زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

وکس یا بند انداختن؛ از کدام روش برای شیو کردن صورت استفاده کنیم؟

wordcamp
8,165
12 دقیقه
وکس یا بند انداختن؛ از کدام روش برای شیو کردن صورت استفاده کنیم؟

با اینکه داشتن موی صورت در میان مردان و زنان یک موضوع کاملآ طبیعی است، اما بسیاری ترجیح می‌دهند پوست صاف‌تری داشته باشند و موهای صورت خود را از بین ببرند. راه‌های مختلفی برای از بین بردن موهای صورت وجود دارد، از جمله کرم‌های بدون نسخه و یا ابزارهایی مانند تیغ، موچین و اپلیکاتورهای مخصوص. با این حال دو روش رایج برای از بین بردن موی صورت، شامل وکس یا بند انداختن می‌شود که در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در ادامه به مقایسه وکس و بند انداختن صورت می‌پردازیم. همچنین، قصد داریم به سوال «وکس بهتر است یا بند انداختن؟»پاسخ دهیم و تاثیرات آنها را با هم مقایسه کنیم.

بهترین راه برای از بین بردن موی صورت

پیش از همه به شما بگوییم که اگر داشتن موی صورت شما را اذیت نمی‌کند، نباید برای از بین بردن آن تحت فشار باشید، زیرا پوست صورت نسبت به سایر نقاط بدن حساس‌تر است. با این حال اگر همچنان نسبت به از بین بردن موهای خود اصرار دارید، بهتر است که درباره روش‌های آن به خوبی مطلع شوید.

برخی از روش‌های رفع موهای صورت پیچیده هستند و به امکانات متعددی نیاز دارند. در حالی که برخی دیگر با مزایای طولانی‌مدتی همراهند. بعضی از تکنیک‌ها هم ممکن است در زمینه‌های خاصی برای شما بهتر عمل کنند. به عنوان مثال، اگر موی کمی روی صورت خود دارید، ممکن است وکس کردن روی صورت شما بهتر جواب دهد؛ و یا متوجه شوید که برای از بین بردن موهای تیره و ضخیم، بند انداختن روش مناسب‌تری است. اگر هنوز تصمیم نگرفته‌اید که کدام روش را متناسب با مو و پوست صورتتان انتخاب کنید، به ادامه این مطلب دقت نمایید.

وکس یا بند انداختن؟

همانطور که گفتیم، بند انداختن و وکس دو روش رایج و ایمن برای رفع موهای زائد صورت هستند. اگرچه هر دوی این روش‌ها در دسته حذف نیمه دائمی موها قرار دارند، اما شیوه انجام آنها به طور کلی متفاوت است. برای وکس، از موم‌های گرم شده‌ای استفاده می‌شود که به شکل نرم و خمیری یا جامد وجود دارد. وکس در جهت رشد مو قرار می‌گیرد تا روی آنها بچسبد. سپس به سرعت در جهت مخالف رشد مو کشیده می‌شود تا آن را از ریشه جدا کند.

بند انداختن اما روشی است که در آن موها به کمک یک نخ به دام می‌افنتد تا از ریشه بیرون کشده شوند. اغلب در میان آرایشگران و حتی افراد عادی این بحث وجود دارد که کدام شیوه برای پوست بهتر است و آسیب کمتری به صورت می‌زند؟ بند انداختن یا وکس صورت؟ در ادامه به صورت مفصل به برتری بند انداختن و برتری وکس صورت برای از بین بردن موقتی موهای صورت می‌پردازیم.

همه چیز درباره وکس صورت

تاریخ، نخستین روزهای استفاده از وکس را به مصر باستان نسبت می‌دهد. زمانی که زنان مصری موهای صورت خود را با موم زنبور عسل یا ترکیباتی که از شکر درست شده بود، از بین می‌بردند. امروزه وکس یکی از روش‌های رایج برای از بین بردن موهاست که حتی در سلمانی‌های مردانه نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در این روش از موم سرد یا گرم برای کندن موهای زائد صورت استفاده می‌شود.

 برخلاف اصلاح با تیغ یا شیو کردن، وکس ریشه موها را از بین می‌برد؛ به این معنا که موها معمولاً کندتر و کمتر رشد می‌کنند. انواع مختلفی از وکس صورت وجود دارد که می‌توان آنها را در خانه ساخت. با این حال بهتر است که موم‌های اصلاح صورت از مراکز معتبر یا داروخانه‌ها تهیه شود. بسته به سرعت رشد موهای شما، استفاده از وکس می‌تواند رشد موها را چند هفته یا حتی یک ماه به تعویق بیندازد.

وکس کردن
با وکس کردن می‌توانید موها را به صورت نیمه‌دائم از بین ببرید.

مزایای وکس

مانند تمام روش‌های اصلاح، استفاده از وکس مزایای خاص خود را دارد. در ادامه به نکات مثبت استفاده از وکس اشاره می‌کنیم:

نتایج طولانی مدت

استفاده از وکس یا موم صورت، پوست را از دو تا شش هفته صاف نگه می‌دارد و خیال شما را از بابت اصلاح و شیو کردن‌های پی‌درپی راحت می‌کند.

موهای ظریف‌ تر و رشد کمتر

 بعد از هر بار استفاده از وکس، موها ظریف‌تر و متراکم‌تر می‌شوند. به دلیل کندن موها از ریشه، فولکیول‌های مو در طی زمان ضعیف‌تر شده و موها با ضخامت کمتری رشد می‌کنند.

ارزان و سریع

وکس موهای صورت نیاز به زمان کم، حداقل مواد و آماده سازی محدودی دارد. وکس کردن همچنین در مقایسه با سایر روش‌هایی که از موم استفاده می‌شود، مقدار کمی از مواد را به هدر می‌دهد. بنابراین می‌تواند به عنوان یک راه مقرون به صرفه شناخته شود.

گرچه نوع وکس مورد استفاده بر روی پوست می‌تواند قیمت کلی را تغییر دهد، اما در نهایت گزینه‌ای مناسب برای مشتریان همیشگی خواهد بود.

لایه برداری پوست

فرمول‌ استفاده شده در مواد برخی از موم‌ها، غنی از آنتی اکسیدان و مرطوب کننده است. ضمن اینکه به کمک این روش پوست یک فرآیند لایه برداری ملایم را طی می‌کند و پاکیزه‌تر می‌شود.

خرید موم وکس خشابی جلبکی مارال 100 گرمی

حاوی روغن‌های گیاهی و عصاره‌ی آلوئه‌ورا و قابل استفاده برای انواع پوست

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول، روی تصویر کلیک کنید.

 معایب وکس

وکس موی صورت در کنار محبوبیت فراوان، می‌تواند برای بعضی افراد ناخوشایند باشد. معایب وکس صورت شامل موارد زیر است:

سوزش پوست

صورت یکی از مناطق آسیب پذیر و حساس بدن است. حتی باکیفیت‌ترین وکس‌ها هم می‌توانند باعث تحریک، سوزش و قرمزی پوست شوند. با این حال، تمام این عوارض طبیعی است و معمولآ در عرض چند ساعت از بین می‌رود.

آکنه
ممکن است بعد از وکس کردن دچار جوش و آکنه شوید.

یک فرآیند دردناک

اگر آستانه تحمل شما پایین است و نمی‌توانید کوچک‌ترین دردی را طاقت بیاورید، احتمالآ استفاده از وکس برای شما مناسب نخواهد بود. با این که چنین دردی ممکن است تنها چند ثانیه طول بکشد، اما به تنهایی کافی است تا یک روز شما را خراب کند.

ضمن اینکه تغییرات هورمونی در دوران بارداری و چرخه قاعدگی می‌تواند آستانه تحمل بانوان را پایین بیاورد. پس حتمآ خانم‌ها باید پیش از انجام وکس صورت به این نکته دقت کنند.

موارد منع مصرف برای شرایط خاص پوستی

همه افراد قادر به وکس کردن موی صورت نیستند. برای افراد مبتلا به بیماری‌ها یا شرایط خاص پوستی، محدودیت‌های بیشتری وجود دارد و باید حتمآ پیش از وکس با پزشک در میان گذاشته شود. وکس صورت همچنین می‌تواند برای افرادی که مستعد هستند، واکنش‌های آلرژیک داشته باشد. افرادی که تحت درمان‌های هورمونی هستند یا بیماری‌های خاص خونی دارند نیز باید با پزشک معالج خود در این زمنیه مشورت نمایند.

وکس کردن صورت در دوران پریود هم با چالش‌ها و سوالات مهمی همراه است. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از بروز مشکلات و التهاب‌های پوستی، مقاله‌ی «آیا وکس صورت در دوران قاعدگی مضر است؟» را مطالعه کنید.

محدود شدن فعالیت‌ در فضای باز پس از موم صورت

پوست به طور مداوم در معرض انواع باکتری‌ها و عفونت قرار دارد. گرچه همیشه مصرف کرم‌های آنتی اکسیدان و ضد آفتاب بعد از وکس پوست مفید است، اما توصیه می‌شود که افراد بعد از انجام این روش تا چند روز به طور محدود در فضای آزاد فعالیت کنند و پوست خود را از آلودگی‌های محیطی دور نگه دارند.

کبودی موقت و خونریزی خفیف

از دیگر عوارض وکس، کشیده شدن پوست و منافذ باز است که می‌تواند باعث کبودی‌های کوچک و موقتی و خونریزی‌های بسیار محدود شود. با اینکه وکس‌های طبیعی مثل آلوئه‌ورا می‌تواند تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کند، باید در نظر داشته باشید که چنین عوارضی هم غیرقابل پیش بینی نخواهد بود.

همه چیز درباره بند انداختن

بند انداختن از دیگر روش‌های از بین بردن موی صورت است که تاریخ آن را به بیش از 6 هزار سال پیش نسبت می‌دهند. این روش برای اولین بار در آسیا و خاورمیانه رواج یافت. تا سالها بند انداختن به عنوان یک راه متداول برای از بین بردن مو در آرایشگاه‌ها شناخته میشد. این روش هم اکنون در بسیاری از کشورهای غربی پذیرفته شده و به عنوان یک تکنیک موثر در سالن‌های زیبایی استفاده می‌شود.

در این شیوه از یک نخ پیچ خورده برای کندن همزمان چندین مو استفاده می‌گردد. بند انداختن بیشتر برای موهای صورت کاربرد دارد و معمولآ برای نقاطی مثل ابرو، لب‌های بالا، چانه و گونه‌ها بکار می‌رود. این روش برای کسانی که ظاهر طبیعی را ترجیح می‌دهند توصیه می‌شود.

بند انداختن
بند انداختن از روش‌های مرسوم از بین بردن موهای صورت است.

مزایای بند انداختن

بند انداختن موهای صورت توسط یک فرد حرفه‌ای می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد:

یک روش طبیعی

برای کسانی که طرفدار روند زیبایی طبیعی هستند، بند انداختن بهترین روش است. در این شیوه از هیچ عنصر شیمیایی استفاده نمی‌شود. برخی از وکس‌ها یا موم‌های باکیفیت حاوی مواد شیمیایی سخت هستند. موادی مثل رزین‌ها، پارابن‌های سرطان زا، عطرهای مصنوعی و رنگهای خطرناک که می‌توانند باعث حساسیت پوست شوند.

رشد موی کمتر

مانند وکس، بند انداختن هم رشد موها را کندتر کرده و آنها را نازک‌تر می‌کند. بسیاری از متخصصان زیبایی اعتقاد دارند که در این روش، موها بعد از 4 تا 10 هفته به طور کامل در می‌آیند.

یک روش دقیق

در بند انداختن، فرد متخصص با دقت بیشتری می‌تواند موها را در نقاط مختلف از بین ببرد. موضوعی که به ویژه هنگام اصلاح ابرو کاربرد دارد. آرایشگران می‌توانند به کمک بند انداختن قوس طبیعی اطراف ابرو را نگه داشته و باقی موهای زائد را از بین ببرند.

فواصل کوتاه مدت

برای وکس کردن موی صورت، شما باید مدت طولانی صبر کنید تا موها به طور کامل درآمده و به اندازه معینی برسند. این مشکل در بند انداختن وجود ندارد و حتی موهایی که به تازگی رشد کرده‌اند با نخ کنده می‌شوند.

سریع و ارزان

فرایند بند انداختن می‌تواند تنها 3 الی 10 دقیقه به طول بینجامد. بند انداختن موی صورت همچنین ارزان و به صرفه است و به دلیل امکانات محدود و هزینه پایین، می‌توان آن را در زمانهای کوتاه هم انجام داد.

خرید دوک نخ اصلاح ویژه موج

این نخ از کیفیت بالایی برخوردار بوده و بسیار بادوام و مقاوم است و هنگام کار پاره نمی‌شود.

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول، روی تصویر کلیک کنید.

معایب بند انداختن

از آنجا که اغلب زنان پس از بند انداختن دچار تورم، جوش و قرمزی پوست می‌شوند، تمایلی برای استفاده از این روش ندارند:

کمک گرفتن از یک متخصص

بند انداختن حتمآ باید توسط یک متخصص بامهارت انجام شود. در غیر این صورت ممکن است پوست قرمز شده یا آسیب ببیند.

خرید بند انداز مک استایلر مدل MC-7710

در صورتی که در بند انداختن مهارت دارید، می‌توانید از این محصول استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول، روی تصویر کلیک کنید.

بروز آکنه و جوش

بند انداختن می‌تواند برخی از باکتری‌های پوست را جابه‌جا کرده و باعث گسترش عفونت شود. در نتیجه بسیاری از افراد بعد از بند انداختن دچار جوش‌های قرمز و آکنه می‌شوند. این روش همچنین برای افرادی که از قبل جوش زده‌اند، توصیه نمی‌گردد.

جوش و آکنه
جوش زدن بعد از بند انداختن کاملا طبیعی است.

برای این‌که بعد از بند انداختن جوش نزنید، لارم است نکاتی را رعایت کنید. ترفندهایی نیز برای رفع جوش‌های دردناک پس از اصلاح صورت با بند وجود دارد. تمامی این نکات را می‌توانید در مقاله‌ی «۳ نکته برای جلوگیری از جوش بعد از اصلاح صورت» بخوانید.

استفاده محدود

بند انداختن تنها برای نقاط کوچک و محدودی از پوست استفاده می‌شود. بسیاری از متخصصان زیبایی اعتقاد دارند که این روش نمی‌تواند نسبت به وکس، نتایج خوبی در مناطق بزرگتر پوست مانند زانو یا بیکینی نشان دهد.

احساس درد

مانند وکس، یکی از عوارض بند انداختن احساس درد است! بسته به آستانه تحمل هر فرد، بند انداختن می‌تواند دردناک باشد.

نتیجه نهایی، وکس یا بند انداختن؟

احتمالآ چنین سوال و بحثی بیشتر از آنچه که فکر کنیم در میان آرایشگران، متخصصان زیبایی و حتی افراد عادی وجود دارد. با این حال پاسخ دادن به آن چندان ساده و راحت نیست!

در بند انداختن، چیزی جز نخ پوست را لمس نمی‌کند و هر نخ پس از استفاده دور انداخته می‌شود. پس این روش بسیار بهداشتی است. ضمن اینکه به کمک بند می‌توان موهای بسیار کوچک را هم از ریشه بیرون آورد. علاوه بر این بند انداختن برای پوست‌های حساس و خشک بهتر است. زیرا گرمای موم می‌تواند حساسیت پوست را در اطراف ناحیه چشم تشدید کند و باعث بثورات و قرمزی شود.

از طرف دیگر طرفداران وکس می‌گویند که ماندگاری این روش بیشتر بوده و موها با وکس کمتر رشد می‌کند. علاوه بر این به کمک وکس یک لایه نازک از روی پوست برداشته می‌شود و برخی از جوش‌های سطحی و سلول‌های مرده از بین می‌رود.

ما نمیتوانیم به طور دقیق از چنین بحثی نتیجه قطعی و ثابتی را دریافت کنیم. با این حال به شما پیشنهاد می‌کنیم تا نوع پوست خود را بشناسید و ضمن مشورت با یک پزشک متخصص، بهترین روش را برای از بین بردن موهای صورتتان انتخاب کنید.

سوالات متداول

 چطور از وکس برای از بین بردن موهای صورت استفاده می‌کنند؟

وکس در جهت رشد مو قرار می‌گیرد تا روی آنها بچسبد. سپس به سرعت در جهت مخالف رشد مو کشیده می‌شود تا آن را از ریشه جدا کند.

تاریخ استفاده از وکس را به چه زمانی نسبت می‌دهند؟

نخستین روزهای استفاده از وکس به زمان مصر باستان برمی‌گردد.

شیوه بند انداختن برای نخستین بار در کدام مناطق انجام می‌شد؟

این روش برای اولین بار در آسیا و خاورمیانه رواج یافت.

چرا بند انداختن در میان افرادی که به زیبایی طبیعی اعتقاد دارند، محبوب‌تر است؟

به این دلیل که در بند انداختن از هیچ عنصر شیمیایی استفاده نمی‌شود.