زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

کاربرد و استفاده از وکس و موم برای زدودن موهای زائد

تیم تحریریه مو تن رو
13,096
17 دقیقه
کاربرد و استفاده از وکس و موم برای زدودن موهای زائد

چرا روی بدنم مو داره؟ این موها به چه دردی می‌خوره؟ چرا انقدر تند تند موهای بدن رشد می‌کنن؟ این‌ها سوالاتیست که حتما حداقل یکبار از خود پرسیده‌اید! یکی از دغدغه‌های انسان‌ها چه خانم‌ها و چه آقایان، از بین بردن موهای بدن است. گاهی این مسئله برای برخی افراد تبدیل به یک مشکل می‌شود و همواره در پی یافتن راهی برای خلاص شدن از آن هستند. استفاده از تیغ و ژیلت شاید راحت‌ترین راه برای زدودن موهای زائد باشد اما این وسیله مشکلات خاص خودش را دارد. این وسیله هم پوست را تیره می‌کند و هم باید زود به زود از آن استفاده کرد چون موها را از ریشه بیرون نمی‌آورد. پس اگر نمی‌خواهید هر روز اصلاح کنید، باید به دنبال روش دیگری باشید. پیشنهاد ما استفاده از وکس صورت و بدن است. وکس شما را برای هفته‌ها از اصلاح کردن، بی نیاز می‌کند. با این مقاله از مو تن رو همراه باشید تا درباره وکس بیشتر بدانید.

از بین بردن موهای زائد صورت و بدن

همه دوست دارند پوستی لطیف و تمیز داشته باشند. داشتن بدنی عاری از مو و پاکیزه آرزوی هر فردی است. خیلی‌ها هستند که موی بیش از حد بدنشان حتی باعث خجالتشان شده و به هر روشی دست می‌زنند تا موهای زائد بدن خود را از بین ببرند.

از بین بردن موهای زائد با موم

اما یک سوال مهم درباره موهای زائد بدن و صورت وجود دارد و آن این است که این موها فایده‌ای هم برای بدن دارند؟

پاسخ سوال شما مثبت است!

بله درست شنیدید موهای زائد فوایدی دارند. این فایده‌ها عبارتند از:

  1. موهای زائد به عنوان یک مانع در برابر ویروس و باکتری‌ها هستند.
  2. موهای زائد اندام تناسلی را گرم نگه می‌دارد و عده‌ای معتقدند از خارش و سوزش جلوگیری می‌کنند.

با وجود فوایدی که موهای زائد دارند اما برای پاکیزگی، زدودن آن‌ها به صورت مرتب و روتین لازم است. پاکسازی موهای زائد بدن گاهی برای برخی افراد سبب درد و ناراحتی می‌شود. مثلا نمی‌توان از تیغ در جاهای حساس و نازک بدن مانند کشاله ران استفاده کرد چون در برخی مواقع باعث احساس ناراحتی، جوش زدن و سوزش می شود.

پس باید چکار کرد؟!  بهترین و سریع ترین راه کدام است؟ تیغ؟ موبر؟ موم؟ یا … ؟ ادامه مقاله را بخوانید تا پاسخ سوال خود را پیدا کنید.

بهترین روش‌های از بین بردن موهای زائد

برای از بین بردن موهای زائد بدن روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارند. از جمله بهترین راه‌های زدودن موهای زائد بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از تیغ یا ژیلت: تیغ کشیدن یکی از راحت‌ترین راه‌های خلاص شدن از شر موهای بدن است. اما اگر از تیغ برای اصلاح کردن استفاده می‌کنید باید حسابی حواستان را جمع کنید و مراقب باشید که تیغ جایی از بدنتان را نبرید.

استفاده از ژیلت
استفاده از ژیلت

وکس کردن بدن: وکس یکی از راه‌های بسیار خوب برای اصلاح موهای بدن و صورت است. این روش اصلاح موها نه تنها موهای شما را از روی بدن جدا می‌کند بلکه باعث کاهش موهای زائد شده و به مرور زمان موهای بدن شما کم می‌شوند. وکس پوست بدن را نرم و روشن می‌کند و به شما کمک می‌کند تا سه هفته از رویش موهای مجدد در امان باشید. البته بهتر است افرادی که مشکل وریدی و انعقادی دارند از این روش استفاده نکنند.

استفاده از وکس
وکس کردن

استفاده از کرم موبر: مصرف کرم موبر برای پاکسازی موهای زائد روشی بسیار ساده و آسان است. چون هنگام استفاده از این روش هیچگونه دردی احساس نخواهید کرد. کرم موبر در کمترین زمان موهای شما را از بین می‌برد و پوست شما را کاملا نرم و لطیف می‌کند. اما استفاده از این روش معایبی هم دارد. یکی از معایب کرم موبر این است که موهای شما را از ریشه نمی‌کند و فقط آن را از روی پوست قطع می‌کند. یکی دیگر از معایب کرم موبر این است که از مواد شیمیایی درست شده و ممکن است برای شما ایجاد حساسیت کند. پس حتما قبل از استفاده از آن، مقداری از کرم روی ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید.

استفاده از پودر موبر: پودر موبر روش دیگری برای خلاصی از موهای زائد است. روش کار با پودر اینگونه است که مقداری از آن را با آب مخلوط کرده و بعد از آنکه به خمیر تبدیل شد، روی پوست مالیده‌ می‌شود. و پس از آن که چند دقیقه گذشت مواد را از روی پوست برمی‌داریم. این روش هم تقریبا مانند کرم موبر عمل می‌کند و موها را فقط از روی سطح پوست برمی‌دارد.

پودر موبر
پودر موبر

لیزر کردن: بهترین و موثرترین راه رهایی از موهای بدن همین روش لیزر است. لیزر، موهای شما را بسیار کم کرده و بعد از کامل کردن جلسات درمانتان می‌توانید تقریبا برای همیشه از شر این موها راحت شوید. اما مشکل این روش این است که گران قیمت بوده و شما حداقل 8 جلسه باید لیزر را انجام دهید. این نکته را به خاطر داشته باشید که حتما برای لیزر کردن به پزشک متخصص این کار مراجعه کنید.

لیزر
لیزر کردن موهای زائد

وکس چیست ؟

همانطور که گفتیم وکس برای از بین بردن موهای زائد به کار برده می‌شود.

به وکس کردن بدن اپیلاسیون هم گفته می‌شود که این عمل در آرایشگاه‌ها یا مراکز اپیلاسیون صورت می‌گیرد.

فرآیند وکس کردن یا همان اپیلاسیون با استفاده از ماده‌ای به نام موم یا wax انجام می‌شود. موم‌ها شکل‌های مختلفی دارند که عبارتند از:

  • موم سرد
  • موم عربی
  • موم خشابی
  • موم سکه‌ای
  • موم مرواریدی

از بهترین مزایای استفاده از وکس این است که موها به صورت عمیق از پوست جدا شده و منافذ باز صورت و بدن بسته و سفت می‌شوند.

اگر از جمله افرادی هستید که نمی‌خواهید برای انجام اپیلاسیون به آرایشگاه مراجعه کنید، می‌توانید این عمل را خودتان با کیت‌های وکس خانگی در منزل انجام دهید.

با استفاده از وکس تا مدت‌ها از برداشتن موها راحت هستید و دو تا هشت هفته طول می‌کشد تا موهای زائد بدن کامل رشد کنند.

وکس
وکس

فرق موم با وکس چیست

تعریف موم: موم  به ماده نرم و شل می‌گویند که یک کلمه فارسی هم هست. رنگ این ماده زرد بوده و از زنبور عسل به دست آمده است.

تعریف وکس: این کلمه یک لغت انگلیسی بوده که یک ماده نرم و شل است و برای برداشتن موهای زائد صورت و بدن از آن استفاده می‌شود.

موم و وکس در معنای لغوی تفاوتی با یکدیگر ندارند. موم کلمه فارسی و وکس کلمه انگلیسیست اما با واردات وکس از کشورهای غربی مشاهده شد که روی آن‌ها عبارت (wax epilation) نوشته شده است. به خاطر همین کم کم وکس جای کلمه موم را گرفت.

لازم است این را هم بگوییم که شمع و موم هم یکی بوده و با هم فرقی ندارند. شمع در عربی به معنای موم است.

فواید استفاده از وکس

وکس کردن صورت و بدن فواید بسیاری دارد که عبارتند از:

  • در صورتی که از وکس درست استفاده کنید، برای چند هفته پوست شما کاملا نرم و لطیف و بدون مو خواهد بود.
  • با استفاده از وکس شما می‌توانید پوست خود را پاکسازی کرده و جوش‌های سر سیاه را از بین ببرید.
  • در صورتی که وکس انجام دهید، تا چند هفته صورت و بدن شما عاری از هر هر گونه مو خواهد بود، در نتیجه همیشه مرتب و تمیز هستید.
  • وکس ذرات کثیف پوست را هم بیرون می‌کشد، به همین خاطر پوست شما تمیز شده و منافذ باز هم به مرور زمان کوچک می‌شوند.
  • اگر اطراف ابروهایتان را با وکس تمیز کنید مشاهده خواهید کرد که قاب ابروهایتان مرتب‌تر شده و خط ابروهای شما بیشتر خود را نشان می‌دهد.
  • وکس کردن پوست شما را کاملا شفاف و روشن می‌کند چون باعث می‌شود سلول‌های مرده روی پوست صورت و بدن کنده شود.
  • وکس کردن، رشد موهای شما را کم خواهد کرد و تا تقریبا سه هفته نیازی به اصلاح نخواهید داشت. چون وکس به فولیکول مو آسیب زده و جلوی رشد آن را می‌گیرد.
  • اگر برای اصلاح موهای صورت و بدن خود از ژیلت و تیغ استفاده کنید، موهایتان از ریشه بیرون نمی‌آیند و فقط از روی پوست برداشته می‌شوند. بعد از گذشت مدت کوتاهی دوباره موهایتان رشد می‌کنند و به صورت تیز و زبر از پوست بیرون می‌زنند. اما وکس موهای شما را از ریشه بیرون می‌آورد. به خاطر همین بعد از مدت زیادی که موها مجددا رشد می‌کنند، مقاومت قبل را نداشته و ضعیف‌تر هستند. به همین علت موهای جدید خیلی نرم‌تر از زیر پوست بیرون می‌آیند.

معایب وکس صورت و بدن

وکس کردن یا موم انداختن صورت و بدن علاوه بر اینکه از مزایای زیادی برخوردار است، معایبی هم دارد. که البته باید بگوییم این معایب قابل حل شدن هستند. این معایب عبارتند از:

  • اگر پوست‌های حساس از وکس استفاده کنند، ممکن است دچار جوش یا قرمزی پوست شوند.
  • اگر در استفاده از وکس دقت نداشته باشید، ممکن است به پوستتان صدمه بزنید و آن را بسوزانید.
  • استفاده از وکس برای بدن، ممکن است باعث زیر پوستی شدن موها شود.

چطور می‌توان از زیر پوستی شدن موها جلوگیری کرد؟

ابتدا باید بگوییم منظور از زیر پوستی شدن موها چیست؟ برخی موها وقتی رشد می‌کنند و می‌خواهند از پوست بیرون بزنند، قدرتی برای خارج شدن از پوست ندارند، به همین خاطر پیچ خورده و به داخل پوست برمی‌گردند. به این پدیده، زیر پوستی شدن مو گفته می‌شود. موهای زیرپوستی نقاط کوچک و معمولا دردناکی هستند که شکل ظاهری آن‌ها شبیه به جوش روی پوست است و درمان آن ممکن است به چند هفته زمان احتیاج داشته باشد.

پدیده رویش موها به داخل پوست و زیرپوستی شدن آن‌ها اجتناب ناپذیر است و هر گاه امکان رخ دادن آن وجود دارد. در اپیلاسیون و وکس کردن احتمال زیر پوستی شدن موها کمتر از تیغ زدن است.

موی زیر پوستی
موی زیر پوستی

راه‌هایی برای جلوگیری از زیرپوستی شدن موها وجود دارد:

1- یک برنامه منظم برای اپیلاسیون و انجام وکس داشته باشید. است. در صورتی که زودتر یا دیرتر از زمان مناسب، اقدام به وکس کردن کنید موها شکننده شده و به جای اینکه از ریشه دربیایند، از روی سطح پوست قطع شده و به داخل رشد می‌کنند. پیشنهاد کارشناسان این است که هر سه هفته یک بار برای صورت و زیر بغل و هر چهار تا شش هفته یک بار برای سایر نقاط بدن، می‌توانید اقدام به وکس کنید.

2- پوست را هر چند وقت یکبار با اسکراب‌های صورت و بدن، لایه برداری کنید. این کار باعث می‌شود سلول‌های مرده از روی پوست برداشته شده و موها راحت‌تر از زیر پوست بیرون بیایند.

چه کسانی نباید وکس صورت انجام دهند؟

اگر از جمله افرادی هستید که پوست حساسی دارید بهتر است قبل از انجام وکس، روی قسمت کوچکی از دستتان آن را امتحان کنید و در صورتی که مشکلی مشاهده نشد می‌توانید سایر نقاط بدن را هم وکس کنید.

اگر از جمله افرادی هستید که پوست چربی دارید و پوستتان مستعد جوش زدن است، توصیه می‌کنیم از وکس و شمع به خصوص برای اصلاح صورت استفاده نکنید؛ چون ممکن است وکس کردن، جوش و آکنه شما را بیشتر کند.

مواد اولیه وکس به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

مواد اولیۀ لازم برای تهیه موم‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. بر اساس مواد اولیه‌ای که برای ساخت موم به کار رفته، وکس‌ها به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  1. وکس‌های شکری
  2. وکس‌های رزینی

وکس‌ شکری چیست؟

همانطور که از نام این نوع وکس پیداست، از شکر تهیه شده‌اند. یعنی ماده اولیه به کار رفته در این نوع وکس، شکر است. این وکس‌ها زیاد خوب کار انجام نمی‌دهند و قدرت مو زدایی آن‌ها بالا نیست. به همین خاطر نمی‌توانند ریشه موهای کوتاه و مقاوم را از زیر پوست بیرون بکشند.

وکس‌ رزینی چیست؟

در این نوع وکس‌ها از رزین استفاده شده است. رزین یک نوع چسب است که قدرت زیادی هم دارد. در وکس‌های رزینی از رزین به عنوان ماده اولیه استفاده شده است. این وکس‌های رزینی به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  1. وکس رزینی طبیعی: این وکس‌ها از صمغ درختان به دست می‌آیند.
  2. وکس رزینی سنتزی: این وکس‌ها از مواد شیمیایی پلیمری مانند پلی سیکلوپنتادین ساخته می‌شوند.

تفاوت انواع وکس‌های رزینی در چیست؟

  • وکس‌های رزینی سنتزی بهتر از وکس‌های رزینی طبیعی و وکس‌های شکری هستند و نتیجه کار آن بسیار تمیزتر است.
  • وکس‌ طبیعی چون از صمغ درخت گرفته شده معمولا حساسیت زاست اما وکس رزینی اگر از مواد شیمیایی با کیفیت تهیه شده باشد، حساسیت‌زا نیست.
  • میزان چسبندگی و دمای ذوب را در وکس طبیعی نمی‌توان کنترل کرد. در نتیجه بیشتر وکس‌های طبیعی باعث سوختگی و کبودی پوست خواهند شد.
  • دمای ذوب و مقدار چسبندگی وکس سنتزی قابل تغییر است و با تغییراتی در فرمولاسیون آن‌ها می‌توان این کار را انجام داد. پس وکسی بخرید که هم پوست را نسوزاند، هم کبودی روی پوست ایجاد نکند.
  • وکس‌های رزینی رنگ‌های متنوع و رایحه‌های خوبی دارند.
  • چون ساختار شیمیایی اسانس و عطر می‌تواند میزان چسبندگی وکس‌های طبیعی را کم کند، به همین خاطر وکس‌های طبیعی معمولا بوی خوبی ندارند.

انواع وکس بر اساس روش مصرف

همانطور که پیش از این گفتیم استفاده از وکس یکی از راه‌ها برای از بین بردن موهای زائد است و به خاطر وقفه طولانی که در رشد مجدد موها ایجاد می‌کند، طرفداران بسیاری دارد. تقریبا حداقل یکبار در ماه باید از وکس استفاده کرد پس آشنایی با انواع وکس و انتخاب بهترین گزینه، اهمیت زیادی دارد.

وکس‌ها با توجه به روش استفاده از آن‌ها به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. موم سرد
  2. موم گرم

وکس سرد چیست

وکس سرد معمولا به وکسی گفته می‌شود که نیازی به آماده سازی و گرم کردن ندارند. معمولا از وکس سرد در منزل استفاده می‌شود. موم عربی یک نوع وکس سرد است که برای استفاده از آن به هیچ گونه آماده سازی احتیاج نیست. موم را به مقدار دلخواه از داخل ظرف خارج کرده و روی پوست می‌کشید. برای برداشتن این موم به پد و پارچه احتیاجی نیست و خود موم را می‌توان بلند کرد.

استفاده از موم عربی
استفاده از موم عربی

موم سرد آلوئه ورا پروین یک نوع وکس سرد حاوی عصاره آلوئه ورا می‌باشد که در فروشگاه اینترنتی مو تن رو موجود است. روش استفاده از این موم سرد این گونه است که کمی قوطی موم را در آب گرم قرار داده و بعد به کمک یک کاردک تمیز موم را در جهت رویش مو به شکل لایه نازکی روی پوست بدن بمالید. یک پد یا پارچه روی موم بگذارید. پد را روی موم فشار داده و ماساژ دهید. سپس با یک حرکت خیلی سریع و در خلاف جهت رویش مو و موازی با پوست، پد را بکشید تا موهای زائد از ریشه کنده شوند.

وکس گرم چیست

این وکس برای اینکه قابلیت استفاده داشته باشد باید با دستگاه‌های گرم کن مخصوص وکس و یا ماکروویو گرم شوند. انجام اپیلاسیون با وکس گرم درد کمتری دارد. چون وقتی وکس گرم روی پوست مالیده می‌شود، منافذ پوست در اثر گرمای آن باز شده و موها به راحتی از پوست بیرون می‌آیند. به خاطر همین درد کمتری ایجاد می‌کند.

موم وکس جلبکی مارال یک نوع وکس گرم است که برای استفاده از آن باید قالب وکس را گرم کنید تا به حالت مایع دربیاید. بعد با استفاده از کاردک تمیز و مخصوص، موم آب شده را در جهت رویش موها بمالید. سپس پدی روی آن بگذارید و با دست روی پد را ماساژ دهید. حالا پد را در خلاف جهت رویش موها بکشید تا موها جدا شوند.

موم وکس جلبکی مارال
موم وکس جلبکی مارال

مراقبت‌های قبل و بعد از وکس کردن

1- اجازه دهید موها به اندازه کافی رشد کنند، بعد وکس کنید.

بلندی موها باید حداقل ۶ میلی‌متر باشد تا وکس بتواند روی موها اثر بگذارد و آن‌ها را بکند. اگر موها خیلی کوتاه باشند، وکس نمی‌تواند موها را بگیرد و اگر هم موها خیلی بلند باشند، وکس آنها را می‌شکند و موها به طور کامل از ریشه جدا نمی‌شوند.

2- قبل از انجام اپیلاسیون پوست خود را به خوبی شسته و کامل آن را خشک کنید.

3- بهتر است از یک روز قبل، قسمتی که می‌خواهید وکس کنید را با اسکراب لایه برداری کنید. اسکراب سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. به همین خاطر وکس به راحتی به موها می‌چسبد و آن‌ها را جدا می‌کند.

4- به هیچ عنوان درست قبل از اپیلاسیون لایه برداری نکنید، چون پوست ملتهب، حساس و تحریک می‌شود. اسکراب کردن باید 24 ساعت قبل از وکس صورت گیرد.

5- وکس را تا درجه حرارت مشخص شده روی بسته بندی آن گرم کنید و آن را در همین دما نگه دارید.

6- برای وکس در خانه می‌توانید یک موم گرم کن کوچک بخرید تا به کمک آن به راحتی موم گرم کنید.

موم گرم کن خشابی
موم گرم کن خشابی

7- اگر وکس بیش از حد گرم شود پوست را می‌سوزاند و هنگام برداشتن چکه می‌کند. اگر وکس خیلی سرد باشد، به سختی از روی پوست جدا خواهد شد و موها را هم نخواهد کند.

8- وکس را با کاردک مخصوص که کاملا تمیز است، روی ناحیه مورد نظر بمالید.

9- کاردک یا رول موم‌های خشابی را بعد از هر استفاده کاملا تمیز کنید.

10- از مقدار زیاد وکس استفاده نکنید. اگر میزان کمتر روی محل کوچکتر بمالید، نتیجه بهتری دارد. هم درد کمتر می‌شود هم تمیزتر موها برداشته خواهند شد.

اپیلاسیون بدن
اپیلاسیون بدن

11- قبل از کندن پد از روی پوست، چند بار آن را صاف کنید و مطمئن شوید پد تمام وکس را پوشش داده است. انتهای پد را بگیرید و آن را در خلاف جهت رویش موها بکشید.

روش استفاده از وکس
روش استفاده از وکس

12- هنگام کندن پد، پوست خود را با دست دیگر محکم نگه دارید تا موها آسان تر کنده شده و پوستتان کبود نشود.

13- در انتهای کار یک پارچه را به مقدار کمی روغن بچه آغشته کنید و خیلی آرام و آهسته روی پوست بکشید تا حالت چسبناکی پوست برطرف شود.

14- اگر موم اضافه آمد صبر کنید به طور کامل سرد شود و بعد آن را در یک جای خشک برای استفاده بعدی نگهداری کنید.

15- اگر برای انجام وکس به آرایشگاه یا مرکز اپیلاسیون مراجعه می‌کنید، حتما پیش از شروع کار از رول تخت اپیلاسیون استفاده کنید. این رول ملحفه نازک یک بار مصرف است که برای تمیزی کار روی تخت کشیده می‌شود.

راهنمای خرید وکس

نکاتی که هنگام خرید وکس باید در نظر بگیرید:

  • پیش از خرید موم اپیلاسیون باید بدانید که چه نقاطی از بدن را می‌خواهید اپیلاسیون کنید. برخی موم‌ها مخصوص موهای ریز بوده و برخی هم نمی‌توانند موهای ریز را جدا کنند.
  • قبل از خرید موم دقت کنید که مواد تشکیل دهنده آن مرغوب و باکیفیت باشند.
  • موم را از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر مانند فروشگاه اینترنتی مو تن رو تهیه کنید.
  • موم باید قدرت موزدایی بالایی داشته باشد و موهای ریز و کرکی هم از پوست بیرون بیاورد.
  • موم باید با توجه به کیفیتی که دارد قیمت مناسبی هم داشته باشد.
  • استفاده از وکس باید سریع و آسان باشد.

چند مدل از موم‌های موجود در مو تن رو:

موم خشابی آلوئه ورا پروین پوست شما را نرم و لطیف و روشن می‌کند. طرز استفاده از آن به این شکل است که خشاب موم را گرم می‌کنید و آن را درجهت رویش موها بمالید. پد اپیلاسیون را روی موم گذاشته و با دست فشار دهید تا خوب بچسبد، سپس پارچه را در خلاف جهت رویش مو به سرعت و با تمام قدرت بکشید. موهای زاید کنده شده و پوست شما تمیز و شفاف خواهد شد.

موم خشابی پروین
موم خشابی پروین

ممنونیم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.