زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

مانیکور خیس بهتر است یا مانیکور خشک؟ آموزش مانیکور ناخن در خانه

wordcamp
1,520
11 دقیقه
مانیکور خیس بهتر است یا مانیکور خشک؟ آموزش مانیکور ناخن در خانه

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد: ناخن‌های خود را مانیکور می‌کنید و بعد لاک می‌زنید. اما بعد از 2 یا 3 روز، لاک ناخن ظاهر ناخوشایندی پیدا می‌کند. دلیل این اتفاق را می‌دانید؟ مسئله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانید این آسیب فقط شامل حال لاک نمی‌شود بلکه سلامتی ناخن را دچار مشکل می‌کند. متاسفانه همه چیز زیر سر مانیکور خیس است.

در این مقاله قصد داریم در مورد همین مسئله صحبت کنیم. مانیکور خیس چگونه انجام می‌شود؟ فرق آن با مانیکور خشک چیست؟ کدام روش بهتر است؟ آیا می‌توان مانیکور خیس یا خشک را در خانه انجام داد؟ خبر خوب این است که پس از خواندن این مقاله جواب تمام این سوال‌ها را خواهید گرفت. پس برای اینکه بتوانید از ناخن‌های باارزش و زیبای خود، بهتر مراقبت کنید، به خواندن ادامه دهید.

مانیکور خیس یا مرطوب چیست؟

اگر مانیکور ناخن را امتحان کرده باشید می‌دانید که یکی از مراحل اصلی انجام این کار، حذف  پوست‌های مرده‌ی کنار ناخن و کوتیکول ناخن است. همان‌طور که در عکس مشاهده می‌کنید، کوتیکول محل اتصال پوست و ناخن است.

مانیکور خیس

محل دقیق کوتیکول

برای اینکه فرایند حذف پوست و کوتیکول به‌راحتی صورت گیرد، ناخن‌کار از شما می‌خواهد که حدود 15 دقیقه دست خود را در آب نگه دارید.

 معمولاً در این مرحله از کوکتل مانیکور هم استفاده می‌شود. چیزی شبیه یک قرص بزرگ که خواص گوناگونی برای ناخن‌های شما دارد. از آب‌رسانی و سفید‌کنندگی ناخن گرفته تا ایجاد آرامش و راحتی در دست‌های شما.

بعد از این که ناخن‌ها، خوب خیس و مرطوب شدند، ناخن‌کار می‌تواند با استفاده از عقب‌زن و کوتیکول‌گیر، به‌راحتی قاب ناخن شما را اصلاح نماید.

به این روشِ مانیکور کردن، که از اوایل قرن بیستم باب شده است، در اصطلاح مانیکور خیس یا مرطوب می‌گویند. مانیکور خیس برای دهه‌های متمادی مورد توجه بود اما خیساندن صفحه ناخن در آب اثرات نامطلوبی را ایجاد می‌کند. در ادامه درباره‌ی این مسئله بیشتر صحبت می‌کنم.

چرا مانیکور خیس یا مرطوب خوب نیست؟

آیا مقاله‌ی آسیب سشوار به مو را خوانده‌اید؟ در آنجا توضیح دادم که ساختار مولکولی مو، پس از خیس شدن تغییر می‌کند و تارهای مو قادرند تا 30 درصد وزن خود، آب جذب کنند. آب به‌تدریج به لایه‌های درونی مو نفوذ نموده و با ایجاد تورم، مو را ضعیف و ضعیف‌تر می‌کند. درست مثل سقفی که آب به آن نفوذ کرده است و اگر تعمیر نشود، فرو خواهد ریخت.

دقیقاً همین اتفاق برای ناخن‌های شما میفتد. صفحه ناخن می‌تواند آب زیادی را جذب کند. جذب آب باعث ایجاد تورم در سطح ناخن می‌شود. در این شرایط پیوندهای سلولی بین صفحه ناخن، شکسته شده و شکل ناخن به‌طور موقت تغییر می‌کند.

اما مشکل اصلی هنوز ایجاد نشده است. مسئله وقتی شکل می‌گیرد که ناخن‌کار روی ساختار تغییر‌شکل‌یافته‌ی ناخن شما، لاک می‌زند.

یعنی آب موجود در صفحه‌ی ناخن هنوز خشک نشده و ناخن متورم است. در همین حالت، پوششی از لاک روی ناخن می‌نشیند و این برای سلامتی ناخن مضر است.

دو روش برای حل مشکل مانیکور خیس

سالن ناخن
سالن زیبایی ناخن

روش اول: استفاده از مانیکور خشک به جای مانیکور خیس

تعدادی از ناخن‌کارها معتقدند که بهترین روش برای اصلاح وضعیت ناخن، مانیکور خشک است. آن‌ها به جای آب، از مجموعه‌ای از کرم‌ها یا روغن‌های گرم برای تمیز کردن و آب‌رسانی پوست اطراف ناخن، استفاده می‌کنند. استفاده از این روش‌ها باعث می‌شود که دست‌هایی به نرمی دست‌های یک کودک داشته باشید.

بعد از این مرحله، ناخن‌کار، اصلاح وضعیت ناخن را آغاز می‌کند. تمام اقداماتی که برای مانیکور لازم است روی ناخن شما انجام می‌شود، در حالی که ناخن کاملاً سالم است و ساختار آن تغییری نکرده.

دلایل برتری مانیکور خشک نسبت به مانیکور خیس

ماندگاری بیشتر لاک ناخن

ناخن به‌صورت طبیعی دارای ساختاری خمیده است. وقتی که آب به ساختمان آن نفوذ می‌کند، مقداری از این خمیدگی و پیچش از دست می‌رود.

در سالن آرایش همه‌ی کارها به‌سرعت انجام می‌شود. ناخن به‌درستی خشک نمی‌شود و لاک روی ناخن خیس قرار می‌گیرد.

زمانی که ناخن خشک شود و به ساختار خمیده‌ی خود بازگردد، لاک شما خرد می‌شود و می‌ریزد. به همین دلیل چند روز بعد از مانیکور متوجه می‌شوید که بخش‌هایی از لاک، آسیب دیده و ریخته است.

اما اگر مانیکور خشک را انتخاب کنید، لاک روی ناخنی می‌نشیند که کاملاً خمیده است و دچار تغییر شکل نیست. بنابراین ماندگاری لاک شما بیشتر خواهد شد.

مانیکور خشک نوعی صرفه‌جویی در زمان است

مشغله‌ی زندگی زیاد شده است و باید با روش‌های مختلف، زمان را مدیریت کرد. وقتی از روش مانیکور خشک استفاده کنید، مرحله‌ی خیساندن ناخن در کاسه مانیکور حذف می‌شود. بنابراین شما در زمان کوتاه‌تری، به وضعیت ناخن‌های خود رسیدگی نموده و از سالن آرایش خارج می‌شوید.

کاهش مشکلات کوتیکول با مانیکور خشک

مانیکور خیس باعث حجیم شدن کوتیکول و پوست اطراف ناخن می‌شود. بنابراین تشخیص پوست‌های مرده و کوتاه کردن آن‌ها قدری سخت است. ممکن است ناخن‌کار، آسیب زیادی به کوتیکول وارد کند و حجم زیادی از پوست را بردارد.

اما وقتی که از مانیکور خشک استفاده می‌کنید و فقط به پوست اطراف ناخن کرم یا روغن می‌زنید، بستر ناخن کاملاً مشخص است و احتمال آسیب، کمتر خواهد شد.

ناخن‌های سالم‌تر با مانیکور خشک به جای مانیکور خیس

اگر ناخن‌کار هستید، حتماً در مورد مزایای مانیکور خشک، برای مشتریان خود توضیح بدهید. ممکن است آن‌ها احساس کنند که حذف مرحله‌ی خیساندن ناخن، ناشی از کم‌تجربگی شما است. اما وقتی برای آن‌ها خوب توضیح بدهید، متوجه مزایای این روش خواهند شد.

با توجه به آنچه گفتیم، قطعاً مانیکور خشک باعث سلامتی بیشتر ناخن است. هم بستر ناخن آسیب کمتری می‌بیند و هم کوتیکول سالم‌تر می‌ماند.

با این حال ممکن است همچنان طرفدار مانیکور خیس باشید و از کوکتل‌های معطر مخصوص آن، لذت ببرید. پس روش دوم را انتخاب کنید:

روش دوم: استفاده از مانیکور خیس در منزل

مانیکور خیس در منزل

لاک‌زدن روی ناخن خیس، بسیار مضر است. هم ناخن آسیب می‌بیند، هم لاک چندان ماندگار نخواهد بود.

مشکل اصلی مانیکور خیس چه بود؟ اینکه وقت کافی برای خشک‌کردن ناخن ندارید و لاک‌زدن روی ناخن خیس، بسیار مضر است. هم ناخن آسیب می‌بیند، هم لاک چندان ماندگار نخواهد بود.

پیشنهاد من این است که روش مانیکور‌کردن را یاد بگیرید و آن را در خانه انجام دهید. این کار می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد و تبدیل به یک روتین مراقبت از خود شود.

برای انجام مانیکور خیس در منزل به چه لوازمی احتیاج دارید؟

فرقی نمی‌کند که قرار است در منزل مانیکور را انجام دهید یا در آرایشگاه. حتماً و حتماً ست شخصی مانیکور را از فروشگاه‌های آنلاین لوازم آرایشی و بهداشتی، تهیه نمایید.

با این کار خیال شما از رعایت بهداشت کاملاً راحت است و خطر ابتلا به بیماری‌های واگیر، به صفر می‌رسد.

وسیله بعدی که به آن احتیاج دارید، کوکتل مخصوص مانیکور خیس است. همان‌طور که در قسمت‌های بالا گفتم، این کوکتل‌ها فواید فراوانی برای ناخن و پوست دست شما دارند.

علاوه بر آب‌رسانی و شفافیت ناخن‌ها، رایحه خوشی نیز در فضا ایجاد می‌کنند. در حین انجام این کار، احساس شما به خودتان خوب می‌شود. به‌طور کلی وقتی از خود با روش‌های مختلف مراقبت می‌کنیم، احساس بسیار خوبی خواهیم داشت.

پس از آب‌رسانی و مرطوب‌شدن 15 دقیقه‌ای ناخن‌ها، چند ساعت صبر کنید. اجازه بدهید بستر ناخن شما و پوست اطراف آن، کاملاً خشک شود. حتی کمی باد خنک سشوار هم می‌تواند مفید باشد.

بعد از اینکه آب موجود در ساختمان ناخن کاملاً خشک شد، می‌توانید با خیال راحت‌تر لاک بزنید و یا اینکه از همان ناخن‌های سالم و شفاف خودتان، لذت ببرید.

در این روش، هم، از مزایای کوکتل ناخن برخوردار شده‌اید و هم مشکلات مربوط به مانیکور خیس را نخواهید داشت.

لوازم مخصوص مانیکور خیس

ست مانیکور آی ایکس

  • 7 عددی
  • محصول با کیفیت
  • مناسب برای پیرایش ناخن ها

آموزش مرحله به مرحله ی مانیکور خیس ناخن در خانه

مانیکور می‌تواند ظاهری تمیز و مرتب به ناخن‌های شما بدهد. از یک روانشناس در مورد ویژگی‌های ظاهری یک مرد تمیز و مرتب سوال شد. او پاسخ داد: به بهداشت دهان و دندان و تمیزی کفش او توجه کنید. اگر همین سوال را در مورد یک خانم بپرسیم، می‌توان گزینه‌ی ناخن‌های تمیز و سفید و مرتب را نیز اضافه نمود.

شما می‌توانید گاهی، مانیکور را در خانه انجام بدهید. کافی است کمی تمرین کنید. به‌زودی بسیار حرفه‌ای خواهید شد. این کار حس خیلی خوبی نیز به شما خواهد داد.

مرحله اول انجام مانیکور خیس در منزل

در قسمت قبل توضیح دادم که برای انجام این کار به چه لوازمی احتیاج دارید. تمام ابزار را آماده کنید. درست است که این کار هزینه‌بردار است، اما مطمئناً ارزشش را دارد. خود شما هم ارزشمند هستید و ارزش این را دارید که برای سلامتی و زیبایی خود هزینه کنید.

پس هر نوع دودوتا، چهارتایی را در این مورد کنار بگذارید و سر کیسه را خوب شل کنید.  

مرحله دوم: آماده کردن محیط کار برای انجام مانیکور خیس در منزل

در جریان این کار شما با مواد و ابزار مختلفی سروکار دارید. آب، کرم یا روغن، لاک و نیز وسایل مخصوص مانیکور.

این لوازم ممکن است به سطح میز کار یا بعضی وسیله‌های حساس شما مثل لپ‌تاپ یا گوشی، آسیب بزند. پس از قبل از شروع، فضا را کاملاً امن کنید.

یک پارچه روی میز بیندازید و لپ‌تاپ و گوشی را در جای دورتری قرار دهید.

مرحله سوم

لاک قدیمی خود را پاک کنید. از پد پاک‌کننده ناخن استفاده کنید. این مواد معمولاً باعث خشکی ناخن‌ها می‌شوند. در خرید لاک‌پاک‌کن مناسب، دقت کنید.

اگر قبلاً کاشت ناخن انجام داده‌اید و قصد ریمووکردن ندارید، این مرحله را انجام ندهید.

از پاک‌کننده‌ی حاوی استون استفاده نکنید. درست است که استون لاک را خیلی راحت پاک می‌کند اما به خود ناخن آسیب می‌زند.

مرحله چهارم

اگر ناخن‌های خیلی بلندی دارید، کمی آن‌ها را کوتاه کنید. برای این کار می‌توانید از ناخن‌گیر یا قیچی استفاده کنید. کوتاه‌کردن ناخن، ظاهر مرتب‌تری به دست شما می‌دهد.

گوشه‌‌ی ناخن‌ها را با ملایمت سوهان بکشید و آن‌ها را به فرم و شکل دل‌خواه خود درآورید.

مرحله پنجم

حالا وقت خیس‌کردن ناخن‌ها است. یک ظرف آب ولرم آماده کنید و یک کوکتل مانیکور را در آن بیندازید. دست‌ها را در آب فرو ببرید و اجازه دهید پوست و ناخن کاملاً مرطوب شوند.

البته استفاده از کوکتل اصلاً اجباری نیست. زمان خیس‌کردن ناخن هم دست خود شما است. شاید اصلاً تمایلی به انجام این مرحله نداشته باشید و بخواهید از روش مانیکور خشک استفاده کنید.

اگر ناخن‌ها را خیس کردید، بهتر است چند ساعت صبر کنید و مراحل بعدی را به خشک‌شدن کامل ناخن موکول نمایید.

کوکتل مانیکور

کوکتل مانیکور ژبن پلاس

  • آبرسان پوست دست
  • لایه‌برداری سلول‌های مرده
  • آروماتراپی
  • خواص درمانی نمک دریاچه ارومیه

مرحله ششم

پس از خشک‌شدن ناخن، باید از کرم مخصوص کوتیکول استفاده کنید. این کرم‌ها معمولاً دارای براش هستند و نرمی و لطافت فوق‌العاده‌ای به کوتیکول‌ها و پوست اطراف ناخن می‌دهند.

حالا با یک عقب‌زن به آرامی کمی کوتیکول را به عقب برانید. دقت کنید که آسیبی به بافت آن وارد نشود چون ممکن است دچار عفونت شوید.

بعد از این کار، پوست‌ها و کوتیکول مرده و خشک‌شده را با گوشه‌گیر (کوتیکول گیر) جدا کنید. در انجام این کار زیاده‌روی نکنید. اگر دچار خون‌ریزی شدید، احتمالاً پوست را بیش‌از‌حد گرفته‌اید.

مرحله هفتم انجام مانیکور خیس در منزل

از یک کرم مرطوب‌کننده‌ی دست استفاده کنید و اطراف ناخن و پوست دست را خوب نرم و مرطوب کنید. حالا می‌توانید از لاک موردنظر خود روی ناخن آماده و تمیز بزنید. شاید هم تمایلی به استفاده از لاک ندارید. انتخاب با خودتان است.

سخن آخر

خب در این مقاله درباره‌ی مانیکور خیس و معایب آن صحبت کردیم. دانسیتم که 2 راهکار برای حل این مسئله وجود دارد: استفاده از روش مانیکور خشک و انجام مانیکور در خانه. مراحل مانیکور ناخن در خانه را نیز به‌صورت مرحله‌به‌مرحله یاد گرفتیم. امیدوارم که با خواندن این مطلب در حفظ بهداشت و سلامتی ناخن خود، جدی‌تر باشید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه مانیکور خیس

سالن ناخن
سالن ناخن
مانیکور خیس چیست؟

به روش سنتی مانیکور ناخن که در اغلب آرایشگاه‌ها و سالن‌های ناخن، انجام می‌شود، مانیکور خیس یا مرطوب گفته می‌شود. در این روش، قبل از اصلاح پوست و کوتیکول، باید حدوداً 15 دقیقه دست خود را در کاسه مخصوص مانیکور خیس کنید.

مانیکور خشک چیست؟

در مانیکور خشک یا بدون آب، نیازی به خیساندن ناخن ندارید. در عوض، متخصص ناخن، از انواع لوسیون و روغن‌های گرم برای آب‌رسانی و نرم شدن ناخن‌ها استفاده می‌کند.

مانیکور خیس بهتر است یا مانیکور خشک؟

در مانیکور خشک از لوسیون به جای آب استفاده می‌شود، بنابراین مشکلات مربوط به کوتیکول کاهش می‌یابد.
علاوه بر این، آب باعث تورم و تغییر شکل ساختمان ناخن نمی‌شود. به‌طور کلی، مانیکور خشک برای سلامتی ناخن بهتر است. برای دانستن جزئیات، متن مقاله را مطالعه کنید.

بهترین برنامه زمانی برای انجام مانیکور و مراقبت از ناخن چیست؟

این مسئله به سبک زندگی شما بستگی دارد. اگر فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهید، تایپ می‌کنید یا مثلاً کوهنورد هستید، باید از ناخن‌های خود مراقبت بیشتری به‌عمل آورید. ناخن‌کارها توصیه می‌کنند که ماهی یک بار از خدمات مانیکور استفاده کنید.