زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

نیاسینامید چیست؟ هر آن‌چه باید راجع به این ماده بدانید

wordcamp
626
13 دقیقه
نیاسینامید چیست؟ هر آن‌چه باید راجع به این ماده بدانید

پوست، با ارزش‌ترین دارایی هر انسانی است. علاوه بر زیبایی، پوست اولین و مهم‌ترین سپر دفاعی بدن، در مقابل خطرات بیرونی است. به همین خاطر، همه انسان‌ها سعی می‌کنند از پوست خود در مقابل انواع خطرات بیرونی، محافظت کنند. افزایش سن، می‌تواند این سپر دفاعی را تضعیف کرده و البته زیبایی و شادابی افراد را کاهش دهد. در این راستا، محصولات متفاوتی وجود دارند که می‌توانند این علائم را کاهش داده و باعث تقویت پوست شوند. نیاسینامید یکی از این مواد است که احتمالا تنها تعداد افراد بسیار محدودی با آن آشنا هستند. به همین خاطر در این نوشتار قصد داریم تمام فواید، عوارض، کاربردها و البته روش استفاده از آن را با هم بررسی کنیم. همراه ما باشید.

نیاسینامید چیست؟

استفاده از سرم‌ حاوی نیاسینامید برای محافظت و مراقبت از پوست
استفاده از سرم‌ حاوی نیاسینامید برای محافظت و مراقبت از پوست

پیش از بررسی هر چیزی، باید بدانیم که نیاسینامید چیست. نیاسینامید نوعی ویتامین B3 است که در برخی غذاها و البته مکمل‌های خوراکی و داروها وجود دارد. نام علمی این این ماده، نیکوتینامید بوده و مصارف مختلفی در حوزه زیبایی، درمان و سلامت بدن دارد.

Niacin Amide در بین سال‌های 1935 تا 1937 کشف شد و پس از کسب تاییدهای اولیه در سازمان غذا و دارو، به هر دو شکل داروهای بدون تجویز پزشک (OTC) و داروهای با تجویز، در دسترس قرار گرفت. علاوه بر داروهای خوراکی، این ماده با توجه به تاثیر فوق‌العاده‌ای که بر سلامت و زیبایی پوست دارد؛ در لوسیون‌ها و سرم‌های مختلفی نیز استفاده می‌شود.

این ماده محلول در آب بوده و در اغلب محصولات ضد پیری و جوان‌سازی پوست وجود دارد. پس از مصرف محصولات دارای Niacin amide، پوست شما شاداب‌تر شده و خشکی آن کاهش یافته و طراوت بسیار بیشتری خواهد داشت. خواص نیاسینامید برای پوست به این موارد محدود نشده و فواید بسیاری دارد. در بخش بعدی، به بررسی برخی از مهم‌ترین فواید آن خواهیم پرداخت.

البته باید بدانید که ویتامین‌های گروه B و نیاسینامید، تنها ویتامین‌های مفید و ضروری برای بدن نبوده و ویتامین‌های دیگری نیز برای فعالیت درست بدن، لازم و ضروری هستند. ویتامین سی، یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها است و در انواع محصولات بهداشتی، آرایشی و مراقبتی وجود دارد. برای درک بهتر خواص این ویتامین، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «تاثیر ویتامین C بر پوست» را نیز مطالعه کنید.

فواید Niacin Amide برای پوست و بدن

فواید نیاسینامید بسیار متنوع و زیاد است. مهم‌ترین فایده این نوع ویتامین، در حوزه پزشکی بوده و در درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی، نقش دارد. این ماده باعث افزایش ساخت پروتئین‌های درون پوست شده و با حبس رطوبت درون سلول‌ها، از تاثیر آسیب‌های محیطی به پوست، جلوگیری می‌کند. البته فواید نیاسینامید به این موارد محدود نشده و موارد بیشتری را در بر می‌گیرد. در ادامه، به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

پوست سالم و درخشان دختر جوان
پوست سالم و درخشان دختر جوان

کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فواید Niacin Amide، کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست است. این موضوع در سال 2015 و در پی یک تحقیق، اثبات شد. افرادی که در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند، با مصرف روزانه مقدار مشخصی از این ماده به‌صورت خوراکی، احتمال ابتلای آن‌ها به‌صورت چشم‌گیری کاهش می‌یابد. برای افراد مبتلا به سرطان پوست نیز این ماده یک درمان اصلی و ضروری است.

درمان آکنه

این مورد، احتمالا یکی دیگر از مهم‌ترین فواید نیاسینامید باشد. برای جوش‌های ماندگار و مقاوم و انواع التهابات مشابه، می‌توان از این ماده استفاده کرد. پس از گذشت مدتی، پوست ساختار خود را بازسازی کرده و سلامت خود را به‌دست می‌آورد.

به همین خاطر در کنار انواع درمان‌های پوستی برای از بین بردن جوش و آکنه، محصولات دارای Niacin Amide نیز تجویز می‌شود.

افزایش استحکام پوست

این ماده فوق‌العاده، برای ساخت کراتین به بدن کمک می‌کند. کراتین یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های بدن بوده و باعث استحکام پوست، ناخن و مو می‌شود. با کمک کراتین، پوست ساختار قوی‌تر و سالم‌تری خواهد داشت. به همین خاطر، Niacin Amide بدین شکل می‌تواند از عوارض زودهنگام پیری پوست جلوگیری کند.

محافظت از چربی مفید پوست

چربی‌ها در بخش‌های مختلفی از بدن وجود داشته و در هر بخش، وظیفه مشخصی را برعهده دارند. چربی مفید زیر پوست، از ایجاد خشکی بیش از حد و افزایش چین‌ و چروک‌ها جلوگیری می‌کند. بدین شکل، پوست رطوبت خود را حفظ کرده و با طراوت و شاداب خواهد بود.

نیاسینامید به ساخت و محافظت از این چربی‌های مفید کمک می‌کند. این موضوع برای همه پوست‌ها اهمیت دارد، اما برای افراد مبتلا به «اگزما» و یا پیری پوست، اهمیت بسیار بیشتری خواهد داشت. اگزما خشکی شدید پوست بوده و افراد دارای این بیماری، با خارش، قرمزی، التهاب و پوسته‌پوسته‌شدن سطح بیرونی پوست‌شان مواجه می‌شوند.

یکی دیگر از فواید اصلی این ماده، کاهش التهابات پوستی است. به همین خاطر، نیاسینامید باعث کاهش قرمزی و کبودی ناشی آکنه، اگزما و سایر التهابات پوستی خواهد شد. برای افراد مبتلا به قرمزی بیش از حد، استفاده از محصولات دارای این ماده توصیه می‌شود.

کاهش منافذ باز پوست

آثار جوش و منافذ باز پوست بر صورت
آثار جوش و منافذ باز پوست بر صورت

یکی از مهم‌ترین و ناخوشایندترین مشکلات پوستی، منافذ باز پوست هستند. این منافذ با گذر زمان، بیشتر و بزرگ‌تر شده و حالت یک‌دست و زیبای پوست صورت را از بین می‌برند. این ماده فوق‌العاده با افزایش آبرسانی و رطوبت پوست، به‌صورت طبیعی باعث کاهش منافذ باز پوست خواهد شد. بدین شکل، در درمان جوش‌های سرسیاه نیز موثر خواهد بود.

ایجاد توازن در تولید چربی پوست

چربی بیش از حد، همانند خشکی بیش از حد، یک مشکل دردسرساز است. چربی بیش از حد باعث افزایش جوش شده و خشکی بیش از حد، باعث افزایش چین و چروک‌ها خواهد شد. خوشبختانه Niacin Amide با ایجاد توازن در عملکرد غدد چربی، این مشکلات را به‌راحتی حل می‌کند.

بدین شکل، میزان چربی تولید شده با نیاز پوست هماهنگ شده و از فعالیت بیش از حد غدد چربی، کاسته می‌شود.

درمان لک صورت

پوستی بدون لک و شاداب در اثر مراقبت‌های پوستی
پوستی بدون لک و شاداب در اثر مراقبت‌های پوستی

برخی تحقیقات نشان داده که مصرف 5 درصد نیاسینامید به‌صورت روزانه، می‌تواند باعث درمان لک‌های صورت شود. احتمالا درمان لک‌ها توسط این ماده، به دلیل افزایش ساخت کلاژن پوست است. نتایج این درمان حدودا 4 هفته پس از آغاز مصرف، پدیدار می‌شود.

با وجود این، اگر دو ماه از آغاز مصرف سپری شده و هیچ تغییری را مشاهده نکردید، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و میزان دوز مصرفی را افزایش دهید.

کاهش چین و چروک پوست

ناگفته پیدا است که افزایش ساخت کلاژن، به جوان‌سازی و البته کاهش چین و چروک‌ها منجر می‌شود. علاوه بر این، Niacin Amide می‌تواند برخی از آسیب‌های ناشی از پیری و قرار گرفتن در معرض اشعه‌های خورشید را نیز کاهش دهد.

سرم ترمیم کننده پوست ونزن حاوی نیاسینامید حجم 15 میل

استفاده از سرم ترمیم‌کننده، جوان‌ساز و از بین‌برنده جوش و آکنه برای محافظت از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد و علائم افزایش سن

برای خرید این محصول و کسب اطلاعات بیشتر، روی تصویر کلیک کنید.

محافظت از پوست در مقابل رادیکال های آزاد

رادیکال‌های آزاد باعث از بین رفتن سلول‌ها شده و فرآیند پیری پوست را افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از این آسیب، روش‌های مختلفی وجود دارد. ضد آفتاب، کرم‌های حاوی ویتامین سی و البته نیاسینامید همه می‌توانند از پوست در مقابل این رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

ویتامین E، یکی دیگر از ویتامین‌های محافظ پوست در مقابل انواع رادیکال‌های آزاد است. قبلا در مقاله «خواص ویتامین E برای پوست»، به بررسی دقیق و کامل این ویتامین پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم شما نیز این مطلب را مطالعه کرده و از اثرات شگفت‌انگیز ویتامین E برای بدن، مطلع شوید.

کاربرد Niacin Amide چیست؟

در بخش پیشین، برخی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین فواید این ماده را با هم بررسی کردیم. به‌صورت کلی باید بدانید که ویتامین B3 باعث روشنی و طراوت هرچه بیشتر پوست خواهد شد. به همین خاطر، باید بگوییم که خواص نیاسینامید برای پوست علاوه بر تمام موارد پیشین، جلوگیری از پیری زودهنگام است.

کاهش علائم افزایش سن و از بین بردن چین و چروک‌های اطراف چشم با کمک نیاسینامید
کاهش علائم افزایش سن و از بین بردن چین و چروک‌های اطراف چشم با کمک نیاسینامید

کاربرد اصلی این ماده نیز افزایش استحکام، روشنی پوست، کاهش علائم پیری و کاهش آکنه است. همه افراد صرف نظر از سن و جنسیت، می‌توانند از محصولات دارای این ماده بهره ببرند. زمان استفاده از این Niacin Amide نیز کاملا با توجه به نیاز و راحتی مصرف‌کننده بوده و منع مصرفی خاصی ندارد. می‌توانید شب‌ها و یا در طول روز از محصولات دارای این ماده استفاده کرده و میزان اثرگذاری آن را افزایش دهید.

عوارض نیاسینامید چیست؟

نیاسینامید در بدن انسان‌ها به‌صورت طبیعی ساخته می‌شود. به همین خاطر، این ماده عوارض ناچیزی داشته و تنها در برخی مواقع، واکنش‌های پوستی را در پی خواهد داشت.

در واقع باید بدانید که مصرف Niacin Amide باعث انتشار هیستامین در بدن خواهد شد. به همین خاطر ممکن است باعث قرمزی و التهاب پوست‌ افراد حساس شود. با وجود این، در صورتی که پوست بسیار حساسی دارید، پیش از استفاده حتما مقداری از آن را تست کنید. برای این کار، مقدار بسیار کمی از محصولات دارای نیاسینامید را بر بخش داخلی آرنج خود قرار داده و کمی آن را ماساژ دهید.

24 ساعت منتظر مانده و هر گونه تغییر ظاهری پوست در آن بخش از بدن را به‌دقت بررسی کنید. اگر سوزش، خارش، تورم، التهاب و قرمزی را در آن قسمت مشاهده کردید، به‌سرعت پوست خود را بشورید. در صورت عدم ایجاد هیچ‌کدام از این عوارض جانبی، می‌توانید با خیال راحت از آن سرم، محلول یا لوسیون استفاده کنید.

هر چند فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از هر نوع ماده‌ای، می‌تواند ضررهای زیادی را در پی داشته باشد. برای رسیدن به نتیجه مد نظر، باید صبور باشید. مصرف بیش از حد، هیچ فایده‌ای نداشته و حتی می‌تواند به حساسیت‌های پوستی منجر شود.

روش استفاده از نیاسینامید

ماساژ پوست اطراف چشم با سرم نیاسینامید
ماساژ پوست اطراف چشم با سرم نیاسینامید

استفاده از نیاسینامید به چندین حالت امکان‌پذیر است. مصرف غذاهای دارای این ماده، داروها و مکمل‌ها و البته انواع کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی Niacin Amide، همه روش‌های مختلف استفاده از این ویتامین فوق‌العاده هستند.

ویتامین B3 در خوراکی‌های مختلفی هم‌چون تخم‌ مرغ، سبزیجات سبز رنگ، انواع لوبیاها، ماهی، شیر، مخمرها، گوشت و قارچ وجود دارد. با وجود این، اگر هدف شما افزایش سلامت پوست است، پیشنهاد می‌کنیم از انواع محلول‌ها و لوسیون‌های حاوی این ماده استفاده کنید. استفاده موضعی و جذب از طریق پوست، تاثیر بسیار بیشتر و بهتری خواهد داشت.

روش استفاده از نیاسینامید در میزان اثرگذاری آن نیز اهمیت زیادی دارد. لوسیون حاوی این ماده را پس از تونر و پیش از مرطوب‌کننده پوست، استفاده کنید. در برخی از ماسک‌ها نیز Niacin Amide وجود دارد. شست‌وشوی صورت پس از استفاده از ماسک، میزان اثرگذاری را کاهش می‌دهد. به همین خاطر، استفاده از لوسیون‌ها و سرم‌های حاوی این ماده را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کرم دور چشم ترمیم کننده و ضد آلودگی هوا ایوروشه مدل Elixir Jeunesse حجم 15 میل

کرم دور چشم حاوی نیاسینامید گزینه مناسبی برای آبرسانی و کاهش چین و چروک اطراف چشم

برای خرید دور چشم ایوروشه و کسب اطلاعات بیشتر، روی تصویر کلیک کنید.

برای آغاز مصرف، از محصولاتی استفاده کنید که تنها حاوی 5 درصد از این ماده هستند. این مقدار، احتمال ایجاد واکنش‌های آلرژیک و حساسیت را کاهش خواهد داد.

نحوه انتخاب بهترین محصول دارای Niacin Amide

این ماده در محصولات مراقبت از پوست مختلفی هم‌چون ضد آفتاب، مرطوب‌کننده، کرم‌های شب و انواع سرم‌ها وجود دارد. هر چند محصولات دیگری هم‌چون شوینده‌ها و ماسک‌ها نیز دارای این ماده هستند، اما به دلیل تماس کوتاه‌مدت و شست‌وشوی پوست پس از آن، اثرگذاری بسیار کمتری خواهند داشت.

علاوه بر این، برخی ترکیبات دیگر می‌تواند میزان اثرگذاری این ماده را کاهش داده و برخی ترکیبات دیگر، میزان اثرگذاری را افزایش می‌دهند. به همین خاطر، اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که محصولات دارای ویتامین سی را با فاصله مشخصی از محصولات حاوی Niacin Amide استفاده کنید. از سوی دیگر، «آلفا هیدروکسی اسید» که یک لایه‎‌بردار قوی است، می‌تواند میزان اثرگذاری این ماده را افزایش دهد.

تونیک روشن کننده پوست فومیژن مناسب انواع پوست حجم 250 میل

استفاده از محصولات حاوی نیاسینامید، اوره و اسید سیتریک به‌صورت هم‌زمان، میزان اثردهی را افزایش خواهند داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، روی تصویر کلیک کنید.

استفاده از محصولات دارای هیالورنیک اسید (آبرسان فوق‌العاده پوست) و یا سالیسیک اسید (درمان آکنه و پاکسازی منافذ باز پوست)،  در کنار Niacin Amide، میزان اثرگذاری را افزایش خواهد داد.

سخن آخر

با افزایش سن، مشکلات مختلفی از قبیل خشکی پوست، منافذ باز، لکه‌های ناشی از اشعه‌های خطرناک خورشید و البته چین و چروک ظاهر می‌شوند. نیاسینامید به‌عنوان یکی از ویتامین‌های گروه B، می‌تواند از پوست در مقابل همه این مشکلات محافظت کرده و باعث جوان‌سازی پوست شود. این ماده در محصولات بر پایه آب وجود دارد و استفاده روتین و منظم از آن، در درمان آکنه، از بین بردن قرمزی و التهاب، کاهش علائم پیری و از همه مهم‌تر کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست، تاثیر می‌گذارد. آیا تا به حال از این ماده به‌صورت خوراکی یا لوسیون استفاده کرده‌اید؟ پس از استفاده منظم، چه تغییراتی را شاهد بودید؟ تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید تا با کمک شما، یک راهنمای جامع در این حوزه به‌دست آوریم.

سوالات متداول

1- نیاسینامید یا نیکوتینامید چیست؟

نوعی ویتامین B3 است که به دو شکل خوراکی و موضعی، استفاده می‌شود. این ماده علاوه بر فواید فوق‌العاده در سلامت بدن، باعث جوان‌سازی و استحکام ساختار پوست خواهد شد.

2- از Niacin Amide در چه مواردی استفاده می‌شود؟

·       درمان آکنه؛
·       کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست؛
·       کاهش چین و چروک؛
·       درمان لک صورت؛
·       کاهش منافذ باز پوست؛
·       کاهش قرمزی و التهاب؛
·       محافظت از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد.
 

3- ماده نیاسینامید چه فوایدی برای پوست دارد؟

این ماده علاوه بر کاهش احتمال ابتلا به سرطان، می‌تواند باعث جوان‌سازی، افزایش تولید کلاژن، کاهش اثرات لکه‌های پوستی و شادابی و طراوت پوست شود.

4- عوارض استفاده از نیاسینامید چیست؟

این ماده در حالت کلی عوارض جانبی خاصی ندارد و استفاده از آن در اغلب موارد امن است. با وجود این، برخی از افراد دارای پوست‌های حساس، ممکن است پس از استفاده با قرمزی و التهاب پوست مواجه شوند.

5- برای استفاده بهتر از این ماده، خرید چه مدل محصولات پوستی پیشنهاد می‌شود؟

این ماده در اغلب محصولات پوستی وجود دارد. با وجود این، محصولاتی را خریداری و استفاده کنید که به مدت بیشتری روی پوست شما باقی می‌مانند. بدین شکل، اثرگذاری این ماده نیز بسیار بیشتر خواهد شد. برای مثال، استفاده از شوینده یا ماسک دارای این ماده، به دلیل شست‌وشوی پوست پس از آن، اثر چندان زیادی نخواهد داشت.