زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

جراحی لاغری باندینگ معده چیست؟ + عوارض، ملاحظات و مراقبت ها

wordcamp
246
16 دقیقه
جراحی لاغری باندینگ معده چیست؟ + عوارض، ملاحظات و مراقبت ها

جراحی لاغری باندینگ معده، یک نوع رایج جراحی کاهش وزن برای افرادی است که دارای اضافه‌ وزن هستند. این شامل قرار دادن یک نوار قابل تنظیم در اطراف قسمت بالایی معده است. این کار باعث می‌شود تا بخشی از معده شما بسته شود و نتوانید به اندازه کافی غذا بخورید. اگر شما و پزشکتان به این نتیجه رسیده‌اید که باندینگ معده تنها راه پیش روی شما برای کاهش وزن است، چندین گزینه دارید. انواع مختلفی از تکنیک‌های این جراحی وجود دارد که برای کاهش اندازه معده استفاده می‌شوند. اما در این مقاله، به طور ویژه به معرفی جراحی لاغری باندینگ معده می‌پردازم که می‌تواند برای آن‌هایی که تصمیم به انجام این جراحی گرفته‌اند، مفید باشد. پس در ادامه این مطلب، همراه من باشید.

جراحی لاغری باندینگ معده چیست و چگونه کار می کند؟

در جراحی لاغری باندینگ معده، جراح از لاپاراسکوپی برای قرار دادن یک نوار سیلیکونی قابل تنظیم در اطراف قسمت فوقانی معده استفاده می‌کند. با فشرده شدن ناحیه مشخصی از معده توسط نوار سیلیکونی، تنها یک کیسه کوچک با دهانه باریک به سمت پایین معده ایجاد می‌شود. یک پورت دسترسی متصل به باند در عمق پوست قرار می‌گیرد. این نوار باعث می‌‌شود تا غذا برای مدت طولانی‌تری در کیسه بالایی معده بماند و باعث می‌شود که فرد سریع‌تر احساس سیری کند. سپس غذا به پایین معده منتقل می‌شود و هضم به طور معمول اتفاق می‌افتد، در حالی که تغییری در نحوه جذب غذا ایجاد نمی‌شود. با این حال افراد دارای باندینگ معده، باید همچنان مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی مصرف کنند.

این باند باید بر اساس اشتها و علائم شما تنظیم شود. حلقه معده را می‌توان به راحتی توسط پزشک تنظیم کرد و نیازی به عمل جراحی اضافی ندارد. اگر این حلقه خیلی سفت باشد، ممکن است فرد رفلاکس، حالت تهوع و استفراغ داشته باشد. این در حالی است که اگر به اندازه کافی سفت نباشد، باعث می‌شود تا بیش از حد غذا بخورید و در نتیجه مؤثر نخواهد بود. در ابتدا، ممکن است نیاز به تنظیم ماهانه حلقه داشته باشد تا رسیدن به بهترین سطح پر شود. به طور کلی، این روش منجر به کاهش وزن کندتر در مدت زمان طولانی‌تر یعنی تقریباً تا سه سال می‌شود.

بیمارانی که این روش را برای لاغری انتخاب می‌کنند، به طور متوسط ​​بیش از 40 درصد از وزن اضافی بدن خود را از دست می‌دهند. اینکه باندینگ معده چقدر خوب عمل می‌کند، بستگی به این دارد که چگونه می‌توانید یک سبک زندگی سالم را بعد از عمل دنبال کنید. شما باید عادات غذایی خود را تغییر دهید و فعال‌تر باشید. همچنین باید مراقب نوشیدنی‌های پرکالری از جمله الکل باشید، زیرا این نوشیدنی‌ها همچنان می‌توانند از نوار معده شما عبور کنند.

مزایای باندینگ معده

باندینگ معده می‌تواند زندگی را برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند، تغییر دهد. اما آیا می‌دانستید که علاوه بر کاهش وزن، مزایای بیشتری برای سلامتی دارد؟ در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازم:

بهبودی طولانی مدت دیابت نوع 2

یک مطالعه تحقیقاتی گزارش داد که باندینگ معده باعث بهبود طولانی‌مدت دیابت نوع 2 می‌شود. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که این روش برای بیماران دارای اضافه‌وزن و مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار مؤثر است. تقریباً به همه بیماران این امکان را می‌دهد تا حداقل سه سال پس از جراحی از انسولین و سایر داروهای مربوطه عاری بمانند.

تسکین افسردگی

بسیاری از افراد چاق به دلیل تصویری که از وزن ایده‌آل خود دارند و گاهی به انگ‌های اجتماعی که از اطراف برخورد می‌کنند، احساس افسردگی می‌کنند. حتی افراد جوان‌تری که دارای اضافه‌وزن قابل توجهی هستند، از شرکت در فعالیت‌هایی که ممکن است از آنها لذت ببرند، خودداری می‌کنند. این در نهایت منجر به انزوای اجتماعی و افسردگی آن‌ها می‌شود. کاهش این وزن اضافی می‌تواند سلامت عاطفی را در این بیماران بهبود بخشد. طی یک مطالعه‌ای، مشخص شد افرادی که تحت عمل باندینگ معده قرار گرفتند، 32.7 درصد کاهش افسردگی داشتند.

بهبود سلامت قلب و عروق

جراحی باندینگ معده، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و بیماری‌های محیطی قلب را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که کاهش وزن حاصل از این نوع جراحی می‌تواند به جلوگیری از خطر مرگ مرتبط با سکته مغزی، فشار خون بالا و انفارکتوس میوکارد کمک کند. سطح فشار خون و کلسترول می‌تواند پس از جراحی به حالت طبیعی یا تقریباً نرمال بازگردد.

بیماری قلبی و چاقی
افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند، در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

تسکین درد مفاصل

حمل وزن اضافی، فشار زیادی را به مفاصل تحمل کننده وزن وارد می‌کند و منجر به درد مزمن و آسیب مفاصل می‌شود. کاهش وزن قابل توجه و پایدار که پس از باندینگ معده رخ می‌دهد، فشار اضافی بر روی مفاصل را کاهش می‌دهد. در نتیجه این کاهش فشار، به افراد اجازه می‌دهد تا از داروهای ضد درد استفاده نکنند و به فعالیت‌های روزمره خود برگردند.

کمک به بهبود آپنه خواب

دستیابی و حفظ محدوده وزن طبیعی در افرادی که مبتلا به آپنه خواب هستند، این اجازه را می‌دهد تا قبل از خواب نیازی به استفاده از دستگاه CPAP را نداشته باشند. نتایج نشان می‌دهد که حدود 80 تا 85 درصد بیماران یک سال پس از باندینگ معده، آپنه خواب آن‌ها بهبود پیدا کرده است.

بهبود باروری

انجام گاسترینگ باندینگ همچنین می‌تواند باروری را در افرادی که با ناباروری دست‌و‌‌پنجه نرم می‌کنند، بهبود بخشد. بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که حتی خطر سقط جنین ممکن است پس از جراحی کاهش یابد. همچنین می‌تواند چرخه قاعدگی را در زنانی که تخمک‌گذاری آن‌ها به طور منظم انجام نمی‌شود، بهبود بخشد.

باندینگ معده مناسب چه کسانی است؟

در گذشته، شرایطی را که برای گذاشتن حلقه معده در نظر می‌گرفتند، این بود که شاخص توده بدنی (BMI) فرد باید 35 یا بالاتر باشد. افرادی که واجد شرایط بودند، حتی با وجود سایر مشکلات مرتبط با چاقی، مانند دیابت، فشار خون بالا، یا آپنه خواب، تحت عمل جراحی قرار گرفتند. این محدودیت‌ها به دلیل خطر بالای عوارض این جراحی بود. این در حالی است که امروزه با پیشرفت در تکنیک‌های جراحی، سابقه ایمنی این روش را بهبود بخشیده است و چنین توصیه‌هایی دیگر وجود ندارد.

خرید دستگاه تست قند گلوکو پلاس مدل 9678

دستگاه تست قند گلوکو پلاس تنها با استفاده از یک 1 میکرولیتر از خون شما، به تشخیص میزان قند خون طی 5 ثانیه کمک می‌کند.

جهت آگاهی از جزئیات این محصول و خرید آن، روی تصویر کلیک کنید.

پزشک ممکن است باندینگ معده را برای برخی از افراد با BMI 30-35 توصیه کند، اگر:

  • عوارض مرتبط با چاقی دارند.
  • روش‌های غیرجراحی مؤثر نبوده‌ است.
  • به اندازه کافی برای انجام بیهوشی عمومی و جراحی مناسب هستند.
  • متعهد به پیگیری طولانی‌مدت، از جمله معاینات منظم و ایجاد تغییرات در سبک زندگی هستند.

اگر بیماری طولانی‌مدت خاصی دارید، ممکن است نتوانید باندینگ معده را انجام دهید. بیماری‌هایی مانند بیماری التهابی روده، بیماری قلبی و اختلالات روانی، دارای محدودیت انجام این نوع کاهش وزن هستند. اگر پزشک نگران سلامت روان شما است، ممکن است نیاز به ارزیابی روانشناختی داشته باشید. از سوی دیگر، در صورتی که اضافه وزن بیش از حد دارید، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک سرویس تخصصی مدیریت چاقی ارجاع دهد تا بررسی کند که آیا جراحی ممکن است به شما کمک کند یا خیر.

مراقبت های قبل از باندینگ معده

پزشک شما ابتدا باید مطمئن شود که باندینگ معده گزینه خوبی برای شماست. جراحی کاهش وزن برای افرادی که از داروها یا الکل استفاده می‌کنند یا نمی‌توانند متعهد به تغییر در رژیم غذایی و عادات ورزشی خود باشند، توصیه نمی‌شود. قبل از انجام باندینگ معده، بهتر است که یک برنامه آموزشی باندینگ معده داشته باشید. این به شما کمک می‌کند تا برای جراحی و زندگی پس از آن آماده شوید. همچنین مشاوره تغذیه خواهید داشت و ممکن است یک ارزیابی روانشناختی داشته باشید. از سوی دیگر، به معاینات، آزمایشات فیزیکی و آزمایش خون نیاز خواهید داشت.

آزمایش های قبل از باندینگ معده
انجام یک سری از تست‌ها قبل از باندینگ معده، ضروری است.

ممکن است پزشک مطالعات تصویربرداری یا آندوسکوپی از معده شما انجام دهد. چنانچه سیگار می‌کشید، باید چندین ماه قبل از جراحی آن را ترک کنید. جراح ممکن است از شما بخواهد که قبل از جراحی مقداری وزن کم کنید. این کاهش وزن، به کوچک‌تر شدن کبد شما و ایمن‌تر شدن جراحی کمک می‌کند. در روزهای قبل از جراحی، باید مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و یا ایبوپروفن را قطع کنید. بعد از نیمه شب قبل از عمل، نباید چیزی بخورید یا بنوشید.

مراقبت های بعد از باندینگ معده

مراقبت‌هایی را که لازم است تا بعد از انجام باندینگ معده به آن‌ها توجه داشته باشید، به شرح زیر است:

رعایت رژیم غذایی سالم و نحوه درست غذا خوردن

به احتمال زیاد یک روز بعد از جراحی، به خانه خواهید رفت. لازم است که یک یا دو هفته اول، رژیم غذایی مایعات داشته باشید. تیم جراحی، برنامه‌ای از انواع وعده‌های غذایی را در هفته‌های بعد از جراحی به شما ارائه می‌دهد. رژیم غذایی شما از مایعات به غذاهای پوره شده، سپس غذاهای نرم و در نهایت به غذاهای معمولی بر خواهد گشت. توجه داشته باشید که هر وعده غذایی باید بسیار کم باشد. در کنار این رژیم غذایی، مراقب نحوه غذا خوردن خود نیز باشید. باید به آرامی غذا بخورید و هر لقمه را خوب بجوید. خیلی سریع به سمت مصرف غذاهای معمولی برنگردید، زیرا این می‌تواند باعث درد و استفراغ شود. توصیه می‌شود که در مورد بایدها و نبایدهای رژیم غذایی از پزشک خود سؤال کنید تا متوجه شوید چه چیزی برای شما بهتر است.

دریافت ویتامین های موردنیاز

به طور کلی، حتی پس از بهبودی معده، همچنان باید مراقب عادات غذایی خود باشید. افرادی که جراحی‌های مرتبط با کاهش وزن مانند باندینگ معده انجام می‌دهند، ممکن است در دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی دچار مشکل شوند. به این خاطر که آنها غذای کمتری دریافت می‌کنند و ممکن است مواد مغذی کمتری را جذب کنند. در نتیجه ممکن است لازم باشد که روزانه، یک مولتی‌ویتامین به علاوه یک مکمل کلسیم-ویتامین D مصرف کنید. همچنین ممکن است به مواد مغذی اضافی مانند ویتامین B12 یا آهن نیاز داشته باشید.

انجام آزمایشات به صورت منظم

برای این‌که کدام یک از ویتامین‌ها را باید مصرف کنید، پزشک تصمیم گیرنده است. در سال بعد از جراحی، لازم است هر چند ماه یک‌بار آزمایش خون انجام دهید. این کار برای اطمینان از نداشتن کمبود آهن خون (کم‌خونی)، گلوکز خون بالا یا سطح پایین کلسیم یا ویتامین D است. چنانچه سوزش معده دارید، ممکن است نیاز به دارو برای کاهش اسید معده داشته باشید. پس از کاهش وزن، این امکان وجود دارد که مقداری از وزنی را که از دست داده‌اید، دوباره برگردد. برای جلوگیری از این وضعیت، مطمئن شوید که یک رژیم غذایی سالم را دنبال می‌کنید و به طور منظم ورزش می‌کنید. همچنین لازم است تا مراقب این باشید که عفونتی در آن ناحیه نداشته باشید. هر گونه علائمی همچون تب را جدی بگیرید.

خرید دستگاه تب سنج دیجیتالی دهانی رزمکس مدل TG380

دستگاه تب‌سنج دیجیتالی دهانی رزمکس، قادر است تا دمای بدن را در عرض 10 ثانیه در هر دو درجه سانتی‌گراد و فارنهایت به شما نمایش دهد.

جهت اطلاع از مشخصات این دستگاه و خرید آن بر روی تصویر کلیک کنید.

محدودیت های غذایی پس از جراحی

پس از جراحی ممکن است در خوردن برخی غذاها مشکل داشته باشید که به آن عدم تحمل غذایی می‌گویند. دهانه گاستریک باندینگ قابل تنظیم است. اگر دهانه آن خیلی کوچک باشد، ممکن است برخی از غذاهای مغذی که زمانی از آن لذت می‌بردید، در آنجا گیر کنند. در نتیجه احساس پری ناراحت‌کننده‌ای در قسمت پایین قفسه سینه خود خواهید داشت که مدتی طول می‌کشد تا از بین برود.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند، از غذاهای غنی از فیبر استفاده نکنند. این غذاهای غنی از فیبر شامل کرفس، ذرت، پرتقال، آناناس، مارچوبه و سیب‌زمینی است. خوردن این نوع غذاها باعث می‌شود تا آن‌ها بالای حلقه باندینگ گیر کنند. خوردن نان یا ذرت بو داده همچنین ممکن است باعث انسداد آن شود. سایر غذاهایی که ممکن است نتوانید بخورید، عبارت است از:

  • میوه‌ها و سبزیجات. این غذاها همچنین دارای فیبر بالایی هستند و معمولاً پوست دارند که هضم و عبور آنها از حلقه باندینگ را سخت‌تر می‌کند. پوست میوه‌ها و سبزیجات اغلب مغذی‌ترین قسمت هستند. اگر قبل از خوردن، آنها را در مخلوط‌کن بریزید، ممکن است همچنان بتوانید این قسمت مغذی را بخورید.
  • گوشت و لبنیات. افرادی که جراحی باندینگ معده انجام می‌دهند، اغلب پروتئین و کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. از این رو، ممکن است لازم باشداین حلقه را تنظیم کرده تا بتوانید غذاهای غنی از پروتئین و کلسیم کافی بخورید.
  • نان‌ها. قورت دادن نان، حتی پس از جویدن، می‌تواند دهانه گاستریگ باندینگ را مسدود کند.
خوردن غذاهای مایع بعد از جراحی
برای مدتی بعد از جراحی باندینگ معده، افراد باید غذا را تنها به صورت مایعات مانند سوپ مصرف کنند.

نکات تغذیه ای که بعد از جراحی باید در نظر بگیرید

این نکات تغذیه‌ای ممکن است به شما کمک کند تا بهتر با روش جدید غذا خوردن خود پس از جراحی سازگار شوید:

  • غذای خود را به آرامی و تا 20 بار در هر لقمه بجوید تا هنگام قورت دادن آن به صورت مایع شود.
  • آهسته غذا بخورید. برای هر وعده غذایی، 20 تا 30 دقیقه وقت بگذارید. مهم است که به محض اینکه احساس سیری کردید، ادامه غذا خوردن خود را متوقف کنید.
  • چنانچه می‌خواهید گوشت میل کنید، قبل از آن بررسی کنید که همه گوشت‌ها خیلی نرم باشند. آن‌ها را به قطعات کوچک برش دهید یا قبل از خوردن آن را مخلوط کنید. ناگفته نماند که گوشت سفید بهتر از گوشت قرمز توسط وضعیت جدید معده تحمل می‌شود.
  • مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی روزانه که پزشک شما تجویز کرده است، در این دوران بسیار مهم است. فراموش کردن مصرف آنها یا عدم مصرف آنها، شما را در معرض خطر مشکلات تغذیه‌ای جدی قرار می‌دهد. برخی از مشکلات ممکن است در عرض چند هفته ایجاد شوند. کمبود برخی ویتامین‌ها، به‌ویژه تیامین، می‌تواند باعث بروز علائم عصبی دائمی و مشکلات دیگر در صورت عدم درمان زودهنگام شود.

توجه داشته باشید که به طور منظم، با یک متخصص تغذیه ملاقات کنید تا در مورد مسائل غذایی خود با او صحبت کنید. برای بررسی مشکلات تغذیه‌ای تا پایان عمر به طور منظم، معاینات پزشکی و آزمایش خون انجام دهید. به این دلیل که برخی از مشکلات ممکن است سال‌ها پس از جراحی شما ظاهر شوند.

خرید نوار تست قند خون گلوکو پلاس مدل 9678 مجموعه دو عددی

افراد مبتلا به دیابت که حلقه‌‌ گذاری معده انجام می‌دهند، نیاز به بررسی تست قند خون خود دارند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های تست قند خون خانگی دارای کیت، قند خون خود را چک کنند.

جهت اطلاع از محصول و خرید آن، بر روی تصویر کلیک کنید.

خطرات و عوارض باندینگ معده

داشتن حلقه معده ممکن است با خطراتی همراه باشد که شامل موارد زیر است:

  • برخی از افراد، واکنش‌های نامطلوبی به بیهوشی دارند، از جمله: واکنش‌های آلرژیک، مشکلات تنفسی، لخته شدن خون در پاها که ممکن است به ریه‌ها برود (آمبولی ریه). همچنین از دست دادن خون، عفونت و حمله قلبی یا سکته در حین یا بعد از جراحی از خطرات احتمالی آن است.
  • حلقه‌ای که به کار گذاشته شده است، ممکن است بلغزد یا مشکلات مکانیکی داشته باشد. از سوی دیگر ممکن است در معده فرسایش یابد و نیاز به برداشتن داشته باشد.
  • پورت وسیله‌ای که قرار داده شده است، می‌تواند جابجا شود و جراحی اضافی لازم باشد. گزارش شده است که بین 15 تا 60 درصد از افراد نیاز به جراحی دارند.
  • فرد باید توصیه‌های غذایی را با دقت دنبال کند، زیرا پرخوری می‌تواند منجر به استفراغ یا گشاد شدن مری شود.

مانند سایر انواع جراحی کاهش وزن، باندینگ معده نیز خطرات زیر را به همراه دارد:

  • فتق معده
  • التهاب پوشش معده (گاستریت)، سوزش سر دل و زخم معده
  • آسیب حین جراحی به معده، روده یا سایر اندام‌های شکمی
  • اسکار دستگاه گوارش که می‌تواند منجر به انسداد روده شود.
  • تغذیه ضعیف در نتیجه مصرف محدود غذا

جراحی‌های کاهش وزن به طرق مختلف انجام می‌شود. یکی از این روش‌های جراجی، بای پس معده است. جهت مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عمل بای پس معده، شما را به خواندن مقاله «عمل بای پس معده چیست و چه عوارضی دارد؟» دعوت می‌کنم.

کلام پایانی

جراحی باندینگ معده، مانند هر عمل جراحی دیگری، نیاز به فکر کردن و در نظر گرفتن تمامی جنبه‌ها و شرایط آن دارد. لازم است که از تمامی مزایا و خطرات آن آگاه باشید. همچنین می‌توانید از تجربیات افرادی که این جراحی را انجام داده‌اند، استفاده کنید. آن‌ها خیلی خوب می‌توانند شما را در گرفتن این تصمیم یاری کنند. چنانچه تصمیم قطعی را گرفتید، پزشک را به طور کامل در خصوص شرایط سلامتی خود مطلع کنید تا عمل موفقیت‌آمیزی را تجربه کنید.

سؤالات متداول

جراحی باندینگ معده چیست؟

جراحی لاغری باندینگ معده، یک نوع رایج جراحی کاهش وزن برای افرادی است که دارای اضافه‌ وزن هستند. این شامل قرار دادن یک نوار قابل تنظیم در اطراف قسمت بالایی معده است.

مزایای گاستریک باندینگ کدام‌اند؟

بهبودی طولانی مدت دیابت نوع 2، تسکین افسردگی، بهبود سلامت قلب و عروق، تسکین درد مفاصل، کمک به بهبود آپنه خواب، بهبود باروری

چه افرادی مجاز به انجام عمل باندینگ معده هستند؟

عوارض مرتبط با چاقی دارند، روش‌های غیرجراحی مؤثر نبوده‌ است، به اندازه کافی برای انجام بیهوشی عمومی و جراحی مناسب هستند، متعهد به پیگیری طولانی‌مدت، از جمله معاینات منظم و ایجاد تغییرات در سبک زندگی هستند.

عوارض باندینگ معده شامل چه مواردی است؟

فتق معده، التهاب پوشش معده (گاستریت)، سوزش سر دل و زخم معده، آسیب حین جراحی به معده، روده یا سایر اندام های شکمی، اسکار دستگاه گوارش که می‌تواند منجر به انسداد روده شود، تغذیه ضعیف در نتیجه مصرف محدود غذا