زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

تفاوت عطر و ادکلن و پرفیوم چیست و کدام بهتر است؟

تیم تحریریه مو تن رو
1,199
11 دقیقه
تفاوت عطر و ادکلن و پرفیوم چیست و کدام بهتر است؟

وقتی وارد یک فروشگاه پر از عطر و ادکلن می‌شوید و از فروشنده تقاضای معرفی محصولات را دارید تا در انتخاب بهتر به شما کند، متوجه می‌شوید که اصلاحات زیادی بکار می‌برد و ممکن است شما را گیج کند. مثلا فروشنده به شما می‌گوید این پرفیوم ماندگاری بیشتری نسبت به این ادکلن داره! اما فرق پرفیوم و ادکلن چیست؟! اگر می‌خواهید این اصطلاحات را یاد بگیرید و بدانید تفاوت عطر ادکلن و پرفیوم چیست؟ این مقاله از مو تن رو را تا پایان بخوانید تا ابهامات برایتان رفع شود.

پرفیوم یا عطر Perfume

ابتدا به سراغ معرفی پرفیوم‌ها می‌رویم. سوالی که باید پاسخ دهیم این است که اصلا پرفیوم چیست؟در پاسخ به این سوال باید بدانید که پرفیوم‌ها دارای بالاترین غلظت روغن‌های معطر هستند. این نوع عطرهای غلیظ حدود ۶ تا ۸ ساعت ماندگاری دارند. پس اگر به دنبال عطر با دوام هستید، پرفیوم‌ها بهترین گزینه هستند. البته این را هم بگوییم که به خاطر میزان غلظت بالای این نوع عطر در بین عطرها، پرفیوم از قیمت بالاتری هم برخوردار است.

اگر جزو افرادی هستید که پوست‌ حساس دارید بهتر است هنگام خرید عطر به سراغ پرفیوم‌ها بروید. می‌پرسید چرا؟ چون عطر یا همان پرفیوم نسبت به انواع دیگر، خالص‌تر بوده و با پوست‌های حساس سازگاری بیشتری دارد، درنتیجه بعد از استفاده از پرفیوم دچار حساسیت‌های پوستی نخواهید شد. همچنین در فرمولاسیون پرفیوم‌ها از الکل کمتری استفاده شده و به همین خاطر پوست‌ را کمتر خشک می‌کنند. بنابراین،‌ کمتر باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شوند.

در مورد میزان خلوص پرفیوم‌ها هم باید بدانید که به طور میانگین دارای غلظت حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد عطرمایه روغنی هستند و به همین خاطر نسبت به انواع دیگر عطرهای موجود در بازار، سنگین‌تر و روغنی‌تر هستند. علاوه بر این یکی دیگر از ویژگی‌های خوب پرفیوم‌ها این است که این محصولات معمولا در شیشه‌های بسیار شیک و زیبا به بازار برای فروش عرضه می‌شوند و بعد از خرید زیبایی خاصی به میز آرایش شما می‌بخشند.

برای این که از پرفیومی که خریداری کرده‌اید بتوانید بهترین استفاده را ببرید باید در اسپری آن روی پوست دقت کنید و آن را بیشتر بر روی نقاط ضربان‌دار مثل گردن و مچ دست استفاده کنید.

از مشخصات پرفیوم یا عطر به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حاوی بالاترین غلظت عطر مایه‌‌های روغنی
  • حاوی الکل کمتر
  • دارای ماندگاری حدود ۶ تا ۸ ساعت
  • دارای قیمت بالا
  • مناسب برای استفاده افراد دارای پوست‌ حساس

برای خرید پرفیوم مردانه می‌توانید به فروشگاه اینترنتی مو تن رو مراجعه کنید و از کیفیت بالای محصولات لذت ببرید. همچنین پرفیوم زنانه این فروشگاه آنلاین هم از مرغوبیت و قیمت بسیار خوبی برخوردار است.

پرفیوم یا عطر

ادوپارفوم یا ادوپرفیوم Eau de Parfum

بعد از پرفیوم‌ها به سراغ ادوپرفیوم‌ها می‌رویم. باید بدانید که ادوپرفیوم‌ها بعد از پرفیوم‌ها، بالاترین غلظت عطرمایه‌ روغنی را دارند. در این دسته از عطرها حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از روغن‌های معطر استفاده شده است.

اگر قصد خرید ادوپرفیوم زنانه یا ادوپرفیوم مردانه را دارید، باید بدانید که ادو پرفیوم را اگر با پرفیوم مقایسه کنیم متوجه می‌شویم در ادوپرفیوم از الکل و آب بیشتری استفاده شده و مواد روغنی آن کمی کمتر از پرفیوم است. با این حال باز هم ادوپرفیوم‌ها به پرفیوم ها شباهت بیشتری دارند و این دو نسبت به سایر انواع عطرها، برای پوست‌های حساس مناسب‌تر هستند. رایحه ادو پرفیوم‌ها نسبت به پرفیوم‌ها کمی سبک تر بوده اما دوام و پخش بو آن‌ها به پرفیوم‌ها نمی‌رسند و می‌توان گفت که ادوپرفیوم‌ها حدود ۴ تا ۵ ساعت ماندگاری دارند.

از لحاظ قیمت هم اگر بخواهید بدانید باید بگوییم ادوپرفیوم‌ها قیمت مناسب‌تری نسبت به پرفیوم‌ها دارد، اما باز هم جزو عطرهای گرانقیمت بوده و طرفداران زیادی دارند.

از مشخصات ادوپرفیوم‌ها به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حاوی غلظت بالایی از عطر مایه‌های روغنی
  • برخورداری از ۴ تا ۵ ساعت ماندگاری
  • مناسب برای استفاده روزانه خانم‌ها و آقایان
  • رایج‌ترین نوع عطر برای استفاده روزمره

ادوتویلت Eau de Toilette

ادوتویلت سومین مورد در دسته بندی عطرهاست که در گروه عطرهای سبک قرار می‌گیرد چون غلظت عصاره روغنی و معطر به کار رفته در آن نسبت به پرفیوم و ادوپرفیوم کمتر است و دارای حدود ۵ تا ۱۵ درصد اسانس روغنی بودار می‌باشد. در ادوتویلت‌ها از درصد الکل نسبتا بالایی استفاده شده و به همین خاطر دوام و ماندگاری کمتری دارند. توصیه جالب و کاربردی که در این قسمت می‌خواهیم برای شما داشته باشیم این است که ادوتویلت از لحاظ زمان استفاده بهتر است در روز مصرف شود و پرفیوم و ادوپرفیوم برای استفاده در شب گزینه‌های بهتری خواهند بود. از نظر قیمت هم اگر می‌خواهید در مورد ادوتویلت‌ها بدانید باید بگوییم با توجه به ماندگاری کمتری که دارند، طبیعی است که از پرفیوم و ادوپرفیوم ارزان‌تر باشند، به همین خاطر ادوتویلت‌ها از محبوبیت بسیاری برخوردار بوده و در دسترس‌ترین انواع عطرها هستند.

اگر قصد خرید ادوتویلت مردانه و ادوتویلت زنانه را دارید خوب است بدانید که ادوتویلت‌های آمریکایی، از غلظت و ماندگاری بیشتری نسبت به ادوتویلت‌های فرانسوی برخوردارند. به این ترتیب که در ادوتویلت‌های آمریکایی، حدود ۱۰ درصد روغن معطر و در ادوتویلت‌های تولید فرانسه، تنها ۵ درصد عطرمایه روغنی به کار رفته است.

از مشخصات ادوتویلت‌ها به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دارای غلظت متوسط از عطر مایه‌های روغنی
  • دارای ماندگاری حدودا ۲ تا ۳ ساعت
  • مناسب برای استفاده در فصل گرم تابستان
  • محبوب‌ترین نوع عطر در میان انواع دیگر عطرها

تفاوت عطر ادکلن و پرفیوم

ادکلن Eau de Cologne

بعد از این که با پرفیوم، ادوپرفیوم و ادوتویلت آشنا شدیم حالا به سراغ ادکلن‌ها می‌رویم تا با تفاوت عطر ادکلن و پرفیوم بیشتر آشنا شویم. جالب است در مورد ادوکلن‌ها بدانید که بیشتر مخصوص آقایان بوده و این نوع عطر در میان آقایان محبوب‌تر است. البته فکر نکنید که ادکلن‌ زنانه اصلا وجود ندارد. برای زنان هم ادکلن وجود دارد ولی ادکلن مردانه بیشتر بوده و در میان مردان هم طرفداران بیشتری دارد. پس اگر یک آقای خوش تیپ و خوش سلیقه هستید برای خرید ادکلن مردانه از فروشگاه آنلاین مو تن رو همین الان اقدام کنید.

حالا به سراغ دیگر ویژگی‌های این محصول می‌رویم. ابتدا از غلظت عطرمایه‌های روغنی به کار رفته در ادکلن‌ها می‌گوییم. باید بگوییم که غلظت ادکلن کم بوده و به طور میانگین حدود ۲ تا ۴ درصد است. این مسئله به این معنی است که از درصد الکل بالاتری در ادکلن استفاده شده و غلظت روغن آن کم می‌باشد. همین مسئله باعث شده ماندگاری ادکلن کم شده و حدود دو ساعت بوی آن دوام داشته باشد. بطور کلی باید بدانید که ادکلن یک عطر بسیار رقیق و فوق‌العاده سبک است که قیمت مقرون به صرفه‌تری نسبت به انواع دیگر عطرها دارد.

از مشخصات ادوکلن‌ها به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دارای درصد بالایی از الکل
  • دارای غلظت کم مواد روغنی
  • بسیار رقیق و فوق العاده سبک
  • ماندگاری کم حدودا تا ۲ ساعت
  • دارای شیشه بزرگ‌تر و حجم بیشتر
  • محبوب و مورد علاقه آقایان و پسران جوان

اوفرش یا Eau Fraiche

شاید این نام را کمتر شنیده باشید و برایتان سوال باشد که اوفرش چیست؟ اوفرش به معنای «آب تازه» است. این نوع عطرهای اوفرش دارای پایین‌ترین غلظت عطر مایه‌های روغنی هستند و فقط در ۱ تا ۳ درصد از ترکیبات‌شان، اسانس‌های روغنی معطر به کار رفته است. اوفرش‌ها بسیار سبک بوده و ماندگاری آن‌ها حدود یک تا دو ساعت می‌باشد. در مورد قیمت اوفرش‌ها هم باید بدانید که قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر انواع عطرها دارند.

نکته جالب و مهمی که درباره اوفرش‌ها باید بدانید این است که شاید فکر کنید چون غلظت روغن کمی دارند پس الکل بالایی در آن‌ها به کار رفته است! در صورتی که اینطور نیست و اوفرش برخلاف ادوکلن با وجود داشتن غلظت پایین‌ از اسانس‌های معطر روغنی، درصد الکل بالایی ندارد و بیشترین ماده به کار رفته در ترکیبات اوفرش‌ها، آب است. در واقع اوفرش‌ها تقریبا یک آب معطر هستند و بوییدن آن‌ها احساس تر و تازگی برای شما به ارمغان خواهد آورد. ناگفته نماند که اصطلاح اوفرش بیشتر برای عطر‌های زنانه به کار می‌رود.

از میان پرفروش‌ترین اوفرش‌های زنانه می‌توان به ادو فرش زنانه نینا ریچی مدل Nina L’Eau و ادو فرش زنانه گرلن مدل La Petite Robe Noire اشاره کرد. هر دو محصول معرفی شده مخصوص بانوان بوده و از رایحه‌ای شیرین و خنک برخوردار هستند.

از مشخصات اوفرش‌ها به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دارای پایین‌ترین غلظت عطر مایه‌های روغنی
  • رقیق‌ترین نوع عطر در میان انواع دیگر عطرها
  • دارای مقادیر بالاتر آب به‌ جای الکل
  • دارای ماندگاری کم حدودا تا دو ساعت

اوفرش


پیشنهاد نویسنده: 6 مدل از پرطرفدارترین عطرهای برند بولگاری


تفاوت انواع مختلف عطر در چیست؟

در مورد تفاوت عطر ادکلن و پرفیوم باید بگوییم که بیشترین و مهم ترین تفاوت بین همه انواع عطر، تفاوت در میزان غلظت آن‌هاست. همانطور که مثلا طلای ۱۸ تا ۲۴ عیار مرغوب تا خالص خوانده می‌شود، معیار عطر هم ۴۰% است یعنی اگر از عصاره‌ و جوهره ۴۰% عطر خالص باشد و مابقی آن آب و الکل و … آن عطر خالص‌ترین و گران‌ترین خواهد بود. به همین ترتیب با بررسی میزان خلوص عطر و روغن و الکل به کار رفته در آن، عطرها دسته بندی می‌شوند. پس فرق این محصولات تنها در میزان غلظت عصاره روغنی آن‌ها است. هرچه غلظت عصاره روغنی در یک عطر بیشتر باشد، ماندگاری اش هم بیشتر خواهد بود.

تفاوت قیمت ادوپرفیوم و ادو تویلت

تا به اینجا با انواع عطر و ادکلن آشنا شدید و تفاوت عطر ادکلن و پرفیوم را دانستید. حالا می‌خواهیم این محصولات خوشبو را از لحاظ قیمت برسی کنیم و ببینیم کدام یک گران تر و کدام یک ارزان تر هستند؟

  • قیمت پرفیوم: با خواندن این مقاله دانستیم که درصد خلوص عطر مایه‌های روغنی به کار رفته در پرفیوم و عطر بسیار بالا بوده و از غلظت بالایی برخوردار هستند. پس در نتیجه پرفیوم و عطر کیفیت خیلی خوبی داشته و قیمت بالایی هم نسبت به سایر انواع عطر و ادکلن دارند.
  • قیمت ادوپرفیوم: در مورد ادوپرفیوم‌ها باید بگوییم که قیمت مناسب‌تری به نسبت عطر و پرفیوم دارند و کمی ارزان تر هستند. اما از لحاظ کیفیتی خیالتان راحت باشد چون تقریبا هم سطح با پرفیوم و عطر هستند.
  • قیمت ادوتویلت: ادو تویلت‌ها با نام اختصاری (EDT) غلظت کمتری از روغن‌های طبیعی و عطرمایه‌های روغنی دارند، به طوری که غلظت آن‌ها بین 5 تا 15 درصد است. پس در نتیجه ادوتویلت قیمت ارزان تری نسبت به ادوپرفیوم و پرفیوم دارد. همانطور که ادو تویلت غلظت کمی دارد و ارزان تر است، ماندگاری کمتری هم داشته و دوام آن زیاد بالا نیست.
  • قیمت ادوکلن: در مورد ادوکلن هم باید بگوییم که دارای غلظت عطر مایه روغنی بسیار کمی بوده (حدود 2 تا 4 درصد) و در تولید این محصول از الکل و آب به مقدار زیادی استفاده شده است. به همین خاطر قیمت خیلی مناسب تر و کمتری نسبت به پرفیوم، ادوپرفیوم و ادوتویلت‌ها دارد.

میزان استفاده عصاره در غلظت‌های متفاوت عطر

اگر برایتان سوال پیش آمده که میزان استفاده عصاره در غلظت‌های متفاوت عطر چگونه است، باید بگوییم که میزان عصاره در محصولات عطری مختلف به شرح زیر است:

  • در ادوکلن ۳ تا ۵ درصد
  • در ادوتویلت ۴ تا ۸ درصد
  • در ادوپرفیوم ۱۵ تا ۱۸ درصد
  • در پرفیوم و عطر ۱۵ تا ۳۰ درصد

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد و اطلاعات کافی در مورد تفاوت عطر ادکلن و پرفیوم را کسب کرده باشید. از سری مقالات منتشر شده ما در سایت مو تن رو می‌توانید مقاله عطر و ادکلن اماراتی چیست را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید سوالات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.