زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

آشنایی کامل با تامپون و آموزش استفاده از آن

wordcamp
739
11 دقیقه
آشنایی کامل با تامپون و آموزش استفاده از آن

پریود همیشه با درد شدید همراه است. خوشبختانه، محصولات مختلفی برای کاهش سختی پریود ابداع و اختراع شده و در دسترس عموم قرار دارند. امروز اینجا هستیم تا یکی از این محصولات را به شما عزیزان معرفی کنیم. این محصول تامپون نام داشته و با سلامت جسمانی هر بانویی تنیده شده است. بنابراین باید محصولی باکیفیت و مناسب را انتخاب کنید. ما در مو تن رو، بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات را برای شما به ارمغان آورده و قصد داریم به آشنایی کامل با تامپون بپردازیم. با ما در معرفی تامپون و پاسخ به سوال «تامپون چیست» همراه باشید.

تامپون چیست؟

تامپون‌ محصولی پرکاربرد بوده و شکلی استوانه‌ای دارد. این محصول از پنبه یا ابریشم مصنوعی یا ترکیبی از این دو تولید می‌شود.

تامپون در واژن قرار گرفته و خون را به خود جذب می‌کند. می‌توان با استفاده از انگشت‌ها یا اپلیکاتور آنرا وارد واژن کرده و برای خارج کردن نیز از رشته آویزان آن استفاده نمود.

خرید تامپون تامپکس مدل Regular بسته 8 عددی
خرید تامپون تامپکس مدل Regular بسته 8 عددی

در حال حاضر، تامپون محبوب‌ترین محصول پریود در ایالات‌متحده بوده چرا که حدودا 70 درصد از زنان آمریکایی از آن استفاده می‌کنند. همچنین تامپون در دو مدل به شرح زیر ابداع شده و در دسترس عموم قرار دارد.

  • یک‌بارمصرف
  • چندبارمصرف

چندی پیش سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) نسبت به استفاده از تامپون‌های چندبارمصرف هشدار داد چرا که احتمال بروز عفونت‌های قارچی، مخمری یا باکتریایی در آنها وجود دارد.

تامپون یکی از موارد مهم برای رعایت بهداشت در دوران قاعدگی است. توصیه می‌کنیم برای رعایت کامل و دقیق بهداشت در دوران قاعدگی، مطلب زیر را مطالعه نمایید.

مواد مورد استفاده در تامپون

پس از پاسخ به سوال تامپون چیست، قصد داریم به بررسی مواد مورد استفاده در تامپون بپردازیم. در طول سال‌ها، تامپون‌ها دست‌خوش تغییرات مختلفی شده و در حال حاضر، تامپون‌های امروزی با استفاده از مواد جاذب مثل الیاف پنبه، الیاف ابریشم مصنوعی یا ترکیبی از این دو ساخته می‌شوند. این مواد به‌صورت متراکم فشرده شده و شکلی استوانه‌ای به خود می‌گیرند. تامپون به‌راحتی بین دیواره‌های واژن قرار گرفته و به‌ طرز فوق‌العاده‌ای خون پریود را به خود جذب می‌کند. همچنین تامپون در تماس با خون، منبسط می‌گردد.

روش استفاده از تامپون

شاید استفاده از تامپون برای اولین دفعه، دلهره‌آور به‌نظر برسد. در ادامه‌ی بررسی سوال تامپون چیست، نحوه استفاده آسان این محصول را به شما آموزش خواهیم داد تا با خیالی آسوده از آن بهره ببرید.

معرفی تامپون
استفاده از اپلیکاتور، بهره‌گیری از تامپون را آسان‌تر می‌کند

بهتر است تامپونی متناسب با جریان خون قاعدگی خود انتخاب کنید. در ابتدا از تامپون‌های جذب پایین شروع کرده و درصورت نیاز، از تامپون‌هایی با جذب بالاتر بهره ببرید. برای استفاده از تامپون، مراحل زیر را به صورت قدم‌به‌قدم اجرا کنید.

در مرحله اول، دست‌های خود را به‌خوبی بشویید. در وضعیت مناسبی که در آن احساس راحتی دارید قرار بگیرید. می‌توان روی صندلی توالت فرنگی نشسته و پاها را باز نمود. در چنین وضعیتی، قرار دادن تامپون آسان‌تر است.

در ادامه، تامپون را برداشته و آن‌را با استفاده از انگشت‌ها یا اپلیکاتور، به‌آرامی وارد واژن خود کنید. همچنین، استفاده از اپلیکاتور برای اولین‌بار، کمک شایانی به روند ورود تامپون به واژن می‌کند.

یک نخ کوچک به تمامی تامپون‌ها وصل شده و می‌توان برای تعویض این محصول، از این نخ استفاده نمود. به‌آرامی نخ را کشیده تا تامپون از واژن خارج شود.

در هنگام استفاده از تامپون، نیازی به استفاده از شورت‌های قاعدگی نبوده چرا که این محصول، کارایی کاملی در برابر پریود دارد. تامپون، پریودی راحت‌تر و بی‌دردسر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

همچنین برای دور انداختن تامپون، آنرا داخل دستمال توالت پیچیده و درون سطل زباله بیندازید. هیچ‌گاه تامپون را در چاه توالت رها نکنید چرا که اینکار، منجر به مسدودشدن چاه می‌گردد.

تعویض تامپون

یکی دیگر از سوالات مهم و مرتبط با تامپون چیست، تعویض تامپون است. محققان توصیه می‌کنند تامپون‌ باید پس از 4 الی 8 ساعت استفاده، تعویض شود. استفاده بیش از 8 ساعت، منجر به بروز سندروم شوک سمی (TSS) شده که یک بیماری نادر اما خطرناک است، می‌شود.

معرفی تامپون
استفاده بیش از 8 ساعت از تامپون، منجر به بروز سندروم شوک سمی می‌گردد

استفاده از تامپون‌هایی با جذب کمتر و تعویض مکرر آنها، ایمن‌ترین راه استفاده از تامپون است.

مقایسه تامپون و نوار بهداشتی

در ادامه قصد داریم تا با بررسی کامل و دقیق مزایا و معایب تامپون و نوار بهداشتی، این دو محصول را مقایسه کرده تا شما بتوانید محصول مناسب خود را انتخاب کنید.

مزایای تامپون

در مسیر معرفی تامپون، یکی از بزرگترین مزایای این محصول، اندازه آنهاست. تامپون‌ها از نواربهداشتی و سایر محصولات پریود کوچک‌تر و قابل‌حمل‌تر بوده و می‌توان به‌راحتی آنها را در جیب یا کیف قرار داد. بدین صورت، تامپون همیشه در دسترس شماست.

دومین مزیت تامپون، استفاده‌ی بی‌دردسر از آن است. با استفاده از تامپون می‌توان در ورزش و فعالیت‌های سنگین شرکت کرده چرا که هیچ‌گونه نگرانی نسبت به حرکت کردن آن وجود نخواهید داشت.

آخرین مزیت بزرگ تامپون، نامرئی بودن آن است. نواربهداشتی حجیم بوده و درصورت پوشیدن لباس‌های تنگ، دیده می‌شود. از سوی دیگر، تامپون‌ها دیده نشده و درصورت استفاده صحیح، کسی متوجه حضور آنها نخواهد شد.

معایب تامپون

در ادامه روند معرفی تامپون، به بررسی معایب آن خواهیم پرداخت. استفاده از تامپون نسبت به نواربهداشتی سخت‌تر است. نواربهداشتی داخل لباس زیر چسبیده و استفاده از آن، دشواری خاصی ندارد. پیروی از دستورالعمل‌های روی جعبه تامپون، ساده‌ترین راه برای استفاده از آن است. همچنین همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، برخی از تامپون‌ها حاوی اپلیکاتور بوده و این محصول، استفاده از تامپون را آسان‌تر می‌سازد.

دومین مورد از معایب تامپون، تحریک واژن است. استفاده از تامپون‌ منجر به تحریک و خشکی واژن شده و هرگز نباید از آنها در طول شب استفاده نمایید.

استفاده از تامپون برای مدت زمان بیش‌ از 8 ساعت، احتمال تحریک واژن و عفونت‌های مختلف ازجمله عفونت ادراری را افزایش می‌دهد.

معرفی تامپون
بین 0.8 الی 3.4 از هر 100 هزار نفر به سندروم شوک سمی مبتلا هستند

یکی از بزرگترین معایب تامپون، خطر ابتلا به سندروم شوک سمی (TSS) است. این سندروم، نادر اما خطرناک است. درصورت استفاده بیش‌ از 8 ساعت از تامپون، باکتری‌های واژن رشد کرده و احتمال ابتلای شما به سندروم شوک سمی افزایش می‌یابد. حدودا 0.8 الی 3.4 نفر از 100 هزار نفر در آمریکا، به سندروم TTS مبتلا هستند.

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، در مطلب زیر به بررسی مضرات بیش‌تر تامپون پرداخته‌ایم. می‌توانید با مطالعه این مطلب به مضرات کامل این محصول، پی ببرید.

مزایای نوار بهداشتی

پس از معرفی تامپون و آشنایی با مزایا و معایب آن، به سراغ مزایای نواربهداشتی می‌رویم. یکی از بزرگترین مزایای نواربهداشتی، استفاده آسان از آن است. استفاده از نواربهداشتی راحت‌تر از تامپون بوده و حتی در شب نیز قادر به استفاده از آن هستید. نوار بهداشتی به داخل لباس شما چسبیده و هر زمانی که نوار پر شد، نگاهی به آن انداخته و آنرا تعویض کنید.

خرید نوار بهداشتی مای لیدی کتان سایز بزرگ 10 عددی
خرید نوار بهداشتی مای لیدی کتان سایز بزرگ 10 عددی

دومین مزیت بزرگ نواربهداشتی، استفاده مناسب برای پریودهای سنگین است. اگر دچار پریودهای سنگین هستید، بیش‌تر از بقیه باید محصول پریود خود را تعویض کنید. بدین صورت، چندبار تعویض نواربهداشتی برای شما آسان‌تر از تامپون بوده و دردسری ندارد.

سومین مزیت بزرگ نواربهداشتی، ایمنی بالای آن است. تقریبا هیچ‌گونه خطری نسبت به ابتلا به سندروم شوک سمی (TTS) در هنگام استفاده از نواربهداشتی وجود نداشته و می‌توانید با خیال آسوده از آن استفاده کنید.

معایب نوار بهداشتی

نواربهداشتی برای بسیاری از فعالیت‌های سنگین مناسب نبوده و همین موضوع یکی از بزرگترین معایب آن است. این محصول با خون، خیس خورده و از لباس زیر بیرون آمده که شاید همین موضوع تجربه‌ای ناراحت‌کننده برای شما باشد.

یکی دیگر از معایب نواربهداشتی، قابل رویت بودن آن است. نواربهداشتی زیر بسیاری از لباس‌های تنگ قابل رویت بوده و افراد زیادی با این موضوع مشکل دارند.

سومین مورد در بررسی معایب نواربهداشتی، حرکت آنها در اطراف است. احتمال جابجایی نواربهداشتی وجود داشته که همین موضوع منجر به لکه‌دارشدن لباس شما عزیزان می‌گردد.

انتخاب بین تامپون و نواربهداشتی، بستگی به سلیقه و نیازهای شما دارد. هرکدام از آنها مزایا و معایبی داشته و بهتر است محصول موردنظر را بنا به فعالیت خود انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، اگر یک شناگر هستید، تامپون گزینه مناسبی برای شماست. از سوی دیگر، استفاده از نواربهداشتی خطر ابتلا به سندروم  TTS را به همراه نداشته و همین موضوع، یکی از بزرگترین مزایای آن است.

انواع سایز تامپون

در ابتدا باید بگوییم که اندازه تامپون، هیچ‌ربطی به سایز واژن نداشته و به میزان خون بستگی دارد. تامپون‌های سایز بزرگ مناسب پریودهای سنگین‌تر بوده و تامپون‌های سایز کوچک، مناسب پریودهای سبک‌تر هستند. تامپون‌ها دارای 5 سایز به شرح زیر هستند.

  • جذب پایین (Slim)
  • جذب متوسط (Regular)
  • جذب بالا (Super)
  • جذب بسیار بالا (Super Plus)
  • جذب فوق‌العاده (Ultra)


سایز تامپون زمانی ایده‌آل است که بتواند بین 4 الی 8 ساعت خون را جذب کند. ما در مو تن رو به شما توصیه می‌کنیم برای کاهش خطر ابتلا به سندروم شوک سمی، از کوچک‌ترین سایز تامپون بهره ببرید.

محصولات جایگزین تامپون

اگر حس خوبی به تامپون ندارید، محصولات جایگزین مناسبی برای آن وجود داشته که یکی از این محصولات، نواربهداشتی است. این محصول به داخل لباس زیر چسبیده و خون حاصل از قاعدگی، جذب آن می‌گردد. برخی از نواربهداشتی‌ها، بال‌دار بوده که همین بال از نشتی و بروز لکه جلوگیری می‌کند.

معرفی تامپون و سایر محصولات پریود
می‌توان از نواربهداشتی و کاپ قاعدگی به‌عنوان جایگزینی برای تامپون استفاده نمود

بسیاری از نواربهداشتی‌ها یک‌بارمصرف بوده ولی برخی از آنها از مواد پنبه‌ای ارگانیک ساخته شده که قابل شست‌وشو و استفاده مجدد هستند. این مدل از نواربهداشتی به لباس زیر نچسبیده و با دکمه‌ و گیره‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دومین محصول، لباس زیر پریود بوده که از مواد جاذب برای دریافت خون تولید شده‌ است.

سومین محصول، کاپ قاعدگی نام دارد. این فنجان‌ها از لاستیک، سیلیکون یا پلاستیک نرم ساخته شده‌اند. کاپ قاعدگی در داخل واژن قرار گرفته و مناسب 12 ساعت مصرف بوده و علاوه بر آن، بیش‌تر آنها قابل شست‌وشو بوده و چندبارمصرف هستند.

استفاده از تامپون برای باکره‌ ها

استفاده از تامپون محدودیت سنی دارد. متاسفانه بنا به مشاهدات و مطالعات مختلف، استفاده از این محصول پرده بکارت را مخدوش کرده و به آن آسیب می‌رساند. همچنین متاسفانه احتمال از بین رفتن باکرگی شما با استفاده از تامپون وجود داشته و تامپون برای مجردها نیز مناسب نیست.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، ما در این مطلب به معرفی تامپون پرداخته و پاسخی کامل و جامع به سوال «تامپون چیست» دادیم. استفاده از تامپون نیازمند رعایت نکات مختلفی بوده و بهتر است تمامی آنها را به‌خوبی رعایت نمایید. همچنین بیش‌تر از 8 ساعت از تامپون استفاده نکرده تا در برابر سندروم  TTS در امان بمانید. علاوه بر آن، بهتر است از باکیفیت‌ترین تامپون‌ها که مو تن رو آنرا برای شما فراهم کرده است استفاده نمایید. لطفا نظرات ارزشمند خود را درخصوص استفاده از تامپون و مقایسه آن با سایر محصولات پریود با ما و سایر کاربران عزیز مو تن رو به اشتراک بگذارید. ممنون از اینکه تا پایان مطلب «تامپون چیست» همراه ما بودید. همچنین از شما عزیزان بابت به اشتراک‌گذاری مطالب، تشکر می‌کنیم.

سوالات متداول

تامپون چیست و چه مزایایی دارد؟

تامپون محصولی با قدرت جذب بالاست. این محصول در واژن قرار گرفته و خون را به خود جذب می‌کند. تامپون مزایای مختلفی ازجمله قابل رویت نبودن دارد. همچنین می‌توان از تامپون در فعالیت‌های سنگین استفاده نمود.

تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی؟

تامپون و نواربهداشتی مزایا و معایب به‌خصوص خود را دارند. به‌عنوان مثال، استفاده از نوار بهداشتی آسان‌تر بوده اما برای فعالیت‌های سنگین مناسب نیست. از سوی دیگر، تامپون برای فعالیت‌های سنگین مناسب بوده و قابل رویت نیست. بهتر است بنا به فعالیتی که می‌کنید محصول موردنظر خود را انتخاب نمایید.

انواع تامپون چیست؟

تامپون در مدل‌های جذب پایین، جذب متوسط، جذب بالا، جذب بسیار بالا، جذب فوق‌العاده تولید شده و در دسترس عموم قرار دارد.

چگونه باید از تامپون استفاده کرد؟

پس از قرارگیری در حالت مناسب، می‌توان با استفاده از انگشت‌ها و یا با استفاده از اپلیکاتور، تامپون را وارد واژن نمود. همچنین برای خارج کردن تامپون نیز می‌توان از نخ آن استفاده کرد.

آیا دختران مجرد می‌توانند از تامپون استفاده کنند؟

خیر. استفاده از تامپون به پرده بکارت آسیب وارد نکرده و اختلال ایجاد می‌کند. دختران مجرد و افراد باکره قادر به استفاده از این محصول نیستند.

آیا استفاده از تامپون محدودیت سنی دارد؟

بله. استفاده از تامپون محدودیت سنی داشته و افراد مجرد و باکره قادر به استفاده از آن نیستند.