زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

زیباترین طرح‌ های حنا روی دست

wordcamp
1,577
14 دقیقه
زیباترین طرح‌ های حنا روی دست

استفاده از حنا برای ایجاد طرح و مدل تزئینی بر روی پوست یکی از راهکار‌های زیباسازی موقت پوست است. استفاده از حنا در فرهنگ سرزمین‌های شرقی سابقه‌ای ۵ هزار ساله دارد و علاوه‌بر کشور‌هایی مانند هند و پاکستان در استان‌های جنوبی کشور ما مانند بندرعباس و سیستان و بلوچستان نیز مورد استفاده قرارگرفته و می‌گیرد. بااین‌وجود امروزه استفاده از حنا برای تزئین پوست را نمی‌توان تنها به این مناطق محدود دانست؛ چراکه محبوبیت استفاده از حنا برای ایجاد طرح‌های مختلف بر روی پوست در بسیاری از جوامع افزایش یافته‌است.

در بلاگ موتن رو مقاله ای با عنوان خواص حنا برای مو را در اختیار شما قرار داده ایم.

ممکن است با طرح‌های جدید و خلاقانه‌ای که با استفاده از حنای بر روی پوست به عنوان تاتو حنا یا خالکوبی غیردائم ایجاد می‌شود، آشنا باشید. محبوبیت استفاده از این روش در کشور ما به‌اندازه‌ای است که یکی از مهم‌ترین مراسم در فرهنگ ما به حنابندان شهرت یافته‌است. در باور بسیاری از اقوام مناطق شرقی دنیا ایجاد نقش‌ونگار بر روی پوست با استفاده از حنا نمادی از خوش‌شانسی و اقبال بلند را نشان می‌دهد. در ادامه انواع طرح‌های مدرن و محبوب حنا برای طراحی پوست را معرفی می‌کنیم و دستور تهیه خمیر حنا در منزل را آموزش می‌دهیم. علاوه‌براین روش‌های مناسب به‌منظور کمک به افزایش ماندگاری حنا بر روی پوست و راهکار‌های ساده برای پاک کردن حنا نیز در این مطلب ارائه شده است.

شیوه تهیه حنا

باوجوداین‌که امروزه بسیاری از علاقه‌مندان به طراحی با حنا، حنای موردنیاز برای ایجاد طرح‌های مختلف بر روی پوست را به‌صورت آماده تهیه می‌کنند، اما می‌توان با آماده کردن مواد مختلف، این حنا را در منزل نیز فراهم کرد. حنا‌ی طراحی آماده در بسته‌های مخروطی و قیف مانند بسته‌بندی شده و به فروش می‌رسد. این بسته‌بندی کمک می‌کند کاربرد و شیوه استفاده از حنا برای طراحی پوست راحت‌تر باشد و بتوان میزان حنای خروجی از بسته را تنظیم کرد.

در برخی مناطق روستایی مانند روستاهایی از کشور هند و پاکستان برای تهیه حنا از برگ‌های تازه و جوان حنا استفاده می‌شود. این برگ‌ها با آسیاب دستی کوبیده و نرم می‌شوند و سپس با روغن‌های مخصوص مخلوط شده و ترکیبی جدید تشکیل می‌دهند. حنا‌هایی که به شکل آماده خریداری می‌شوند تصفیه‌شده و استاندارد هستند، اما حناهایی که از ترکیب برگ حنا و روغن مهیا می‌شوند به اندازه حناهای آماده بهداشتی نیستند؛ با‌این‌وجود حناهایی که به شکل طبیعی از برگ و روغن فراهم می‌شوند کیفیت و مرغوبیت بالاتری دارند و رنگ تیره‌تری را روی پوست ایجاد می‌کنند.

حنا در انواع رنگ‌دار و بی‌رنگ تهیه شده و به فروش می‌رسد. برای این‌که بتوانید خمیر حنا را آماده کنید لازم است به میزان کافی پودر حنا رنگ‌دار خریداری کنید. این پودر حنا را می‌توانید از عطاری‌ها نیز تهیه کنید. سپس لازم است جهت آماده کردن خمیر حنای خانگی مطابق فرایند زیر عمل کنید.

طرز تهیه خمیر حنا در منزل

چنانچه مایل به اجرای زیباترین طرح های حنا روی پوست هستید و می‌خواهید این کار را در منزل انجام دهید، می‌توانید خمیر حنا را به‌این‌ترتیب در منزل درست کنید:

مرحله اول درست کردن حنا در منزل

یک ظرف تمیز با ابعاد مناسب آماده کنید و یک‌چهارم فنجان پودر حنا را داخل ظرف الک کنید. برای این‌که قابلیت چسبندگی خمیر حنا بیشتر شود و حنا بهتر به پوستتان بچسبد و بعد از خشک شدن به راحتی از پوست جدا نشود، لازم است ۲ قاشق چای‌خوری شکر را به پودر حنا الک شده بیفزایید. ساکارز مصنوعی در شکر احتمال ایجاد حساسیت پوستی را بالا می‌برد. به‌همین‌دلیل می‌توانید از شکر فاقد فروکتوز برای تهیه خمیر حنا استفاده کنید تا رنگ و ماندگاری حنا روی پوست افزایش یابد.

مرحله دوم تهیه حنا در منزل

برای‌این‌که رنگ حنا باز شده و میزان رنگ‌دهی آن به پوست بیشتر شود در این مرحله ۲ قاشق چای‌خوری اسانس به محتویات ظرف خود اضافه کنید. انتخاب اسانس مطابق‌میل شما است و می‌توانید از اسانس اکالیپتوس، اسطوخودوس یا درخت چای برای این کار استفاده نمایید. بعد از افزودن اسانس نیز به یک پیمانه از آب‌ مقطر یا آب لیموترش نیاز دارید که باید تنها یک مورد را انتخاب کرده و به دیگر مواد موجود در ظرف بیفزایید.

مرحله سوم درست کردن حنا در خانه

در مرحله بعدی باید از همزن برقی، همزن دستی یا یک چنگال برای ترکیب مواد استفاده کنید و مواد موجود در ظرف را خیلی خوب به هم بزنید تا یکدست شوند.

مرحله چهارم تهیه حنا در منزل

بعد از این‌که بافتی نرم و یکدست از خمیر حنا تهیه شد لازم است از میزان قوام و چسبندگی آن اطمینان حاصل کنید. برای آزمایش این ویژگی مقداری از خمیر حنا را داخل کاسه‌ای کوچک از آب بریزید. چنانچه مقدار خمیر موردنظر بر روی آب شناور شود قوام آن مورد تایید است و اگر حنا خیلی رقیق باشد باید به ترکیب خمیر، مقداری پودر حنا اضافه کنید تا مخلوطتان سفت‌تر و خمیری‌تر شود. چنانچه خمیر حنا بیش‌ازحد سفت و غلیظ باشد نیز باید مقداری آبلیمو یا آب مقطر به ترکیبات خمیر بیفزایید.

مرحله پنجم آماده سازی حنا

وقتی خمیر حنا با غلظت و قوام مناسب تهیه شد سر ظرف را با سلفون بپوشانیم آن را در محیطی گرم قرار دهید تا رنگ حنا بیشتر و بهتر آزاد شود. درصورتی‌که برای رقیق کردن خمیر از آبلیمو استفاده کرده‌باشید ترکیب شما برای رنگ‌دهی مناسب به یک شبانه‌روز زمان نیاز دارد اما استفاده از آب مقطر در این مخلوط باعث می‌شود حنا بین ۳ تا ۶ ساعت به‌طور مناسب رنگ دهد.

مرحله ششم تهیه حنا در منزل

پس از گذشت زمان تعیین‌شده نوبت آن است که خمیر حنا را بررسی کنید. به‌این‌منظور باید مقدار اندکی از خمیر آماده‌ شده را روی پوستتان قرار دهید و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا مقدار رنگ‌دهی حنا مشخص شود. چنانچه پوستتان نارنجی و تیره شد، خمیر آماده شده‌است، اما اگر حنا کمرنگ باشد باید مدت‌زمان بیشتری را برای آماده شدن خمیر منتظر بمانید.

مرحله هفتم تهیه حنا در خانه

در مرحله بعد لازم است خمیر آماده‌ شده را از صافی رد کنید تا تکه‌ها و گلوله‌های پودر حنا یا سایر ناخالصی‌های مواد ترکیب‌شده از خمیر جدا شوند. استفاده از الک پارچه‌ای بهترین گزینه برای صاف و یکدست کردن خمیر حنا است. برای این کار لازم است خمیر را داخل پارچه بریزید و آن را صاف کنید. بعد از صاف کردن حنا، آن را داخل بسته‌بندی مخروطی یا قیف‌مانند بریزید.

توجه کنید که رنگ استاندارد حنا، قهوه‌ای تیره یا نارنجی پررنگ است. بنابراین حنا‌های آماده که با نام حنا سیاه یا حنا سفید عرضه می‌شوند در ساختار خود، به مقدار مشخصی با مواد شیمیایی مضر ترکیب شده‌اند. درنتیجه استفاده از آن‌ها احتمال ایجاد واکنش‌های آلرژیک در پوست را افزایش می‌دهد.

انواع حنا برای طراحی روی دست

حناهایی که برای طراحی روی دست مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای انواع مختلفی هستند:

  • حنا معمولی
  • حنا سیاه
  • حنا سفید
  • حنا شرابی

همان‌طور که اشاره شد حنای آماده، حاوی مقادیری از مواد شیمیایی و مضر است که ممکن است باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی شود. به‌همین‌دلیل بهتر است حنای مورد نیاز برای طراحی روی پوست را به شکل طبیعی و مطابق مراحل توضیح داده‌ شده در خانه آماده کنید. در حنای سیاه آماده از مقادیر بالایی مواد  شیمیایی به نام پارافنیلین دی آمین یا به اختصار PPD استفاده شده است. این ترکیبات در ساخت بعضی رنگ مو‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما مقدار استفاده از آن‌ها در حنای سیاه بیشتر است.

حناهایی که از مقادیر بالای PPD ساخته شده‌باشند، باعث ایجاد آلرژی شدید پوستی، خارش، سوزش، التهاب و تورم خواهند شد. درنتیجه بهتر است از حنای سیاه برای طراحی پوست استفاده نکنید. حنای سفید را نمی‌توان نوعی حنای واقعی در نظر گرفت. حنای سفید در واقع نوعی رنگ بدن است که منجر به سفید شدن پوست می‌شود و بر روی پوست‌هایی که رنگ تیره‌تری دارند جذابیت بیشتری ایجاد می‌کنند. این ماده نسبت به حنای طبیعی ماندگاری کمتری روی پوست دارد و پس از چند مرتبه شستشو و تماس پوست با آب پاک می‌شود.

طرح ‌های محبوب حنا

به کمک حنا می‌توان طراحی‌های مختلفی را روی پوست ایجاد کرد. محبوب‌ترین و زیباترین طرح های حنا روی دست موارد زیر هستند:

طرح چشم‌ها

یکی از طرح‌های جذاب و محبوب حنا روی دست‌، طراحی چشم روی پوست است. طرح چشم به عنوان سمبلی از محافظت فرد در مقابل افکار پلید و آرزو‌های منفی است و از این نماد می‌توان برای تزئین پوست دست و پشت گردن استفاده نمود. طراحی چشم بر روی پوست با استفاده از حنا نمونه‌ای از بهترین تتو‌های موقت است که می‌توانید آن را انتخاب کنید.

طرح پروانه

از دیگر طرح‌های پرطرفداری که با استفاده از حنا بر روی پوست ایجاد می‌شود طرح پروانه یا سنجاقک است. سنجاقک و پروانه را می‌توان نمادی از تولد تازه، تحولات درونی و دگرگونی‌های شخصیتی دانست. این نقش و نگار‌ها به عنوان سنبلی از آغاز زندگی جدید‌، خصوصا در هندوستان و در میان تازه‌عروس‌ها طرفداران پرشماری دارد. شما می‌توانید از طراحی سنجاقک و پروانه برای تزئین پشت دست‌ها استفاده کنید.

طرح نیلوفر

گل‌ها از اصلی‌ترین طرح‌های تتو موقت با حنا هستند. یکی از زیباترین و محبوب‌ترین گل‌هایی که برای طراحی با حنا انتخاب می‌شود گل نیلوفر است. این گل نمادی از طراوت و زیبایی درونی، احساسات نویدبخش و ایجاد دگرگونی برای آغازی مجدد محسوب می‌شود. زمانی که از گل نیلوفر برای ایجاد طرح با استفاده از حنا برای پوست خود بهره می‌گیرید، نشانه‌ای از وحدت معنوی را به نمایش درآورده‌اید. در میان هندو‌ها طرح گل نیلوفر مقدس و قابل ستایش است و از این طرح برای تزئین پوست کف دست یا پشت دست استفاده می‌شود.

طرح طاووس

در اکثر فرهنگ‌های ملل مختلف و خصوصا مناطق شرقی طاووس را به عنوان نمادی از ستایش و زیبایی می‌شناسند. پر‌های رنگارنگ، پر نقش‌ونگار و باشکوه این پرنده، به عنوان سمبلی از رشد، بالندگی و موفقیت معرفی می‌شود. طاووس نماد ملی کشور هند است و این پرنده در آیین هندو‌ها به عنوان علامتی برای پیوند خوردن زمین و آسمان با یکدیگر شناخته می‌شود. از طراحی طاووس با حنا برای تزئین پشت دست استفاده می‌شود.

طرح‌های پیزلی

طرح‌های پیزلی ، شکل و حالتی از میوه انبه را دارند. این طرح‌ها را می‌توان در قسمت داخل و خارج به حالت دلخواه تزئین نمود. در فرهنگ کشور هندوستان انبه را به عنوان نماد شانس و موفقیت می‌شناسند. از طرح‌های پیزلی برای ایجاد تزیینات زیبا بر روی دست و پا استفاده می‌شود و غالبا این طرح‌ها را با ظرافت و ملاحت خاصی روی پوست می‌کشند. به‌طورمعمول مادران باردار و عروس‌های جوان از طرح‌های پیزلی برای تزئین پوست دست خود استفاده می‌کنند.

راهکار‌های افزایش ماندگاری حنا روی پوست

به‌طورمعمول طرح‌های حنایی که روی پوستتان ایجاد کرده‌اید حدود یک ماه ماندگاری دارند. در اکثر موارد این طرح‌ها پس از ۳ یا ۴ هفته از بین می‌روند و ۱۰ تا ۱۵ روز بعد از طراحی کمرنگ و محو می‌شوند. در ادامه ترفندهایی را که به افزایش ماندگاری حنا روی پوست کمک می‌کنند، عنوان می‌کنیم.

جلوگیری از تماس آب با پوست

برخورد آب با پوست باعث حل شدن مواد حنا می‌شود. بنابراین بهتر است حتی‌الامکان از تماس آب با قسمت‌هایی از پوست که با حنا رنگ شده است جلوگیری کنید.

پوشش دادن حنا

بعد از اینکه کار طراحی پوستتان با حنا به پایان رسید، قسمت‌های طراحی شده پوست را با سلفون بپوشانید. با انجام این کار می‌توانید رطوبت و گرما را در این بخش‌های پوست افزایش دهید تا به این ترتیب میزان رنگ‌دهی حنا روی پوست افزایش یابد.

کمک به افزایش رطوبت پوست

یکی دیگر از راهکار‌های لازم برای افزایش دوام و ماندگاری حنا روی پوست، مرطوب نگه داشتن آن است. به این منظور لازم است پوست خود را دست‌کم سه مرتبه در طول روز با استفاده از آبرسان یا مرطوب‌کننده هیدراته نگه دارید. بی‌توجهی به استفاده از آبرسان و مرطوب‌کننده مناسب باعث خشک شدن پوست شده و حنا به راحتی از پوست جدا می‌شود.

صرف زمان برای رنگ‌دهی حنا

بعد از این‌که کار طراحی حنای پوست به پایان رسید، اجازه دهید حنا حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت روی پوستتان باقی بماند تا رنگ آن به شکل مناسب آزاد شود. این حرکت به حنا اجازه می‌دهد که پررنگ‌تر شده و رنگ بیشتری آزاد کند. افزایش رنگ‌دهی حنا روی پوست با افزایش دوام و ماندگاری آن رابطه مستقیم دارد.

جلوگیری از تماس مواد شیمیایی با پوست

برای این‌که ماندگاری حنا روی پوست بیشتر شود، باید از تماس موادی مانند لکه‌بر و سفیدکننده شیمیایی، ضدعفونی‌کننده‌ها، الکل و حتی محلول آب و نمک با پوست خود اجتناب کنید. این مواد باعث کمرنگ شدن حنا روی پوست می‌شوند و میزان دوام و ماندگاری آن را کاهش می‌دهند.

چگونه می‌توان طرح حنا را پاک کرد؟

اگر می‌خواهید طراحی حنا را پیش از این‌که این مواد خودبه‌خود و با گذشت زمان از روی پوستتان پاک شوند از بین ببرید باید از لایه‌بردار و اسکراب مناسب برای این کار استفاده کنید. چنانچه طرح و حالت حنا باب میل و سلیقه‌تان نباشد، می‌توانید از دستورالعملی که در ادامه برای تهیه لایه‌بردار مناسب ارائه می‌شود، استفاده کرده و حنا را از روی پوستتان پاک کنید. توجه داشته‌باشید که برای پاک کردن حنا از روی پوست خود نباید از مواد شیمیایی مضر استفاده کنید تا سرعت محو شدن رنگ حنا از روی پوستتان بیشتر شود.

این مواد شیمیایی علاوه‌بر ایجاد آسیب در پوست ممکن است در واکنش با مواد تشکیل‌دهنده حنا باعث به‌وجودآمدن حساسیت‌های شدید شده و به پوستتان صدمه بزند. در ادامه طرزتهیه یک لایه‌بردار موثر و خانگی را توضیح می‌دهیم که با استفاده از مواد و ترکیبات بی‌خطر آماده شده و تاثیر چشمگیری در پاک کردن سریع حنا از روی پوست دارد.

تهیه لایه بردار برای پاک کردن حنا از روی پوست

برای تهیه لایه‌بردار جهت پاک کردن حنا از روی پوست، ابتدا ظرف تمیز و مناسبی را آماده کنید و ۲ قاشق غذاخوری نمک دریا داخل آن بریزید. سپس یک فنجان روغن زیتون به نمک اضافه کرده و به‌خوبی مخلوط کنید. در ادامه یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل به محتویات ظرف بیفزایید.

در گام آخر نیز لازم است به اندازه یک قاشق غذاخوری از اسکراب بدن به مابقی ترکیبات اضافه کنید و آن‌ها را خیلی خوب هم بزنید. وقتی مخلوط داخل ظرف به بافتی یکدست رسید لایه‌بردار آماده است. برای این‌که بتوانید آثار حنا را به سریع‌ترین شکل ممکن از روی پوستتان پاکسازی کنید، لازم است روزانه ۲ تا ۳ مرتبه لایه بردار را مورد استفاده قرار دهید. به این منظور می‌توانید پارچه‌ای تمیز را به ترکیب لایه‌بردار آغشته کرده، آن را روی پوست خود بکشید و سپس آبکشی کنید.

نتیجهگیری

استفاده از حنا برای تزئین پوست، یکی از روش‌های محبوب و پرطرفدار است که به عنوان تتو موقت با صرف هزینه کمتر انجام شده و ضرری برای سلامت پوست نخواهد داشت. خمیر حنایی که جهت ایجاد نقش‌ونگار‌هایی دلخواه برای پوست خود از آن استفاده می‌کنید را می‌توان هم به صورت آماده خریداری کرد و هم در خانه با استفاده از ترکیبات گیاهی مهیا نمود.

در این مقاله مراحل تهیه حنای خانگی برای تزئین پوست به ترتیب معرفی شد. علاوه‌براین شما را با انواع طرح‌های رایج استفاده از حنا آشنا کرده و روش‌های ماندگاری رنگ حنا روی پوست را نیز به‌طورکامل توضیح دادیم. شما نیز می‌توانید به جای استفاده از حنای آماده برای تزئین پوست خود، از مراحل آماده کردن حنای خانگی لذت ببرید.