زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

درمان بوی بد زیر بغل؛ علت و موثرترین راه‌ های پیشگیری از این مشکل

wordcamp
7,476
16 دقیقه
درمان بوی بد زیر بغل؛ علت و موثرترین راه‌ های پیشگیری از این مشکل

اگر مردم دنیا نسبت به هیچ چیزی اتفاق‌نظر نداشته باشند، قطعا نسبت به بوی بد زیر بغل اتفاق‌نظر داشته و از آن متنفر هستند. بوی بد زیربغل افراد را شرمسار کرده و حس بدی به آنها و دیگران می‌دهد. اما غمگین نباشید، ما اینجا هستیم تا در حل این مشکل به شما کمک کنیم. با ما در بررسی درمان بوی بد زیر بغل همراه باشید.

عوامل بروز بوی بد زیربغل

برای درمان بوی بد زیر بغل، در ابتدا باید از عوامل بروز آن مطلع شوید. بدن شما با غدد عرق پوشیده شده؛ چرا که تعریق، یکی از راه‌کارهای طبیعی بدن برای خنک کردن خود است. درواقع بین 2 الی 4 میلیون غده عرق در بدن وجود دارد. غدد اصلی عرق در بدن به دو شکل زیر هستند.

  • آکرین
  • آپوکرین

غدد آکرین

این غدد بیش‌تر بدن را پوشانده و مستقیما روی سطح پوست باز می‌شوند. وقتی دمای بدن بالا می‌رود، بدن به‌ طور اتوماتیک عرق کرده تا خود را خنک کند. غدد آکرین مایع شفافی را از خود آزاد کرده که بو نمی‌دهد. معمولا تا زمانی که باکتری‌های پوستی شروع به تجزیه این مایع نکنند، عرق بوی خاص و بدی ندارد. برخی غذاها، نوشیدنی‌ها و داروها قادر به ایجاد بوی بد عرق غدد آکرین هستند.

درمان بوی بد زیر بغل
غدد آکرین و آپوکرین بوی بد زیربغل را رقم می‌زنند

غدد آپوکرین

این غدد در ناحیه‌هایی که فولیکول زیادی از مو در آن قرار دارند حضور داشته و مایع غلیظی از خود آزاد می‌کنند. به‌عنوان مثال، غدد آپوکرین در کشاله ران و زیربغل بدن شما حضور فعالی دارند. برخلاف غدد آکرین، غدد آپوکرین در سطح پوست باز نمی‌شوند. آنها وارد فولیکول مو شده و در آنجا باز می‌شوند. این غدد درنهایت به سطح پوست بازمی‌گردند. همچون غدد آکرین، غدد آپوکرین نیز در وهله اول، مایعی بدون بو ترشح می‌کنند. سپس با برخورد این مایع با باکتری‌های روی پوست، بوی بد عرق ترشح می‌شود. این غدد تا سن بلوغ به اصطلاح خاموش بوده و فعال نیستند. به همین دلیل است که عرق زیربغل کودکان، بوی خاصی ندارد.

علاوه بر غدد بالا، خوردن برخی غذاها ازجمله سیر، پیاز، الکل و … قادر به تغییر بوی عرق هستند. این موادغذایی تاثیری ناگهانی بر روی بوی بد عرق در بدن دارند.

سیر و پیاز

مصرف بیش‌ازحد غذاهای تند به افزایش سطح گوگرد در بدن منجر می‌شود. این ماده از طریق پوست یا از راه بازدم از بدن دفع شده که همین موضوع امر تعریق را تشدید می‌کند. ما در مو تن رو به شما توصیه می‌کنیم در مصرف سیر، پیاز و غذاهای تند، حد تعادل را رعایت کنید.

شکلات و قهوه

در هنگام مصرف شکلات، قهوه و چای، 10 درصد از این مواد پس از مصرف در بدن فرآوری نشده و همین موضوع منجر به افزایش تعریق در بدن می‌گردد.

شکلات یکی از علل اصلی بروز بوی بد زیر بغل
مصرف زیاد شکلات و قهوه یکی از علل اصلی بروز بوی بد عرق است

تنقلات ناسالم

مصرف تنقلات ناسالم مثل پفک، چیپس و … منجر به تجمع سلول‌های چربی در بدن می‌شود. با رخ دادن چنین اتفاقی، غدد آکرین و آپوکرین تحریک شده و بوی بد عرق ایجاد می‌شود.

مواد لبنی

علاوه بر تنقلات ناسالم، مصرف زیاد مواد لبنی که سرشار از پروتئین هستند نیز منجر به بروز بوی بد عرق می‌گردد. با مصرف زیاد این مواد، سولفید هیدروژن و متیل مرکاپتان در بدن آزاد شده و با ترکیب شدن این دو ماده، بوی بد عرق تشدید می‌شود.

هایپرهیدروزیس

روندی که پیش‌تر برای غدد بدن ذکر کردیم، امری طبیعی و کاملا نرمال است. با این حال، برخی افراد بیش‌ازحد معمول عرق می‌کنند. چنین حالتی، هایپرهیدروزیس نامیده می‌شود. حدودا 3 درصد از جمعیت جهان به این بیماری مبتلا هستند. افراد مبتلا به این بیماری بیش‌تر از دیگران و علی‌الخصوص از دست، پا و زیربغل عرق می‌‌کنند. هایپرهیدروزیس معمولا بی‌ضرر بوده اما گاهی اوقات نتیجه پرکاری تیروئید است. برای تشخیص این بیماری، آزمایش‌های مختلفی وجود داشته و درصورتی که فکر می‌کنید بیش‌تر از دیگران عرق می‌کنید، باید به دکتر مراجعه کنید.

کمبود ویتامین

علاوه بر سایر موارد، کمبود برخی از ویتامین‌ها مثل ویتامین‌های گروه B و ویتامین D نیز منجر به تعریق و بوی بد بدن می‌شود. ویتامین‌های گروه B به تنظیم هورمون‌ها و کنترل سطح استرس بدن دارند. همچنین ویتامین‌های گروه B تاثیر شایانی در پیونده سیستم‌های غدد درون‌ریز و عصبی داشته که این غدد، به مبارزه با استرس می‌پردازند. استرس یکی دیگر از دلایل تعریق است.

شکر زیاد

سطح قند خون بالا یا پایین منجر به هایپرهیدروزیس (تعریق بیش‌ازحد) یا آنهیدروزیس (عدم تعریق) می‌گردد. هایپرهیدروزیس بیش‌تر در افراد مبتلا به دیابت دیده شده و شاید یکی از نشانه‌های نیاز به مدیریت دقیق‌تر گلوکز باشد. آنهیدروزیس کم‌تر شایع بوده اما ممکن است در پا یا پاهای افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی بروز پیدا کند.

پریود

تعریق در پریود اغلب با سندروم PMS بروز پیدا کرده اما گاهی پس از شروع قاعدگی نیز رخ می‌دهد. هورمون‌ها به‌عنوان بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی در نوسان هستند. طی این چرخه هورمون‌های استروژن و پروژسترون دچار تغییر شده و همین موضوع منجر به گرگرفتگی و تعریق شبانه می‌گردد.

با افزایش سطح پروژسترون، سطح استروژن کاهش یافته و این موضوع هیپوتالاموس را تحت‌تاثیر قرار می‎‌دهد. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که دمای داخلی بدن را کنترل می‎‌کند.

بنابراین، مغز دستور داده تا برای خنک کردن بدن، عمل تعریق صورت بگیرد.

استرس

در موقعیت‌های استرس‌زا، ضربان قلب افزایش یافته و همین موضوع منجر به جریان آدرنالین در بدن می‌گردد. با جریان آدرنالین، عرق اضافی از غدد آکرین ترشح شده و معمولا عرق ناشی از استرس از دست، پیشانی و پا ترشح می‌شود. در زمان استرس غده آپوکرین فعالیت خاصی نداشته و وظیفه تولید عرق با غده آکرین است.               

جلوگیری از بروز بوی بد زیر بغل

در وهله اول می‌توان اقداماتی را برای جلوگیری از ایجاد بوی بد زیربغل انجام داد و سپس به سراغ درمان رفت.

دوش گرفتن

دوش گرفتن به‌ طور روزانه و منظم پس از فعالیت‌های شدید مانند ورزش، تاثیر به‌سزایی در کاهش بوی بد زیربغل دارد. این عمل، باکتری‌های روی پوست که منجر به ایجاد بوی بد عرق می‌شوند را از بین می‌برد.

پوشیدن لباس گشاد

پوشیدن لباس‌های گشاد با پارچه‌های قابل‌تنفس مثل پنبه، کتان، نخ و ترکیبات ضدرطوبت نیز تاثیر شایانی در جلوگیری از بروز بوی بد زیربغل دارد. این پارچه‌ها به بدن اجازه‌ی تنفس داده و خنک‌تر می‌مانند. همین خنک ماندن از بروز عرق جلوگیری می‌کند.

اپیلاسیون و لیزر

بنا به تحقیقاتی که در سال 2016 صورت گرفت، اصلاح یا اپیلاسیون موی زیربغل، بوی بد آن را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. این موضوع بدین ‌خاطر است که پوست اصلاح‌شده، حاوی باکتری‌های کمتری نسبت به پوست اصلاح‌نشده است.

اپیلاسیون یکی از راه‌های درمان بوی بد زیر بغل
اپیلاسیون یکی از روش‌های موثر در درمان بوی بد زیربغل است

رفع استرس

واکنش‌های استرسی، منجر به افزایش فعالیت غدد عرق (آکرین و آپوکرین) می‌گردند. می‌توانید با تکنیک‌های مدیریت استرس و کاهش اضطراب، استرس را به حداقل رسانده و از موقعیت‌های استرس‌زا دور شوید. با کاهش استرس، فعالیت غدد عرق کم‌تر شده و بدن شما عرق کمتری تولید می‌کند.

روش های درمان بوی بد زیر بغل

نحوه درمان بوی بد زیر بغل به عوامل زیادی ازجمله شدت بو، مقدار عرق و موارد دیگری بستگی دارد. ممکن است این بو به دلیل رعایت نکردن بهداشت، عدم استفاده از محصولات مناسب یا وجود یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شود که مورد آخر، نیاز به درمان تحت‌نظر پزشک دارد.

استفاده از مام در درمان بوی بد زیر بغل
استفاده از مام یکی از‌ بهترین راه‌ها برای رفع بوی بد زیر بغل است

در ادامه به بررسی عوامل مختلف برای علت بوی بد زیر بغل خواهیم پرداخت.

استفاده از مام

مام‌ها منافذی که از آنها عرق آزاد می‌شود را به‌طور موقت مسدود می‌کنند. بدین صورت این محصولات به کاهش میزان تولید عرق کمک می‌کنند. بنابراین، هرچه عرق کم‌تری به سطح پوست برسد، مایع کمتری در اختیار باکتری‌ها قرار گرفته و کم‌تر بوی بد ایجاد می‌شود. همچنین، مام تاریخچه کهنی در از بین بردن بوی بد زیر بغل دارد.

خرید رول ضد تعریق نیوا مدل Pearl & Beauty حجم 50 میل
خرید رول ضد تعریق نیوا مدل Pearl & Beauty حجم 50 میل

علاوه بر این، مام به‌ صورت اسپری، رول و استیکی در دسترس بوده و ما در مو تن رو بهترین و باکیفیت‌ترین مام‌ها را برای شما به ارمغان آورده‌ایم.

همینطور می‌توانید سری به محصولا مام رکسونا یا مام نیوآ بزنید. رکسونا یکی از پرفروش‌ترین برندها در حوزه‌ی مام است.

بهره گیری از دئودورانت

دئودورانت‌ها تولید عرق را متوقف نکرده بلکه با باکتری‌های پوستی مبارزه کرده و آنها را حذف می‌کنند. بدین صورت، در هنگام ترشح عرق، بوی بدی از آن ساطع نمی‌شود. این محصولات اغلب مبتنی بر الکل بوده و پوست را اسیدی می‌کنند. چنین امری از تشکیل باکتری‌های محرک بو جلوگیری می‌کند. اگر مشکل با دئودورانت‌های عادی حل نشد، با پزشک خود درباره مصرف دئودورانت‌های قوی یا تزریق بوتاکس صحبت کنید.

خرید رول دئودورانت زنانه شون مدل Pink Princess حجم 50 میل
خرید رول دئودورانت زنانه شون مدل Pink Princess حجم 50 میل

همچون مام، دئودورانت نیز در انواع مختلفی ازجمله صابونی، پودری، ژلی، کرمی، رولی و اسپری در دسترس قرار دارد.

برای بهره‌گیری مناسب از روش های درمان بوی بد زیر بغل، می‌توانید به مطالعه کامل تفاوت مام و دئودورانت پرداخته و محصول مناسب خود را انتخاب نمایید.

بهره گیری از تزریق بوتاکس

یکی دیگر از راه‌ها برای مقابله با عرق بیش‌ازحد، بهره‌گیری از بوتاکس است. اگرچه بسیاری با بوتاکس به دلیل استفاده از آن در صاف کردن چین‌وچروک صورت آشنا هستند، اما درواقع بوتاکس کاربردهای دیگری نیز دارد. تزریق بوتاکس، ماده شیمیایی‌ای که به تحریک غدد عرق پرداخته را مسدود می‌سازد. بدین صورت، بوی بد عرق کاهش یافته و کمتر عرق می‌کنید. تزریق بوتاکس، یکی از بهترین راه‌های درمان عرق بیش‌ازحد است.

توجه داشته باشید که بوتاکس یک راه‌حل دائمی نبوده وبین 4 الی 6 ماه باقی می‌ماند. بنابراین، باید این روش را هر چندوقت یک‌بار تکرار کنید. همچنین، بوتاکس برای اثربخشی به 4 الی 5 روز زمان نیاز دارد.

استفاده از داروی آنتی کولینرژیک

اگر کل بدن شما با تعریق بیش‌ازحد مواجه است، اصلا نگران نباشید. در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید. شاید دکتر داروی آنتی‌کولینرژیک را برای شما تجویز کند.

داروی آنتی‌کولینرژیک از تعریق جلوگیری کرده و از قدرت بسیار بالایی برخوردار است. به همین خاطر، این دارو برای ورزشکاران یا افرادی که در آب‌وهوای گرم زندگی می‌کنند مناسب نیست. برخی عوارض‌جانبی این دارو به شرح زیر هستند:

  • خشکی دهان
  • خشکی چشم
  • تاری دید
  • ضربان قلب غیرطبیعی

با توجه به عوارض‌ جانبی خطرناک، بهتر است از مصرف خودسرانه‌ی این دارو خودداری کنید.

روش های خانگی رفع بوی بد زیر بغل

علاوه بر موارد شیمیایی که پیش‌تر ذکر کردیم، روش‌های خانگی مناسبی نیز برای رفع بوی بد زیربغل وجود داشته که در ادامه به بررسی این روش‌های شگفت‌انگیز خواهیم پرداخت.

نوشیدن آب

یکی دیگر از راه‌های مقابله با بوی بد زیربغل، نوشیدن آب است. تا جایی که می‌توانید، آب بنوشید. آب، سموم بدن را دفع کرده و زمانی که سموم از بین بروند، بوی بد زیربغل و بدن کاهش می‌یابد.

نوشیدن آب در درمان بوی بد زیر بغل
نوشیدن آب تاثیر شایانی در درمان بوی بد زیر بغل و حذف سموم بدن دارد

درواقع، همین سموم یکی از دلایل بروز بوی بد عرق هستند. همچنین اگر عرق می‌کنید، نوشیدن آب برای اطمینان از عملکرد نرمال بدن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ترکیب جوش شیرین و نشاسته ذرت

آیا تا به حال دقت کرده‌اید که بسیاری از افراد، مقداری جوش‌شیرین را در فریزر قرار داده تا بوی بد مواد غذایی را به خود جذب کند؟ خوشبختانه، جوش‌شیرین همین معجزه را در بدن نیز انجام می‌دهد. استفاده از جوش شیرین یکی از بهترین‌ راه‌های از بین بردن بوی بد زیر بغل است.

مخلوط کردن مقادیر مساوی جوش‌شیرین و نشاسته‌ی ذرت و استفاده از آن برای ناحیه‌ی زیربغل، رطوبت را از بین می‌برد. درواقع با این عمل، باکتری‌های پوستی این ناحیه از بین رفته و با نبود باکتری‌ها، عرق بوی بدی نخواهد داشت. این ترکیب ماندگاری طولانی‌ای داشته و زیربغل را برای چندین ساعت خشک نگه می‌دارد.

بهره گیری از جادوی فندق جادوگر

فندق جادوگر درختچه‌ای آمریکایی است و طی قرن‌ها توسط بومیان آمریکا برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده شده و می‌شود. امروزه فندق جادوگر در قالب ژل، کرم و پماد در داروخانه‌ها در دسترس است. فندق جادوگر در درمان بوی بد زیر بغل تاثیر بسزایی دارد. مالیدن کرم، ژل یا پماد فندق جادوگر بر روی زیربغل، پوست و منافذ را منقبض کرده و می‌بندد. هرچه منافذ شما کوچک‌تر باشند، بدنتان عرق کمتری تولید خواهد کرد.

علاوه بر مورد بالا، مالیدن فندق جادوگر برروی زیربغل، pH پوست را کاهش داده و همین موضوع بقای باکتری‌ها را سخت می‌کند. با از بین رفتن باکتری‌ها، عرق شما بوی بدی نخواهد داشت. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از فندق جادوگر، بهتر است قسمتی از آن را روی پوست بازو ریخته و اگر پس از 5 دقیقه، حساسیت پوستی رخ نداد دیگر برای همیشه از آن استفاده کنید.

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب برای بدن فواید سرشاری دارد. این ماده، pH پوست را به تعادل رسانده و با این کار، باکتری‌های پوستی از بین می‌روند. هر چندوقت یک‌بار از آن به‌عنوان شامپوی بدن خود استفاده کرده و قبل از دوش گرفتن آن را به بدن و زیربغل خود بمالید. استفاده از سرکه سیب یکی دیگر از راه‌های از بین بردن بوی بد زیر بغل است. توجه داشته باشید برای استفاده از سرکه، باید تست حساسیت پوستی انجام دهید. تست حساسیت پوستی بدین صورت است که در ابتدا باید مقداری از سرکه را روی پوست بازوی خود بریزید. سپس اگر پس از گذشت 5 دقیقه، پوست شما دچار حساسیت نشد، از آن برای همیشه استفاده نمایید.

همچنین توجه داشته باشید اضافه کردن سرکه سیب به غذاها، تاثیر زیادی در افزایش سطح سلامتی شما دارد. علاوه بر این، بهتر است سرکه را با آب ترکیب کرده و سپس از آن استفاده کنید.

ترکیب آب‌لیمو و جوش‌شیرین

مشابه درمان بوی بد زیر بغل با سرکه، مخلوط کردن آب‌لیمو و جوش‌شیرین و مالیدن آن برروی زیربغل، pH این ناحیه را به تعادل می‌رساند. درواقع اسیدیته لیمو، pH پوست را به تعادل رسانده و همین موضوع کار را برای بقای باکتری‌ها سخت می‌کند. برای استفاده ازاین ترکیب، باید تست حساسیت پوستی انجام دهید. این تست بدین صورت است که در ابتدا مقداری از این ترکیب را روی پوست بازو ریخته و اگر پس از گذشت 5 دقیقه، حساسیت پوستی بروز پیدا نکرد دیگر برای همیشه از آن استفاده کنید.

علاوه بر خاصیت اسیدیته لیمو، جوش‌شیرین نیز یک ماده ضدبوی قوی است.

اگر وقت استفاده از ترکیب آب‌لیمو و جوش‌شیرین را ندارید، از آب‌لیمو به‌عنوان دئودورانت طبیعی خود پس از حمام استفاده کنید. توجه داشته باشید استفاده از لیمو پس از اصلاح، منجر به گزش می‌شود. همچنین بهتر است آب‌لیمو را با آب ترکیب کرده و سپس از آن استفاده کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک اسانس فوق‌العاده قوی با ویژگی‌های ضدعفونی‌کننده و منقبض‌کننده است. توجه داشته باشید این ماده قدرت زیادی داشته و باید با آب رقیق شود. رقیق نکردن روغن درخت چای با آب، منجر به حساسیت پوستی می‌گردد. همچنین، اگر پوست حساسی دارید بهتر است قید این ماده را بزنید.

می‌توانید با ترکیب دو قطره روغن درخت چای و دو قاشق غذاخوری آب، اسپری تونر روغن درخت چای خود را ساخته و به زیربغل، سینه و پشت گردن اسپری کنید. این اسپری pH زیربغل را کاهش داده و بدین ترتیب، عرق شما بوی بدی نخواهد داشت.

هرگز از این اسپری بر روی صورت و ناحیه بیکینی خود استفاده نکنید.

بهره گیری از داروهای گیاهی

شما عزیزان مو تن رویی می‌توانید با مخلوط‌ کردن 5 قطره اسانس مریم‌گلی، پنج قطره اسانس گشنیز، پنج قطره اسانس اسطوخودوس و 2 اونس فندق جادوگر، دئودورانت کاملا طبیعی خود را بسازید. این ترکیبات را تکان داده و سپس به زیربغل خود اسپری کنید.

همچنین می‌توانید مقداری رزماری را پودر کرده و در طول روز به زیربغل خود بمالید. این گیاه نیز تاثیر شایانی در درمان بوی بد زیر بغل دارد.

بهره گیری از حمام گوجه فرنگی

حمام گوجه‌فرنگی، آخرین راه است. آب گوجه‌فرنگی تاثیر شایانی برای از بین بردن بوی بد زیر بغل دارد. اسیدیته گوجه‌فرنگی، باکتری‌های پوستی را از بین برده و همانند فندق جادوگر، گوجه‌فرنگی نیز خاصیت کوچک‌کردن منافذ پوستی را دارد.

تاثیر گوجه در درمان بوی بد زیر بغل
آب گوجه‌فرنگی pH بدن را به تعادل رسانده و باکتری‌های پوستی را از بین می‌برد

7 یا 8 گوجه‌فرنگی را آب گرفته و آن را در حین حمام به خود بمالید و پس از گذشت مدتی، بدن خود را بشویید. گوجه‌فرنگی بخشی از خانواده گیاهان شب‌بو است. گیاهان متعلق به این خانواده حاوی گلیکوآلکالوئید بوده و به‌عنوان آفت‌کش طبیعی شناخته می‌شوند. این مواد مسئول کشتن باکتری و ویروس‌ها روی پوست شما بوده و حتی در برخی موارد، به‌عنوان آنتی بیوتیک عمل می‌کنند. علاوه بر راه‌کارهایی که بالاتر ذکر کردیم، می‌‌توان با انجام موارد دیگری به جلوگیری از بوی بد زیر بغل مردان پرداخت.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، برای درمان بوی بد زیر بغل راه‌های زیادی وجود داشته و این مشکلی بی‌درمان نیست. ما در این مقاله به بررسی روش‌های شیمیایی و خانگی برای از بین برد بوی بد زیر بغل پرداختیم. لطفا نظرات ارزشمند خود را درخصوص راه‌های جلوگیری از بوی بد زیر بغل، با ما و سایر کاربران عزیز مو تن رو به اشتراک بگذارید. از شما عزیزان بابت به‌اشتراک‌گذاری این مطالب تشکر می‌کنیم.

سوالات متداول

علت بوی بد زیر بغل چیست؟

بوی بد زیر بغل دلایل مخلتفی ازجمله آکرین، آپوکرین، استرس، مصرف مواد لبنی، تنقلات ناسالم و سایر موارد دارد.

بوی بد زیر بغل نشانه‌ی چیست؟

بوی بد زیر بغل نشانه‌ی بسیاری از مسائل اعم از استرس، بهداشت ناسالم، پوشیدن لباس‌های تنگ و غیره است.

چگونه می‌توان بوی بد زیر بغل را برطرف کرد؟

می‌توان با راه‌های مختلفی ازجمله استفاده از مام، دئودورانت، بهره‌گیری از فندق جادوگر و باقی روش‌ها، بوی بد زیربغل را برطرف نمود.

نوشیدن آب چه تاثیری در کاهش بوی بد بدن دارد؟

نوشیدن آب بوی سموم بدن را از بین می‌برد. این سموم به تولید بوی عرق کمک کرده و به همین خاطر، نوشیدن آب از بروز بوی بد عرق جلوگیری می‌کند.