زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

ژلیش ناخن چیست + انواع، آموزش قدم به قدم و بررسی عوارض

wordcamp
1,516
22 دقیقه
ژلیش ناخن چیست + انواع، آموزش قدم به قدم و بررسی عوارض

فهرست مطالب

ژلیش ناخن، نوعی لاک است که برای طراحی ناخن، با استفاده از رنگ‌های مختلف و اکسسوری‌های ناخن، برای زیباتر‌کردن ظاهر ناخن به کار می‌رود. ژلیش ناخن را، هم می‌توان بر روی ناخن طبیعی و هم بر روی ناخن مصنوعی استفاده کرد.

ژلیش ناخن برای خانم‌هایی که دوست دارند ناخن‌های لاک زده و مرتب داشته باشند تا برای مدت طولانی بر روی ناخن باشد، بهترین انتخاب است. دوام ژلیش ناخن از لاک معمولی بیشتر است و دیگر مشکل لب پر‌شدن لاک را نخواهید داشت.

در صورتی که بخواهید از ژلیش ناخن در خانه استفاده کنید، نیاز به دانستن یک سری از تکنیک‌های مانیکورکردن برای مرتب کردن ناخن‌ها با استفاده از ابزارهای مانیکور و داشتن دستگاه LED یا UV است.

اگر با وجود داشتن وسایل مورد نیاز، هنوز هم انجام این کار برای شما مشکل است و یا ترجیح می‌دهید طرح خاصی را بر روی ناخن‌های خود امتحان کنید، می‌توانید به یک ناخن‌کار مراجعه کنید. در ادامه مقاله، به بررسی هر آنچه که در مورد ژلیش ناخن باید بدانید، می‌پردازیم.

ژلیش ناخن چیست؟

ژلیش ناخن، از جمله خدمات زیبایی برای ناخن است که از لاک‌های مبتنی بر ژل استفاده می‌کند و از به نور UV یا LED برای ثبیت لاک روی ناخن‌های شما نیاز دارد. همان‌طور که اشاره شد، ژلیش ناخن، ماندگارتر از لاک معمولی است.

لاک معمولی می‌تواند مدت کوتاهی دوام بیاورد و به سرعت و با گذشت تنها دو تا سه روز پاک می‌شود. این در حالی است که ژلیش ناخن برای هفته‌ها بدون ترک‌خوردگی و یا خراش، باقی می‌ماند.

معرفی انواع ژل ناخن

لاک‌زدن ناخن‌ها با لاک معمولی می‌تواند کمی آزاردهنده باشد. به دلیل استفاده زیاد از دست‌ها، لاک روی ناخن هایتان مدام ترک‌خورده و تیکه‌تیکه است. این در حالی است که شما ساعت‌ها وقت صرف کرده بودید تا تمیز و مرتب لاک بزنید.

برای رفع این مشکل و داشتن ناخن‌های لاک‌زده با ماندگاری بیشتر، می‌توانید ژل ناخن را امتحان کنید. امروزه، انواع مختلف ژل ناخن وجود دارد که می‌توانید بر اساس علاقه و نیاز خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. انواع ژلیش ناخن عبارت است از:

هارد‌ ژل

یکی از محبوب‌ترین انواع خدمات زیبایی ناخن، هارد‌ژل ناخن است. هارد‌ژل، بافت غلیظی دارد که تقریباً یک قطره از آن برای یک ناخن کافی است. در استفاده از هاردژل، با کشیدن قلم‌مو از بن ناخن به لبه ناخن، فرم دلخواه شکل می‌گیرد.

هنگامی که این فرآیند کامل شد، به مدت 30 تا 120 دقیقه تحت نور UV یا LED قرار داده می‌شود تا به حالت جامد تبدیل شود. هارد‌ژل، بیشتر برای افزایش طول ناخن‌ها استفاده می‌شود. می‌توانید آن را به هر شکلی که ترجیح می‌دهید، در بیاورید – از فرم نوک تیز گرفته تا فرم بیضی یا مربعی.

به همین دلیل است که هارد‌ژل، بسیار محبوب است. این می‌تواند مجموعه‌ای از ناخن‌های ژلیش‌شده و با اندازه و فرم دلخواه، تنها طی مدت کوتاهی، برای شما فراهم کند. از هارد‌ژل می‌توان برای ترمیم ناخن‌های شکسته نیز استفاده کرد.

در مقایسه با انواع دیگر ژل ناخن، هارد‌ژل، قوی‌ترین آن‌ها است و می‌تواند بسیاری از سایش و خراشیدگی‌های روزمره را تحمل کند. از طرفی دیگر، به عنوان یک مانع محافظ برای ناخن طبیعی نیز عمل می‌کند.

ناخن‌های حاصل از هاردژل، اگر به‌درستی از آن‌ها مراقبت شود، حدود 3 تا 4 هفته دوام خواهند داشت. اگر متوجه شدید که ناخن، شروع به جداشدن از سطح ناخن طبیعی شما کرده است، خودتان آن را جدا نکنید. بهتر است برای جداکردن آن، به یک ناخن‌کار حرفه‌ای مراجعه کنید.

سافت ژل

سافت‌ژل، نوعی لاک ژل‌مانند ضخیم است که یک لایه تکمیلی عالی برای طراحی ناخن ایجاد می‌کنند. لاک‌ ژل، مثالی از این نوع ژل است. این ژل‌ها در رنگ‌ها و برندهای مختلف عرضه می‌شوند.

کار با سافت‌ژل آسان است و حتی می‌توانید خودتان در خانه هم انجام دهید. تنها نقطه ضعفی که دارد این است که برای خشک شدن، نیاز به یک دستگاه‌ UV دارید، اما در مقایسه با نوع دیگر ژل ناخن، خشک‌شدن آن به زمان کمتری نیاز دارد.

لاک‌ژل، قوام روان مانند لاک معمولی دارد، اما دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به لاک معمولی دارد. با این حال، مانند هارد‌ژل‌ که در مورد آن صحبت کردیم، باید زیر نور UV یا LED به مدت 30 ثانیه یا کمتر قرار بگیرد تا خشک شود.

لاک‌ژل، نازک‌ترین لایه‌ها را نسبت به سایر ژل‌ها اعمال می‌کند و به همین دلیل، استحکام زیادی به ناخن طبیعی نمی‌دهد. این فقط یک رنگ ناخن ماندگارتر و ضد لک است. لاک‌ژل را می‌توان مستقیماً روی ناخن‌های طبیعی یا روی هارد‌ژل اعمال کرد.

ژلیش ناخن با لاک ژل
لاک‌ژل در ژلیش ناخن

هنگامی که روی ناخن‌های طبیعی اعمال می‌شود، می‌تواند بین 2 تا 3 هفته دوام بیاورد. برای پاک کردن لاک‌ژل بهتر است به سالن بروید. اما اگر با تکنیک‌های ریمو لاک‌ژل آشنا هستید، انجام آن در خانه نیز امکان‌پذیر است.

شلاک

شلاک، نوعی دیگر از لاک‌ژل است که ماندگاری طولانی‌تری دارد. لاک‌های شلاک، مانند سافت‌ژل‌ها، بسیار براق هستند، به‌راحتی استفاده می‌شوند و حتی می‌توانند تا 15 روز برای شما دوام بیاورند.

مانند هر نوع لاک ژل دیگر، باید آنها را زیر دستگاه UV خشک کنید. با این حال، پیدا کردن آن‌ها در مراکز خرید، سخت‌تر است، زیرا فقط شرکت CND در ایالات متحده آن را می‌سازد. حتی به‌سختی می‌توان آن را در اروپا پیدا کرد.

مزایای ژلیش ناخن

شکی نیست که داشتن ناخن‌های تمیز و مرتب، یک الزام است. دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد که چرا برخی خانم‌ها، ژلیش ناخن را انتخاب می‌کنند. از جمله مزایای ژلیش ناخن:

  • ماندگاری طولانی. به دلیل استفاده از دستگاه UV و یا LED برای خشک‌کردن ژلیش ناخن، لایه‌ای سفت بر روی ناخن‌ها ایجاد می‌کند. این کار، باعث افزایش ماندگاری و ثبات لاک بر روی ناخن‌ها می‌شود.
  • محافظت از ناخن. پوسته سخت حاصل از فرآیند پخت، به‌عنوان مانعی برای ناخن‌های طبیعی شما عمل می‌کند. در نتیجه، ناخن‌های شما را در برابر مواد شیمیایی و آلاینده‌های محیطی محافظت می‌کند که می‌توانند باعث آسیب شوند. اگر ناخن‌های شما به طور طبیعی، مستعد شکستن هستند، ژلیش ناخن، راه‌حل مناسبی است.
  • ظاهر طبیعی. ژلیش ناخن، احساسی شبیه به ناخن‌های طبیعی شما دارد. اگرچه آنها سخت و بادوام هستند، اما مانند ناخن‌های طبیعی شما به نظر می‌رسند.
  • عفونت کمتر. تشخیص عفونت قارچی در ناخن‌های ژلیش‌شده، راحت‌تر از وقتی است که شما مثلاً از هارد‌ژل استفاده می‌کنید. همچنین شانس ابتلا به عفونت در ژلیش ناخن نسبت به دیگر روش‌ها، کمتر است.

ژلیش ناخن چگونه انجام می شود؟

ابتدا ناخن‌ها را با استفاده از ابزار مانیکور، مرتب می‌کنند تا اطراف آن از پوسته‌های اضافی پاک شود و ناهمواری‌ها را برطرف کند. هنگامی‌ که ناخن برای لاک‌زدن آماده شد، انواع مواد لازم برای ژلیش ناخن را مرحله‌به‌مرحله بر روی ناخن‌ها اعمال می‌کنند.

تقریباً برای هر مرحله که لاک موردنظر به‌منظور آماده‌سازی سطح ناخن برای لاک‌ژل زده می‌شود، ناخن‌ها را در معرض نور UV یا LED قرار می‌دهند تا لاک، خشک و تثبیت شود.

مرحله آخر که شامل استفاده از لاک‌ژل بر روی ناخن‌ها است، یک مرحله حیاتی به شمار می‌رود. چرا که اگر این نوع لاک، در زمان مشخص و تعیین‌شده، خشک نشود، در نتیجه کار، تأثیر منفی خواهد گذاشت.

شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که آیا حتماً برای خشک‌شدن لاک‌ژل نیاز به چنین دستگاهی داریم؟ در جواب شما باید بگویم که بله، لاک‌ژل به گونه‌ای تهیه و طراحی شده است که تنها با نور UV و یا LED خشک می‌شود. اینکه چه مدت‌زمان برای نگه‌داشتن ناخن‌ها زیر دستگاه لازم است، معمولاً به نوع دستگاه و نوع لاک‌های مورد‌ استفاده بستگی دارد.

وسایل لازم برای ژلیش ناخن

وسایل لازم برای ژلیش ناخن
وسایل لازم برای ژلیش ناخن

قبل از اینکه به توضیح مراحل انجام ژلیش ناخن بپردازم، شما را با ابزار و وسایلی که  معمولاً برای ژلیش ناخن استفاده می‌شود، آشنا می‌کنم. وسایل مخصوص ژلیش ناخن شامل:

  • روغن کوتیکول ناخن. معمولاً بعد از استفاده از استون برای پاک‌کردن لاک، ناخن‌ها دچار خشکی و سفیدی می‌شوند. روغن کوتیکول ناخن به‌منظور رفع خشکی ناشی از مصرف استون، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به حفظ رطوبت در پوست و صدف ناخن کمک می‌کند.
  • سوهان دستی ناخن. یکی از اساسی‌ترین مراحل که باید به‌درستی و دقیق انجام شود، سوهان‌کشی ناخن‌ها برای فرم‌دهی به آن‌ها است. چرا که اگر به صورت اصولی این کار انجام نشود، به صدف ناخن آسیب می‌رساند.
  • نیپر و پوشر ناخن. با استفاده از نیپر، زوائد اطراف ناخن چیده می‌شود. برای از بین بردن پوست‌های مرده بر روی صدف ناخن، از پوشر استفاده می‌شود.
  • بافر ناخن. قبل از ژلیش ناخن، از بافر ناخن استفاده می‌شود تا سطحی هموار و یکدست ایجاد کند. این کار سطحی بی‌عیب و نقص را برای ژلیش ناخن آماده می‌کند.
  • ضدقارچ یا دهیدراتور ناخن. برای از بین‌بردن آلودگی‌ها، رطوبت اضافی و همچنین جلوگیری از رشد قارچ، نیاز به یک محلول ضد‌قارچ است. از این رو قبل از زدن لاک‌ژل بر روی سطح ناخن، از محلول دهیدراتور و یا ضدقارچ استفاده می‌کنند.
  • بیس‌کت. پوشش پایه ناخن، چیزی است که به چسبندگی بهتر ژل با ناخن طبیعی و ماندگاری بیشتر آن کمک می‌کند.
  • تاپ‌کت. تاپ‌کت چیزی است که لاک‌ژل شما را تثبیت می‌کند و به آن، درخشندگی و زیبایی می‌بخشد.
  • لامپ UV/LED. لامپ UV/LED، یکی از مهم‌ترین ابزارها برای داشتن ناخن‌های ژلیش‌شده سالم است. واکنش شیمیایی که توسط منبع نور در این دستگاه فعال می‌شود، ناخن‌ها را به سرعت خشک می‌کند. این باعث می‌شود تا ناخن‌های شما بلافاصله پس از استفاده، دچار خراشیدگی یا لکه نشوند.

آموزش قدم به قدم ژلیش ناخن

در این بخش، شما را با نحوه استفاده از لاک‌ژل به صورت مرحله‌به‌مرحله آشنا خواهم کرد تا مطمئن شوید که ژلیش ناخن در خانه هم، امکان‌پذیر است. در اینجا یک راهنمای کامل و گام‌به‌گام در مورد نحوه استفاده از لاک‌ژل آورده شده است:

1) ناخن ها را به اندازه دلخواه کوتاه کنید و سوهان بزنید

اولین قدم برای داشتن یک ژلیش ناخن زیبا، فرم‌دادن به ناخن‌هایتان است. از ناخن‌گیر استفاده کنید تا آنها را به اندازه و شکلی که می‌خواهید، کوتاه کنید. سپس با به کارگیری سوهان ناخن، لبه ناخن‌هایتان را به شکل دلخواه سوهان بکشید تا نرم و صاف شوند.

2) سطح ناخن هایتان را از سلول های مرده جدا کنید

با استفاده از ابزار دورگیر ناخن یا همان چاقوی کوتیکول، پوست‌های مرده و اضافی را از سطح ناخن‌هایتان و اطراف آن جدا کنید. این کار به حفظ ظاهر یکنواخت کوتیکول ناخن‌های شما کمک می‌کند. کوتیکول، همان پوست شفاف و سخت است که در محل رویش ناخن‌ها قرار دارد و از نفود باکتری به ریشه ناخن جلوگیری می‌کند.

نیپر ناخن
جدا کردن سلول های زائد اطراف ناخن با استفاده از نیپر

3) روغن کوتیکول بمالید

آ‌ب‌رسانی ناخن، کلید سلامت ناخن است. روغن کوتیکول را برای تغذیه و آبرسانی پوست اطراف ناخن‌هایتان به‌ویژه در ترکیب با لاک‌ژل استفاده کنید. یکی از مواردی که باید مراقب آن باشید این است که روغن کوتیکول را خیلی دیر در فرآیند ژلیش ناخن استفاده نکنید. اگر هنگام استفاده از لاک، باقی‌مانده روغن بر روی ناخن‌های شما بماند، پوشش پایه با مشکل چسبندگی مواجه می‌شود.

4) ناخن ها را تمیز کنید

ناخن‌های خود را به‌خوبی با الکل یا پد پاک‌کننده ناخن تمیز کنید تا لاک مستقیماً بر روی ناخن طبیعی شما بنشیند. هر گونه ناخالصی، مانند باقیمانده روغن کوتیکول یا ذرات گرد‌و‌غبار و دیگر آلودگی‌ها، می‌تواند باعث بلند‌شدن زودرس لاک شود.

5) پوشش پایه استفاده کنید

برای اولین لایه لاک، از یک پوشش پایه ژلی خوب یا همان بیس‌کت استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا بیس‌کت به‌درستی بچسبد و تا حد ممکن دوام بیاورد. یک لایه نازک از بیس‌کت روی کل ناخن بمالید، سپس هر ناخن را زیر یک لامپ UV یا نور LED قرار دهید تا خشک شود.

قبل از اینکه به خشک‌شدن کامل آن ادامه دهید، باید حداقل 30 ثانیه تا یک دقیقه بیس‌کت را خشک کنید. در حالت ایده‌آل، این فرآیند باید بر روی هر لایه انجام شود تا از محکم بودن آن اطمینان حاصل شود.

6) لاک ژل را اعمال کنید

لاک‌ژل را قبل از استفاده، به‌خوبی تکان دهید تا مطمئن شوید که به‌درستی مخلوط شده است. سپس، از رنگ لاک‌ژل مورد‌علاقه خود شروع کنید. هر لایه را به صورت یک لایه نازک تا لبه‌های ناخن، با‌ دقت بزنید.

در صورتی که مرتکب اشتباه شدید و به کوتیکول ناخن هم لاک زدید، به‌سرعت آن را پاک کنید. اگر به‌موقع پاک نکنید، جداکردن آن سخت خواهد شد. ناخن کارها حداقل زدن دو لایه لاک‌ژل را توصیه می‌کنند. بین هر لایه، لاک‌ژل خود را خشک کنید و ناخن‌هایتان را حداقل 30 ثانیه زیر لامپ قرار دهید.

7) تاپ کت بزنید

هنگامی که رنگ لاک‌ژل به دلخواه شما اعمال شد، یک تاپ‌ کت ناخن بزنید تا از تثبیت و نشاندن لاک‌ژل اطمینان حاصل کنید و به ناخن‌های خود، درخشندگی خاصی بدهید. ناخن‌هایتان را برای آخرین بار، حداقل برای یک دقیقه در زیر دستگاه قرار دهید و خشک کنید. مطمئن شوید که آنها کاملاً خشک شده و تثبیت شده‌اند.

مراقبت های بعد از ژلیش ناخن

مراقبت‌های بعد از ژلیش ناخن، به خصوص درحفظ زیبایی آن، بسیار مهم است. پس بیایید در مورد مراقبت‌های بعد از ژلیش ناخن صحبت کنیم. اگر برنامه مشخصی برای مراقبت از ناخن‌های خود ندارید، نگران نباشید.

نیازی نیست بیرون بروید و تعداد انگشت‌شماری محصول مراقبتی بخرید. اساساً، تا زمانی که چند قانون ساده را در ذهن داشته باشید، راهکارهای مؤثری را برای مراقبت و نگهداری از ناخن‌های خود خواهید داشت. نکات مراقبتی بعد از ژلیش ناخن عبارت است از:

از آب رسانی بیش از حد ناخن‌هایتان خودداری کنید

سعی کنید از آب‌رسانی بیش از حد ناخن‌هایتان مانند حمام طولانی و سونا، حداقل به مدت 24 ساعت اجتناب کنید. در حالی که ممکن است هنگام خروج از سالن و یا اگر در خانه ژلیش انجام داده‌اید، به اندازه کافی، لاک خشک شده باشد، اما هنوز ممکن است به طور کامل تثبیت نشده باشد.

اگرچه در تولید لاک‌ژل، از فرمول قوی‌تری نسبت به لاک معمولی استفاده می‌کنند، اما مدتی طول می‌کشد تا کاملاً خشک شود. اگر بلافاصله بعد از ژلیش ناخن، از آب بیش‌از‌حد بر روی دستان خود استفاده کنید، ممکن است به آن‌ها آسیب برسانید.

علاوه بر این، رنگ ژلیش ناخن شما ممکن است زودتر از موعد مقرر آن پاک شود. اگر قرار است دستان شما بعد از سالن با مواد شیمیایی یا هر ماده قوی دیگری برخورد کند، سعی کنید از دستکش برای محافظت از ناخن‌های ژلیش‌شده خود استفاده کنید.

از مرطوب کننده و یا لوسیون استفاده کنید

مرطوب کردن دست‌ها و کوتیکول‌ ناخن‌هایتان را به بخش مهمی از روتین مراقبت‌های بعد از ژلیش ناخن تبدیل کنید. کوتیکول‌ها، باعث رشد ناخن‌ها می‌شوند. از این رو، حفظ سلامت آن‌ها ضروری است.

یک راه عالی برای حفاظت از سلامت کوتیکول این است که به طور مرتب، از لوسیون یا کرم، روی دستان خود استفاده کنید. ماساژ‌دادن مرطوب‌کننده یا آبرسان روی کوتیکول‌ها، باعث حفظ سلامت آن‌ها می‌شود.

استفاده از مرطوب کننده ناخن
استفاده از مرطوب کننده برای حفظ سلامت کوتیکول ناخن

علاوه بر این، روغن کوتیکول، به حفظ رطوبت و تقویت رشد ناخن نیز کمک می‌کند. همچنین مواقعی که از پاک کننده‌های لاک ناخن مانند استون استفاده می‌کنید، می‌تواند دستان شما را بسیار خشک کند. اگر آنها به‌درستی مرطوب شوند، استون بر روی دستان شما، تأثیر زیادی نخواهد گذاشت.

به ناخن هایتان استراحت بدهید

مهم است که بین هر بار که ژلیش ناخن انجام می‌دهید، برای مدتی به ناخن‌هایتان استراحت بدهید. ژلیش ناخن به تعداد دفعات زیاد و آن هم بی‌وقفه، بستر ناخن را ضعیف می‌کند، بنابراین استراحت به آنها زمان می‌دهد تا بهبود پیدا کنند.

گاهی‌اوقات، بهترین نوع مراقبت این است که اصلاً هیچ‌کاری بر روی ناخن‌هایتان انجام ندهید و این شما را به داشتن ناخن‌های سالم‌تر سوق می‌دهد. حداقل یک هفته و هر دو ماه یک‌بار به ناخن‌های خود اجازه دهید تا بتوانند خود را بازسازی و ترمیم کنند. همچنین با این کار، به آن‌ها زمان می‌دهید تا آب‌رسانی کنند که این برای استفاده از ژلیش مجدد، ضروری است.

هر بار سلامت ناخن هایتان را بررسی کنید

بعد از ژلیش، حتماً ناخن‌های خود را به طور دوره‌ای بررسی کنید تا از سلامت آن‌ها مطمئن شوید. پس از خروج از سالن، با هر نوع مانیکور، شکستگی ناخن ممکن است اتفاق بیفتد که البته این یک اتفاق تصادفی است.

بررسی شکستگی یا هر نوع آسیب به ناخن، به این دلیل مهم است که می‌تواند منجر به عفونت باکتریایی شود. اگر ناخن‌ها را با چیزی مانند لاک، سنگین کنید، آن باکتری به دام می‌افتد. پس باید مراقبت این باشید که حتماً به ناخن‌کارهای باتجربه مراجعه کنید و هم اینکه مراقبت‌های بعد از ژلیش ناخن را جدی بگیرید.

از روغن کوتیکول استفاده کنید

روغن کوتیکول، یک راه عالی برای تضمین سلامت ناخن است. این محصولی است که باعث افزایش رشد ناخن می‌شود. برای استفاده از روغن کوتیکول، کافی است چند قطره از آن را روی پایه ناخن خود، جایی که کوتیکول‌ها قرار دارند، بمالید و آن را ماساژ دهید.

به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی آن، روغن کوتیکول با خشکی و شکننده‌شدن ناخن‌های شما مبارزه می‌کند. حداقل یک بار در روز از روغن کوتیکول استفاده کنید تا از سلامت ناخن‌هایتان اطمینان حاصل کنید.

ژلیش ناخن را چطور می توان در خانه پاک کرد؟

به دلیل مقاومت شیمیایی لاک‌ژل، آن را نمی‌توان به‌راحتی با استون پاک کرد و باید برای چند دقیقه سوهان زده شود و یا در استون خیسانده شود تا ژل سفت‌شده از روی ناخن جدا شود. بسیار مهم است که لاک ‌ژل را به روش صحیح پاک کنید.

با توجه به اینکه گاهی‌اوقات، فرصت مراجعه به یک ناخن‌کار و یا شرایط آن، مهیا نیست، وقت آن است که چنین مسائلی را خود به دست بگیرید. اما بسیار مهم است که آن را اصولی انجام دهید.

به این دلیل که وقتی لاک‌ژل را جدا می کنید، لایه هایی از بستر ناخن نیز با آن جدا می‌شود. این کار، ناخن شما را مستعد پوسته‌‌پوسته شدن و شکستن می‌کند. خبر خوب این است که می‌توانید بدون مراجعه به سالن و بدون آسیب‌رساندن به ناخن‌هاتان، ژلیش ناخن را در خانه پاک کنید.

البته این موضوع را در نظر داشته باشید که بهترین راه برای پاک‌کردن ایمن لاک‌ژل، به صرف زمان کافی و حوصله نیاز دارد. در عوض، این کار، به حفظ شکل مناسب ناخن‌هایتان کمک می‌کند. اینکه چگونه می‌توانید لاک‌ژل را در خانه پاک کنید بدون اینکه ناخن‌هایتان کاملاً خراب شود، در ادامه به آن می پردازم.

مراحل پاک کردن ژلیش ناخن در خانه

برای جلوگیری از خراب‌شدن ناخن‌هایتان بعد از پاک‌کردن آن‌ها از لاک‌ژل، باید یاد بگیرید که چگونه آن را به‌درستی انجام دهید. در صورتی که این کار به طور اصولی انجام نشود، سلامت ناخن‌هایتان را به خطر می‌اندازد.

ژلیش ناخن در خانه، کار سختی نیست. کافی است وسایل لازم برای این کار وهمچنین اندکی صبر داشته باشید تا به‌راحتی، ناخن‌های ژلیش‌شده خود را پاک کنید. در زیر، مراحلی از پاک‌کردن ژلیش ناخن در خانه آورده شده است:

1) فضایی با تهویه مناسب انتخاب کنید

فرآیند حذف ژلیش ناخن را در مکانی با تهویه مناسب انجام دهید تا آن همه استون و دیگر مواد پاک‌کننده را تنفس نکنید. در صورتی که این کار را در فضای بسته و بدون تهویه انجام دهید، ممکن است کمی دچار مشکلات تنفسی شوید. به خصوص برای آن دسته از افرادی که بیماری تنفسی دارند، توصیه می‌شود که حتماً این کار را در فضایی با تهویه مناسب انجام دهند.

2) ناخن هایتان را به روغن کوتیکول آغشته کنید

برای پاک کردن لاک‌ژل، به استون نیاز دارید. استون می‌تواند به پوست اطراف ناخن‌هایتان آسسب برساند. پس قبل از شروع کار، نواحی اطراف را با روغن کوتیکول محافظت کنید. با این کار، ناخن‌هایتان از خشکی بعد از استفاده از استون، در امان می‌ماند.

3) لایه رویی ناخن ها را سوهان بکشید

این کار، حساس‌ترین مرحله است که باید به آرامی و با دقت انجام دهید. روکشی که از طریق لاک‌ژل ایجاد می‌شود، لایه‌ای سخت و تقریباً غیرقابل نفوذ است. به همین دلیل است که لاک‌ژل می‌تواند به جای چند روز، هفته‌ها دوام بیاورد.

خراشیدن سطح ناخن از طریق سوهان دستی، به نفوذ استون کمک می‌کند تا بدون هیچ گونه مشکلی نفوذ کند. هنگام سوهان‌زدن، فشار ملایم و موازی اعمال کنید، این به شما کمک می‌کند تا از خراشیدن صفحه ناخن زیر آن جلوگیری کنید.

4) نوک انگشتانتان را با فویل آلومینیومی بپیچید

مراحل پاک کردن ژلیش ناخن
مراحل پاک کردن ژلیش ناخن در خانه

قبل از اینکه نوک انگشتانتان را با فویل آلومینیمی بپیچید، پنبه‌های گلوله‌ای آغشته به استون، تهیه کنید. استون، نسبت به دیگر پاک کننده‌های ناخن غیراستونی، قوی‌تر و مؤثرتر است و دقیقاً همان چیزی است که برای پاک‌کردن لاک‌ژل نیاز دارید.

سپس تعدادی مربع‌های 3*3 با فویل آلومینیمی درست کنید.هر کدام از پنبه‌های گلوله‌ای را بر روی نوک انگشتان خود قرار دهید و هر 10 انگشت را با فویل آلومینیومی بپیچید. با این کار، علاوه بر اینکه به محکم نگه داشتن پنبه‌ها در جای خود کمک می‌کند، سبب به دام افتادن گرما می‌شود که در نتیجه آن، تجزیه سریع ژل را به دنبال دارد.

از آنجایی که فرمولاسیون برندهای مختلف لاک‌‌ژل، از نظر پایداری، کمی با هم متفاوت است، بنابراین زمانی که برای انجام این کار نیاز است، می‌تواند بین 10 تا 20 دقیقه متغیر باشد. اگر یک مرتبه انجام دادید و نتیجه نگرفتید، می‌توانید دوباره ناخن‌هایتان را با فویل آلومینیمی مطابق با دستور گفته‌شده، بپوشانید.

5) لایه ها را به آرامی بتراشید

هنگامی که استون به اندازه کافی به لایه‌های ژلیش نفود کرد، روکش ناخن‌هایتان را جدا کنید. سپس از طریق یک پوشر چوبی، شروع به جداکردن لایه‌ها کنید. اگر به اندازه کافی، در معرض استون قرار گرفته باشند، این لایه‌ها را به‌راحتی می‌توانید جدا کنید. فقط باید این کار را با احتیاط انجام دهید.

اگر با لایه‌های مقاوم‌تری مواجه شدید، باید آن‌ها را دوباره به روش گفته شده، در معرض استون قرار دهید. این روش را تا زمانی که تمام رنگ، از جمله پوشش پایه پاک نشده است، می‌توانید تکرار کنید.

6) نوک انگشت هایتان را مرطوب کنید

پس از اتمام فرآیند حذف ژلیش، به دلیل استفاده از استون و آسیب‌های جزئی به جا مانده از ژلیش ناخن، توصیه می‌شود از روغن کوتیکول استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از یک کرم مرطوب کننده و یا لوسیون، این نواحی را مرطوب کنید. این کار به حفظ رطوبت در نوک انگشت و جلوگیری از خشکی آن، کمک می کند.

تفاوت ژلیش و کاشت ناخن در چیست؟

در واقع ژلیش، نوعی لاک است که می‌تواند جایگزینی برای لاک معمولی باشد، چرا که دوام بیشتری دارد. اما در کاشت ناخن، یک لایه به عنوان ناخن مصنوعی، بر روی ناخن قرار می گیرد و باعث تغییر در اندازه ناخن‌های شما می‌شود.

این در حالی است که ژلیش ناخن، به خودی خود، تغییری در اندازه ناخن ایجاد نمی‌کند. روش‌های مختلفی برای کاشت ناخن وجود دارد که یکی از آن‌ها، استفاده از هارد ژل است که موادی با ساختار مولکولی فشرده بر روی ناخن‌هایتان قرار می‌دهد.

کاشت ناخن، برای خانم‌هایی که به دنبال داشتن ناخن‌های بلند مصنوعی هستند، توصیه می‌شود. اما برای آن‌هایی که ترجیح می‌دهند تا ناخن هایی با ظاهر طبیعی‌تر داشته باشند، ژلیش، گزینه بهتری است.

آیا ژلیش ناخن عوارض دارد؟

در طی چند سال گذشته، ژلیش ناخن، به محبوب‌ترین خدمات زیبایی ناخن در هر سالن زیبایی تبدیل شده است. تحقیقات زیادی در مورد آسیب به پوست و ناخن‌ها انجام شده است. نتایج حاصل از تحقیقات نشان داده است که نور UV می‌تواند برای پوست مضر باشد.

از این رو، توصیه می‌شود که قبل از قرار دادن ناخن‌ها در زیر دستگاه، به آن ضدآفتاب بزنید. البته در بعضی از سالن‌های زیبایی، برای کاهش عوارض ناشی از نور UV، ترجیح می‌دهند که از لامپ LED استفاده کنند.

از سوی دیگر برای پاک کردن ژلیش ناخن، در بعضی از سالن‌های زیبایی، از مواد پاک‌کننده‌ای استفاده می‌کنند که نه تنها سمی است، بلکه برخی از آن‌ها سرطان‌زا نیز هستند. این ترکیبات شامل بوتیل فتالات، قرمالدئید و تولوئن است.

اما به طور کلی، اگر ژلیش ناخن، به‌صورت حرفه‌ای انجام شود، بد نیست و عوارض خاصی ندارد. در صورتی که فرآیند ژلیش ناخن و ریمو آن، به‌درستی و توسط یک ناخن‌کار باتجربه انجام شود، آسیبی به ناخن‌هایتان وارد نخواهد کرد.

سؤالات متداول

لاک‌ژل ناخن چقدر ماندگاری دارد؟

هنگامی که لاک‌ژل روی ناخن‌های طبیعی اعمال می‌شود، می‌تواند بین 2 تا 3 هفته دوام بیاورد. البته اگر به‌درستی مراقبت شود، حتی ممکن است بیشتر هم ماندگاری داشته باشد.

تفاوت کاشت و ژلیش ناخن در چیست؟

در واقع ژلیش، نوعی لاک است که می‌تواند جایگزینی برای لاک معمولی باشد، چرا که دوام بیشتری دارد. اما در کاشت ناخن، یک لایه به عنوان ناخن مصنوعی، بر روی ناخن قرار می گیرد و باعث تغییر در اندازه ناخن‌های شما می‌شود.

مزایای ژلیش ناخن چه چیزی است؟

ماندگاری طولانی، محافظت از ناخن، ظاهر طبیعی، عفونت کمتر

چگونه ژلیش ناخن را پاک کنیم؟

ژلیش ناخن را می‌توان با استفاده از استون و پوشر چوبی، پاک کرد.

آیا ژلیش ناخن عوارض دارد؟

ژلیش ناخن به خودی خود، عوارضی ندارد. اما در صورتی که به روش نادرست انجام شود، عوارضی را به دنبال خواهد داشت.