زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

عوارض ناشی از خوابیدن با موی خیس

wordcamp
2,610
9 دقیقه
عوارض ناشی از خوابیدن با موی خیس

مراقبت از مو‌ها و حفظ سلامت آن‌ها نیازمند توجه به اصول خاصی است که به صورت مداوم باید به آن‌ها توجه شود. در کنار تاثیرات مخربی که آلودگی‌ هوا، تابش نور خورشید، تماس مواد شوینده مرغوب، تغذیه تا مناسب و مصرف برخی داروها بر روی سلامت موها دارند، رطوبت نیز در بسیاری از موارد به ایجاد آسیب‌های جدی در ساختار موها منجر خواهد شد. ممکن است بار‌ها بعد از حمام کردن و شستن موهای خود بدون این‌که به خشک کردن اصولی آن‌ها دقت کنید به دلیل خستگی زیاد و نداشتن انرژی کافی برای خشک کردن موها به تخت خواب رفته باشید. این در حالی است که خوابیدن با موهای خیس عوارض چشم گیری را به دنبال خواهد داشت.

چنانچه خوابیدن با موهای خیس برای شما به عادت تبدیل شود، در دراز مدت نشانه صدمات جدی و چشمگیر آن را بر روی مو‌های خود مشاهده خواهید کرد. اما عوارض خوابیدن با موهای خیس چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را کاهش داد؟ در ادامه این مقاله دلایل ضرورت پرهیز از خوابیدن با موهای خیس را بررسی کرده و نکاتی را که به شما برای خشک کردن استاندارد مو‌ها کمک می‌کند عنوان خواهیم کرد.

چرا نباید با موی خیس بخوابیم؟

همانطور که گفته شد تاثیر رطوبت بر روی مو‌ها در بسیاری از موارد به ایجاد عوارض و مشکلات جدی می‌انجامد. برای جلوگیری از بروز این آسیب‌ها در موهای خود لازم است حتما نسبت به خشک کردن مو‌‌ها بعد از حمام توجه نشان دهید. در ادامه مهمترین عوارض خشک نکردن موی سر را معرفی می‌کنیم.

خشک شدن موها و ایجاد شوره سر

زمانی که بدون خشک کردن مو‌ها سر بر روی بالش می‌گذارید بخش قابل توجهی از چربی ضروری مو‌ها به بالش انتقال یافته و موهای شما این میزان از روغن مفید را از دست خواهد داد. کاهش چربی ضروری مو‌ها باعث خشک شدن و ایجاد شکنندگی در تار‌ها و ساقه‌های مو می‌شود.

زمانی که چربی ساقه‌های مو کاهش یابند باکتری‌هایی که در سطح پوست سر و تار‌های مو وجود دارند به ایجاد شوره سر سرعت می‌بخشند. تولید شوره نه تنها باعث بروز خارش و التهاب آزاردهنده می‌شود بلکه ظاهر نامطلوبی را به مو‌ها داده و از زیبایی مو می‌کاهد.

در بلاگ موتن رو بخوانید: درمان قطعی شوره سر با پنج محصول فوق العاده

 

شکنندگی تار‌های مو

مو‌های خیس و مرطوب نسبت به موهای خشک ضعیف‌‌تر هستند و میزان آسیب پذیری آن‌ها به مراتب بیشتر است بنابراین مو‌های خیس شما در اثر فشار‌های محیطی به سادگی شکسته شده و دچار صدمه می‌شود.

گرچه حرارت سشوار یا یون‌ها و الکتریسیته ساکنی که در نتیجه تماس باد سشوار با ریشه‌ها و ساقه‌های مو به بروز صدمه و آسیب در موها سرعت می‌دهند، اما این موضوع به معنای آن نیست که خوابیدن با موهای خیس و مرطوب ضرر کمتری نسبت به خشک کردن موها با سشوار دارد. وقتی با موهای خیس سر بر روی بالش می‌گذارید اصطکاک بالش با مو‌ها در حالتی که مو‌های شما ضعیف و آسیب پذیر هستند، منجر به بروز صدمات جدی در تار‌های مو شده و زمینه ایجاد موخوره را فراهم می‌کند.

خشن شدن و ایجاد گره در موها

وقتی از سشوار برای خشک کردن موهای خود استفاده می‌کنید و موهایتان را در زمان مناسب شانه می‌زنید میزان حالت پذیری موها افزایش یافته و فرم طبیعی آن‌ها حفظ خواهد شد. این در حالی است که خوابیدن با موهای خیس باعث گره خوردن تارهای مو با یکدیگر می‌شود و مو‌ها حالتی وز و خشن به خود می‌گیرند.

به این ترتیب لازم است برای برگرداندن حالت طبیعی به موهای خود زمان و انرژی بیشتر صرف کنید. ضمن اینکه گره خوردن مو‌ها در یکدیگر باعث می‌شود شانه شدن مو‌ها سخت‌تر شده و در هنگام شانه زدن برخی از داروهای مو از ریشه جدا شوند که این موضوع ریزش مو و ضعیف شدن ریشه‌ها را افزایش می‌دهد.

افزایش ریزش مو

همانطور که اشاره شد موهای خیس شکنندگی و آسیب پذیری بیشتری دارند و به همین دلیل است که شانه زدن مو‌های خیس باعث افزایش ریزش موها خواهد شد. خشک شدن مو‌ها، وز شدن مو‌ها، گره، خوردن مو‌ها و بروز عفونت‌های قارچی و باکتریایی در کنار کشیده شدن تارهای مو در نتیجه اصطکاک با بالش به ریزش مو‌ها سرعت می‌دهند.

ریزش مو باعث کاهش اعتماد به نفس شده و برای همه ناخوشایند است. در بلاگ موتن رو روش های درمان ریزش مو در طب سنتی را بخوانید.

بروز عفونت‌های باکتریایی و قارچی

قارچ‌ها و باکتری‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب به سرعت رشد کرده و تکثیر می‌یابند. خوابیدن با موی خیس باعث می‌شود رطوبت مو‌ها با بالش تماس یافته و گرما سر و صورت نیز در کنار این محیط مرطوب فضایی مناسب جهت رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها ایجاد کنند. در صورتی که به دلیل خوابیدن با موهای خیس دچار عفونت‌های باکتریایی و قارچی شوید ممکن است این نوع بیماری‌ها را به سایر افراد نیز منتقل کنید از این رو لازم است برای حفظ سلامت خود و اطرافیان پیش از خشک کردن مو‌ها وارد رختخواب نشوید.

بروز سرما خوردگی و سردرد

یکی از مهمترین رفتارهایی که باعث ایجاد سرماخوردگی و سر درد می‌شود، بی توجهی به خشک کردن موها است. رطوبت موها برای تبخیر شدن به گرما نیاز دارند و این گرما از هوای محیط اطراف و همچنین پوست شما گرفته می‌شود. بنابراین خطر بروز سرماخوردگی در نتیجه خوابیدن با موهای خیس افزایش خواهد یافت. بهتر است برای جلوگیری از سرماخوردگی و سردرد خصوصا در روزهای سرد سال حتما بعد از خشک کردن مو‌ها وارد رختخواب شوید.

ایجاد جوش و آکنه

باکتری‌هایی که در اثر رطوبت  و گرما بر روی پارچه بالش تجمع یافته‌اند به راحتی به پوست صورت منتقل می‌شوند و این موضوع زمینه‌ساز به وجود آمدن جوش و آکنه بر روی پوست خواهد بود. بنابراین خوابیدن با موهای خیس نه تنها باعث ایجاد آسیب در موها می‌شود، بلکه ممکن است سلامت و زیبایی پوست صورت را نیز دچار مشکل کند.

چطور عوارض خوابیدن با موی خیس را کاهش دهیم؟

برای اینکه بتوانید عوارض خوابیدن با موهای خیس را به حداقل برسانید، می‌توانید روش‌هایی زیر را در دستور کار قرار دهید:

بستن یا بافتن مو‌ها

برای این که عوارض خوابیدن با موی خیس را کاهش داده و فرمی زیبا به موهای خود بدهید می‌توانید موهایتان را به صورت گوجه‌ای بالای سر ببندید یا آن‌ها را ببافید. البته این اقدامات نیز باید پس از گرفتن خیسی مو‌ها در حالی که مو‌ها مرطوب هستند انجام شود.

روسری بپوشید

برای اینکه اصطکاک بین مو‌ها و بالش به ریزش موها منجر نشود از روسری نخی یا ابریشمی در هنگام خواب استفاده کنید تا از عوارض خوابیدن با موی خیس کاسته شده و مو‌هایتان وز و بد حالت نشوند.

استفاده از روبالشی ابریشمی

یک روبالشی ابریشمی کمک می‌کند اصطکاک بین بالش و مو‌ها کمتر شده و پوستتان تمام رطوبت خود را از دست ندهد. پارچه‌های ابریشمی مقدار آب کمتری را جذب کرده و از تجمع باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند.

استفاده از روغن‌های گیاهی

روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل و روغن فندق میزان جذب رطوبت توسط مو‌ها را کمتر کرده و با کاهش دادن جذب آب توسط کوتیکول‌ها از ایجاد شکستگی و تورم در ساقه های مو جلوگیری می‌کنند.

نکات مهم شانه کردن و خشک کردن مو

اگر می‌خواهید موهایی سالم داشته باشید، این نکات را حین خشک کردن و شانه زدن موها به یاد آورید:

  • مو‌های خیس خود را شانه و برس نکشید و اجازه دهید ۸۰ درصد رطوبت مو‌ها خشک شود و سپس به شانه کردن اقدام کنید.
  • برس یا شانه خود را دو تا سه بار در هفته با آب و صابون بشویید.
  • در زمان شانه کردن موها سرتان را به سمت پایین نگه دارید و موها را از پشت گردن به سمت پیشانی شانه بزنید و بعد از پیشانی به سمت پشت برگردانید.
  • برای این که موهایتان لطیف و درخشان باشد در پایان شستشوی مو از آب سرد استفاده کنید.
  • موهایتان را دو تا سه بار در طول روز شانه بزنید.
  • برای اینکه موهایتان سریعتر خشک شوند آن‌ها را به دسته‌های کوچک تقسیم کنید.
  • بعد از خارج شدن از حمام از حوله‌های لطیف یا پارچه‌های نخی برای خشک کردن مو استفاده کنید و آن‌ها را بر روی موهایتان قرار دهید تا به مرور خشک شوند.
  • برای خشک کردن مو‌ها با سشوار دستگاه را روی سرعت یا حرارت پایین یا متوسط تنظیم کنید.
  • برای این که حرارت سشوار به ریشه مو صدمه نزند آن را در فاصله مناسب از مو‌ها بگیرید و به طور پی در پی جا به جا کنید.
  • قبل از استفاده از سشوار یا سایر ابزار‌های حرارتی از کرم‌های ضد حرارت برای موهای خود استفاده کنید.
  • برای اینکه مو‌هایتان ضعیف یا وز نشود حوله یا پارچه را با فشار و سرعت روی مو‌ها کشید.
  • تا زمانی که حداقل نیمی از رطوبت مو‌ها خشک نشده‌اند از سشوار استفاده نکنید و به هیچ عنوان مو‌های کاملا خیس را در معرض باد یا حرارت سشوار قرار ندهید.

معرفی محصولات نرم کننده و آبرسان مو برای مراقبت از مو

در ادامه بهترین محصولات نرم کننده مو و آبرسان مو را به شما معرفی می‌کنیم:

ماسک آبرسان موهای خشک مورینگاامو

این ماسک تاثیر بسزایی در آبرسانی به موهای خشک دارد و می‌تواند تارهای مو را به شکل عمیق رطوبت رسانی کرده و ضمن افزایش لطافت و درخشندگی آن‌ها از وز شدن و خشن شدن ساقه‌های مو جلوگیری کند.

اسپری آبرسان و تقویت کننده دو فاز باباریا

در ساختار این اسپری از روغن آرگان و عصاره آلوئه‌را استفاده شده است که ضمن بازسازی مو‌های آسیب دیده به تقویت ریشه‌ها و تارهای مو کمک می‌کند. استفاده از این اسپری از وز شدن مول‌ها جلوگیری کرده و به افزایش حالت پذیری آن‌ها سرعت می‌دهد.

کرم آبرسان حاوی کلاژن و کراتین کامان

این کرم بهترین محصول برای صاف کردن موهای وز و رطوبت رسانی به موهای خشک است و به دلیل برخورداری از کراتین و کلاژن در ساختار خود به حالت‌دهی مو‌ها و براق شدن آن‌ها کمک می‌کند. از این محصول می‌توانید برای رفع موخوره و افزایش شانه پذیری موهای خود استفاده کنید‌.

واتر بمب مو کامان حاوی کلاژن و کراتین

نتیجه گیری

خوابیدن با موهای خیس دارای عوارض چشمگیری است که در بلند مدت به ایجاد آسیب‌های گوناگون در موها منجر می‌شود. برای جلوگیری از عفونت‌های قارچی، موخوره، ریزش مو، سرماخوردگی و سردرد لازم است مو‌های خود را مطابق اصول و نکاتی که در این مقاله یادآوری شد خشک کرده و شانه بزنید و سپس وارد رختخواب شوید. محصولاتی که در این مطلب به شما معرفی کردیم نیز برای آبرسانی به مو‌ها و تقویت آن‌ها کمک کننده هستند و می‌توانید استفاده از آن‌ها را در روتین مراقبت از موی خود قرار دهید.