زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

استفاده از وازلین برای دور چشم چه مزایا و معایبی دارد؟

تیم تحریریه مو تن رو
7,050
12 دقیقه
استفاده از وازلین برای دور چشم چه مزایا و معایبی دارد؟

با تمام شدن کرم دور چشم، ترس خشک شدن و خشک‌تر شدن پوست دور چشم، تشکیل چین‌وچروک‌ها و پف زیر چشم شروع می‌شود. از سوی دیگر، اغلب محصولات مراقبتی برای دور چشم نیز گران و کم حجم هستند. اما نگران نباشید! ما تصمیم داریم یکی از بهترین جایگزین‌ها برای این قبیل کرم‌ها یعنی استفاده از وازلین برای دور چشم را به شما معرفی کنیم. در ادامه به جزئیات وازلین تراپی برای دور چشم، مزایا و عوارض وازلین برای چروک دور چشم و روش استفاده از آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

وازلین چیست؟

وازلین یا پارافین نرم، مخلوطی نیمه جامد از هیدروکربن‌ها و یک محافظ قوی پوست در برابر چین و چروک است. این ژل غلیظ بی‌رنگ، نیمه شفاف، نامحلول در آب و فاقد طعم و بو است. وازلین با قرار گرفتن در معرض هوا اکسید نشده و به راحتی توسط معرف‌های شیمیایی تاثیر نمی‌پذیرد. اما برای دور چشم، تشکیل یک سد رطوبتی داده و با جلوگیری از تبخیر رطوبت به شادابی پوست اطراف چشم کمک می‌کند. وازلین در برابر رادیکال‌های آزاد نیز از پوست محافظت می‌کند. شایان ذکر است که استفاده از وازلین روی پلک‌ها بی‌خطر است مگر این‌که فردی به آن آلرژی داشته باشد.

تاثیر وازلین برای دور چشم
وازلین به شادابی پوست اطراف چشم کمک می‌کند.

مزایای وازلین برای دور چشم

خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم به دلیل پیری طبیعی یا خشکی پوست به مرور زمان ایجاد می‌شوند. در این هنگام وازلین به عنوان یک جایگزین ارزان یا مکمل برای مراقبت از دور چشم قابل استفاده است. علاوه بر این، وازلین چهار مزیت اختصاصی دیگر هم برای دور چشم دارد:

وازلین به عنوان پرایمر ضد چروک زیر چشم

وازلین پوست خشک را نرم و آبرسانی می‌کند. همچنین به کانسیلر یا کرم پودر اجازه می‌دهد روی پوست به آسانی حرکت کند. در واقع وازلین درست مانند یک پرایمر چین‌وچروک‌های احتمالی را پنهان می‌سازد. استفاده از وازلین به عنوان پرایمر به تثبیت آرایش و حفاظت در برابر خشکی پوست کمک می‌کند.

وازلین به عنوان ماسک چشم شبانه

وازلین یک ماسک شب عالی برای جلوگیری از ایجاد چین‌و‌چروک در هنگام خواب است. کافی است مقداری از آن در زیر چشم‌ها به نرمی ماساژ داده شود تا تنش ناشی از چروک‌های پوستی را از بین ببرد. این ماده با جلوگیری از کاهش رطوبت پوست در طول شب، لطافت و نرمی آن را حفظ می‌کند.

ماساژ آرامش‌ بخش دور چشم با وازلین

فواید ماساژ ملایم صورت قبل از خواب بسیار زیاد است. ویژگی آرام‌بخش و تسکین‌دهنده وازلین برای دور چشم نیز به خواب بهتر کمک می‌کند. تنها چند حرکت ساده و دایره‌ای شکل وازلین روی پوست دور چشم موجب کاهش تنش در این ناحیه می‌شود. کافی است این ماساژ را امتحان کنید و از لذت یک خواب راحت در کنار توقف سریع چین افتادن زیر چشم‌های‌تان شگفت‌زده شوید.

وازلین به عنوان سد محافظ دور چشم

انتخاب وازلین به عنوان یک لایه “آب‌بند” روی پوست یک تصمیم عالی است. به‌ویژه اگر حاوی مواد فعالی مانند رتینول، ویتامین E یا ویتامین C باشد. طبیعت وازلین به این ویتامین‌ها اجازه می‌دهد روی پوست باقی بمانند و به عمق بیشتری از پوست نفوذ کنند.

عوارض وازلین برای دور چشم

استفاده از وازلین روی صورت معمولاً بی‌خطر است. اما ممکن است وازلین برای دور چشم همه‌ی افراد مناسب نباشد. در ادامه برخی از عوارض وازلین برای دور چشم ارائه شده است.

تاثیر وازلین بر افزایش جوش‌ و میلیا

در حالی که وازلین به جذب رطوبت در پوست کمک می‌کند، برخی از کارشناسان بر این باورند که ممکن است در به دام افتادن چربی و آلودگی زیر پوست نیز نقش داشته باشد. این مورد از جمله ضررهای وازلین برای دور چشم محسوب می‌شود. آکادمی پوست آمریکا (AAD) هشدار می‌دهد افرادی که مستعد ابتلا به آکنه یا میلیا هستند، ممکن است پس از استفاده از وازلین روی صورت یا دور چشم بروز جوش یا میلیا را تجربه کنند. با این حال، طبق اظهارات وب‌سایت شرکت وازلین، وازلین غیرکومدون‌زا است به این معنی که منافذ را مسدود نمی‌کند.

تاثیر وازلین بر تحریک پوست

بر اساس یک بررسی در سال 2016، هیچ گزارشی مبنی بر تجربه واکنش آلرژیک شدید به وازلین وجود ندارد. اما با این حال، عوارض وازلین برای دور چشم تمام افراد یکسان نیست. اگر فردی پس از استفاده از وازلین دچار هر یک از علائم زیر شود باید استفاده از این محصول را متوقف کند:

  • قرمزی یا درد در پوست
  • خارش
  • تورم یا التهاب

روش استفاده از وازلین برای چروک دور چشم

روش متداول وازلین تراپی برای دور چشم به صورت زیر است:

  • پس از پاکسازی پوست، کرم مرطوب‌کننده معمولی خود را روی صورت استفاده کنید.
  • با استفاده از انگشت حلقه و به آرامی، مقدار کمی وازلین را بردارید و زیر چشمان خود درست روی خطوط ریز زیر چشم بمالید.
  • برای گرفتن نتیجه بهتر، این ماساژ را با فشار ملایم به داخل -به سمت بینی و برخلاف جهت طبیعی چین‌و‌چروک‌ها انجام دهید. این کار به جلوگیری از افزایش چین‌و‌چروک‌ها کمک می‌کند.
  • این حرکت ملایم را برای چند ثانیه ادامه دهید.
  • این کار را صبح و شب انجام دهید.

روش مصرف وازلین برای خشکی شدید پلک

توصیه می‌شود اگر دارای خشکی شدید پلک یا پوست ترک خورده هستید، قبل از مصرف وازلین با پزشک مشورت کنید. در صورت موافقت پزشک برای از استفاده از وازلین بهتر است ابتدا موارد زیر را انجام دهید:

  • قطره‌ چشمی یا اشک مصنوعی را در چشم بچکانید.
  • از کرم‌های مرطوب کننده یا سرم‌های چشم استفاده کنید.
  • ضد آفتاب بزنید.
  • روی پلک‌ها یک لایه بسیار نازک وازلین بزنید و از مالیدن وازلین در کنار مجاری اشک یا در امتداد خط مژه خودداری کنید.
  • پس از استفاده از وازلین دست‌ها را بشویید تا خطر ورود آن به دهان یا بینی کاهش یابد.

افراد با پوست بسیار حساس باید ابتدا تست پچ را به کار ببرند. به این صورت که وازلین را به گوشه‌ای از پلک مالیده و سپس 24 تا 48 ساعت صبر کنند تا ببینند آیا واکنشی وجود دارد یا خیر. اگر واکنش پوستی وجود نداشته باشد، استفاده از آن بی‌خطر است. کرم وازلین تیوپی ثمین یک پیشنهاد خوب برای جلوگیری از چروک چشم است.

ضررهای وازلین برای دور چشم

ژل وازلین زمانی که فرد به درستی از آن استفاده کند بی‌خطر است. اما مانند همه درمان‌های پوستی، ممکن است با ضررهایی نیز همراه باشد. به عنوان مثال، شکل تصفیه نشده آن ممکن است حاوی مواد سرطان‌زا و سایر مواد شیمیایی سمی باشد. لازم است قبل از خرید محصولات ژنریک مانند کرم‌های وازلین مطمئن شوید که محصولات یک تولیدکننده قابل اعتماد را تهیه کرده‌اید.

  • محصول ژنریک به محصولاتی گفته می‌شود که دارای یک اسم عام هستند اما محصولات تجاری محصولاتی هستند که به عنوان برند شناخته می‌شوند. به عنوان مثال «پودر لباسشویی» یک محصول ژنریک است اما «تاید» نام تجاری یک نوع پودر لباسشویی است که مصطلح شده است.

علاوه بر این، استنشاق هیچ نوع ژل نفتی از جمله وازلین خالی از خطر نیست. پس از استفاده از وازلین، فرد باید از فرو بردن انگشت در بینی یا مالیدن بینی خودداری کند. در حالی که استنشاق مقادیر کم وازلین احتمالاً بی‌ضرر است، استنشاق طولانی‌مدت می‌تواند باعث ایجاد نوع نادری از ذات‌الریه به نام پنومونی لیپوییدی اگزوژن شود.

شایعات مختلف درمورد وازلین

  • گفته می‌شود که نفوذ وازلین به چشم می‌تواند باعث تاری دید موقت شود. این شایعه تقریبا درست است.
  • برخی پژوهش‌ها مدعی هستند که وازلین و مشتقات نفتی باعث سرطان می‌شوند ولی این شایعه درست نیست. در حال حاضر هیچ مدرک و مستندی مبنی بر این‌که وازلین تصفیه شده باعث سرطان می‌شود وجود ندارد.
  • شایعه‌ها حاکی از این است که وازلین آلرژی‌زا است. در واقع وازلین تقریبا خنثی است و خطر ابتلا به آلرژی به وازلین بسیار کم است.

برخی باورهای عامیانه بر این شایعه دامن می‌زنند که زنان باردار نباید از وازلین استفاده کنند. در مورد استفاده آن در دوران بارداری نیز تحقیقات زیادی در دست انجام است اما محققان هنوز متوجه نشده‌اند که وازلین می‌تواند باعث آسیب باروری یا سایر مشکلات جدی سلامتی شود یا خیر.

شایعه شده است که وازلین برای چشم خطرناک است. درحالی‌که پزشکان اغلب از وازلین در محیط‌های پزشکی، به عنوان داروهای چشم استفاده می‌کنند. یک مطالعه در سال 2014 حتی برای کاهش خطر ابتلا به درماتیت آتوپیک، استفاده از آن را در نوزادان نیز توصیه کرد.

جایگزین‌ های وازلین برای دور چشم

ممکن است برخی افراد به پیشگیری بیشتر از درمان معتقد باشند که برای آن‌ها مطالعه این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم:

اما اگر به دنبال درمان و پیشگیری از چروک دور چشم هستید، علاوه بر وازلین، محصولات دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند برای درمان چروک دور چشم استفاده شوند که عبارتند از:

استفاده از روغن نارگیل تصفیه نشده

روغن نارگیل تصفیه نشده رطوبت عمیق و واقعی را برای پوست زیر چشم فراهم نموده و به راحتی جذب پوست می‌شود. همچنین با تقویت بافت‌های زیرین پوست به حذف سلول‌های مرده روی سطح پوست کمک می‌کند. به این ترتیب، روغن نارگیل قادر است ظاهر زبر و پوسته‌های لایه شاخی پوست را ترمیم کند. روغن نارگیل تصفیه نشده (یا بکر) غنی از آنتی اکسیدان، ضدباکتری و ضدقارچ است و به دلیل سطح بالای آنتی اکسیدان، می‌تواند به محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی نیز کمک کند.

استفاده از کره کاکائو

کره کاکائو از دانه‌های برشته شده کاکائو استخراج شده و در دمای اتاق جامد است اما در دمای بدن ذوب می‌شود. این کره مانند روغن نارگیل غنی از ریزمغذی‌ها و سرشار از آنتی اکسیدان بوده و خاصیت ضدآفتاب و ضدچروک برای زیر چشم دارد.

استفاده از شی باتر

کره شی یک چربی گیاهی است که در درجه اول از اسیدهای چرب مانند اسیدهای استئاریک و اولئیک تشکیل شده است. مرطوب کننده‌های موجود در آن همان مرطوب کننده‌هایی هستند که توسط غدد چربی پوست تولید می‌شوند. گفتنی است که این محصول خاصیت شفابخش برای پوست زیر چشم دارد.

استفاده از پیه

پیه از بافت چربی گوسفند، گاو یا گوزن تهیه می‌شود و عمدتاً از گلیسریدهای اسید چرب تشکیل شده است. سبوم یا همان ماده چرب ترشح شده از پوست ما از نظر ترکیب شبیه به پیه است و به همین دلیل، برای تغذیه پوست زیر چشم بسیار مناسب است.

استفاده از لانولین

لانولین یک محصول موم مانند است که از پشم گوسفند استخراج می‌شود. اما اگر به پشم حساسیت دارید، بدیهی است که انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. لانولین باعث انسداد منافذ پوست نمی‌شود اما یک سد محافظ برای پوست اطراف چشم ایجاد می‌کند.

استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون از میوه درخت زیتون استخراج می‌شود و از زمان‌های قدیم برای تسکین و مرطوب کردن پوست خشک استفاده می‌شده است. روغن زیتون به راحتی توسط پوست جذب می شود. این روغن همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند به کاهش سرعت پیری پوست دور چشم کمک کند.

استفاده از روغن جوجوبا

روغن جوجوبا نوعی موم مایع است که به حفظ رطوبت پوست کمک نموده و برای چروک‌های اطراف چشم خواص درمانی دارد.

پیشنهاد مطالعه: کاربرد وازلین برای ابرو، مژه و مو

جمع بندی

اغلب ما وازلین را به عنوان یک نوع پارافین چرب می‌شناسیم. اما واقعیت این است که خواص وازلین برای دور چشم هنوز چندان شناخته‌شده نیست. وازلین یک سد حفاظتی برای جلوگیری از دهیدراته شدن پوست ایجاد می‌کند. استفاده از این ماده‌ی مومی شکل برای دور چشم یکی از راه‌حل‌های آسان، کم هزینه و تقریبا بدون عوارض به جای کرم‌های گران‌ قیمت شرکتی محسوب می‌شود.

شما چه راه‌هایی برای پیشگیری و کاهش چروک دور چشم می‌شناسید؟ با ما مطرح کنید! و این مطلب را هم برای کسانی که نگران خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم هستند، به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آیا می‌توانم از وازلین به عنوان پاک کننده آرایش چشم استفاده کنم؟

بله اما وازلین، ترکیب سنگینی برای پاک کردن آرایش است. و زدودن آن از اطراف چشم هم کمی دشوار است. بنابراین بهترین راه استفاده از آن برای پاک کردن آرایش چشم این است که با کمک یک پنبه یا پد روی چشم کاملا خشک به آرامی در امتداد خط مژه کشیده شود.

آیا وازلین به کاهش پف زیر چشم کمک می‌کند؟

خیر. هیچ ماده جادویی در وازلین (یا هر محصول دیگری) وجود ندارد که به درمان پف زیر چشم کمک کند. اما، اگر مرتباً وازلین را در ناحیه اطراف چشم ماساژ دهید، می‌تواند به بهبود پف چشم کمک کند.

سایر مزایای وازلین برای پوست و مو چیست؟

التیام لکه‌های خشک روی بدن مانند آرنج، پاشنه پا و لب‌ها
درخشش و سلامت مژه‌ها و ابروها
کمک به رفع خشکی‌ها و اگزماهای پوست پلک

آیا وازلین تراپی دور چشم منجر به رفع چین‌وچروک‌ها خواهد شد؟

بله اما دکتر کوین پینکسی، متخصص پوست شیکاگو، می‌گوید: «وازلین ممکن است بتواند با جلوگیری از دهیدراته شدن پوست زیر چشم، چین و چروک‌ها را بپوشاند اما واقعیت این است که نمی‌تواند از روند طبیعی پیری پوست جلوگیری کند. البته این در زمره ضررهای وازلین برای دور چشم به شمار نمی‌رود.»

آیا از وازلین برای درمان خشکی چشم هم استفاده می‌شود؟

بله. برخی از پزشکان وازلین را گاهی برای تسکین خشکی چشم توصیه می‌کنند اما نه همیشه! چرا که این محصول ممکن است به پیشرفت بلفاریت که باعث خشکی و تحریک پلک‌ها می‌شود، کمک کند. و همچنین موجب اختلال در عملکرد غدد میبومین چشم‌ها شود.

چه زمانی بهترین نتیجه را از وازلین می‌گیریم؟

زمانی که فرد وازلین را بعد از سایر محصولات مرطوب کننده استفاده می‌کند، بهترین نتیجه را می‌گیرد.

آیا در کنار وازلین لازم است که یک آرایش پاک کن برای چشم هم استفاده شود؟

بله. متأسفانه وازلین به تنهایی برای پاک کردن آرایش چشم کافی نیست. در هرحال به یک پاک کننده برای تمیز کردن کل آرایش چشم در کنار وازلین نیاز است.

اگر وازلین به داخل چشم نفوذ کند چه خواهد شد؟

ایجاد آلرژی و عفونت از خطرهای احتمالی به شمار می‌آیند.