زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

لیزر موهای زائد بدن را بهتر بشناسید

تیم تحریریه مو تن رو
468
7 دقیقه
لیزر موهای زائد بدن را بهتر بشناسید

رفع موهای زائد یکی از بزرگ ترین دغدغه های هر خانمی است  و این دغدغه یک راه دارد و آن لیزر موهای زائد است. در دوره‌های مختلف، زمان زیادی صرف از بین بردن موهای زائد می شود. تا کنون روش های زیادی برای از بین بردن موهای زائد معرفی شده است که هر یک با کاربردی خاص باعث از بین رفتن موهای زائد می شوند.

از جمله رایج ترین روش های از بین بردن موهای زائد می توان به بند انداختن، استفاده از کرم و پودر موبر، موچین، تیغ اصلاح و موم اشاره کرد. همه این موارد موقتی هستند و بعد از مدتی موی زائد مجددا رشد خواهد کرد.

در سال‌های اخیر روش نوین دیگری برای از بین بردن موهای زائد معرفی شده است. این روش با استفاده از لیزر انجام می شود. امروزه لیزر جایگاه ویژه‌ای در علم پزشکی یافته است. به نحوی که حتی در عمل های جراحی بسیار حساس از آن استفاده می شود. اما این جایگاه فقط به پزشکی و صنایع مختلف ختم نشده و در زیبایی هم کاربرد فراوانی دارد. امروزه حتی شاهد این هستیم که برای از بین بردن چروک های ریز پوستی، برداشتن لک ها و خال های گوشتی مقاوم، از بین بردن تتو و… نیز از لیزر استفاده می شود. اما شاید بتوان گفت در حال حاضر بیشترین کاربرد لیزر در زیبایی، از بین بردن موهای زائد باشد.

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد  چگونه کار می کند

برای اینکه بهتر درک کنید لیزر موهای زائد چگونه روی موهای زائد تاثیر می گذارد نیاز به یک تعریف کلی از لیزر دارید. بطور کلی لیزر ابزاری است که پرتوهای نور را به صورت موازی و با طول موجی مشخص ایجاد کرده و ساطع می‌کند. نکته ای که در مورد لیزر وجود دارد این است که نوع لیزر با توجه به کاربرد آن در صنایع مختلف بسیار متفاوت است و این تفاوت بیشتر در طول موج لیزر ایجاد می شود. به عنوان مثال لیزری که در صنایع برای اندازه گیری و برش از آن استفاده می شود با لیزر سنسورهای الکترونیکی متفاوت است.

در دستگاه لیزری که برای از بین بردن موهای زائد استفاده می شود هم از پالس های نوری مشخصی استفاده می شود. این پالس های نوری بدون اینکه توسط سلول های پوستی جذب شوند از آن عبور کرده و به فولیکول مو می رسد. فولیکول مو به علت اینکه رنگی تیره دارد پالس نوری لیزر موهای زائد را جذب کرده و بر اثر حرارت از بین می رود. به همین دلیل است که افرادی که پوست روشن و موهای زائد تیره دارند افراد مناسب تری برای استفاده از لیزر هستند.

باور اشتباهی که در مورد لیزر موهای زائد و کاربرد آن در از بین بردن این موها وجود دارد این است که بسیاری از افراد فکر می‌کنند با یک بار استفاده از لیزر، موهای زائد دیگر رشد نخواهند کرد. واقیعت این است که نمی‌توان با اطمینان گفت لیزر می تواند صد در صد موهای زائد را از بین ببرد چون این نکته کاملا به شرایط فرد مربوط می شود، شرایطی مانند الگوی رشد موهای زائد و مسائل هورمونی. پس با توجه به شرایط مختلف به چندین جلسه استفاده از لیزر موهای زائد  نیاز دارید و ممکن است بعد از مدتی نیاز به تمدید نیز داشته باشد.

لیزر موهای زائد

اقدامات قبل از لیزر موهای زائد

مسائل بسیار مهمی وجود دارد که قبل از استفاده از لیزر موهای زائد باید به آنها توجه کنید. در غیر این صورت ممکن است به پوست آسیب جدی وارد شود. اولین نکته این است که قبل از استفاده از لیزر باید با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید تا مناسب بودن لیزر موهای زائد  برای شما تایید شود. دو هفته قبل از استفاده از لیزر موهای زائد نباید کارهایی چون موم انداختن، تزریق کلاژن، گرفتن حمام آفتاب را انجام دهید. روزی که قرار است از لیزر استفاده کنید نباید از عطر، دئودورانت و دیگر محصولات خوش بو کننده در موضع مورد نظر استفاده کنید.

بهتر است قبل از استفاده از لیزر از محصولات مراقبت پوست و مرطوب کننده های عمقی پوست استفاده کنید تا تحریک پوست توسط لیزر موهای زائد را به حداقل ممکن برسانید.

چه افرادی نباید از لیزر موهای زائد استفاده کنند

استفاده از لیزر برای خانم های باردار ممنوع است. اگر از دارویی خاص استفاده می کنید باید در جلسه ای که با متخصص پوست دارید آن را بیان کنید. استفاده از داروهایی از خانواده رتینوئیک اسید حتما باید گزارش شوند.

مبتلا بودن به هر نوع بیماری پوستی باید مورد برسی قرار بگیرد. بیماری های عفونی و بیماری های قلب و عروق منع استفاده از لیزر را دارند.

افرادی که پوست بسیار تیره دارند بهتر است از لیزر استفاده نکنند. آفتاب سوختگی باید به طور کامل بهبود پیدا کند تا مجوز استفاده از لیرز به شما داده شود. لیزر برای افراد زیر 17 سال ممنون است.

لیزر موهای زائد

مراقبت های بعد از لیزر

تحریک شدن پوست بعد از استفاده از لیزر امری اجتناب ناپذیر است. در این شرایط که پوست در حال گذراندن یک دوره درمانی برای از بین بردن موهای زائد خود است باید مراقبت از پوست جدی تر گرفته شود. مهم ترین بخش مراقبت از پوست بعد از استفاده از لیزر محافظت از آن در برابر نور آفتاب است. قسمت هایی از پوست که با پرتوهای یا پالس های  لیزر برخورد داشته اند، نسبت به نور آفتاب حساس تر شده و تحریک بیشتری هم خواهد داشت.

به همین دلیل است که استفاده از ضد آفتاب با SPF بالا اولی چیزی است بعد از استفاده از لیزر توصیه می شود. به طور کلی حتی یک ماه قبل از لیزر هم باید به طور مداوم از کرم ضد آفتاب استفاده شود تا نور آفتاب باعث تیرگی پوست نشود. چون همانطور که گفته شد تیرگی پوست باعث جذب بیشتری نور لیزر شده و بیشتر باعث تحریک آن می شود. پس استفاده از ضد آفتاب قبل و بعد از لیزر در نواحی مورد نظر مانند صورت، گردن، دست و حتی قسمت هایی از پا یا بدن که در شرایط مختلف ممکن است در معرض نور آفتاب قرار بگیرد الزامی است. برای پوست بدن می توانید از کرم ضد آفتاب بدن یا لوسیون های ضد آفتاب استفاده کنید.

اگر به طور روزانه از یک کرم یا لوسیون ضد آفتاب معمولی استفاده می کنید، در طول دوره لیزر خود از یک برند باکیفیت و معتبرتر استفاده کنید.

لیزر موهای زائد

کرم ضد آفتاب Spf+50 مناسب انواع پوست سری Teinte Claire الارو یک محافظ کامل پوست در برابر پرتوهای مضر نور آفتاب است که با SPF بالای 50 می تواند به طور کامل پوست را محافظت کند.

معمولا مدتی بعد از استفاده  از لیزر پوست شروع به پوست ریزی می کند که این امر می تواند روی آرایش و زیبایی پوست اثر منفی داشته باشد. اگر لیزر صورت انجام داده اید حتما از کرم شب بازسازی کننده پوست استفاده کنید. اگر روی پوست بدن خود از لیزر استفاده کرده اید از لوسیون ها و روغن های مغذی بدن برای بازسازی پوست بدن استفاده کنید.

روغن بدن سه فاز باز سازی کننده بی یلندا می تواند گزینه بسیار خوبی برای تغذیه و بازسازی پوست بدن بعد از استفاده از لیزر باشد.

این مطلب را خانم زهرا صباغیان برای مجله مو تن رو نوشته اند.