زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

جراحی لاغری پلیسه یا پلیکاسیون معده

wordcamp
364
11 دقیقه
جراحی لاغری پلیسه یا پلیکاسیون معده

امروزه به دلیل ماشینی شدن زندگی و بی‌تحرکی، چاقی به یکی از معضلات مهم تبدیل شده است. برای لاغر شدن گاهی اوقات رژیم غذایی و ورزش موثر نبوده و یا به دلیل بیماری و مشکلات جسمی شما قادر به کاهش وزن نیستید؛ در این حالت به سراغ انواع جراحی‌های لاغری نظیر پلیکاسیون معده می‌روید.

به طور کلی جراحی‌های کاهش وزن شامل تغییراتی در سیستم گوارش شما می‌شوند. جراحی پلیسه معده جدیدترین جراحی لاغری است که در آن حدود 75 درصد از حجم معده کاهش می‌یابد. در این مطلب درباره جراحی پلیسه معده و اقدامات قبل و بعد از عمل پلیکاسیون برایتان به صورت کامل صحبت کرده‌ایم. تا انتها با ما همراه باشید.

جراحی پلیسه معده چیست؟

جراحی پلیسه معده، که به آن پلیکاسیون معده نیز می‌گویند، یکی از جدیدترین جراحی‌های لاغری است. در این جراحی با تا زدن معده و دوختن آن، حجم معده را تا حدود 75 درصد کاهش می‌دهند. کاهش حجم معده سبب می‌شود تا فرد غذای کمتری بخورد و زودتر احساس سیری بکند؛ در نتیجه شاهد کاهش وزن 40 الی 70درصدی وزن در یک سال خواهد بود.

توجه داشته باشید که در این عمل جراحی هیچ بخشی از معده بریده نمی‌شود؛ به همین دلیل پلیسه معده همچون سایر جراحی‌های لاغری نیست و امکان بازگشت دارد.

عمل پلیسه معده
در جراحی پلیکاسیون با تا زدن معده و دوختن آن، حجم معده کاهش می‌یابد.

مزایای عمل پلیکاسیون

در این قسمت درباره فواید عمل پلیسه معده صحبت خواهیم کرد:

  • عمل پلیکاسیون معده، جراحی باز نیست و فقط یکسری برش کوچک برای ورود دستگاه لاپاراسکوپی ایجاد می‌کنند، به همین دلیل بیمار درد کمتری را حس می‌کند.
  • همچنین بیمار نسبت به سایر جراحی‌ها از دارو کمتری استفاده می‌‌کند و دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد.
  • جزو جراحی‌هایی است که نیاز به مراجعه دوره‌ای به پزشک را ندارد.
  • در روش پلیسه معده تغییری در آناتومی دستگاه گوارش داده نمی‌شود.
  • عمل پلیسه معده قابل برگشت است و بعد از گذشت زمان، در صورت مشاهده هر مشکلی می‌توان معده را به شکل اولیه‌ی خود برگرداند.
  • پلیسه معده برای خانم‌هایی که قصد بارداری در آینده را دارند، مناسب است.
  • در صورت عدم موفقیت جراحی پلیسه معده، می‌توان جراحی‌های دیگر را امتحان کرد.

پلیکاسیون معده مناسب چه کسانی است؟

پلیکاسیون معده مناسب چه کسانی است
عمل پلیسه معده برای افرادی که BMI بیش از 35 و کمتر از 40 دارند، بسیار مناسب است.

این عمل مناسب افرادی با ویژگی‌های زیر است:

  • افرادی که BMI بیش از 35 و کمتر از 40 دارند.
  • افرادی که چاقی، سلامتی آن‌ها را به خطر انداخته است و مشکلاتی نظیر حمله قلبی، بالا رفتن فشار خون و یا دیابت نوع دو را برایشان ایجاد کرده است.
  • افراد دارای آرتروز و درد مفاصل
  • افرادی دارای مشکل آپنه خواب

روند آمادگی و رژیم قبل از عمل پلیکاسیون

پیش از جراحی پلیکاسیون معده، شما با پزشک خود یک الی دو جلسه مشاوره خواهید داشت. در این جلسات روند کامل و نحوه عمل را به شما توضیح می‌دهند. همچنین شما را از خطرات احتمالی این جراحی آگاه می‌کنند. شما نیز اگر حساسیت دارویی دارید یا درخواستی از پزشک دارید در این جلسات مطرح می‌کنید و سوالات خود را نیز می‌پرسید.

سپس کلیه آزمایشات لازم را انجام می‌دهید. سپس نتایج آزمایشات به همراه کلیه سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشکتان قرار می‌دهید. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا دارویی را استفاده می‌کنید، حتماً در جلسات پیش از عمل به پزشکتان بگویید. بعد از انجام کلیه اقدامات اولیه، برای عمل وقت می‌گیرید.

یک روز پیش از عمل پلیسه معده

یک روز قبل از عمل لازم است تا یکسری کارها را انجام بدهید:

  • 24 ساعت قبل از عمل هیچگونه دارویی شیمیایی و گیاهی استفاده نکنید.
  • 12 ساعت قبل از عمل چیزی نخورید.
  • 6 ساعت مانده به عمل نیز هیچ نوشیدنی ننوشید.

روند جراحی پلیسه معده

عمل پلیکاسیون معده
عمل پلیکاسیون معده با کمک دستگاه لاپاروسکوپی انجام می‌شود.

قبل از هرچیز باید بدانید جراحی پلیسه معده جراحی باز نیست و نسبت به سایر جراحی‌ها مدت ریکاوری و جراحی کمتری دارد. این جراحی حدود 45 الی 90 دقیقه طول می‌‌کشد. ابتدا شما را با کمک داروی بیهوشی، بیهوش می‌کنند. سپس با کمک دستگاه لاپاروسکوپی عمل را انجام می‌دهند.

در این عمل، ابتدا جراح چند برش کوچک بروی شکم ایجاد می‌کند و ابزار جراحی لاپاروسکوپی را از این طریق وارد بدن بیمار می‌کند. با استفاده از دوربینی که در لاپاراسکوپی وارد بدن می‌شود، جراح به طور واضح اندام و داخل شکم بیمار را مشاهده خواهد کرد. در روند عمل پلیسه معده، جراح معده فرد را در خود تا زده و بخیه می‌زند. این کار می‌تواند به صورت یک لایه یا دولایه انجام شود و در بیشترین حالت حجم معده را تا 75% کاهش می‌دهد.

در آخر، ابزار جراحی از بدن فرد خارج شده و محل‌های برش را بخیه می‌زند. معمولاً نیاز است بیمار 1 الی 2 روز در بیمارستان تحت نظر باشد.  

جراحی پلیکاسیون معده
در عمل پلیکاسیون می‌توان معده را به صورت یک لایه یا دولایه تا زد.

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از پلیسه معده

پس از انجام این جراحی، باید به یکسری نکات توجه کنید تا دوران نقاهت خود را به خوبی سپری کنید و هر چه زودتر بهبودی کاملتان را به دست بیاورید. این نکات عبارتند از:

  • در هنگام درد فقط با اجازه پزشک داروی مسکن استفاده کنید و به صورت سر خود یا زیاد از حد دارو مصرف نکنید. (حتی برای مصرف قرص‌های ویتامین با پزشک خود مشورت کنید)
  • تا دو هفته بعد از عمل پلیکاسیون معده نباید سیگار بکشید.
  • پس از گذشت 2 هفته شما می‌توانید سرکار بروید.
  • 3 هفته پس از جراحی، فعالیت‌های ورزشی سبک مانند پیاده‌روی را به صورت مستمر انجام بدهید.
  • هنگام غذا خوردن با آرامش غذا بخورید و کامل بجوید تا در هضم آن مشکلی برایتان به وجود نیاید و معده شما احساس سنگینی نکند.
  • برای رفع حالت تهوع، هنگام غذا خوردن آب ننوشید، چرا که حجم معده شما بعد از عمل کاهش یافته و فضای کافی برای مایعات و غذای جامد را ندارد.
  • توجه داشته باشید که رژیم غذاییتان را باید با پزشک خود هماهنگ کنید و طبق آن پیش بروید. در ادامه رایج‌ترین رژیمی که پزشکان بعد از جراحی توصیه می‌کنند، را برایتان شرح می‌دهیم.
  • اگر مبتلا به دیابت هستید، پس از عمل باید به صورت منظم قبل و بعد وعده‌های غذایی قندخون خود را چک کنید. شما می‌توانید این کار را در منزل با دستگاه تست قند انجام دهید. اگر این دستگاه را ندارید، توصیه می‌کنیم یک دستگاه خوب مثل دستگاه تست قند گلوکو پلاس خریداری کنید. این دستگاه علاوه بر دقت بالا، حافظه برای نگهداری نتایج تست‌ها نیز دارد.
دستگاه تست قند گلوکو پلاس
برای خرید دستگاه تست قند گلوکو پلاس روی تصویر کلیک کنید.

رژیم غذایی بعد از پلیکاسیون

رژیم غذایی مناسب بعد از عمل پلیکاسیون با مشورت پزشک تعیین می‌شود و این رژیم غذایی به بهبود حال بیمار بسیار کمک می‌کند. به صورت کلی رژیم غذایی که باید پیروی کنید، به شرح زیر است:

هفته‌ی اول و دوم:

در دو هفته اول اجازه دارید نوشیدنی ومایعاتی مثل آب، آبمیوه، شیر و… مصرف کنید. توجه داشته باشید در این دو هفته باید کلیه مواد غذایی و نوشیدنی‌های شامل قند را حذف کنید، چون باعث ایجاد سندروم دامپینگ می‌شود. علاوه بر قند، کافئین نیز نباید مصرف کنید، چون باعث ریفلاکس و کم‌آبی بدنتان می‌شود.

در این دوهفته می‌توانید سوپ بسیار رقیق و صاف شده بخورید. همچنین می‌توانید ماست بدون چربی، بستنی و فرنی بدون قند مصرف کنید که قوای بدنتان تحلیل نرود.

مراقبت های بعد از پلیسه معده
از هفته سوم می‌توانید میوه له شده و کمپوت میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

هفته‌ی سوم و چهارم:

شما می‌توانید غذاهای آبکی و نرم همچون سوپ‌های فاقد کربوهیدرات و پوره‌های مختلف را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. البته همچنان باید از خوردن قند، ادویه‌جات و مواد غذایی جامد و چرب خودداری کنید. به طور کلی شما می‌توانید مواد غذایی زیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید:

  • انواع پوره و فرنی بدون قند
  • ماهی سفید بخارپز و له شده
  • سوپ نرم
  • میوه‌های له شده یا کمپوت میوه
  • پنیر نرم و ماست کم چرب

هفته‌ی پنجم و ششم:

کم کم سایر مواد غذایی جامد به رژیم غذاییتان اضافه می‌شود اما همچنان نباید غذاهای سنگین نظیر ماکارونی، پاستا، سیب زمینی و… را مصرف کنید. پس از هفته ششم با مشورت پزشک می‌توانید برنامه غذایی خود را تکمیل کنید و انواع پروتئین، لبنیات و تخم‌مرغ را به رژیم غذاییتان اضافه کنید. حدوداً تا دوماه باید یک رژیم خاصی را دنبال کنید تا معده به شرایط جدید خود عادت کند.

کم‌کم و با رعایت رژیم شما وزن زیادی کم خواهید کرد، اگر با کاهش وزن، با مشکل افتادگی پوست در ناحیه دستگاه گوارش مواجه شدید، می‌توانید با کمک دستگاه میکرودرم کمدو،  خاصیت ارتجاعی پوست شکم را تقویت کنید.

میکرودرم کمدو
برای خرید میکرودرم کمدو روی تصویر کلیک کنید.

خطرات و عوارض جراحی پلیسه معده

توجه داشته باشید احساس درد در معده، حالت تهوع و استفراغ تا چند روز پس از جراحی پلیکاسیون معده کاملاً طبیعی است. از جمله خطراتی که ممکن است شما را بعد از عمل تهدید کند و در صورت بروز آن‌ها باید فوراً به پزشک مراجعه کنید، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سوارخ شدن و خونریزی در محل بخیه‌ها
  • باز شدن بخیه‌ها
  • عفونت محل جراحی
  • بزرگ شدن و بازگشت سایز معده
  • خطرات مربوط به بیهوشی عمومی

در صورت بروز هرگونه از عوارض و مشکلات در بدن، با جراحی مجدد و بازکردن پلیسه مشکل رفع می‌شود. اما برای اطلاع از این عوارض راه‌های زیادی وجود ندارد. اما به صورت کلی با گذر زمان شما باید حالتان بهتر شود. همچنین مواردی نظیر عفونت و … بلافاصله با نشانه تب خود را نشان می‌دهند. برای اطلاع از این عارضه لازم است در چند روز اول مدام تب خود را با تب‌سنج دیجیتالی بسنجید. دستگاه تب سنج دیجیتالی دهانی رزمکس گزینه مناسبی برای خرید است، چون با دقت بالا و در کمتر از 10 ثانیه دمای بدن را نشان می‌دهد.

دستگاه تب سنج دیجیتالی رزمکس
برای خرید دستگاه تب سنج دیجیتالی دهانی رزمکس روی عکس کلیک کنید.

عمل‌های جراحی لاغری جایگزین پلیسه معده

کاهی اوقات عمل جراحی پلیکاسیون پاسخگو نیست یا پس از مدتی به حالت اولیه برمی‌گردد. اگر این عمل جراحی مناسب شرایطتتان نبود یا به دلایلی ناموفق بود، شما می‌توانید از سایر عمل‌های لاغری برای کاهش وزن کمک بگیرید. در این بخش درباره دو عمل جراحی لاغری رایج صحبت خواهیم کرد.

عمل بای پس معده

عمل بای پس معده یا باریاتریک یکی از موثرترین جراحی‌های کاهش وزن است. در طی عمل باریاتریک پزشک جراح با کاهش طول دستگاه گوارش، گنجایش دستگاه گوارش را کم می‌کند. به این ترتیب حجم مواد غذایی مصرفی فرد در طول روز کم می‌شود و به مرور زمان کاهش وزن اتفاق می‌افتد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این عمل، مطلب «عمل بای پس معده چیست؟» را مطالعه کنید.

عمل‌های لاغری جایگزین پلیسه معده
عمل‌های جراحی لاغری جایگزین پلیسه معده

عمل باندینگ معده

عمل باندینگ معده یکی دیگر از راه‌های کاهش وزن است. در این عمل یک حلقه قابل تنظیم سیلیکونی را دور معده قرار می‌دهند تا حجم معده کم شود. بدین ترتیب فرد غذای کمتر می‌خورد و وزنش کاهش پیدا می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این عمل، مطلب «جراحی لاغری باندینگ معده» را مطالعه کنید.

کلام پایانی

برخی از عمل‌های جراحی لاغری، میزان خوردن شما را محدود می‌کنند، برخی دیگر با کاهش توانایی بدن در جذب مواد مغذی وزن را کم می‌کنند و برخی ترکیب هر دو روش هستند. اینکه کدام روش را انتخاب کنید به شرایط و وضعیت شما بستگی دارد؛ با این وجود باید بدانید هر عمل جراحی به دنبال خود خطرات و عوارضی دارد و شما برای اثرگذاری کامل باید در سبک زندگی خود عوامل مهمی نظیر رژیم غذایی سالم، ورزش مستمر و… را قرار بدهید.

سوالات متداول درباره پلیسه معده

 جراحی پلیسه معده یا پلیکاسیون معده چیست؟

جراحی پلیسه معده یا پلیکاسیون معده یکی از جدیدترین عمل‌های لاغری است. در این عمل با تا زدن معده و بخیه زدن آن، حجم معده را تا حدود 75 درصد کاهش می‌دهند.

این عمل به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

– افراد دیابتی
– افرادی با فشار خون بالا
– افرادی که قبلاً عمل کرده‌اند
– و…

هزینه جراحی پلیسه معده چقدر است؟

هزینه جراحی پلیسه معده به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان مبلغ دقیق برای آن ارائه داد. عواملی که هزینه جراحی به آن بستگی دارد، عبارتند از:
– تکنیک مورد استفاده در جراحی
– شهرت و مهارت پزشک جراح
– مواد و تجهیزات مصرفی
– هزینه‌های بیمارستان
– شهر محل انجام عمل
-و…

عمل‌های جایگزین جراحی پلیسه معده کدامند؟

– عمل اسلیو معده
– عمل بای‌پس معده
– عمل باندینگ معده