زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

روش‌ های جادویی کاهش رشد موهای زائد

wordcamp
17,749
11 دقیقه
روش‌ های جادویی کاهش رشد موهای زائد

موهای زائد، باگ خلقت هستند. این موها برخی اوقات دردسرآفرین شده و آبروی ما را می‌برند. می‌دانیم که موهای زائد، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد بوده و از ابتدای تاریخ تا امروز، جنگی همیشگی بین انسان و موهای زائد جریان داشته است. امروز قصد داریم به این جنگ خاتمه داده و به بررسی راه‌کارهای کاهش رشد موهای زائد بپردازیم. با ما در مجله زیبایی مو تن رو همراه باشید.

موی زائد چیست؟

بهتر است برای بررسی روش‌های جلوگیری از رشد موهای زائد، در ابتدا باید با موی زائد آشنا شوید. وجود موی زائد بین زنان و مردان یک مشکل نسبتا رایج است. موهای زائد به‌خاطر ژنتیک یا شرایطی مانند هیرسوتیسم ایجاد می‌شود. هیرسوتیسم رشد غیرطبیعی مو در بدن افراد است. این رشد غیرعادی در ارتباط با اختلالات یا تغییرات هورمونی در فرد ایجاد می‌شود. زمانی که اختلال در هورمون آندروژن ایجاد شود، این بیماری رخ می‌دهد. برخی از علل جزئی‌تر هیرسوتیسم، عوارض داروهایی ماثل انسولین است. برای کاهش رشد موی زائد بدن، در ابتدا با پزشک خود صحبت کرده و نسبت به بی‌خطر بودن تغییر رژیم یا مصرف مکمل مطمئن شوید. در ادامه به بررسی متدهای مختلف کاهش رشد موهای زائد خواهیم پرداخت. علاوه بر دو موضوعی که پیش‌تر مطرح کردیم، اختلالات هورمونی نیز در رشد موهای زائد نیز نقش داشته و راه‌هایی برای کاهش رشد موهای زائد باوجود اختلالات وجود دارد. در مطلب زیر به بررسی این اختلالات و راه رفع آنها پرداختیم.

نقش استروژن در کاهش رشد موهای زائد

استروژن یک هورمون بوده و تاثیر مستقیمی برروی کاهش رشد موهای زائد دارد. استروژن مدت زمانی که مو، در مرحله رشد قرار می‌گیرد را افزایش می‌دهد. بنابراین زمانی که استروژن کاهش یابد، مدت زمان رشد نیز کاهش یافته و موهای زائد با سرعت بیش‌تری رشد می‌کنند. همچنین کمبود استروژن برروی عملکرد سایر قسمت‌های بدن ازجمله پوست، مغز، قلب، استخوان و … نیز تاثیرگذار است.

رژیم مناسب

می‌توان برای کاهش وزن و کاهش رشد موهای زائد از یک رژیم غذایی سالم و ورزش بهره برد. یک رژیم غذایی سالم به‌همراه ورزش منظم، به کاهش وزن کمک کرده و همین موضوع سطح آندروژن را کاهش می‌دهد. با کم شدن سطح آندروژن، سرعت رشد موهای زائد بدن کاهش می‌یابد.

می‌توانید با بهره‌گیری از یک رژیم غذایی مناسب و حداقل 30 دقیقه ورزش به‌طور روزانه، به تناسب اندام رسیده و وزن خود را کاهش دهید.

قبل از شروع رژیم و سبک‌زندگی خود، با پزشک صحبت کرده و از بی‌خطر بودن این موضوع اطمینان حاصل کنید.

نوشیدن چای نعناع

برخی مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن چای نعناع، سطح آندروژن را در بدن کاهش داده و همین موضوع از رشد بیش‌ازحد موهای زائد بدن جلوگیری می‌کند.

مقداری چای نعناع یا برگ‌های نعناع تازه را خریداری کرده و آنها را در 1 فنجان آب داغ به‌ مدت 3 الی 5 دقیقه دم کنید. درنهایت برگ‌ها را صاف کرده و چای را میل کنید.

مصرف فرآورده‌‌های سویا

یکی از دلایل رشد موهای زائد در بدن، کمبود استرژون است. سویا، حاوی فیتواستروژن بوده که این ماده، همچون استروژن در بدن عمل می‌کند. بنابراین خوردن محصولات سویا مثل شیر سویا یا برگر سویا، سطح استروژن بدن را افزایش می‌دهد.

سویا یکی از محصولات برای کاهش رشد موهای زائد
سویا سرشار از استروژن بوده و روند تولید موهای زائد را کند می‌کند

برای کاهش رشد موهای زائد، حداقل یک محصول سویا را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید.

مصرف داروهای ضدبارداری

تحقیقات مختلف ثابت کرده که داروهای ضدبارداری که با نام داروی کنترل بارداری نیز شناخته می‌شوند، سطح استروژن در بدن را افزایش می‌دهند. با افزایش سطح استروژن، این هورمون با آندروژن مقابله کرده و همین موضوع، از رشد بیش‌ازحد موهای زائد جلوگیری می‌کند.

برای مصرف داروهای ضدبارداری، با پزشک خود مشورت کرده و نسبت به بی‌خطر بودن آنها مطمئن شوید.

مصرف داروهای ضدآندروژن

همچنین علاوه بر راه‌های بالا برای جلوگیری از رشد موهای زائد، داروهای ضدآندروژن نیز در بازار موجود بوده و مصرف آنها منجر به کاهش میزان آندروژن موجود در بدن می‌گردد. همانطور که پیش‌تر گفتیم، با کاهش سطح آندروژن، روند رشد موهای زائد کند می‌گردد.

حتما قبل از مصرف داروهای ضدآندروژن، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر زن ترنس هستید، با پزشک خود صحبت کرده تا نسبت به بی‌خطر بودن داروهای ضدآندروژن مطمئن شوید.

مصرف مکمل‌‌های ویتامین D

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف 50 هزار واحد ویتامین D در هر 2 هفته، به کاهش رشد موهای زائد کمک می‌کند. برای مصرف مکمل‌های ویتامین D با پزشک مشورت کرده تا نسبت به بی‌خطر بودن این قرص‌ها مطمئن شوید. همچنین از مصرف دوزهای بالا خودداری کنید.

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی بوده و بدن قادر به دفع آن نیست. مصرف بیش‌ازحد آن منجر به ضعف عضلانی، گیجی، تشنگی شدید، حالت تهوع و خستگی است.

همچنین مصرف بیش‌ازحد ویتامین D برروی سطح قند خون شما نیر تاثیر گذاشته و خطرناک است.

مصرف مکمل گل پائونیا

از گل پائونیا (گل صد تومانی)  در طب سنتی چینی استفاده می‌شود. این گل سطح آندروژن بدن را کاهش داده و همین موضوع منجر به جلوگیری از رشد موهای زائد بدن می‌گردد. مقدار مصرف مکمل گل پائونیا به فاکتورهای مختلفی ازجمله سن، سلامتی و … بستگی دارد. بنابراین قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کنید.

همچنین مکمل‌های پائونیا در فروشگاه و داروخانه‌ها در دسترس بوده اما بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف غذاهای غنی از فیتواستروژن

فیتواستروژن‌ها در گیاهان و غذاهای گیاهی یافت می‌شوند. این مواد ساختاری شبیه به استرادیول داشته که قوی‌ترین هورمون استروژن است. به محض ورود به بدن، فیتواستروژن‌ها توسط گیرنده‌های استروژن شناسایی شده و اثرات استروژن را در بدن تقلید می‌کنند.

غذاهای غنی از فیتواستروژن به شرح زیر هستند.

  • سویا
  • دانه کتان
  • نخود
  • زردآلو خشک
  • کشمش
  • خرما

توجه داشته باشید فیتواستروژن‌ها تاثیری خفیف‌تر از استروژن خالص داشته اما همین تاثیر کم نیز در کم کردن روند رشد موهای زائد تاثیر دارد.

مصرف مکمل ویتامین B

ویتامین B نقشی حیاتی در ایجاد استروژن در بدن دارد. سطوح پایین این ویتامین منجر به کاهش تولید استروژن شده و با کمبود ویتامین مواجه خواهید شد.

به دنبال ارتباط ویتامین B و سطح استروژن، با مصرف مواد غنی از ویتامین B یا مکمل‌های آن، روند رشد موهای زائد کاهش می‌یابد.

مصرف سبزیجات یکی از راه‌های کاهش رشد موهای زائد
سبزجیات سرشار از ویتامین B هستند

مواد غذایی به شرح زیر، غنی از ویتامین B هستند.

  • غلات
  • سبزیجات
  • ماهی
  • تخم‌مرغ
  • لوبیا و حبوبات
  • آجیل
  • آووکادو

با گنجاندن این مواد غذایی در برنامه غذایی خود، ویتامین B کافی را دریافت خواهید کرد.

مصرف کوهوش سیاه

کوهوش سیاه یک گیاه سنتی آمریکایی است و تاثیر شگرفی در تامین استروژن بدن شما دارد. همچنین این گیاه در درمان PMS، گرگرفتگی و علائم یائسگی نیز تاثیر داشته و گیرنده‌های استروژن را تحریک می‌کند.

به اختلالات پیش از قاعدگی، PMS می‌گویند. این سندروم امری عادی بوده و بسیاری از زنان آنرا تجربه می‌کنند. برخی علائم این سندروم به شرح زیر هستند.

  • تورم بدن
  • تغییرات خلق‌وخو
  • نفخ
  • خستگی و بی‌حوصلگی

با تامین استروژن بدن، کاهش رشد موهای زائد صورت می‌گیرد.

استفاده از کرم افلورنیتین

افلورنیتین دارویی با مزایای جادویی است. این دارو از تولید آنزیم طبیعی پوست که رشد موها را رقم می‌زند جلوگیری کرده و بدین صورت، با کاهش رشد موهای زائد خود مواجه خواهید شد.

همچنین این دارو قادر به کندتر کردن رشد موهای سر نیز کمک کرده و سایر موهای بدن را روشن‌تر و ظریف‌تر می‌کند. درصورت استفاده از این کرم، روند رشد موهای زائد در بدن کند می‌گردد.

این کرم در قیمت و سایزهای مختلف موجود بوده اما متاسفانه عوارض جانبی ازجمله قرمزی، بثورات پوستی، سردرد، سوزش پوست و خارش را به‌همراه دارد.

وکس کردن مو

اپیلاسیون، عملی دردناک است اما طی حرکتی شگفت‌انگیز، رشد موها را کاهش می‌دهد. با وکس کردن، مو از ریشه برداشته شده و همین موضوع منجر به ریز، نازک و کندتر شدن روند رشد مو می‌گردد. می‌توانید عمل وکس کردن را در خانه و با خرید موم انجام دهید. همچنین می‌توانید به سالن رفته تا افراد حرفه‌ای این عمل را برای شما انجام دهند.

وکس یکی از راه‌های کاهش رشد موهای زائد
وکس، ریشه مو را از بین برده و بدین صورت روند تولید موی زائد کند می‌شود

اگر درخانه اپیلاسیون می‌کنید، از موم سخت برای ناحیه‌های زیربغل و بیکینی استفاده کنید. همچنین بهتر است برای ناحیه‌های دیگر بدن ازجمله پا، سینه، بازو و … نیز از موم نرم بهره ببرید.

خریدموم وکس خشابی جلبکی مارال 100 گرمی
خرید موم وکس خشابی جلبکی مارال 100 گرمی

بهتر است در راستای کسب بهترین نتیجه برای کاهش رشد موهای زائد، هر زمان که موهای زائد شما بلند شدند، آنها را وکس کنید. توجه داشته باشید تارهای کوتاه مو در عمل وکس‌ کردن از بین نمی‌روند.

همچنین به‌هیچ‌عنوان از موم روی پوست آسیب‌دیده استفاده نکنید چرا که اینکار آسیب بیش‌تری به پوست وارد می‌سازد.

استفاده از موچین

می‌توانید از یک موچین برای کندن موهای زائد استفاده کنید. بیرون کشیدن موها از ریشه منجر به تضعیف رشد موهای زائد شده و این روند را کند می‌سازد.

موچین یکی از راه‌های کاهش رشد موهای زائد
موچین، ریشه مو را به‌طور کامل از بین برده و بدین صورت کاهش رشد موهای زائد را رقم می‌زند

همچنین توجه داشته باشید که استفاده از موچین دردناک بوده و منجر به تحریک پوست می‌گردد.

بهره گیری از الکترولیز

الکترولیز روشی است که در آن، یک سوزن کوچک در فولیکول مو قرار گرفته تا با ایجاد جریان الکتریکی، آن‌را از بین ببرد. بدین صورت، ریشه مو از بین رفته و ماموریت کاهش رشد موهای زائد با موفقیت انجام می‌شود.

معمولا بهره‌گیری از الکترولیز برای از بین بردن موهای زائد ناحیه‌های کوچک بدن مناسب بوده اما می‌توانید از آن برای سایر ناحیه‌های بزرگ بدن مثل نیز بهره ببرید.

ممکن است پوست پس از درمان متورم شده که امری طبیعی است و طی چندروز از بین می‌رود. همچنین می‌توانید برای تسکین این تورم و جلوگیری از خشک‌شدن پوست از لوسیون مرطوب‌کننده استفاده کنید.

یکی از معایب الکترولیز قیمت بالای آن است و شاید برای از بین بردن کامل مو، به 8 الی 12 جلسه نیاز داشته باشید.

خرید لوسیون پس از اپیلاسیون بانوان آی پلاس حجم 200 میل
خرید لوسیون پس از اپیلاسیون بانوان آی پلاس حجم 200 میل

بهره گیری از لیزر

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از رشد موهای زائد، بهره‌گیری از لیزر است. لیزر طی فرآیندی سریع، موهای زائد را از بین می‌برد. معمولا برای دریافت نتیجه مطلوب به 4 الی 6 جلسه درمانی طی چندهفته نیاز دارید.

لیزر یکی از راه‌های کاهش رشد موهای زائد
لیزر یکی از اصلی‌ترین و بهترین راه‌ها برای کاهش رشد موهای زائد است

در طول درمان با لیزر، روند کاهش رشد موهای زائد صورت گرفته اما ممکن است عوارض‌جانبی کمی ازجمله خشکی و تحریک پوست را تجربه نمایید. خوشبختانه این عوارض‌جانبی پس از چندروز از بین می‌روند. همچنین می‌توانید برای رفع این خشکی از کرم مرطوب‌کننده یا ژل بهره ببرید.

خرید ژل بتا بعد از اصلاح فاربن مناسب بدن 75 میل
خرید ژل بتا بعد از اصلاح فاربن مناسب بدن 75 میل

توجه داشته باشید توقف دائمی رشد مو در ناحیه‌های خاص با لیزر امکان‌پذیر بوده اما در برخی موارد پس از توقف درمان، موها مجددا رشد می‌کنند. علاوه بر روش‌هایی که ذکر کردیم، روش‌های دیگری نیز برای جلوگیری از رشد موهای زائد وجود داشته که در لینک زیر به بررسی آنها پرداختیم.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، کاهش رشد موهای زائد در گرو بالا بردن سطح استروژن در بدن است. هرچه سطح استروژن بالاتر باشد، سرعت تولید موهای زائد در بدن کاهش می‌یابد. ما در این مطلب به معرفی راه‌های مختلفی برای کاهش آندروژن و افزایش سطح استروژن بدن پرداختیم. از شما عزیزان مو تن رویی بابت به اشتراک‌گذاری مطالب تشکر می‌کنیم. لطفا نظرات ارزشمند خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. ممنون از اینکه تا پایان مطلب «تضعیف رشد موهای زائد بدن» همراه ما بودید.

سوالات متداول

چه عواملی باعث افزایش میزان رشد موهای زائد می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین عوامل برای افزایش رشد موهای زائد، افزایش میزان هورمون آندروژن در بدن است. با افزایش این هورمون در بدن، رشد موهای زائد افزایش یافته و دردسرآفرین می‌شود.

چه نکاتی در کاهش رشد موهای زائد دخیل هستند؟

یکی از مهم‌ترین نکته، مصرف مواد سرشار از استروژن است. استروژن روند تولید مو را کند کرده و بدین صورت، از تولید موی زائد جدید جلوگیری می‌کنید.

بهترین روش‌های کاهش رشد موهای زائد بدن چیستند؟

بهترین روش برای کاهش رشد موهای زائد بدن، بهره‌گیری و مصرف مواد سرشار از هورمون استروژن است.

آیا کاهش رشد موهای زائد بدن همیشگی است؟

بله. با برخی روش‌ها مثل لیزر کردن، برخی از موهای زائد بدن برای همیشه حذف شده اما همچنان در سایر ناحیه‌های بدن باقی می‌مانند.