زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

جلوگیری از دست زدن کودک به لوازم آرایشی با 4 راهکار ساده

wordcamp
695
8 دقیقه
جلوگیری از دست زدن کودک به لوازم آرایشی با 4 راهکار ساده

در این مطلب می‌خواهم در مورد راهکارهای جلوگیری از دست زدن کودک به لوازم آرایشی صحبت کنم. به این آمار توجه کنید: بین سال‌های 2002 تا 2016 تقریباً 65000 کودک به دلیل آسیب‌های ناشی از لوازم آرایشی به بخش‌های مختلف اورژانس در ایالات متحده مراجعه کردند. به‌عبارت دیگر تقریباً سالی 4000 کودک دچار مسمومیت ناشی از لوازم آرایشی شدند. 60 درصد آن‌ها زیر 2 سال و مابقی بین 2 تا 4 سال، سن داشتند. 6.4 درصد این کودکان در بیمارستان بستری شدند. نتایج یک مطالعه در انگلیس نیز مشابه همین آمار است. هر سال، حدود 4300 کودک که سن آن‌ها کمتر از 5 سال است، در اثر آسیب‌های ناشی از لوازم آرایشی، دچار سوختگی و مسمومیت‌های شیمیایی می‌شوند. در این مطلب قصد دارم به این سوالات پاسخ دهم:

  • چرا باید از دست زدن کودک به لوازم آرایشی جلوگیری کنیم؟
  • چه راهکارهایی برای جلوگیری از دست زدن کودک به لوازم آرایشی وجود دارد؟
لوازم آرایشی
انواع لوازم آرایشی

چرا باید از دست زدن کودک به لوازم آرایشی جلوگیری کنیم؟

محصولات مراقبت شخصی مانند شامپو، لوسیون، لوازم آرایشی، لاک ناخن و ادکلن، محصولاتی هستند که به‌صورت روزانه استفاده می‌شوند. شما با خیال راحت آن‌ها را می‌خرید و استفاده می‌کنید. اما اگر همین محصولات در دسترس کودکان قرار بگیرد، دچار دردسر خواهید شد.

کنجکاوی کودکان و جذابیت لوازم آرایشی

کودکان قادر به خواندن برچسب اقلام مختلف نیستند. آنچه کودک شما می‌بیند یک بسته‌بندی زیبا، با رنگ‌های جذاب و بوی خوش است. شبیه خیلی از خوراکی‌هایی است که برایش می‌خرید و حتی بعضی از این محصولات، با عکس انواع میوه‌ها به فروش می‌رسند. خب چه اتفاقی می‌افتد؟ کودک بسته را باز می‌کند و به جای آب‌میوه، محلول پاک‌ کننده لاک ناخن را می‌نوشد. یا به جای شکلات، رژلب شما را گاز می‌زند و ممکن است صدمات بسیار جدی ببیند.

علاوه بر این کودکان از طریق به دهان بردن اشیا، به کشف دنیای پیرامون خود می‌پردازند. ظاهر جذاب و بوی خوش لوازم آرایشی و بهداشتی نیز مزید بر علت می‌شود. بنابراین کودک تمایل پیدا می‌کند که حتماً آن را بچشد. در برخی مواقع، قدرت کودک در یافتن این مواد، شگفت‌انگیز است، پس هرگز او را دست کم نگیرید.

محلول لاک پاک کن ملایم ماوالا 100 میل
خرید محلول لاک پاک کن ملایم ماوالا 100 میل

آسیب‌پذیری کودکان در برخورد با مواد سمی

حتماً می‌دانید که متابولیسم بدن کودکان، بالاتر است. بنابراین، میزان جذب مواد در کودکان حداقل 10 درصد بیشتر از بزرگ‌سالان است. در این صورت، اگر کودک از رژلب حاوی مواد شیمیایی خطرناک استفاده کند، پوست، این مواد را به‌سرعت جذب می‌کند. البته اثرات این اتفاق شاید فوراً مشخص نشود اما در آینده آشکار خواهد شد. به زبان ساده، استفاده از محصولات آرایشی بر روی پوست کودکان، آن‌ها را در برابر مواد سمی آسیب‌پذیر می‌کند.

پوست کودک حساس‌تر است

کودکان در مقایسه با بزرگ‌سالان پوست نازک‌تری دارند و لایه‌ی دفاعی پوستشان نیز عملکرد ضعیف‌تری دارد. وظایف لایه دفاعی پوست عبارتند از:

حفظ رطوبت

پاک‌سازی پوست از سموم و مواد مضر

دفاع از سلامتی پوست در برابر عوامل بیماری‌زا.

به همین دلیل کودکان در برابر مواد شیمیایی و سموم موجود در لوازم آرایشی، آسیب بیشتری می‌بینند.

کدام لوازم آرایشی برای کودکان خطرناک‌تر هستند؟

چرا باید از دست زدن کودک به لوازم آرایشی جلوگیری کنیم؟
دختر کوچولویی که رژلب به لب هایش مالیده

مطالعات نشان داده که سه دسته از محصولات آرایشی، منجر به بیشترین صدمات در کودکان شده‌اند:

  • محصولات مراقبت از ناخن
  • محصولات مراقبت از مو
  • محصولات مراقبت از پوست
  • محصولات خوشبوکننده و عطرها

راهکارهای جلوگیری از دست زدن کودک به لوازم آرایشی

خب تا اینجا متوجه شدیم که دلیل علاقه کودکان به لوازم آرایشی چیست. از این گذشته، با آسیب‌های جدی استفاده از این محصولات توسط کودکان آشنا شدیم. حال وقت آن است که به ارائه راه‌حل بپردازیم. راهکارهای جلوگیری از دست زدن کودک به لوازم آرایشی کدامند؟ آیا می‌توانیم این محصولات را در خانه نگه داریم بدون اینکه کودکمان آسیبی ببیند؟ خوشبختانه پاسخ مثبت است. راهکارهای زیر می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند:

1. جلوگیری از دست زدن کودک به لوازم آرایشی با مخفی کردن لوازم آرایشی در کشو

یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از دست زدن کودک سه یا چهار ساله به لوازم آرایشی ، این است که لوازم خود را از دید او دور نگه دارید. حتماً این ضرب‌المثل را شنیده‌اید: «هر آنچه دیده بیند، دل کند یاد». لوازم خود را در یک جای مخفی قرار دهید و حتی‌الامکان جلوی فرزند خردسال خود آرایش نکنید.

احتمالاً در خانه کشویی دارید که بتوان آن را قفل کرد. از بازار یک نظم‌دهنده‌ی کشو خریداری کنید و با دقت، تمام لوازم خود را درون آن بچینید. درب کشو باید همیشه قفل باشد. در این صورت خیال شما از بابت کودک و آسیب‌های احتمالی ناشی از مصرف لوازم آرایشی، راحت خواهد بود.

2. جلوگیری از دست زدن کودک به لوازم آرایشی  با خرید جعبه لوازم آرایشی دارای قفل

 جلوگیری از دست زدن کودک به لوازم آرایشی  با خرید جعبه لوازم آرایشی دارای قفل
جعبه لوازم آرایشی دارای قفل

اگر کشوهای منزل شما قابلیت قفل شدن ندارند، راهکار دیگری را امتحان کنید. می‌توانید یک جعبه مخصوص لوازم آرایش خریداری کنید که قابلیت قفل شدن دارد. آن را در هر جایی می‌توانید قرار دهید مثلاً داخل کابینت آشپزخانه یا کمد دیواری. این جعبه‌ها بسیار جادار و شیک طراحی شده‌اند. استفاده از آن‌ها علاوه بر تامین امنیت کودک، نظم بسیار خوبی به لوازم شما خواهد داد. خرید این جعبه‌ها به‌ویژه برای مادرانی که لوازم آرایشی زیادی دارند، مناسب است.

برای حفظ ایمنی کودک در برخورد با سایر محصولات بهداشتی مثل شامپو، صابون و لوسیون‌های مخصوص بدن، کابینت‌های مخصوص این مواد در آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی را با قفل کودک مسدود کنید.

3. جلوگیری از دست زدن کودک به لوازم آرایشی با استفاده از شیشه‌های خالی مربا و سس

اگر 2 راهکار قبلی فایده‌ای به حال شما ندارد و یا فعلاً نمی‌خواهید برای این مسئله هزینه کنید، این روش را امتحان کنید. در تمام خانه‌ها شیشه‌های خالی مربا یا سس پیدا می‌شود. اگر فرزند کوچکی دارید که همه چیز را به دهان می‌برد، از شیشه‌های دردار برای لوازم آرایشی خود استفاده کنید.

وسایل خود را دسته‌بندی کنید و در شیشه‌های مختلف قرار دهید. درب شیشه را محکم ببندید و ترجیحاً آن را در طبقات بالایی کمد و کابینت بگذارید. چرا باید شیشه‌ها را مخفی کنیم در حالی که درب آن‌ها را بسته‌ایم؟ ممکن است کودک تحت تاثیر رنگ‌ها و جذابیت لوازم قرار بگیرد و شیشه را به زمین انداخته و بشکند. این اتفاق از دست زدن به لوازم آرایشی به‌مراتب خطرناک‌تر است. پس حتماً شیشه‌ها را مخفی نموده و  با این روش امنیت کودک را به‌صورت همه‌جانبه تامین نمایید.

4. جلوگیری از دست زدن کودک به لوازم آرایشی با خرید یخچال لوازم آرایشی

یخچال مخصوص نگهداری از لوازم آرایش برای جلوگیری از دست زدن کودک به لوازم آرایشی
یخچال لوازم آرایش

برخی از اقلام بهداشتی و آرایشی را باید در یخچال نگه دارید مانند بعضی از ماسک‌های صورت، ماسک دور چشم، یا تونرهای آبرسان و مرطوب‌کننده. اگر کودک کوچک و کنجکاوی دارید که می‌خواهد همه چیز را با دهان کشف کند، از قرار دادن این مواد در یخچال آشپزخانه خودداری کنید.

برای ایمن نگه داشتن این لوازم، یک یخچال لوازم آرایشی بخرید. شما می‌توانید آن را در هر جایی قرار دهید. در یک گوشه مخفی از کمد یا حتی کابینت آشپزخانه. فقط کافی است که به پریز برق دسترسی داشته باشید. این یخچال‌ها بسیار کوچک هستند و قابلیت آن را دارند که به‌راحتی از دید مخفی شوند.

سخن آخر

ممکن است شما تمام اقدامات امنیتی لازم برای جلوگیری از دست زدن کودک به لوازم آرایشی را مراعات کرده باشید، اما فرزندتان بالاخره موفق به یافتن آن‌ها شود. اگر با چنین صحنه‌ای مواجه شدید، آرامش خود را حفظ کنید. دست و صورت کودک را فوراً بشویید و به او آب بدهید. اگر خیلی نگران هستید با اورژانس تماس بگیرید و یا کودک را به بیمارستان برسانید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه جلوگیری از دست زدن کودک به لوازم آرایشی

آیا لوازم آرایشی، کودکان را در معرض مسمومیت قرار می‌دهد؟

برخی از محصولات آرایشی بزرگ‌سالان حاوی مواد شیمیایی سمی هستند. کودکان بیشتر از بزرگ‌سالان از این سموم، آسیب می‌بینند. آن‌ها هنوز از نظر جسمی و ذهنی به رشد و تکامل کافی نرسیده‌اند و پوست حساس‌تری دارند. بنابراین، این مواد برای آن‌ها خطرناک محسوب می‌شود.

آیا خوردن رژلب برای کودکان سمی است؟

اکثر محصولات مراقبت شخصی و آرایشی با برچسب «حداقل مواد سمی» طبقه بندی می‌شوند. استفاده از آن‌ها توسط کودکان ممکن است باعث تحریک پوست و چشم شود. در صورت بلعیده شدن، احتمالاً باعث ناراحتی معده، اسهال یا استفراغ می‌شود. در این موارد، همه چیز به سن کودک، میزان مصرف و مواد تشکیل دهنده محصول بستگی دارد.