زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

موثرترین راهکارهای از بین بردن بوی بد دهان

wordcamp
1,884
13 دقیقه
موثرترین راهکارهای از بین بردن بوی بد دهان

بوی بد دهان، از مشکلات معمول دهان است که ممکن است هر کسی آن را تجربه کرده باشد. این مشکل آن قدر می‌تواند احساس بدی را به افراد منتقل کند که آن‌ها را از حضور در اجتماعات باز می‌دارد. در واقع، بدبویی دهان بر اعتماد‌به‌نفس و روابط اجتماعی فرد با دیگران تاثیر می‌گذارد. بوی بد دهان به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود. برای از بین بردن آن، باید ابتدا مشکل را به صورت عمقی برطرف کرد. در این مقاله ابتدا شما را با انواع بوی بد دهان و دلایلی که بر ایجاد بوی بد دهان تاثیر می‌گذارند، آشنا می‌کنم. سپس راهکارهایی را برای رفع بوی بد دهان پیشنهاد می‌دهم. پس تا پایان این مطلب با من همراه باشید.

هالیتوز چیست؟

هالیتوز، یک اصطلاح پزشکی برای بوی بد دهان است. این مشکل ممکن است برای مدت طولانی فرد را درگیر کند. در مواقعی حتی ممکن است نشانه یک مشکل جدی‌تر باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد. هالیتوز، بیشتر توسط باکتری‌های تولید کننده گوگرد ایجاد می‌شود که به طور معمول روی سطح زبان و در گلو زندگی می‌کنند.

گاهی‌اوقات، این باکتری‌ها با سرعت بسیار بالایی شروع به تجزیه پروتئین‌ها می‌کنند. در نتیجه تجزیه پروتئین‌ها، ترکیبات گوگرد را که فرار و بدبو هستند، از پشت زبان و گلو آزاد می‌شوند. هالیتوز، عفونی نیست. از این رو، در اکثر مواقع، درمان‌های خانگی ساده و تغییرات سبک زندگی می‌توانند مؤثر باشند. درمان‌هایی مانند رعایت بهداشت دهان و دندان و ترک سیگار، اغلب می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. با این حال، اگر بوی بد دهان ادامه پیدا کرد، توصیه می‌شود که برای بررسی علل زمینه‌ای، به پزشک مراجعه کنید.

انواع بوی بد دهان

همه بوهایی که در دهان ایجاد می‌شوند، یکسان نیستند. در اینجا پنج نوع بوی بد دهان که ممکن است مستلزم مراجعه به پزشک باشد، آورده شده است:

بوی تخم مرغ گندیده

تنفسی که بوی تخم مرغ فاسد می‌دهد، اغلب نشان دهنده مشکلی در دستگاه گوارش است. این به این دلیل است که میکروبیوتای روده، گوگرد را تجزیه می‌کنند و این گاز حاصل از تجزیه، بوی تخم مرغ را آزاد می‌کند. علت این امر می‌تواند مربوط به بیماری رفلاکس معده باشد. رفلاکس معده، زمانی رخ می‌دهد که اسیدهای معده به مری برمی‌گردند.

بوی شیرین یا میوه ای

کتواسیدوز، یکی از عوارض دیابت است که اغلب در تنفس با بوی شیرین یا میوه‌ای ظاهر می‌شود. دلیل آن این است که بیماران دیابتی اغلب از تولید ناکافی انسولین رنج می‌برند که باعث سوزاندن چربی‌ها و تولید ماده شیمایی کِتون می‌شود. این کتون‌ها، بوی میوه‌ای تولید می‌کنند. همین بو می‌تواند ناشی از نارسایی مزمن کلیه باشد که یکی از علائم دیابت است.

بوی کپک یا قارچ

گاهی‌اوقات تجمع میکروبی یا عفونت در سینوس‌ها باعث ایجاد بویی شبیه کپک یا قارچ می‌شود. عفونت سینوسی اغلب باعث می‌شود که مخاط غلیظ و سبز مایل به زرد از بینی یا سینوس‌ها به پشت گلو وارد شود. همانطور که دم و بازدم می‌کنیم، انبوهی از میکروب‌ها، ذرات خارجی و متابولیت‌ها ایجاد می‌شوند که باعث ایجاد بوی بد در دهان و در نهایت تنفس می‌شوند.

بوی مدفوع

اگر نفس شما بوی مدفوع می‌دهد، به احتمال بسیار زیاد ممکن است دچار انسداد روده شده باشید. انسداد روده زمانی اتفاق می‌افتد که مدفوع شروع به برگشت می‌کند و در نتیجه، روده‌های بزرگ و یا کوچک دیگر قادر به هضم مواد زائد نیستند. تنفسی که بوی مدفوع می‌دهد، اگر با یبوست همراه باشد، نشانه‌ای از انسداد روده است.

بوی ماهی

کلیه‌ها مسئول تولید ادرار هستند. آنها این کار را با حذف مواد شیمیایی سمی از خون انجام می‌دهند. هنگامی که کلیه‌ها آن‌قدر آسیب می‌بینند که دیگر نمی‌توانند این مواد زائد را فیلتر کنند، سموم و مواد زائد شروع به تجمع در سراسر بدن می‌کنند. این مشکل در نهایت منجر به ایجاد بوی ماهی در دهان می‌شود.

بوی بد دهان در اثر چه عواملی ایجاد می شود؟

بوی بد دهان می‌تواند ناشی از چیزی باشد که می‌خورید یا به طور جدی‌تر، می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل عمیق‌تر باشد. اگرچه منابع باکتریایی زیادی در دهان وجود دارند، اما دلایل زیادی برای ایجاد بوی بد دهان وجود دارند که در ادامه به بررسی هر یک می‌‌پردازم:

عدم رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان

بیشتر بوی بد دهان، ناشی از عدم رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان است. اگر دندان‌ها و به عبارتی، کل دهان خود را به طور مرتب تمیز نکنید، ذرات غذا می‌توانند در دهان شما و لا‌به‌لای دندان‌هایتان باقی بمانند و لایه چسبنده‌ای از باکتری‌ها ( پلاک) را روی دندان‌های شما ایجاد کنند.

پلاک دندان و مسواک نزدن
یکی از دلایل ایجاد بوی بد دهان، وجود پلاک‌ بر روی دندان است.

از سوی دیگر، به دلیل سطح ناهموار زبان و همچنین لوزه‌های شما، ذرات غذا و باکتری‌ها در دهان به دام می‌افتند که باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود. بهداشت نامناسب دهان و دندان همچنین باعث بروز سایر بیماری‌های دهان مانند بیماری‌های لثه می‌شود که با بوی بد دهان نیز مرتبط است. از این رو، حفظ یک برنامه منظم و کامل مراقبت از دهان، بهترین راه دفاعی در برابر بوی بد دهان است.

مصرف بیش از حد کافئین

برای آن دسته از افرادی که به طور افراطی قهوه می‌نوشند، این می‌تواند احساس بوی بد دهان را در فرد ایجاد کند. قهوه به دلیل طعم شدید و همچنین تأثیری که بر تولید بزاق دارد، می‌تواند عامل بوی بد دهان باشد. اینکه کافئین چگونه می‌تواند بر بوی بد دهان تاثیر بگذارد، به دلیل این است که پس از نوشیدن قهوه، کافئین منجر به کاهش تولید بزاق می‌شود. بزاق کمتر به معنای افزایش باکتری‌های ایجادکننده بو است.

رژیم غذایی با قند بالا

رژیم‌های غذایی سرشار از قند و پروتئین نیز می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. در واقع رژیم غذایی سرشار از قند، به دلیل نحوه تعامل قندها با باکتری‌های موجود در دهان می‌تواند عامل ایجاد بوی بد دهان باشد. این باکتری‌هایی که به طور طبیعی در دهان وجود دارند، از قندها تغذیه می‌کنند و خوراکی‌های شیرین را به بوی ترش تبدیل می‌کنند. این می‌شود که در برخی مواقع، با مصرف خوراکی‌های شیرین، دهان بو و مزه بدی به خود می‌گیرد.

نوشیدن مشروبات الکی

نوشیدن مشروبات الکی، یکی دیگر از عوامل مؤثر در ایجاد بوی بد دهان است. این به خاطر این است که نوشیدن الکل، به ویژه مصرف بیش از حد آن، باعث کاهش تولید بزاق می‌شود. این بهترین محیط برای رشد باکتری‌های ایجادکننده بو است. بنابراین، هر چه افراد از مشروبات الکلی به طور افراطی استفاده کنند، احتمال اینکه بوی بد دهان را تجربه کنند، بیشتر است.

رژیم های پر پروتئین یا کم کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها، عملکرد حیاتی در بدن دارند و اگر رژیم غذایی شما به اندازه کافی حاوی کربوهیدرات نباشد، می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود. هنگامی که بدن به دلیل رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات، کربوهیدرات کافی دریافت نمی‌کند، این می‌تواند باعث تغییراتی در متابولیسم بدن شود. در نتیجه، می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود.

از طرف دیگر، هضم غذاهای پر پروتئین برای بدن گاهی دشوار است. در نتیجه، زمانی که این‌ها متابولیزه نمی‌شوند، تمایل بیشتری به انتشار گازهای گوگرد دارند. با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی که حاوی سبزیجات و گیاهان بیشتر است، از این امر اجتناب کنید.

دهان خشک

به طور معمول، بزاق با از بین بردن ذرات غذایی که منجر به وجود آمدن بوی بد دهان می‌شود، به تمیز نگه داشتن دهان کمک می‌کند. هنگامی که تولید بزاق کاهش می‌یابد یا متوقف می‌شود، اغلب بوی بد دهان را به دنبال دارد. این وضعیت، به طور طبیعی در هنگام خواب اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که اکثر مردم پس از بیدار شدن از خواب، احساس بدبو بودن دهان را دارند. چنانچه این مشکل در طول روز ادامه داشت، ممکن است به درمان جدی‌تری نیاز داشته باشد.

مصرف برخی داروها

برخی از داروها با عوارض جانبی همچون خشکی دهان همراه هستند. زمانی که تولید بزاق کاهش می‌یابد و دهان شما خشک است، محیطی را برای رشد باکتری‌های ایجادکننده بو فراهم می‌کند. علاوه بر این، برخی از داروها، زمانی که در بدن تجزیه می‌شوند، مواد شیمیایی آزاد می‌کنند که می‌تواند از طریق جریان خون به تنفس شما منتقل شود و بر بوی آن تاثیر بگذارد.

مصرف دارو و بوی بد دهان
مصرف برخی از داروها در ایجاد بوی بد دهان نقش دارد.

مشکلات گوارشی

عواملی مانند هضم ضعیف، یبوست یا اختلالات روده، همگی این‌ها می‌توانند باعث ایجاد بوی ناخوشایند در تنفس و در نهایت بوی بد دهان شوند. اگر به طور مکرر رفلاکس اسید معده را تجربه می‌کنید، بوی غذاهای مصرف شده، ممکن است به راحتی از مری و سپس از دهان خارج شود و باعث بوی بد دهان شود.

سیگار کشیدن

محصولات حاوی تنباکو، همگی باعث بوی بد دهان می‌شوند و منجر به مشکلات بسیار جدی‌تری برای سلامت دهان و دندان می‌شوند. علاوه بر این که دهان شما بوی سیگار می‌دهد، به بافت لثه نیز آسیب می‌رساند و در نهایت منجر به ایجاد بیماری لثه می‌شود.

درمان برای رفع بوی بد دهان

بهترین روش‌ رفع بوی بد دهان، رعایت بهداشت دهان و دندان است که از ایجاد پوسیدگی جلوگیری می‌شود و احتمال ایجاد بیماری لثه را کاهش می‌دهد. از این رو، توصیه می‌شود که افراد سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنند. دندانپزشک ممکن است خمیر‌ دندان و دهانشویه‌ای را توصیه کند که حاوی یک عامل ضد باکتریایی است. در صورت وجود بیماری لثه، جرم‌گیری دندان‌ها توسط دندانپزشک ممکن است برای پاک کردن تجمع باکتری‌ها بین لثه و دندان ضروری باشد.

خرید خمیر دندان کلگیت مدل Max Fresh با رایحه نعنا حجم 100 میل

خمیر دندان کلگیت، دارای ویژگی‌هایی همچون سفید کننده و ضدجرم است. علاوه بر این به عنوان خوش‌بو کننده و به منظور از بین بردن بوی دهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این خمیردندان بر روی تصویر کلیک کنید.

روش های خانگی برای کاهش و یا رفع بوی بد دهان

می‌توان با انجام یک سری راهکار خانگی رفع بوی بد دهان، این مشکل را برطرف کرد که عبارت اند از:

مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

پلاک به تجمع باکتری‌های چسبنده را که باعث بوی بد دهان می‌شوند گفته می‌شود. از طرف دیگر، غذای به دام افتاده در لابه‌لای دندان‌ها نیز به این مشکل می‌افزاید. برای رفع این مشکل، دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید. در صورت داشتن بوی شدید دهان، این تعداد دفعات را کمی بیشتر کنید، البته نه اینکه زیاده‌روی کنید. اگر خیلی سخت و خشن مسواک بزنید، با این کار دندان‌های خود را فرسوده می‌کنید. از این رو، آنها را در برابر پوسیدگی آسیب پذیرتر خواهید کرد.

نخ دندان و بوی بد دهان
از راهکارهای مؤثر در رفع بوی بد دهان، استفاده منظم از نخ دندان است.

دهانشویه استفاده کنید

استفاده از دهانشویه پس از مسواک زدن، علاوه بر این که نفس شما را تازه می‌کند، با خلاص شدن از شر باکتری‌ها، محافظت بیشتری را به دندان‌های شما می‌دهد. اما مطمئن شوید که دهانشویه‌ای که انتخاب می‌کنید، میکروب‌هایی را که باعث بوی بد دهان می‌شوند از بین می‌برد و فقط بر روی بو تاثیر ندارد. با مصرف روزانه دهانشویه، به رفع بوی بد دهان خود کمک زیادی می‌کنید. زمان ایده‌آل برای انجام این کار قبل از خواب است. همچنین اگر بعد از غذا خوردن، آب ساده و یا آب نمک را در دهان خود بچرخانید، می‌توانید به رفع بوی بد دهان خود تا حدودی کمک کنید.

خرید دهان شویه نعنایی اورال بی مدل Lasting Freshness حجم 250 میل

دهانشویه نعنایی اورال بی با از بین بردن میکروب‌ها، به جلوگیری از تشکیل پلاک دندانی و پوسیدگی دندان کمک می‌کند. همچنین به دلیل داشتن رایحه نعنا، موجب خوشبو شدن تنفس و دهان می‌شود.

جهت خرید این محصول و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشخصات آن، بر روی تصویر کلیک کنید.

زبان شوی را در روتین مراقبتی دندان بگنجانید

پوششی که به طور معمول روی زبان شما ایجاد می‌شود، می‌تواند میزبان باکتری‌های بدبو باشد. برای خلاص شدن از شر آنها، می‌توانید از زبان‌شوی استفاده کنید و یا به آرامی با همان مسواک دندان، روی زبانتان را تمیز کنید. این کار باکتری‌ها، بقایای غذا و سلول‌های مرده‌ای را که مسواک زدن به تنهایی نمی‌تواند از آنها مراقبت کند، از بین می‌برد.

عادت استفاده از دخانیات را کنار بگذارید

سیگار کشیدن علاوه بر ایجاد سرطان، می‌تواند به لثه‌های شما آسیب برساند، دندان‌هارا لکه‌دار کند و بوی بد دهان را افزایش دهد. از این رو، اگر به عادت استفاده از دخانیات گرفتار شده‌اید و به تنهایی قادر به کنار گذاشتن آن نیستید، از پزشک کمک بگیرید. با او در مورد برنامه‌های ترك سيگار يا داروهاي نسخه‌اي كه می‌توانند به شما در رفع بوی بد دهان كمك كنند تا براي هميشه دخانيات را كنار بگذاريد، صحبت كنيد.

دهانتان را مرطوب نگه دارید

چنانچه دهان شما بزاق کافی تولید نمی‌کند، این می‌تواند پوسیدگی دندان و بوی بد دهان شما را دو چندان کند. اگر دهانتان خشک است، در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. آدامس بدون قند بجوید یا آب نبات سفت بدون قند بمکید. همچنین برای مرطوب کردن هوای خانه در شب از یک دستگاه بخور استفاده کنید. استفاده از این نوع خوراکی‌ها در رفع بوی بد دهان تاثیر به سزایی دارند.

مراقب غذای مصرفی خود باشید

به یاد داشته باشید که غذاهای زیادی وجود دارد که ممکن است بر بوی بد دهان تاثیر بگذارند. رایج‌ترین غذاها شامل پیاز و سیر است که حتی پس از مسواک زدن نیز می‌توانند در دهان باقی بمانند. مواد شیمیایی که باعث ایجاد بو می‌شوند، از طریق جریان خون و به ریه‌های شما منتقل می‌شوند. در نتیجه تنفس شما را بدبو می‌کند. حتی اگر بعد از غذا، دندان‌های خود را مسواک زده باشید، این بوی بد را همچنان حس خواهید کرد.

خرید مسواک سیگنال مدل Gum Care با برس نرم

این نوع مسواک سیگنال، به دلیل دارا بودن دندانه‌های پلاستیکی در کناره‌ها، به ماساژ دندان‌های نیش و لثه‌ها کمک می‌کند. از سوی دیگر، دسته ارگونومیگ آن باعث شده است تا بتوان تمامی دندان‌ها را به راحتی مسواک زد. تمیز کردن اصولی و کامل دندان‌ها، در رفع بوی بد دهان بسیار مؤثر است.

جهت اطلاع از ویژگی‌های این محصول با جزئیات بیشتر و خرید آن، بر روی تصویر کلیک کنید.

کلام پایانی

اگر با انجام روش‌های خانگی گفته شده، بوی بد دهانتان همچنان ادامه یافت، حتماً با دندانپزشک خود مطرح کنید تا با هم بتوانید علت آن را پیدا کنید. با یک معاینه، دندانپزشک شما می‌تواند به رد هرگونه مشکل بهداشت دهان و دندان کمک کند و در مورد مراحل بعدی به شما توصیه کند. اینکه چه نوع محصولات دندانی باید استفاده کنید، یا برنامه‌های درمانی برای مراقبت از دندان‌ها یا بیماری لثه چگونه باشد.

سؤالات متداول

انواع بوی بد دهان کدام است؟

بوی تخم مرغ گندیده، بوی شیرین یا میوه‌ای، بوی کپک یا قارچ، بوی مدفوع، بوی ماهی

بوی بد دهان در اثر چه عواملی ایجاد می‌شود؟

عدم رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان، مصرف بیش از حد کافئین، رژیم غذایی با قند بالا، نوشیدن مشروبات الکی، مصرف برخی داروها، مصرف دخانیات، مشکلات گوارشی

با کدام راهکارهای خانگی می توان به رفع بوی بد دهان کمک کرد؟

مسواک زدن، استفاده از نخ‌دندان، استفاده از دهانشویه، مرطوب نگه داشتن دهان، اجتناب از مصرف دخانیات، رعایت مواد غذایی مصرفی