زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

از کرونا چه می‌دانیم؟ روش‌های پیشگیری و مقابله با این بیماری

wordcamp
1,381
10 دقیقه
از کرونا چه می‌دانیم؟ روش‌های پیشگیری و مقابله با این بیماری

در 12 دسامبر سال 2019 شیوع یک بیماری جدید بر پایه کرونا ویروس شناسایی شد. این خبر به سرعت در راس خبرهای بسیاری از نشریات چاپی و اینترنتی دنیا قرار گرفت. شیوع این بیماری ابتدا از شهر ووهان چین آغاز شد اما موارد ابتلا به کووید-19 پس از مدتی در سایر مناطق جهان از جمله ایران نیز به ثبت رسید.

با افزایش روند شیوع این بیماری در اروپا و خاورمیانه، سازمان بهداشت جهانی وضعیت هشدار را اعلام کرده است. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از رسانه‌های غیر رسمی اطلاعاتی نادرست و گمراه کننده را منتشر می‌کنند که نه تنها نقش مثبتی در کنترل هر چه بهتر این بیماری ندارند بلکه باعث ایجاد وحشت و استرس بیشتر در افراد جامعه می‌شوند. به همین دلیل در مطلب از بلاگ مو تن رو قصد داریم هر آن چیزی که برای محافظت از خودتان در برابر کووید-19 باید بدانید را در اختیارتان قرار دهیم تا این روزهای پایانی سال 98 را با آرامش و سلامتی به پایان برسانید.

کرونا چیست؟

کرونا ویروس چیست؟
کرونا ویروس

کرونا ویروس جدید در واقع عضوی از خانواده ویروس‌های تنفسی است که باعث ایجاد سرماخوردگی و عفونت‌ اندام‌های تنفسی می‌شوند. این ویروس تا به امروز بیش از 80 هزار نفر در سراسر دنیا را آلوده کرده که از این بین 2700 تن از آنها فوت کرده‌اند. سازمان بهداشت جهانی در 11 فوریه به طور رسمی نام این بیماری را کووید-19 گذاشت.

مانند سایر کرونا ویروس‌ها، این ویروس جدید نیز از حیوانات به انسان منتقل شده است. بسیاری از نخستین مبتلا شدگان به این ویروس در بازار غذاهای دریایی هوانان چین مشغول به کار یا خرید بوده‌اند. در این بازار حیوانات زنده و یا تازه سلاخی شده به فروش می‌رسند. پس از چند روز سازمان بهداشت چین انتقال انسان به انسان این بیماری را رسما تایید کرد.

این ویروس تا چه حد خطرناک است؟

کرونا ویروس و میزان خطرناکی آن
ویروس کرونا خطرناک است؟

هنوز نمی‌دانیم میزان خطرناک بودن کرونا ویروس جدید به چه اندازه است. اما به نظر می‌رسد با توجه به اطلاعاتی که تا به این لحظه در دسترس قرار گرفته‌اند نرخ مرگ و میر در این بیماری حدود 2 درصد است. در مقایسه آنفلوآنزای فصلی معمولی با نرخ 1 درصد هر ساله جان بالغ بر 400 هزار نفر در سراسر جهان را می‌گیرد. بیماری سارس نیز با نرخ مرگ و میر بیشتر از 10 درصد به عنوان یک بیماری بسیار خطرناک محسوب می‌شود.

یکی از دیگر نکاتی که هنوز دانشمندان در خصوص این ویروس جدید نمی‌دانند میزان شیوع آن است. تفاوت اصلی این ویروس با ویروس آنفلوآنزا در این است که کرونا ویروس جدید هیچ واکسنی ندارد. این موضوع باعث شده تا افراد مسن و آسیب‌پذیر بیشتر در خطر ابتلا به این ویروس و مرگ قرار بگیرند.

فرد مبتلا چه علائمی دارد؟

علائم کرونا ویروس
علائم کرونا ویروس

علائم این بیماری تا 80 درصد مشابه سندروم حاد تنفسی (سارس) بوده و از طریق عطسه و سرفه فرد آلوده به سایر افراد قابل سرایت است. با ورود این ویروس به بدن انسان شایع‌ترین علائمی که بروز پیدا می‌کنند تب بالا، گلو درد، سرفه‌های خشک و تنگی نفس است. در مراحل پیشرفته‌تر، کرونا باعث ایجاد ذات الریه و مشکلات حاد تنفسی می‌شود که احتمال مرگ قربانی را افزایش می‌دهد.

اما برخلاف باوری که اوایل کشف این ویروس وجود داشت، کرونا ویروس تنها به ریه حمله نکرده و کلیه را هم مورد هدف قرار می‌دهد که با ایجاد نارسایی در آن باعث مرگ فرد خواهد شد. متاسفانه علائم این بیماری به خصوص در روزهای آغازین شباهت زیادی به سرماخوردگی و آنفلوآنزا داشته و بسیاری از افراد با کوچکترین تب یا عطسه‌ای گمان می‌کنند که به کرونا مبتلا شده‌اند.

کرونا ویروس جدید از نظر میزان شیوع جهش یافته و به همین دلیل نرخ مبتلایان به این بیماری به صورت تصاعدی در حال افزایش است. متاسفانه این ویروس ممکن است دارای دوره نهفتگی 14 الی 28 روزه داشته باشد و در حالت‌های خفیف حتی خود فرد نیز متوجه بیماری نخواهد شد.

برای مقایسه بهتر ویژگی‌های کووید-19، آنفلوآنزا و سرماخوردگی

مقایسه ویژگی های کرونا ویروس
ویژگی کرونا ویروس

راه‌های انتقال

راه های انتقال کرونا ویروس
روش های انتقال کرونا

این ویروس بسیار جدید بوده و هنوز مشخص نیست این ویروس با چه سرعتی قابلیت انتقال از انسانی به انسان دیگر را دارد. در حال حاضر روش‌های انتقال این ویروس مانند کرونا ویروس‌های شناخته شده دیگر است که به طور کلی به دو دسته فرد به فرد و انتقال از سطوح و اشیای آلوده به فرد تقسیم می‌شوند.

فرد به فرد:

  • ارتباط مستقیم و نزدیک با فرد آلوده (فاصله کمتر از 2 متر)
  • به وسیله ترشحات تنفسی که از طریق سرفه یا عطسه پخش می‌شوند
  • زمانی که ترشحات آلوده بر روی دهان یا بینی فرد قرار گرفته و یا از طریق تنفس به درون ریه وارد شوند

انتقال از طریق سطح:

در صورتی که فردی آلوده به کووید-19 سطح یک شیئ را لمس کند ممکن است کرونا ویروس جدید بر روی آن پخش شده و فردی دیگر با لمس آن سطح و سپس لمس دهان، بینی و چشم خود به بیماری مبتلا شود. هر چند این راه اصلی انتقال بروای کرونا ویروس جدید شناخته نمی‌شود اما به هر حال رعایت نکات بهداشتی به پیشگیری از بیماری کمک می‌کند. در این زمینه ضدعفونی کردن وسایلی مانند تلفن همراه، ماوس و کیبورد کامپیوتر یه در طول روز به کرات از آنها استفاده می کنید حائز اهمیت خواهد بود.

روش‌های پیشگیری از کرونا

روش های پیشگیری از کرونا ویروس
پیشگیری از کرونا ویروس

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که افراد با انجام اقدامات پیشگیرانه و کاهش تردد در اماکن شلوغ شهری از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند. کرونا ویروس متاسفانه هنوز راه درمان قطعی یا واکسنی ندارد و تنها راه مراقبت ویژه و رعایت نکات بهداشتی است. توصیه‌های این سازمان عبارتند از:

  • شستشوی مداوم دست‌ها با یک ژل ضدعفونی حاوی الکل و یا شستشوی کامل دست با آب گرم و مایع دستشویی یا صابون
  • هنگام عطسه یا سرفه دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج خود بپوشانید
  • خودداری از تماس مستقیم با فردی که تب دارد یا سرفه می‌کنید
  • اطلاع به اورژانس و مراکز بهداشتی در صورت مشاهده افراد بیمار دارای تب، سرفه و مشکل در تنفس
  • پرهیز از تماس نزدیک و محافظت نشده با حیوانات زنده، سطوحی که این حیوانات با آنها تماس داشته‌اند و حضور در بازار فروش حیوانات زنده
  • خودداری از مصرف گوشت حیوانات به صورت خام یا نپخته، رعایت نکات بهداشتی هنگام حمل و نگهداری گوشت، شیر یا اجزای حیوانات نظیر دل و جگر حیوانات

اگرچه با شیوع این بیماری جدید موجودی ماسک‌های تنفسی در بسیاری از داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها به سرعت به اتمام رسید اما متخصصین و دانشمندان هنوز با قطعیت اعلام نکرده‌اند که ماسک‌های تنفسی قابلیت جلوگیری از ابتلا به این بیماری دارند. در واقع شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند اگر فرد ماسک بزند احتمال اینکه دستان آلوده‌اش را به طور ناخواسته با دهان یا بینی تماس پیدا کند کاهی خواهد یافت.

اما در مجموع به نظر می‌رسد استفاده از ماسک‌ها در صورت رعایت اصولی بهداشتی مربوط به آن نظیر تعویض به موقع ماسک و عدم تماس دستان آلوده با سطح داخلی ماسک می‌تواند احتمال ابتلا به کرونا ویروس جدید را کاهش دهد.

اگر احساس بیماری داشتیم

احساس بیماری و شک به کرونا ویروس
احساس بیماری

اگر احساس بیماری داشتید و مشکوک به کرونا هستید به دکتر یا بیمارستان مراجعه نکنید، چرا که با این کار ممکن است دیگران را هم بیمار کنید. علاوه بر این محیط آلوده مراکز بهداشتی این روزها بسیار شلوغ و آلوده بوده و ممکن است واقعا به کرونا یا آنفلوآنزا مبتلا شوید! بهترین راه این است که با اورژانس تماس گرفته و از آنها راهنمایی بگیرید. در صورتی که تب دارید، سرفه می‌کنید و تنفس شما دشوار شده باید وضعیت خود را با دقت بیشتری رصد نمایید.

اگر به هر دلیل خارج شدن از منزل ضروری بود بهتر است حتما از ماسک استفاده کنید. اگر ماسک در اختیار ندارید در هنگام عطسه یا سرفه حتما از آرنج خود برای پوشاندن دهان و بینی استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک بسته دستمال کاغذی با خود به همراه داشته باشید و پس از هر بار استفاده دستمال را دور بیندازید.

در حال حاضر بیماری‌های شایع دیگری نظیر سرماخوردگی و آنفلوآزا نیز وجود دارند که ممکن است برخی از افراد علائم آنها را با کرونا ویروس اشتباه بگیرند. بهترین کار این است که چند روز در منزل بمانید و به خوبی استراحت کنید، این کار به کاهش شیوع بیماری در محیط کار و مراکز درمانی نیز کمک زیادی خواهد کرد. علاوه بر این با چند روز استراحت می‌توانید متوجه شوید واقعا به کرونا ویروس مبتلا هستید یا خیر. در صورتی که علائم شدت پیدا کردند توصیه می‌شود حتما با اورژانس تماس بگیرید.

—————————————————————–

برای خرید انواع تب سنج و اکسیمتر رزمکس به وبسایت موتن‌رو مراجعه کنید

—————————————————————–

اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا شد

فرد مبتلا به کرونا ویروس
ابتلای اعضای خانواده به کرونا ویروس

سوالی که در ذهن بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که اگر یکی از اعضای خانواده یا نزدیکان به کرونا مبتلا شد چه کار کنیم؟ متاسفانه احتمال سرایت این بیماری بین افرادی که نزدیک یکدیگر زندگی یا کار می‌کنند بسیار بالاست.

این موضوع به خصوص در مورد زوج‌ها و خانواده‌ها که به صورت مشترک زندگی می‌کنند بسیار حائز اهمیت بوده و توصیه می‌شود افراد بیمار یا مشکوک به بیماری در اتاق جدا استراحت کنند و ترجیحا از دستشویی جداگانه‌ای هم استفاده کنند که البته در اکثر مواقع امکان انجام این کارها وجود ندارد یا بسیار دشوار است. اگر قصد دارید به فرد بیمار غذا بدهید یا سایر رسیدگی‌ها را انجام دهید حتما از ماسک و دستکش استفاده نموده و در انتها آنها را در یک کیسه فریزر قرار داده و دور بیندازید.

چه افرادی آسیب پذیر هستند؟

افراد پر خطر برای کرونا ویروس
افراد مسن

همان‌طور که گفته شد کرونا ویروس جدید در 80 درصد موارد بسیار خفیف و حتی بدون علامت بوده و با مقاومت سیستم ایمنی بدن خود به خود درمان می‌شود اما به طور کلی افراد زیر بیشتر در معرض خطر هستند.

  • سالمندان
  • مادران باردار
  • افرادی با سیستم ایمنی ضعیف
  • بیماران قلبی و عروقی
  • افراد مبتلا به مشکلات کبدی
  • افرادی با مصرف بیش از 10 نخ سیگار در روز
  • افراد دیابتی
  • بیماران تنفسی

این دسته از افراد باید را مراقبت جدی و رعایت تمامی اصولی بهداشتی و پیشگیرانه برای حفظ سلامتی‌شان تلاش کنند. در این افراد علائم کرونا ویروس شدیدتر و سریع‌تر بروز پیدا نموده و فرد سریعا به مراقبت‌های ویژه نیاز خواهد داشت.

آیا در صورت ابتلا امکان ابتلای مجدد وجود دارد؟

به طور کلی زمانی که فردی با موفقیت یک بیماری را پشت سر می‌گذارد بدن وی تا حدودی علیه آن بیماری مقاوم‌تر خواهد شد. بدین ترتیب در صورت ابتلای مجدد به بیماری سیستم ایمنی با قدرت بیشتری با آن مبارزه خواهد کرد. در خصوص کرونا ویروس جدید اما هنوز مطالعات تکمیل نشده و عده‌ای معتقدند افزایش قدرت سیستم ایمنی در افراد بهبود یافته موقتی بوده و این احتمال وجود دارد که مجددا به این بیماری مبتلا شوند. علاوه بر این در کشور چین و ژاپن نمونه‌های از ابتلای مجدد به کرونا نیز شناسایی شده‌اند.