زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر

wordcamp
41,399
8 دقیقه
تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر

اگر پوست سر شما خشک است، یا مدام پوسته پوسته می شود، ممکن است به این فکر بیفتید که شوره دارید. اما این امر می تواند علامت خشکی پوست سر نیز باشد. شوره و خشکی پوست سر، علائم شبیه به هم دارند که هردو ممکن است باعث ورقه ورقه شدن پوست سر یا همان ایجاد پوسته و خارش سر شوند. اما همچنین ممکن است، در شرایط کاملا متفاوت از هم قرار بگیرند.

اگر می خواهید تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر را بدانید، باید بگویم در پوست سر خشک، پوست به علت کمبود رطوبت کافی، به شدت تحریک شده و ورقه ورقه می شود. اما در شوره سر، این امر به خاطر وجود چربی بیش از حد پوست سر پدید می آید. روغن اضافی، باعث می شود که سلول های پوست، به طور افزایشی ایجاد شوند و سپس بریزند. این که بدانید شما در کدام شرایط هستید و دلیل اصلی به وجود آمد این پوسته ها چه هستند، به شما کمک می کند تا برای همیشه از شرّشان خلاص شوید! با ما همراه باشید تا در مورد تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر بیشتر بدانید.

دلایل و نشانه های خشکی پوست سر

شما زمانی دچار خشکی پوست سر می شوید که رطوبت پوستتان کم باشد. بنابراین پوست سر شما، تحریک و پوست پوست شده و در نهایت می ریزد. اگر پوست سرتان خشک است، پس سایر نقاط بدنتان نیز مانند آرنج یا پاها، ممکن است خشک باشد.

خشکی پوست سر می تواند دلایل دیگری داشته باشد، از جمله:

  • هوای سرد و خشک
  • کمبود آب
  • حمام کردن با آب داغ
  • استفاده بیش از حد از شامپو
  • وسایل حرارتی مو مثل سشوار و اتوی مو
  • التهاب یا ورم پوست سر که می تواند ناشی از تماس برخی محصولات، مانند: شامپو، ژل ها یا اسپری حالت دهنده مو، به پوست سرتان باشد.
تفاوت خشکی و شوره روی پوست سر
تفاوت خشکی و شوره روی پوست سر

اگر از جمله افرادی هستید که برای درمان و حل مشکلات خود راه‌ها و روش‌های خانگی را ترجیح می‌دهید، مقاله دیگری به نام 6 راه خانگی برتر برای درمان پوسته سر را حتما بخوانید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا از شر پوسته سر خود خلاص شوید.

دلایل و نشانه های شوره سر

به طور نرمال، وقتی به سلول های روی پوست سر و بدن احتیاج پیدا می کنید، چندین برابر می شوند. سپس می میرند و می ریزند. وقتی شما شوره دارید، سلول های روی پوست سر شما سریع تر از حالت عادی می ریزند.

خرید شامپو ضد شوره فولیکا مخصوص شوره و پوست سر خشک

مشخصات شامپو ضد شوره فولیکا مخصوص شوره و پوست سر خشک:

  • رفع خشکی پوست سر
  • رفع التهاب و خارش پوست سر
  • ضد قارچ
  • حاوی عصاره گل لادن

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، روی عکس کلیک کنید.

دلیل اصلی ایجاد شوره سر چیست؟

دلیل اصلی ایجاد شوره سر، نوعی التهاب و اگزمای پوستی است که به آن التهاب سبورئیک می گویند؛ شرایطی است که در آن پوست، چرب، قرمز و پوسته پوسته می شود. این پوسته های سفید یا زرد رنگ که جدا می شوند، ایجاد شوره می کنند و به صورت ذرات ریز روی سطح مو پخش می‌شوند. ممکن است شما در قسمت هایی از بدنتان که غدد چربی دارید، از جمله: ابروها، کشاله ران، زیر بغل و در کنار بینی،  دچار اگزمای سبورئیک شوید. در کودکان به این مشکل، به اصطلاح cradle cap می گویند.

اما اغلب، قارچی به نام مالاسزیا (malassezia)، باعث ایجاد شوره می شود. این قارچ، به طور طبیعی روی پوست سر زندگی می کند. اما بعضی افراد از آن به میزان خیلی زیاد دارند که این باعث می شود تا سلول های پوست، بیشتر از حالت عادی رشد یابند و زیاد شوند.

برخی فاکتور هایی که سبب تکثیر ملاسزیا می شوند عبارتند از:

  • سن
  • هورمون ها
  • استرس

موی کثیف، باعث پدید آمدن شوره نمی شود، اما اگرخیلی دیر به دیر موهایتان را بشویید، پوست سرتان چرب شده و باعث ایجاد شوره می شود.

شوره سر
شوره سر
خرید شامپو اوره 5% پریم مناسب پوست سر بسیار خشک و دارای خارش

مشخصات شامپو اوره 5% پریم مناسب پوست سر بسیار خشک و دارای خارش :

  • مناسب پوست سر خشک و دارای خارش
  • کمک به رفع خارش پوست سر خشک
  • رطوبت رسان 
  • حاوی روغن دانه چیا
  • منبع غنی امگا 3

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، روی عکس کلیک کنید.

نشانه های شوره سر در مقابل خشکی پوست سر

یک راه که می توانید تفاوت شوره و خشکی پوست سر را (که هر دو منجر به ایجاد پوسته می شوند) تشخیص دهید، از طریق ظاهرشان است. دانه های شوره، بزرگتر و چرب تر هستند. اما هر دو حالت چه پوست سر خشک، چه شوره، می تواند باعث خارش پوست سر شود. در جدول زیر، تفاوت شوره و پوسته ناشی از خشکی را نشان داده ایم:

 

شوره

(Dandruff)

خشکی پوست سر

(Dry scalp)

پوسته های چرب و بزرگ به رنگ زرد یا سفید

 
پوسته های کوچک تر و خشک 

خارش پوست سر

پوست چرب، قرمز و پوسته پوسته شده

 
خشکی پوست در بقیه قسمت های بدن 

جدول مربوط به تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر

درمان شوره و خشکی پوست سر

شما می توانید شوره را خودتان، با استفاده از شامپوی مناسب درمان کنید. اگر از شامپو های ضد شوره برای حداقل یک ماه استفاده کردید و شوره سرتان برطرف نشد، یا بدتر خواهند شد، یا پوست سر شما قرمز یا متورم می شود. از یک متخصص امراض پوستی وقت بگیرید چراکه ممکن است مشکل پوستی دیگری داشته باشید  که نیازمند درمان باشد.


بیشتر بدانید: درمان قطعی شوره سر با 5 محصول فوق العاده


اگر پوست سر شما خشک است، با شامپو ملایم آن را شستشو دهید و سپس از یک نرم کننده آبرسان استفاده کنید. یک راه دیگر برای تشخیص اینکه آیا شما پوست سر خشک دارید یا شوره سر، این است که قبل از رفتن به رختخواب، یک مرطوب کننده سبک را روی پوست خود بمالید. اگر علت، خشکی پوست سر باشد، صبح، بعد از اینکه دوش گرفتید، پوسته ها محو خواهند شد. برخی از آرایشگر های مو، برای رفع خشکی پوست سر، درمان هایی که در آن از بخار استفاده می شود انتخاب می کنند تا رطوبت بیشتری برای پوست سر ایجاد کنند.

برای درمان شوره خفیف، مو هایتان را هر روز با یک شامپوی ملایم بشویید تا از مقدار چربی روی پوستتان کاسته شود. اگر شامپوی معمولی جوابگو نبود، یا شوره سرتان شدید بود، شامپوی ضد شوره را امتحان کنید.

شامپوی ضد شوره حاوی چیست؟

اکثر شامپو های ضد شوره، حاوی داروهایی هستند که قارچ ها و پوسته سر را از بین می برند. در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره کرده ایم:

Pyrithione zinc: یک داروی ضد قارچ است. قارچ های روی سر که باعث ایجاد پوسته می شوند را می کشد. این دسته شامپو ها به قدری ملایم هستند تا بتوان از آن ها به طور روزمره استفاده کرد. در شامپوی هد اند شولدرز (head and shoulders) از این دارو استفاده شده است.

خرید شامپو ضد شوره هد اند شولدرز مدل 2 در 1 مناسب آقایان

مشخصات شامپو ضد شوره هد اند شولدرز مدل 2 در 1 مناسب آقایان:

  • ضد ریزش و ضد شوره
  • جلوگیری از وز شدن موها
  • تقویت کننده و مرطوب کننده مو
  • PH متعادل برای استفاده روزانه

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، روی عکس کلیک کنید.

سلنیوم سولفید (selenium sulfide): قارچ ها را کاهش می‌دهد و از خشک شدن سلول های پوست جلوگیری می کند. اگر موی بلوند یا طوسی دارید یا موهایتان را رنگ می کنید، قبل از اینکه از شامپو های حاوی سلنیوم سولفید استفاده کنید از دکترتان بپرسید چراکه ممکن است رنگ مو هایتان را تغییر دهد.

کتوکونازول (ketoconazole): قارچ هایی که باعث شوره می شود را می کشد. شما می توانید ان را در نسخه قوی تر خریداری کنید.

سالیسیلیک اسید (salicylic acid): پوسته های اضافی را قبل از اینکه بریزند از روی سر حذف می کنند. در بعضی افراد، سالیسیلیک اسید، می تواند بیشتر باعث خشکی پوست سر شود و پوسته های بیشتری ایجاد کند.

شامپوهای حاوی روغن درخت چای نیز، یک راه حل برای درمان شوره می باشد. روغن درخت چای، یک ماده طبیعی با خواص ضد قارچ است. تحقیقات نشان داده است که روغن درخت چای، پوسته سر را تا 5 درصد کاهش می دهد بدون اینکه عوارض جانبی داشته باشد.

نکات

  • بعضی افراد به روغن درخت چای آلرژی دارند بنابراین قبل ازینکه استفاده کنید، از دکترخود مشورت بگیرید. اگر عوارضی مانند قرمزی یا التهاب پوستی داشتید، فوراً مصرف آن را قطع کنید.
  • مهم نیست از چه شامپوی ضد شوره ای استفاده می کنید، قبل از استفاده، حتماً دستورالعمل روی محصول را بخوانید.

کلام آخر

شوره سر درمان قطعی ندارد. بیشتر افراد مجبور هستند برای طولانی مدت، نشانه های ناشی از شوره سر را مدیریت کنند. معمولاً، پوسته ها می آیند و می روند. درمان شوره با یک شامپوی ضد شوره مناسب، می تواند شرایط را کنترل کند و از خارش و پوسته پوسته شدن سر، جلوگیری کند. شامپوهای ضد شوره تنوع زیادی دارند. شما می‌توانید آنها را امتحان کنید و به مصرف هر کدام که برای کنترل شوره سرتان مناسب‌تر بود ادامه دهید. علاوه بر شامپوهای ضد شوره، شامپوهایی برای درمان خشکی سر تولید شده‌اند که در همین مطلب هم به معرفی بعضی از آنها پرداختیم. در این مطلب در مورد تفاوت شوره و خشکی سر صحبت کردیم. ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. اگر شما هم در مورد این موضوع نظر یا تجربه‌ای دارید و یا دوست دارید نکته‌ای به ان اضافه کنید، خوشحال می‌شویم تا آن را با ما و دیگر خوانندگان در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.