زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

عوارض کاپ قاعدگی چه چیزهایی است و چگونه می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد؟

wordcamp
3,731
9 دقیقه
عوارض کاپ قاعدگی چه چیزهایی است و چگونه می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد؟

معمولا در دوران عادت ماهانه، خانم‌ها از نوار بهداشتی استفاده می‌کنند. یکی از مشکلات این نوع محصول یک‌بار مصرف بودن آن است. جدا از مسائل اقتصادی، تولید زیاد زباله نیز باعث آسیب بیشتر به محیط زیست می‌شود. یکی از محصولات چندبار مصرفی که می‌تواند جایگزین نوار بهداشتی و تامپون شود، فنجان قاعدگی است. این محصول مزایای فراوانی دارد، با این حال مشاهده‌ی عوارض کاپ قاعدگی به میزان کمی محتمل است. همین مسأله نیز می‌تواند شما را به تردید بیندازد. پس در این مقاله قرار است به موارد زیر پاسخ دهیم:

  • استفاده از کاپ قاعدگی چه عوارضی دارد؟
  • احتمال بروز این مشکلات چقدر است؟
  • چه کسانی نباید از فنجان قاعدگی استفاده کنند؟
  • بالأخره از کاپ قاعدگی استفاده کنیم یا خیر؟

اگر شما هم درگیر پرسش‌های بالا هستید یا قصد استفاده از این محصول را دارید، پس این متن را از دست ندهید.

کاپ قاعدگی چیست؟

پیش از پرداختن به عوارض استفاده از کاپ قاعدگی، بهتر است با کلیت این وسیله‌ی بهداشتی آشنا شوید. لیوان قاعدگی یکی از وسایل مخصوص خانم‌ها در دوران عادت ماهیانه است. ویژگی مهم این محصول قابلیت استفاده‌ی چندین‌باره و طولانی از آن است. از دیگر مزایای کاپ قاعدگی ابعاد کوچک، بدنه‌ی لاستیکی یا سیلیکونی و شکل مناسب این محصول است.

این وسیله‌ی بهداشتی برخلاف تامپون و نوار بهداشتی، داخل واژن می‌شود. همچنین فنجان‌های قاعدگی توانایی نگه‌داری میزان خون بیشتری نسبت به دو روش قبلی دارند. در نتیجه با استفاده از یکی از آن‌ها، تا ۱۲ ساعت نیاز به هیچ‌کار خاصی نخواهید داشت. همچنین به دلیل عمر طولانی‌تر، استفاده از این کالا به حفظ محیط زیست نیز یاری می‌رساند. به کمک لیوان ضدعفونی‌کننده نیز تا مدت بسیاری می‌توانید تنها از یک کاپ بهره‌ ببرید.

موارد منع استفاده از کاپ قاعدگی

جدا از عوارض کاپ قاعدگی، گاهی نیز استفاده از آن برای برخی افراد ممنوع است. پس قبل از پرداختن به انتخاب یا عدم‌انتخاب این محصول، از سازگاری آن با بدن خود مطمئن شوید. اگر جویای حقیقت هستید باید گفت، هنوز داده‌ها در این زمینه به اندازه‌ی کافی نرسیده‌اند. با این حال احتمال دارد افراد مبتلا به مشکلات زیر با خطرات استفاده از کاپ قاعدگی دست‌وپنجه نرم کنند. اگر شما نیز جزو آن‌ها هستید، پس حتما با دقت بیشتری و مشورت با متخصص تصمیم بگیرید. این مشکلات عبارتند از:

  • واژینیسموس: در صورت ابتلا به این مشکل، ممکن است در هنگام وارد و خارج کردن فنجان به واژن دچار درد شوید.
  • فیبروم رحمی: از عوارض استفاده از کاپ قاعدگی در چنین شرایطی، پریود سخت و درد لگن است.
  • آندومتریوز: اگر با این عارضه دست‌وپنجه نرم می‌کنید، به سمت استفاده از فنجان‌های قاعدگی نروید؛ چرا که نه تنها در هنگام ورود این وسیله، بلکه در طول دوره عادت ماهانه درد شما افزایش می‌یابد.
  • تغییر موقعیت رحم: اگر تحت چنین شرایطی از این وسیله‌ی بهداشتی استفاده کنید، امکان جابجایی آن در واژن وجود دارد.

البته ناگفته نماند در صورت تجربه‌ی موارد بالا نباید حتما از فنجان‌های قاعدگی صرف‌نظر کنید. برای تصمیم‌گیری، نیاز به تجربه و حتی گاهی گفتگو با متخصص زنان و زایمان خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل خرید کاپ قاعدگی وطریقه استفاده آن

شایع‌ترین عوارض کاپ قاعدگی

توجه داشته باشید گاهی به دلیل انتخاب مدل اشتباه نیز، ممکن است دچار حساسیت یا التهاب شوید. پس لزوما در همه‌ی موارد، مشاهده‌ی حساسایت دلیلِ ناسازگاری فنجان قاعدگی با بدن شما نیست. بعد از بررسی این مسأله و در صورت ادامه‌ی مشکل، آن‌گاه احتمال دارد دچار عوارض جانبی کاپ قاعدگی شده باشید. دقت به موارد پایین می‌تواند به فهم دقیق‌تر ماجرا به شما کمک کند.

نکات مهم قبل از استفاده از کاپ قاعدگی
با رعایت این نکات می‌توانید بدون نگرانی از فنجان قاعدگی استفاده کنید.

سوزش

احساس سوزش در هنگام استفاده از این وسیله، می‌تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد که اکثر آن‌ها قابل پیش‌گیری‌اند. برای مثال وارد کردن کاپ قاعدگی بدون استفاده از روان‌کننده‌ي کافی، می‌تواند احساس ناخوشایندی به‌وجود آورد. در بسیاری از نمونه‌ها آغشته کردن لایه‌ی بیرونی فنجان به روان‌کننده‌ی بر پایه‌ی آب، می‌تواند از این اتفاق پیش‌گیری کند.

البته مطالعه‌ی دستورالعمل‌های موجود روی جعبه‌ی محصول نیز می‌تواند بسیار راهگشا باشد؛ به هر حال برخی از نمونه‌های موجود در بازار، شرایط استفاده‌ی خاصی دارند. همچنین احساس سوزش یا درد، گاهی به دلیل استفاده از کاپ با ابعاد نامناسب است. همچنین به‌جز موارد قبل، ممکن است در صورت عدم‌پاک‌سازی صحیح این وسیله، هنگام استفاده‌ی مجدد دچار مشکل شوید. پس در دفعه‌ی بعدی حتما به این موارد نیز توجه داشته باشید.

عفونت

یکی از نادرترین عوارض کاپ قاعدگی، ایجاد عفونت است. در بیشتر موارد، علت بروز این مشکل انتقال باکتری‌های روی دست به لایه‌ی‌ بیرونی محصول است. با برهم خوردن تعادل باکتری‌های موجود در واژن و تغییر پی‌اچ آن، زمینه‌ی افزایش مشکلات وجود دارد. در این موقعیت نیز خطر تشدید یا بروز عفونت‌های قارچی و واژینیسموس باکتریایی افزایش می‌یابد.

برای کاهش احتمال این اتفاق می‌توانید پیش از ورود فنجان به واژن، دست‌های خود را با آب‌گرم و صابون آنتی‌باکتریال بشویید. همچنین قبل و بعد از هربار استفاده از این وسیله آن را با دقت بشویید. برای این کار لازم است از آب گرم و صابون دارای پی‌اچ مناسب و بدون‌عطر استفاده کنید.

سندروم شوک سمی

سندروم شوک سمی (Toxic shock syndrome) یا به اختصار TSS یکی دیگر از نادرترین عوراض استفاده از کاپ قاعدگی است. این اتفاق معمولا به دلیل برخی عفونت‌های باکتریایی مشخص رخ می‌دهد. هنگامی که باکتری‌های استافیلوکوک یا استرپتوکوک وارد اندام‌های درونی می‌شوند، سندروم شوک سمی نیز اتفاق می‌افتد. البته این باکتری‌ها معمولا روی پوست صورت، بینی و فضای ابتدایی دهان وجود دارند.

همچنین در صورت استفاده از محصولات جلوگیری از خون‌ریزی، بیش از زمان تعیین شده نیز چنین مشکلی رخ می‌دهد. برای کاهش خطر این عارضه نیز می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • قبل از وارد یا خارج کردن فنجان قاعدگی حتما دست‌های خود را با آب گرم و صابون آنتی‌باکتریال بشویید.
  • طبق راهنمایی‌های کارخانه‌ی سازنده، این وسیله را در زمان مشخص بشویید. برای این کار نیز می‌توانید از آب گرم و صابون مناسب و بدون‌اسانس استفاده کنید.
  • میزان اندکی آب یا روان‌کننده بر پایه‌ی آب را روی بخش بیرونی کاپ پخش کنید. پس از این کار حالا کاپ را وارد واژن کنید.

معایب استفاده از کاپ قاعدگی

با وجود همه‌ی مزایای این وسیله‌ی بهداشتی، ممکن است برخی افراد در هنگام استفاده از آن دچار مشکل نیز شوند. البته موارد پایین بیشتر به شرایط شخصی شما بستگی دارد و مسأله‌ای عمومی نیست. با این حال برای تصمیم‌گیری بهتر است از آن‌ها آگاه باشید.

سخت بودن ورود کاپ به واژن یا وقت‌گیر بودن آن

شاید خیال کنید مانند هنگام اولین استفاده از تامپون، ورود فنجان قاعدگی به واژن نیز همین‌ قدر ساده است. اما باید بدانید این کار پیچیده‌تر از تصور شما خواهد بود. البته با استفاده‌ی مداوم از این وسیله، در هردفعه داخل کردن آن به مهبل ساده‌تر می‌شود. بدن شما در طول هربار عادت ماهانه، سازگاری بیشتری با کاپ قاعدگی پیدا می‌کند؛ حتی به‌جایی می‌رسید که چشم بسته امکان آن را خواهید داشت. زمان‌بر بودن عادت بدن به این وسیله، از نظر برخی افراد یک نقطه ضعف به حساب می‌آید. این مسأله بسیار به دیدگاه شخصی شما بستگی دارد و بهتر است با عجله تصمیم‌ نگیرید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین مارک کاپ قاعدگی برای استفاده بانوان

نیاز به ضدعفونی فنجان قاعدگی

برخلاف محصولات یک‌بار مصرفی چون نوار بهداشتی، کاپ قاعدگی را می‌توان دفعات مختلفی استفاده کرد. البته برای این‌کار نیاز به ضدعفونی آن خواهید داشت که به باور بعضی‌ها از معایب استفاده از کاپ قاعدگی است. همچنین در بین هربار استفاده نیاز به بررسی این وسیله پیدا می‌کنید؛ زیرا وجود ساییدگی و پارگی، این محصول را غیرقابل‌استفاده خواهد کرد. البته خیال نکنید بعد از هربار خروج کاپ از واژن و تخلیه‌اش، باید فورا سراغ ضدعفونی آن بروید؛ بلکه در صورت اطمینان از عدم‌احتمال عفونت، می‌توانید این کار را به بعد از اتمام عادت ماهانه موکول کنید.

تخلیه فنجان قاعدگی برای برخی‌ها ناخوشایند است

برای ورود و خروج فنجان از دستگاه تناسلی خود نیاز به استفاده از انگشتان‌تان خواهید داشت. به همین دلیل هم امکان دارد انگشت‌های خونی شما با نقطه‌ای برخورد و آن را کثیف کند. این اتفاق در دفعات ابتدایی شاید مشمئزکننده باشد، اما به مرور زمان قلق کار دست‌تان خواهد آمد.

ناسازگاری با افرادی که آی‌یو‌دی انجام داده‌اند

نمی‌توان گفت این مسأله از عوارض کاپ قاعدگی است، با این حال برخی افراد با آن دچار مشکل می‌شوند. این دسته برای پیشگیری از بارداری عمل جراحی آی‌یو‌دی را برمی‌گزینند.متخصصان به این خانم‌ها توصیه می‌کنند بهتر است به‌سراغ کاپ قاعدگی نروند؛ زیرا ممکن است این وسیله باعث جابجایی دستگاه آی‌یو‌دی در رحم شود. البته هنوز شواهد قابل‌اعتنایی برای این ادعا وجود ندارد. با این حال برای استفاده از فنجان قاعدگی با پزشک خود مشورت کنید.

با وجود عوارض استفاده از کاپ قاعدگی، آن را انتخاب کنیم یا خیر؟

مطالب گذشته شاید باعث تردید شما برای خرید کاپ قاعدگی بشود. باید گفت احتمال ظهور عوارض استفاده از این محصول، چندان بالا نیست. به جز این‌ها رعایت نکاتی که گفتیم می‌تواند امکان بروز این مشکلات را کاهش بدهد. همچنین مزایای فنجان قاعدگی به‌قدری هست که نتوان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. پس در صورت تمایل حداقل یک‌ بار این فرصت را به خودتان بدهید.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی
با وجود مزایای مختلف این محصول، استفاده از آن را نمی‌توانید فراموش کنید.

سخن پایانی

مطلب ما به پایان رسید و امیدواریم برای‌تان مفید بوده باشد. این متن ممکن است به سؤالات دیگران نیز پاسخ دهد، پس ممنون می‌شویم آن را به اشتراک بگذارید. همچنین باعث خوشحالی ما است که نظر خود را در پایین پست، به ما بگویید. با آرزوی سلامتی برای شما.

سؤالات متداول

کاپ قاعدگی چیست؟

فنجان قاعدگی یکی از وسایل بهداشتی خانم‌ها است که از آن برای جلوگیری از خون‌ریزی استفاده می‌شود.

چگونه باید از کاپ قاعدگی استفاده کرد؟

باید پس از ضدعفونی دست‌ها و فنجان، آن را به روان‌کننده آغشته کنید. سپس باید کاپ قاعدگی را وارد واژن کنید.

چه کسانی نباید از کاپ قاعدگی استفاده کنند؟

افراد درگیر با واژینیموس، فیبروم رحمی، آندومتریوز و تغییر موقعیت رحم نباید از این وسیله استفاده کنند.

استفاده از کاپ قاعدگی چه معایبی دارد؟

در صورت وجود زمینه‌های لازم ممکن است به سوزش، عفونت و سندروم شوک سمی مبتلا شوید. همچنین برای برخی افراد ورود کاپ به واژن فرایندی زمان‌بر است. تخلیه آن هم گاهی مشمئزکننده به نظر می‌آید.