زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

انواع مش مو در آرایش؛ چه تفاوتی میان مش و هایلایت وجود دارد؟

wordcamp
2,531
10 دقیقه
انواع مش مو در آرایش؛ چه تفاوتی میان مش و هایلایت وجود دارد؟

مش مو یکی از انواع تکنیک‌های رنگ کردن مو به شمار می‌رود که در آن لایه‌هایی از موی سر نسبت به بقیه قسمت‌های مو روشن‌تر می‌شوند. منظور از انواع مش مو انواع وسیله‌هایی است که با آن عمل مش را انجام می‌دهیم. در میان برخی از افراد باورهای غلطی وجود دارد که هایلایت و لولایت و سایر لایت‌ها را زیر مجموعه مش می‌دانند. واقعیت این است که مش با موارد فوق‌الذکر تفاوت دارد. لذا در ابتدا انواع وسایل مورد استفاده از مش مو را مورد بررسی قرار خواهیم داد و سپس به بیان باورهای غلط در مورد انواع سبک‌های مش مو می‌پردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا در مورد مش مو بیشتر بدانید.

انواع مش مو

اولین قدم برای رنگ کردن مو، به خصوص مش مو، شناخت انواع تکنیک‌ها و روش‌هایی است که از آنها استفاده می‌شود. بسیار اهمیت دارد که تفاوت‌های میان مش فویلی و مش کلاهی و سایر مش‌ها را بشناسیم. به عنوان یک آرایشگر یا مالک سالن، اطمینان حاصل کنید که به مشتری برای انتخاب روش مخصوص رنگ‌ کردن مو کمک می‌کنید و توضیح کاملی در مورد هر روش و نتیجه نهایی آن به او می‌دهید.

مش مو با فویل

فویل یک وسیله کمک‌کننده برای رنگ کردن مو به شمار می‌رود و جنس آن از آلومینیوم است. آرایشگرها از این وسیله برای نگه‌داشتن و جدا کردن موها در محل رنگ کردن استفاده می‌کنند. آن‌ها ابتدا بخش‌های مخصوصی از مو را جدا می‌کنند. سپس رشته‌های مختلفی از آن را انتخاب کرده و آن‌ها را بر روی صفحه فویل قرار می‌دهند. این قسمت‌ها، قسمت‌هایی هستند که باید برای مش آماده شوند. ابتدا اگر لازم باشد آنها را به کمک دکلره روشن می‌کنند سپس سایه انتخاب شده هایلایت با یک براش بر روی رشته‌های سر اعمال می‌شود و فویل در این میان کمک می‌کند تا بخش‌های دیگر مو به رنگ آغشته نشوند. ورق‌های فویل آلومینیومی را می‌توان برای رنگ کامل موهای سر مورد استفاده قرار داد. قرار گرفتن مو در فویل به دلیل گرمایی که دارد موجب می‌شود زودتر رنگ بگیرد.

مش مو با فویل
مش با فویل رایج‌ترین شیوه مش در ایران است.

نکات طلایی رنگ کردن مو برای کسانی که به مبحث رنگ مو علاقه دارند نوشته شده است. برای خواندن آن روی لینک کلیک کنید تا از این به بعد نتیجه بهتری از رنگ کردن موهایتان بگیرید.

ویژگی‌ های فویل

  • ماده مورد استفاده برای ساخت آن آلومینیوم است.
  • بسته‌های فویل از قبل بریده نشده‌اند. بنابراین آرایشگران مجبورند آن را بصورت قطعه به قطعه برش بدهند تا مناسب اندازه موی مشتریان و رنگ موردنیاز آن‌ها باشد. منظور از اندازه مو، رنگ کامل مو یا رنگ بخشی از مو است.
  • فویل‌ها شفاف نیستند، بنابراین آرایشگران مجبورند همیشه برای مشاهده پیشرفت رنگ کردن آن‌ها را باز کنند.
  • هنگامی که می‌خواهید فویل آلومینیومی را از روی سر مشتری بردارید باید آن را باز کرده و به آرامی بکشید. اگر این کار با دقت انجام نشود، برای مشتری دردآور خواهد بود.

نکات استفاده از مش فویلی

  • مش با فویل را از کنار سمت راست گوش شروع کنید.
  • دسته‌‌ی موهایی که انتخاب می‌کنید ضخیم نباشد چون میان فویل و ریشه موها فاصله می‌افتد.
  • اگر دسته موها ضخیم انتخاب شود موجب نشت کردن مواد خواهد شد و فویل به سمت پایین می‌رود.
  • مواد مش مو باید تا حد کافی سفت باشد تا از روی مو نشت نکند.

مش مو با کلاه

کلاه مش مو نیز مانند فویل یک وسیله کمک‌کننده برای رنگ کردن مو محسوب می‌شود. وقتی از روش مش با کلاه استفاده می‌کنید آرایشگر از یک کلاه سوراخ‌دار مخصوص که بر بالای سر قرار می‌گیرد برای رنگ‌کردن مو استفاده می‌کند. سپس با استفاده از قلاب مخصوص این کار رشته‌های مویی که برای مش به آن نیاز دارند را از درون سوراخ‌ها عبور می‌دهند. میزان مویی که از سوراخ‌ها خارج می‌شود به ناحیه و میزانی از رنگ کردن بستگی دارد که مشتری انتخاب می‌کند. استفاده از تکنیک مش کلاهی آسان است؛ تعداد کمی رشته مو را از طریق سوراخ کلاه بیرون می‌آوریم و رنگ می‌کنیم. از این روش اغلب در خانه استفاده می‌شود و بیشتر برای موهای کوتاه کاربرد دارد. جلوه نهایی مش مو با فویل و مش مو با کلاه فرق دارد. مش مو با فویل معمولا به صورت تکه‌ای روی مو مشخص می‌شود ولی نتیجه مش با کلاه به اصطلاح شکل سوزنی و باریک پیدا خواهد کرد.

کلاه مو
کلاه مش ژله ای تک

نکات استفاده از مش کلاهی

چند نکته مهم در مش کردن مو با کلاه باید رعایت شود.

  • موها را خیس نکنید و اگر خیس هستند آن‌ها را خشک کنید تا به راحتی از سوراخ بیرون بیایند.
  • اگر موهای بلندی دارید بهتر است آن‌ها را کوتاه کنید.
  • موها را شانه‌ کنید طوریکه هر یک از گره‌های مو باز شوند.
  • قلاب را محکم به داخل سوراخ فرو نبرید چون پوست سر را زخم می‌کند.

مش شانه ای

این نوع مش همانطور که از اسم آن پیداست بوسیله‌ی شانه یا برس انجام می‌شود. این نوع مش برای موهای نرم، نازک و مجعد پیشنهاد نمی‌شود. مناسب‌ترین رنگ برای مش شانه‌ای بلوند تیره (پایه 6) می‌باشد.

مش تکه‌ ای یا مش قسمتی

مش تکه‌ای یا مش قسمتی برای موهایی که ضخیم هستند و بافت زبری دارند مناسب می‌باشد. در این نوع مش دسته‌هایی از مو که غالباً 3 سانتی است را جدا کرده و آن را رنگ می‌کنند. دو روش رایج برای مش تکه‌ای وجود دارد که «کوک» و «برش» هستند. در روش کوک اندازه و فاصله تکه‌ها باید یکی باشد و دیف دوم آن نیز باید به گونه‌ای جدا شود که فاصله‌ی لازم میان تکه‌های جدا شده وجود داشته باشد. در روش برش ضخامت تکه‌ها نباید بیشتر از 1 سانتی‌متر باشد.

مش فویلی بهتر است یا مش کلاهی؟

اگر به دنبال مش مو با دقت بالا هستید باید از روش مش با فویل استفاده کنید. وقتی یک آرایشگر باتجربه کار مش با فویل را برای شما انجام دهد، مش با فویل در اغلب موارد گزینه فوق‌العاده‌ای نسبت به مش با کلاه خواهد بود. مش فویلی در مقایسه با مش کلاهی حجم بیشتری از مو را روشن می‌کند. این همان دلیلی است که باعث ایجاد تفاوت در نتیجه نهایی می‌شود.

مش کردن با کلاه برای همه انواع موها مناسب نیست مخصوصاً برای آن دسته از افرادی که موهای فر ضخیمی دارند. همچنین رد کردن مو از سوراخ‌های کلاه کار سختی است. بسیاری از افرادی که در خانه این کار را انجام می‌دهند احساس درد می‌کنند. در مش با کلاه کار سختی است که رنگ را دقیقاً به همان مکانی که می‌خواهید اعمال کنید. مخصوصاً برای نواحی اطراف پشت گردن به مشکل خواهید خورد. تنها مزیتی که کلاه نسبت به فویل دارد زمان و هزینه است اما وقتی قصد رنگ کردن مو را دارید باید به دنبال بهترین‌ها باشید.

باورهای غلط در مورد سبک‌ های مش

واقعیت این است که بسیاری از افراد هایلایت، لولایت و دیگر لایت‌های مو را زیرمجموعه مش می‌دانند در حالیکه اصلا اینطور نیست. در ابتدا باید تعریف هر یک از این موارد را با یکدیگر بررسی کنیم تا بتوانیم به تفاوت‌های آن‌ها پی ببریم.

مش

اگر در فرآیند رنگ کردن، موها از 5 درجه تا بیشتر از رنگ پایه لایت شوند به آن مش می‌گویند. در مش فرآیند دکلره کردن مو الزامی است. دکلره به پودری می‌گویند که مو را بی‌رنگ می‌کند. تنها پس از دکلره کردن است که می‌توانیم فرآیند مش مو را انجام دهیم.

اگر دوست دارید بیشتر در مورد دکلره کردن بدانید پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله همه چیز درباره دکلره و راه‌های کمتر کردن ضرر آن را بخوانید. دکلره کردن کاری تخصصی برای بی‌رنگ کردن موهاست. اشتباه کردن در این کار موجب آسیب شدید به موها خواهد شد.

خرید پودر دکلره مارال

ویژگی‌های پودر دکلره مارال به شرح زیر است:

  • بدون گرد و غبار
  • روشن کنندگی بالا
  • دارای بوستر و ژلاتین
  • دارای رایحه مطبوع
  • دارای نرم کننده مو

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، روی عکس کلیک کنید.

هایلایت

هایلایت یکی از رایج‌ترین فرآیندهای رنگ مو به شمار می‌آید و آن را می‌توان با فرآیندهای مختلفی از فویل گرفته تا بالیاژ مورد استفاده قرار داد. در هایلایت موها 2 تا 3 درجه از رنگ طبیعی خود روشن‌تر می‌شوند. برای افرادی که رنگ موی آن‌ها قهوه‌ای تیره است، بازه هایلایت از عسلی تا طلایی و کاراملی وجود دارد. برای افراد با موی قرمز، بلوند توت فرنگی گزینه فوق‌العاده‌ای خواهد بود. برای افراد با موی بلوند، بلوند روشن و پلاتینی توصیه می‌شود. از هایلایت برای روشن‌تر نشان دادن مو استفاده می‌شود. استفاده از هایلایت به چهره‌ای بستگی دارد که می‌خواهید به آن برسید. توصیه می‌کنیم قبل از انجام هر نوع تغییری روی موهایتان با یک آرایشگر متخصص در زمینه رنگ و مش مشورت کنید تا از نتیجه نهایی پشیمان شوید و یا دچار آسیب دیدگی مو نشوید.

لایت بیبی لایت
هایلایت یکی از انواع تکنیک‌های روشن کردن رنگ مو است.

لولایت

می‌خواهید مقداری کانتور به چهره خودتان اضافه کنید؟ لولایت‌ها گزینه مناسبی است. در لولایت موها 2 تا 3 درجه تاریک‌تر از رنگ طبیعی خود می‌شوند. آن‌ها به رنگ موی طبیعی شما عمق و به هر چهره‌ای بُعد می‌بخشند. اگر هایلایت‌های قدیمی شما کدر به نظر می‌آیند یا قصد دارید با تغییر فصول آن‌ها را تیره کنید، لولایت‌ها بهترین گزینه برای عمق دادن به موها هستند. در واقع این تکنیک برعکس هیلایت و مش است و بیشتر به درد کسانی می‌خورد که موی سفید و یا زمینه موی روشن دارند. تمام این تکنیک‌ها بعد از مدتی احتیاج به رنگساژ خواهند داشت تا مثل روز اول تازه و خوش رنگ شوند. شامپو رنگساژ آتوسا رویال گزینه خوبی برای انجام رنگساژ موهای دکلره شده است.

خرید شامپو رنگساژ آتوسا رویال

ویژگی‌های شامپو رنگساژ آتوسا رویال:

  • فاقد آمونیاک
  • ماندگاری بالا
  • حفاظت از موها
  • قابل استفاده بر روی موهای دکلره شده

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، روی عکس کلیک کنید.

سوالات متداول

چند نوع مش مو وجود دارد؟

مش با فویل، مش با کلاه، مش شانه‌ای و مش تکه‌ای انواع مش هستند که کاربرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

مش با فویل بهتر است یا مش کلاهی؟

به دلیل مزایایی که فویل نسبت به کلاه دارد از جمله سهولت در دسته‌بندی و قابلیت اعمال بر روی همه انواع موها استفاده از فویل توصیه می‌شود.

مش چه تفاوتی با هایلایت و لولایت دارد؟

در هایلایت رنگ مو 2 تا 3 درجه روشن‌تر و در لولایت رنگ مو 2 تا 3 درجه تیره‌تر از رنگ طبیعی می‌شود اما در مش این میزان بالاتر است و به رنگ مویی که 5 درجه و بالاتر از رنگ طبیعی مو باشد مش می‌گوییم. در مش دکلره الزامی است اما در هایلایت و لولایت این‌گونه نمی‌باشد.