زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

راهنمای انتخاب پستانک + معرفی و بررسی مزایا و معایب

wordcamp
383
17 دقیقه
راهنمای انتخاب پستانک + معرفی و بررسی مزایا و معایب

فهرست مطالب

آیا شما هم از آن پدر و مادرهایی هستید که به دنبال پیدا کردن بهترین روش برای آرام کردن فرزندتان هستید؟ پستانک از بهترین و مطمئن‌ترین گزینه‌های پیش روی شماست‌. اما آیا تهیه پستانک کار آسان و بی‌دردسری است؟ قطعا خیر؛ در ادامه این مقاله، کامل‌ترین راهنمای انتخاب پستانک را مطالعه می‌کنید تا انتخاب درست و مطمئن‌تری داشته باشید. همچنین، با مزایا و معایب مدل‌های متفاوت آشنا می‌شوید.

پستانک چیست؟

پستانک در واقع یک سری نرم و انعطاف‌پذیر است که به یک صفحه محافظ متصل است. این محصول با جنس‌های متفاوتی تولید می‌شود و عموما برای آرام کردن کودک به کار می‌رود. پستانک‌ها عموما شامل: سری انعطاف‌پذیر، صفحه محافظ و حلقه (دستگیره) هستند. در ادامه، به بررسی اجزای پستانک می‌پردازیم.

  • سری

سری، بخشی است که درون دهان کودک قرار می‌گیرد و مکیده می‌شود‌. این عمل یادآور‌ زمانی است که کودک در آغوش امن مادر قرار گرفته و شیر می‌خورد. همین باعث می‌شود که کودک آشفته و بی‌تاب، با مکیدن پستانک آرام شود.

  • صفحه محافظ

حیاتی‌ترین بخش پستانک، صفحه محافظ آن است. یکی از موارد مهم راهنمای انتخاب پستانک، دقت به صفحه محافظ است که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم. این بخش به سری می‌چسبد و احتمال بلعیده شدن پستانک را به صفر می‌رساند. در صورت عدم وجود یا نامتناسب بودن صفحه محافظ، احتمال خفگی بر اثر خوردن پستانک اصلا دور از ذهن نیست.

  • حلقه (دستگیره)

دستگیره پستانک که به طور معمول به شکل حلقه توو خالی ساخته می‌شود، این امکان را به شما می‌دهد بدون برخورد دست با صورت کودک، آن را از دهان فرزندتان بیرون بیاورید. همچنین، پس از شستشو آن را آویزان کنید تا به خوبی خشک شود.

اجزای مختلف پستانک
اجزای مختلف پستانک

از کجا بدانم فرزندم پستانک می‌خواهد؟

از آن‌جا که اکثر مصرف‌کنندگان پستانک هنوز زبان باز نکرده‌اند، نمی‌توان انتظار داشت کودکی به طور مستقیم نیازش را با والدین در میان بگذارد. در چنین شرایطی، باید توجه حداکثری به نشانه‌ها داشته باشید. اگر چنین علائمی در فرزند دلبندتان مشاهده می‌کنید، تهیه پستانک را در اولویت قرار دهید:

  • کودک‌ علاقه زیادی به مکیدن شیشه‌شیر نشان می‌دهد. حتی زمانی که شیشه خالی است.
  • به صورت مرتب انگشت‌های دست یا پایش را در دهان فرو‌ می‌برد و می‌مکد.
  • میل زیادی به قرار‌ دادن پستان مادر د‌ر دهانش دارد‌. ممکن است حتی عمل مکیدن را انجام ندهد.

اگر فرزندم این علائم‌ رو نشون نداد یعنی پستانک‌ لازم نداره؟

برای پاسخ دادن به این سوال، یک‌ جواب‌ قطعی وجود ندارد. ممکن است کودکی این علائم را نشان بدهد اما میلی به پستانک نداشته باشد و برعکس. در چنین‌ موقعیتی، کودک را با پستانک آشنا کنید. اجازه بدهید که آن را امتحان بکند. در نهایت، این کودک شماست که تصمیم می‌گیرد ادامه راه رشد و بزرگ شدنش را با پستانک طی کند و یا با مکیدن انگشتانش.

پستانک سوییت بیبی
پستانک سوییت بیبی

راهنمای انتخاب‌ پستانک: سن

برای استفاده از پستانک، باید نکات مهمی را در نظر داشته باشیم. یکی از این نکات مهم، توجه به سن کودک است. اما برای رسیدن به مناسب‌ترین زمان استفاده از آن، باید روش شیر خوردن کودک را ملاک قرار دهید.

تغذیه از شیر مادر

اگر روش تغذیه کودک شما مکیدن شیر از پستان مادر باشد، بهتر است در شش هفته اول از پستانک استفاده نکنید. محققان بر این باورند در شش هفته اول امکان گیج شدن کودک وجود دارد. این گیج شدن به علت تفاوت ساختاری میان پستان مادر و پستانک رخ می‌دهد و می‌تواند باعث بروز‌ اختلال در مکیدن و شیر خوردن کودک شود.

این مورد می‌تواند به اشتباه مکیدن پستان مادر و در نتیجه، گرسنه ماندن بدل شود. توصیه ما این است تا قبل از ثابت نشدن روتین شیردهی و ماهر شدن کودک در مکیدن شیر، به او پستانک ندهید.

تغذیه از شیر خشک

محققان بر این باورند که نوزادانی که شیر خشک می‌خورند، پس از عبور از سن وزن‌گیری (یعنی ده روزگی) مجاز به استفاده از پستانک هستند. اما لازم است قبل از استفاده از پستانک به رفتار کودک هنگام درد توجه داشته باشید.‌ بسیار مهم است که بتوانید تشخیص بدهید کودک به علت درد ناشی از نفخ گریه می‌کند یا صرفا پستانک‌ می‌خواهد.

چطور فرزندم رو با پستانک آشنا کنم؟

پروسه آشنا کردن و عادت دادن فرزند به استفاده از پستانک به شکل عجیبی آسان است. فقط کافی است تا سه مورد را رعایت کنید.

  • زمان مناسب‌ را انتخاب کنید.‌ بهترین زمان، پس از شیردهی و قبل از نزدیک شدن به وعده غذایی بعدی است.
  • اخلاق کودک را در نظر داشته باشید.‌ مناسب‌ترین زمان، وقتی است که کودک آرام و آسوده است. اگر کودک‌تان در حال گریه کردن است، دست نگه دارید تا آرام شود و بعد دوست جدیدش را به او‌ معرفی کنید.
  • از غریزه کمک بگیرید. برای اولین مواجهه، سری پستانک را به آرامی روی لپ و نزدیک لب‌های کودک قرار دهید. او به صورت غریزی به سمت سری برمی‌گردد و شروع به مکیدن می‌کند.

دلایل امتناع کودک از پستانک

بر خلاف تصور عموم، همه بچه‌ها از مکیدن پستانک لذت نمی‌برند و عده‌ای آن را پس می‌زنند. این اتفاق به طور معمول به این دلایل است:

  • مزه پستانک

کودک ممکن است پستانک را به دلیل تفاوتی که در طعم و مزه با پستان مادر دارد پس بزند. بهترین کار در این موارد، آغشته کردن سری پستانک به شیر مادر یا شیر خشک است. اگر کودک در اولین برخورد با یک طعم آشنا روبه‌رو شود، احتمال پس زدن پستانک خیلی کاهش می‌یابد.

  • جنس و مدل

از آن‌جایی که هر انسانی با دیگری متفاوت است، تفاوت سلیقه در نوزادان و کودکان هم دیده می‌شود. برای مثال، ممکن است فرزند اول‌تان از یک نوع پستانک به خوبی استقبال کند و فرزند دوم آن را پس بزند. با مطالعه راهنمای انتخاب پستانک، مناسب‌ترین گزینه را برای فرزندتان فراهم کنید.

قبل از تسلیم شدن، پستانک‌هایی با جنس، بافت و حتی رنگ‌های متفاوت امتحان کنید. اگر باز هم به نتیجه مطلوب نرسیدید، پس از گذشت چند روز دوباره امتحان کنید. در نهایت، باز هم اگر با مخالفت کودک روبه‌رو شدید، وقت آن رسیده که تسلیم انتخاب شخصی او شوید و به دنبال یک راه جایگزین برای آرام کردن کودک باشید.

راهنمای انتخاب پستانک: بررسی انواع مختلف

چه پستانکی برای نوزادان مناسب است؟ چه پستانکی برای کودکی که شیرخشک می‌خورد مناسب‌تر است؟ برای فرزندم که از شیر مادر تغذیه می‌کند چه پستانکی تهیه کنم؟ این‌ها ممکن است سوال شما هم باشند. در ادامه به معرفی و بررسی انواع مختلف پستانک می‌پردازیم:

پستانک های چند تکه

پستانک‌های چند تکه شناخته‌شده‌تر از سایر مدل‌ها هستند. در این مدل پستانک، تمامی اجزا از هم جدا هستند و به صورت معمول، بخش‌های مختلف جنس‌های متفاوتی دارند. اجزای این پستانک‌ها قبل از رسیدن به بازار، به هم متصل می‌شوند. انتخاب این مدل پستانک می‌تواند ریسک بالایی داشته باشد. چرا که ممکن است اجزای مختلف از هم جدا شوند.

قبل از استفاده از این مدل، سری را با انگشت‌تان بکشید و ببینید که از سایر اجزا جدا می‌شود یا نه. در صورت جدا شدن سری، احتمال خفگی کودک در اثر بلعیدن آن وجود دارد. توصیه ما این است که از پستانک‌های چند تکه برای زمان خواب کودک استفاده نکنید تا از خطرات احتمالی دور بمانید.

پستانک های یک تکه

این مدل تماما از یک جنس و به صورت متصل به هم تولید می‌شود‌‌. اجزای این پستانک از هم جدا نمی‌شوند و احتمال خفگی را کاهش می‌دهد. این پستانک‌ها عموما از پلاستیک، سیلیکون یا لاتکس ساخته شده‌اند. این مدل از پستانک برای زمان خواب و برای کودکانی که محکم مک می‌زنند انتخاب مناسب‌تری است.

پستانک ارتودنسی

پستانک ارتودنسی به دلیل ساختار متفاوتی که دارد، به گونه‌ای بهترین انتخاب برای کودکان و به ویژه، نوزادان است. این پستانک در ابتدا صاف، و در انتها کمی گرد و سربالا می‌شود‌‌. این شیوه طراحی به زبان فضای کافی برای حرکت می‌دهد و به دندان‌ها و لثه‌ فشار وارد نمی‌کند. همچنین این مدل از تغییر کردن فرم صورت و چگونگی رشد دهان و دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

پستانک ارتودنسی
پستانک ارتودنسی

پستانک‌ های غذاخوری

زمانی که فررندتان از شش ماهگی می‌گذرد، با در نظر گرفتن ملاحظات پزشکی، می‌توانید به او غذا بدهید. با استفاده از این پستانک‌ها به راحتی می‌توانید به کودک غذای مایع بدهید و از کثیف شدن لباس و محیط جلوگیری کنید. همچنین، با قراردادن آب‌میوه طبیعی و یخ‌زده در محفظه خوراکی این پستانک، می‌توانید کودک را در روزهای گرم تابستان سرحال و بانشاط نگه دارید.

پستانک غذاخوری
پستانک غذاخوری

پستانک‌ های شب‌رنگ

همان‌طور که از نام‌شان پیداست، در تاریکی می‌درخشند و راحت‌تر مشخص می‌شوند. این پستانک‌ها مشابه چراغ‌خواب با نور خیلی ملایم عمل می‌کنند و می‌توانند به بهتر خوابیدن فرزندتان کمک کنند.

پستانک های فانتزی

این پستانک‌ها می‌توانند با طراحی‌های متفاوتی تولید و عرضه شوند. به عنوان مثال، پستانک‌هایی با طرح سبیل، بوسه و دندان از شناخته‌شده‌ترین انواع هستند. این پستانک‌ها ظاهر بامزه و دوست‌داشتنی‌ای به کودک می‌دهند. توجه داشته باشید که این مدل باعث ترسیدن و خراشیدگی صورت فررندتان نشود‌.

پستانک با طرح سبیل
پستانک با طرح سبیل

پستانک‌ های عروسکی

بعضی از پستانک‌ها به صورت متصل به عروسک تولید می‌شوند. این مدل به سرگرم کردن کودک کمک می‌کند اما ممکن است برای بازی کردن با عروسک، مدام آن را در بیاورد. همچنین، در صورت سنگین بودن عروسک، پستانک مدام می‌افتد و کثیف می‌شود.

پستانک عروسکی
پستانک عروسکی

راهنمای انتخاب پستانک: سایز

از فاکتورهای مهم هنگام انتخاب پستانک، در نظر گرفتن سایز آن است. سایز پستانک‌ها بر اساس رده سنی‌ای می‌توانند از آن استفاده کنند مشخص شده است.

  • پستانک مناسب تا شش ماهگی: سایز کوچک (Small)
  • پستانک مناسب از ۶ تا ۱۸ ماهگی: سایز متوسط (Medium)
  • پستانک مناسب بالای ۱۸ ماهگی: سایز بزرگ (Large)

توجه کردن به سایزهای پیشنهاد شده و استاندارد بسیار مهم است. پستانک‌های بسیار بزرگ می‌توانند با بستن راه تنفس در نوزادان باعث خفگی شوند. همچنین، پستانک‌های بسیار کوچک هم توسط کودکان پس زده می‌شوند. استفاده کردن از سایز نامناسب پستانک می‌تواند به پریشانی و احساس ناامنی فرزندتان منجر شود.

راهنمای انتخاب پستانک: جنس سری

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، سری پستانک می‌تواند از جنس‌های متفاوتی ساخته شود‌. در ادامه، به بررسی مدل‌های مختلف می‌پردازیم.

  • سری سیلیکونی

بیش‌ترین جنس استفاده شده برای ساخت سری پستانک، سیلیکون است. این مدل به راحتی با قرارگیری درون ماشین ظرف‌شویی تمیز می‌شود و اگر روی برچسب استفاده آن خلاف این ماجرا ثابت نشده باشد، شامل موارد منع شستشو در ماشین نمی‌شود. این مدل بوی خاصی ندارد و همچنین، پس از استفاده بو نمی‌گیرد.

  • سری لاتکس

این جنس سری نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر از سایر موارد است. با توجه به گزارشات، این مدل طرفدار بیش‌تری میان کودکان دارد. اما همین نرمی و لطافت، باعث می‌شود که سری زودتر از سایر جنس‌ها دچار خرابی شود و عمر مفید کوتاه‌تری داشته باشد. به صورت عمومی، پستانک‌های لاتکس را نباید درون ماشین ظرف‌شویی قرار دهید. همچنین، باید توجه داشته باشید که بعضی کودکان نسبت به لاتکس حساسیت دارند.

  • سری پلاستیکی

سری‌های ساخته شده از پلاستیک طول عمر زیادی دارند و دیرتر خراب می‌شوند. همچنین، راحت‌تر و بهتر تمیز می‌شوند اما زیاد کارامد نیستند. زیرا به علت جنس سختی که دارند، می‌توانند باعث خراش یا آسیب‌دیدگی دهان نوزادان و کودکان شوند‌. در یک نگاه کلی، این جنس سری برای استفاده مکرر و روزانه توصیه نمی‌شود.

راهنمای انتخاب پستانک: دقت به صفحه محافظ

برای انتخاب بهترین پستانک، باید به صفحه محافظ آن هم توجه کافی داشته باشید. برخی از نکات مهمی که در انتخاب بهترین پستانک باید در نظر داشته باشید را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • عرض صفحه محافظ باید حداقل ۴ سانتی‌‌متر بیش‌تر از عرض دهان کودک باشد.
  • صفحه محافظ باید دارای حفره‌ها و سوراخ‌های متعدد برای عبور هوا باشد. در غیر این صورت، باعث التهاب و حساسیت پوست کودک بر اثر رطوبت می‌شود.
  • صفحه محافظ باید قابلیت شستشو داشته باشد. انتخاب مطمئن‌تر، پستانکی است که در صورت جوشاندن یا قرار دادن درون ماشین ظرف‌شویی، خراب نشود.
  • رنگ صفحه محافظ هم اهمیت نسبتا زیادی دارد. در صورت گم شدن پستانک در خانه، با چالش بزرگی روبه‌رو هستید. به خصوص اگر صفحه محافظ پستانک شفاف و بی‌رنگ باشد. رنگ‌های روشن و پررنگ بهترین انتخاب هستند. رنگ‌هایی که طرفدار بیش‌تری دارند عبارتند از: آبی، سبز، زرد، صورتی، بنفش و قرمز.

راهنمای انتخاب پستانک: تعویض

سوال مهمی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که «کی باید پستانک فرزندم رو عوض کنم و دور بیاندازم؟» همه پستانک‌ها پس از استفاده مکرر باید تعویض شوند‌‌. اما عمر مفید آن‌ها به شدت و تکرر مکیده شدن‌شان برمی‌گردد. در ادامه شایع‌ترین علائمی که برای سنجش از کار افتادن پستانک به کار می‌روند را عنوان می‌کنیم:

  • به وجود آمدن سوراخ یا شکاف در سری پستانک
  • عوض شدن رنگ بخش‌های مختلف به‌خصوص سری
  • جدا شدن بخش‌های مختلف
  • کش آمدن و شل شدن سری
  • احساس چسبندگی در قسمت سری حتی پس از شستشو
  • شکستگی در قسمت صفحه محافظ یا حلقه

نسبت به علائم بالا و هر مورد مشکوک دیگر بسیار گوش‌به‌زنگ باشید. نادیده گرفتن این موارد، می‌تواند با سلامتی و جان فرزندتان بازی کند.

چطور پستانک فرزندم رو تمیز کنم؟

اول از همه، باید بدانید که حتی پستانک‌های نو هم نیاز به شستشو دارند. هر دفعه که پستانک جدیدی تهیه می‌کنید، قبل از استفاده به خوبی آن را بشویید و خشک کنید. برخی توصیه می‌کنند که قبل از اولین استفاده، پستانک را به مدت پنج دقیقه بجوشانید. این کار اگرچه باعث می‌شود آلودگی‌ها به خوبی از بین بروند اما ریسک آسیب دیدن سری و صفحه محافظ را هم در پی دارد. اگر تصمیم به این کار دارید، حواس‌تان باشد که پستانک از فرم اصلی و استاندارد خود خارج نشود و آسیب نبیند.

برای تمیز کردن پستانک، دقیقا به همان صورت که شیشه‌شیر را می‌شویید عمل کنید. توصیه می‌شود که پستانک را با آب و صابون ملایم بشویید و به خوبی آب‌کشی نمایید. توجه داشته باشید صابونی که انتخاب می‌کنید عامل بیماری‌ها و حساسیت‌ها پوستی نشود.

همچنین، مهم است که پستانک مدتی در معرض هوای تمیز و آزاد قرار داشته باشد تا بدون استفاده از دستمال و حوله خشک شود.
بنابر تجربه مادران، شستشو با محلول یک‌به‌یک سرکه و آب هم توصیه شده است. می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد قارچ، از این محلول استفاده کنید و سپس به خوبی آب‌کشی نمایید. اما این محلول هم ممکن است باعث تغییر مزه و بوی پستانک شود.

فواید و مضرات استفاده از پستانک

در ادامه راهنمای انتخاب پستانک، برخی از فواید و مضرات استفاده از پستانک را برای شما فراهم کرده‌ایم.

  • مکیدن پستانک برای رشد سریع‌تر و تقویت عضله‌های دهان کودکان نارس بسیار مفید است.
  • باعث جلوگیری از ایجاد سندروم مرگ ناگهانی نوزادان و کودکان در خواب می‌شود.
  • به کاهش درد کودکان مبتلا به کولیک و قولنج کمک می‌کند.
  • استفاده مکرر از آن باعث بروز اختلال در وزن‌گیری کودک و نوزاد می‌شود. به این صورت که کودک با مکیدن پستانک انرژی از دست می‌دهد و در مقابل، غذا و مواد خوراکی دریافت نمی‌کند.
  • استفاده از پستانک ممکن است باعث دیر زبان‌ باز کردن کودک شود. مکیدن و لذت بردن از پستانک ممکن است کودک را از تلاش برای صحبت کردن منصرف کند.

چالش‌ها و ترفندها

  • اگر کودک‌تان به صورت مکرر پستانک را روی زمین خانه یا فرش می‌اندازد، هربار آن را با آب داغ بشویید.
  • اگر کودک‌تان پستانک را خارج از فضای خانه به زمین انداخت، حتما آن را به خوبی با آب داغ و صابون مخصوص کودک شستشو بدهید.
  • همیشه مکان مشخصی برای نگه داشتن پستانک در خانه داشته باشید تا از گم شدن آن جلوگیری کنید.
  • سعی کنید مکیدن پستانک را به زمان خواب یا زمان‌هایی که کودک ترسیده و استرس دارد محدود کنید.
  • برای جلوگیری از بهانه‌گیر شدن کودک، بلافاصله پس از شروع گریه کردن به او پستانک ندهید.
  • بعد از رسیدن به سن صحبت کردن، استفاده از پستانک را محدود و آن را از دید کودک خارج کنید.

بایدها و نبایدهای استفاده از پستانک

برای امنیت و راحتی بیش‌تر هنگام استفاده از پستانک، موارد زیر را به دقت مطالعه کنید.

  • هیچ‌وقت پستانک را با بند به گردن کودک نبندید. این اشتباه بزرگ می‌تواند به خفه شدن کودک منجر شود.
  • هیچ‌وقت سری پستانک را به خوراکی‌های شیرین و شکری مانند مربا و عسل آغشته نکنید‌. این اشتباه می‌تواند باعث خرابی و پوسیدگی دندان‌ها شود‌. همچنین، خوردن عسل برای کودکان زیر یک سال بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث ایجاد بوتولیسم (مسمومیت غذایی کشنده) شود.
  • هرگز از برچسب برای زیبایی و یا مشخص کردن اسم کودکان استفاده نکنید. این برچسب‌ها به راحتی می‌توانند کنده و وارد دهان کودک شوند‌.

خداحافظی با پستانک

بهتر است از پستانک فقط در‌ موقعیت‌های خاص استفاده شود و نه فقط برای ساکت کردن صدای کودک. همان‌طور که پستانک باعث آرامش خاطر والدین و فرزند می‌شود، اما چالش‌های مخصوص به خودش را هم دارد. یکی از این چالش‌ها، از پستانک گرفتن کودک است. اگر کودک‌تان به سنی رسیده که دیگر باید با پستانک خداحافظی کند، خودتان را برای گریه‌های مکرر و بهانه‌گیری آماده کنید. با پیروی کردن از این موارد ساده، زودتر و راحت‌تر با پستانک خداحافظی کنید.

پیدا کردن زمان مناسب

اولین و مهم‌ترین گام، انتخاب بهترین زمان برای از پستانک گرفتن است. سعی کنید زمانی این پروسه تقریبا سخت را شروع کنید که کودک در وضعیت روانی آرامی قرار دارد.‌ برای مثال، پس از ورود به منزل جدید و به دنیا آمدن فرزند جدید، زمان مناسبی برای این‌ کار نیست.

محدود کردن استفاده

به مرور زمان، برای استفاده از پستانک محدودیت زمانی بگذارید. سعی کنید با سرگرم کردن کودک، نیاز به پستانک را از یادش ببرید. همچنین، می‌توانید او‌ را به داشتن پستانک تنها در هنگام خواب تشویق کنید.

اما ترک کردن پستانک در زمان خواب هم چالش‌های خودش را دارد. بر همین اساس، لازم است به فکر یک روتین قبل از خواب باشید. یک حمام آب گرم، خواندن یک کتاب داستان‌ و لالایی خواندن می‌توانند جایگزین‌هایی برای پستانک باشند.

پیدا کردن جایگزین

از همان ابتدا، دلیل استفاده از پستانک آرامش دادن به کودک بود.‌ پس می‌توانید گزینه جدیدی برای آرام کردن او فراهم کنید. این جایگزین می‌تواند یک پتوی گرم و نرم، یک عروسک زیبا و امن و یا یک حیوان خانگی باشد. اجازه بدهید کودک با آیتم جایگزین آشنا شود و با آن ارتباط برقرار کند.

جایزه خوب برای بچه های خوب

با کودک گفتگو کنید. به او بگویید که دارد «بزرگ شدن» را تجربه می‌کند و خداحافظی با پستانک، یکی از نشانه‌های بزرگ شدن است. سپس، هر باری که پستانک را انتخاب نمی‌کند، او‌ را تشویق و تمجید کنید و به او جایزه بدهید. به کودک بگویید که چقدر به او افتخار می‌کنید.

و صدالبته، هیچ‌وقت کودک را تهدید نکنید. این روش تاثیر عکس خواهد داشت و باعث اضطراب و استرس بیش‌تر‌ در کودک می‌شود.

بدمزه کردن پستانک

یکی از روش‌های ترک دادن کودک از پستانک، بدمزه کردن پستانک است. می‌توانید قبل از استفاده، پستانک را به آب لیموترش آغشته کنید. مقدار بسیار کمی سرکه سفید هم جزو گزینه‌های بعدی شماست

گودبای پارتی پستانک!

بعد از این‌که حسابی سختی کشیدید و شاهد گریه‌های طولانی و‌ مکرر بودید، حالا به یک ساحل امن رسیده‌اید.‌ هنگامی که کودک دیگر وابستگی‌ای به پستانک ندارد،‌ می‌توانید یک دورهمی خودمانی ترتیب بدهید و جشن بگیرید. غذای موردعلاقه کودک را آماده کنید، به او اجازه دهید لباس موردعلاقه‌اش را بر تن کند و در کل، روز آرام و خوبی برای او بسازید.

راهنمای انتخاب پستانک: سوالات متداول

آیا این درست است که پستانک‌ها باعث ایجاد عفونت گوش در کودکان و نوزادان می‌شوند؟

طبق تحقیقات انجام شده، کودکانی که بیش‌ از اندازه از پستانک استفاده می‌کنند بیش‌تر از سایرین دچار عفونت گوش می‌شوند. بر همین اساس، لازم است روی میزان استفاده از پستانک نظارت بیش‌تری داشته باشید.

آیا پستانک باعث مشکلات دهان و دندان می‌شود؟

چیزی که از نتایج تحقیقات متخصصان به دست آمده، این است که استفاده از مکرر و مداوم از پستانک ممکن است باعث تغییر شکل در استخوان‌بندی فک و صورت و قرارگیری دندان‌ها شود.

از چه سنی باید استفاده از پستانک را ممنوع کنیم؟

بهتر است که بعد از دو سالگی استفاده از پستانک را محدود و به مرور، کم‌ کنید.