زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت از نظر خریداران و دندانپزشکان

تیم تحریریه مو تن رو
4,558
7 دقیقه
بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت از نظر خریداران و دندانپزشکان

یکی از روش‌های زیبایی پرطرفدار برای ترمیم دندان و اصلاح طرح لبخند، کامپوزیت است؛ دلیل اصلی محبوبیت این روش به هزینه بسیار پایین و ترمیم یکروزه دندان‌ها برمی‌گردد. اما متاسفانه دوام و ماندگاری کامپوزیت دندان، چندان بالا نبوده و باید با رعایت بهداشت دهان و دندان عمر آن را افزایش داد. پس اگر دندان‌های خود را کامپوزیت کرده‌اید، باید مشخصات بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت را دانسته و گزینه‌ای مناسب را انتخاب کنید.

کامپوزیت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

کامپوزیت، یک روش ساده و مقرون‌به‌صرفه برای ترمیم و حل مشکلات زیبایی دندان بوده و فقط در یک جلسه سی الی شصت دقیقه‌ای انجام می‌شود. این روش زیبایی برای درمان صدمات ‌ناشی از پوسیدگی، لب‌پر شدن، تغییر رنگ و اصلاح ارتفاع دندان به کار می‌رود.

کامپوزیت در اصل نوعی ماده رزینی خمیری شکل است که لایه‌های مختلفی از آن توسط دندان پزشک، مستقیما روی دندان قرار می‌گیرد. دندان پزشک مانند یک مجسمه‌ساز به این لایه‌ها، فرم و حالت داده و هر لایه را با نور دستگاه لایت کیور، روی دندان سفت می‌کند. این روش کم‌تهاجمی، سریع و بدون درد بوده و نیازی به بیهوشی زیبا‌جو نیست. به عبارتی روش کمپوزیت ونیر تنها ظاهر دندان‌ها را اصلاح کرده و با حداقل تراش ممکن انجام می‌شود.

اهمیت مسواک زدن بعد از کامپوزیت دندان

امروزه کامپوزیت‌ها کیفیت بالایی داشته و در برابر عوامل آسیب‌زا از دوام زیادی برخوردار هستند. بسیاری از افراد بعد از کامپوزیت دندان، توجه مناسبی به بهداشت دهان و دندان نداشته و اقدامات مراقبتی لازم را انجام نمی‌دهند. اما ساده‌ترین امور مثل خوردن و نوشیدن برخی از مواد غذایی مثل چای و شکلات و استعمال دخانیات، می‌تواند باعث لک و تغییر رنگ کامپوزیت دندان شود.

این موضوع اهمیت استفاده از خمیردندان و مسواک زدن کامپوزیت را به ما یادآوری می‌کند. البته فراموش نکنید که نوع خمیر دندان انتخابی شما هم می‌تواند به مواد و ساختار روکش کمپوزیت آسیب زده و از عمر آن بکاهد.  

مسواک زدن به دندان
مسواک زدن به دندان

ویژگی بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت

هر خمیردندانی فرمولاسیون مخصوص به خود را داشته و می‌تواند، تاثیری مثبت یا منفی بر روکش کامپوزیت بگذارد. در اثر انتخاب خمیردندان اشتباه، احتمال شکستگی و زرد شدن کامپوزیت دندان وجود خواهد داشت. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید با ویژگی‌های بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت آشنا شوید:

   خمیر دندان مواد ساینده نداشته باشد

در ساختار بسیاری از خمیردندان‌ها مثل خمیر دندان زغالی، مواد ساینده‌ای مثل جوش‌شیرین وجود دارد‌. این مواد ساینده روی دندان‌های طبیعی شما تاثیر مفیدی داشته و می‌تواندجرم‌های تشکیل‌شده روی پلاک و مینا را از بین‌ ببرد؛ اما در عین حال این مواد ساینده می‌توانند، یک ترکیب بسیار مخرب برای روکش کامپوزیت دندان باشند. برای درک این تاثیر مخرب، مواد ساینده را مثل یک کاغذ سمباده دانه ریز در نظر بگیرید که روی دندان شما کشیده شده و کامپوزیت را خراش می‌دهد. ترک و خراش‌های ایجاد شده روی روکش، باعث جمع شدن ذرات مواد غذایی در آن‌ها و در نهایت لک شدن کامپوزیت می‌شود.

  خاصیت سفید‌کنندگی نداشته باشد

خمیر دندان‌های سفید کننده در ساختار خود پراکسید هیدروژن، جوش‌شیرین و سدیم‌کربنات دارند. وقتی که روکش کامپوزیت در معرض پراکسید هیدروژن قرار می‌گیرد، بافت مقاوم و محکم خود را از دست داده و سریعا فرسوده می‌شود. ضمن اینکه خمیردندان سفید‌کننده، تنها روی دندان طبیعی اثر گذاشته و باعث درخشندگی و سفید شدن روکش کامپوزیت نمی‌شود.

خمیر دندان مخصوص کامپوزیت از نظر دندانپزشکان

پس از کاشت کامپوزیت دندان، متخصص به شما توصیه‌ می‌کند، برای مراقبت و ماندگاری کامپوزیت از خمیردندان‌های ژله‌ای استفاده کنید. چرا که در ساختار این نوع از خمیر دندان‌ها، هیچ ماده حساسیت‌زا و ساینده‌ای وجود ندارد؛ در نظر بسیاری از دندانپزشکان، خمیردندان‌ژله‌ای بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت محسوب می‌شود، اما می‌توان در کنار آن از خمیردندان‌های ضدحساسیت یا حاوی فلوراید نیز استفاده کرد.

زیبا‌جویان چند روز یا چند هفته پس از کامپوزیت، حساسیت‌ و ناراحتی‌هایی موقتی در دندان‌های خود احساس خواهند کرد. در چنین شرایطی استفاده از یک خمیر دندان ضد‌حساسیت، علاوه‌بر کاهش عوارض موقتی کامپوزیت، باعث افزایش ماندگاری آن نیز خواهد شد.

بهترین مارک خمیر دندان برای کامپوزیت از نظر مصرف‌کنندگان

با انتخاب خمیردندان مناسب از روکش کامپوزیت خود در برابر تغییر رنگ و ترک محافظت کرده و عمر مفید آن‌‌ها را افزایش می‌دهید. البته در کنار خمیردندان، استفاده از دهان‌شویه و نخ‌دندان هم می‌تواند باعث افزایش عمر مفید کامپوزیت شود. در ادامه شما را با بهترین مارک خمیردندان برای کامپوزیت دندان از نظر مصرف‌کنندگان آشنا خواهیم کرد:

1.       خمیر دندان سنسوداین (Sensodyne)

بدون شک برند سنسوداین در صدر فهرست بهترین مارک خمیردندان برای کامپوزیت قرار می‌گیرد. این برند بیشتر برای عرضه خمیردندان‌های ضد حساسیت شناخته شده و به نسبت حجم و کیفیت بالایی که دارد از قیمت مناسبی هم برخوردارست. 

2.       خمیر دندان کلگیت (Colgate) مدل Max Fresh

برند کلگیت سال‌ها در زمینه تولید محصولات بهداشت شخصی فعالیت کرده و در نظر خریداران از بهترین مارک‌های خمیردندان محسوب می‌شود. برند کلگیت بسته به نیاز و مشکل‌های دندان، مدل‌های مختلفی از خمیردندان را تولید کرده است. در حال حاضر پرفروش‌ترین خمیر دندان این برند، مدل Max Fresh با رایحه نعناست که حاوی فلوراید بوده و از کامپوزیت دربرابر فرسایش محافظت می‌کند.

3.       خمیر دندان اورال بی (Oral-B)

از خمیر دندان‌های برند اورال بی، بیشتر برای رفع حساسیت و درمان بیماری‌های لثه‌ای استفاده می‌شود. اغلب محصولات این برند خاصیت ضدباکتریایی داشته و مانع از پوسیدگی دندان می‌شوند.

4.       خمیر دندان مریدنت (Merident)

خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس برند مریدنت، برای روکش کامپوزیت گزینه‌ای مناسب است. پتاسیم موجود در ساختار این خمیردندان‌ها، احساس شوک ناگهانی در دندان‌ها هنگام خوردن غذای سرد یا گرم را کاهش می‌دهد. ویتامین E به کار رفته در فرمولاسیون این محصول با کاهش حساسیت‌های دندانی، موجب درمان التهاب لثه خواهد شد. خمیر دندان کامل مریدنت مدل ژله‌ای با رایحه دارچین با خاصیت ضدپوسیدگی از بهترین خمیردندان‌ها برای کامپوزیت است. این خمیردندان با فرمولاسیون خاص خود موجب کاهش التهاب و تشکیل جرم می‌شود.

معرفی بهترین مسواک برای دندان های کامپوزیت

علاوه‌بر انتخاب بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت، باید در خرید مسواک نیز دقت کنید. مسواک‌هایی با فرچه‌ سفت و سخت علاوه‌بر زخم کردن لثه، بر روکش کامپوزیت نیز خش و ترک می‌اندازند. پس از مسواک‌هایی با سری کوچک و فرچه‌ای نرم استفاده کنید تا همه نقاط دهان به سادگی و بدون آسیب تمیز شوند.

راه‌هایی برای افزایش طول عمر و ماندگاری کامپوزیت

کامپوزیت به طور میانگین در حدود 5 سال دوام دارد؛ اما با رعایت بهداشت شخصی و برخی اصول مراقبتی ساده، می‌توان دوام و ماندگاری آن را افزایش داد.  

  • تا 48 ساعت پس از نصب کامپوزیت از خوردن و نوشیدنی‌های رنگی مثل چای یا قهوه پرهیز کنید.
  • از رعایت بهداشت دهان و دندان غافل نشوید؛ شما باید حداقل 2 بار در روز مسواک زده و به طور روزانه از نخ دندان استفاده کنید.
  • بهتر است هر 6 ماه یکبار برای چکاپ وضعیت کامپوزیت به مطب دندان‌پزشکی مراجعه کنید.
  • استعمال دخانیات، کامپوزیت را زرد کرده و در مدت کوتاهی آن را از بین می‌برد. پس اگر این روش زیبایی را برای دندان‌های خود انتخاب می‌کنید، باید مصرف دخانیات را کنار بگذارید.
  • تا حد امکان از مصرف شیرینی‌ها و غذا‌های دارای نشاسته اجتناب کنید؛ این خوراکی‌ها روی سطح PH طبیعی دهان شما تاثیر گذاشته و باعث افزایش تولید باکتری‌های دهانی می‌شوند. این نوع از باکتری‌ها می‌توانند باعث ایجاد لک و شکستگی‌های ریز روی کامپوزیت شوند.

انتخاب خمیر دندان مخصوص برای کامپوزیت

در این مقاله شما را به طور کلی با بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت آشنا کردیم. اگر دوست دارید مناسب‌ترین نوع خمیردندان با کامپوزیت را انتخاب کنید، حتما از پزشک خود در اینباره سوال و به توصیه‌های ایشان عمل کنید. حالا شما به ما بگویید که چه تجربه درباره کامپوزیت و نحوه مراقبت از آن دارید؟ تجربه یا سوال خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید؛ همکاران ما به سرعت پاسخگوی شما خواهند بود.