زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

موثرترین روش های درمان خانگی افتادگی پلک

2
wordcamp
8,121
9 دقیقه
موثرترین روش های درمان خانگی افتادگی پلک

با افزایش سن به‌مرور شاهد بروز تغییراتی در پوست، صورت و چشمان خود هستیم. برای مقابله با چنین مشکلاتی راه‌های مختلفی را امتحان ‌می‌کنیم؛ یکی از دغدغه‌هایی که با ورود به میان‌سالی پیش می‌آید، افتادگی پلک است. راه حلی که اکثر مواقع به افراد گفته می‌شود، انجام عمل جراحی است؛ در حالی که با برخی روش‌های خانگی ‌می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. در این مقاله سعی کردیم به شما روش‌های خانگی درمان افتادگی پلک را آموزش دهیم. با استفاده از این راهکارها می‌توانیم از بروز این موضوع، با کم‌ترین هزینه و چالش پیشگیری کنیم. همراه‌مان بمانید.

افتادگی پلک چیست؟

پلک‌ها در کنار مژه‌ها، وظیفه‌ی مراقبت از چشم را برعهده‌ دارند. این عضو بدن از دو بخش بالایی و پایینی تشکیل می‌شود. با قرارگیری آن دو روی هم، اجسام خارجی نمی‌توانند دیدگان ما را آزار دهند. اما همیشه هم اوضاع بر وفق مراد نیست.

 قسمت فوقانی گاهی به دلایل مختلفی به پایین می‌افتد. حتی گاهی شدت این اتفاق به قدری شدید است که فرایند دیدن هم دچار مشکل می‌شود. به چنین وضعیتی افتادگی پلک (ptosis) می‌گویند.

علت وقوع افتادگی پلک

شایع‌ترین علت این مسئله افزایش سن و کهن سالی است. با این حال عوامل دیگری هم در این زمینه مؤثرند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • جراحی بوتاکس: اگر در فرایند تزریق این ماده سهل‌انگاری شود، می‌تواند عوارضی را پدید آورد. برای مثال عضلات ابرو و پلک دچار فلج موضعی می‌شوند.
  • آب سیاه: این بیماری میزان چربی اطراف چشم را کاهش می‌دهد. همچنین این عارضه نیز می‌تواند روی شادابی و میزان ارتجاع پوست آن ناحیه تأثیر بگذارد.
  • سایر علت‌ها: از دیگر موارد نیز می‌توان به دیابت، بیماری‌های خودایمنی، آسیب به عصب‌ها، آسیب چشمی و… اشاره کرد.
  • آسیب‌دیدگی: آسیب‌های ناشی از تصادف یا حوادث شدید هم می‌تواند بر عصب‌های پلک اثر گذاشته و موجب افتادگی پلک می‌شود.
  • جراحی چشم: ممکن است افتادگی پلک بر اثر یک عمل چشم مانند آب مروارید، لیزیک، قرنیه و… بوجود بیاید.
  • سکته: این احتمال وجود دارد که فرد بعد از سکته دچار افتادگی پلک شود.
  • ژنتیک: یکی از علت‌های افتادگی پلک در جوانی دلایل ژنتیکی است.

روش های طبیعی درمان افتادگی پلک

یکی از مؤثرترین روش‌های حفظ شادابی پوست استفاده از ترکیبات گیاهی و خانگی است. اما کاربرد این مواد، به مورد قبل ختم نمی‌شود. متخصصان برای درمان افتادگی پلک نیز به‌کاربردن این عناصر را بهتر از انجام عمل جراحی ‌می‌دانند؛ البته به‌شرطی که شرایط بیمار اورژانسی نباشد. در کنار مواد طبیعی، برخی تمرینات و رفتارها هم در مدیریت این مشکل مفید خواهند بود. در این بخش به معرفی چند مورد از آن‌ها ‌می‌پردازیم؛ ترفندهایی که می‌تواند جوانی پلک‌های ما را تا حدی برگرداند.

کمپرس آب گرم

کمپرس آب گرم، پلک‌های دچار التهاب را تسکین ‌می‌دهد. زیرا این روش ‌می‌تواند پوسته‌‌ی چسبناک سطح پوست را نیز از بین ببرد. در کنار آن، این کار جریان خون مورد نیاز برای پلک را نیز فراهم ‌می‌کند. این امر در نهایت به درمان افتادگی پلک کمک می‌کند.

کمپرس یخ یا آب سرد

نه تنها آب گرم، که آب سرد نیز در مبارزه با پلک‌های افتاده، همراه ما است. تنها کافی است که مقداری یخ را برای مدتی روی ناحیه‌ی اطراف چشم بگذاریم. اگر هم با این مسئله راحت نیستیم، حداقل شستشوی صورت با آب سرد را از دست ندهیم. جدا از شادابی پوست، رگ‌های زیر پوست نیز منقبض می‌شوند. این کار به داشتن پوستی محکم یاری خواهد رساند.

خرید گوی یخی مناسب برای ماساژ صورت

برای این‌که بتوانید به‌راحتی صورت‌تان را با یخ ماساژ دهید، این محصول را توصیه می‌کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر، روی تصویر کلیک کنید.

چای سیاه

نه‌تنها نوشیدن یک فنجان چای سیاه باعث لذت می‌شود، بلکه با استفاده از یک تکه پارچه و مقداری چای سیاه دم‌کشیده و صاف‌شده نیز، می‌توانیم پوست بالای چشم‌مان را سرزنده کنیم. برای دست‌یابی به این هدف کافی است مواد بالا را تهیه کنیم. این نوشیدنی شامل ترکیبات ضدالتهابی، ضدباکتری و تانن‌ (جوهر مازو) است؛ به‌ویژه ماده‌ی آخر در مهار رشد باکتری‌ها بسیار مؤثر خواهد بود. در نتیجه برای جوان‌سازی پوست، درمان گیاهی بسیار مناسبی به‌حساب می‌آید. البته برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب باید از روش مناسب این کار بهره بجوییم. برای این کار بعد از گرفتن آب اضافی پارچه‌ی آغشته به چای، آن را ۱۰ دقیقه روی پلک قرار می‌دهیم. پس از گذشت این مدت، پارچه را بر می‌داریم و صورت را آب می‌کشیم.

روغن درخت چای

در قسمت بالا خواص چای برای‌مان مشخص شد. به‌جز روش قبلی یکی دیگر از راه‌های استفاده از این گیاه، روغن آن است. این محصول در کنار درمان افتادگی پلک، ‌می‌تواند خشکی پوست و ریزش مو را نیز از بین ببرد. روغن موجود در درخت چای به‌طور مستقیم بر روی پوست تأثیر ‌می‌گذارد. به‌همین دلیل باعث ‌می‌شود برخی افراد احساس حساسیت کنند. در نتیجه هنگام احساس ناراحتی، باید آن را با روغن نارگیل رقیق کنیم. سپس این مخلوط را با یک پنبه پاک کننده روی صورت قرار دهیم.

خرید ماسک صورت دیگنیتی حاوی درخت

اگر به روغن درخت چای دسترسی ندارید یا نمی‌خواهید صورت‌تان چرب شود، از این ماسک استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این محصول، روی تصویر کلیک کنید.

عدم‌استفاده از لنزهای تماسی

در صورت ابتلا به افتادگی پلک، سعی کنیم از آرایش چشم با لنزهای تماسی استفاده نکنیم؛ زیرا استفاده زیاد از این وسایل میزان افتادگی پلک را افزایش ‌می‌دهد. البته این موضوع بیشتر برای افراد مبتلا به زمینه‌های ارثی اهمیت دارد. چرا که با تغییر حجم پلک‌ها، ممکن است آن‌ها ضخیم‌تر شوند. اما باید بدانیم این موضوع از نظر علمی به اثبات نرسیده است. پس تنها باید آن را یک پیشنهاد بدانیم.

استفاده از سرم دور چشم

این محصولات حاوی انواع مواد مغذی از جلمه ویتامین ث هستند. برای همین هم می‌توانند در جوان‌سازی این ناحیه بسبار مؤثر باشند. قیمت مناسب آن‌ها در قیاس با عمل جراحی نیز، این سرم‌ها را مقرون‌به‌صرفه می‌کند. البته برای رسیدن به نتیجه باید بگذاریم سرم یک شب تا صبح روی صورت‌مان باقی بماند. پس از بیدار شدن نوبت به آب‌کشی صورت می‌رسد.

خرید سرم دور چشم آردن سری اکسپرتیج

این محصول برای داشتن پلک‌هایی جوان، همراه شما خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید روی تصویر کلیک کنید.

مصرف مواد غذایی ضدالتهاب

اگر رژیم غذایی‌مان شامل مواد ضدالتهاب باشد، درمان افتادگی پلک تسریع ‌می‌شود؛ زیرا غذاهای غنی از امگا-۳ ‌می‌توانند التهاب پلک را کاهش دهند: موادی چون ماهی قزل‌آلای وحشی، تخم شربتی، دانه‌های کتان و گردو. همچنین این مواد، سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با باکتری‌ها تقویت می‌کنند. غذاهایی مانند آووکادو، آجیل، روغن نارگیل و روغن زیتون نیز همین نقش را ایفا می‌کنند و بهبودی را سرعت می‌بخشند.

ماسک خیار

منظورمان از ماسک، ترکیب چند ماده با هم و فرایند حوصله‌ سربر آماده‌سازی آن‌ها نیست. این میوه‌ی خوش‌بو، به تنهایی هم می‌تواند کمک‌کار ما باشد. برای شروع ابتدا چند ورقه خیار آماده می‌کنیم. سپس آن‌ها را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی چشم‌هایمان قرار می‌دهیم. در طول این مدت، این ورقه‌ها مشغول آب‌رسانی و تغذیه‌ی پوست می‌شوند. این مدت که گذشت، خیارها را بر می‌داریم و صورت‌مان را آب‌کشی می‌کنیم.

جدا از این موارد می‌توانید با خیار پوستی روشن هم داشته باشید. اما تنها راه‌کار خانگی این کار، استفاده از آن میوه نیست. در مطلبی جداگانه به چندین ماسک خانگی برای روشن کردن پوست پرداختیم. این مقاله را هم از دست ندهید.

اجتناب از خیره شدن به صفحه‌ی نمایش و پلک زدن مداوم

هنگا‌می‌که با فاصله‌ی اندک و مدت طولانی به رایانه، تلفن همراه یا تلویزیون خیره می‌شویم، پلک زدن ضروری است؛ زیرا این کار باعث حفظ رطوبت چشم می‌شود. این عمل به غدد میبومین اجازه ‌می‌دهد تا با آزادسازی چربی بر روی چشم از آن محافظت کنند. این چربی در حفظ خاصیت ارتجاعی پوست نیز نقش شاخصی دارد. برای همین هم اهمیت زیادی برای مقابله با پلک‌های افتاده پیدا می‌کند.

ورزش چشم

همیشه که قرار نیست دارو یا محصولی را استفاده کنیم، تا به نتیجه برسیم. در این زمینه یک تمرین چهار مرحله‌ای وجود دارد که شواهدی برای نتیجه‌بخش بودنش نیز در دسترس است. در قسمت پایین با این حرکت آشنا می‌شویم:

  • مرحله‌ی اول: به حالت عمودی روی زمین یا صندلی می‌نشینیم. سپس سر خود را صاف و کف دست‌ها را به سمت پایین نگه می‌داریم.
  • مرحله‌ی دوم: چشمان‌مان را باز می‌کنیم و به یک نقطه در مقابل (که موازی صورت باشد) خیره می‌شویم.
  • مرحله‌ی سوم: بدون حرکت سر، چشمان‌مان را آهسته به سمت شانه‌ی راست می‌بریم. بدون پلک زدن چند ثانیه به سرشانه خیره می‌شویم.
  • مرحله‌ی چهارم: نگاه‌مان به سمت نقطه‌ی مقابل صورت بر می‌گردد. سپس همین حرکت را برای سمت چپ هم تکرار می‌کنیم.

سخن پایانی

افتادگی پلک با افزایش سن به مرور ایجاد ‌می‌شود اما نکته‌ای که وجود دارد، مراقبت از سلامتی خود است. برای این‌ کار روش‌های وجود دارد که در منزل هم ‌می‌توانیم انجام دهیم. با بهره‌گیری از آن‌ها روند افتادگی پلک کاهش می‌یابد و نیاز به انجام اعمال جراحی نخواهیم داشت. در این مقاله با برخی از آن‌ها آشنا شدیم. خوشحال می‌شویم اگر شما هم راهکار دیگری دارید، با ما به اشتراک بگذارید. هم‌چنین هم‌رسانی این مطلب با دیگران، می‌تواند مشکل برخی افراد را حل کند. پس از این کار دریغ نکنیم.

در مجله‌ی مو تن رو به راهکارهای حفظ سلامت بخش‌های مختلف بدن می‌پردازیم. یکی از مشکلات مربوط به مو شوره‌ زدن آن‌ است. این مسئله بسیار شایع است و افراد زیادی به‌دنبال حل آن‌اند. اگر شما هم جزو این دسته‌اید، پس به سراغ مطلب محصولات درمان شوره سر بروید.

سؤالات متداول

افتادگی پلک چیست؟

گاهی به‌دلیل عوامل مختلف، پلک بالایی به سمت پایین می‌افتد. این اتفاق روی فرایند دیدن تأثیر خواهد گذاشت. به این وضعیت افتادگی پلک می‌گویند.

عوامل افتادن پلک‌ها چیستند؟

برخی از دلایل این اتفاق عبارتند از: کهولت سن، بیماری آب سیاه، مشکلات خود ایمنی، آسیب به چشم‌ها، دیابت و…

برای درمان خانگی افتادگی پلک از چه راه‌کارهایی می‌توان بهره جست؟

برای مقابله با این مشکل می‌توان به سراغ کمپرس آب سرد، اسکراب چای، ماسک خیار، سرم و تمرین‌های ورزشی رفت.

چه خوراکی‌هایی برای جلوگیری از تشدید افتادگی پلک چشم‌ها مناسب‌اند؟

تخم شربتی، دانه‌ی کتان، ماهی قزل‌آلا، گردو، روغن زیتون و… برای این کار بسیار مفید هستند.