زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

استفاده از عطر در دوران شیردهی؛ راهنمای حل یک چالش پیچیده

wordcamp
542
8 دقیقه
استفاده از عطر در دوران شیردهی؛ راهنمای حل یک چالش پیچیده

بدون شک نگران سلامتی نوزاد تازه متولد‌شده‌ی خود هستید و سوالات زیادی ذهن شما را به خود مشغول کرده است. همین حالا عطر زدن در دوران شیردهی را در گوگل جست‌وجو کرده و به این صفحه رسیده‌اید. خب، نگران نباشید، جواب دقیق تمام سوالات احتمالی شما در این زمینه در همین صفحه موجود است، نگاهی به فهرست زیر بیندازید و بعد باحوصله، شروع به خواندن کنید:

  • آیا عطر زدن در دوران شیردهی بی خطر است؟
  • تاثیر عطر روی شیر مادر چیست؟
  • عوارض عطر در دوران شیردهی کدامند؟
  • آیا می‌توان در دوران شیردهی از دئودورانت استفاده کرد؟
  • آیا راهکارهایی طبیعی برای رفع بوی بد بدن در دوران شیردهی وجود دارد؟

آیا  عطر زدن در دوران شیردهی بی‌خطر است؟

استفاده از عطر در دوران شیردهی را متوقف کنید. منظورم از عطر، طیف وسیعی از محصولات آرایشی و بهداشتی را شامل می‌شود. یعنی از استعمال عطر، ادکلن، انواع لوسیون و نیز صابون‌های معطر بدن در دوران شیردهی خودداری کنید.

از تأثیر عطر روی شیر مادر مطلع هستید؟ در بسیاری از عطرها و برخی از لوازم آرایشی، مواد شیمیایی وجود دارد که برای نوزادان مضر است. این مواد ممکن است به بدن و شیر مادر نفوذ پیدا کرده و وارد بدن نوزادتان شود، بنابراین در زمینه سلامتی نوزاد، ریسک نکنید.

یکی از مواد شیمیایی موجود در برخی از شیرها که خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز افزایش می‌دهد، فتالات است. تحقیقاتی در این زمینه انجام شده و مشخص شده است که فتالات موجود در عطر می‌تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شود.

یکی دیگر عوارض عطر در دوران شیردهی این است که محصولات معطر قادرند پوست بسیار حساس فرزند شما را تحریک نمایند. این مسئله بر خلق‌و‌خوی کودک اثر منفی می‌گذارد و ممکن است منجر به بروز یا تشدید کولیک نوزادی شود.

 استفاده از ادکلن در دوران شیردهی نیز فرقی با استفاده از عطر در این دوران ندارد. عطرها کمی غلیظ‌‌تر از ادکلن بوده و به دلیل همین غلظت، بوی ماندگارتری ایجاد می‌کنند.

آرایش در دوران شیردهی به نوزاد
  • آرایش در دوران شیردهی به نوزاد

اطلاعات بیشتر در مورد فتالات موجود در انواع عطر

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا همه‌ی عطرها حاوی فتالات هستند؟ پاسخ منفی است اما در بسیاری از عطرهای معروف، از این ماده برای ایجاد ماندگاری بیشتر و خط بو استفاده می‌شود. البته فتالات فقط مختص عطر نیست بلکه در برخی لوازم آرایشی نیز وجود دارد.

این ماده‌ی شیمیایی می‌تواند تعادل هورمونی بدن شما را به هم بریزد. مطالعات نشان می‌دهد که اگر کودک، در معرض فتالات قرار بگیرد، دچار اختلالات رشد و ناتوانی جنسی خواهد شد.

همان‌طور که در قسمت بالاتر گفتم،  عطر زدن در دوران شیردهی کار صحیحی نیست. اما اگر به‌صورت کلی، نگران وجود فتالات در ترکیب عطر یا لوازم آرایشی خود هستید، از گوگل کمک بگیرید. «نام عطر خود و فتالات» را در گوگل جست‌و‌جو کنید تا دقیقاً متوجه شوید که آیا در عطر مورد نظرتان این ماده‌ی شیمیایی وجود دارد یا خیر.

برای خرید اینترنتی بهترین عطرهای موجود در بازار ایران روی دکمه زیر کلیک کنید:

استفاده از دئودورانت در دوران شیردهی

بعضی از افراد برای از بین بردنِ بوی بد عرق و ایجاد بوی بهتر از دئودورانت استفاده می‌کنند. فرق بین عطر و دئودورانت را می‌دانید؟ خطوط زیر را بخوانید تا تفاوت‌های آن‌ها را بهتر بدانید.

بوی بد بدن از طریق رشد طبیعی باکتری‌ها ایجاد می‌شود. افراد برای پنهان کردن این بو، دئودورانت را مستقیماً روی بدن اسپری می‌کنند. مثلاً در زیر بغل و یا روی پای خود از این ماده استفاده می‌نمایند. اما عطر معمولاً روی پوست بدن اسپری نمی‌شود بلکه آن را به بخشی از لباس می‌پاشند.

عطرها حاوی 15 تا 25 درصد روغن معطر، اسانس‌های مختلف و الکل غلیظ هستند. دئودورانت حاوی 10 تا 15 درصد روغن معطر و الکل ملایم است پس از این حیث نیز با عطر متفاوت خواهد بود.

معمولاً افراد به‌صورت هم‌زمان از عطر و دئودورانت استفاده می‌کنند. یک دئودورانت ملایم برای از بین بردن بوی بد بدن و یک عطر قوی برای ایجاد رایحه‌ای جدید و متفاوت.

سوال: آیا می‌توان در دوران شیردهی از دئودورانت استفاده کرد؟

در دوران شیردهی بدن برای کمک به تولید شیر، هورمونی به نام پرولاکتین تولید می‌کند. یکی از اثرات این هورمون ایجاد تغییراتی در فعالیت غدد تولید عرق است به همین دلیل ممکن است دئودورانت همیشگی شما کارایی قبلی خود را از دست بدهد.

استفاده از دئودورانت نیز مانند عطر زدن در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود. بهتر است برای از بین بردن بوی بد بدن از روش‌های طبیعی استفاده کنید. در ادامه قصد داریم در این زمینه بیشتر صحبت کنیم:

راهکارهای طبیعی برای خوشبویی بدن بدون عطر زدن در دوران شیردهی

شیردهی نوزاد
در دوران شیردهی مادر باید مراقب باشد که چه عناصر و محصولاتی مصرف می‌کند

به‌جای استفاده از عطر در شیردهی بهتر است با روش‌های طبیعی و خانگی بوی بد و عرق را از بدن خود دور کنید. در این بخش قصد داریم برخی از این راهکارها را به شما معرفی کنیم:

اصلاح منظم موهای زائد

به‌صورت منظم، موهای زائد بدن به‌خصوص موهای ناحیه زیر بغل را اصلاح کنید تا از ایجاد بوی بد پیشگیری نمایید.

پوشیدن لباس نخی به‌جای عطر زدن در دوران شیردهی

لباس‌های نخی و پنبه‌ای بپوشید، لباسی که هوا در آن جریان پیدا می‌کند و باعث می‌شود که عرق روی پوست، بوی بد تولید نکند. لباس‌های حاوی الیاف مصنوعی، باعث ایجاد و تشدید بوی عرق می‌شوند بنابراین در دوران شیردهی از این نوع لباس‌ها صرف‌نظر کنید.

شستشوی بدن با صابون های آنتی باکتریال کاملاً طبیعی

باکتری‌های موجود روی پوست با رطوبت ناشی از عرق ترکیب می‌شوند و بوی بدن را تولید می‌کنند. ساده‌ترین راه برای پیشگیری از تولید این بو، از بین بردنِ باکتری‌ها است.

بهتر است در دوران شیردهی از صابون‌ها و شوینده‌های شیمیایی استفاده نکنید. امروزه صابون‌های طبیعی فراوانی در بازار موجود است که عملکرد بسیار خوبی دارند. صابون‌های حاوی نعناع فلفلی، عصاره چای سبز، پونه کوهی و اکالیپتوس، دارای خواص ضدبو هستند و در از بین بردن باکتری‌های روی پوست مفید واقع می‌شوند.

بنابراین به‌جای عطر زدن در دوران شیردهی با شست‌و‌شوی منظم بدن با صابون‌های طبیعی، خوشبو باشید.

خرید صابون بچه گیاهی آردن

خشک کردن کامل بدن

یکی ازشرایطی که محیط را برای فعالیت باکتری‌ها مساعد می‌کند، رطوبت است. بنابراین بعد از حمام، بدن خود را با حوله مناسب، کاملاً خشک کنید. به مناطقی که معمولاً دچار بوی بد می‌شوند مثل زیر بغل، توجه ویژه کنید.

برنامه منظم شستشوی البسه

به‌جای  استفاده از عطر در دوران شیردهی لباس‌های زیر و لباس‌هایی که در آن‌ها خیلی عرق ریخته‌اید را سریعاً بشویید. اجازه ندهید لباسی که از عرق خیس شده، در زمان طولانی، نَشُسته باقی بماند. بعضی از افراد لباس‌ها آلوده را مدت‌ها در ماشین لباسشویی مرطوب و تاریک نگه‌می‌دارند. از بین بردنِ بوی چنین لباس‌هایی بسیار سخت است.

برای نتیجه‌گیری بهتر، یک فنجان سرکه به پودر لباسشویی خود اضافه کنید.

رژیم غذایی سالم برای بدن خوشبو

کرم ضد آفتاب مخصوص دوران شیردهی
خرید کرم ضد آفتاب مخصوص دوران شیردهی

غذایی که می‌خورید تاثیر زیادی روی بوی بدن شما دارد. در دوران شیردهی، این مسئله اهمیتی دوچندان می‌یابد چون هم کیفیت شیر شما به‌واسطه غذایی که می‌خورید تعیین می‌شود، و هم بوی شیر متاثر از نوع تغذیه شما است. در فهرست زیر بخشی از بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای پیشگیری از بوی بد بدن را مشاهده می‌کنید:

مواد غذایی برای ایجاد بوی خوب

  • میوه‌ها و سبزی‌های تازه
  • ماست
  • کفیر
  • کلم ترش

نبایدهای تغذیه‌ای برای مبارزه با بوی بد بدن

  • غذاهای بسیار تند و دارای ادویه
  • غذاهای حاوی سیر و پیاز فراوان
  • مصرف بیش‌از‌حد گوشت قرمز
  • غذاهای فراوری‌شده
  • سبزی‌های حاوی گوگرد مانند کلم بروکلی، کلم و گل کلم
  • کافئین بیش‌از‌حد

سخن آخر

نقاطی از بدن که باید عطر زد
  • 8 نقطه از بدن که هرگز نباید عطر بزنید

در این مقاله در مورد عطر زدن در دوران شیردهی صحبت کردیم. به‌صورت کلی، دوران اقدام برای بارداری، خود بارداری و شیردهی، زمان‌هایی بسیار حساس و سرنوشت‌ساز هستند. ساده‌ترین رفتارهای شما در حالت‌های عادی، ممکن است در این ایام، خطرناک بوده و اثرات جبران‌ناپذیری برای سلامت کودک بر جای نهد. بنابراین استفاده از عطر در دوران شیردهی را حتماً متوقف کنید و از راهکارهای طبیعی برای از بین بردن بوی بد بدن استفاده نمایید. خب، این مطلب را دوست داشتید؟ پاسخ سوال خود را دریافت کردید؟ خوشحال می‌شوم اگر نظر خودتان را برای من هم بنویسید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه عطر زدن در دوران شیردهی

عوارض عطر در دوران شیردهی کدام است؟

غلظت و ترکیبات عطرها، گوناگون است اما تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از مواد مود در عطر برای سلامتی نوزادان مضر هستند. این مواد ممکن است منجر به تحریکات پوستی و تنفسی شوند. از این گذشته، امکان دارد خلق‌و‌خوی نوزاد شما تحت تاثیر این مواد شیمیایی قرار بگیرد.

استفاده از لوسیون،اسپری، مواد شوینده و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی در دوران شیردهی خطرناک است؟

حتماً برچسب محصول را مطالعه کنید. اگر شامل هشداری مبنی بر منع مصرف در دوران شیردهی است، از مصرف آن اجتناب نمایید. در این دوران از محصولات فاقد عطر، فاقد پارابن و فاقد فتالات استفاده کنید.