زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

افتیمون چیست به همراه خواص و عوارض آن

wordcamp
59,549
7 دقیقه
افتیمون چیست به همراه خواص و عوارض آن

افتیمون هم مانند  لاک مغسول، از جمله گیاهانی است که تعداد کمی از افراد درباره آن اطلاعات دارند. برای آشنایی بیشتر درباره لاک مغسول و لاغری می توانید مقاله مذکور را بخوانید. اما در واقعیت، افتیمون چیست و چه خواصی دارد؟ افتیمون چطور مصرف می‌شود؟ گیاه افتیمون در طب سنتی برای درمان چه بیماری‌هایی مفید است؟ و بسیاری از این سوالات که قرار است در این مقاله به آن ها پاسخ داده شود. اگر از علاقه‌مندان طب سنتی هستید، از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که گیاه افتیمون به علت شبیه بودن به گیاه کُشُوث، در اکثر مواقع در عطاری ها به اشتباه فروخته می شود. حتما در خرید این نوع گیاه دقت داشته باشید، شاید از نظر ظاهری کاملا شبیه هم باشند ولی از نظر خواص کاملا متفاوت بوده و حتی ممکن است برای نوع بیماری که قصد خرید افتیمون را داشته اید، هم مضر باشد. به این نوع گیاهان سِس گفته می شود که دور گیاهی پیچیده می شوند و ازگیاه میزبان نیز تغذیه می کنند. برای آشنایی بیشتر با گیاه افتیمون و خواص آن، همراه مجله موتن رو باشید.


پیشنهاد نویسنده:

خرید ضدآفتاب با بهترین قیمت


افتیمون چیست؟

گیاه افتیمون از جمله گیاهانی است که خاصیت دارویی دارد و در طب سنتی از آن بسیار استفاده می شود. گیاه افتیمون از منظر طب سنتی یک گیا گرم و خشک است. پس این گیاه برای کسانی که طبع سردی دارند توصیه می‌شود. طب سنتی ادعا می‌کند که طبع سرد زمینه‌ای برای بروز بیشتر بیماری‌هاست. کسانی که پیرو طب سنتی هستند از افتیمون برای درمان بیماری‌ها و اختلالات مغزی مثل وسواس، جنون، سر دردی که از فکر زیاد باشد و درمان خواب رفتگی اعضای بدن مورد استفاده قرار می گیرد. از فواید دیگری که ادعا می‌شود افتیمون توانایی آن را دارد می‌توان به تصفیه خون، تقویت کبد و تقویت قوای جنسی اشاره کرد.

اسامی دیگر افتیمون

افتیمون به اسامی دیگری هم مثل آفتیمون، افینیمون، ترشک و شکوفا نیز شناخته می‌شود. علاوه بر ایران، دنبال کنندگان طب سنتی در کشورهای دیگر آسیا و بعضی کشورهای دیگر دنیا از این گیاه استفاده می‌کنند. اسامی که برای افتیمون در نظر گرفته شده است در زبان های مختلف متفاوت بوده که در ادامه اسامی ان ها بدین گونه اورده شده است.

در زبان عرب به دواءالجنون، شعرالضبع، در زبان یونانی به افتیمون که البته در فارسی هم به این کلمه معروف است، در زبان سریانی به سورمو، در زبان رومی به شیون و در زبان هندی به امل بیل یا اکاس بیل ودر زبان انگلیسی به Cuscuta epithymum  نیز معروف بوده است. از اسامی دیگر افتیمون، شکوفا، ترشک، آفتیمون، افینیمون می باشد.

شکل ظاهری افتیمون و محل رشد آن

افتیمون از نظر ظاهری، دارای شاخه‌های سرخ رنگ و شبیه به قرمز بوده و از بهار تا تابستان باقی می ماند. به خاطر این که این گیاه سِس (انگل) است، بر روی گیاهی دیگر پیچانده میشود و از آن تغذیه می‌کند. افتیمون برگ هایی بسیار ریز دارد و مانند خردل دارای تخم های ریزی است. رنگ تخم افتیمون سرخ مایل به زرد است. ریشه افتیمون مانند زردک بوده و تا مدت ها در زمین باقی می ماند. پس از رشد افتیمون ریشه از بین رفته و فقط از طریق ساقه تغذیه می‌کند. زادگاه و رویش اصلی افتیمون در جزایر اقریطش ( جزیره ای از جزایر یونان)، بیت المقدس، کوه ها، جزایر دریای غربی و شرقی بوده و دارای بویی تندی می باشد. برای آشنایی بیشتر با  تفاوت افتیمون و گیاه کُشُوث، توضیح مختصری در زیر اورده شده است.

این گیاه در ایران در اطراف تهران، کرج، دامنه‌های البرز،کندوان، همدان، هرمز، قشم و کرمان یافت می‌شود.

افتیمون

گیاه کُشُوث، مانند افتیمون بوده با این تفاوت که بدون برگ و در زمین ریشه ندارد. از دیگر تفاوت های آن، رنگ تخم آن سرخ مایل به سفید و از تخم ترب نیز ریزتر هست و دارای ریسمان باریک و ساقه ای مایل به زرد دارد. این گیاه عموما به دور آویشن، کتان، شبدر، یونجه و خلنگ نیز میپیچد. عموما کُشُوث، در نواحی مدیترانه و ایران مانند همدان، مازندران، لرستان و فارس و … روییده می شود.

خواص افتیمون از نظر طب سنتی

هر گیاه دارویی دارای یکسری خواص و عوارض بوده که افتیمون از آن مستثنی نیست. از مهمترین خواص درمانی افتیمون که طب سنتی مدعی آن است می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • درمان بیماری اسکوربوت (بیماری خونی)
  • تصفیه کننده خون و مقوی برای کبد
  • بازکننده گرفتگی ها
  • مسهل برای افراد سودایی
  • مسهل صفرا
  • درمان بیماری های دماغی و عصبانی مانند مالیخولیایی، جنون، کابوس، فالج و لقوه
  • درمان بی حسی اعضا و درد مفاصل
  • مفرح قلب
  • درمان کرم معده و بادها
  • درمان سردردهای مزمن ناشی از سوداوی و فکری
  • درمان زودانزال زودرس
  • مدر و قاعده اور
  • درمان تشنج و صرع

عوارض استفاده از افتیمون از نظر طب سنتی

از مهمترین عوارض و مضرات استفاده از افتیمون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف زیاد آن باعث افسردگی میشود
  • نباید دروران بارداری و شیردهی استفاده شود
  • کودکان زیر 5سال نباید به هیچ عنوان از آن استفاده نمایند
  • افراد گرم مزاج نباید استفاده کنند و درصورت مصرف حتما از کتیرا ، بنفشه، زعفران و صمغ عربی میتوانند استفاده نمایند

نکات مهم در مورد طرز استفاده از افتیمون

برای مصرف افتیمون، طبق آموزش‌های طب سنتی، ابتدا مقداری از افتیمون که یک گیاه خشک است را داخل کیسه ای ریخته و آن را بجوشانید. از مهمترین نکاتی که باید به یاد داشته باشید، از کوبیدن زیاد و یا جوشاندن زیاد آن امتناع کنید، چرا که از خواص درمانی آن کم می کند.  به هنگام جوشاندن افتیمون، حتما از شعله غیر مستقیم استفاده نمایید و مدت زمان دم کشیدن آن باید طولانی باشد. بعد از اینکه دو جوش زد، حتما از آب خارج کنید و آب باقی مانده آن را استفاده نمایید. در مصرف زیاد ان احتیاط کنید. در صورت داشتن سوال و یا شک و تردیدی در استفاده از این گیاه، حتما با یک پزشک طب سنتی یا با افراد متخصص در حوزه گیاهان دارویی مشورت نمایید.

از نکات دیگری که به هنگام استفاده از افتیمون باید در نظر بگیرید، موارد زیر است:

  • از قرار دادن افتیمون در تماس مستقیم با نور خورشید جلوگیری نمایید و بهترین مکان، جای خشک و خنک است
  • بهترین میزان مصرف افتیمون، 15 گرم بوده که باید در طی 3تا 4 بار در روز این مقدار مصرف شود و به یکباره از 15گرم آن استفاده نکنید

طب سنتی از نظر علمی

طب سنتی موضوعی است که در سالیان اخیر بعضی از مردم در دنیا برای درمان بیماری‌های خود به سراغ آن می‌روند. اما باید بدانید که نظریه‌های طب سنتی از نظر علمی ثابت شده نیستند. پس می‌توان گفت کسانی که طب سنتی را قبول دارند، به دنبال سبک زندگی متفاوت هستند و شاید از داروهای شیمیایی گریزان. باید بدانید که درمان قطعی یک بیمار با پزشکی مدرن اتفاق می‌افتد. البته نمی‌توان از خاصیت گیاهان در ابعاد کوچک‌تر غافل شد. این مقاله برای کسانی که پیرو طب سنتی هستند نوشته شده است.

امیدوارم این مقاله هم مانند مقالات دیگر گیاهان دارویی مانند ماچا و خواص سیاه دانه و.. استفاده کافی برده باشید، لطفا در صورت نصیحت و یا انتقاد، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.