زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

سمپل عطر چیست و چه تفاوتی با عطر مینیاتوری و تستر دارد؟

wordcamp
968
10 دقیقه
سمپل عطر چیست و چه تفاوتی با عطر مینیاتوری و تستر دارد؟

برخی از عطرهای معروف و شناخته شده معمولا قیمت بالایی دارند. برای شناخت عطر مناسب هم باید ساعت‌ها و روزها از آن استفاده کنید تا با تمام ویژگی‌های مثبت و منفی‌اش آشنا شوید. پس راه چاره در چیست؟ سمپل عطر کمک می‌کند با قیمت پایین، آشنایی بیش‌تر و بهتری با عطر داشته باشید. اما سمپل عطر چیست و چه تفاوتی با عطر مینیاتوری و تستر دارد؟ آیا سمپل همان عطر مینیاتوری و تستر است؟ توصیه می‌کنیم برای پاسخ به این سوالات به ادامه مطلب توجه کنید تا با اطمینان و اطلاعات بیشتری بتوانید عطر یا ادکلن مورد علاقه‌تان را تهیه کنید.

سمپل عطر چیست؟

به طور کلی کلمه سمپل (Sample) به معنای جزء یا نماینده‌ای از یک کل یا شی بزرگ است که تمام ویژگی و کیفیت آن را نشان می‌دهد. بنابراین سَمپِل عَطر هم نمونه کوچکی از عَطر اصلی است که تمام ویژگی‌ها و نقاط مثبت و منفی عَطر را نشان می‌دهد.

سمپِل عطر به سه روش ارائه می‌شود: روی کاغذ، روی پوست و در شیشه عطر کوچک. اسپری عَطر اصلی روی پوست، به خصوص روی نبض کمک می‌کند تا با ویژگی‌های اصلی عَطر آشنا شوید. همچنین شما متوجه می‌شوید که قدرت و ماندگاری عَطر مورد نظرتان چقدر است.

اسپری عطر روی کاغذ که معمولا بارها آن را در خیابان دیده‌اید، کمک می‌‌کند با نت عطر آشنا شوید. نُت عَطر به تمام ترکیبات پرفیوم یا ادکلن می‌گویند که در در سه مرحله ظاهر می‌شوند. نت اولیه، اولین بویی است که از عَطر حس می‌شود و معمولا 30 دقیقه ماندگاری دارد. نت میانی، اتصال میان نت اولیه و نت پایانی است. نت پایانی ماندگاری بیشتری دارد و معمولا بیشترین اسانس روغنی در نت پایانی جای گرفته است.

سَمپل عَطر در شیشه‌های کوچک عطر نیز به فروش می‌رسد. اگرچه ممکن است در برخی از موارد، برند اصلی، سمپل شیشه‌ای را تولید نکند و شرکت‌های دیگر (با همکاری برند اصلی یا بدون همکاری)، عطر سَمپل را تولید کنند که باز هم همان ویژگی‌های عَطر اصلی را به همراه دارد.

کاربرد سمپل عطر چیست؟

معمولا هزینه عطرهای معروف دنیا زیاد است و ممکن است پس از یک تا دو بار استفاده از یک عَطر، دیگر از بوی آن لذت نبرید یا حتی میزان ماندگاری آن مناسب نباشد. حتی ممکن است برخی از افراد نسبت به عطری حساسیت پیدا کنند یا پس از مدتی، بوی ادکلن برایشان ناخوشایند شود.

پس راه چاره این مشکلات چیست؟ کاربرد سمپل عطر در رفع مشکلاتی است که بالا ذکر شد. سَمپل عَطر کمک می‌‌کند تا برای مدتی با بو و ویژگی‌های مثبت و منفی عَطر آشنا شوید. در این صورت شما می‌توانید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید و انتخاب بهترین در خرید عطر مردانه یا زنانه داشته باشید.

روش استفاده از سمپل عطر چگونه است؟

اگر می‌خواهید بهترین خرید ادکلن یا پرفیوم را تجربه کنید، باید با روش استفاده از سمپل عطر آشنا شوید. پیش از هر چیز بهتر است بدانید که تاثیر پرفیوم روی پوست تمیز و بدون کرم مرطوب کننده و لوسیون، بهتر از لباس و اکسسوری است. بنابراین بهتر است اگر گردنبند یا دستبند دارید، ابتدا آن را باز کنید، سپس پرفیوم را روی پوست تست کنید.

سمپل عَطر را با فاصله از پوست اسپری کنید. در صورت اسپری کردن پرفیوم در فاصله کم، ممکن است بوی آن ناخوشایند و بسیار قوی شود. اسپری پرفیوم با فاصله مناسب باعث می‌شود عطر تمام ویژگی‌های مثبت و منفی خود را به خوبی نشان دهد.

پس از آن با فاصله عَطر را بو کنید. اولین بویی که حس کردید، نت اولیه عَطر یا اسانس‌های اولیه پرفیوم است. جالب است بدانید بوی اصلی پرفیوم همان نت پایانی عطر است که معمولا بعد از یک ساعت خود را نشان می‌دهد. دلیلش هم این است که اسانس‌های پایه، روغنی و اصلی در نت پایانی عطر قرار دارند.

توصیه می‌کنیم سَمپِل عَطر را طی چندین روز و در شرایط و موقعیت‌های گوناگون استفاده کنید. این مسئله کمک می‌‌کند تا توجه‌تان به ویژگی‌های ادکلن بیشتر و بهتر جلب شود. همچنین شما می‌توانید با میزان ماندگاری عطر اصلی نیز آشنا شوید.

اسپری کردن سمپل عطر
سمپل عطر باید با فاصله از پوست اسپری شود

تفاوت سمپل عطر و عطر مینیاتوری چیست؟

بسیاری از افراد تفاوت سمپل عطر و عطر مینیاتوری (Perfume miniatures) را نمی‌دانند و در بسیاری از مواقع، این دو را یک محصول تصور می‌‌کنند. به طور کلی عطر مینیاتوری (یا عطر جیبی) همان پرفیوم یا ادکلن اصلی در شیشه‌های کوچک‌تر است. برخلاف سَمپِل عطر، این مدل پرفیوم را خود شرکت سازنده یا شرکت مادر می‌سازد. بنابراین شیشه عطر مینیاتوری همان شیشه عَطر اصلی در سایز کوچک‌تر است.

تفاوت دیگر سمپل عطر و عطر مینیاتوری در قیمت آن‌ها است. معمولا سمپل عَطر حجم کمتری نسبت به عطر مینیاتوری دارد. بنابراین ممکن است قیمت سمپل کمتر باشد. همچنین برخی از برندها، چندین عطر مینیاتوری را در یک بسته به عنوان هدیه سال نو می‌فروشند تا مشتری تجربه متفاوتی از چندین بوی پرفیوم یا ادکلن داشته باشد.

تفاوت سمپل عطر با دکانت چیست؟

تفاوت سمپل عطر و دکانت (decant perfume) به روش توزیع آن بستگی دارد. برخی از شرکت‌ها و برندهای معروف تولید ادکلن و پرفیوم، علاقه‌ای به تولید سَمپل عَطر ندارند و ترجیح می‌دهند پرفیوم را به صورت مینیاتوری یا در شیشه‌های کوچک توزیع کنند.

در این صورت چگونه می‌شود با بوی پرفیوم با هزینه کمتر آشنا شد؟ دکانت نوعی سمپل عطر است که شرکت‌ها یا توزیع‌ کننده‌‌های دیگر پرفیوم و ادکلن، عَطر اصلی را با همکاری مستقیم یا بدون همکاری با برند اصلی، در شیشه‌های کوچک همچون سمپل تولید و عرضه می‌کنند.

بنابراین سمپل عطر به صورت مستقیم از برند یا شرکت تولید کننده پرفیوم به فروش می‌رسد. اما دکانت که شباهت بسیاری به سمپل دارد، از شرکت‌های دیگر به فروش می‌رسد که همان ویژگی‌های عَطر اصلی را به همراه دارد. بنابراین اگر وارد یک عطرفروشی شدید که شیشه عَطر شما را از منبعی پر کرد، بدانید این محصول دکانت نام دارد.

تفاوت سمپل و تستر چیست؟

تفاوت سمپل عطر و تستر عطر بسیار (tester perfume) متفاوت از دکانت و پرفیوم مینیاتوری است. تستر عطر چیست؟ تستر عطر در واقع همان عطر اصلی است که شرکت مادر یا برند اصلی یک شیشه عطر اضافه و رایگان در اختیار واسطه یا فروشنده قرار می‌دهد. در واقع، در ازای خرید هر 12 شیشه ادکلن یا پرفیوم از شرکت مادر، یک شیشه عطر تستر در اختیار فروشنده قرار می‌گیرد.

معمولا بسته بندی یا جعبه تستر عطر متفاوت از عطرهای دیگر است. همچنین روی تستر عبارت Tester not for sale یا غیرقابل فروش نوشته شده است تا از فروش آن خودداری شود. اگر وارد یک مغازه عطر فروشی شدید که فروشنده پرفیوم یا ادکلنی را روی پوست شما امتحان کرد، بدانید آن شیشه عطر تستر است که برند اصلی به صورت رایگان برای تست مشتریان در اختیار فروشنده قرار داده است.

توجه داشته باشید معمولا در بسیاری از مواقع در ایران، تستر عطر نیز فروخته می‌شود. همچنین ممکن است در ایران تستر، دکانت، سمپل و عطر مینیاتوری به اشتباه با نام تستر به فروش برسند. از این جهت توصیه می‌کنیم پیش از خرید عطر زنانه یا مردانه، اطلاعات بیشتری از خانواده ادکلن و پرفیوم‌ها جمع‌آوری کنید.

معرفی معروف‌ترین سمپل عطر دنیا

اکنون که می‌دانید سمپل عطر چیست، بهتر است با معروف‌ترین سمپل عطر در دنیا آشنا شوید. این سمپل‌ها را شرکت‌های اصلی برندها تولید می‌کنند. با این حال شما می‌توانید برای تست بوی پرفیوم یا ادکلن، دکانت تهیه کنید. بسیاری از شرکت‌های ایرانی دکانت عطر تولید می‌کنند که همان بوی ادوپرفیوم یا ادکلن اصلی را دارد و شما می‌توانید برای مدتی با بوی عَطر اصلی آشنا شوید.

سمپل عطر زنانه جورجو آرمانی Si

برند جورجو آرمانی، یک برند معروف و گران قیمت در دنیا است که ادوپرفیوم و ادکلن‌های مردانه و زنانه معروفی عرضه می‌کند. یکی از ادوپرفیوم‌های معروف زنانه جورجو (جورجیو) آرمانی، عطر Si است. بنابراین اگر می‌خواهید با بوی این ادوپرفیوم آشنا شوید، می‌توانید سمپل یا دکانت آن را تهیه کنید.

این ادوپرفیوم زنانه Si مناسب افرادی است که به رایحه گرم و شیرین علاقه دارند و می‌خواهند برای فصل پاییز و زمستان، پرفیومِ خوش‌بویی تهیه کنند. اسانس این ادوپرفیوم از رایحه گلابی، مشک، چوب، گل و مرکبات تهیه شده است.

سمپل عطر زنانه
سمپل عطر زنانه Si جورجو آرمانی

سمپل عطر مردانه و زنانه تام فورد Oud Wood

سمپل ادوپرفیوم تام فورد Oud Wood، یک انتخاب مناسب برای خانم‌ها و آقایانی است که به رایحه معتدل و تلخ علاقه دارند. رایحه شرقی و چوب، این ادو پرفیوم را خاص‌تر کرده است و اسانس وانیل، چوب عود، دارچین، فلفل، چوب خس خس و چوب صندل در آن به خوبی حس می‌شود.

سمپل عطر مردانه
سمپل عطر مردانه تام فورد، سری Oud Wood

سمپل عطر مردانه کرید اونتوس Creed Aventus

اگر به ادکلن یا ادوپرفیوم علاقه دارید، احتمالا می‌دانید ادوپرفیوم مردانه کرید اونتوس، سال‌ها است در صدر لیست بهترین و پرفروش‌ترین عطرهای مردانه قرار دارد. رایحه ادوپرفیوم Creed Aventus تلخ و خنک است که در آن اسانس مرکبات، گل، دود، وانیل و چوب حس می‌شود. اما اگر می‌خواهید با این عطر بیشتر آشنا شوید، می‌توانید سمپل عطر اورجینال یا دکانت آن را تهیه کنید.

عطر مردانه کرید اونتوس
سمپل پرفیوم مردانه کرید اونتوس

سمپل عطر زنانه ورساچه Bright Crystal

ادوتویلت زنانه ورساچه به خصوص مدل Bright Crystal، طرفداران بسیاری در دنیا دارد. برند ورساچه این ادوتویلت را به صورت سمپل و شیشه‌های کوچک مسافرتی نیز ارائه کرده است. این ادوتویلت مناسب افرادی است که به بوی خنک علاقه دارند. بنابراین اگر به رایحه گل صد تومانی، مگنولیا و انار علاقه دارید، این سمپل را از دست ندهید.

عطر ورساچه
سمپل عطر زنانه برایت کریستال ورساچه

سخن آخر

سمپل عطر، نمونه کوچکی از پرفیوم یا ادکلن اصلی است که در شیشه‌های کوچک و متفاوت ارائه می‌شود. برخی از شرکت‌ها و برندها سمپل را خودشان ارائه می‌دهند. در غیر این صورت، شرکت‌های دیگر دکانت عطر را توزیع می‌کنند که همان بوی پرفیوم اصلی را دارد. پس می‌توان گفت سمپل، دکانت، عطر مینیاتوری و تستر با یکدیگر متفاوت هستند. اگر می‌خواهید عطری گران‌قیمت بخرید و یا برای خرید عطری تردید دارید، بهتر است ابتدا سمپل آن را تهیه کنید تا از ویژگی‌های اصلی عطر، مطلع شوید.

سوالات متداول

معمولا هزینه خرید ادکلن و پرفیوم زیاد است. بنابراین بهتر است پیش از آنکه پرفیوم یا ادکلنی تهیه کنید و پس از مدت کوتاهی از خریدتان پشیمان شوید، سراغ خرید سمپل عطر بروید. در پایان مطلب چند سوال متداول درباره سمپل عطر را مرور می‌کنیم تا تجربه خرید بهتری داشته باشید.

آیا سمپل عطر با عطر اصلی متفاوت است؟

خیر، بوی سمپل عطر با عطر اصلی کاملا یکسان است و سمپل، تنها نمونه کوچکی از عطر اصلی برای شناخت ویژگی‌ و ماندگاری پرفیوم یا ادکلن است.

آیا سمپل عطر با تستر متفاوت است؟

بله، سمپل نمونه کوچکی از عطر اصلی است. اما تستر همان عطر اصلی در سایز واقعی است که شرکت مادر برای تست مشتریان به فروشنده‌ها به صورت رایگان ارائه می‌دهد.

تفاوت سمپل عطر و عطر جیبی چیست؟

عطر جیبی همان عطر مینیاتوری است. بنابراین شرکت‌ها و برندها، برخی از عطرهای پرفروش خود را در سایز کوچک‌تر با همان فرم شیشه عطر اصلی تولید می‌کنند. در صورتی که شیشه‌ی سمپل متفاوت و مقدار آن بسیار کمتر است از عطر جیبی خواهد بود.