زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

ساخت عطر در خانه + راهنمای گام به گام تهیه عطر شخصی

wordcamp
8,979
8 دقیقه
ساخت عطر در خانه + راهنمای گام به گام تهیه عطر شخصی

همه ما تابه‌حال عطری خریده‌ایم که رایحه آن را دوست نداشتیم یا فکر می‌کنیم که این رایحه برای ما ساخنه نشده است. این جاست که این سؤال را از خود می‌کنیم: «آیا می‌توانیم در خانه عطر بسازیم؟ » در این مقاله در مورد ساخت عطر در خانه، ساخت عطر شخصی، ترفندهای ساخت عطر در خانه و مواد موردنیاز برای ساخت عطر صحبت خواهیم کرد.

مردم از زمان‌های قدیم تا امروزعطر می‌ساختند. برای مثال، مصریان از مخلوط کردن قسمت‌های مختلف گیاهان مانند ساقه، ریشه، برگ، شکوفه و پوست با ادویه و رزین عطر می‌ساختند. این عطرها برپایه روغن‌های حیوانی بودند و برای ارتباط باخدا درست می‌شدند.

زمانی که شما عطر را در خانه می‌سازید، در واقع یک عطر شخصی برای خود می‌سازید و با انتخاب یک رایحه خاص وارد قلمرو مخصوصی برای خود می‌شوید. این انتخاب به شخصیت، پوست شماو سبک لباس پوشیدنتان وابسته است. ساخت عطر شخصی، شخصیت هر فرد را به اطرافیان او معرفی می‌کند.

عطر شخصی
با ساخت عطر شخصی خود،‌ همیشه خوشبو باشید.

مزایای عطر شخصی

تقویت روحیه

استفاده از عطر شخصی،حس خوبی در شما ایجاد می‌کند و باعث تقویت روحیه شما می‌شود. با این اوصاف شما می‌توانید به‌راحتی کارهای خود را به انجام برسانید.

افزایش اعتمادبه‌نفس

زمانی که عطر مورد علاقه خود را استفاده می‌کنید، اعتمادبه‌نفس شما بالا می‌رود. اطرافیان با دریافت این حس با شما همراه می‌شوند و به شما کمک می‌کنند.

افزایش سلامت

همان‌طور که گفتیم عطر شخصی باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شما می‌شود. این اتفاق استرس و اضطراب شما را از بین می‌برد. پس دیگر نگران سلامت روحی خود نباشید.

جذاب شدن

حس بویایی یکی از مهم‌ترین حواس انسان است. زمانی که شما از عطر مناسب استفاده می‌کنید، اطرافیان خود را جذب کرده و می‌توانید به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید.

ایجاد خاطرات

قسمت بویایی در مغز، ارتباط نزدیکی با قسمت حافظه دارد. رایحه‌های مختلف، شما را به یاد خاطراتتان با افراد مختلف و یا مکان‌های متفاوت می‌اندازد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم اگر به مسافرت یا به دیدن دوستان خود می‌روید از عطری جدید استفاده کنید تا بتوانید آن رایحه را در ذهن خود به یادگار داشته باشید.

مبارزه با بی‌خوابی

رایحه‌های معطر، ضد استرس هستند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا شب بتوانید راحت بخوابید و روز خود را بدون خستگی سپری کنید.

خطر دست‌ساز و خانگی به کاهش سردرد شما کمک می‌کند.
عطر دست‌ساز و خانگی به کاهش سردرد شما کمک می‌کند.

بهبود سردرد

هنگام ساخت عطر در خانه می‌توانید از گیاهانی استفاده کنید که برای بهبود سردرد مفید هستند. رایحه این گیاهان باعث افزایش گردش خون در سر می‌شود و سردرد را کاهش می‌دهد.

روش‌ های استخراج روغن عطر

چرا زمانی که می‌توانید به‌راحتی با مواد در دسترس و ارزان‌تر عطر خود را با رایحه دلخواه بسازید، همه پول خود را برای خرید عطرهای صنعتی خرج می‌کنید؟ در ادامه ساخت عطر در خانه را به شما آموزش خواهیم داد.

برای ساخت عطر در خانه از مواد طبیعی استفاده می‌کنیم. روغن این مواد باید به گونه‌ای استخراج شود. استخراج روغن، راه‌های مختلفی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

استخراج با حلال

در این روش گیاهان معطر را داخل طبل‌های بزرگ دوار می‌ریزیم، سپس اتر به آن اضافه می‌کنیم. اتر را به‌ اندازه‌ای که سطح گیاه را بپوشاند، می‌ریزیم. گیاه در اتر حل می‌شود و ماده مومی شکلی باقی می‌ماند که با اضافه‌ کردن الکل به آن، روغن عطر بسیار غلیظی آماده می‌شود

تقطیر با بخار

در این روش از دستگاه بخار استفاده می‌کنیم. گیاهان را داخل دستگاه قرار می‌دهیم تا رایحه آنها استخراج شود. این رایحه با گذر از لوله‌ها خنک شده و به مایع تبدیل می‌شود. البته می‌توانیم با جوشاندن گیاهان نیز ماده عطری موردنظر را استخراج کنیم.

واردکردن فشار

این روش قدیمی‌ترین روش است. با واردکردن فشار به گیاه به‌صورت مکانیکی و یا دستی روغن گیاه را استخراج می‌کنیم.

جذب کردن

در این روش سطح ورقه‌های شیشه‌ای بزرگ را با گریس می‌پوشانیم. گیاهان را روی آن پهن می‌کنیم و ورقه‌ها را داخل محفظه چوبی قرار می‌دهیم. هرچند دقیقه گیاهان را با دست جابه‌جا می‌کنیم. منتظر می‌شویم تا گریس، روغن گیاه را استخراج کند.

خیساندن

این روش مانند روش قبل است؛ با این تفاوت که به‌جای گریس از روغن‌های حامل استفاده می‌کنیم. روغن‌ها را با کمی حرارت باز می‌کنیم و مانند گریس روی سطح شیشه را با روغن می‌پوشانیم. همان مراحل قبل را اجرا کرده و در آخر برای رقیق شدن به آن الکل اضافه می‌کنیم.

همان‌طور که گفته شد عطر را از گیاهان و یا روغن‌های حیوانی مانند کرچک، مشک و عنبر درست می‌کنیم. این روغن‌ها تثبیت‌کننده بوی عطر هستند. زیرا به‌آرامی باز شده و مدت زمان بیشتری رایحه را پخش می‌کند. البته تثبیت‌کننده‌های دیگری مانند زغال‌سنگ، خزه، رزین و یا مواد شیمیایی دیگر هم وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

چند نکته در مورد رایحه عطرها

عطرها سه نت دارند. نت عطر از ترکیبات اصلی عطر تشکیل می‌شود. این نت‌ها زمانی که از عطر استفاده می‌کنیم به مشام ما می‌رسد. شناخت این نت‌ها به شما کمک می‌کند تا ساخت عطر در خانه را بهتر انجام دهید.

نت اول

اولین بویی که بعد از زدن عطر به مشام می‌رسد نت اول است. این رایحه را می‌توان با استفاده از لیمو، پرتقال، گریپ‌فروت، لیموترش، ترنج، نعناع و … درست کرد.

نت دوم

وقتی نت اول از بین می‌رود، نت دوم را استشمام می‌کنیم. این نت را می‌توانید با استفاده از گشنیز، مرزنگوش، ریحان، رزماری و … ساخت.

نت سوم

و بعد از نت دوم، نت سوم را استشمام می‌کنیم. این نت با گیاهان نعناع هندی، خس‌خس، کندر، چوب سدر، صندل سفید، صنوبر و … درست کرد.

برای مخلوط‌کردن مواد ساخت عطر، ابتدا گیاهان نت اول را اضافه می‌کنیم. سپس نت دوم و در آخر نت سوم را اضافه می‌کنیم. البته ما در این مقاله به‌صورت خلاصه به این مطلب پرداختیم و شما می‌توانید در مقاله هرآنچه درمورد عطر باید بدانیم این مطلب را به طور کامل بخوانید.

دسته‌بندی عطرها

رایحه عطرها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که عبارتند از: گلی، شرقی، چوب، مرکبات و …

شاید با خود فکر کنید که چرا باید درباره دسته‌بندی عطرها بدانید. زیرا با دانستن این رایحه‌ها می‌توانید هنگام ساخت عطر در خانه، عطر هماهنگ‌تری باشخصیت خود بسازید. در این مورد پیشنهاد می‌کنیم که مقاله شناخت نت و رایحه انواع عطر را بخوانید و اطلاعات کامل در مورد این تقسیم‌بندی کسب کنید.

عطرهای مردانه زنانه

برای ساخت عطر مردانه بهترین رایحه مرکبات و چوب است و برای عطر زنانه بهترین رایحه، رایحه گلی است. البته شما می‌توانید از لینک زیر دیدن کرده و عطر مناسب خود را خریداری کنید

عطر جیبی زنانه ژک ساف مدل Sweet Love حجم 20 میل
خرید عطر جیبی زنانه ژک ساف مدل Sweet Love حجم 20 میل

درست کردن عطر در خانه

مواد مورد نیاز برای ساخت عطر در خانه

مواد لازم برای ساخت عطر در خانه
مواد مورد نیاز برای ساخت عطر در خانه
  • ودکا یا الکل
  • روغن‌های حامل
  • گلیسیرین
  • آب
  • بطری شیشه‌ای
  • ظرف شیشه‌ای
  • قاشق و یا فنجان اندازه‌گیری
  • قطره‌چکان
  • قیف
  • فویل آلومینیوم
  • برگه و خودکار

ترفندهای ساخت عطر در خانه

قبل از ساختن عطر در خانه، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا اگر به موردی حساسیت داشتید متوجه آن شوید. برای ساخت عطر در خانه بعد از استخراج روغن گیاهان که در مورد آن صحبت کردیم، روغن به‌دست‌آمده را داخل ظرف شیشه‌ای ریخته و 1/4 فنجان اندازه‌گیری به آن الکل اضافه می‌کنیم. بعد روغن حامل را به‌اندازه 25 قطره اضافه می‌کنیم. به الکل و روغن حامل روغن گیاهان را قطره‌قطره و به ترتیب نت اضافه کرده و به‌صورت چرخشی هم می‌زنیم.

هر زمان که به مواد روغن اضافه می‌کنیم، آن را در دفتر خود یادداشت می‌کنیم. هم‌زمان باید عطر را بو کرده تا به رایحه دلخواه برسیم. زمانی که به رایحه دلخواه رسیدیم باید عطر را در مکانی سرد و تاریک قرار بدهیم. مدت‌زمان کنارگذاشتن عطر، حداقل 48 ساعت تا یک ماه است. می‌توانید هرچند وقت به عطر خودسر زده آن را بو کنید و اگر رایحه دلخواه را ندارد به آن روغن گیاه را اضافه کرده هم بزنید و دوباره آن را کنار بگذارید. در آخر باید دو قاشق آب برای رقیق کردن به آن اضافه کنیم. اگر می‌خواهید عطر را اسپری کنید باید آب بیشتری اضافه کنید. بعد از آن 5 قطره گلیسیرین اضافه کنید که باعث ماندگاری عطر می‌شود.

عطر را با استفاده از قیف، داخل بطری شیشه‌ای تمیز بریزید. بطری را برای محافظت از نور با فویل آلومینیوم بپوشانید. در نهایت بطری عطر خود را تزیین کنید و از استفاده از آن لذت ببرید.

عطر جیبی مردانه اسکلاره مدل Hugo Boss حجم 30 میل
خرید عطر جیبی مردانه اسکلاره مدل Hugo Boss حجم 30 میل

سخن آخر

باتوجه‌به تمام مواردی که درباره‌ی آنها صحبت کردیم، دیگر انتظار نداریم که عطر با ظاهری به این سادگی، ساخت خیلی پیچیده‌ای داشته باشد. هر زمان که عطری را بو می‌کنید به این فکر می‌کنید که این عطر چگونه ساخته شده است؟ چه موادی دارد؟ چگونه رایحه این عطر استخراج شده است؟ چقدر زمان برای درست شدن آن صرف شده است؟ البته به این نتیجه رسیدیم که ساخت عطر یک هنر است. زیرا شما می‌توانید با استفاده از آن،عطر مخصوص خود را بسازید.  

سوالات متداول

روش ساخت عطر خانگی چگونه است؟

با استفاده از گیاهان و روغن می‌توان عطر خانگب ساخت.

برای ساخت عطر در خانه چه چیزهایی نیاز داریم؟

الکل، روغن حامل، گلیسیرین، آب و …

آیا عطرهای خانگی کیفیت خوبی دارند؟

بله، عطر خانگی ماندگاری بالایی دارند.

ساخت عطر در خانه کاری مرقون به صرفه است؟

بله

آیا می‌توان با صابون عطر ساخت؟

بله

دسته‌بندی عطرها را نام ببرید؟

گلی، شرقی، مرکبات و …