زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

روش صحیح نخ دندان کشیدن؛ بررسی فواید و مضرات نخ دندان

تیم تحریریه مو تن رو
474
6 دقیقه
روش صحیح نخ دندان کشیدن؛ بررسی فواید و مضرات نخ دندان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از مهم‌ترین کار‌ها برای محافظت از دهان و سلامت دندان‌ها هستند. برخی از افراد گمان می‌کنند که یکبار مسواک زدن در روز، برای تمیز کردن دندان‌ها و پاک کردن جرم‌ها کافی است. اما این یک گمان اشتباه است، زیرا مسواک نمی‌تواند به تنهایی، کل نقاط دهان و دندان را تمیز کند. این نخ دندان است که پلاک و ذرات گیر افتاده در دندان‌ها را خارج کرده و لثه‌ها را سالم نگه می‌دارد. اگر روش صحیح نخ دندان کشیدن را بدانید، برای همیشه از بیماری‌های لثه‌ای و پوسیدگی دندان در امان خواهید بود.

چه زمانی از نخ دندان استفاده کنیم؟ کشیدن نخ دندان قبل یا بعد از مسواک

دندانپزشکان توصیه می‌کنند افراد باید روزی 2 بار، بعد از صرف وعده‌های غذایی، دندان خود را مسواک بزنند. اما زمان مشخصی برای استفاده از نخ دندان وجود ندارد؛ به عبارتی در هر زمان مناسبی، می‌توان کار کشیدن نخ دندان را انجام داد.

 اما به طور کلی بهتر است بعد از صرف وعده غذایی و تمیز کردن دندان‌ها با مسواک، از نخ دندان استفاده کرد. زیرا در هنگام شستشوی دندان‌ها با خمیردندان، مسواک بیشتر رویه دندان‌ها را تمیز کرده و به گوشه و کنار آن‌ها دسترسی نخواهد داشت. در چنین شرایطی امکان باقی‌ماندن مواد شوینده و ذرات خوراکی، میان دندان‌ها وجود خواهد داشت. پس برای حفظ سلامتی لثه‌ها و جلوگیری از تشکیل جرم روی دندان‌ها، روزانه و به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید.

طریقه و نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

تنها استفاده منظم از نخ دندان کافی نیست، نحوه صحیح نخ دندان کشیدن هم مهم است. چرا که استفاده نادرست از نخ دندان می‌تواند، منجر به خون‌ریزی لثه و احساس درد در دندان‌ها شود. پس اگر به دنبال نحوه نخ دندان کشیدن صحیح هستید در ادامه با ما همراه باشید.

  1. در حدود 45 سانتی‌متر از نخ دندان را ببرید؛ با استفاده از یک نخ بلند به سادگی پروسه تمیز کردن میان دندان‌ها را کنترل خواهید کرد.
  2. سر انتهایی نخ را گرفته و در حدود دو سوم از نخ را به دور انگشت میانی خود بپیچید. پیچیدن نخ به دور انگشت میانی باعث می‌شود، انگشت اشاره برای حرکت دادن و کنترل نخ آزاد باشد. سر دیگر نخ را به دور انگشت میانی دست دیگر بپیچید.
  3. حالا باید در حدود 2 الی 5 سانت از نخ را محکم، بین انگشتان شصت و اشاره بگیرید. شما از این بخش از نخ دندان، برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده می‌کنید.
  4. از دو دندان جلویی ردیف بالا شروع کرده و نخ را به آرامی بین دندان‌ها حرکت دهید. حرکت نخ در بین دندان‌ها، نباید ناگهانی و با شدت باشد چرا که در غیر اینصورت امکان خونریزی لثه وجود خواهد داشت. باید نخ دندان را به شکل حرف C در بین دندان‌ها به حرکت در بیاورید.
  5. بعد از تمیز کردن قسمت مورد نظر، باید بخش استفاده شده از نخ دندان را دور انگشت دست بپیچید. اگر نخ استفاده شده را دوباره بین دندان‌های دیگر بکشید، کار شما فایده‌ای نخواهد داشت.
  6. با حرکت زیگزاگ به آرامی نخ دندان را از بالا به پایین، بین دندان‌ها کشیده و حتی پشت آن‌ها را هم تمیز کنید. دندان‌های عقبی را فراموش نکنید؛ ذرات مواد غذایی روی شیار‌ها و برجستگی‌ دندان‌های عقبی باقی مانده و باعث پوسیدگی و ایجاد حرفه دندانی می‌شوند. به آهستگی نخ دندان را به بین دندان‌های آسیاب انتهایی برده و هر دو سر نخ را به سمت خود بکشید.
نخ دندان
نخ دندان

معرفی نخ دندان مخصوص ارتودنسی

خیلی‌ها گمان می‌کنند که نمی‌توان با وجود ارتودنسی ثابت از نخ دندان استفاده کرد. این درحالیست که رعایت بهداشت دندان، برای افرادی که در حال طی کردن دوره درمان ارتودنسی خود هستند، اهمیتی دو چندان دارد. چرا که براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی، شرایط بسیار مناسبی را برای رشد باکتری‌ها و در نهایت پوسیدگی دندان‌ها فراهم می‌کنند.

تا زمانیکه روی دندان‌های خود براکت ارتودنسی دارید، باید بعد از خوردن هر وعده غذا و روزی 3 بار، دندان‌های خود را شسته و نخ دندان بکشید. پس از شروع دوره ارتودنسی از دکتر خود، برای انتخاب از بین انواع نخ دندان مخصوص ارتودنسی مشورت بگیرید. نخ دندان‌های معمولی را از لیست انتخاب خود خط بزنید، چرا که آن‌ها بدون موم بوده و در حین استفاده در بین براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی گیر می‌کند. در حال حاضر پرفروش‌ترین نوع نخ دندان مخصوص ارتودنسی، نخ دندان سوپرفلاس بوده که در ادامه نحوه استفاده از آن را توضیح می‌دهیم.

نحوه نخ دندان کشیدن ارتودنسی؛ نحوه استفاده از نخ دندان ارتودنسی

نخ دندان مخصوص ارتودنسی سوپرفلاس از سه بخش متفاوت تشکیل شده است. قسمت ابتدایی نخ دندان سوپرفلاس پلاستیکی و سوزنی شکل بوده و بخش انتهایی آن شبیه به نخ دندان معمولی است. قسمت میانی آن نیز حالت اسفنجی دارد. برای استفاده از این نخ دندان، باید قسمت ابتدایی نخ (سر سوزنی شکل نخ) را با دقت از میان ناحیه بین دندان‌ها عبور دهید؛ حالا دو سر نخ را گرفته و آن را به صورت زیگزاگگی و به آرامی بین دندان‌های خود حرکت دهید؛ قسمت میانی نخ با حالت اسفنجی که دارد به سادگی بین دندان‎ها حرکت و آن‌ها را تمیز می‌کند.

نخ دندان اورال بی مدل Super Floss

نخ دندان اورال بی مدل Super Floss حاوی عصاره نعنا
خرید نخ دندان اورال بی مدل Super Floss حاوی عصاره نعنا

براکت‌های فلزی روی دندان‌ها در زمان ارتودنسی، مانع از دست‌یابی مسواک به محل بین دندان‌ها می‌شوند. در این حالت فقط با کشیدن نخ دندان می‌توان از تمیز شدن کامل دندان‌ها، اطمینان حاصل کرد. شاید در گذشته انجام اینکار با نخ‌های معمولی، کار بسیار سختی برای افراد بود؛ اما حالا با نخ دندان مخصوص ارتودنسی اورال بی، فضای بین دندانی به سادگی تمیز می‌شود. نخ دندان اورال بی مدل Super Floss حاوی 50 رشته نخ دندان با ضخامت کم بوده و انتخابی عالی برای دندان‌های ارتودنسی محسوب می‌شود.

چرا باید از نخ دندان استفاده کنیم؟

رعایت بهداشت دهان و دندان، فقط محدود به استفاده از مسواک نیست و شامل نخ دندان کشیدن نیز می‌شود. با دانستن روش صحیح نخ دندان کشیدن، دندان‌ها را از جرم و پوسیدگی نجات خواهید داد. در کنار مسواک زدن و استفاده مرتب از نخ دندان، حداقل دوبار در سال برای چکاپ به دندانپزشکی مراجعه کنید. اگر هنوز سوال و پرسشی درباره طرز استفاده از نخ دندان دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.