زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

بایدها و نبایدها در هنگام استفاده از پیلینگ

wordcamp
2,424
12 دقیقه
بایدها و نبایدها در هنگام استفاده از پیلینگ

پوست بزرگ‌ترین اندام بدن است و باید به‌خوبی از آن مراقبت کنید. علاوه بر این، داشتن پوست سالم و شفاف آرزوی تمامی انسان‌ها است. برآورده شدن این آرزو حق طبیعی شماست و امروز ما اینجا هستیم تا به این آرزو، رنگ واقعیت ببخشیم. در واقع ما امروز قصد داریم تا «پیلینگ پوست» را به‌طور تخصصی بررسی کنیم. با ما در مجله زیبایی مو تن رو همراه باشید.

پیلینگ پوست چیست؟

پیلینگ یا لایه‌برداری به‌ معنای جوان‌سازی پوست است. پوست یک اندام پیچیده با لایه‌های مختلف است که بیرونی‌ترین لایه‌ی آن، اپیدرم نام دارد. لایه اپیدرم از 10 الی 30 لایه سلول مرده تشکیل شده است.

این سلول‌ها به‌طور مداوم در حال جایگزین شدن با سلول‌های جدید بوده و چرخه کامل گردش سلولی در افراد جوان تقریبا 28 روز طول می‌کشد. با افزایش سن این روند کند شده و به 45 روز زمان برای جایگزین شدن کامل نیاز دارد.

پیلینگ پوست فرآیندی است که در آن لایه‌های بالایی سلول‌های پوست پیش از جدا شدن به‌طور طبیعی از پوست، نابود می‌شوند. پیلینگ فواید زیادی برای پوست داشته و پوستی شفاف و زیبا را برای شما به ارمغان می‌آورد. همچنین شما می‌توانید پیلینگ را در خانه اجرا کنید.

همچنین علاوه بر پیلینگ، روش‌های دیگری نیز برای شفاف‌تر کردن پوست وجود دارد. ما در مطلب «روش‌های شفاف کردن پوست» به‌طور کامل این روش‌ها را بررسی کردیم. با مطالعه‌ی این مطلب اولین گام برای داشتن پوستی درخشان و شفاف را بردارید.

انواع پیلینگ

روش‌های زیادی برای انجام پیلینگ وجود داشته و تمامی آنها، پوستی شاداب و سالم برای شما به ارمغان می‌آورند. در ادامه به بررسی این روش‌ها پرداخته تا شما عزیزان به‌راحتی روش مناسب خود را انتخاب کنید.

پیلینگ پوست در خانه

پس از پاسخ به سوال «پیلینگ چیست» حالا به سراغ پیلینگ در خانه می‌رویم. یکی دیگر از نام‌های پیلینگ در خانه، پیلینگ مکانیکی است. ابتدا یک برس تمیز و یک اسکراب مناسب انتخاب کنید. سپس برس و اسکراب را به‌صورت دایره‌های کوچک روی کل پوست صورت خود بمالید. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

زنی در حال اجرای پیلینگ پوست
برای اجرای پیلینگ مکانیکی، حتما از برس مناسب استفاده کنید

پوست را با یک حوله مناسب خشک کرده و پس از آن به سراغ کرم مرطوب‌کننده رفته و آنرا به صورت خود بمالید. حتما از کرم استفاده کنید چرا که لایه‌برداری منجر به خشک شدن پوست گردیده و این محصول، رطوبت موردنیاز پوست شما را تامین می‌کند.

خرید ابزار پیلینگ صورت

می‌توانید برای اجرای پیلینگ در خانه از این محصول استفاده کنید. ابزار پیلینگ پوست از آسیب به پوست جلوگیری کرده و بسیار سبک و مقاوم است.

برای خرید و کسب اطلاعات بیش‌تر روی تصویر کلیک کنید.

همچنین هرگز در هنگام شستن صورت، از آب گرم استفاده نکنید چرا که به پوست شما آسیب وارد می‌کند.

علاوه بر این روش، می‌توانید از روش پیلینگ با کرم نیز برای لایه‌برداری پوست در خانه استفاده کنید. اجرای این روش بسیار آسان بوده و فقط کافی است که محصولی متناسب با جنس پوست خود را انتخاب کنید. بهتر است از برندهای معتبر و با کیفیت استفاده کنید تا به پوست شما آسیبی وارد نشود.

خرید ژل پیلینگ صورت گارنیه حاوی عصاره زردآلو مناسب انواع پوست

با استفاده از ژل پیلینگ صورت گارنیه حاوی عصاره زردآلو مناسب انواع پوست، لایه‌برداری مناسبی از پوست خود انجام داده و شفافیت و درخشندگی را برای پوست خود به ارمغان بیاورید.

برای خرید و کسب اطلاعات بیش‌تر روی تصویر کلیک کنید.

پیلینگ شیمیایی

برخی محصولات دارای موادی هستند که این مواد، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند. در واقع این مواد آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید هستند. همین اسیدها شامل ترکیباتی همچون اسیدهای  گلیکولیک، اسید سیتریک و اسید سالیسیلیک نیز هستند. پیلینگ شیمیایی تاثیر زیادی در برطرف کردن چین‌وچروک صورت، گردن و دست‌ها دارد. اینکار معمولا توسط پزشک متخصص پوست یا کارشناس زیبایی صورت می‌گیرد. ابتدا باید به مدت سه هفته، پوست را با کرم‌های حاوی اسید آمینه تغذیه و آماده کنید. در این روش مقرون‌به‌صرفه، ظاهر خطوط ریز و چین‎‌وچروک‌های پوست شما بهبود یافته و پوستی جذاب و سالم خواهید داشت. همچنین می‌توانید در این روش با استفاده از یک ابزار، جوش‌های سرسیاه خود را از بین ببرید.

خرید پیلینگ جوش سر سیاه دو طرفه ورگن-AG108

با استفاده از یک پیلینگ جوش سر سیاه دو طرفه ورگن، پوست خود را پاک‌سازی کرده و هرگونه سیاهی یا چرکی را از آن خارج کنید.

برای خرید و کسب اطلاعات بیش‌تر روی تصویر کلیک کنید.

پیلینگ با میکرودرم ابریژن

میکروردم ابریژن فرآیندی است که در آن پزشک از یک دستگاه برای لایه‌برداری عمیق پوست صورت و گردن استفاده می‌کند. در این روش خطوط ریز، زبری، لکه‌های پوستی و … همگی قابل‌درمان بوده و پوستی شفاف و سالم خواهید داشت. میکرودرم ابریژن با استفاده از اسپری نمک، بالاترین لایه‌ی پوست که متشکل از سلول‌های مرده است را از بین می‌برد.

بعد از این عمل نیازی به بستری شدن یا استراحت نخواهید داشت اما ممکن است احساس آفتاب‌سوختگی به شما دست بدهد. همچنین بهتر است برای کسب بهترین نتیجه، این درمان را چندبار تکرار کنید.

پیلینگ با لیزر

علاوه بر روش‌هایی که ذکر کردیم، لایه‌برداری پوست با لیزر نیز صورت می‌گیرد. در این روش پزشک از نور پالسی شدید (IPL)، لیزرهای فرکشنال یا لیزر کربن‌دی‌اکسید برای هدف قرار دادن سلول‌های پوست استفاده می‌کند. این روش برای برطرف کردن جای زخم، تغییر رنگ پوست و آسیب ناشی از اشعه فرابنفش خورشید مناسب است.

لیزرها لایه‌های بالایی را از بین برده و کلاژن جدیدی را در لایه‌های زیرین پوست ایجاد می‌کنند. بدین صورت پوست شما صاف و شفاف‌تر می‌شود. بعد از اجرای این روش، پوست شما مقداری قرمز و پوسته‌پوسته شده و ممکن است برای مشاهده تاثیر کامل این روش از پیلینگ، به بیش از یک جلسه نیاز داشته باشید.

پیلینگ آنزیمی

اگر پوستی حساس یا آسیب‌دیده دارید، بهتر است از لایه‌برداری آنزیمی استفاده کنید. در این روش آنزیم‌ها پوست پیر و سلول‌های مرده را حذف کرده و با سلول‌های جدید جایگزین می‌کنند. احتمال آلودگی و بروز عفونت در هنگام اجرای این روش وجود دارد. درصورت رخ دادن چنین اتفاقی، باید از روش‌های دیگر استفاده کرده و بیخیال پیلینگ آنزیمی شوید.

مزایای پیلینگ پوست

پس از بررسی انواع پیلینگ، به بررسی مزایای این فرآیند فوق‌العاده می‌پردازیم.

  • بهبود بافت و ظاهر پوست
  • بهبود گردش جریان خون در پوست
  • افزایش آب‌رسانی پوست
  • کاهش خطوط پوست
  • صاف و نرم کردن پوست
  • رفع زبری پوست
  • افزایش طراوت و شادابی پوست
  • کاهش لکه‌های پوستی
  • برگرداندن رنگ پوست تغییر کرده
  • جلوگیری از بروز آکنه
  • کند کردن روند پیری

همانطور که مطالعه کردید، پیلینگ فواید سرشاری برای پوست داشته و بهتر است با استفاده از روش مناسب آنرا انجام دهید.

زنی در حال اجرای پیلینگ صورت
با اجرای پیلینگ، پوستی شاداب و جذاب داشته و سطح درخشندگی پوست شما افزایش می‌یابد

عوارض پیلینگ پوست

این فرآیند معایب زیادی نداشته و تمامی معایب آن به شرح زیر هستند.

قرمزی

یکی از خطرات پیلینگ، احتمال بروز قرمزی پوست پس از لایه‌برداری وجود دارد. همچنین شانس وجود قرمزی پوست پس از یک لایه‌برداری عمیق تا چند ماه وجود دارد.

ایجاد زخم

بروز زخم در بین کسانی که لایه‌برداری می‌کنند به‌ندرت دیده شده و درصورت بروز می‌توان با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای استروئیدی ظاهر آنرا بهتر کرد.

عفونت

پلینگ شیمیایی قادر به افزایش فعالیت ویروس هرپس بوده اما این موضوع به‌ندرت در بین کاربران دیده می‌شود. ویروس هرپس سبب ایجاد تبخال یا زخم سرد می‌شود.

تغییر رنگ پوست

با انجام لایه‌برداری، احتمال تغییر رنگ پوست یعنی تیره (هایپرپیگمنتاسیون) و روشن (هایپوپیگمنتاسیون) شدن آن وجود دارد. در واقع هایپرپیگمنتاسیون در بین افرادی که لایه‌برداری سطحی می‌کنند شایع‌تر است. همچنین هایپوپیگمنتاسیون در بین افرادی که لایه‌برداری عمیق می‌کنند شایع‌تر است.

علاوه بر این موارد، ما در مطلب «لایه برداری و پیلینگ پوست مفید است یا مضر | لایه برداری با دستگاه فیس براش» به‌طور تخصصی مزایا و معایب پیلینگ را بررسی کردیم. در این مطلب با تمامی نکات مثبت و منفی پیلینگ آشنا خواهید شد.

بایدها و نبایدهای پیلینگ

پس از بررسی انواع پیلینگ، به مهم‌ترین نکات لایه‌برداری پوست و بایدها و نبایدهای آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

در صبح لایه برداری کنید

یکی از مهم‌ترین نکات درباره‌ی پیلینگ، زمان آن است. این موضوع یکی از مهم‌ترین سوالات کاربران است. باور غلطی نسبت به انجام پیلینگ در صبح وجود دارد ولی بهتر است فرآیند لایه‌برداری را در صبح انجام دهید. از آنجایی که سلول‌های شما در شب و در هنگام خواب جان خود را از دست می‌دهند، بهتر است لایه‌برداری را در صبح انجام داده تا سلول‌های مرده را با سلول‌های جدید جایگزین کنید.

با لایه برداری زیاد به پوست خود آسیب نزنید

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات، تعداد دفعات انجام دادن لایه‌برداری است. اگر پوستی چرب یا مستعد آکنه دارید، لایه‌برداری بیش‌ازحد منجر به افزایش فعالیت غدد چربی می‌شود. با رخ دادن چنین اتفاقی، پوست شما چربی بیش‌تری تولید کرده و همین موضوع منجر به بروز جوش می‌شود. ما به شما توصیه می‌کنیم که یک الی دو دفعه در هفته لایه‌برداری کنید.

آرایش را پاک کنید

قبل از لایه‌برداری، آرایش خود را پاک کنید. انجام پیلینگ همراه با آرایش، منجر به گیر کردن مواد آرایشی در منافذ شما شده و همین موضوع احتمال بروز آکنه را افزایش می‌دهد.

زنی در حال پاک کردن آرایش خود
قبل از اجرای لایه‌برداری، آرایش خود را پاک کرده تا وارد منافذ پوست شما نشود

همچنین بهتر است تا چند ساعت بعد از لایه‌برداری آرایش نکنید. پس از لایه‌برداری از یک کرم‌ مرطوب‌کننده استفاده کرده و اجازه دهید تا پوست خود را ریکاوری کند.

روش مناسب پوست خود را انتخاب کنید

 یکی از مهم‌ترین نکات برای لایه‌برداری انتخاب روش مناسب است. این موضوع که تمامی روش‌های لایه‌برداری، سلول‌های مرده‌ی پوست را حذف کرده و پوستی شفاف و جذاب برای شما به ارمغان می‌آورند درست است اما تفاوت زیادی بین روش‌ها وجود دارد. انتخاب روش نامناسب، به پوست شما آسیب وارد می‌کند.

اگر پوستی چرب دارید، باید بدانید که پوست شما مقاومت و تحمل بیش‌تری نسبت به سایر انواع پوست داشته و می‌توانید تا 5 بار در هفته نیز از لایه‌بردارها استفاده کنید. 

همچنین اگر پوستی معمولی و مختلط دارید، می‌توانید 1 الی 3 دفعه در هفته از لایه‌بردارها استفاده کنید. استفاده بیش از 3 دفعه به پوست شما آسیب می‌زند.

اگر پوستی خشک دارید، از روش شیمیایی استفاده نکرده و به سراغ روش مکانیکی بروید. شما می‌توانید یک الی دو دفعه در هفته پوست خود را لایه‌برداری کنید.

همچنین اگر پوستی حساس یا آسیب‌دیده دارید، یک الی دو دفعه در هفته از لایه‌بردارها استفاده کنید. از ماسک‌های شیمیایی ملایم استفاده کرده و بیخیال بهره‌گیری از اسکراب و لایه‌بردارهای قوی همچون روش لیزر شوید. لایه‌بردارهای قوی به لایه‌های پوست شما آسیب می‌زند.

لایه برداری را به آرامی انجام دهید

یکی دیگر از نبایدهای لایه‌برداری، انجام دادن اینکار با سرعت زیاد است. لایه‌برداری را به‌آرامی انجام داده تا بهترین نتیجه را کسب کنید. لایه‌برداری با سرعت و خشونت بالا، نه تنها به سلامت پوست شما کمک نکرده بلکه به آن آسیب می‌زند. بنابراین بهتر است با پوست خود مهربان بوده و لایه‌برداری را با آرامش انجام دهید.

همچنین باید از شستن بیش‌ازحد پوست خودداری کرده و پوست خود را به‌آرامی بشویید. بدین صورت روند ترمیم پوست سرعت بیش‌تری می‌گیرد.

از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

یکی دیگر از مراقبت های بعد از پیلینگ، استفاده از کرم ضدآفتاب است. پس از پیلینگ، پوست شما حساسیت بیش‌تری به اشعه فرابنفش خوردشید داشته و بهتر است تا چند روز پس از لایه‌برداری از یک کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

پوست بدن را لایه برداری کنید

سلول‌های مرده در سرتاسر پوست شما هستند. همچون پوست صورت، بقیه‌ی بدن شما نیز نیاز به لایه‌برداری دارند. با انجام لایه‌برداری برای پوست بدن، از بروز آکنه جلوگیری خواهید کرد.

زنی در حال لایه‌برادری از پوست پاهای خود
با اجرای لایه‌برداری در کل بدن، سلول‌های مرده را تمامی قسمت‌های پوست خود حذف کنید

روتین پوستی خود را ادامه دهید

در هنگام حذف سلول‌های مرده از پوست، بخشی از سد محافظتی پوست شما از بین می‌رود. برای محافظت از پوست خود در برابر آلودگی‌های محیطی، روتین پوستی خود را ادامه دهید.

روتین پوستی مناسب از پوست شما محافظت کرده و آنرا مرطوب نگه می‌دارد. روتین مناسب، سد رطوبتی پوست شما را بازیابی کرده و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند. همچنین با داشتن روتین پوستی مناسب، به‌خوبی پوست خود را تقویت کرده و بهره‌گیری از آن یکی از کارهای مراقبت های قبل از پیلینگ است.

پوست خود را تحریک نکنید

اگر لایه‌برداری منجر به تحریک شدن، قرمز یا پوسته‌پوسته شدن پوست شما می‌گردد، فورا آنرا متوقف کنید. حداقل یک هفته به پوست خود استراحت داده و پس از آن دوباره اقدام به لایه‌برداری کنید.

پس از پیلینگ شیمیایی فورا پوست خود را نشویید

پس از پیلینگ شیمیایی، فورا آنرا نشویید. اجازه دهید مواد جذب پوست شما شده و به مدت 15 الی 30 دقیقه روی پوست باقی بمانند. اینکار باعث می‌شود تمامی سلول‌های مرده پوست از بین بروند.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، ما در این مطلب انواع پیلینگ را معرفی کرده و پس از آن بایدها و نبایدهای این موضوع را بیان کردیم. پیلینگ تاثیر فوق‌العاده‌ای در سلامت و شادابی پوست داشته و بهتر است بایدها و نبایدهای آنرا رعایت کنید. از شما عزیزان بابت به اشتراک‌گذاری مطالب تشکر می‌کنیم. لطفا نظرات ارزشمند خود را با ما و سایر کاربران عزیز مو تن رو مطرح کنید.

ممنون از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید.

سوالات متداول

پیلینگ پوست چیست؟

در پیلینگ یا لایه‌برداری پوست، سلول‌های مرده لایه‌ی اپیدرم پوست حذف شده و با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند.

چه روش‌هایی برای اجرای پیلینگ وجود دارد؟

مهم‌ترین روش‌های اجرای لایه‌برداری، پیلینگ شیمیایی، پیلینگ مکانیکی، پیلینگ میکرودرم ابریژن، پیلینگ آنزیمی و پیلینگ با لیزر هستند.

عوارض پیلینگ چه مواردی هستند؟

قرمزی، احتمال بروز زخم، عفونت و تغییر رنگ پوست مهم‌ترین عوارض پیلینگ هستند.

مهم‌ترین مزایای پیلینگ چه مواردی هستند؟

رفع زبری پوست، بهبود بافت، بهبود گردش جریان خون در پوست، کاهش خطوط، صاف و نرم کردن پوست، کاهش لکه‌های پوستی و جلوگیری از بروز آکنه مهم‌ترین مزایای پیلینگ هستند.