زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

ورم صورت چرا ایجاد می‌ شود و راه های پیشگیری از آن چیست؟

wordcamp
41,789
24 دقیقه
ورم صورت چرا ایجاد می‌ شود و راه های پیشگیری از آن چیست؟

فهرست مطالب

داشتن صورت متورم می‌تواند ترسناک باشد، به‌خصوص وقتی که از خواب بلند می‌شوید. این می‌تواند کل روز، شما را درگیر کند که اصلاً چرا صورت شما ورم کرده است. اینکه چگونه می‌توانید ورم آن را کاهش دهید، می‌تواند برای شما یک موضوع چالش‌برانگیز باشد.

ورم صورت می‌تواند ناشی از واکنش‌های آلرژیک باشد که علاوه بر تورم صورت، در تنفس هم مشکل ایجاد می‌کند. همچنین ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری باشد که در صورت عدم بهبودی، باید برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کنید.

برخی از انواع ورم صورت، با درمان‌های خانگی جواب می‌دهند، این در حالی است که برخی دیگر به درمان‌های پزشکی نیاز دارند. در این مقاله به بررسی عواملی که بر ورم صورت مؤثر است، می‌پردازم تا با علائم هر یک آشنا شوید و در صورت نیاز، برای درمان آن اقدام کنید.

ورم صورت چیست؟

ورم صورت یا همان اِدم، پف‌کردگی ناشی از التهاب بافت صورت است. صورت پف‌کرده در اثر تجمع غیرطبیعی مایع در صورت ایجاد می‌شود. این مایع، درست در زیر پوست و در بافت‌ها  تجمع پیدا می‌کند.

ورم صورت بیشتر در پلک‌ها، گونه‌ها و لب‌ها آشکارتر است و معمولاً بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رود. در شرایط خاص، تورم می‌تواند گردن و گلو را نیز درگیر کند. عامل اکثر ورم‌های صورت در بخش‌های مختلف، به دلیل مصرف یک سری داروها اتفاق می‌افتد.

همچنین عواملی مانند عفونت‌ها، آسیب‌ها و سایر موارد نیز در ورم صورت دخالت دارند. در صورتی که ورم صورت شما، بیش از یک روز طول بکشد یا با ناراحتی شدید و یا مشکل در تنفس همراه باشد، توصیه می‌شود که برای تشخیص و درمان آن، به پزشک مراجعه کنید.

دلایلی که باعث ایجاد ورم صورت می‌ شود + ارائه راه‌حل

در اکثر مواقع، ورم صورت نشانه‌ای از یک بیماری است و به عنوان هشدار عمل می‌کند تا شما را از ابتلا به یک بیماری مطلع کند. البته ناگفته نماند که بدون مراجعه به پزشک، امکان تشخیص قطعی وجود ندارد. پف کردن صورت می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

سینوزیت

از بیماری‌های شایع که معمولاً درصد زیادی از افراد جامعه به آن گرفتار هستند، سینوزیت است. سینوزیت با التهاب مجاری بینی و همچنین سینوس‌ها همراه است. سینوزیت به دنبال آلرژی و یا عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی ایجاد می‌شود.

افراد مبتلا به سینوزیت، در اطراف بینی و چشم‌ها، دچار حساسیت و تورم می‌شوند. از دیگر علائم سینوزیت می‌توان به سرفه، خستگی، تب، سردرد، آبریزش یا گرفتگی بینی و گلودرد اشاره کرد.

آن‌هایی که ترجیح می‌دهند تا با درمان‌های خانگی، علائم سینوزیت را کاهش دهند، استفاده از کمپرس گرم، بخاردرمانی و همچنین هیدراته‌ماندن می‌توانند کمک‌کننده باشند. در مواردی هم می‌توان از مسکن استفاده کرد، البته نه به اندازه‌ای که عوارض ایجاد کند. چنانچه علائم پس از چند هفته بهبود نیافت، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که فرد، مبتلا به عفونت باکتریایی است و نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی دارد.

سندرم ورید اجوف فوقانی

سندرم ورید اجوف فوقانی (SVC)، زمانی رخ می‌دهد که ورید اجوف فوقانی مسدود شود. ورید اجوف فوقانی، سیاهرگ بزرگی است که وظیفه آن، انتقال خون از سر، گردن و بالای قفسه‌سینه به قلب است.

این سندرم معمولاً در افراد مبتلا به سرطان ریه و یا سینه رخ می‌دهد. به این دلیل که انسداد ورید، در اثر فشار دادن تومور به آن اتفاق می‌افتد. علل احتمالی دیگر از جمله سل و تورم تیروئید هم وجود دارد که باعث انسداد ورید اجوف فوقانی می‌شود.

سندرم ورید اجوف فوقانی با علائمی همچون تنگی‌نفس، سرفه، مشکلات بلع، سردرد و سرگیجه همراه است. این علائم می‌توانند به تدریج و در طول زمان ایجاد شوند. افرادی که علائم سندرم SVC دارند، باید فوراً به پزشک مراجعه کنند.

عفونت دندان

گاهی ورم صورت، ناشی از آبسه یا عفونت در دندان یا لثه است که می‌تواند باعث تورم در اطراف خط فک شود. در مواردی، این عفونت با درد و حساسیت در ناحیه آسیب‌دیده همراه است.

تأثیر مشکلات دندانی بر ورم صورت
مشکلات مربوط به دندان، در ایجاد ورم صورت مؤثر است.

دندانپزشک معمولاً برای درمان این وضعیت، ممکن است یک عصب‌کشی برای برداشتن عصب عفونی دندان آسیب‌دیده انجام دهد. سپس برای تسکین درد آن، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. در صورتی که بخواهید در خانه برای بهبود آن به طور موقت، کاری انجام دهید، می‌توانید دهان شویه‌ های حاوی آب‌نمک، مسواک زدن و مسکن‌های بدون نسخه را امتحان کنید.

پره اِکلامپسی

پره اکلامپسی، وضعیتی است که در دوران بارداری رخ می‌دهد و نیاز به درمان فوری دارد. از علائم اولیه پره اکلامپسی، افزایش فشارخون و سطح بالای پروتئین در ادرار است.

این بیماری با علائمی مانند درد شکم، سردرد مداوم، افزایش وزن ناگهانی، تورم صورت و دست‌ها و تغییر بینایی همراه است. عوارضی که این بیماری ایجاد می‌کند شامل فشارخون بالا، آسیب کلیه و کبد و تشنج است.

پزشکان ممکن است زایمان زودرس نوزاد را برای رفع پره اکلامپسی توصیه کنند که البته این به مرحله بارداری و شدت بیماری بستگی دارد. در صورتی که این عارضه، زودتر از هفته 37 بارداری ایجاد شود، پزشک ممکن است داروهایی را برای کاهش فشارخون و جلوگیری از تشنج توصیه کند.

کم کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید وقتی ایجاد می‌شود که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند. این هورمون‌ها نقش مهمی در بدن دارند، زیرا به بدن کمک می‌کنند تا مصرف انرژی خود را تنظیم کند. از علائم کم‌کاری تیروئید، صورت پف‌کرده و متورم است. علائم دیگر آن عبارت است از:

  • افسردگی
  • خستگی
  • پوست خشک
  • احساس سرما
  • کلسترول بالا
  • یبوست
  • مفاصل دردناک و سفت
  • ضعف عضلانی
  • ضربان قلب آهسته
  • افزایش وزن

افرادی که دارای علائم کم‌کاری تیروئید هستند، برای تشخیص دقیق آن باید به پزشک مراجعه کنند. بر اساس یک مطالعه آماری، تخمین زده شده است که تا 60 درصد از افراد مبتلا به بیماری تیروئید، از ابتلای خود به این بیماری اطلاعی ندارند.

هرچند هیچ درمانی برای کم‌کاری تیروئید وجود ندارد، اما داروهایی وجود دارند که به کنترل علائم می‌توانند کمک کنند. همچنین تغییرات سبک زندگی نیز در مدیریت علائم این بیماری تأثیر زیادی دارد.

حساسیت به دارو

حساسیت به دارو معمولاً با عوارضی از جمله ورم صورت همراه است. حتی در مواقعی می‌تواند یک وضعیت اورژانسی برای مراجعه به پزشک باشد. از دیگر علائمی که به دنبال حساسیت دارویی ایجاد می‌شود شامل: مشکلات تنفسی، بثورات قرمز همراه با خارش، تب، ضربان قلب سریع و ناراحتی معده است. داروهایی که ممکن است باعث ایجاد حساسیت دارویی شوند، عبارت است از:

  • داروهای ضد‌تشنج
  • آنتی‌بیوتیک‌های خاص مانند پنی‌سیلین
  • داروهای ضد‌التهابی غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن
  • داروهای شیمی‌درمانی
ورم چشم ناشی از حساسیت دارویی
حساسیت به داروی خاص می‌تواند منجر به ورم صورت و التهاب چشم‌ها شود.

مهم است که افراد در صورت داشتن حساسیت دارویی به پزشک اطلاع دهند و از مصرف آن دارو خودداری کنند. یک درمانگر می‌تواند گزینه‌های جایگزین را به بیمار توصیه کند. در مواقع خاص، ممکن است لازم باشد تا افرادی که به آلرژی دارویی مبتلا هستند، از یک دستبند پزشکی استفاده کنند تا در مواقع اضطراری به دیگران هشدار دهند.

سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ، زمانی رخ می‌دهد که بدن به تولید بیش‌ از‌ حد هورمون کورتیزول بپردازد. افرادی که مبتلا به سندرم کوشینگ هستند، معمولاً دارای صورت ورم‌کرده و گرد هستند. این افراد همچنین ممکن است پوستی داشته باشند که به راحتی کبود می‌شود.

موهای زائد و یا ضخیم هم در بدن افراد مبتلا مشاهده می‌شود. یکی از علل شایع سندرم کوشینگ، مصرف دوزهای بالای گلوکوکورتیکوئیدها است. آن‌هایی که به سرطان مبتلا هستند، احتمال ابتلا به سندرم کوشینگ در این افراد بیشتر است.

این به خاطر آن است که برخی از تومورها ممکن است باعث تولید کورتیزول بیش از حد شوند. درمان سندرم کوشینگ، بستگی به علت زمینه‌ای آن دارد. گزینه‌های درمانی شامل داروهای کاهش‌دهنده کورتیزول، جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی است.

بینی شکسته

بینی شکسته معمولاً در اثر آسیب به صورت اتفاق می‌افتد. تروما همچنین می‌تواند باعث تورم صورت و سایر علائم مانند: بینی کج، کبودی، خونریزی بینی و درد شود. بینی‌های شکسته همیشه جدی نیستند و نیاز به درمان پزشکی ندارند، اما در مواقعی که صورت فردی دچار آسیب شده است، همچنان باید به پزشک مراجعه کند.

درمان شکستگی بینی در مواردی که میزان شکستگی چندان شدید نیست، معمولاً شامل مصرف مسکن‌ها، آتل‌بندی و استفاده از کمپرس سرد است. این در حالی است که افرادی که به شکستگی شدید گرفتار شده‌اند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

آنافیلاکسی

آنافیلاکسی، در اثر واکنش آلرژیک شدید به یک آلرژن اتفاق می‌افتد. این یک وضعیت اورژانسی است که در صورت عدم مراجعه به موقع، می‌تواند حتی کشنده باشد. علائم حاصل از آنافیلاکسی شامل مشکلات تنفسی، اسهال، تورم صورت، کهیر خارش‌دار، از دست دادن هوشیاری، تهوع و استفراغ،  ضربان قلب سریع و افت ناگهانی فشارخون است.

افراد مبتلا معمولاً بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن، علائم آن‌ها ظاهر می‌شود و می‌تواند به سرعت بدتر شود. هر گاه فرد متوجه علائم آنافیلاکسی شد، باید فوراً با اورژانس تماس بگیرد.

افرادی که برای اولین بار مبتلا به آنافیلاکسی می‌شوند، مستعد واکنش‌های بعدی ناشی از آنافیلاکسی هستند. این افراد باید از قرار گرفتن در معرض آلرژن اجتناب کنند و همیشه اپی‌نفرین خودتزریقی را به همراه داشته باشند.

آنژیوادم

آنژیوادم، به صورت تورم در عمق پوست ایجاد می‌شود. این وضعیت در اثر واکنش آلرژیک به دارو، غذا یا عوامل حساسیت‌زای دیگر مانند نیش حشره ایجاد می‌شود. علاوه بر ورم صورت، سایر علائم مانند خارش، راش پوست و گرفتگی معده، در فرد مبتلا به آنژیوادم نیز وجود دارد.

آنژیوادم در صورتی که خفیف باشد، در اکثر مواقع نیاز به درمان ندارد. البته ناگفته نماند که افراد باید همچنان از آلرژن که موجب تحریک علائم آنژیوادم می‌شود، اجتناب کنند.

تأثیر آنژیوادم بر ورم صورت
التهاب و ورم صورت، از علائم فرد مبتلا به آنژیوادم است.

آن‌هایی که علائم متوسط تا شدید دارند، ممکن است به اپی‌نفرین، آنتی‌هیستامین‌ها و سایر داروها نیاز داشته باشند. درمان‌های خانگی برای کاهش مشکلات ناشی از علائم آنژیوادم، می‌توان به کمپرس سرد و پوشیدن لباس‌های گشاد اشاره کرد.

ملتحمه آلرژیک

ملتحمه آلرژیک، نوعی التهاب چشم است. این نوع التهاب وقتی رخ می‌دهد که فرد واکنش آلرژیک را تجربه کند. عواملی که به عنوان محرک‌های ملتحمه آلرژیک شناخته می‌شوند، با نام آلرژن می‌شناسیم.

این عوامل شامل گرد‌و‌خاک، هاگ‌های کپک، شوره حیوانات خانگی و گرده است. در مواقعی که فرد در معرض عوامل آلرژن قرار بگیرد، باعث بروز علائمی مانند قرمزی، خارش، آبریزش و سوزش چشم می‌شود.

در چنین شرایطی، پوست اطراف چشم ممکن است متورم یا پف کرده شود. به خصوص وقتی که فرد از خواب بیدار می‌شود، شاهد این علائم خواهد بود. برای جلوگیری از ابتلا به ملتحمه آلرژیک، افراد باید از قرار گرفتن در معرض آلرژن اجتناب کنند.

در صورت ابتلا به ملتحمه آلرژیک، برای درمان آن، می‌توان از کمپرس سرد روی نواحی التهابی استفاده کرد. همچنین  داروهایی مانند آنتی‌هیستامین‌ها و قطره‌های ضد التهاب یا استروئیدی چشم، در کاهش علائم و درمان آن می‌توانند مؤثر باشند. این را به یاد داشته باشید که مالش چشم می‌تواند علائم را بدتر کند، پس از مالش چشم‌ها خودداری کنید.

اکتینومیکوزیس

اکتینومیکوزیس، یک نوع عفونت باکتریایی نادر و شدید است. این عفونت، باعث ایجاد تورم و آبسه در بافت‌های نرم بدن می‌شود. در اکتینومیکوزیس، دهان، بینی، گلو، معده و روده فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اما، تنها به این علائم محدود نمی‌شود.

سایر علائم اکتینومیکوز شامل: درد قفسه‌سینه، سرفه، تب، توده‌های روی صورت، زخم‌های پوستی، کاهش وزن است. پزشکان برای درمان افراد مبتلا به اکتینومیکوزیس، معمولاً دوز بالایی از آنتی‌بیوتیک پنی‌سیلین را تجویز می‌کنند. برای آن‌هایی که به پنی‌سیلین حساسیت دارند، آنتی بیوتیک‌های دیگر تجویز می‌شود. طول درمان این بیماری ممکن است چندین ماه طول بکشد، اما خوشبختانه مسری نیست.

سلولیتیس

سلولیتیس، نوعی عفونت باکتریایی لایه‌های عمیق پوست است که در اثر باکتری استافیلوکوکوس ایجاد می‌شود. در صورتی که این باکتری از طریق بریدگی، خراش یا عفونت پوستی موجود مانند زرد‎‌زخم یا اگزما وارد پوست شود، این بیماری ممکن است ایجاد شود.

این وضعیت می‌تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود، اما بیشتر پاها، ساق پا و صورت را درگیر می‌کند. افرادی مستعد این بیماری هستند که سیستم ایمنی ضعیفی در اثر مصرف کورتیکواستروئیدها یا شیمی‌درمانی دارند.

همچنین آن‌هایی که دارای اختلال در گردش‌خون ناشی از دیابت یا هر بیماری عروقی هستند، بیشتر در خطر ابتلا قرار دارند. علائم ناشی از سلولیت معمولاً به تدریج ظاهر می‌شوند که در ابتدا به صورت پوست دردناک و قرمز ظاهر می‌شود.

در صورت عدم درمان سلولیت به موقع، عفونت می‌تواند تشدید شود، چرک ایجاد کند و بافت‌های اطراف آن را از بین ببرد. همچنین عفونت می‌تواند باعث مسمومیت خونی یا مننژیت شود که البته این در موارد نادر اتفاق می‌افتد.

در صورت داشتن علائمی همچون درد شدید، تب، عرق سرد و ضربان قلب سریع باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. برای درمان سلولیت خفیف، پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. همچنین تمیز نگه داشتن زخم و گاهی‌اوقات جراحی برای برداشتن بافت مرده، بخشی از روند درمان است. اما به طور معمول، درمان هر گونه بیماری زمینه‌ای و بهبود سیستم ایمنی با استراحت و تغذیه خوب، سریع‌تر انجام می‌شود.

آفتاب سوختگی

تنها با 15 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، برای سوزاندن پوست کافی است. در موارد شدید آفتاب سوختگی، می‌تواند سبب بروز علائمی مانند ورم و تاول صورت شود. حتی ممکن است همراه با دیگر علائم مانند سردرد، سرگیجه و حالت تهوع نیز باشد.

آفتاب سوختگی و ورم صورت
آفتاب‌سوختگی می‌تواند بر ورم صورت تأثیر داشته باشد.

بنابراین در مواقعی که مجبور هستید تحت نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید، کلاه و لباس محافظ را فراموش نکنید. همچنین استفاده از کرم ضد‌آفتاب با SPF 30 یا بالاتر نیز ضروری است. البته به طور کلی سعی کنید که در گرم‌ترین و سوزان‌ترین بخش روز، از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خودداری کنید.

چرا چشم ورم می کند؟

افزایش سن و پیری، از دلایل اصلی پف و یا ورم چشم است. پوست زیر چشم بسیار نازک است. به همین دلیل هر گونه تغییری که ممکن است در بدن شما با افزایش سن ایجاد شود، در این نواحی از چشم بیشتر خود را نشان می‌دهد.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود تا چشمان شما پف کرده به نظر برسند، احتباس مایعات یا همان شکل‌گیری اِدم در پلک پایینی است. شما ورم چشم را وقتی متوجه می‌شوید که صبح از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید که چشمانتان پف کرده است.

این می‌تواند نتیجه ادم باشد. علاوه بر افزایش سن، دلایل دیگری نیز مانند ژنتیک، آلرژی، آفتاب زیاد، خواب ناکافی، رژیم غذایی ناسالم، گریه و بیماری وجود دارد که می‌توانند به افزایش ورم چشم کمک کنند.

کارهایی که برای کاهش ورم چشم می توانید انجام دهید

راه‌های زیادی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید به کاهش ورم یا پف زیر چشم خود کمک کنید. برخی از درمان‌ها به سادگی نوشیدن آب هستند و ولی برخی دیگر جز درمان‌های تهاجمی مانند جراحی به شمار می‌روند. این کارهای ساده شامل:

  • مصرف کرم دور چشم
  • داشتن خواب کافی
  • داشتن رژیم غذایی سالم و کم‌نمک
  • استفاده از کمپرس سرد
  • نوشیدن آب کافی
  • قرار دادن سر روی بالش بلند به هنگام خواب
  • دوری از مواد حساسیت‌زا
  • استفاده از قطره چشم در صورت نیاز
  • ماساژ چشم با استفاده وسایل ماساژ یا انگشتان دست

درمان‌های خانگی سریع برای کاهش ورم صورت

بهترین راه برای کاهش ورم صورت، شناسایی عامل ایجاد تورم است. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت امکان بتوانید با روش‌های در دسترس، آن را درمان کنید. در مواقعی که ورم صورت شما با علائم شدید مانند مشکل در تنفس، افت شدید فشار‌خون، نبض سریع، سرگیجه یا سبکی سر همراه است، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. اما اگر این تورم قابل کنترل است و درد ندارید، چند کار می‌توانید برای کاهش آن در خانه انجام دهید. درمان‌های خانگی عبارت است از:

عادات سالم را تمرین کنید

اگر به دنبال رفع ورم صورت خود هستید، عاقلانه است که عادات سالم را در زندگی خود دنبال کنید. در اکثر مواقع، ورم صورت می‌تواند ناشی از دلایلی باشد که به سبک زندگی ما مربوط می‌شود.

عادات سالم مانند رژیم غذایی کم‌نمک، اجتناب از نوشیدن مشروبات الکی، نوشیدن آب فراوان و همچنین داشتن خواب خوب و منظم شبانه، در کاهش پف‌کردگی و ورم صورت بسیار مؤثر است.

از فواید ماساژ بهره‌مند شوید

ماساژ کمر، یکی از روش‌های رایج برای به آرامش بخشیدن به بدن و مراقبت از خود است، اما صورت شما نیز به ماساژ نیاز دارد. برای از بین بردن ضایعاتی که در بدن شما انباشته شده‌اند، ماساژ صورت می‌تواند به کاهش ورم صورت شما کمک کند.

فیشیال ماساژ با گواشا
استفاده از سنگ گواشا در کاهش ورم صورت و پف کردن می‌تواند کمک‌کننده باشد.

برای انجام این کار، حتماً نیاز به وسایل پیچیده ندارید. می‌توانید با انگشت و یا جیلدرولر و یا سنگ گواشا، صورت خود را ماساژ دهید. به این صورت که از بالای صورت شروع کنید، اطراف چشمان خود را ماساژ دهید و سپس به سمت فک حرکت کنید. حتماً این کار را برای دو طرف صورت و گردن خود انجام دهید.

سبزیجات مصرف کنید

رژیم غذایی حاوی سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، کلم‌پیچ، چغندر و غیره، به حفظ سلامت بدن و پوست شما کمک زیادی می‌کند. از نظر رژیم غذایی، خوردن سبزیجات در هر وعده غذایی توصیه می‌شود. به این دلیل که تأثیر زیادی در کاهش ورم صورت دارد.

بر روی بالش بلندتر بخوابید

سرمایه‌گذاری بر روی انتخاب یک بالش باکیفیت، برای داشتن خواب شبانه خوب، جلوگیری از چین‌و‌چروک و همچنین کاهش ورم صورت، بسیار ارزشمند است. هنگام خواب، معمولاً منجر به احتباس مایعات در برخی از بخش‌های بدن می‌شود. اگر هنگام خواب، زیر سر خود را کمی بلندتر کنید، می‌تواند ظاهر پف کردگی صورت شما را کاهش دهد که اغلب در صبح آشکارتر است.

تحرک داشته باشید

نشستن یا ایستادن بیش از حد طولانی، می‌تواند باعث تجمع مایع در پاها و سایر قسمت‌های پایین بدن شود. وقتی حتی برای یک روز، بی‌حرکت و صاف دراز می‌کشیم، در افزایش ورم صورت تاثیر می‌گذارد. انجام برخی ورزش‌های سبک، کمک‌کننده خواهد بود. ورزش در واقع می‌تواند برای متعادل کردن هورمون‌ها مؤثر باشد که می‌تواند به کاهش ورم صورت کمک کند.

مصرف نمک را کاهش دهید

خوردن نمک بیش از حد می‌تواند فشار‌خون شما را افزایش دهد، در نتیجه این باعث می‌شود تا بدن شما به مایعات اضافی وابسته شود. سدیم موجود در نمک، آب را به داخل رگ‌های خونی می‌کشد و آنها را بزرگ می‌کند. این می‌تواند باعث تورم صورت، پاها ومچ پا شود. سعی کنید روزانه بیش از 2000 میلی گرم سدیم یعنی کمتر از یک قاشق چای‌خوری مصرف نکنید.

کمپرس سرد قرار دهید

عواملی مانند کمبود خواب، آلرژی، غذای شور و سیگار کشیدن همگی این‌ها می‌توانند منجر به ورم صورت شوند. یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌های خانگی برای کاهش ورم صورت، قرار دادن کمپرس سرد و یا استفاده از آیس‌رولر است.

تاثیر آیس رولر و ورم صورت
یکی از راه‌های مؤثر در کاهش ورم صورت، استفاده از آیس‌رولر است.

برای قرار دادن کمپرس سرد، می‌توانید یک پارچه تمیز را با آب سرد خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و به آرامی برای چند دقیقه روی محل موردنظر قرار دهید. این کار را در حالت نشسته و نه دراز کشیده انجام دهید. برای سردی بیشتر، می‌توانید قبل از استفاده، پارچه را در یخچال یا فریزر قرار دهید.

به اندازه کافی آب بنوشید

گاهی‌اوقات، راه‌حل کاهش ورم صورت، نوشیدن آب بیشتر است. در واقع وقتی کم‌آب هستید، باعث می‌شود تا سلول‌ها و بافت‌های بدن شما، آب را جذب کنند و آن را نگه دارند. این ممکن است منجر به پف‌کردگی صورت شود. اما زمانی شما آب می‌نوشید، سلول‌ها آب ذخیره شده را آزاد می‌کنند و به کاهش تورم کمک می‌کنند.

آلرژی خود را درمان کنید

آلرژی می‌تواند باعث ورم صورت و به خصوص چشم‌ها شود. درمان آلرژی، می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر کاهش تورم صورت به ویژه پف زیر یا اطراف چشم شما شوند. پس تا می‌توانید از آلرژن‌ها مانند گرده دور بمانید.

برای کنترل علائم آلرژی خود در صورت خفیف بودن، می‌توانید شست‌وشوی بینی با آب‌نمک را در نظر بگیرید. اگر به درمان قوی‌تر نیاز دارید، آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه ممکن است کمک کنند. اما در صورتی که علائم شما واقعاً آزاردهنده است، با پزشک خود برای تجویز درمان مناسب مشورت کنید.

غذاها و خوراکی‌های ضدالتهاب مصرف کنید

برخی غذاها می‌توانند به کاهش التهاب صورت کمک کنند. آنها شامل میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های سالم مانند اسیدهای چرب غیراشباع و امگا 3 هستند. این‌ها در ماهی آزاد و سایر ماهی‌های چرب یافت می‌شوند. از دیگر گزینه‌هایی که می‌توانند به کاهش ورم صورت و بدن کمک کنند، می‌توان به شکلات تلخ، چای سبز، زردچوبه و زنجبیل اشاره کرد.

غذاهایی که باعث ورم صورت می شوند

مسلماً بارها تجربه این را داشته‌اید که پس از یک شب بیرون رفتن، متوجه شده‌اید که صورتتان به طور غیرعادی پف کرده است. این را وقتی مشاهده می‌کنید که صبح از خواب بیدار می‌شوید. این می‌تواند ناشی از غذاهایی باشد که شما شب قبل یا روز قبل مصرف کرده‌اید.

هر چند نمی‌توان گفت که ورم صورت، تنها به رژیم غذایی مربوط می‌شود، اما همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، رژیم غذایی می‌تواند یکی از دلایل مؤثر بر ورم صورت باشد. در ادامه لیستی از غذاهایی را که موجب ورم صورت می‌شوند را معرفی می‌کنم که تا آنجایی که ممکن است، از مصرف آن‌ها خودداری کنید:

فست‌فود

فست فود و ورم صورت
خوردن غذاهای فست‌فود، در افزایش ورم صورت می‌تواند اثر بگذارد.

معمولاً فست فودها بیشتر از میزان استاندارد، نمک دارند، این مقدار حتی می‌تواند به 2000 میلی‌گرم سدیم برسد که بیشتر از حد مجاز مصرف روزانه است. هنگامی که مقدار زیادی نمک استفاده می‌کنید، بدن شما برای مقابله با سطوح بالای سدیم، آب را حفظ می‌کند و این منجر به ورم صورت شما می‌شود.

برخی از سبزیجات

موادی که حاوی سولانین هستند، می‌توانند باعث در برخی افراد باعث ایجاد التهاب و پف صورت شوند. گوجه‌فرنگی و بادمجان، جز آن دسته از سبزیجات حاوی سولانین هستند. اگرچه این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است، اما بیماران مبتلا به بیماری‌های التهابی، مانند آرتریت، با کاهش مصرف آن‌ها، فوایدی را مشاهده کرده‌اند.

مواد غذایی کنسرو شده

جدایی از مواد نگهدارنده در موادغذایی کنسروشده، آن‌ها حاوی مقدار زیادی سدیم هستند. بنابراین آنقدرها هم که به نظر می‌رسد، سالم نیستند و می‌توانند باعث ورم صورت شما شود. توصیه می‌شود برای جلوگیری از ورود مقدار زیادی سدیم به بدنتان، قبل از پختن آن‌ها را خوب بشویید تا از نفوذ سدیم اضافی جلوگیری کنید.

لبنیات

شیر، پنیر و ماست نیزجز غذاهایی هستند که ممکن است موجب بروز التهاب و ورم صورت شوند، به خصوص برای افرادی که به لبنیات حساسیت دارند. اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که به لبنیات حساسیت نشان می‌دهید، کاهش مصرف آن می تواند به کاهش ورم صورت شما کمک کند.

نان گندم

برخی از افراد، دچار عدم تحمل گلوتن هستند و این باعث می‌شود تا آن‌ها به مصرف گلوتن، حساسیت نشان دهند. در این افراد، خوردن نان و یا خوردن غذاهایی مانند ماکارونی، می‌تواند باعث ایجاد ورم صورت شود، به‌خصوص وقتی که از خواب بیدار شوند. برای جبران چنین عوارضی، می‌توانید به مدت چند هفته، مصرف کاهو را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا به کاهش ورم صبحگاهی شما کمک کند.

شکر

نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که شیرینی‌ها خوشمزه هستند و اگر در مصرف آن‌ها احتیاط نکنیم، باعث ایجاد عوارضی خواهند شد. اما لازم است که این را بدانیم شکر سفید، یکی ازالتهاب‌آورترین موادی است که در ایجاد ورم صورت، نقش مهمی دارد. به منظور کاهش مصرف شکر سفید، می‌توانید آن را با میوه جایگزین کنید. این به شما کمک می‌کند که وقتی از خواب بیدار می‌شوید، سر حال به نظر برسید.

فلفل تند

فلفل، حاوی کپسایسین است، ترکیبی که باعث می‌شود بافت بدن شما بسوزد و ملتهب شود. از این رو مصرف زیاد از حد آن، به ویژه برای افرادی که به آن حساسیت دارند، توصیه نمی‌شود. در صورت کاهش مصرف آن، می‌توانید از ورم صورت خود جلوگیری کنید.

مصرف این غذاها به ویژه در شب توصیه می شود

در صورتی که ورم صورت شما از رژیم غذایی نادرست شما نشأت می گیرد، غذاهایی وجود دارند که می‌توانند به کاهش ورم صورت شما کمک کنند. در اینجا به برخی از این غذاها اشاره می کنم که حتی می‌توانید شب‌ها هم آن‌ها را میل کنید:

به جای غذاهای فرآوری شده از غلات کامل استفاده کنید

غلات کامل مانند نان سبوس دار و جایگزین های برنج مانند کینوا بر خلاف نان سفید و ماکارونی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. بنابراین اگر در وعده صبحانه، نان تست یکی از انتخاب‌های شما است، به جای نان سفید، نان سبوس دار را انتخاب کنید.

وقتی کربوهیدرات‌هایی را که غنی از مواد مغذی و فیبر هستند را به کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده اضافه می‌کنید، به مبارزه با التهاب کمک می‌کند. در نتیجه در کاهش ورم صورت شما تأثیر زیادی دارند.

هیدراته بمانید

نوشیدن آب و ورم صورت
نوشیدن آب و هیدراته نگه داشتن بدن، از ورم صورت جلوگیری می‌کند.

هیدراته ماندن در طول روز و شب می‌تواند به کاهش احتباس آب، نفخ معده و همچنین احتمال پف کردن صورت کمک کند. اگر عادت به نوشیدن آب ندارید، کنار میز کار خود یا در کیف، یک بطری آب قابل‌حمل قرار دهید. این باعث می‌شود تا با هر بار نگاه کردن به بطری آب، نوشیدن آب برای شما یادآوری شود.

در میان وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید

میوه‌ها و سبزیجات دارای بالاترین منابع فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، در عین حال که چربی و سدیم کمی دارند. از سوی دیگر، بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات دارای محتوای آب بالایی هستند. این به بدن شما کمک می‌کند تا به اندازه کافی هیدراته بماند و ورم صورت را کاهش دهد. از آنجایی که با مصرف فیبر به شما احساس سیری دست می‌دهد، از پرخوری نیز جلوگیری می‌کند.

غذاها و نوشیدنی های پروبیوتیک را امتحان کنید

غذاها و نوشیدنی‌های حاوی پروبیوتیک، به هضم بهتر غذا و در نتیجه کاهش ورم صورت شما کمک می‌کند. این ترکیب، باکتری‌های مفید یا همان پروبیوتیک‌ها را در روده شما افزایش می‌دهد. برخی محصولاتی که حاوی پروبیوتیک هستند، عبارت است از: کفیر، کامبوچا، کلم‌ترش و ناتو (یک غذای سنتی ژاپنی).

سؤالات متداول

چرا صورت ما ورم می‌کند؟

عواملی که در ورم صورت مؤثر هستند، شامل: رژیم غذایی نادرست، سینوزیت، کم‌کاری تیروئید، بینی شکسته، عفونت دندان، سلولیتیس، آنژیوادم، حساسیت، سندرم ورید اجوف فوقانی، ملتحمه آلرژیک، حساسیت به دارو، سندرم کوشینگ، آفتاب‌سوختگی، آنافیلاکسی، پره‌اکلامپسی.

چگونه می‌توانیم از ورم صورت جلوگیری کنیم؟

داشتن عادات سالم، قراردادن کمپرس سرد بر روی ناحیه ورم کرده، خواب کافی، پرهیز از غذاهای پرنمک، داشتن تحرک کافی، هیدراته ماندن بدن، مصرف سبزیجات، درمان آلرژی

برای درمان ورم صورت به چه محصولات و داروهایی نیاز داریم؟

در صورتی که ورم صورت ناشی از بیماری نباشد، می‌توان از ابزارهای ماساژ برای کاهش ورم صورت و یا کمپرس‌های سرد، استفاده کرد. در مواقعی که ورم صورت علت زمینه‌ای خاص دارد و با روش‌های خانگی درمان نمی‌شود، مصرف یک سری کرم‌های موضعی و دیگر داروهای ضدالتهابی توصیه می‌شود. اما قبل از مصرف هر گونه دارو، ابتدا باید علت ورم صورت شما توسط پزشک بررسی شود، آنگاه داروهای موردنیاز برای شما تجویز گردد.

مصرف کدام موادغذایی به افزایش ورم صورت کمک می‌کنند؟

فست‌فود، برخی از سبزیجات مانند گوجه‌فرنگی و بادمجان که ممکن است برای بعضی از افراد حساسیت‌زا باشند، موادغذایی کنسرو شده، شکر، لبنیات در صورت داشتن حساسیت غذایی، فلفل تند