زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

آیا استفاده از گوش پاک‌ کن مضر است؟ + بررسی حقایقی در ارتباط با رد یا تائید استفاده

wordcamp
390
13 دقیقه
آیا استفاده از گوش پاک‌ کن مضر است؟ + بررسی حقایقی در ارتباط با رد یا تائید استفاده

بسیاری از افراد از گوش پاک کن برای تمیز کردن جرم گوش از مجرای داخل گوش استفاده می‌کنند. گوش پاک کن به خودی خود نمی‌تواند عوارضی را ایجاد کند. عوارضی همچون عفونت و یا دیگر آسیب‌ها وقتی ایجاد می‌شود که فرد به طرز اشتباهی از آن استفاده کند. در اغلب موارد، این بی‌احتیاطی‌ها در خصوص استفاده از گوش پاک کن دیده می‌شود و آسیب‌های جبران ناپذیری را به همراه دارد. در ادامه این مقاله، سعی می‌کنم عمیق‌تر به مزایا و معایب گوش پاک کن بپردازم. از این رو، شما را به خواندن ادامه این مطلب دعوت می‌کنم.

جرم گوش چیست؟

جرم گوش که وکس گوش یا سرومن نیز نامیده می‌شود، توسط بدن به منظور محافظت از گوش ساخته می‌شود. جرم گوش توسط غدد موجود در کانال گوش تولید می‌شود. وکس گوش، هم خاصیت روان کنندگی و هم خاصیت ضد باکتریایی دارد. اگرچه دانشمندان هنوز به طور کامل مطمئن نیستند که چرا ما جرم گوش داریم اما وجود آن، مزایایی را به دنبال دارد. وجود سرومن در گوش، گرد و غبار و سایر ذرات کوچک را به دام می‌اندازد و از رسیدن آنها و احتمالاً آسیب رساندن یا عفونت به پرده گوش جلوگیری می‌کند.

به طور معمول، این ماده مومی گوش خشک می‌شود و همراه با گرد و غبار یا دیگر ذرات خارجی به دام افتاده از گوش خارج می‌شود. در گوش همه افراد، این ماده تولید می‌شود، اما مقدار و نوع آن از نظر ژنتیکی تعیین می‌شود. در برخی از افراد، کانال‌های گوش کوچک‌تر یا با شکل پیچیده‌تری است. چنین ساختاری ممکن است خروج ماده موم‌مانندی را که گوش‌های ما به طور طبیعی از مجرای گوش می‌سازد، دشوار کند. در نتیجه، این می‌تواند منجر به نهفتگی موم به خصوص در بین موهای گوش و در نهایت تجمع جرم گوش شود.

آن دسته از افرادی که موهای بسیاری در ناحیه گوش خود دارند، بیشتر درگیر تجمع جرم گوش دربین موهای آن می‌شوند. برای رفع این مشکل، لازم است تا به طریقی موهای آن ناحیه را اصلاح کنید. یکی از روش‌های موجود، استفاده از مو زن گوش است. برای آشنایی با نحوه عملکرد این نوع دستگاه و شناخت بهترین محصولات موجود در بازار، مقاله «مو زن گوش و بینی و ابرو؛ معرفی بهترین محصولات بازار» را مطالعه کنید.

آیا لازم است گوش های خود را از سرومن تمیز کنیم؟

در حالت عادی، مجرای گوش شما نباید به تمیز کردن نیاز داشته باشد. اما اگر جرم گوش بیش از حد در مجرای گوش تجمع یابد و شروع به ایجاد علائم کند، ممکن است چیزی به نام نهفتگی سرومن داشته باشید. این بدان معناست که جرم گوش به طور کامل مجرای گوش شما را پر کرده است و ممکن است یک یا هر دو گوش شما را درگیر کند. نهفتگی سرومن با علائمی همراه است، از جمله:

  • احساس بسته شدن گوش را دارید.
  • درد دارید یا احساس پری در گوش می‌کنید.
  • شنوایی شما کمتر شده و با گذشت زمان بدتر می‌شود.
  • صدای زنگ و یا وزوز در گوش خود احساس می‌کنید.
  • خارش، ترشح و یا بوی نامطبوع حس می‌کنید.
  • سرفه می‌کنید.

این نوع تجمع جرم گوش به ندرت اتفاق می‌افتد، اما در هر صورت ممکن است دیر یا زود آن را تجربه کنید. چنانچه هر یک از علائم ذکر شده در بالا را تجربه می‌کنید، این بدان معنا نیست که مشکل مربوط به جرم گوش است. در چنین مواقعی، باید برای تشخیص دقیق علائم به پزشک مراجعه کنید. آنها می‌توانند گوش‌های شما را معاینه کنند و علت را دریابند. پزشک با استفاده از یک دستگاه مخصوص، به کانال گوش شما نگاه می‌کند.

خارج کردن جرم گوش توسط پزشک
در صورت تجمع بیش از حد سرومن در گوش، خارج کردن آن باید توسط پزشک انجام شود.

در صورت تجمع بیش از حد سرومن، پزشک شما با یک ابزار کوچک و از طریق ساکشن یا شستشو، جرم گوش را خارج می‌کند. خارج کردن جرم گوش با استفاده از گوش پاک کن در خانه، می‌تواند پیامدهایی را به دنبال داشته باشد. هر چند هنوز هم می‌توان گفت که با استفاده درست از آن تا حدودی از بروز چنین پیامدهایی می‌توان جلوگیری کرد. در زیر، به بررسی حقایقی را که در خصوص استفاده از گوش پاک کن است، می‌پردازم.

خرید گوش پاک کن پنبه ریز جعبه ای 200 عددی

گوش پاک کن پنبه ریز قدرت جذب بالایی دارد. می توان پس از استحمام از آن استفاده نمود و دیگر نگرات رطوبت گوش نبود.

جهت اطلاع از مشخصات این محصول و خرید آن، بر روی لینک روبه‌رو کلیک کنید.

حقایقی را که در مورد گوش پاک کن باید بدانید

آیا مجاز هستیم که از گوش پاک کن استفاده کنیم یا نه؟ پیش از پاسخ به این سوال، ابتدا حقایقی در خصوص رد استفاده از گوش پاک کن را مورد بررسی قرار می‌دهم. سپس مواردی را که به تایید استفاده از گوش پاک کن اشاره دارد، مطرح می‌کنم.

حقایقی در خصوص رد استفاده از گوش پاک کن

ممکن است به عنوان یک عادت روزانه یا چیزی که فکر می‌کردید هر از گاهی باید انجام دهید، از گوش پاک کن استفاده می‌کنید. اما پزشکان ترجیح می‌دهند که گوش‌هایتان را با گوش پاک کن تمیز نکنید، به این دلیل که:

منجر به عمیق‌تر شدن جرم گوش به داخل می شود

استفاده از گوش پاک کن برای پاک کردن جرم گوش می‌تواند جرم گوش را عمیق‌تر به داخل مجرای گوش فشار دهد. این می‌تواند از پاک شدن طبیعی جرم گوش جلوگیری کند و باعث تجمع آن در داخل گوش شود. تجمع بیش از حد جرم گوش می‌تواند منجر به علائم ناخوشایندی همچون درد، احساس پری در گوش و کم شدن شنوایی شود.

به ساختارهای گوش میانی آسیب می رساند

بیش از حد فرو بردن گوش پاک کن
فرو بردن بیش از حد گوش پاک کن، منجر به ایجاد عوارض جدی در گوش می‌شود.

فرو بردن بیش از حد گوش پاک کن در گوش، می‌تواند به ساختارهای گوش میانی شما آسیب برساند. یکی از آسیب‌های شایع گوش مربوط به استفاده از گوش پاک کن و در نهایت پارگی پرده گوش است. در مواردی حتی ممکن است منجر به خونریزی گوش در اثر استفاده از گوش پاک کن شود. طی یک مطالعه‌ تحقیقاتی مرتبط با آسیب‌های گوش که در نتیجه استفاده از گوش پاک کن ایجاد شده بود، در کودکان بین سال‌های 1990 تا 2010 مورد بررسی قرار داد. آنها دریافتند که حدود 73 درصد از آسیب‌های گوش، ناشی ازتمیز کردن گوش با استفاده از گوش پاک کن است.

در مواردی منجر به عفونت گوش می شود

جرم گوش در به دام انداختن و کند کردن رشد باکتری‌هایی که وارد کانال گوش می‌شوند، کمک می‌کند. استفاده از گوش پاک کن می‌تواند جرم گوش و باکتری‌های موجود در آن را بیشتر وارد گوش کند که منجر به عفونت گوش می‌شود.

احتمال گیر افتادن گوش پاک کن در مجرای گوش وجود دارد

از دیگر عوارض استفاده از گوش پاک کن این است که در برخی موارد، قسمتی از گوش پاک کن ممکن است در داخل گوش شما باقی بماند. چنین وضعیتی می‌تواند منجر به احساس ناراحتی، پری یا درد در گوش شود. در برخی موارد، کاهش شنوایی نیز ممکن است رخ دهد.

می تواند منجر به از دست دادن شنوایی شود

اگرچه استفاده از گوش پاک کن با هدف پاک کردن جرم گوش است، اما می‌تواند جرم گوش را به سمت پرده گوش فشار دهد و خطر از دست دادن شنوایی را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر، در صورتی که به هر دلیلی، عفونتی در داخل مجرای گوش وجود داشته باشد، استفاده از گوش پاک کن می‌تواند باعث بدتر شدن عفونت شود. در نتیجه بدتر شدن عفونت، ممکن است شنوایی فرد کاهش یابد.

5 حقیقت در تایید استفاده از گوش پاک کن

مواردی را که نشان می‌دهد استفاده از گوش پاک کن تنها روش موجود است:

  • یکی از فواید استفاده از گوش پاک کن این است که بخواهید ناحیه مشخصی از گوش را پاک کنید. البته به شرطی که با رعایت تمامی اصول و مراقبت‌های بهداشتی باشد.
  • برای تمیز کردن گوش کودکان، گاهی استفاده از انگشت و دستمال تمیز امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی استفاده از گوش پاک کن شاید تنها راه ممکن باشد. البته برای انجام این کار باید احتیاط لازم را رعایت کنید.
خرید گوش پاک کن پنبه ریز 100 عددی

گوش پاک کن پنبه ریز به دلیل داشتن مواد صد در صد خالص و بهداشتی، گزینه مناسبی برای استفاده بر اساس نیاز شما است.

جهت اطلاع از قیمت و خرید این محصول، بر روی تصویر روبه‌رو کلیک کنید.

  • اگرچه گوش پاک کن تنها برای پاک کردن گوش به کار نمی‌رود، بنابراین می‌توان از آن برای کاربردهای دیگر استفاده کرد. به عنوان مثال، برای پاک کردن خطوط اضافی آرایش یا هنگام استعمال یک داروی موضعی در نواحی حساس.
  • گوش پاک کن را در مواقعی که بخواهید داروی خاصی را برای گوش یا دیگر نواحی بدن خود آن هم به میزان اندک استفاده کنید، می‌تواند به کار رود.
  • بعد از حمام و برای گرفتن رطوبت اضافی اطراف گوش، می‌توان از گوش پاک کن استفاده کرد. البته باید این کار را بدون فرو بردن گوش پاک کن درون گوش انجام داد.

روش های جایگزین استفاده از گوش پاک کن

استفاده از گوش پاک کن، علاوه بر اینکه می‌تواند عامل تهدید کننده سلامت گوش باشد، میزان ضایعات تولیدی را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، موجب آلوده شدن محیط‌های آبی و خشکی می‌شود. آیا راه‌حل ایمن‌تر، سالم تر، پایدارتر و سازگار با محیط زیست وجود دارد؟ به گفته متخصصان، بهترین راه این است به طور کلی از تمیز کردن گوش خود خودداری کنید. اما اگر نمی‌توانید از شر این عادت خلاص شوید، در اینجا چند جایگزین وجود دارد. روش‌هایی که سالم‌تر و و حتی دوستدار محیط زیست هستند، شامل:

دستمال یا پارچه تمیز

یکی از ساده‌ترین و واضح‌ترین راه‌حل‌ این است که انگشت اشاره خود را با یک تکه دستمال یا پارچه تمیز بپوشانید. آن‌گاه به آرامی وکس اضافی گوش را از آن خارج کنید. فقط توجه داشته باشید که این کار را بدون اینکه انگشت را وارد مجرای گوش کنید، انجام دهید. در این صورت، می‌توانید جرم‌هایی را که از قبل به قسمت‌های بیرونی گوش منتقل شده است، بردارید. انجام این روش بعد از دوش گرفتن، بسیار مؤثر است، زیرا آب گرم جرم‌های اضافی را شل می‌کند. در نتیجه کمک می‌کند مازاد آن از مجرای گوش خارج شود. پس از برداشتن سرومن اضافی، گوش خارجی را به آرامی با حوله یا سشوار خشک کنید. به خاطر داشته باشید که اگر این جرم‌های اضافی بیش از حد سفت شده باشند، ممکن است این روش کارساز نباشد و نیاز به شست‌وشو توسط پزشک دارد.

روغن بچه، روغن مخصوص گوش یا گلیسیرین

روغن مخصوص گوش
استفاده از روغن مخصوص گوش، به نرم شدن جرم گوش و خروج بهتر آن کمک می‌کند.

چنانچه به چیزی مؤثرتر برای نرم کردن جرم‌های اضافی گوش خود دارید، می‌توانید از برخی درمان‌های خانگی دیگر استفاده کنید. روغن بچه، روغن مخصوص گوش یا گلیسیرین از جمله گزینه‌های پیش روی شما هستند. با استفاده از قطره‌چکان، چند قطره (5-10) از یکی از این روغن‌ها را در مجرای گوش بچکانید. بخشی را که در ورودی کانال گوش است، به آرامی ماساژ دهید تا روغن در داخل آن پخش شود. به مدت 5 تا 10 دقیقه به پهلو دراز بکشید که اگر روغن اضافی شروع به نشت کرد، آن را پاک کنید. بسته به میزان و سختی وکس گوش، ممکن است کمی طول بکشد تا نرم شود. پس از اینکه در نهایت نرم شد و شروع به حرکت از کانال گوش کرد، آن را می‌توان به راحتی با یک دستمال یا حوله تمیز جدا کرد.

شاید برخی بر این باور باشند که استفاده از روغن بچه فقط برای کودکان است. این تصور درست نیست و می‌توان گفت که روغن بچه هم برای کودکان و هم بزرگسالان استفاده می‌شود. جهت آشنایی با فوایدی که استفاده از روغن بچه برای بدن دارد و کاربردهای آن، خواندن مقاله «فواید روغن بچه برای پوست و مو و کاربردهای مفید آن» را از دست ندهید.

قطره گوش

خرید قطره گوش بدون نسخه برای درمان انسداد جرم گوش امکان‌پذیر است. چنین قطره‌هایی معمولاً محلول‌های مبتنی بر آب یا روغن هستند که باعث نرم شدن جرم گوش می‌شوند. آنها اغلب حاوی پراکسید کاربامید هستند که مشابه پراکسید هیدروژن است. برای استفاده از قطره گوش، افراد باید دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را دنبال کنند. اگر با قطره گوش، جرم گوش به طور کامل از بین نرفت، ممکن است فرد نیاز داشته باشد که برای شست‌و‌شوی آن به پزشک مراجعه کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور کلی، معمولاً برای تمیز کردن گوش‌های خود نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. با این حال، گاهی‌اوقات جرم گوش ممکن است ایجاد شود یا آنقدر سخت شود که به طور طبیعی پاک نشود. توصیه می‌شود که با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، چه از گوش پاک کن استفاده کرده باشید یا نه، از او بخواهیدد گوش‌های شما را بررسی کند:

  • گوش‌درد
  • احساس گرفتگی در گوش
  • خروج خون یا چرک از گوش
  • تب
  • کاهش شنوایی
  • صدای زنگ یا وزوز در گوش
  • سرگیجه

کلام پایانی

از آنجایی که گوش‌های شما قابلیت این را دارند که خود تمیز شوند، اغلب نیازی به برداشتن جرم گوش نیست. استفاده از گوش پاک کن برای تمیز کردن داخل گوش‌ها می‌تواند باعث انواع مشکلات گوش شود. از جمله معایب استفاده از گوش پاک کن، چسبیدن موم گوش به مجرای درونی، آسیب و عفونت است. اگر می‌خواهید گوش خود را تمیز کنید، ابتدا جرم گوش را طبق روش‌های گفته شده نرم کرده تا تخلیه شود.

چنانچه می‌خواهید از گوش پاک کن استفاده کنید، تنها مجاز هستید که قسمت بیرونی گوش خود را با آن تمیز کنید؛ چراکه فرو بردن آن داخل گوش و مجرای آن، پیامدهای بسیاری را به دنبال دارد. جهت خرید گوش پاک کن با قیمت مناسب می‌توانید به سایت فروشگاهی مو تن رو مراجعه کنید. در صورت احساس درد گوش، گرفتگی در گوش یا از دست دادن شنوایی، به پزشک مراجعه کنید. اگرچه این علائم می‌تواند مربوط به تجمع جرم گوش باشد، اما ممکن است به دلیل بیماری دیگری نیز باشد که نیاز به درمان دارد.

سؤالات متداول

جرم گوش یا سرومن چیست؟

جرم گوش که وکس گوش یا سرومن نیز نامیده می‌شود، توسط بدن به منظور محافظت از گوش ساخته می‌شود. جرم گوش توسط غدد موجود در کانال گوش تولید می‌شود.

گوش پاک کن چگونه موجب عفونت می‌شود؟

با فرو بردن گوش پاک کن به درون مجرای گوش، باکتری‌ها و ذرات خارجی، عمیق‌تر وارد گوش می‌شوند. این کار احتمال ایجاد عفونت در درون گوش را افزایش می‌دهد.

فواید گوش پاک کن کدام است؟

در موارد استعمال داروی موضعی خاص، پاک کردن خطوط آرایش اضافی، جذب آب اضافی بعد از استحمام

چه روش‌هایی را می‌توان به عنوان جایگزینی برای استفاده از گوش پاک کن به کار برد؟

استفاده از دستمال یا پارچه تمیز، روغن بچه و یا قطره گوش