زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

علت نازک شدن موها و روش درمان آن

wordcamp
1,230
22 دقیقه
علت نازک شدن موها و روش درمان آن

بیشتر افراد پرپشت و خوش‌ حالت بودن موها را یکی از اصلی‌ترین مصادیق زیبایی می‌دانند و در این موضوع که ایجاد اختلال در سلامت موها، زیبایی چهره را به خطر می‌اندازد، متفق‌القول هستند. به همین دلیل است که ریزش مو، تضعیف ریشه‌ها و ساقه‌های مو و نازک شدن تارهای آن هم برای مردان و هم برای زنان آزاد دهنده و ناخوشایند است و بسیاری از افراد به دنبال علت نازک شدن موها و روش درمان آن هستند.

نازک شدن مو در سنین مختلف ممکن است از دلایل مختلفی منشا بگیرد و به همین دلیل، ریشه بروز این مشکل در دوره‌های مختلف و همچنین کودکان، زنان و مردان را می‌توان در عوامل گوناگونی جستجو کرد. گرچه برخی افراد از ابتدا موهایی نازک و کم پشت دارند اما در بعضی دیگر، نازک و ضعیف شدن موها به مرور و در نتیجه اعمال اثر برخی عوامل خاص رخ می‌دهد‌. شناخت دلایل ریزش مو به یافتن راه حل مناسب برای برطرف کردن این مشکل کمک‌ می‌کند و به این طریق می‌توان از راهکارهای اثربخش برای پیشگیری از نازک شدن تارهای مو نیز استفاده نمود. در این‌ مقاله شما را با مهم‌ترین دلایل ریزش مو آشنا کرده و روش‌های درمان این مشکل را معرفی می‌کنیم.

علت نازک شدن مو و ریزش

نازک شدن موها در خانم‌ها، آقایان و حتی کودکان علت‌های مختلفی دارد و شیوه درمان و مقابله با آن نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه علت نازک شدن مو در هر شرایط را توضیح خواهیم داد:

استفاده از رژیم تغذیه‌ای نامناسب

همه ما می‌دانیم که نقش تغذیه در سلامت مو بسیار مهم است. استفاده از عادات غذایی غیر اصولی و نامناسب یکی از کلیدی‌ترین دلایل نازک شدن تارها و ریشه‌های مو به شمار می‌آید. رعایت تعادل در مصرف چربی، قند، ادویه‌جات، فست فود، محصولات فراوری شده و … در رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است. اگر در مصرف این مواد غذایی افراط کنید و به تحرکات فیزیکی و ورزش جهت بهبود سوخت و ساز این مواد توجه چندانی نداشته باشید، تاثیرات مخرب انتخاب عادات غذایی نامناسب گریبان سلامت پوست و مو را خواهد فشرد.

غذاهایی که در طول روز مصرف می‌کنید باید حاوی مقادیر مناسبی از عناصر ضروری مانند آهن، پتاسیم، سدیم، روی، کلسیم، فولیک اسید و … باشد. به این ترتیب باید مصرف کافی لبنیات، غلات و سبزیجات را جدی بگیرید. قرار دادن مواد مغذی مانند کربوهیدرات‌ها، دانه‌های روغنی، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها در رژیم غذایی به ایجاد شرایط مناسب برای رشد موها کمک کرده و از نازک ‌و ضعیف شدن تارهای مو جلوگیری می‌‌کند.

فقدان انواع ویتامین‌ها و عناصر ضروی در بدن

یکی از دلایل مهمی که در نازک شدن موها اثر دارد، کمبود برخی ویتامین‌های ضروری و عناصر مغذی در بدن است. کمبود مواد ضروری‌ را می‌توان یکی از دلایل متداول برای تضعیف ریشه و ساقه مو و ریزش موها تلقی کرد. با یک آزمایش خون ساده می‌توانید از کمبود ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین B6، B12، اینوزیتول، بیوتین و اسید فولیک مطلع شوید.

چنانچه دلیل ریزش مو یا نازک شدن موها از فقدان ویتامین‌های گروه B در بدن منشا بگیرد می‌توانید از برخی مواد خوراکی حاوی این ویتامین‌ها برای بهبود رژیم تغذیه‌ای خود بهره بگیرید. با مصرف گیاهانی مانند اسفناج، کلم، طالبی، توت فرنگی، سیب زمینی، کاهو و لیمو و فراورده‌هایی نظیر تخم مرغ، جگر و گندم کامل می‌توانید ذخایر از دست رفته فولیک اسید و بیوتین را جایگزین نمایید.

با تغییر عادات تغذیه‌ای و گنجاندن مواد خوراکی مفید و مغذی در برنامه غذایی علاوه بر کمک به رویش و رشد موهای جدید می‌توانید از ریزش و نازک شدن موهای فعلی جلوگیری کنید. مصرف این‌ مواد غذایی سالم به بهبود شکل و حالت موها نیز کمک کرده و در  افزایش درخشندگی و لطافت موها نقش دارد.

ژنتیک و وراثت

فاکتورهای وراثتی در جنس، حالت و تراکم ساقه‌های مو اثر بالقوه دارند و به همین دلیل ژنتیک در دسته مهم‌ترین و بدیهی‌ترین عوامل موثر بر نازک و کم تراکم بودن تارهای مو دسته بندی می‌شود. ممکن است از ابتدای تولد موهایتان نازک و کم پشت باشد یا به مرور زمان و افزایش سن شاهد افزایش ریزش و سست شدن ریشه موهای خود باشید. به این ترتیب می‌توان حدس را بر این گذاشت که کم تراکم بودن موها یکی از ویژگی‌های وراثتی مشترک در خانواده است.

با وجود اینکه شاخصه‌های ارثی و ژنی غیر قابل تغییر هستند و اگر نازک بودن تار مو در خانواده به صورت ژنتیکی وجود داشته باشد نمی‌توان از اعمال تاثیرات آن مصون بود اما می‌توان با ایجاد تغییرات مناسب در سبک زندگی، انتخاب رژیم تغذیه‌ای مناسب، ورزش و استفاده از محصولات مراقبتی موثر، شدت ریزش مو را کاهش داد و به تقویت تارها و ریشه‌های مو پرداخت.

تماس مواد شیمیایی با موها

زمانی که تارهای مو به طور مداوم و پی در پی در معرض اثرات رنگ مو، تافت، ژل و … قرار گیرد، به مرور نشاط، شادابی و طراوت خود را از دست می‌دهد‌‌‌.

فرمولاسیون رنگ‌ها و حالت دهنده‌های شیمایی حاوی موادی مانند سولفات، پارابن، سیلیکون، فرمالدئید و … هستند و با ایجاد لایه پوششی بر روی فولیکول‌ها از رسیدن آب و مواد مغذی به سلول‌های مو جلوگیری می‌کنند.‌ به این ترتیب روند آبرسانی و تغذیه موها با اختلال مواجه شده و ساقه‌های مو دچار آسیب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین علائمی که در نتیجه ایجاد آسیب در فولیکول‌های مو مشاهده می‌شود، نازک شدن تارها و ساقه‌های مو است. در نتیجه برای کاهش اثرات مخرب ناشی از این مواد باید محصولات گیاهی و ارگانیک را جایگزین نمونه‌های شیمایی و مضر قرار دهید.

آبگیری و خشک کردن نادرست موها

از دلایل دیگری که به نازک شدن موها و ضعیف شدن ریشه‌های مو سرعت می‌دهد، خشک کردن موها با حوله به روش نادرست است. ممکن است شما هم جزء افرادی باشید که پس از شستن موها برای خشک کردن آن‌ها از حوله و حرکات مالشی کف سر استفاده کنید.

باید توجه داشته باشید که وارد کردن فشار و کشیدگی به موها با استفاده از حوله و ماساژ دادن آن بر روی تارهای خیس و حساس مو به نازک شدن ساقه‌ها و ریزش آن‌ها خواهد انجامید. بنابراین اگر به خشک کردن موها با حوله عادت دارید، بهتر است بعد از حمام حوله‌ای با قدرت جذب بالا بر روی موهای خود بگذارید یا از کلاه‌های مخصوص استفاده کنید تا رطوبت آن به تدریج گرفته شود و به هیچ عنوان به موهای خیس و آسیب پذیر خود فشار وارد نکنید.

ایجاد فشار در موها

اگر موهای بلندی دارید بهتر است برای جمع و مرتب کردنشان آن‌ها را سفت نبندید. بعضی از خانم‌ها عادت دارند برای آراسته‌تر نشان‌ دادن موها آن‌ها را خیلی محکم با کش ببندند اما این کار به ریشه موها فشار وارد کرده و باعث کشیدگی بیش از حد تارهای مو می‌شود. به این ترتیب ایجاد فشار بیش از حد بر بافت ظریف و آسیب پذیر موها باعث نازک شدن ریشه‌ها و ساقه آن‌ها شده و حتی به کنده شدن و ریزش مو نیز منجر می‌شود. برای جلوگیری از نازک شدن تارهای مو آن‌ها را به گونه‌ای جمع کنید که متحمل کمترین کشیدگی و فشار شوند.

علاوه بر این، شانه زدن و برس کشیدن بیش از حد مو نیز باعث نازک شدن تارهای آن می‌شود و با اعمال فشار حداکثری به پوست کف سر، به ریشه موها صدمه می‌زند.‌ پس اگر تصوتان بر این است که برای افزایش لطافت و ایجاد حالت مناسب در موها باید در هر ساعت از روز شانه به دست گرفته و موهایتان را شانه بزنید، باید در نظر داشته باشید که این کار به ریشه و ساقه‌های مو آسیب می‌زند.

برای کاهش آسیب‌های ناشی از شانه زدن مو، پیش از استحمام موها را با دندانه‌های درشت شانه، شانه بزنید و از عدم وجود گره و در هم رفتگی بین تارهای مو اطمینان حاصل کنید. به این ترتیب از آنجایی که موهای خیس بیشتر مستعد شکستگی هستند دیگر لازم نخواهد بود که بعد از حمام برای صاف و یکدست کردن موها با شانه به جان موهای خود بیفتید.

اختلال در عملکرد غده تیروئید

غده تیروئید به عنوان یکی از غده‌های حیاتی بدن در تنظیم و کنترل بسیاری از عملکردهای طبیعی دخالت دارد. رشد موها یکی از فرایندهای مهمی است که تحت نظارت غده تیروئید صورت می‌گیرد و در صورت بروز هر نوع مشکل در کارکرد این غده، سلامت موها نیز به خطر خواهد افتاد.

مصرف داروهای خاص

داروهایی که برای بهبود بیماری‌های مختلف مصرف می‌کنیم علاوه بر اعمال تاثیرات مثبت در روند درمان و کنترل بیماری، با ایجاد عوارض جانبی نیز همراه است. مثلا مکانیسم اثر داروهای ضد افسردگی، داروهای کنترل کننده فشار خون، داروهای رقیق کننده خون، داروهای کنترل رماتیسم، داروهای ضد التهابی و … به نحوی است که می‌تواند ریزش مو یا نازک و ضعیف شدن تارها و ساقه‌های مو را نیز به همراه داشته باشد.

علت نازک شدن مو مردان

همانطور که اشاره شد نازک شدن تارهای‌‌ مو در اثر عوامل مختلف بروز می‌یابد و علل متعددی دارد. در این بخش شما را با مهم‌ترین‌ دلایل‌ نازک‌‌‌ و ضعیف شدن ساقه‌های مو در مردان آشنا می‌کنیم.

شستشوی مداوم موها

یکی از مهم‌ترین دلایل نازک شدن تارهای مو و ریزش مو در آقایان، شستشوی بیش از حد موها با شوینده‌های مختلف است‌.‌ افرادی که پوست و موی چرب و پرتعریق دارند تصور می‌کنند برای تمیزتر شدن موهای خود به شستشوی مداوم آن‌ها نیاز است‌. این در حالی است که زیاده‌روی در شستن موها و پوست کف سر از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو و تضعیف ریشه‌ها و ساقه‌های مو است‌.

توجه به بازه‌های زمانی شستن موها و پرهیز از افراط در استفاده از مواد شوینده برای شستشوی موی سر خصوصا برای افرادی که پوستی خشک و شکننده دارند، بسیار حائز اهمیت است. تماس مواد شوینده با پوست‌های خشک و آسیب پذیر التهابات پوستی را تشدید کرده و در تضعیف ریشه‌های مو اثرگذار است. بنابراین بهتر است برای شستشوی موهای خشک از شامپوهای فاقد مواد شیمیایی مضر و در محدوده‌های زمان استاندارد استفاده کنید.

استفاده غیر استاندارد از ابزارهای حرارتی

آسیب‌های حرارتی از جمله اصلی‌ترین علل تضعیف ساقه‌ها و نازک شدن تارهای مو به شمار می‌آیند.‌ استفاده از سشوار و اتو موی داغ و پرحرارت به بافت مو صدمه می‌زند و در ضعیف شدن موها اثرگذار است. کوتیکول‌های مو در برابر حرارت بالا آسیب پذیر هستند و چنانچه به طور مداوم از حرارت ابزارهای مخصوص برای خشک کردن و حالت دادن به موهایتان بهره بگیرید، موهایتان را در معرض خطر ضعیف و نازک شدن قرار داده‌اید.

این خطر زمانی تشدید می‌شود که بدون خشک کردن رطوبت موها به استفاده از این وسایل اقدام می‌کنید. چرا که اثر سوء حرارت اتو مو یا سشوار بر موهای خیس یا مرطوب دو چندان است. لذا لازم است جهت جلوگیری از خطر نازک شدن یا ریزش موها در استفاده از وسایل حرارتی با دقت بیشتری وارد عمل شوید و از زیاده روی در استفاده از این ابزارها خودداری کنید. استفاده از سشوار و اتومو برای ایجاد حالت مناسب و شانه پذیری موها دستورالعمل خاصی دارد که لازم است با توجه به این نکات برای حالت دادن به موهای خود وارد عمل شوید.

استرس و فشارهای عصبی

تاثیر مخرب اضطراب، استرس و فشارهای روانی بر سلامت پوست و مو از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و اثبات شده است. صرف نظر از سن یا شرایط زندگی‌تان مطمئنا در دوره‌های مختلف با استرس و اضطراب کوتاه یا بلند مدت مواجه بوده‌اید. استرس مزمن و افسردگی بر سلامت بدن اثرات منفی زیادی دارد و نشانه‌های آن در اختلالات خواب، فشار خون و … مشاهده می‌شود. استرس مدوام یکی از دلایل ریزش مو قلمداد می‌شود و در شکننده و نازک شدن ریشه‌ها و ساقه‌ها نیز اعمال اثر می‌کند.

با افزایش استرس و اضطراب، ترشح هورمون کورتیزول در بدن شدت می‌گیرد. افزایش سطح ترشح این هورمون قدرت موهایی که در حال رویش هستند را کاهش داده و ضمن تضعیف رشد فولیکول‌ها، منجر به نازک و آسیب پذیر شدن ساقه‌های مو می‌شود‌. گرچه بروز برخی عوامل استرس‌زا اجتناب ناپذیر است اما برای کمک به سلامت پوست و مو و جلوگیری از ریزش یا ضعیف شدن موها باید به ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی روزانه توجه کنید، از شدت استرس‌های درونی بکاهید و بی‌توجهی به فاکتورهای تشویش‌زا را تمرین کنید.

افزایش سن

افزایش سن از دیگر مولفه‌هایی است که در نازک شدن و ریزش تارهای مو اثرگذار است. بسیاری از مردان با عبور از سن ۵۰ تا ۶۰ سالگی ریزش مو یا ضعیف شدن ریشه‌ها و ساقه‌های آن را تجربه می‌کنند. ریزش مو و کم تراکم شدن شاخه‌های آن در سنین میان سالی تا پیری جزء‌ پدیده‌های طبیعی محسوب می‌شود و در پی ایجاد سایر تغییرات مانند تحلیل عضلانی و … آشکار می‌شود. مصرف مواد غذایی حاوی انواع پروتئین و ویتامین‌های ضروری، پرهیز از مصرف قند و چربی بالا و فعالیت‌های جسمانی به جلوگیری از ریزش مو و بهبود موهای آسیب دیده و ضعیف کمک می‌کند.

اصلاح نکردن موها

عدم رسیدگی مناسب به موها و بی‌توجهی به اصلاح آن‌ها زمینه لازم برای ایجاد موخوره را فراهم می‌کند و موخوره‌ها با درگیر کردن کوتیکول‌های مو به نازک و ضعیف شدن تارها سرعت می‌دهند. اگر از آخرین مرتبه اصلاح موی سرتان مدت زمان زیادی می‌گذرد و در این مدت نسبت به پرورش اصولی و مناسب موها بی‌توجه بوده‌اید، برای تقویت تارهای نازک شده و جایگزین شدن تارهای از بین رفته مو بهتر است آن‌ها را کوتاه کنید.

پرخوری یا کم اشتهایی

بروز اختلالات خوردن و مصرف مواد خوراکی از دیگر عوامل اثرگذار بر نازک شدن تارهای مو و ریزش آن‌ها تلقی می‌شود. اختلالات خوردن فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار داده و به آن‌ها آسیب می‌رساند. کاهش اشتها یا در مقابل، حملات پرخوری که جزء حملات عصبی به شمار می‌آید، باعث می‌شود مواد غذایی کافی و استاندارد به فولیکول‌ها نرسد و در نتیجه نشانه‌های ضعف تارهای مو و ریزش آن‌ها پدیدار شوند. ممکن است به دلایل مختلف به بی‌اشتهایی دچار باشید یا حملات پرخوری را تجربه کنید و در نتیجه نشانه‌هایی از ریزش موها یا تضعیف ریشه‌ها و ساقه‌های مو شما را آزار دهد و علاوه بر این، از عدم رویش مجدد موهای از دست رفته دلسرد شوید. مراجعه به پزشک و آغاز پروسه درمان کم اشتهایی یا پرخوری به کاهش ریزش موها و افزایش استحکام و مقاومت تارهای مو کمک‌ خواهد کرد.

آلودگی هوا

آلودگی هوا نیز از دیگر عواملی است که در نازک شدن موی سر مردان اثر گذار است اما شاید نسبت به سایر فاکتورها کمتر مورد توجه قرار گیرد. ذرات آلاینده معلق در هوا از انواع عناصر مضر تشکیل شده‌اند و تماس آن‌ها با ریشه‌ها و ساقه‌های مو، سلول‌ها را به آسیب پذیری بیشتر تحریک می‌کند.‌ این ترتیب اگر در معرض آلودگی‌های شدید هستید لازم است برای حفظ شادابی موها و جلوگیری از کاهش تراکم ساقه‌های مو و ریزش آن‌ها، شستشوی موها با شوینده‌های مناسب جنس موی خود را در بازه‌های زمانی مناسب در اولویت قرار دهید.

مصرف دخانیات و الکل

همه ما از خطرات متعددی که در نتیجه‌ استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی سلامت بخش‌های مختلف بدن را تهدید می‌کند آگاه هستیم. تحقیقات نشان‌ می‌دهد استفاده از سیگار و سایر دخانیات ضریب ابتلا به بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی از جمله سرطان ریه یا نارسایی قلب را افزایش می‌دهد و مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل نیز در ارتقای نرخ بیماری‌های گوارشی و کلیوی اثر مستقیم دارد. اما استعمال دخانیات و مصرف الکل در بلند مدت بر سلامت موها نیز تاثیرات بسیار خطر آفرینی دارند. در آقایان مصرف سیگار به تضعیف تارهای مو سرعت داده و به عنوان سر منشاء ریزش مو معرفی می‌شود. استعال دخانیاتی مانند سیگار و قلیان علاوه بر ایجاد اختلال در جریان خون زیر پوستی، به فولیکول‌های مو آسیب زده و به ریزش موها منجر می‌شود. البته خطرات ناشی از کشیدن سیگار و قلیان تنها سلامت فرد مصرف کننده را تهدید نمی‌کند و بر سلامت اطرافیان که تحت تاثیر پراکنده شدن دود دخانیات و استنشاق هوای محیط قرار می‌گیرند نیز موثر است‌.

اعتیاد به الکل نیز با جلوگیری از تغذیه سلول‌های مو با مواد مغذی و عناصر ضروری، سلامت موها را به خطر می‌اندازد. تخریب فولیکول‌ها، تغییر در ظاهر موها، سست شدن ریشه‌ها و نازک شدن تارهای مو در بسیاری از موارد به عدم جذب کافی و مناسب مواد تغذیه‌ای در نتیجه مصرف الکل مرتبط است. افرادی که مصرف نوشیدنی‌های الکلی را به یکی از عادات تغذیه‌ای خود تبدیل کرده‌اند با نوشیدن این مواد احساس سیری کاذب خواهند داشت.

به این ترتیب بدن نمی‌تواند در طول روز از مواد غذایی مقوی و ضروری بهره‌مند شود و جذب مواد ضروری به کمترین سطح می‌رسد. ترک سیگار و فاصله گرفتن از الکل علاوه بر کمک به حفظ سلامت اجزای مختلف بدن، به کاهش ریزش مو و افزایش استحکام ساقه‌ها و تارهای مو نیز کمک‌ می‌کند.

علت نازک شدن مو در کودکان
اصلی‌ترین دلایلی که به نازک شدن موی کودکان می‌انجامد، فاکتورهای ژنتیک و مشکلات تیروئیدی است که هر یک به نوعی در نازک شدن تارهای مو و ایجاد ضعف در رشد و تراکم پذیری ساقه‌های مو اثر می‌گذارند. در یک دسته بندی کلی کم‌ مویی و نازک بودن تارهای موی کودکان را می‌توان به اعمال اثر عوامل زیر نسبت داد:

  • ژنتیک
  • کم‌‌خونی
  • بروز مشکلات در کارکرد غده تیروئید

اگر نازک بودن تارهای موی کودکتان از مولفه‌های ارثی منشا می‌گیرد نمی‌توانید از اثرات آن به طور کامل جلوگیری کنید‌. بدیهی است که تغییر ویژگی ژن‌ها امکان ناپذیر است و نمی‌توان جنس، حالت، رنگ و تراکم موها را به طور کامل و دائمی تغییر داد اما لازم است راه حل‌های دیگر را جایگزین کنید. در نظر گرفتن رژیم تغذیه‌ای مطلوب و مناسب برای کمک به رشد متعادل کودکان به بهبود رشد و تقویت موها نیز کمک کرده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند.‌ در صورتی که کمبود مواد مغذی و عناصر ضروی سر منشا نازک شدن مو و تضعیف ریشه و ساقه‌های مو در کودکان باشد، پزشک با تجویز مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های تقویتی به تامین مواد مغذی در بدن کمک می‌کند. چنانچه پس از آزمایشات به عمل آمده، مشکل نازک و ضعیف بودن موها به وجود اختلال در کارکرد غده تیروئید مرتبط باشد نیز می‌توان از پزشک متخصص برای ارائه روش‌های درمانی بهره گرفت.

باید توجه داشته باشید که تنش‌های محیطی، آلودگی هوا و عدم رسیدگی مناسب به موی کودکان، ریزش مو یا تضعیف ریشه‌ها و تارهای مو را تشدید خواهد کرد. بنابراین ضمن فراهم کردن فضایی امن و آرام برای حفظ آرامش و آسایش کودک، از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده بپرهیزید و توجه به حفظ نظافت موهای کودک و رسیدگی به آن را در اولویت قرار دهید. استفاده از شامپوهای مناسب و شوینده‌های ملایم، تنظیم دمای آب در زمان شستشو و توجه به نحوه خشک کردن موها نیز در حفظ سلامت موی کودکان اثر برجسته دارد.

علت نازک شدن مو در طب سنتی

علت نازک شدن مو در طب سنتی نیز بسیار مورد بحث قرار می‌گیرد تا بتوان از طریق این شیوه‌های قدیمی راهکارهای مقابله با آن را پیدا کرد. در طب سنتی علت نازک شدن مو، موارد زیر عنوان می‌شود:

خشک بودن موها

خشک و کم رطوبت بودن بیش از حد موها یکی از مهم‌ترین دلایل نازک شدن تارها و ساقه‌های آن‌ است. عدم وجود رطوبت کافی در موها به ضعیف شدن تارهای مو و ریزش آن‌ها منجر خواهد شد. گرمای محیط، خشک بودن هوا، عدم مصرف آب کافی، شستشوی مو با آب داغ و استفاده از مواد شوینده ناسازگار با جنس موها از عوامل تشدید کننده خشکی موی سر است.

اما طب سنتی علا‌وه بر معرفی و توضیح دلایل نازک شدن موهای سر، به معرفی روش‌های درمان خانگی برای از بین بردن نشانه‌های ضعیف شدن موها نیز پرداخته است. در ادامه تعدادی از این روش‌های درمانی موثر را مرور می‌کنیم.

استفاده از روغن‌های گیاهی

روغن‌های گیاهی منابعی سرشار از مواد مغذی برای تامین عناصر ضروری هستند و فراورده‌های لازم برای تقویت و پرورش موها را به سلول‌ها می‌رسانند. برای تقویت موهای آسیب دیده و درمان کم تراکمی ساقه‌های مو  روغن تراپی گزینه مناسبی است می‌توانید، از روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن کنجد، روغن بادام و … استفاده کنید.

با ماساژ دادن این روغن‌ها بر روی پوست سر به جذب مواد مغذی توسط ریشه‌های مو کمک‌ کرده و ضمن آبرسانی به موها از طریق بهترین آبرسان‌های مو، به ترمیم و بازسازی شکستگی‌ها و آسیب‌ها کمک می‌کنید‌‌. افزودن ویتامین E به شامپو و سایر شوینده‌ها نیز در تقویت ریشه موها موثر است. برای این کار می‌توانید تعدادی کپسول ویتامین E (حدود ۲۰ عدد) فراهم کرده و با سوراخ کردن بدنه کپسول‌ها، عصاره یا روغن موجود در آن را خارج کنید و به شوینده مخصوص موهای خود اضافه نمایید تا در دوره مصرف شامپو بر استحکام و مقاومت تارهای موی سر افزوده شود.

استفاده از تخم مرغ

در بسیاری از موارد کمبود پروتئین در بدن باعث ضعیف شدن موها و ریزش آن‌ها می‌شود. تخم مرغ منبعی سرشار از پروتئین است و به شما کمک می‌کند به ساده‌ترین روش، با صرف کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین مدت زمان ممکن به رفع مشکل کم پشت و نازک بودن موها بپردازید.

برای اثر بخشی بیشتر بهتر است تخم مرغ را با روغن‌های مفید و ضروری مخلوط کرده و ترکیب حاصل را به شکل ماسک مو قرار دهید. ترکیب تخم مرغ و حنا نیز در طب سنتی برای کمک به افزایش تراکم ساقه‌های مو کاربرد دارد.

استفاده از ماسک موز

موز ترکیبی از پتاسیم، انواع پروتئین و چربی‌های مفید است و با تقویت همه جانبه سلول‌ها، از ایجاد آسیب و شکستگی در تارهای مو ممانعت می‌کند. در طب سنتی مبنای بهبود و درمان مشکلات مختلف استفاده از مواد گیاهی و ارگانیک‌ است و شما می‌توانید برای رفع مشکل نازک و ضعیف بودن موها از انواع مواد گیاهی، سبزیجات و میوه‌ها کمک بگیرید.

از آنجایی که ممکن است دلیل اصلی ریزش و کم پشت بودن موها به کمبود ویتامین B در بدن مربوط باشد می‌توانید از ماسک موز برای تامین ویتامین‌ B مورد نیاز سلول‌ها استفاده کنید. برای تهیه ماسک موز از دو عدد موز رسیده با اندازه متوسط استفاده کنید. موزها را پوره کنید و آن را با روغن نارگیل و عسل ترکیب نمایید. معجون حاصل اکسیری است که موهای شما را از خطر کمبود پروتئین و ویتامین B نجات داده و به افزایش حجم و در خشندگی موها کمک می‌کند.

استفاده از عصاره پیاز

یکی از روش‌های سنتی و موثر برای رفع مشکل کم مویی و بهبود تراکم موهای نازک و ضعیف استفاده از آب پیاز است. با استفاده از عصاره پیاز می‌توانید به تقویت ریشه‌های مو پرداخته و از گوگرد موجود در ساختار این گیاه برای بهبود و  رشد سریع موها بهره بگیرید. برای این کار دو پیاز متوسط را پوست گرفته و رنده کنید.

آب پیاز را جدا کنید و برای از بین بردن بوی تند آن از روغن زیتون استفاده نمایید. سپس موها را با ترکیب حاصل پوشش داده و اجازه دهید ماسک پیاز برای حدود ۳۰ دقیقه بر روی موها باقی بماند. پس از گذشت مدت زمان تعیین شده موهایتان را با شوینده ملایم شستشو دهید.

استفاده از ماسک ختمی

گیاه ختمی با خاصیت نرم کنندگی، ضد التهابی و آبرسانی به سلول‌های پوست، به پرورش و تقویت مناسب موهای سر کمک ‌کرده و درمانی مناسب برای موهای نازک و شکننده محسوب می‌شود. برای آماده کردن این ماسک یک و نیم لیوان آب را در ظرف مناسب ریخته و سه قاشق غذاخوری ختمی سفید را ۱۵ دقیقه داخل آن بجوشانید. بعد از عبور دادن مواد از صافی مناسب و خنک شدن آن، محلول را به مدت ۱۰ دقیقه روی موها بگذارید و سپس آبکشی ‌کنید.

توصیه‌های طب سنتی برای تقویت موهای نازک و کمک به افزایش تراکم موها:

  • استفاده از شامپوهای حاوی عصاره مورد برای تقویت موهای آسیب دیده و ترمیم شکستگی ساقه‌های مو مناسب است و به افزایش استحکام تارهای نازک مو ‌کمک می‌کند. علاوه بر این نوشیدن شربت دانه مورد نیز به تقویت موهای نازک و کم تراکم در افراد کم مو کمک‌ می‌کند.
  • استفاده از مواد غذایی با مزاج گرم و خشک مانند نعناع، زیتون، ترب، تره، پیازچه، سیر، نخود، جعفری و … به افرادی که دارای پوست خشک و موهای نازک و شکننده هستند توصیه نمی‌شود.
  • استفاده از ژل آلوئه ورا و سرکه سیب هم به صورت خوراکی و هم به شکل موضعی برای افرادی که دارای موهایی با ساقه‌های نازک و ضعیف هستند درمانی مناسب جهت تقویت ریشه‌ها و ساقه‌های مو توصیف می‌شود.

کلام پایانی

افزایش زیبایی مو با کمک به حفظ سلامت آن رابطه مستقیم دارد. گاهی به دلایل مختلف شاهد ریزش موها، کاهش تراکم ساقه‌های مو و نازک و ضعیف شدن ریشه‌های آن هستید. ژنتیک، تغذیه، مشکلات تیروئید، مصرف برخی از داروها، شرایط آب و هوایی، جنس پوست، استفاده از محصولات مراقبتی و … در نازک و ضعیف شدن تارهای مو نقش کلیدی دارند.

در این مطلب علاوه بر معرفی مهم‌ترین و اساسی‌ترین دلایل ضعیف و نازک شدن موها در افراد، روش‌های موثر برای درمان و جلوگیری از ریزش و تضعیف ریشه و ساقه موها را عنوان کردیم و توصیه‌های طب سنتی در زمینه بهبود موهای شکننده و آسیب پذیر را برشمردیم. برای بهبود شرایط موهای ضعیف و مستعد ریزش لازم است ضمن بهره‌گیری از رژیم غذایی سالم، تغییر سبک زندگی و تلاش برای دوری از تنش، استفاده متعادل از ابزارهای حرارتی و پرهیز از مصرف الکل و دخانیات، در انتخاب روتین مناسب برای مراقبت اصولی از موها نیز دقت عمل نشان داده و از محصولات مراقبتی اثر بخش با فرمولاسیون غیر شیمیایی و ارگانیک استفاده کنید.