زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

بهترین روش درمان فرورفتگی جای جوش خانگی و پزشکی!

تیم تحریریه مو تن رو
15,350
13 دقیقه
بهترین روش درمان فرورفتگی جای جوش خانگی و پزشکی!

پس از بهبود جوش و آکنه، ممکن است در برخی از موارد، جای جوش به فرورفتگی یا چال روی پوست تبدیل شود. در صورتی که این فرورفتگی‌ جای جوش، قدیمی و کهنه نشده باشد، می‌توانید آن را با روش‌های خانگی یا پزشکی درمان کنید. به هر حال پوست زیبا باعث زیباتر شدن چهره و بالا رفتن اعتماد به نفس فرد می‌شود. رسیدگی به پوست، نیاز به زمان، صبر و مراقبت‌های ویژه دارد. اگر می‌خواهید با انواع روش درمان فرورفتگی جای جوش آشنا شوید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

انواع فرورفتگی جای جوش چیست؟

بهتر است پیش از هر چیز با انواع فرورفتگی جای جوش آشنا شوید، چرا که شناخت انواع جای جوش کمک به سزایی به انتخاب نوع درمان آن می‌کند. بنابراین در صورتی که جای جوش به زخمی عمیق تبدیل شده باشد، درمان زیر نظر پزشک گزینه بهتری خواهد بود.

اِسکار یخ شکن

این نوع فرورفتگی جای جوش شباهت زیادی به حفره‌های یخی دارد که با یخ شکن ایجاد می‌شود. به همین دلیل این نوع زخم جای جوش، یخ شکن نام دارد. معمولاً این نوع اسکارها جای جوش عمیق و حفره‌ای هستند.

اسکار ورقه‌ای

اسکار یا زخم ورقه‌ای به فرورفتگی‌هایی می‌گویند که روی پوست به صورت گسترده پخش شده است و پستی و بلندی‌های ورقه‌ای روی صورت ایجاد می‌شود.

اسکار آتروفیک

اسکار آتروفیک یک نوع زخم بعد از بین رفتن جوش است که به شکل فرورفتگی‌های باریک روی صورت ظاهر می‌شوند.

اسکار کلوئیدی

کلوئید یک نوع بیماری پوستی است که بعد از بین رفتن جوش، به صورت زخم‌های برجسته و بزرگ روی پوست ظاهر می‌شوند که شباهت بسیاری به جای بخیه دارند.

اسکار واگنی

اسکار واگنی نوع دیگری از زخم بعد از جوش و آکنه است که به صورت گسترده روی پوست ظاهر می‌شود و معمولاً گوشه‌های تیز و برجسته‌ای دارد.

علت فرورفتگی جای جوش چیست؟

چال شدن جای جوش
صورتی با پوست سالم در برابر پوست جوش‌دار

برخی از افراد پوست حساسی دارند و میزان کلاژن سازی پوست آن‌ها کمتر از افراد دیگر است. بنابراین ممکن است پس از به وجود آمدن جوش و آکنه، جای جوش به صورت فرورفتگی، حفره یا حتی زخم ظاهر شود.
هنگامی که منافذ پوست با چربی اضافه، باکتری، میکروب یا سلول‌های مرده پر می‌شود، جوش به وجود می‌آید. در صورتی که جوش نزدیک لایه بیرونی پوست باشد، اندازه آن کوچک خواهد بود و جای جوش عمیقی روی پوست ایجاد نمی‌شود.
اما در صورتی که جوش در سطح عمیق‌تری از پوست ایجاد شود، به یک لایه از پوست آسیب می‌رساند و ممکن است جای جوش به زخم یا فرورفتگی تبدیل شود. اگر جای جوش به درستی درمان نشود، ممکن است باکتری روی سطح پوست بخش شود و جوش‌های جدیدی ظاهر شوند.

اگر به دنبال روش‌هایی برای درمان جای جوش خود هستید، از بین بردن جای جوش به ساده‌ترین روش ممکن را بخوانید. این مقاله سعی دارد تا برای رفع این مشکل، ساده‌ترین راه‌ها را به شما نشان دهد.

درمان خانگی برطرف کردن فرورفتگی جای جوش

درمان خانگی فرورفتگیجای جوش با روش های خانگی

پیش از این گفتیم در صورتی که بعد از بهبود جوش، باکتری روی سطح پوست باقی بماند، ممکن است جوش‌های بیشتری روی پوست ایجاد شود. با این حال برای رفع فرورفتگی جای جوش‌های عمیق چه باید کرد؟ پیش از هر اقدامی بهتر است بدانید که برای انواع درمان فرورفتگی جای جوش صورت و بدن باید به سرعت اقدام کنید تا کهنه و عمیق‌تر نشود. زمان برای درمان این مشکل یک عامل تعیین کننده است. البته به یاد داشته باشید که درمان خانگی برطرف کردن فرورفتگی جای جوش، مناسب جای جوش سطحی است . برای رفع فرورفتگی جای جوش عمیق باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

استفاده از طب سنتی و داروهای گیاهی برای رفع جای جوش

در صورتی که جای جوش صورتتان تازه است و عمیق نیست، استفاده از طب سنتی و داروهای گیاهی یکی از راه‌هایی است که برای رفع جای جوش بسیار مناسب خواهد بود. در ادامه مقاله به برخی از این درمان‌های سنتی و خانگی می‌پردازیم که در دسترس بوده و ساده هستند.

زنجبیل برای درمان فرورفتن جای جوش

زنجبیل به عنوان پرکاربردترین گیاه دارویی در طب سنتی شناخته می‌شود، چرا که شامل چهل نوع آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان زنجبیل برای رفع چین و چروک و جوان سازی پوست بسیار کاربردی است. البته زنجبیل برای درمان جای جوش نیز موثر و حائز اهمیت است. برای رفع فرورفتگی جای جوش، زنجبیل تازه را به قطعات نازک ببرید و آن را به مدت 10 دقیقه روی پوست خود، در محل جای جوش، قرار دهید. سپس پوستتان را با آب بشویید.

زالو درمانی برای جای جوش گود شده صورت

احتمالاً بارها اسم روش زالو درمانی برای جای جوش صورت را شنیده باشید. این روش سنتی در ایران، اگرچه طرفداران خود را دارد، اما بهتر است با تحقیق بیشتری سراغ آن بروید. برخی از افراد ممکن است به دلیل مشکلاتی که خود از آن بی‌خبرند سراغ زالو درمانی بروند و دچار عفونت پوستی یا مشکلات دیگر شوند. در این صورت توصیه می‌کنیم پیش از زالو درمانی برای رفع جای جوش صورت با پزشک مشورت کنید.

روغن بنفشه برای از بین بردن گودی جای جوش

آیا روغن بنفشه برای از بین بردن گودی جای جوش مفید است؟ طبق تحقیقات به عمل آمده، روغن بنفشه خاصیت ضد باکتری و ضدعفونی دارد. این روغن علاوه بر ویژگی‌های گفته شده می‌تواند التهاب پوست را از بین ببرد. در این صورت شما می‌توانید دو قطره روغن بنفشه را به جای جوش‌ پوستتان بزنید و پس از 15 دقیقه صورتتان را با آب سرد بشویید.

روغن خراطین برای رفع فرورفتگی جای جوش

روغن خراطین سرشار از ویتامین است که به رفع چین و چروک پوست کمک می‌کند. استفاده از روغن خراطین برای جای جوش مناسب است، اما نیاز به زمان دارد. در صورتی که پوست چرب و مستعد جوش دارید، بهتر است از روغن خراطین برای درمان جای جوش استفاده نکنید. روغن خراطین ممکن است چربی پوستتان را بیشتر کند و دوباره دچار جوش و آکنه شوید. با این حال در صورتی که پوست خشک دارید، دو قطره روغن خراطین را به پوستتان بزنید و پس از ده دقیقه صورتتان را با آب سرد کاملاً بشویید.

برطرف کردن جای جوش با جوش شیرین

جوش شیرین خاصیت ضدالتهابی دارد و به درمان خارش ناشی از جوش نیز کمک می‌کند. اگر می‌خواهید از جوش شیرین برای جای جوش استفاده کنید، دو قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با چند قطره آب مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را به مدت 10 دقیقه روی فرورفتگی جای جوش قرار دهید. سپس پوستتان را با آب ولرم بشویید.

از بین بردن جای جوش با عسل

عسل خاصیت ضد میکروب دارد و باعث آبرسانی پوست نیز می‌شود. برای از بین بردن جای جوش با عسل تنها کافی است که مقدار کمی عسل به فرورفتگی‌های جای جوش صورتتان بزنید و پس از 15 دقیقه پوستتان را با آب بشویید. البته به یاد داشته باشید که تنها با یک بار استفاده از عسل، منتظر معجزه نباشید، چرا که هر نوع روش درمان فرورفتگی جای جوش صورت به تداوم، زمان و صبر نیاز دارد.

کرم‌های شیمیایی رفع فرورفتگی و سوراخ جای جوش

کرم برای رفع فرورفتگی جای جوش
استفاده از کرم برای سلامت پوست صورت

کرم‌های شیمیایی رفع فرورفتگی و سوراخ جای جوش بسیاری در بازار موجود است که می‌تواند به روند درمان کمک کند و حتی باعث شوند که جای فرورفتگی جوش وخیم‌تر نشود. البته توصیه می‌کنیم برای درمان دقیق‌تر با پزشک مشورت کنید، اما در صورتی که جای جوش عمیقی ندارید، این کرم‌ها به روند درمان کمک می‌کنند.

خرید کرم درمان کننده جای جوش بایوآکوا وزن 30 گرمی

ویژگی‌های کرم درمان کننده جای جوش بایوآکوا:

  • درمان موثر جای جوش، زخم، سوختگی و کشیدگی های پوست
  • پاکسازی پوست از لک‌های باقی مانده از جوش و آکنه
  • موثر در کاهش سرخی و اندازه جوش‌ها
  • کاهش جوش‌های سرسیاه
  • جلوگیری از باقی ماندن اثر آکنه یا زخم
  • سرعت بخشیدن به درمان زخم
  • بستن منافذ پوست
  • جلوگیری از ایجاد آکنه
  • کنترل میزان چربی پوست

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، روی عکس کلیک کنید.

کرم ضد آفتاب: شاید برایتان عجیب به نظر برسد، اما نور خورشید و اشعه‌ی مضر آن باعث می‌شوند که جای جوش روی صورتتان تیره‌تر و عمیق‌تر شوند. بنابراین خرید کرم ضد آفتاب را حتماً در لیست خود قرار دهید تا به بهبود پوستتان کمک کنید. البته به یاد داشته باشید که حتماً کرم ضد آفتاب مناسب نوع پوستتان را تهیه کنید تا دچار حساسیت یا جوش‌های تازه‌ای نشوید.

برای خرید ضد آفتاب با بهترین قیمت روی لینک کلیک کنید تا به فروشگاه اینترنتی مو تن رو بروید. در فروشگاه می‌توانید انواع کرم‌های ضد آفتاب ایرانی و خارجی را ببنید و بررسی کنید.

پماد هیدروکینون: یکی از کرم‌های شیمیایی که به بهبود سوراخ جای جوش کمک می‌کند، پماد هیدروکینون است. این پماد حاوی ویتامین E است که باعث بهبود زخم‌های روی پوست می‌شود. با این حال بهتر از پیش از مصرف مداوم پماد هیدروکینون آن را روی قسمتی از بازوی خود تست کنید تا دچار حساسیت پوستی نشوید.

سرم اسید آزلائیک اوردینری: سرم Ordinary که این روزها طرفداران بسیاری دارد، به بهبود و رفع زخم یا فرورفتگی جای جوش کمک می‌کند. البته این نوع سرم در ایران قیمت نسبتاً بالایی دارد، اما گزینه مناسبی برای درمان جای جوش است.

کرم مرطوب کننده ویتامین C: کرم مرطوب‌ کننده‌‌ای که حاوی ویتامین C است باعث درمان فرورفتگی پوست به طور کامل و معجزه‌آسا نمی‌شود، اما گزینه‌ی بسیار مناسبی در کنار درمان‌های دیگر است. چرا که کرم مرطوب کننده ویتامین C باعث از بین رفتن تیرگی پوست و رفع التهاب پوست می‌شود.

ماسک‌های صورت به دلیل خاصیت زیادی که دارند، می‌توانند به سلامت پوست شما و جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه پوستی کمک کنند. برای خرید ماسک صورت با بهترین قیمت روی لینک کلیک کنید تا به فروشگاه بروید.

روش‌های درمانی پزشکی برای رفع فرورفتگی جای جوش

از بین بردن فرورفتگی جای جوش با روش های پزشکی
پوست سالم چهره شما را زیباتر و جوان‌تر می‌کند.

در صورتی که جای جوش عمیق یا قدیمی روی پوستتان دارید، ممکن است روش‌های خانگی تأثیر چندانی روی پوستتان نداشته باشد. بنابراین بهتر است روش‌های درمانی پزشکی برای رفع فرورفتگی جای جوش را پیش بگیرید تا پوستی صاف و شفاف داشته باشید. در بخش زیر به مواردی از این نوع درمان‌های پزشکی می‌پردازیم تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

میکرونیدلینگ برای جای جوش

بسیاری بر این باورند که میکرونیدلینگ برای درمان جای جوش مؤثر است. در این روش از سوزن‌های بسیار ریزی استفاده می‌شود که به درمان فرورفتگی عمیق جای جوش کمک می‌کند، چرا که این دستگاه سلول‌های پوست را تحریک می‌کند و باعث ترمیم، احیای پوست و کلاژن سازی می‌شود.
روش میکرونیدلینگ نه تنها برای درمان سوراخ جای جوش تأثیر دارد، برای به رفع چین و چروک صورت نیز کمک می‌کند. با این حال به یاد داشته باشید که نتیجه مطلوب، پس از استفاده از این روش قابل مشاهده نیست، چرا که سلول‌های تازه و جوان برای رشد نیاز به زمان دارند.

خرید میکرونیدلینگ درماپن مدل کارتریج 12 سوزنه

میکرونیدلینگ درماپن مدل کارتریج 12 سوزنه باعث درمان و یا بهبود اکثر مشکلات پوستی از جمله چین‌وچروک ، جای جوش ، جای زخم‌های قشر خارجی پوست می‌شود. عملکرد این محصول به گونه‌ای است که با قلمی که در سر آن سوزن‌های ریزی تعبیه شده باعث ایجاد صدها حفره‌های نازک روی قشای خارجی پوست می‌شود. ایجاد این حفره‌های نازک روی پوست مو جب می شود تا سرم‌های مخصوص و تقویت کننده بتواند جذب قشای داخلی پوست شده تا نتایج بهتری را جهت ترمیم و بازسازی پوست ایجاد کند. همچنین باعث می‌شود پوست با تولید کلاژن و الاستین شروع به بازسازی خود نماید .

برای اطلاعات بیشتر و خرید این محصول، روی عکس کلیک کنید.

روش سابسیژن برای درمان جای جوش

روش سابسیژن برای درمان جای جوش بسیار مؤثر است و مناسب فرورفتگی جای جوش عمیق و اسکار است. در واقع روش سابسیژن یک نوع جراحی زیرپوستی و بدون خطر بدون هیچ گونه شکاف روی پوست است. با این حال بهتر است بدانید که روش سابسیژن برای درمان جای جوش، تکنیک‌های گوناگونی دارد که هر یک طی جلسات متعددی صورت می‌گیرد.

لیزر درمانی برای جای جوش صورت

چال شدن صورت و فرورفتگی جای جوش

لیزر نور تک رنگ با طول موج معینی است که پوست را تحریک می‌کند و باعث از بین رفتن اسکار و جای جوش در چندین جلسه می‌شود. به طور کلی لیزر درمانی برای جای جوش صورت به دو صورت انجام می‌شود.
روش لیزر درمانی تخریبی باعث از بین رفتن لایه‌ی آسیب دیده پوست می‌شود و بافت کلاژن پوست را سفت می‌کند که البته دوران نقاهت بیشتری به همراه دارد. روش دوم، لیزر درمانی غیرتخریبی است که بافت پوست را از بین نمی‌برد، اما باعث تحریک سلول‌های پوستی برای کلاژن سازی می‌شود و دوره نقاهت کمتری هم دارد.
لیزر فرکشنال: این نوع لیزر درمانی نه تنها برای پوست صورت، بلکه برای از بین بردن فرورفتگی جای جوش در تمام بدن کاربرد دارد. این نوع لیزر باعث از بین رفتن آکنه می‌شود و به درمان چین و چروک و لک‌های پوستی نیز کمک می‌کند.

لیزر پالسی IPL: این نوع لیزر که در گروه لیزر تخریبی قرار دارد، با کمک گرما لایه پوست آسیب دیده را از بین می‌برد. این نوع لیزر درمانی برای جای جوش عمیق و اسکارهای کلوئیدی مناسب است.

لیزر درمانی PDL: این نوع لیزر به درمان جای جوش یخ شکن و اسکارهای عمیق کمک می‌کند و در از بین بردن قرمزی جای جوش نیز مؤثر است.

لیزر اربیوم: این لیزر در گروه لیزر درمانی تخریبی قرار دارد و بافت آسیب دیده پوست را با اشعه مادون قرمز تخریب می‌کند و باعث درمان و بازسازی سلول‌های جدید پوستی می‌شود.

سخن پایانی

همه ما به دنبال داشتن پوستی سالم و شفاف هستیم. در قدم اول بهتر است با رعایت یک روتین ساده پوستی مراقب سلامت پوستمان باشیم. بعد از آن اگر دچار مشکل پوستی شدیم، سریع اقدام به درمان آن کنیم. هر چه زودتر روند درمان مشکلات پوستی شروع شود، امکان درمان کامل بالاتر می‌رود. در این مقاله در مورد درمان فرورفتگی جای جوش صحبت کردیم و روش‌های مختلفی برای این درمان توضیح دادیم. در مورد این موضوع نظر و یا تجربه‌ای دارید؟ در قسمت نظرات منتظر تجربه‌های شما عزیزان هستیم.

سوالات متداول در مورد درمان فرورفتگی جای جوش

جوش چگونه به وجود می‌آید؟

جوش‌ها از راه‌های مختلفی روی پوست ایجاد می‌شود. از جمله این راه‌ها می‌توان به ترشح بیش از حد چربی، اشعه مضر آفتاب، تغذیه ناسالم و کمبود رطوبت پوست اشاره کرد.

انواع فرورفتگی جای جوش کدامند؟

اسکار یخ‌شکن، اسکار ورقه‌ای، اسکار آتروفیک، اسکار واگنی و اسکار کلوئیدی انواه فرورفتگی جای جوش هستند.

درمان‌های سنتی برای درمان فرورفتگی جای جوش کدامند؟

زنجبیل، روغن خراطین، روغن بنفشه، جوش شیرین و زالو درمانی به درمان فرورفتگی جای جوش کمک می‌کنند.

درمان‌های دارویی و پزشکی برای برطرف کردن فرورفتگی جای جوش کدامند؟

استفاده از پمادها و کرم‌ها، میکرونیدلینگ و لیزر درمانی روش‌هایی برای رفع این مشکل هستند.