زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

کدام خمیر دندان مناسب من است؟

wordcamp
690
13 دقیقه
کدام خمیر دندان مناسب من است؟

فهرست مطالب

وقتی نوبت به انتخاب خمیر دندان مناسب می‌رسد، مهم است که به نیازهای منحصر‌به‌فرد خود برای سلامت دهان فکر کنید. مانند انتخاب بهترین مسواک، انتخاب بهترین خمیر دندان نیز می‌تواند یک چالش واقعی باشد. به این دلیل که مانند بسیاری از چیزهای امروزی، جایی که تکنولوژی و بازاریابی با هم برخورد می‌کنند، مصرف‌کنندگان اکنون انتخاب‌های زیادی دارند که تصمیم‌گیری را برای آن‌ها سخت می‌کند. قطعاً خمیر دندان نیز در این دسته قرار می‌گیرد. اگر در مورد انتخاب خمیر دندان مناسب خود دچار سردرگمی شده‌اید، با نکاتی که در اینجا به اشتراک می‌گذارم، اطلاعات کافی برای انتخاب درست در مورد بهترین خمیر دندان خواهید داشت.

تاریخچه خمیر دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده از خمیردندان، مسواک و نخ دندان در دهه 1950آغاز شد. اما تلاش برای دستیابی به دندان‌هایی تمیز حداقل به 5000 سال قبل برمی‌گردد. در حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح، مصریان باستان یک خمیر دندان ساخته شده از سم گاو، صمغ مُر، پوسته تخم مرغ، سنگ پا و آب ایجاد کردند. گفته می‌شود چینی‌های اولیه استخوان‌های ماهی آسیاب شده را به همین منظور روی دندان‌های خود می‌کشیدند. رومیان و یونانیان باستان نیز از استخوان‌های خرد شده و پوسته صدف استفاده می‌کردند.

در دهه 1950، شرکت‌ها شروع به بازاریابی خمیردندان‌ها برای پیشگیری یا درمان بیماری‌های خاص مانند حساسیت دهان و دندان کردند. با گذشت زمان، برای جلوگیری از مشکلات ایجاد شده توسط مسواک زدن تهاجمی، خمیر دندان‌ها با سایندگی کمتر فرموله شدند. امروزه خمیر دندان‌ها، به شکلی تهیه می‌شوند تا تلاش مردم برای داشتن دندان‌های تمیز را برآورده کنند. این خمیر دندان‌ها معمولاً حاوی طعم‌دهنده، شیرین‌کننده، رنگ‌کننده، فلوراید و همچنین مواد شیمیایی برای حفظ کیفیت و کارایی مطلوب یک خمیر دندان مناسب هستند.

یک خمیر دندان از چه موادی تشکیل شده است؟

به طور کلی، یک خمیردندان از مواد فعال و غیرفعال تشکیل شده است: مواد فعال از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری می‌کنند، در حالی که مواد غیرفعال طعم و بافت خمیر دندان را تعیین می‌کنند. مواد تشکیل‌دهنده یک خمیر دندان عبارت است از:

فلوراید

فلوراید، ماده اصلی و فعال خمیردندان است که با پوسیدگی دندان مبارزه می‌کند و به محافظت از دندان‌ها در برابر ایجاد حفره و کرم‌خوردگی کمک می‌کند. به واسطه این ماده معدنی است که مینای دندان را تقویت می‌کند و از فرسودگی و لک شدن آن جلوگیری می‌کند. به خصوص در هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی یا رنگدانه‌دار مانند انواع توت‌ها، نوشیدنی‌ها و قهوه، وجود فلوراید در خمیر دندان بسیار مهم است.

حساسیت زداها

حساسیت‌زداها یا همان ترکیبات ضد حساسیت، مواد فعالی هستند که به تسکین دندان‌های حساس به یک سری از غذاها، نوشیدنی‌ها و هوای سرد یا گرم کمک می‌کنند. البته ناگفته نماند که همه خمیردندان‌ها دارای مواد حساسیت‌زدا نیستند.

چنانچه حساسیت دندانی دارید، ممکن است بخواهید به دنبال خمیردندانی باشید که حاوی نیترات پتاسیم یا کلرید استرانسیوم باشد. حساسیت‌زداها به این صورت عمل می‌کنند که  آن‌ها سیگنال درد را قبل از رسیدن به عصب، مسدود می‌کنند. این کار می‌تواند احساس ناراحتی شما را به هنگام خوردن یک سری غذاها و یا خوراکی‌هایی که به آن‌ها حساسیت دارید، کاهش دهد.

مواد شوینده

مواد شوینده در مسواک و ایجاد کف
وجود مواد شوینده در خمیر دندان، موجب ایجاد کف به هنگام مسواک زدن می‌شود.

 مواد شوینده خمیردندان که رایج‌ترین آن، سدیم لوریل سولفات است، مسئول تشکیل کف است. این نوع از مواد شوینده به هنگام مسواک زدن دندان‌ها، کف ایجاد می‌کنند. ایجاد فوم یا همان کف، این اطمینان را به شما می‌دهد که به همراه سایر مواد فعال، دندان‌های شما را پوشش می‌دهند.

مواد حفظ کننده رطوبت

مواد حفظ کننده رطوبت، مواد غیر فعالی هستند که از هدر رفت آب جلوگیری می‌کنند. از مواد حفظ کننده رطوبت که معمولاً در تهیه خمیر دندان از آن‌ها استفاده می‌شود، شامل: گلیکول و گلیسرول است. این ترکیبات به خمیردندان بافت صافی می‌بخشد و از خشک شدن آن در تیوب نگهدارنده خمیر دندان جلوگیری می‌کند.

ساینده ها

ساینده‌ها، جزء مواد غیرفعال هستند، به این دلیل که مستقیماً با پوسیدگی یا بیماری لثه مبارزه نمی‌کنند. در حقیقت، ساینده‌ها عواملی هستند که به طور فعال لکه‌ها، پلاک‌ها و یا جرم را از روی دندان شما پاک می‌کنند. مصریان و رومیان باستان از پوسته تخم مرغ خرد شده یا صدف برای برطرف کردن جرم دندان استفاده می‌کردند، در حالی که خمیردندان‌های امروزی حاوی مواد ساینده ملایم‌تری مانند کربنات کلسیم، ژل‌های سیلیکا خشک شده و اکسیدهای آلومینیوم هیدراته هستند. این ساینده‌ها، سطح دندان‌ها را بدون خراشیدگی یا آسیب رساندن به خود دندان، تمیز کرده و جلا می‌دهند.

شیرین کننده ها

شیرین کننده‌ها، مواد غیر فعالی هستند که به خمیردندان عطر و طعم می‌دهند. شیرین کننده‌ها انواع مختلفی دارند: از نعنا گرفته تا دارچین و ترکیباتی با طعم میوه که در تهیه خمیر دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی با شیرین‌کننده‌های اضافه‌شده مانند ساخارین و سوربیتول، خمیردندان‌ها همچنان می‌توانند مهر تایید ADA را کسب کنند، زیرا این ترکیبات مانند قندهای واقعی که پوسیدگی دندان را به دنبال دارند، پوسیدگی ایجاد نمی‌کنند.

انواع خمیر دندان بر اساس ترکیبات تشکیل دهنده آن

انواع مختلفی از خمیر دندان‌ها وجود دارند که می‌توانید بر اساس نیاز خود، انتخاب کنید. در زیر به معرفی برخی از انواع خمیر دندان می‌پردازم:

خمیر دندان برای دندان های حساس

برای افرادی که دندان‌هایی دارند که به راحتی تحریک می‌شوند، به عنوان مثال، در دمای سرد یا گرم دچار سوزش یا درد می‌شوند، خمیر دندان‌هایی وجود دارد که برای دندان‌های حساس ساخته شده‌اند. این خمیردندان‌ها معمولاً حاوی نیترات پتاسیم یا کلرید استرانسیوم هستند. این ترکیبات شیمیایی ممکن است تا 4 هفته طول بکشد تا تاثیر خود را بر روی دندان نشان دهند. آن‌ها این کار را با مسدود کردن مسیرهای دندانی که به اعصاب داخل دندان می‌چسبند، به کاهش حساسیت دندان کمک می‌کنند.

خمیر دندان کنترل کننده تارتار

هر فردی روی دندان‌های خود لایه‌ای سخت و چسبنده از باکتری‌ها به نام پلاک دارد. اگر پلاک به سرعت و با رعایت بهداشت دهان و دندان پاک نشود، سفت می‌شود و تبدیل به تارتار می‌شود. این رسوب که به سختی از بین می‌رود، می‌تواند روی دندان‌ها و زیر لثه جمع شود و در نهایت منجر به بیماری لثه شود. مواد مختلفی در خمیر دندان‌های با خاصیت ضدتارتار استفاده می‌شود که به جلوگیری از تجمع جرم روی دندان کمک می‌کنند.

پلاک های تجمع یافته روی دندان
تجمع پلاک بر روی سطح دندان با عدم رعایت بهداشت دندان، موجب ایجاد رسوب سختی به نام تارتار می‌شود.

در تهیه این نوع خمیر دندان، معمولاً از ترکیبات شیمیایی شامل پیروفسفات‌ها و سیترات روی استفاده می‌شود. علاوه بر این، برخی از خمیردندان‌های کنترل جرم، حاوی آنتی‌بیوتیکی به نام تریکلوزان هستند که برخی از باکتری‌های دهان را از بین می‌برد. نشان داده شده است که خمیردندان‌هایی که حاوی چندین عامل ضد پلاک هستند، در کنترل تارتار نسبت به انواعی که فقط یک عامل ضد پلاک دارند، موثرتر هستند.

خمیر دندان سفید کننده

برای کمک به افرادی که به دنبال داشتن دندان‌هایی سفید هستند، بسیاری از خمیردندان های سفیدکننده در حال حاضر برای استفاده روزمره به بازار عرضه شده‌اند. خمیر دندان‌های سفید کننده، معمولاً دارای ترکیبات سفید کننده نیستند. در عوض، آنها حاوی ذرات ساینده یا مواد شیمیایی هستند که به طور مؤثری دندان‌ها را جلا می‌دهند یا به لکه‌ها متصل می‌شوند و به جدا کردن آنها از سطح دندان کمک می‌کنند.

ویژگی های یک خمیر دندان مناسب به توصیه دندانپزشکان

وقتی صحبت از توصیه دندانپزشکان می‌شود، آنها دلایل خاص خود را برای انتخاب خمیر دندان مناسب دارند. در ادامه به ویژگی‌های یک خمیر دندان خوب که معمولاً توسط دندانپزشکان توصیه می‌شود، اشاره می‌کنم:

تائید ADA بر روی بسته بندی خمیر دندان درج شده باشد

داشتن لوگوی ADA (مهر تایید انجمن دندانپزشکی آمریکا) بر روی بسته‌بندی خمیر دندان، ثابت می‌کند که این خمیر دندان برای لبخند شما ایمن و مؤثر است. بهتر است خمیردندانی را انتخاب کنید که دارای این لوگو باشد تا بدانید هنگام مسواک زدن به خوبی از دندان‌های شما مراقبت می‌کند.

حاوی فلوراید باشد

 فلوراید، یک ماده معدنی طبیعی است که به طرق مختلف به حفظ سلامت دندان‌های شما کمک می‌کند. در واقع فلوراید، مینای دندان را تقویت و تغذیه می‌کند و به جلوگیری از پوسیدگی و فرسایش مینای دندان کمک می‌کند. از این رو، بهتر است از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید تا بتوانید هر روز به بهبود سلامت دندان‌های خود کمک کنید.

دیگر ویژگی های لازم برای یک خمیر دندان مناسب

از دیگر ویژگی‌های لازم برای یک خمیر دندان مناسب که بهتر است به آن‌ها نیز توجه داشته باشید، عبارت است از:

  • از ایجاد جرم بر روی دندان جلوگیری کند.
  • دارای بسته‌بندی مناسب باشد.
  • حاوی ترکیبات حساسیت‌زدا باشد.
  • طعم و بوی مطلوبی داشته باشد.

در انتخاب یک خمیر دندان مناسب به چه نکاتی باید توجه کرد؟

از بین این همه تنوعی که خمیر دندان‌ها دارند، انتخاب خمیر دندان مناسب برای هر فردی می‌تواند موضوع چالش‌برانگیزی باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد که به عنوان راهنمای انتخاب خمیر دندان مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین خمیر دندان را برای رفع نیازهای دندانی خود انتخاب کنید:

تنوع انتخاب خمیر دندان مناسب
با وجود تنوع زیاد خمیر دندان، توجه به یک سری از فاکتورهای برای انتخاب خمیر دندان مناسب ضروری است.

نیازهای خود را برای انتخاب یک خمیر دندان مناسب در نظر بگیرید

چنانچه دندان‌های حساسی دارید، خمیردندانی را انتخاب کنید که برای مقابله با این مشکل طراحی شده است. معمولاً بر روی بسته‌بندی خمیر دندان نوشته شده است که برای دندان‌های حساس است. با استفاده از خمیر دندان‌های ضدحساسیت ممکن است فوراً به نتیجه موردنظر خود نرسید، از این رو، بهتر است برای مدتی صبر کنید تا شاهد نتایج آن باشید. توصیه می‌شود که برای انتخاب این نوع خمیر دندان با پزشک خود مشورت کنید.

به این دلیل که اگر یک خمیر دندان بدون نسخه برای دندان‌های حساس خود امتحان کنید، ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید که برای شما کارایی لازم را ندارد. در این صورت، دندانپزشک شما می‌تواند نسخه قوی‌تری را برای شما تجویز کند. همچنین در صورت نیاز، می‌توانید خمیر دندانی را برای کاهش رسوب تارتار انتخاب کنید. در واقع خمیر دندانی که تجمع جرم دندان را کاهش می‌دهد و به کاهش رسوب تارتار در طول زمان کمک می‌کند. در چنین مواقعی، انتخاب خمیردندان سفید کننده و یا انتخاب خمیردندان ضد‌جرم، می‌تواند بهترین گزینه باشد.

به ترکیبات ضروری و موردنیاز یک خمیر دندان توجه داشته باشید

بررسی کنید که آیا خمیر دندان انتخابی شما حاوی فلوراید است یا خیر. مهم است که خمیر دندان شما حاوی فلوراید باشد، زیرا به تقویت مینای دندان کمک می‌کند. به این دلیل که مینای دندان تحت حمله مداوم اسیدها که از طریق خوردن مواد غذایی به آن‌ وارد می‌شوند، قرار می‌گیرد. فلوراید به ویژه برای بیماران دیابتی مهم است، زیرا به حذف پلاک کمک می‌کند.

از آنجایی که عفونت در دهان می‌تواند برای افراد دیابتی خطرناک باشد، پس مهم است که دهان، لثه و دندان‌های خود را تا حد امکان سالم نگه دارید. برای اطمینان از سلامت دهان، شستشوی 30 ثانیه‌ای را با دهانشویه آنتی‌باکتریال در برنامه مسواک زدن خود بگنجانید.

در صورت لزوم خمیر دندان حاوی ترکیبات طبیعی و ارگانیک را انتخاب کنید

خمیر دندان‌های ارگانیک می‌توانند برای حفظ سلامت دندان‌های شما مفید باشند. با این حال، آنها معمولاً حاوی فلوراید نیستند که اکثر دندانپزشکان بر این باورند که برای سلامت دندان مهم است. برخی از خمیردندان‌های طبیعی حاوی نمک هستند که ساینده نیز هستند. از این رو، هنگام مسواک زدن باید به آرامی مسواک بزنید تا آسیبی به مینای دندان‌های شما وارد نکند.

ترکیبات مضر برای یک خمیر دندان را بشناسید

با این حال، همه مواد موجود در خمیر دندان برای دندان شما مفید نیستند. در عوض، برخی ممکن است بیش از حد سایندگی ایجاد کنند که این مینای دندان را از بین می‌برد. بنابراین، انتخاب خمیردندان مناسب با داشتن لوکوی تائید ADA، ایمن‌ترین راه برای اجتناب از مواد ساینده‌ای است که ممکن است به دندان‌ها آسیب بزنند. از جمله ترکیباتی که ممکن است برای همه مناسب نباشد، سدیم لوریل سولفات است. برخی از خمیردندان‌ها حاوی سدیم لوریل سولفات هستند که برای تمیز کردن دندان‌ها، کف ایجاد می‌کند.

این در حالی است که ممکن است برای برخی از افراد باعث ایجاد زخم‌های دهان، قرمزی و تورم شود. از دیگر ترکیباتی که ممکن است سلامت دندان‌ها را به خطر بیاندازد، زغال چوب فعال است. اگرچه این ماده به دلیل اثرات سفید کنندگی آن به یک ماده محبوب در تهیه خمیر دندان تبدیل شده است، اما بسیار ساینده است و می‌تواند مینای دندان شما را از بین ببرد. از این رو قبل از استفاده از چنین خمیر دندان‌هایی، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

به دنبال خمیر دندان با طعم مورد علاقه خود باشید

این به شما بستگی دارد که چه طعمی را انتخاب می‌کنید. در واقع، مهم است که یکی را با طعمی که دوست دارید انتخاب کنید، زیرا این کار شما را تشویق می‌کند تا دندان‌هایتان را بیشتر مسواک بزنید. بنابراین به سراغ خمیر دندانی بروید که انگیزه شما را برای مسواک زدن دو چندان می‌کند.

کلام پایانی

همان‌طور که اشاره شد، انتخاب خمیردندان مناسب باید بر اساس نیازها و اولویت‌های شما باشد. ممکن است بارها این سؤال را از خود پرسیده باشید که کدام خمیر دندان مناسب من است؟ لازم است ابتدا شما به وضعیت دندان‌های خود نگاه کنید و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. اگر می‌بینید که دندان‌هایتان جرم گرفته است، خمیر دندان مناسب شما باید حاوی ترکیبات ضد جرم باشد.

از سوی دیگر، اگر دندان‌هایتان حساس شده است، بهتر است از خمیر دندانی استفاده کنید که از مواد ضدحساسیت تشکیل شده است. به طور کلی، با در نظر گرفتن نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، به راحتی می‌توانید خمیر دندان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

سؤالات متداول

در حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح، مصریان باستان از چه ترکیباتی برای تهیه خمیر دندان استفاده می‌کردند؟

سم گاو، صمغ مُر، پوسته تخم مرغ، سنگ پا و آب

ترکیبات تشکیل‌دهنده رایج یک خمیر دندان شامل چه موادی است؟

فلوراید، ساینده‌ها، شیرین کننده‌ها، شوینده‌ها، مواد حفظ کننده رطوبت، حساسیت‌زداها

یک خمیردندان مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

تائید ADA بر روی بسته بندی خمیر دندان درج شده باشد، حاوی فلوراید باشد، از ایجاد جرم بر روی دندان جلوگیری کند، دارای بسته‌بندی مناسب باشد، حاوی ترکیبات حساسیت‌زدا باشد، طعم و بوی مطلوبی داشته باشد

برای انتخاب خمیردندان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

نیازهای خود را برای انتخاب یک خمیر دندان مناسب در نظر بگیرید، در صورت لزوم خمیر دندان حاوی ترکیبات طبیعی و ارگانیک را انتخاب کنید، به ترکیبات ضروری و موردنیاز یک خمیر دندان توجه داشته باشید، ترکیبات مضر برای یک خمیر دندان را بشناسید، به دنبال خمیر دندان با طعم مورد علاقه خود باشید