت می‌کند و خود جایگزین موی قدیمی می‌شود. بنابراین هر 28 روز یک بار، مو به طول یک سانتی‌متر رشد می‌کند.

چرخه دوم، مرحله کاتاژن یا مرحله میانی است. در این مرحله مو دیگر رشد نمی‌کند و آرام آرام جای خود را به تار موی دیگری می‌دهد. چرخه سوم، مرحله تلوژن یا استراحت است. در این مرحله موی تازه، موی قبلی (یا قدیمی) را خارج می‌کند و خود جایگزین می‌شود.

در این مرحله اگرچه ساقه مو خارج می‌شود، اما فولیکول از 2 تا 12 ماه در مرحله استراحت باقی می‌ماند. پس از آن فولیکول به اصطلاح بیدار می‌شود و دوباره چرخه از اول شروع به کار می‌کند. این یکی از دلایل ریزش مو در فصل بهار است. اما در ادامه مقاله به دیگر علت ریزش مو در فصل بهار می‌پردازیم.

آلوپسی آره آتا
آلوپسی آره آتا-ریزش مو به صورت سکه‌ای

شرایط آب و هوا

طبق تحقیقات محققان، یکی از علل اصلی ریزش مو در بهار، شرایط آب و هوا است. ممکن است تغییرات آب و هوا روی تنظیم هورمون‌های بدن و رشد موها تاثیر مستقیم بگذارد. بنابراین ممکن است فولیکول‌های مو تحت شرایط تغییر دما و تماس نور خورشید، بیشتر در مرحله تلوژن یا استراحت باقی بمانند.

انسداد منافذ پوست سر

انسداد منافذ پوست سر تنها مخصوص پوست صورت نیست. بلکه یکی از دلایل ریزش مو در فصل بهار، مسدود شدن منافذ پوست سر است. علت بسته شدن منافذ پوست سر به گرم شدن هوا و تعریق پوست سر بستگی دارد. در واقع هنگامی که مسیر رطوبت و تغذیه مو بسته می‌شود، رشد مو نیز متوقف خواهد شد.

نور خورشید

پس از دو فصلی که میزان تابش نور خورشید کم است، هنگامی که وارد بهار می‌شویم، افزایش تابش نور خورشید نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود. در صورتی که جنس مویتان نازک است، امکان ریزش مو در این فصل، بیشتر خواهد بود. ممکن است اشعه مضر UV خورشید، به طور مستقیم روی پوست سر تاثیر بگذار و حتی به DNA سلول‌های مو، آسیب برساند.

باران بهاری

باران‌ بهاری نیز می‌تواند به مو آسیب برساند. در صورتی که در شهرها‌ی آلوده زندگی می‌کنید، ممکن است باران، آلودگی هوا را به همراه داشته باشد و روی سلول‌های سر تاثیر بگذارد. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر در معرض باران قرار گرفتید، حتما موهایتان را بشویید.

علت ریزش سکه‌ای مو چیست؟

ممکن است در فصل بهار یا فصل‌های دیگر با ریزش سکه‌ای مو مواجه شوید. اما علت آن چیست و درمان ریزش مو سکه‌ای چگونه است؟ نام علمی ریزش مو سکه‌ای، آلوپسی آره تا است. معمولا بیماری آلوپسی آره تا مخصوص یک جنسیت نیست و ممکن است برای هر خانم یا آقایی اتفاق بیفتد.

ریزش سکه‌ای مو، نوعی بیماری خود ایمنی است. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن، فولیکول را نوعی عامل خارجی می‌شناسد و ممکن است نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهد. معمولا افرادی که دچار این نوع بیماری خود ایمنی می‌شوند، موهایشان به صورت موضعی می‌ریزد.

این بیماری ممکن است برای یک نوزاد و یک بزرگسال اتفاق بیفتد و حتی ممکن است ارثی و ژنتیکی باشد. اما شرایط محیطی در ریزش مو سکه‌ای، بی‌تاثیر نیست. عواملی همچون تغییرات آب و هوا، کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن، تیروئید، استرس، افسردگی و… باعث بروز این بیماری موقت می‌شوند که واگیردار نخواهد بود.

برای درمان ریزش سکه‌ای مو توصیه می‌کنیم ابتدا با پزشک متخصص مشورت کنید. در برخی از موارد، درمان این بیماری بسیار ساده‌ و سریع است. بنابراین با انجام آزمایش خون و بررسی پزشک، آگاهی از علت و درمان آن راحت‌تر خواهد بود. اما مراقبت از موها که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم نیز در روند درمان و بهبود، تاثیر بسزایی خواهند داشت.

مراقبت از مو در فصل بهار

اگر می‌خواهید میزان ریزش مو را کاهش دهید، توصیه می‌کنیم به مراقبت از مو در فصل بهار توجه بیشتری داشته باشید. این راهکارها تاثیر زیادی در درمان ریزش مو سکه‌ای و درمان ریزش مو در فصل بهار دارند. با این حال این راهکارها نباید محدود به یک دوره باشند و شما باید همیشه به آن‌ها توجه داشته باشید.

1.  به رژیم غذاییتان توجه کنید

هنگامی که به رژیم غذاییتان توجه کنید و مواد و ترکیبات مغذی به بدن برسانید، به سلامت پوست و مو کمک بسزایی خواهید کرد. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما در فصل بهار، به نظر می‌رسد که بدن از خواب زمستانی بیداری می‌شود. بنابراین بدن وارد چرخه جدیدی از روزهای پر از تعریق و آفتابی می‌شود که تمام این مسائل روی سلامت موها تاثیر می‌گذارند.

یک رژیم غذایی مناسب، نه تنها روی رشد موها، بلکه روی سلامت تمام اعضای بدن تاثیر مثبتی می‌گذارد. بنابراین سعی کنید از مصرف انواع ویتامین، پروتئین و مواد معدنی در وعده‌های غذاییتان غافل نشوید. این ترکیبات کمک می‌کنند تا موها تغذیه شوند و میزان ریزش مو کاهش یابد.

2.  موهایتان را کوتاه کنید

اگرچه کوتاه کردن مو باعث افزایش حجم و کاهش ریزش مو نمی‌شود، اما کمک می‌کند که موهای آسیب دیده حذف شود و از نازک شدن تار مو نیز جلوگیری شود. در واقع تار موی نازک و موخوره، باعث آسیب به موها می‌شوند و روند رشد موها کاهش می‌یابد. بنابراین حداقل ماهی یک بار، نوک موهایتان را کوتاه کنید.

3.  از شامپوی مناسب استفاده کنید

اگر موهایتان دچار ریزش شده است، زمان آن است که برای مدتی نوع شامپویتان را تغییر دهید. بهترین شامپویی که می‌توانید در این دوره فراهم کنید، شامپوی ضد ریزش مو است. ترکیبات این نوع شامپو باعث تحریک سلول‌های موی سر می‌شود و میزان ریزش مو را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

برای مثال، شامپو ضد ریزش مو پالمینکس اویدرم، باعث افزایش جریان خون مویرگ‌های اطراف فولیکول‌ها می‌شود. این شامپو برای ریزش موی سکه‌ای نیز مناسب است، چرا که از تولید دی هیدروتستوسترون جلوگیری می‌کند و در رفع ریزش مو نیز بسیار موثر است.

خرید شامپو ضد ریزش مو پالمینکس اویدرم شامپو ضد ریزش مو پالمینکس اویدرم
خرید شامپو ضد ریزش مو پالمینکس اویدرم شامپو ضد ریزش مو پالمینکس اویدرم

4.  موهایتان را تغذیه کنید

بدن برای بقا نیاز به تغذیه دارد. برای آنکه موهای سالم و زیبایی داشته باشید و از ریزش مو جلوگیری کنید، باید موهایتان را نیز تغذیه کنید. تغذیه مو به سه روش امکان پذیر است. در روش اول شما باید به تغذیه خود اهمیت بدهید. برای مثال، خوردن گردو و ماهی به سلامت و رشد مو کمک می‌کند.

روش دوم مصرف مکمل است. برای مثال قرص‌های ویتامین که به رشد مو کمک می‌کنند، مثل قرص ویتامین E و قرص بیوتین، در سلامت مو تاثیر بسزایی دارند. روش سوم، استفاده از ماسک مو در روتین مراقبت از مو است. از این جهت، شما باید حداقل هفته‌ای یک بار از ماسک مو برای تقویت و ویتامینه کردن موهایتان استفاده کنید.

برای مثال ماسک مو پنتن مدل Superfood، به تغذیه عمقی موها کمک بسزایی می‌کند. این ماسک مو باعث نرمی و لطافت موها می‌شوند. همچنین ماسک مو پنتن همراه با انواع ویتامین و ترکیبات آنتی‌اکسیدان از موها محافظت می‌کند و مانع ریزش مو می‌شود.

ماسک مو پنتن مدل Superfood مناسب موهای خشک و آسیب دیده
خرید ماسک مو پنتن مدل Superfood مناسب موهای خشک و آسیب دیده

5.  کف سر را ماساژ دهید

ماساژ کف سر به افزایش جریان خون در سر کمک بسزایی می‌کند. این مسئله باعث می‌شود که سلول‌های مو تحریک شوند و رشد و حجم موها چندین برابر شود. بنابراین شما می‌توانید یک روغن گیاهی، همچون روغن زیتون، روغن آرگان یا روغن نارگیل را روی پوست سر ماساژ دهید.

علاوه بر این، هنگامی که از شامپو ضد ریزش مو استفاده می‌کنید، سعی کنید کف سر را به مدت 1 تا 2 دقیقه به آرامی ماساژ دهید. برای مثال شامپو ضد ریزش مو لافارر مخصوص موهای معمولی و نازک حاوی ترکیباتی است که باعث افزایش گردش خون و تغذیه موها می‌شود. اما هنگامی که کف سر را ماساژ دهید، ترکیبات مفید بیشتر و بهتری به سلول‌های مو می‌رسد. در نتیجه رشد موها بهبود پیدا می‌کند.

خرید شامپو ضد ریزش مو لافارر مدل Minoxi مخصوص موهای معمولی و نازک
خرید شامپو ضد ریزش مو لافارر مدل Minoxi مخصوص موهای معمولی و نازک

6. موهایتان را نکشید

نکته‌ای که بسیاری از افراد به آن بی‌توجه هستند، نحوه صحیح شانه کردن مو است. هنگامی که موهایتان را شانه می‌کنید، آن را نکشید. این مسئله باعث افزایش ریزش موها می‌شود. اگر موهایتان گره یا وز دارد یا شانه کردن موهایتان دشوار است، حتما از کرم مو استفاده کنید. همچنین استفاده از نرم کننده مو، روی ساقه‌های مو هنگام حمام، در راحت شانه کردن موها تاثیر زیادی دارد.

سخن آخر

فصل بهار، همراه با تغییرات آب و هوا، باعث تغییر در بدن انسان نیز می‌شود. برخی از افراد به دلیل تغییرات هورمونی و تغییرات بدن در فصل و آب و هوای جدید، ریزش شدید مو را تجربه می‌کنند. این ریزش مو می‌تواند به صورت موضعی یا پراکنده باشد. بنابراین رسیدگی به مو و اهمیت به تغذیه در فصل بهار و تابستان بسیار مهم است.

سوالات متداول از ریزش مو در فصل بهار

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، ریزش مو در فصل بهار بسیار طبیعی است. اما پیش از هر کاری، توصیه می‌کنیم با پزشک متخصص نیز مشورت کنید. در ادامه مقاله به برخی از سوالات متداول از ریزش مو در فصل بهار می‌پردازیم تا موهای سالمی داشته باشید.

علت ریز مو در فصل بهار چیست؟

تغییرات آب و هوا و تعریق کف سر، علت اصلی ریزش مو در فصل بهار است. همچنین بدن با تغییر فصل، دچار تغییر عملکرد و تغییرات هورمونی نیز می‌شود که تمام این مسائل روی افزایش ریزش مو نیز تاثیر می‌گذارند.

روش درمان ریزش مو در فصل بهار چگونه است؟

استفاده از شامپوی ضد ریزش مو، رسیدگی و تقویت مو از طریق مصرف غذاهای مغذی، مکمل و استفاده از ماسک مو، کمک بسزایی در کاهش و درمان ریزش مو در فصل بهار می‌کنند.

مراقبت از مو در فصل بهار چگونه است؟

توصیه می‌کنیم در فصل بهار و تابستان، در آفتاب شدید، از کلاه استفاده کنید. اشعه مضر خورشید نه تنها روی پوست، بلکه روی مو نیز تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین در صورتی که موهایتان در باران بهاری خیس شد، حتما موهایتان را بشویید، چرا که ممکن است باران همراه با آلودگی باشد. توصیه می‌کنیم در این فصل به رژیم غذایی و روتین مو، همچون استفاده از ماسک مو، اهمیت بیشتری بدهید.