زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

معیارهای انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو و پوست سر

wordcamp
791
19 دقیقه
معیارهای انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو و پوست سر

فهرست مطالب

انتخاب شامپوی مناسب همیشه یکی از دغدغه‌های گیج‌کننده مشتریان بوده است. مشتریان برای خرید شامپو موارد فراوانی از جمله آبرسانی، تقویت مو، صاف کردن مو، حفظ رنگ مو و ضخامت مو را در نظر می‌گیرند. برای خرید شامپو، ابتدا باید در نظر داشته باشید که چه نوع پوست سر و چه نوع مویی دارید. در ادامه نکاتی را راجع به چگونگی انتخاب شامپوی مناسب برای شما تشریح خواهیم کرد.

هدف استفاده از شامپو چیست؟

شامپو معمولاً به صورت یک مایع غلیظ است. این محصول برای تمیزکردن پوست سر و مو، از بین‌بردن کثیفی و چربی اضافی پیرامون فولیکول‌های موی شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. شامپو اگرچه ترکیب مواد ملایم‌تری دارد اما مشابه صابون است. اگر از صابون به جای شامپو استفاده کنید، مواد تشکیل‌دهنده لایه محافظ بیرونی موهای شما از بین می‌روند. صابون بافت خشنی دارد که کنترل آن را بر روی مو سخت می‌کند و حتی با محصولات مرتبط با مو نیز مصرف آن توصیه نمی‌شود.

رابطه بین پوست سر و انتخاب شامپوی مناسب

بهترین شامپوی برای من کدام است؟ نحوه انتخاب شامپوی مناسب سؤالی است که همه عاشقان زیبایی از خود می‌پرسند. هر چه که باشد، فرآیند سالم بودن مو با اولین چیزی که برای آن مصرف می‌کنید شروع می‌شود. شاید شما به شامپو فقط به عنوان یک پاک‌کننده بنگرید. اما برای انتخاب شامپوی مناسب، در نظر گرفتن پوست سر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همه شامپوها خاصیت پاک‌کنندگی دارند؛ بنابراین ضروری است قبل از انتخاب آن، نوع پوست سر خود را شناسایی کنید. از نظر طراحی، شامپو بیشتر از هر قسمت دیگری از بدن، موهای شما را تمیز می‌کند، بنابراین به عنوان مثال اگر مستعد ریشه‌های چرب مو هستید به شامپویی با مرطوب‌کنندگی کمتر و پاک‌کنندگی عمیق‌تری نیاز خواهید داشت. در نقطه مقابل، اگر پوست سر شما خشک یا سفت است به شامپویی با مرطوب‌کنندگی بالاتری نیاز دارید.

انواع پوست سر

نوع خشک پوست سر

احساس سفتی پوست سر بعد از شست‌وشو و یا خارش پوست سر با یا بدون پوسته‌پوسته‌شدن نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد پوست سر شما خشک است. همچنین مویی که در نوع خشک پوست سر وجود دارد به راحتی می‌شکند.

نوع چرب پوست سر

نوع چرب پوست سر براق‌تر است و شخصی که دارای پوست سر چرب و شوره است، پوسته‌هایی روی سر خود دارد که به هم چسبیده‌اند.

تلفیق نوع چرب و خشک پوست سر

تلفیق نوع چرب و خشک پوست سر، به پوست سری اطلاق می‌شود که نه خشک و نه چرب است. زمانی متوجه این موضوع خواهید شد که یک روز موی شما خشک باشد و دو تا سه روز بعد از اعمال شامپو، پوست سر چرب شود. در این صورت آدم خوش‌شانسی هستید.

در واقع شامپو برای پوست سر و ریشه‌های موی شما است و نرم‌کننده محصولی برای قسمت انتهایی موی شما به حساب می‌آید. اگر پوست سر شما چرب و قسمت انتهایی مو خشک باشد (که امر رایجی است) بنابراین باید شامپویی را انتخاب کنید که بهترین تناسب را با نوع چرب پوست سر داشته باشد و مرطوب‌کردن آن را به نرم‌کننده بسپارید که باید تنها به قسمت انتهایی مو اعمال شود.

انتخاب شامپوی مناسب برای نوع چرب پوست سر

اگر پوست سر شما چرب است، احتمالاً تا به حال شامپوهای بسیاری را امتحان کردید که به کار شما نیامده‌اند. از شست‌وشوی روزانه گرفته (حتی دوبار در روز) تا چند روز فاصله میان شامپوها برای کنترل چربی‌های اضافی و چربی پوست را انجام داده‌اید. نکاتی را که باید در انتخاب شامپوی مناسب برای نوع چرب پوست سر رعایت کنید عبارتند از:

  • از شامپوهایی که آب‌رسان، مرطوب‌کننده، صاف‌کننده هستند یا برای موهای فر تعبیه شده‌اند اجتناب ورزید. این شامپوها به موهای چرب شما رطوبت اضافه وارد خواهند کرد.
  • به دنبال برچسب‌هایی باشید که در آن عبارت حجم‌دهنده، تقویت‌کننده و متعادل‌کننده ذکر شده باشد. این محصولات غیررطوبتی هستند و برای از بین‌بردن چربی اضافی تأثیرپذیری بیشتری دارند.
  • یک شامپوی شفاف‌کننده می‌تواند کمک بزرگی برای نوع بسیار چرب پوست سر باشد، اما مراقب باشید که از این محصول زیاد استفاده نکنید.
  • استفاده از یک شامپوی دوگانه را امتحان کنید. یک شامپوی دوگانه، مانند تمیزکننده دوگانه برای صورت، از دو شامپوی جداگانه برای برآوردن نیازهای متفاوت مو تشکیل شده است. از یک فرمول برای پوست سر چرب خود استفاده کنید و فرمول دیگر را برای شست‌وشوی زیر ریشه‌ها مورد استفاده قرار دهید.
  • در هنگام استفاده از شامپو زمان بیشتری بگذارید تا چربی شکسته شود و پوست سر خود را تا حدامکان به خوبی بشوئید.
  • بعد از شامپوزدن از نرم‌کننده بر روی پوست سر اجتناب ورزید. به جای آن، بر روی ساقه میانی و انتهای موی خود تمرکز کنید و شست‌وشو را به خوبی انجام دهید.

انتخاب شامپوی مناسب برای نوع خشک پوست سر

هنگامی‌که پوست سر شما خشک، خارشی یا پوسته‌پوسته باشد، نحوه‌ی انتخاب شامپوی مناسب می‌تواند خط مقدم جبهه دفاعی شما در مقابل شرایط ناراحت‌کننده‌ای باشد که برای شما رخ می‌دهد. ضروری است تا شامپویی را انتخاب کنید که مشکل دیگری را برای پوست خشک شما ایجاد نکند. برای پوست سر خشک این نکات را در نظر داشته باشید:

  • از شامپوهایی که تقویت‌کننده، استحکام‌دهنده و حجم‌دهنده هستند اجتناب ورزید. این محصولات، رطوبتی که پوست شما نیاز دارد را از آن می‌گیرند.
  • برای پوست‌های سری که کمی خشک هستند و خارش یا پوسته‌پوسته‌شدن اندکی دارند به دنبال شامپویی باشید که رطوبت، آبرسانی، صاف‌کردن یا فر شدن را ارتقا می‌بخشد. شامپوهای حاوی روغن و سیلیکون باعث حفظ رطوبت خواهند شد.
  • از مصرف شامپوهایی که حاوی سولفات‌ها هستند خودداری کنید چون مو و پوست سر را به شدت خشک می‌کنند.
  • برای نوع خشک پوست سر از شامپوهایی استفاده کنید که حاوی موادی مانند متانول و درخت چای هستند. این مواد به مرطوب‌شدن مو کمک می‌کنند.

نکات انتخاب شامپوی مناسب برای پوست سر معمولی (نه خشک و نه چرب)

اگر پوست شما خشک و چرب نیست می‌توانید از شامپوی ملایمی استفاده کنید که مواد افزودنی زیادی نداشته باشد. مواد افزودنی به موها آسیب می‌رساند و مقدار زیادی از این مواد در مو انباشت می‌شوند. اگر نگران این هستید که شاید استفاده روزانه شامپو برای موهای شما ضرر داشته باشد، می‌توانید از شامپو بچه استفاده کنید. شامپو بچه به اندازه‌ای ملایم است که می‌توانید هر روز از آن استفاده کنید.

شامپو بچه
خرید شامپو بچه فیروز 300 میل

رابطه میان نوع مو و انتخاب شامپوی مناسب

همانطور که ماسک صورت وابسته به نوع پوست است، نوع مو را نیز باید در انتخاب شامپوی مناسب مورد ملاحظه قرار داد.

انتخاب شامپوی مناسب برای موی نازک

موی نازک‌تر گرایش بیشتری به چرب‌شدن دارد. برای موهای نازک به دنبال شامپوی حجم‌دهنده‌ای باشید که تارهای موی شما را بدون سنگین‌کردن مو تقویت کند. از شامپوهای کرمی برای این نوع مو اجتناب کنید و به جای آن به دنبال فرمول‌های شفاف‌کننده باشید.

انتخاب شامپوی مناسب برای موی صاف

شامپوهای موهای صاف یا لَخت دارای مرطوب‌کنندگی زیاد و عوامل صاف‌کننده هستند که به بستن کوتیکول و بسترسازی برای حالت صاف و لَخت مو کمک می‌کنند.

موی صاف
موهای صاف نیازمند شامپوهایی هستند که کوتیکول‌های مو را ببندند.

انتخاب شامپوی مناسب برای موی موج دار

برای موهای موجی مصرف شامپوهای متعادل‌کننده توصیه می‌شود. این شامپوها مرطوب‌کنندگی زیادی ندارند اما موجب خشکی مو نیز نخواهند شد.

انتخاب شامپوی مناسب برای موی فر

برای موهای فر به دنبال شامپوهایی با مرطوب‌کنندگی بسیار بالا باشید. این شامپوها باید حاوی موادی باشند که بدون سنگین‌کردن، موهای فر موخوره را کاهش دهند.

انتخاب شامپوی مناسب برای موی آسیب دیده/ رنگ شده/ شکننده

از آنجایی‌که معمولاً شامپوهای تقویت‌کننده مو یا استحکام‌دهنده، حاوی پروتئین اضافی برای بهبود وضعیت مو هستند، برای موی آسیب‌دیده، هایلایت‌شده، ضعیف‌شده یا شکننده شامپویی مناسب به حساب می‌آیند.

موی وز شده

اگر همواره با موی وز‌شده سروکار دارید، به جای استفاده از شامپو باید از یک نرم‌ کننده مو استفاده کنید.

دیگر عوامل دخیل در انتخاب شامپوی مناسب

درخشندگی و جهش مو از نشانه‌های موی سالم هستند و جهش مو از قابلیت ارتجاعی آن ناشی می‌شود. برای دارا بودن مویی با جهش و قابلیت ارتجاعی، مو نباید با پمادها یا سیلیکون‌ها سنگین بشود. به جای آن، یک هموکتانت نظیر گلیسیرین به ایجاد رطوبت کمک خواهد کرد و برای نوع خشک پوست سر گزینه‌ای فوق‌العاده محسوب می‌شود. روغن مو در این زمینه به کمک شما می‌آید. روغن دانه انبه یکی دیگر از موادی است که به خاطر مرطوب‌کنندگی و وزن پایین باید به دنبال آن بود و روغن آرگان نیز همین خاصیت را دارد. سرامیدها و اسیدهای چرب موجود در روغن تخمه آفتابگردان می‌توانند به ترمیم مو، رطوبت آن، کاهش پوسته‌پوسته‌شدن سر و افزودن درخشندگی کمک کند.

آیا با شوره سر دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟ در اغلب این موارد، شوره محصول جانبی نوع چرب و پوسته‌پوسته‌شده پوست سر است که یا به دلیل استفاده بسیار اندک از شامپو و یا در برخی موارد به دلیل رژیم ایجاد می‌شود. اگر فردی در پوست سر خود عدم توازن را تجربه می‌کند درحالیکه محیط، محصولات، رژیم یا تعداد دفعات استفاده از شامپو برای او در حالت نرمال قرار دارد بهتر است یک پزشک وضعیت کلی سلامتی او را بررسی کند. در این صورت اطمینان حاصل می‌شود که این عدم توازن از مشکل داخلی بدن نشأت نمی‌گیرد.

فواید انتخاب شامپوی مناسب

استفاده از شامپوی مناسب به توازن سطوح PH موی شما کمک می‌کند. شامپوی مناسب 3 مزیت کلیدی برای موهای شما به همراه دارد.

بهبود شرایط مو

شامپوی مناسب، ظاهر موی شما را بهتر خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که برای حصول بهترین نتیجه باید شامپو کف کند، آن را بشوئید و این کار را تکرار کنید تا تمام کثیفی‌ها و تجمعات از بین بروند.

تحریک رشد مو

شامپویی که سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی، مواد معدنی و عصاره‌های طبیعی است، پوست سر شما را تحریک می‌کند. مواد طبیعی که باید در شامپو به دنبال آن باشیم، اسطوخودوس، بادام، جینسینگ، علف لیمو، جوجوبا و گلابی خاردار هستند. همچنین این مواد بوی طبیعی تولید می‌کنند و شما را از گزند مواد معطر شیمیایی که به موهای‌تان آسیب می‌زند دور نگه می‌دارند.

محافظت از رنگ

اگر موی شما رنگ شده است، شامپوی مناسب باید از محوشدن سریع رنگ جلوگیری کند. موی شما وقتی رنگ می‌شود رنگ را به خود جذب می‌کند و شامپوهای نامناسب رنگ را از موی شما پاک می‌کنند.

درمان شوره

وقتی پوست سر شما خشک باشد به ایجاد شوره منجر می‌شود. اگر پوست سر شما پوسته‌پوسته شده یا تجمعات بر روی آن دیده می‌شود، باید یک شامپو ویژه ضدشوره بخرید تا پوست سر خود را درمان کنید. با وجود بسیاری از شامپوهای شوره سر در بازار، سخت است که شامپوی مناسب برای موی خود را انتخاب کنید. برای شروع، شامپویی که حاوی 1 درصد ماده فعال کتاکنازول است انتخاب خوبی محسوب می‌شود.

کتاکنازول ماده فعالی است که خواص ضدقارچ دارد و برای کشتن قارچ‌ها و مخمرهایی تولید شده است که موجب ایجاد شوره می‌شوند. می‌توانید شامپوهایی با دزهای پایین کتاکنازول تهیه کنید. اگر غلظت قوی‌تری مدنظرتان است با پزشک خانواده یا متخصص پوست مشورت کنید.

دیگر شامپوهای خوب ضدشوره سر حاوی مواد فعالی نظیر سلنیوم سولفید و پیریتیون روی هستند. شاید مجبور باشید قبل از یافتن شامپوی مناسب خود از چندین شامپوی مختلف ضدشوره استفاده کنید.

شامپوی ضدشوره
خرید شامپو ضد شوره لاناریا حجم 200 میل

انواع مختلف شامپو

هر شامپو مخصوص نوع خاصی از مو است. به دلیل اهمیت انتخاب شامپوی مناسب برای موی خود، باید با انواع مختلف شامپوی مو نیز آشنا شوید:

شامپوی شفاف کننده

این نوع از شامپو تجمعات را در پوست سر و مو از بین می‌برد.

شامپوی محافظت کننده رنگ

این شامپو به اندازه‌ای ملایم طراحی شده که برای موهای رنگ‌شده مناسب است.

شامپوی روزانه

یک شامپوی معمولی که مختص به نوع خاصی از مو نیست.

شامپوی مرطوب کننده

این شامپو به موی خشکی که مستعد شکسته‌شدن است رطوبت می‌بخشد.

شامپوی موهای چرب

شامپویی است که به از بین بردن چربی اضافی کمک و ظاهر چرب پوست سر را تلطیف می‌کند.

شامپوی دو در یک

محصولی است که شامپو و نرم‌کننده در آن با هم ترکیب شده‌اند.

شامپوی حجم دهنده

این شامپو برای موهای ظریف طراحی شده و موهای شما را ضخیم‌تر از آن‌چه هست نشان می‌دهد.

برخی شامپوها برای استفاده روزانه طراحی شده‌اند در حالیکه برخی دیگر براساس نیاز موی شما باید دو تا سه بار در هفته مصرف شوند. برای مثال، اگر موی چرب دارید باید فقط برای دفعات اندکی از نوع خاصی از شامپو در هفته استفاده کنید. استفاده روزانه از این نوع شامپوها چربی زیادی را از بین می‌برد و موی شما آسیب بیشتری می‌بیند.

مواد موجود در شامپو؛ بایدها و نبایدها

اکثر شامپوها فرمول ساختی دارند که تقریباً حاوی 10 تا 30 ماده مختلف است. به منظور پاک‌سازی پوست سر از روغن، کثیفی، تجمعات چربی موجود در پوست سر و بو، تمامی شامپوها باید حاوی یک عامل شوینده یا تمیزکننده باشند. آن‌ها ناخالصی‌ها را از پوست برمی‌دارند و با شست‌وشو از بدن خارج می‌شوند.

شوینده‌های رایج در شامپو سورفکتانت‌ها هستند. برخی از سورفکتانت‌ها عبارتند از: سدیم لوریل سارکوزینات، سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورت سولفات (SLES). این سورفکتانت‌ها در کنار کوسورفکتانت‌ها عمل می‌کنند.

مواد رایج موجود در شامپو عبارتند از: سورفکتانت‌ها، عوامل کف‌دهنده، نرم‌کننده‌ها، ضخیم‌کننده‌ها، مات‌کننده‌ها، عوامل متوقف‌کننده، مواد نگهدارنده، افزودنی‌های خاص و عطرها.

غلیظ کننده‌های رایج شامپوها عبارتند از: ستیل الکل، استریل الکل، کارنوبا واکس، صمغ زانتان، ژلاتین، سیتریک اسید.

دو تنظیم‌کننده‌ی رایج PH سیتریک اسید و گلیکولیک اسید هستند. مواد نگهدارنده از تشکیل باکتری جلوگیری می‌کنند. شامپوها حاوی شکلی از ویتامین B5 به نام پنتنول، هموکتانت نگهدارنده رطوبت و مواد معطر برای رایحه‌بخشی هستند.

مواد مضر شامپو

سولفات‌ ها

سولفات‌ها مواد شیمیایی هستند که به عنوان عامل تمیزکننده در شامپوها حضور دارند. رایج‌ترین این سولفات‌ها، سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات هستند. سولفات‌ها قابلیت تمیزکنندگی بالایی دارند و موجب کف در شامپوها می‌شوند. اگر شامپوی شما کف نمی‌دهد، مشخص است که در آن سولفات وجود ندارد.

شامپوی مو
سولفات ماده‌ای است که موجب کف کردن شامپو می‌شود

اما میزان بسیار بالای سولفات‌های تمیزکننده می‌تواند موجب تحریک، خشکی و التهاب پوست گردد. سولفات‌ها می‌توانند حساسیت پوست را افزایش دهند و بیماری‌هایی نظیر آکنه روزاسه، اگزما و درماتیت تماسی را تشدید کنند. همچنین پوست‌های حساس را تحریک می‌کنند.

سولفات‌ها چربی‌های طبیعی مو را از بین می‌برند و موجب خشکی می‌شوند. همچنین آن‌ها با مختل‌کردن تولید چربی طبیعی پوست به مو آسیب‌ می‌رسانند.

فرمالدهید

فرمالدهید یک ترکیب شیمیایی است که در محصولات خانگی، ساختن مواد و به عنوان نگهدارنده در برخی محصولات مصرفی نظیر شامپو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرمالدهید موجب آلرژی تماسی می‌شود و بستر ابتلا به درماتیت پوستی را نیز فراهم می‌سازد. همچنین اگزما و درماتیت آلرژیک را تشدید می‌‌کند.

دپارتمان سلامت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا فرمالدهید را ماده‌ای سرطان‌زا عنوان کرده است. مطالعات نشان داده است کارگرانی که در معرض سطوح بالای این ماده شیمیایی قرار دارند ممکن است به لوسمی میلوئید و سرطان‌های نادر از جمله سرطان سینوس و گلو متبلا شوند.

پارابن ها

پارابن‌ها مواد شیمیایی نگه‌دارنده‌ای هستند که از زمان‌های قدیم در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند تا ماندگاری محصول را افزایش دهند. مطالعات نشان داده است که پارابن‌ها به سرعت از طریق پوست جذب می‌شوند و به درون بافت‌های بدن نفوذ می‌کنند. این مورد می‌تواند درماتیت تماسی آلرژیک و مشکلات پوستی نظیر سرخی، تحریک، خارش پوستی، پوسته‌پوسته‌شدن و کهیر را به دنبال داشته باشد.

همچنین شواهد نشان می‌دهد که پارابن‌ها می‌توانند اثرات استروژنی داشته باشند. آن‌ها می‌توانند در تنظیمات نرمال هورمون اختلال ایجاد کنند. این امر بر روی بارداری و قاعدگی اثر می‌گذارد. پارابن‌ها بر روی بافت سلولی سینه نیز اثر می‌گذارد و درصد ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

هگزاکلروفن

هگزاکلروفن یک عامل ضدعفونی‌کننده است که به‌واسطه دارا بودن خواص ضدمیکروبی در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب شیمیایی می‌تواند موجب تحریک چشم و پوست شود و در صورت بلعیده‌شدن به تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات شکم و اسهال می‌انجامد. دیگر عوارض جانبی هگزاکلروفن شامل سرخی، خشکی، تورم پوست و همچنین حساسیت پوست به نور هستند.

فتالات ها

فتالات‌ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که به طور رایج برای تولید پلاستیک جهت انعطاف بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آن‌ها به عنوان یک عامل پیونددهنده در محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله شامپوها استفاده می‌شود.

فتالات‌ها موجب اختلالات هورمونی و ناباروری، کاهش تعداد اسپرم و نقص‌های تولیدمثل و تناسلی می‌گردند. مطالعات نشان داده است که در معرض فتالات قرار گرفتن ریسک ناباروری و دیابت‌های بارداری را افزایش می‌دهد. فتالات‌ها می‌توانند برای کلیه‌ها، تیروئید، سیستم ایمنی و کبد نیز مضر باشند.

موادی که در شامپو باید به دنبال آن باشید

اگر شما شامپوی بدون سولفات می‌خواهید، باید مطمئن شوید که یک عامل تمیزکننده در شامپو وجود دارد.

مواد بدون سولفات عبارتند از:

  • سارکوزین‌ها
  • شوینده‌های آنیونی سولفوسوکسینات
  • بتائین‌ها
  • سولتین‌ها
  • مشتقات ایمیدازولینیوم

مواد شامپوی طبیعی

به شامپو وقتی طبیعی می‌گوییم که فاقد سولفات و حاوی مواد گیاهی و ارگانیک باشد. شامپوهای طبیعی به جای مواد مصنوعی به طور رایج از روغن‌های ضروری، عصاره‌های میوه و مواد گیاهی و ارگانیک تأییدشده تشکیل شده‌اند. مواد گیاهی شامپو روغن‌های دانه روغنی و عصاره‌های میوه را شامل می‌شود. این مواد گیاهی کمتر به مو، PH طبیعی پوست سر و توازن چربی آسیب می‌رسانند.

حتماً قبل از استفاده از این مواد، آلرژی به آن‌ها را بررسی کنید. مواد طبیعی که در شامپو می‌توان از آن‌ها استفاده کرد عبارتند از:

  • روغن‌های گیاهی نظیر روغن جوجوبا، روغن شمعدانی و آرگان.
  • چای سبز ارگانیک
  • آلوئه ورا
  • بابونه
  • روغن نارگیل
  • عسل ارگانیک
  • روغن‌های ضروری برگاموت
  • زیتون
  • کنف ارگانیک
  • عصاره‌های ریشه نظیر ریشه بیدمشک
  • عصاره‌های میوه نظیر عصاره بادیان ستاره‌ای
  • روغن‌های ضروری نظیر نعناع، اسطوخودوس و لیمو

این مواد طبیعی برای مو و پوست سر ملایم‌تر هستند و هنگام تمیزکردن کوتیکول‌های مو را از بین نمی‌برند. همچنین در عین تمیزکنندگی خوب، آبرسان نیز به حساب می‌آیند.

مواد شامپو برای نیازهای خاص

شامپوهای امروزی حاوی مواد تمیزکننده ساده‌ای هستند. اما این شامپوها برای انواع موها تهیه شده‌اند. در ادامه به مواد موردنیاز هر نوع مو در شامپوها اشاره خواهیم کرد.

ریزش مو و موهای نازک

فیتو کافئین (Phyto-caffeine) به کاهش نازک‌شدن مو مخصوصاً برای طاسی‌های زنانه کمک می‌کند. ماینوکسیدیل (Minoxidil) ماده تأییدشده‌ برای درمان ریزش مو است که باید به عنوان یک محلول موضعی 2 درصد مورد استفاده قرار گیرد. نیاسین (Niacin) (ویتامین B3) به بهبود گردش خون کمک می‌کند. بهبود گردش خون موجب جریان یافتن مواد غذایی به سمت فولیکول‌های مو می‌شود و به رشد و پربودن مو کمک می‌کند.

مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که اسطوخودوس و روغن نعناع می‌تواند بر روی رشد مو تأثیر مثبت داشته باشد اما نیاز است که آزمایش‌های انسانی در این مورد صورت گیرد. به منظور جلوگیری از آسیب محیطی، اسید آمینه هیستیدین، مس اضافی مو را جذب می‌کند. حذف این مس اضافی به محافظت از مو در برابر آسیب‌های اشعه ماورابنفش کمک می‌کند.

موی مجعد، فر و موج‌ دار

آن‌دسته از افرادی که دارای موی موج‌دار یا فرفری هستند بهتر است به دنبال شامپوهایی باشند که آبرسان و حاوی موادی هستند که پوسته‌پوسته‌شدن را کاهش می‌دهد و عاری از سورفکتانت‌های با تمیزکنندگی بالا نظیر سولفات‌ها هستند.

موی موج دار
شامپوهای حاوی روغن‌های گیاهی برای موهای موج‌دار مفید هستند.

آن‌دسته از افرادی که دارای موهای مجعد یا تار موی حجیمی هستند که موجب ایجاد فرهای فشرده، مارپیچ یا حلقه‌ای می‌شود بهتر است از شامپوهایی استفاده کنند که به شدت مرطوب‌کننده و آبرسان هستند. گلیسیرین ترکیبی است که به‌خاطر مرطوب‌کنندگی بالا استفاده گسترده‌ای در محصولات آرایشی و بهداشتی دارد. این ماده رطوبت را از هوا گرفته و به موها می‌آورد و نتیجه آن موهای فر درخشان خواهد بود.

روغن‌ها و کره‌ها نظیر کره شی، روغن جوجوبا، روغن نارگیل، روغن آفتابگردان و روغن آرگان می‌توانند به مو آبرسانی کنند و موهای فر و موج‌دار را صاف و براق نگه می‌دارند. روغن دانه‌های روغنی نیز مواد مفیدی برای این نوع از موها به شمار می‌روند.

موی صاف

آن‌دسته از افرادی که موی صاف دارند به دنبال افزایش حجم مو هستند. برای این منظور باید از شامپوهایی استفاده کنید که دارای روغن‌های تخمه آفتابگردان، اسطوخودوس، سویا، نارگیل و به علاوه ویتامین‌های B5، C و E باشند. همچنین وجود کراتین نیز در شامپو برای این دسته از موها مفید است.

همینطور می‌توانید به صفحه هرکدام از شامپوها در سایت موتن‌رو سر بزنید و با آنها آشنا شوید. شامپو سریتا، شامپو ترزمه، شامپو لورال و شامپو سولکس برخی از این نام‌ها هستند. می‌توانید با محصولات متنوع هر شرکت در حوزه شامپو، از طریق لینک‌های بالا آشنا شود.

سؤالات متداول درباره انتخاب شامپوی مناسب برای مو

انتخاب شامپوی مناسب چه ارتباطی به پوست سر دارد؟

اگر پوست سر چرب باشد نباید از شامپوهای مرطوب‌کننده و آبرسان استفاده کرد و به جای آن باید از شامپوهایی استفاده کرد که حجم‌دهنده، تقویت‌کننده و متعادل‌کننده هستند. اگر پوست سر خشک باشد باید برعکس نوع چرب پوست سر عمل کرد و از شامپوهایی استفاده کرد که علاوه بر مرطوب‌کنندگی و آبرسانی فاقد سولفات باشند.

چه ارتباطی میان نوع مو و انتخاب شامپوی مناسب وجود دارد؟

برای موهای نازک باید از شامپوهای حجم‌دهنده استفاده کرد و شکل شامپو نباید کرمی باشد. برای موی صاف باید از شامپوهای مرطوب‌کننده استفاده کرد. موهای موج‌دار نیازمند شامپوی متعادل‌کننده هستند. به موهای فر باید شامپوهای مرطوب‌کننده با خاصیت از بین برندگی موخوره اعمال کرد و برای موی آسیب‌دیده، رنگ‌شده یا شکننده باید از شامپوهای تقویت‌کننده و استحکام‌دهنده استفاده کرد.

فرق استفاده از شامپو و صابون برای مو چیست و شامپو چه فوایدی دارد؟

صابون بافت خشنی ارد و در صورت استفاده مواد تشکیل‌دهنده لایه محافظ بیرونی مو را از بین می‌برد. انتخاب شامپوی مناسب به بهبود ظاهر مو کمک می‌کند. از رنگ موی رنگ‌شده محافظت و شوره را درمان می‌کند و عاملی برای رشد مو محسوب می‌شود.

چه موادی در شامپو می‌توانند برای انسان مضر باشند؟

سولفات، پارابن، فرمالدهید، هگزاکلروفن و فتالات موادی هستند که می‌توانند در سلامت انسان ایجاد مشکل کنند.