زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

روش‌های کاهش احتمال ابتلا به کرونا در سفر (مایع آنتی باکتریال)

wordcamp
128
23 دقیقه
روش‌های کاهش احتمال ابتلا به کرونا در سفر (مایع آنتی باکتریال)

فهرست مطالب

همه‌گیری کرونا از سال 2020 بخشی از زندگی روزمره ما بوده است. آمار روزانه ابتلا به این ویروس، نشان می‌دهد که هوشیاری و آگاهی از نحوه محافظت از خود در برابر ویروس کرونا ضروری است. این روزها به دلیل کاهش محدودیت‌ها و آمار ابتلا به آن، سفرها تقریباً به روال عادی خود برگشته است. از این رو، ممکن است افرادی باشند که این ویروس را نادیده بگیرند. اما مهم است که برای جلوگیری از کرونا در سفرهمچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری، اجتناب از قرار گرفتن در معرض این ویروس است. در این مقاله، گام‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید برای کمک به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و محافظت از خود و دیگران در طول سفر انجام دهید.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا، نوعی ویروس رایج است که موجب ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها و یا ریه می‌شود. در اوایل سال 2020 و با شیوع ویروس کرونا در چین، سازمان بهداشت جهانی، SARS-CoV-2 را به عنوان نوع جدیدی از ویروس کرونا شناسایی کرد. این ویروس به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. COVID-19 یک بیماری ناشی از SARS-CoV-2 است که می‌تواند در ایجاد عفونت دستگاه تنفسی نقش داشته باشد. با عفونت دستگاه تنفسی، سینوس‌ها، بینی، گلو یا دستگاه تنفسی تحتانی از جمله نای و ریه‌ها نیز تأثیر قرار می‌گیرند.

این ویروس به همان روشی که سایر کروناویروس‌ها انتقال می‌یابند، عمدتاً از طریق تماس فرد به فرد گسترش می‌یابد. عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا از خفیف تا کشنده، متغیر است. SARS-CoV-2 یکی از هفت نوع کروناویروس است. از جمله آنهایی که باعث بیماری‌های شدید می‌شوند، عبارت است از: سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم تنفسی حاد ناگهانی (SARS). سایر کروناویروس‌ها، منشأ سرماخوردگی‌هایی می‌شوند که در طول سال روی ما تأثیر می‌گذارند، اما برای افراد سالم تهدید جدی ایجاد نمی‌کنند.

عوامل خطر ابتلا به ویروس کرونا

ویروس کرونا می‌تواند هر فردی را درگیر کند. هر چه سن افراد بیشتر باشد، خطر ابتلا به این ویروس بیشتر است. اما برای افرادی که مبتلا به بیماری خاص هستند، شانس بیشتری برای ابتلا به کرونا دارند، بیماری‌هایی مانند:

  • بیماری انسدادی مزمن ریه
  • بیماری‌های قلبی مانند نارسایی قلبی یا بیماری عروق کرونر
  • کم‌خونی داسی‌شکل
  • چاقی
  • دیابت نوع 2
  • سیستم ایمنی ضعیف به دلیل انجام پیوند عضو

آن‌هایی که مبتلا به این بیماری‌ها هستند، علائم شدیدتری از کرونا را تجربه می‌کنند:

  • فشار خون بالا
  • زوال عقل
  • آسم
  • بارداری
  • بیماری کبد
  • فیبروز ریوی
  • تالاسمی
  • فیبروز سیستیک
  • بیماری‌هایی که رگ‌های خونی و جریان خون به مغز را، تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • دیابت نوع 1
  • اختلالات عصبی مانند افسردگی و اضطراب
  • سیستم ایمنی ضعیف به دلیل بیماری‌های مغز استخوان، ایدز و همچنین پیوند خون

ویروس کرونا با چه علائمی همراه است؟

برخی از افرادی که به این ویروس آلوده می‌شوند، اغلب بدون علامت هستند. هنگامی که این ویروس علائم ایجاد می‌کند، رایج‌ترین آن‌ها عبارت است از: بدن‌درد، تب، سرفه خشک، لرز، خستگی، سردرد، گلودرد، از دست دادن بویایی و از دست دادن اشتها. این علائم می‌توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند. علائم شدیدتر کرونا شامل سرفه شدید، تب بالا و تنگی‌نفس است که اغلب نشان‌دهنده ذات‌الریه است.

سرفه و کرونا
سرفه، از علائم کرونا است که می‌تواند از خفیف تا شدید باشد.

این ویروس همچنین می‌تواند علائم عصبی همچون از دست دادن بویایی، ناتوانی در چشایی، احساس گزگز یا بی‌حسی در دست‌ها و پاها، گیجی، سرگیجه، تشنج، هذیان و حتی سکته ایجاد کند. از سوی دیگر، شواهد نشان داده است که افراد مبتلا به ویروس کرونا، دچار ناراحتی‌های گوارشی نیز می‌شوند. علائم گوارشی مانند از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد یا ناراحتی‌های شکمی، از دیگرعلائم ابتلا به این ویروس است.

کرونا چقدر مسری است؟

سرعت انتقال کرونا بسته به نوع سویه آن متفاوت است. در ابتدای آن، این ویروس بین 2 تا 4 نفر دیگر را درگیر می‌کرد. بعدها یک مطالعه نشان داد که افراد بیشتری را بین 5 تا 7 نفر، درگیر می‌کند. اُمیکرون، آخرین سویه غالب کووید-19است که بسیار مسری است. این ویروس نسبت به ویروس اصلی، به سرعت گسترش می‌یابد. چنانچه در فاصله 6 فوتی از فرد مبتلا به ویروس کرونا قرار داشته باشید، به سرعت می‌تواند آن را به شما منتقل کند. در مواقعی که مجبور هستید تا در فاصله کمتر از 6 فوت از افراد قرار بگیرید، با انجام یک سری دستورالعمل‌ها می‌توانید خطر ابتلا به آن را کاهش دهید.

راه های انتقال ویروس کرونا

با گزارش موارد ابتلا به کرونا در سراسر جهان، مقامات بهداشتی تمرکز خود را بر ارائه راه‌حلی به منظور کاهش سرعت شیوع این بیماری گذاشته‌اند. با آگاهی از چگونگی نحوه انتشار ویروس کرونا، می‌توان گام‌های درستی بردارید تا به جلوگیری از کرونا در سفر کمک کنید. راه‌های انتقال ویروس کرونا عبارت است از:

انتقال کرونا از فردی به فرد دیگر

کارشناسان معتقدند ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود، عمدتاً از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند. چندین راه وجود دارد که انتقال کرونا از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد:

انتقال هوابرد

تحقیقات نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند تا 3 ساعت در هوا به خصوص در محیط‌های بسته، زنده بماند. بنابراین اگر فردی که آن را دارد، تنفس کند، احتمال آن زیاد است که وارد ریه‌های افراد دیگر شود. این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض بیماران کرونایی برای مدت کوتاه، احتمال انتقال ویروس به فردی دیگر، چندان زیاد نیست. اما زمانی که بیمار کرونایی به مدت طولانی در تماس با دیگر افراد باشد، مثلاً به مدت یک ساعت، می‌تواند آن را به افراد حاضر در آن مکان نیز منتقل کند.

قطرات یا ذرات معلق در هوا

رایج‌ترین راه انتقال کرونا، از طریق قطرات یا ذرات معلق در هوا است. هنگامی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می‌کند و یا در حال صحبت کردن است، ویروس از طریق قطرات یا ذرات ریز به نام آئروسل، از راه بینی یا دهان او به هوا منتقل می‌شود. هر کسی که در فاصله 6 فوتی از فرد مبتلا قرار داشته باشد، می‌تواند آن را در ریه‌های خود تنفس کند.

انتقال سطحی

انتقال ویروس از طریق سطوح، روشی کم‌تر رایج است. انتقال ویروس از سطوح هنگامی اتفاق می‌افتد که سطوحی را لمس کنید که فرد مبتلا به ویروس، روی آن سرفه یا عطسه کرده است. آن‌گاه ممکن است یک میز یا دستگیره در را که توسط فرد مبتلا آلوده شده است را لمس کنید. سپس بینی، دهان یا چشمان خود را با دست لمس کنید و بدین ترتیب ویروس را به خود منتقل می‌کنید.

کروناویروس بر روی دستگیره در
ویروس کرونا‌ می‌تواند 2 تا 3 روز بر روی دستگیره‌های در زنده بماند.

توجه داشته باشید که این ویروس می‌تواند 2 تا 3 روز روی سطوحی مانند پلاستیک و فولاد ضد‌زنگ زنده بماند. این نشان می‌دهد که برای جلوگیری از کرونا، تمام پیشخوان‌ها، دستگیره‌ها و سایر سطوحی که شما و خانواده‌تان چندین بار در روز لمس می‌کنید را، تمیز و ضدعفونی کنید.

مدفوعی-دهانی

مطالعات نشان می‌دهد که ذرات ویروس را می‌توان در مدفوع افراد آلوده یافت. مطابق با تئوری‌های گفته شده، برای انتقال ویروس از طریق مدفوع سه راه وجود دارد. یکی از راه‌های انتقال ویروس، مصرف غذای آلوده به مدفوع است که در آن، دستگاه گوارش مسیری را برای ورود ویروس فراهم می‌کند. از دیگر راه‌های انتقال ویروس از راه مدفوعی-دهانی، انتقال از طریق اشیای آلوده به ذرات مدفوع است.

چنانچه فرد پس از لمس سطوح آلوده، دستان خود را به دهان، بینی و یا چشم‌های خود بمالد، احتمال انتقال ویروس افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، با کشیدن سیفون توالت، ذرات کوچک در هوا پخش می‌شوند. پخش آئروسل‌های آب آلوده می‌تواند به گسترش بیماری کمک کند. اما به طور کلی، گفته می‌شود که چنانچه ویروس زنده در مدفوع وجود داشته باشد، قرارگیری در معرض چنین شرایطی می‌توانند سبب بروز بیماری شوند. این بدان معناست که وجود ماده ژنتیکی ویروس به تنهایی باعث بروز بیماری نمی‌شود.

حیوانات خانگی

تست کرونای چند حیوان خانگی با داشتن علائم خفیف مثبت شده است. این احتمال وجود دارد که حیوانات ممکن است ویروس را از تماس نزدیک با انسان‌هایی که آلوده شده بودند، گرفته باشند. این در حالی است که مقامات بهداشت عمومی همچنان در حال مطالعه بر روی انتقال COVID-19 از طریق حیوانات هستند. تئوری‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه انسان‌ها می‌توانند آن را به حیوانات خانگی منتقل کنند. بنابراین احتمال اینکه حیوانات خانگی بتوانند آن را به انسان منتقل کنند، وجود ندارد.

تحویل غذا، بسته ها یا مواد غذایی

ویروس کرونا برای تکثیر و زنده ماندن، به میزبان زنده مانند انسان نیاز دارد. بنابراین بسیار بعید است که از طریق بسته‌ها، خواربارفروشی‌ها یا غذا به کووید-۱۹ مبتلا شوید. از سوی دیگر، در غذاهای گرم احتمال زنده ماندن ویروس بسیار کم است. به خصوص اگر غذاهایی مانند گوشت، تخم‌مرغ و مرغ در دمای 70 درجه سانتیگراد پخته شوند. بنابراین هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کسی از طریق غذا یا ظروف غذا به COVID-19 مبتلا شده است، وجود ندارد. اما همچنان برای اطمینان، بهتر است دست‌های خود را بعد از آوردن وسایل در خانه و یا قبل از غذا خوردن بشویید.

آیا افراد بدون علائم می توانند کرونا را به دیگران منتقل کنند؟

با بررسی شواهد در طول این بیماری همه‌گیر نشان داد که افراد بدون علائم نیز می‌توانند عفونت کروناویروس را به دیگران منتقل کنند. فرد مبتلا به COVID-19 ممکن است 48 ساعت قبل از شروع علائم، مسری باشد. در واقع، افراد بدون علائم ممکن است احتمال بیشتری برای گسترش بیماری داشته باشند. به این دلیل که ممکن است رفتارهایی را که برای جلوگیری از کرونا در سفر باید رعایت شود، اتخاذ نکنند.

در مورد افرادی که هرگز علائم را بروز نمی‌دهند، یک مطالعه منتشر شده نشان داد که تقریباً از هر چهار عفونت، یک مورد ممکن است توسط افرادی با عفونت‌های بدون علامت منتقل شود. حتی به نظر می‌رسد که انتقال بدون علامت با نوع آُمیکرون، بیشتر باشد.

با ابتلا به ویروس کرونا چه می توان کرد؟

چنانچه در منطقه‌ای زندگی می‌کنید یا به منطقه‌ای سفر کرده‌اید که کووید-19 در آن در حال انتشار است، با انجام این راهکارهای ساده، از شیوع این بیماری جلوگیری کنید:

اگر احساس خوبی ندارید، در خانه بمانید

استراحت در دوران کرونا
در صورت داشتن علائم کرونا، در خانه بمانید و استراحت کنید.

حتی اگر علائم خفیفی مانند سردرد و آبریزش بینی دارید، تا زمانی که بهتر شوید در خانه بمانید. این به پزشکان اجازه می‌دهد تا بر روی افرادی که بیماری جدی‌تری دارند، تمرکز کنند. پس در چنین شرایطی بهتر است که خود را قرنطینه کنید. به این صورت که در یک اتاق مجزا و دور از افراد دیگر در خانه خود بمانید. تا می‌توانید از سرویس بهداشتی جداگانه استفاده کنید.

اگر مشکل تنفسی دارید با پزشک تماس بگیرید

چنانچه به هر یک از علائم کرونا مبتلا شده‌اید، باید در اسرع وقت کمک پزشکی دریافت کنید. تماس تلفنی گرفتن قبل از مراجعه حضوری به پزشک، این امکان را می‌دهد که برای ویزیت شما را به مکان مناسب هدایت کند. اگر دسترسی به پزشک ندارید، با اداره بهداشت محلی خود تماس بگیرید. آنها می‌توانند به شما بگویند برای آزمایش و درمان باید به کجا مراجعه کنید.

توصیه های پزشک خود را دنبال کنید

سعی کنید تا جایی که ممکن است توصیه‌های پزشک خود را دنبال کنید و از اخبار COVID-19 مطلع شوید. با این کار، مراقبت‌های مورد‌نیاز و اطلاعاتی در مورد نحوه جلوگیری از کرونا در سفر را دریافت خواهید کرد.

راهکارهایی برای جلوگیری از کرونا در طول سفر

برای جلوگیری از کرونا در سفر، توصیه می‌شود که قبل از شروع سفر، ابتدا تعداد دوز واکسن موردنیاز را دریافت کنید. سپس راهکارهایی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنم را نیز، حتماً جدی بگیرید و تا حد امکان آن‌ها را دنبال کنید. نکات پیشگیری از کرونا در سفر:

نحوه انتشار کرونا را بدانید

دانستن اینکه کرونا چگونه منتقل می‌شود، می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا بدانید چه کارهایی را برای جلوگیری از ابتلا به آن در طول سفر می‌توانید انجام دهید. همان‌طور که اشاره شد، این بیماری بسیار مسری است و در صورت داشتن تماس نزدیک با فرد آلوده از طریق قطرات تنفسی، ویروس منتشر می‌شود. همچنین این ویروس می‌تواند برای چند دقیقه و حتی تا ساعت‌ها در هوا به خصوص در مکان‌هایی که فاقد تهویه مناسب هستند، باقی بماند. بنابراین بسیار مهم است که در مورد نحوه انتشار کرونا تا حدی اطلاعات کافی داشته باشید.

فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید

اگرچه تماس نزدیک فرد به فرد منبع اصلی انتقال کرونا است، اما فاصله‌گذاری اجتماعی راه کلیدی برای کاهش شیوع این بیماری است. توصیه می‌شود که در مکان‌های عمومی فاصله تقریباً 6 فوتی از دیگران را حفظ کنید. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، به شما کمک می‌کند تا از تماس مستقیم با قطرات تنفسی ناشی از سرفه یا عطسه در امان بمانید.

از سوی دیگر، مطالعات نشان داده‌اند که قرار گرفتن در فضای باز با فاصله کافی و تهویه خوب، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد. چنانچه در طول سفر برنامه‌ای برای معاشرت با دوستان و یا آشنایان خود دارید، تا حد امکان این دورهمی را در فضای باز، با تهویه مناسب و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به منظور جلوگیری از کرونا در سفر برگزار کنید.

دست هایتان را بشویید

عادت مهمی که به جلوگیری از انتشار COVID-19 کمک می‌کند، شستن دست‌ها است. این توصیه‌های پزشکی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، بخشی از روال کار خود قرار دهید. دست‌های خود را به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. در مواردی که به آب دسترسی ندارید، می‌توانید از محلول‌ و یا ژل‌ ضدعفونی‌ کننده استفاده کنید، به‌خصوص:

  • قبل از خوردن یا تهیه غذا
  • پس از استفاده از سرویس بهداشتی
  • قبل از لمس کردن صورت
  • پس از خروج از یک مکان عمومی
  • پس از سرفه یا عطسه
  • پس از دست زدن به ماسک
  • پس از مراقبت از فرد بیمار
  • پس از تعویض پوشک
  • پس از دست زدن به حیوانات یا حیوانات خانگی

علاوه بر شستن دست، سطوحی را که مکرراً لمس می‌کنید، با استفاده از محلول ضدعفونی کننده سطوح ضدعفونی کنید. سطوحی مانند: میز، دستگیره در، کلید چراغ، میز، دستگیره، تلفن، کیبورد، توالت، شیر آب و سینک، بهتر است که ضدعفونی شوند.

ماسک بزنید

ماسک‌های صورت، از لوازم ضروری سفر برای محافظت از خود و دیگران در برابر ابتلا به COVID-19 هستند. توصیه می‌شود که افراد در مکان‌های عمومی برای جلوگیری از کرونا در سفر از پوشش صورت استفاده کنند. داشتن ماسک حتی شما را در برابر افراد مبتلا به کروناویروس بدون علامت نیز محافظت می‌کند. البته ناگفته نماند که ماسک‌های صورت، جایگزین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نمی‌شوند.

پوشیدن اصولی ماسک
ماسک تنفسی مناسب و استاندارد، برای جلوگیری از کرونا در سفر بسیار مؤثر است.

در واقع ماسک‌های صورت، برای ایجاد مانعی بین راه هوایی شما و دنیای خارج طراحی شده‌اند. با پوشیدن ماسکی که دهان و بینی شما را بپوشاند، خطر ابتلا به بیماری را با به دام انداختن قطرات آلوده به ویروس و مسدود کردن آن در ماسک کاهش می‌دهد.

واکسن چقدر شما را در برابر کرونا ایمن می کند؟

در حال حاضر واکسن برای سنین مجاز به استفاده از واکسن، در دسترس است. این واکسن‌ها یک سوم دوز واکسن COVID-19 هستند که برای افراد 12 سال و بالاتر مجاز است. مانند بزرگسالان، کودکان نیز نیاز به دریافت 2 دوز واکسن با فاصله 3 هفته دارد. اینکه کدام نوع واکسن بهتر است، تفاوت چندانی با هم ندارند. کارشناسان می‌گویند دریافت هر واکسن کووید-19 بهتر از واکسینه نشدن است.

تزریق بوستر واکسن برای همه افراد 18 سال و بالاتر حداقل 6 ماه پس از دریافت دو دوز اول توصیه می‌شود. اگر 18 سال یا بیشتر دارید، می‌توانید دوز تقویت‌کننده هر یک از واکسن‌های کووید مجاز را دریافت کنید، به این معنی که مجبور نیستید به همان واکسنی که در ابتدا دریافت کرده‌اید، استفاده کنید. زدن واکسن برای زنان باردار بی‌خطر است و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آنتی‌بادی‌های ایجاد شده از واکسیناسیون COVID-19 باعث ایجاد مشکل در بارداری می‌شود، وجود ندارد.

بهترین ماسک تنفسی برای جلوگیری از کرونا در سفر

به طور کلی، مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از کرونا در سفر انجام دهید این است که ماسکی را انتخاب کنید که مناسب شما باشد. یعنی در مواقعی که توصیه می‌شود یا در شرایطی که از شما خواسته می‌شود، بتوانید آن را به طور مداوم و مناسب بپوشید. در اینجا توضیحات مختصری در مورد انواع ماسک‌های تنفسی آورده شده است. این به شما کمک می‌کند تا بهترین ماسک تنفسی برای جلوگیری از کرونا در طول سفر را بیشترو بهتر بشناسید، انواع ماسک تنفسی عبارت است از:

ماسک های پارچه ای

ماسک پارچه‌ای، از چند لایه پارچه محکم تهیه شده است و به خوبی روی بینی و دهان قرار می‌گیرد. این نوع از ماسک به اندازه کافی راحت است که می‌توان آن را بدون تنظیم برای مدت زمانی که برای نگه داشتن آن نیاز دارید، استفاده کرد. ماسک‌های پارچه‌ای، دارای پل بینی منعطف برای منطبق شدن بر روی صورت و جلوگیری از مه شدن عینک هستند. این نوع از ماسک‌ها مانند یک فیلتر عمل می‌کنند، در نتیجه مانع خوبی برای به دام انداختن قطرات تنفسی و قطع انتقال ویروس به بدن هستند.

ماسک های پزشکی

ماسک‌های پزشکی به طور معمول در شرایط عادی استفاده می‌شوند، اما برای مناطقی که شیوع ویروس کرونا در آن جا زیاد است، چندان انتخاب مناسبی نیست. به این دلیل که هنگام دم، میزان زیادی از هوای آلوده می‌تواند از فضای بین ماسک و صورت وارد ریه شود. از این رو، نشتی زیاد در کناره‌های ماسک باعث شده است تا به استفاده از ماسک‌های FFP2 توصیه شود.

استفاده از ماسک پزشکی
یکی از ماسک‌هایی که به جلوگیری از کرونا در سفر کمک می‌کند، ماسک‌های پزشکی است.

این ماسک‌ها میبایست پس از استفاده در بسته‌های پلاستیکی بسته و دفع شوند. بنابراین در صورت استفاده از ماسک‌های پزشکی، استفاده و دفع مناسب برای اطمینان از مؤثر بودن آن‌ها و جلوگیری از افزایش خطر انتقال ناشی از استفاده نادرست و دفع ماسک ضروری است.

ماسک های N95 و FFP2

این ماسک‌ها نسبت به ماسک‌های پارچه‌ای یا جراحی، سطح بالاتری از فیلتراسیون را ارائه می‌دهند. با این حال، برای محافظت از افراد در برابر ویروس آن هم در شرایط عادی، ضروری نیستند. ماسک‌های N95 حداقل 95 درصد ذرات معلق با اندازه 0.3 میکرون را حذف می‌کند. این در حالی است که ماسک‌های FFP2 از نظر حفاظتی، حداقل 94 درصد از ذرات معلق را حذف می‌کند. ماسک‌های N95 در برابر مواد روغنی مقاوم نیست، اما ماسک‌های FFP2 مقاوم نیست.

نحوه استفاده درست از ماسک تنفسی

نحوه استفاده صحیح از ماسک تنفسی شامل مراحل زیر است:

  • دست‌هایتان را بشویید. قبل از اینکه به ماسک دست بزنید، بهتر است دست‌هایتان تمیز باشند. آن‌ها را با آب و مایع دستشویی بشویید. چنانچه دسترسی به آب ندارید، از ژل ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.
  • از سالم بودن ماسک مطمئن شوید. هنگامی که می‌خواهید از ماسک تنفسی جدید استفاده کنید، قبل از استفاده، از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. بررسی کنید که سوراخ و یا منفذی روی ماسک نباشد.
  • گیره بینی ماسک را تنظیم کنید. پس از اینکه ماسک به خوبی بر روی صورت شما قرار گرفت، ماسک را روی تیغه بینیتان با استفاده از انگشت شست و اشاره محکم کنید.
  • ماسک را امتحان کنید. در مرحله آخر، داخل ماسک چند مرتبه نفس عمیق بکشید تا مطمئن شوید که هوا از جداره ماسک نشت نمی‌کند.

روش صحیح برداشتن ماسک تنفسی

هنگام برداشتن ماسک به انجام مراحل زیر توصیه می‌شود:

  • دست‌هایتان را بشویید. بسته به کاری که قبل از برداشتن ماسک با دست‌هایتان انجام داده‌اید، ممکن است لازم باشد دست‌هایتان را تمیز کنید. این کار را می‌توانید با آب و شوینده دست و یا محلول‌های آنتی‌باکتریال انجام دهید. در صورتی که دستکش دارید، قبل از برداشتن ماسک، آن‌ها را از دست‌هایتان در بیاورید.
  • با دقت ماسک را بردارید. برای برداشتن ماسک از گوشه‌ها، بندها یا کش آن استفاده کنید. بهتر است جلوی ماسک را لمس نکنید. به این دلیل که قسمت جلویی ماسک می‌تواند موجب انتقال آلودگی به بدن شما شود.
  • ماسک را پس از استفاده دور بیندازید. ماسک‌های تنفسی یک بار مصرف هستند. پس از استفاده در محیط‌های آلوده، باید آن را داخل سطل زباله بیندازید.
  • دوباره دست‌هایتان را بشویید. پس از آنکه ماسک را در آوردید، یک بار دیگر دست‌هایتان را بشویید. با انجام این کار مطمئن می‌شوید که هیچ آلودگی بر دستان شما باقی نمی‌ماند.

کرونا چگونه تشخیص داده می شود؟

چنانچه علائمی همچون تب 100 فارنهایت یا بالاتر دارید، سرفه می‌کنید و یا مشکل در تنفس دارید، در اسرع وقت با پزشک یا بهداشت محلی خود تماس بگیرید. روش‌های مختلفی برای تشخیص کرونا وجود دارد و در اکثر مناطق به راحتی در دسترس هستند. تست‌های تشخیصی کرونا شامل:

تست PCR

تست PCR
از تست‌های تشخیصی کرونا، تست PCR به منظور جلوگیری از شیوع کرونا در سفر است.

در این تست، مواد ژنتیکی ویروس با استفاده از یک نوع تکنیک آزمایشگاهی شناسایی می‌شود. برای این کار یک سواب بلند را در سوراخ بینی فرو می‌برند تا یک نمونه مایع از پشت بینی جمع‌آوری شود. در مرحله بعد، یک سواب بلند را در پشت گلو می‌برند تا از بزاق پشت گلو، نمونه گرفته شود. نتایج حاصل از تست PCR تا 1 یا 2 روز آماده می‌شود. زمانی که این تست توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی و به درستی انجام شود، نتایج حاصل دقیق‌تر هستند.

تست آنتی ژن

تست آنتی‌ژن برای شناسایی ویروس کرونا، پروتئین‌های خاصی را در ویروس شناسایی می‌کند. با استفاده از یک سواب بلند بینی برای گرفتن نمونه مایع، برخی از آزمایشات آنتی‌ژن می‌توانند در عرض چند دقیقه نتیجه دهند. دیگران ممکن است برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده شوند. نتیجه آزمایش آنتی‌ژن مثبت، زمانی دقیق در نظر گرفته می‌شود که دستورالعمل‌ها به دقت دنبال شوند. اما احتمال افزایش نتایج منفی کاذب وجود دارد. به این معنی که ممکن است به ویروس آلوده شده باشید اما نتیجه منفی باشد. بسته به شرایط، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی ممکن است آزمایش PCR را برای تأیید نتیجه آزمایش آنتی‌ژن منفی توصیه کند.

تست‌های COVID-19 چقدر قابل اعتماد هستند؟

دقت هر آزمایش تشخیصی به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله اینکه آیا نمونه به درستی جمع‌آوری شده است یا خیر. برای تست‌های PCR که معمولاً در آزمایشگاه آنالیز می‌شوند، نتایج آزمایش ممکن است تحت تأثیر شرایطی باشد که در آن آزمایش به آزمایشگاه ارسال شده است. نتایج همچنین ممکن است تحت تأثیر زمان آزمون قرار بگیرند. به عنوان مثال، اگر روزی که به ویروس مبتلا شده‌اید، آزمایش شوید، نتیجه آزمایش شما تقریباً منفی خواهد بود. به این دلیل که هنوز ذرات ویروسی کافی در بینی یا بزاق شما برای تشخیص وجود ندارد.

چنانچه چند روز پس از ابتلا به عفونت یا چند روز پس از بروز علائم تست بدهید، احتمال دریافت نتیجه آزمایش منفی کاذب کاهش می‌یابد. به طور کلی، اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، تقریباً می توان مطمئن بود که فرد به کرونا مبتلا شده است. احتمال نتیجه منفی کاذب با تست‌های آنتی‌ژن بیشتر است. اگر نتیجه آزمایش آنتی‌ژن منفی باشد، پزشک ممکن است آزمایش PCR یا آزمایش آنتی‌ژن سریع دوم را برای تأیید نتیجه توصیه کند. اگر علائم شبه کرونا را تجربه کردید و نتیجه آزمایش PCR منفی دریافت کردید، هیچ دلیلی برای تکرار آزمایش وجود ندارد، مگر اینکه علائم شما بدتر شود. اگر علائم شما بدتر شد، با پزشک یا بخش مراقبت‌های بهداشتی محلی خود برای راهنمایی در مورد آزمایشات بیشتر تماس بگیرید. همچنین باید در خانه، خود را قرنطینه کنید. هنگام تعامل با اعضای خانواده خود و یا اطرافیانتان از ماسک استفاده کنید و فاصله‌گذاری فیزیکی را را تا حد امکان رعایت کنید.

درمان ویروس کرونا

هیچ درمان خاصی برای کرونا وجود ندارد. افرادی که به یک مورد خفیف کرونا مبتلا می‌شوند، برای کاهش علائم خود نیاز به مراقبت مانند: استراحت، نوشیدن مایعات و کنترل تب دارد. علاوه بر این، می‌توانید از داروهای بدون نسخه برای گلودرد، بدن درد و تب استفاده کنید. اما به کودکان یا نوجوانان کمتر از 19 سال آسپرین ندهید. شاید شنیده باشید که برای درمان علائم کرونا نباید ایبوپروفن مصرف کنید. اما مؤسسه ملی بهداشت می‌گوید افرادی که این ویروس را دارند، می‌توانند طبق معمول از داروهای ضد‌التهابی غیراستروئیدی یا استامینوفن استفاده کنند.

آنتی‌بیوتیک‌ به درمان کرونا کمکی نمی‌کند، زیرا آنها بیماری‌هایی که منشأ آن‌ها باکتری‌ها هستند را درمان می‌کنند نه ویروس‌ها. افرادی که علائم شدید دارند، باید در بیمارستان تحت مراقبت قرار بگیرند. انواع داروهای استروئیدی از جمله دگزامتازون استفاده می‌شود که برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتریت، اختلالات خونی، هورمونی، سیستم ایمنی واکنش‌های آلرژیک استفاده می‌شود. مطالعات بیشتری در مورد اثربخشی قطعی این‌گونه داروها هنوز در حال انجام است.

کلام پایانی

چنانچه تعداد دوزهای واکسن موردنیاز را دریافت کرده‌اید، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کمک زیادی به پیشگیری از کرونا در سفر می‌کنید. در صورتی که احساس کردید دارای علائم آنفولانزا یا کرونا هستید، تا زمانی که تست شما مشخص نشده است که به کرونا مبتلا شده‌اید یا نه، در قرنطینه بمانید. تا جایی که ممکن است در مکان‌های شلوغ تردد نکنید. در مواردی که مجبور شدید تا در جاهای شلوغ بمانید، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید و از ماسک مناسب و استاندارد استفاده کنید. رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شما را از ابتلا به کرونا در طول سفر در امان نگه می‌دارد.

سؤالات متداول

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا، نوعی ویروس رایج است که موجب ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها و یا ریه می‌شود. با عفونت دستگاه تنفسی، سینوس‌ها، بینی، گلو یا دستگاه تنفسی تحتانی از جمله نای و ریه‌ها نیز تأثیر قرار می‌گیرند.

بیماری کووید-۱۹ چه علائمی دارد؟

رایج‌ترین علائم کرونا عبارت است از: بدن‌درد، تب، سرفه خشک، لرز، خستگی، سردرد، گلودرد، از دست دادن بویایی و از دست دادن اشتها. علائم شدیدتر کرونا شامل سرفه شدید، تب بالا و تنگی‌نفس است که اغلب نشان‌دهنده ذات‌الریه است. این ویروس همچنین می‌تواند علائم عصبی همچون از دست دادن بویایی، ناتوانی در چشایی، احساس گزگز یا بی‌حسی در دست‌ها و پاها، گیجی، سرگیجه، تشنج، هذیان و حتی سکته ایجاد کند. از سوی دیگر، شواهد نشان داده است که افراد مبتلا به ویروس کرونا، دچار ناراحتی‌های گوارشی نیز می‌شوند. علائم گوارشی مانند از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد یا ناراحتی‌های شکمی، از دیگرعلائم ابتلا به این ویروس است.

کرونا‌ویروس از چه طریق منتقل می‌شود؟

انتقال از فردی به فرد دیگر، انتقال هوابرد، قطرات یا ذرات آلوده معلق در هوا، مدفوعی-دهانی

راه‌های جلوگیری از کرونا در سفر کدام‌اند؟

تعداد دوز واکسن موردنیاز را دریافت کنید، نحوه انتشار کرونا را بدانید، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید، دست هایتان را بشویید، ماسک بزنید