زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

بررسی علت ترک پا و نحوه درمان آن با بهترین کرم‌ها

wordcamp
11,522
13 دقیقه
بررسی علت ترک پا و نحوه درمان آن با بهترین کرم‌ها

پا، یکی از اعضای مهم و پرکاربرد بدن هر انسان است. این عضو از بدن روزانه فشار ها و سختی های زیادی را تحمل می کند. از جمله این فشارها می‌توان به تحمل وزن بدن در حیت راه رفتن اشاره کرد. همین امر باعث می شود که پوست پا و پاشنه آن نسبت به دیگر اعضای بدن انسان، زود‌تر دچار خشکی یا ترک پوستی و مشکلات دیگر شود. همان طور که مطلع هستید در مقالات قبلی از مجله سلامتی و زیبایی مو تن رو، به معرفی کرم‌های ترک پا، برند آرایشی جی پرداختیم.

در این مطلب قصد داریم عواملی که باعث ایجاد زبری پوست و ترک پا می‌شوند را به شما اعلام نموده و همچنین راهکارهای درمانی مناسبی را نیز برای آن ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

معرفی بهترین برندهای کرم ترک پای ایرانی مقاله‌ای است که برای کمک به انتخاب بهتر شما از بین کرم‌های ترک پای ایرانی موجود نوشته شده است. اگر قصد خرید یکی از این کرم‌ها را برای درمان ترک پای خود دارید، این مقاله را بخوانید.

دلایل ترک خوردن کف پا

همان طور که اطلاع دارید پوست پا، به خصوص در نواحی پاشنه و کف، به دلیل قرار گرفتن در کفش و جوراب و تحمل کلی وزن در ساعات زیاد بیشتر دچار استهلاک می شود. همین امر به مرور باعث ضخیم و شکننده شدن پوست می شود و باعث ایجاد شدن ترک های کوچک و بزرگ در سطح پا می شود. در تابستان به دلیل این که بیشتر کفش‌های روباز استفاده می‌شود، پوست پا به طور مستقیم در معرض آلودگی و آسیب‌های محیطی قرار گرفته و می‌تواند شما را دچار خشکی و ترک پا و پاشنه کند.

ترک کف پا مانند بسیاری از مشکلات پوستی دیگر، بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. خشک و ضخیم شدن پوست به همراه افزایش تعداد سلول‌های مرده باعث می‌شود تا علاوه بر ظاهری نه چندان مناسب، التهاب، خارش و در برخی موارد سوزش دردناکی را نیز تجربه کنید.

دلایل ترک کف پا
دلایل ترک کف پا

به طور کلی فلسی و ضخیم شدن پوست پاشنه پا و یا کف پا اگر به علت بیماری یا مشکلات زمینه‌ای نباشد، معمولا به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

صابون و تمیزکننده‌های نامناسب

همان‌طور که احتمالا می‌دانید استفاده مداوم از صابون، به خصوص صابون‌هایی که با پوست شما سازگاری کامل ندارند، به مرور باعث خشکی پوست خواهد شد. این موضوع در پوست پاشنه پا به علت شرایط ویژه‌ای که دارد بیشتر از سایر قسمت‌ها حائز اهمیت است. شستن کف پا با استفاده از آب و صابون، روغن‌های محافظت کننده و چربی‌های مفید پوست را کاهش داده و باعث ایجاد خشکی و به مرور ترک‌های پوستی در پاشنه پا می‌شود.

از سوی دیگر، اگر بهداشت و نظافت روزانه پا را رعایت نکنید باز هم خطر دچار شدن به ترک کف پا وجود خواهد داشت. با تجمع میکروب‌ها و باکتری‌های مختلف، نه تنها پوست پاشنه و کف پا ظاهری نامناسب پیدا می‌کند بلکه به تدریج ضخیم و خشن نیز خواهد شد.

اگزما

اگزما یک بیماری التهابی پوست است که بسته به شدت آن، فرد مشکلاتی از جمله سوزش، خارش و خشکی‌های مزمن را در پوست خود تجربه خواهد نمود. اگزما یکی از بیماری‌های پوستی است که می‌تواند ترک کف پا را هم ایجاد کند. اگزما در ورزشکاران و افرادی که مشاغل سختی دارند بیشتر از سایرین دیده شده و نباید با ترک‌های ساده پوستی پاشنه پا اشتباه گرفته شود.

عفونت‌های باکتریایی و قارچی

معمولا خشکی و ترک کف پا با علت‌های قارچی و میکروبی در سنین بالاتر بروز پیدا می‌کنند. اما به هر حال، اگر پوسته پوسته شدن پوست پا به شکل غیرمعمولی افزایش پیدا کرد و ناخن‌ها و پوست اطراف آنها نیز دچار التهاب و مشکلاتی شد احتمال ابتلا به یک عفونت قارچی وجود دارد.

بیماری‌های زمینه‌ای و ارثی

بیماری‌های مادرزادی و ارثی مانند کراتودرمی، دیابت و تیرویید می‌توانند زمینه لازم برای ترک خوردن پوست پاشنه پا را فراهم کنند. علاوه بر این، کمبود برخی ویتامین‌ها مانند A و اسیدهای چرب مهمی نظیر آلفا لینولئیک و گاما لینولئیک نیز باعث ایجاد چنین مشکلی خواهند شد.

درمان ترک پا

معمولا برای درمان این مشکل، راه‌حل‌های خانگی در صورتی که اصولی و پیوسته مورد استفاده قرار بگیرند تا حد زیادی موثر واقع می‌شوند. در ادامه با برخی از این روش‌ها آشنا خواهید شد.

وکس ترکیبی پارافین و روغن نارگیل

مقداری پارافین را با استفاده از بخار آب، ذوب کنید تا به حالت مایع درآید. حالا دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل، خردل و یا حتی کرچک را به آن اضافه کنید. پاهای خود را درون ترکیب به دست آمده قرار دهید و ده دقیقه صبر کنید.

این کار را باید تا آنجایی ادامه دهید که چند لایه از این مخلوط بر روی پوست پاشنه پا قرار بگیرد. برای اثرگذاری بیشتر، پای خود را در یک کیسه فریزر قرار داده و اجازه دهید به مدت حداقل 1 ساعت به همین حالت بماند. سپس پاهای خود را خارج نموده و لایه‌های موم را از روی آن پاک کنید. در هفته دو بار می‌توانید از این روش استفاده کنید.

توجه: انجام این کار برای مبتلایان به دیابت و یا افرادی که گردش خون ضعیفی دارند، توصیه نمی‌شود!

آب گرم و لایه‌برداری کف پا

ابتدا یک ظرف مناسب (یا وان) را از آب گرم یا ولرم پر کنید. سپس پاهای خود را در آن قرار داده و بگذارید حداقل 10 دقیقه به همان حالت باقی بماند. اکنون پوست کف پای شما نرم شده و کاملا خیس خورده است. با استفاده از سنگ پا، برس کف پا و یک اسکراب مناسب مانند لیف، پوست کف پای خود را لایه‌برداری کنید.

با این کار، سلول‌های مرده و لایه‌های خشن و ضخیم پوست جدا شده و شادابی و نرمی پوست پای شما افزایش می‌یابد. پس از اینکه پاهای خود را خشک کردید حتما از یک لوسیون، کرم کف پا و یا یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید تا لطافت و نرمی پوست پا حفظ شود.

اگر این کار را در شب و پیش از خوابیدن انجام داده و یک جوراب مناسب هم بپوشید، اثربخشی به مراتب بیشتری را شاهد خواهید بود. علاوه بر این، می‌توانید با اضافه کردن مقداری نمک دریایی یا نمک اپسوم (منیزیم سولفات) به آب، از مزایای لایه‌برداری طبیعی نمک نیز بهره‌مند شوید.

این یکی از بهترین روش‌ها با ریلکس شدن پس از یک روز کاری و همچنین درمان ترک پاشنه پا محسوب می‌شود.

روغن‌های گیاهی و ماساژ

روغن های گیاهی درمان ترک پا
روغن نارگیل

روغن‌های گیاهی نظیر کرچک، خردل، زیتون، نارگیل و یا کنجد برای ایجاد نرمی و لطافت در پوست بسیار مناسب هستند. برای درمان ترک پا کافیست پس از لایه‌برداری پوست پاشنه پا، پاهای خود را با آب بشویید و سپس مقدار مناسبی از این روغن‌ها را بر روی کف پا قرار دهید.

بهتر است این کار را شب و قبل از خوابیدن انجام داده و با پوشیدن یک جوراب مناسب، اثربخشی آن را افزایش دهید. همچنین می‌توانید با ماساژ دادن، میزان جذب روغن را نیز بیشتر کنید. با استفاده از این روش، زمانی که از خواب بیدار می‌شوید نرمی پوست کف پای شما محسوس خواهد بود.

ترکیب گلیسیرین و گلاب، دارویی موثر برای ترک پا

اگر به ترکیبات بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی نگاهی بیندازید بدون شک شاهد حضور گلیسیرین نیز هستید. این ماده مفید، تاثیرات محسوسی بر روی حفظ لطافت، شادابی و نرمی پوست داشته و دقیقا به همین دلیل در لوازم آرایشی مختلف استفاده می‌شود.

از سوی دیگر، گلاب یک عصاره بسیار مفید حاوی ویتامین‌های A، E و D است که در کنار آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضدعفونی و ضدالتهابی‌اش، برای پوست فوق‌العاده ارزشمند محسوب می‌شود.

مقدار مساوی از گلاب و گلیسیرین را با یکدیگر ترکیب کرده و محلول بدست آمده را بر روی پاشنه یا کف پا بمالید. بهتر است زمانی این کار را انجام دهید که قصد بیرون رفتن ندارید. این ترکیب معجزه‌بخش گاهی اوقات درمانی قطعی ترک پا محسوب می‌شود.

ترکیب عسل و آب

اگرچه عسل طبیعی این روزها گران شده، اما اگر از ترک کف پا رنج می‌برید، مطمئن باشید ارزشش را دارد! عسل یکی از آن گزینه‌هایی است که می‌تواند شما را از شر ترک‌های پوستی کف پا خلاص کند. بدین منظور کافیست یک فنجان یا چند قاشق غذاخوری عسل را در یک ظرف مناسب آب مخلوط کرده و پاهای خود را به مدت 15 الی 20 دقیقه درون آن قرار دهید.

کمی پوست قسمت پاشنه یا کف پا را مالش دهید تا این ترکیب اثر بهتری بگذارد. سپس پاهایتان را خشک کنید. برای کسب نتیجه ایده‌آل، بهتر است این روش را هر روز یا چند روز در هفته مورد استفاده قرار دهید.

وازلین برای ترک‌های پوستی سطحی

اگر شدت خشکی و ترک‌ کف پا شما خیلی زیاد نیست می‌توانید از وازلین برای درمان ترک پا استفاده کنید. بدین منظور باید پاهای خود را حداقل 10 دقیقه در وان یا تشت حاوی آب گرم قرار دهید تا پوست پا به خوبی نرم شود.

سپس مقدار مناسبی از وازلین را برداشته و بر روی پوست پا، به خصوص قسمت‌های خشک و دارای چین و چروک و ترک مالش دهید. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید کمی آب لیموی طبیعی را با وازلین ترکیب نموده و سپس بر روی پوست خود بمالید. توجه داشته باشید که از آبلیمو روی پوست حساس و یا دارای زخم استفاده نکنید. آب لیمو به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، اگر درست استفاده نشود موجب حساسیت، سوزش و التهاب پوست خواهد شد.

بهتر است این کار را پیش از خوابیدن انجام داده و با پوشیدن یک جوراب مناسب، میزان نفوذ و اثر وازلین یا ترکیب وازلین و آب لیمو را افزایش دهید.

کرم‌های ترک پا

بهترین کرم ترک پا
انتخاب بهترین کرم ترک پا

کرم‌های درمان ترک پا معمولا از ترکیبات پایه یکسانی بهره می‌برند. معمولا کرم‌های ترک کف پا حاوی ترکیبات نرم کننده و مرطوب کننده پوست هستند تا میزان خشکی پوست پا را کاهش دهند. انتخاب بهترین کرم ترک پا تا حد زیادی به نوع پوست و میزان خشکی و ضخامت پوست پاشنه پای شما بستگی دارد.

در ادامه انواع کرم ترک پا از برندهای آرایشی و بهداشتی مختلف را به شما معرفی می‌کنیم تا با استفاده از آنها بتوانید مشکل خشکی پوست پای خود را برطرف کنید.

کرم محافظ پای عسل جی

کرم محافظ پای عسل 100 میلی لیتر جی  محصولی فوق‌العاده برای مراقبت از پوست و ترمیم التهابات و ترک‌های پوستی است که از ترکیب موثر عسل، میموزا، عصاره گل همیشه بهار، اکسید روی و روغن زیتون برخوردار بوده و به خصوص در محافظت از پوست پای افرادی دیابتی بسیار موثر عمل می‌کند.

کرم ترک پای سینره

کرم ترک پا سینره حاوی ترکیبی موثر از عصاره گیاه شی باتر و AHA است که به خوبی رطوبت رسانی، ترمیم و حفاظت از لایه‌های چربی سطح پوست را انجام داده و تقریبا پس از دو هفته استفاده می‌توان نتایج آن را در بهبود ترک پاشنه پا مشاهده کرد. ویژگی‌های این محصول را با هم مرور می‌کنیم:

خرید کرم ترک پا سینره 65 میل
  • موثر در رفع ترک های پاشنه پا
  • ایجاد نرمی و لطافت در پوست زانو و آرنج
  • حاوی مواد موثر گیاهی به منظور التیام وترمیم ترک‌های پا
  • دارای مواد کراتولیتیک جهت از بین بردن سلول‌های مرده پوست

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، روی عکس کلیک کنید.

کرم ضد ترک پا کامان

کرم ضد ترک پا کامان یک محصول ترمیم کننده، مرطوب کننده و ضد ترک پا است که با فرمولاسیون ویژه حاوی مواد مغذی به راحتی می‌تواند شما را از مشکل خشکی پاشنه پا و پوسته پوسته شدن پوست این قسمت خلاص کند. این کرم به لطف دارا بودن عصاره موم زنبور عسل و شی باتر، نرمی و لطافت را به نواحی زبر و ترک‌دار پوست کف پا، زانو و آرنج باز می‌گرداند. ویژگی‌های این محصول به اختصار به شرح زیر است:

خرید کرم ضد ترک پا کامان حجم 300 میل
  • رطوبت رسان و نرم کننده پوست
  • دارای اثر خنک و گرم کننده
  • درمان خشکی و ترک پا 
  • حاوی ویتامین  A ،E و C
  • تقویت کننده پوست

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، روی عکس کلیک کنید.

کرم ترک دست و پا دکتر ژیلا

کرم ترک دست و پا دکتر ژیلا محصولی برگرفته از روغن آووکادو و پروتئین گندم است که در زمینه ترمیم پینه و زبری پوست دست و پا تاثیر بسیار خوبی دارد. این کرم همچنین از ترمیم کننده‌ها و رطوبت‌رسان‌های گیاهی نیز بهره می‌برد که برای درمان شقاق و زبری پوست آرنج، قوزک پا و زانو اثر کمک کننده دارند. ویژگی‌های این کرم را در لیست زیر بخوانید:

 کرم ترک دست و پا دکتر ژیلا 50 گرم
  • رفع ترک عمیق پوست پا
  •  جلوگیری از ایجاد ترک‌های پوستی
  • حاوی روغن آووکادو و پروتئین گندم
  • موثر در درمان شقاق و کراتوپلاست
  •  ترمیم کننده
  •  کاهش التهاب
  • قابل استفاده برای ترک‌های دست، پا ، آرنج ، قوزک و زانو
  •  افزایش نرمی و لطافت پوست

روش‌های پیشگیری از ترک پا

داشتن سبک زندگی مناسب و رعایت اصول بهداشتی در جلوگیری از ترک پا نقش بسیار مهمی دارند. نوشیدن آب کافی و مصرف غذاهای حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای نشاط و شادابی پوست، از جمله مواردی هستند که حتما باید در یک رژیم غذایی مناسب در نظر گرفته شود.

رعایت نظافت و بهداشت و استفاده مداوم از کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان در حفظ انعطاف‌پذیری و جلوگیری از ایجاد خشکی و تداوم یافتن آن در پیشگیری از ترک کف پا نقش موثری دارند.

اگر روزانه ناچارید پیاده‌روی یا ایستادن طولانی مدت داشته باشید، حتما از کفش و جوراب مناسب استفاده کنید. در پایان روز نیز سعی کنید بیش از اندازه در حمام نمانید و یا با آب داغ و خیلی گرم دوش نگیرید. تا حد امکان نیز از شستشو با صابون خودداری کنید، چرا که چربی‌های مفید و محافظت کننده پوست را کاهش می‌دهد.

اینفوگرافیک روش های درمان ترک پا

سخن آخر

پاهای ما برای سلامتی و خدمت به ما احتیاج به مراقبت دارند. این عضو از بدن به دلیل آن که خیلی در معرض دید نیست، نادیده گرفته می‌شود. برای نگهداری از آن مواری که در این مقاله توضیح دادیم را رعایت کنید تا پوستی سالم برای پا و پاشنه خود به ارمغان بیاورید. اگر شما هم در مورد این موضوع تجربه یا سوالی دارید، در قسمت نظرات منتظر شما هستیم.

سوالات متداول در مورد ترک پا

دلایل ترک خوردن کف پا چیست؟

استفاده از صابون نامناسب، تمیز نکردن پا، مرطوب نکردن، جوراب و کفش نامناسب،اگزما و عفونت دلایلی برای ایجاد ترک پا هستند.

چه روغن‌هایی برای درمان ترک پا مفیدند؟

روغن‌های کرچک، خردل، زیتون، نارگیل و کنجد برای درمان ترک پا مفید هستند.

چه کرم‌هایی برای رفع ترک پا مناسبند؟

کرم ترک پای سینره، کرم ضد ترک پا کامان و کرم ضد ترک دست و پا دکتر ژیلا از جمله محصولاتی هستند که برای درمان ترک پا مناسبند.

برای پیشگیری از ترک پا چه کارهایی باید انجام داد؟

پوست پای خود را همیشه تمیز و مرطوب نگه دارید. از جوراب جنس خوب و کفش راحت و مناسب استفاده کنید. آب زیاد بنوشید.