زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

روتین پوستی کودک؛ مراقبت ها و حمام کردن

wordcamp
390
8 دقیقه
روتین پوستی کودک؛ مراقبت ها و حمام کردن

بعد از نه ماه انتظار، فرزندتان به دنیا آمده و حالا میان بازوان شما خوابیده است. می‌دانیم که اطمینان پیدا کردن از وضعیت سلامت نوزاد و رسیدگی به بهداشت و تغذیه او بسیار مهم است. اما مورد دیگری که به همان میزان مهم است، رسیدگی و مراقبت از پوست اوست. از همان ابتدای تولد، باید به فکر یک روتین پوستی کودک باشید که از ایجاد آسیب‌ها و بیماری‌های پوستی جلوگیری کند.

نوزادان و کودکان پوست لطیف و حساسی دارند و بیش‌تر از افراد بزرگسال به مراقبت و نگهداری نیاز دارند. در ادامه این مطلب، روش‌هایی برای مراقبت از پوست کودک آورده‌ایم.

روتین پوستی کودک: ماساژ دادن

ارتباط فیزیکی بین کودک و والدین از بهترین راه‌های آرام کردن کودک است. برای همین است که موقع گریه کردن، بعد از کابوس دیدن، به هنگام درد و بیماری و … کودکان به آغوش پدر و مادرشان پناه می‌برند. می‌توانید با ماساژ دادن کودک هم به او احساس امنیت و آرامش بدهید، هم مراقب سلامت پوست او باشید.

برای ماساژ دادن کودک، مقداری از روغن را روی پوست خودتان بزنید تا با دمای بدن‌تان نرم شود. سپس به آرامی و نرمی، پوست کودک را ماساژ دهید. حواستان باشد که انگشتر به دست نداشته باشید. گزینه‌هایی برای ماساژ دادن کودک:

روتین پوستی کودک: حمام کردن

اگر می‌خواهید روتین پوستی کودک را به شکل سالم دنبال کنید، از میل بیش از اندازه برای حمام کردن کودک دوری کنید. درست است که همه ما به نظافت خود و فرزندان‌مان اهمیت می‌دهیم اما باید تعادل را حفظ کنیم. حمام کردن بیش از حد معمول، باعث آسیب پوستی به کودک خواهد شد. تا قبل از یک سالگی، حمام کردن بیش‌ از سه بار در هفته باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست کودک که نقش محافظتی دارد می‌شود‌. این اتفاق ممکن است در ادامه فرزندتان را با خشکی پوست و اگزما روبه‌رو کند‌. برای آشنایی بیش‌تر‌ با روتین پوستی کودک در حمام، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

  • کودک را با لیف‌های اسفنجی و نرم بشویید.
  • حواس‌تان به پوست حساس کودک و دمای آب باشد. از آب ولرم برای شستشوی کودک استفاده کنید.
  • برای این‌که نوزاد از دست‌تان لیز نخورد، یک حوله خیس را روی پاهایتان قرار دهید و کودک را روی آن بگذارید.
  • از شامپوهای ضدسوزش چشم استفاده کنید.
  • دست‌تان را روی پیشانی کودک قرار دهید تا شامپو و آب وارد چشمانش نشوند. اگر از تل‌های مخصوص حمام استفاده کنید کارتان راحت‌تر است.
  • حوله نرم و لطیفی برای کودک انتخاب کنید و از قبل آن را گرم کنید.
حمام کردن کودک، از نکات مهم روتین پوستی کودک
حمام کردن کودک، از مهم‌ترین نکات روتین پوستی کودک

روتین پوستی کودک: پوشک

ممکن است کودکان در اثر استفاده از پوشک دچار خارش، سوزش یا جوش‌های آزاردهنده شوند. عموما به علت تنگی و خیس بودن پوشک، این اتفاق می‌افتد. اگر پوست کودک بعد از استحمام به خوبی خشک نشود، سوزش و خارش ناشی از پوشیدن پوشک شدت پیدا می‌کند.

در برخی موارد، این سوزش، خارش و جوش‌ها به علت وجود عفونت یا قارچ‌های پوستی رخ می‌دهند. در این صورت لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. در ادامه، درمان‌های ساده خانگی را برای پیشگیری و درمان ناراحتی‌های پوشکی را بررسی می‌کنیم.

عوض کردن پوشک

پوشک کودک را بلافاصله پس از دستشویی کردن کودک تعویض کنید. پس از تعویض، بدن کودک را با آب ولرم و شوینده‌های مخصوص کودک بشویید. از شوینده‌های عطری و قوی استفاده نکنید.

خشک کردن کودک

تا جایی که می‌توانید، برای خشک کردن کودک از دستمال توالت استفاده نکنید. الکل و مواد عطری موجود در دستمال‌های توالت برای پوست کودکان مناسب نیستند. سعی کنید از حوله مخصوص و لطیف برای خشک کردن کودک استفاده کنید. حوله را روی بدن کودک نکشید. با ضربه‌های کوتاه و آرام، رطوبت روی پوست کودک را بگیرید.

قبل از پوشک کردن مجدد، اجازه دهید که برای چند دقیقه پوست کودک هوا بخورد.

سوختگی پوست کودک

سوختگی پوست در اثر پوشک از مشکلات شایع پوستی میان کودکان است. برای برطرف کردن این مشکل، از کرم سوختگی کودک یا پماد زینک‌اکساید استفاده کنید. همچنین، به پوست اجازه نفس کشیدن بدهید تا سوختگی با سرعت بیش‌تر‌ی درمان شود‌.

روتین پوستی کودک در فصول سرد

در فصل‌های پاییز و زمستان، به علت سرد و خشک شدن هوا، مشکلات پوستی با شدت بیش‌تری رخ می‌دهند. برای جلوگیری از این اتفاق، موارد زیر را رعایت کنید و لذت کافی را از فصول سرد سال ببرید.

استفاده از کرم مرطوب کننده

با استفاده مرتب از کرم مرطوب‌کننده، رطوبت پوست را حفظ کنید.با این کار ساده، از ترک خوردن، پوسته‌پوسته شدن و خشک شدن پوست نوزادان و کودکان جلوگیری کنید.

استفاده مرتب از ضد آفتاب

بر خلاف تصور عموم، در زمستان هم باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. برای داشتن یک روتین پوستی کودک ایمن، از ضد آفتاب‌هایی که اس‌پی‌اف ۱۵ تا ۳۰ دارند برای کودکان و نوزادان استفاده کنید.

دما و هوای خانه

از دیگر نکات مهم، هوا و دمای خانه در فصول سرد است. لازم است که هوای خانه به حد مطلوب گرم باشد. در صورت امکان، از دستگاه بخور مخصوص فصل زمستان برای جلوگیری از خشک و سنگین شدن هوای خانه استفاده کنید.

حواستان به ناخن ها باشد!

گرچه ناخن‌های نوزادان و کودکان کوچک و نازک هستند، اما می‌توانند آسیب‌زا باشند. از نکات خیلی ساده و ابتدایی روتین پوستی کودک، کوتاه کردن ناخن‌هاست. به صورت مرتب ناخن‌ها را کوتاه کنید تا از ایجاد زخم جلوگیری کنید. بهتر است این کار را هنگامی که کودک خواب است انجام دهید.

اگر استفاده از ناخن‌گیر برایتان دشوار است، می‌توانید از سوهان ناخن‌های غیرفلزی برای کوتاه و مرتب کردن ناخن‌ها استفاده کنید‌‌.

ترفندهای جلوگیری از اگزما و خشکی پوست کودک

اگزما و خشکی پوست از مشکلات نسبتا شایع میان کودکان است. اگر خشکی و اگزما شدید باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. اما ما برای شما ترفندهایی را لیست کرده‌ایم که با رعایت آن‌ها از ایجاد خشکی و اگزما جلوگیری کنید و در صورت وجود، این مشکل را بهبود ببخشید.

کاهش مصرف صابون

تا جایی که می‌توانید، مصرف صابون را به حداقل برسانید و به طور کلی، از صابون‌های عطری استفاده نکنید. همچنین، سعی کنید حمام کردن کودک بیش‌ از حد طولانی نشود.

استفاده از پماد و روغن کودک

پماد و کرم‌ها در صورتی که به تجویز پزشک باشند، کمک بزرگی به بهبود مشکلات پوستی کودک می‌کنند. اما باید به شیوه درست از آن‌ها استفاده کنید. اگر کودک‌تان به خشکی پوست دچار است، با خیال راحت از پماد یا روغن‌های درمانی استفاده کنید. نکته این است که تنها باید در محل خشکی از پماد استفاده کنید نه تمامی بدن‌.

جنس لباس کودک

انتخاب لباس کودک اهمیت بسیار زیادی دارد. مهم‌ترین معیار انتخاب لباس کودک، جنس آن است. لباس‌هایی که از الیاف مصنوعی و پلاستیکی ساخته شده‌اند می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد مشکلات پوستی شوند. برای دنبال کردن یک روتین پوستی کودک، لازم است که از لباس‌هایی با جنس نخ یا پنبه برای پوشاندن کودک استفاده کنید.

شستشوی ملحفه‌ کودک

حداقل ماهی یک بار ملحفه‌های کودکان را به صورت جداگانه شستشو دهید. برای شستشوی ملحفه و روبالشتی‌های کودک از نرم‌کننده مخصوص کودک و مواد غیرعطری استفاده کنید. پس از شستشو، حوله‌ها، ملحفه‌ها، لباس‌ها و … را زیر نور مستقیم آفتاب خشک کنید.

شستشوی لباس کودک پیش از استفاده

از دیگر موارد مهم برای روتین پوستی کودک، شستن لباس‌های او پیش از استفاده است. حتما لباس‌های نوزادان را قبل از استفاده با پودر لباس‌شویی مخصوص کودک بشویید. برای شستشوی لباس کودک از محصولاتی که عطری نیستند استفاده کنید تا ریسک ابتلا به حساسیت‌های پوستی را کاهش دهید.

بهتر است لباس‌ها، حوله‌ها و ملحفه‌های نوزادان به صورت جداگانه از لباس‌های سایر اعضای خانواده شسته شوند.

لباس‌های کودکانه
جنس لباس کودک ارتباط مستقیمی با سلامت پوست او دارد. سعی کنید همیشه لباس‌های نخی یا پنبه‌ای را انتخاب کنید.

سوالات متداول

استفاده کردن از پودر بچه خوب است؟

سال‌های زیادی پودر بچه به عنوان روشی برای جلوگیری از ایجاد سوختگی پا و جوش‌های ناشی از پوشک توصیه می‌شد. اما مدتی است که متخصصان ادعا می‌کنند پودر بچه با بستن منافذ پوستی، راه نفس کشیدن پوست را می‌بنند و ممکن است مشکل‌آفرین شود. برای استفاده از پودر بچه، حتما با پزشک معتمدتان مشورت کنید.

چه مدت زمانی برای حمام کردن یک نوزاد کافی و مناسب است؟

بین پنج تا ده دقیقه مناسب‌ترین حالت است. هرچه زمان صرف شده در حمام کوتاه‌تر باشد، روتین پوستی کودک شما سالم‌تر است. یادتان نرود که حتما از آب ولرم برای شستشوی کودک استفاده کنید.