زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

افترشیو چیست و استفاده از افترشیو چه مزایایی دارد؟ + معرفی بهترین برندها

تیم تحریریه مو تن رو
5,409
10 دقیقه
افترشیو چیست و استفاده از افترشیو چه مزایایی دارد؟ + معرفی بهترین برندها

تفاوت وجود دارد میان کسی که به پوست‌اش می‌رسد و کسی که اهمیتی به پوست‌اش نمی‌دهد. در واقع در اغلب موارد، آن‌ها که پوستی جذاب دارند برای آن زحمت کشیده‌اند و هزینه کرده‌اند. در میان روش‌های مختلفِ رسیدگی به پوست و در بین ابزارهای گوناگونی که برای این کار وجود دارند، یکی از ساده‌ترین، دم‌دست‌ترین و رایج‌ترین ابزارها افترشیو است. هم زنان و هم مردان می‌توانند از افترشیو استفاده کنند، اما معمولاً مردان هستند که از افترشیو استفاده می‌کنند. ولی افترشیو چیست؟ احتمالاً می‌دانید، اما به هر ماده‌ای که پس از اصلاح صورت روی صورت زده می‌شود افترشیو [After Shave] می‌گویند. در واقع نامِ آن نشان می‌دهد که چه کاربردی دارد. After به معنی «بَعد» و Shave به معنی «اصلاح» است. توضیح مفصل پیرامون چیستیِ افترشیو، مزایای آن، روش استفاده از افترشیو و البته چند از بهترین برندهای تولید‌کننده‌اش را در ادامه‌ی این نوشتار خواهید خواند.

 افترشیو چیست؟

گفتیم که افترشیو برساخته از دو واژه‌ی After و Shave و به معنای پس از اصلاح است. در واقع خمیر ریش به‌عنوان ماده‌ی قبل از اصلاح استفاده می‌شود و افترشیو ماده‌ای‌ست که پس از اصلاح باید استفاده شود. روغن، اسپریِ مایع، لوسیون و فوم از رایج‌ترین فُرم‌های افترشیو هستند. این شما هستید که تعیین می‌کنید کدام یک از این فُرم‌ها و محصولات کدام برند می‌توانند گزینه‌هایی مناسب برای خرید باشند. در مورد بهترین برندهای تولیدکننده‌ی AfterShave در ادامه‌ی این نوشتار توضیح خواهیم داد.

چرا از افترشیو استفاده کنیم؟

آن‌هایی که هیچ‌زمان پس از اصلاح صورت از افترشیو استفاده نکرده‌اند، پرسشی مشترک دارند و آن این‌که اصلاً چرا باید از افترشیو استفاده کنیم؟ مگر پس از اصلاح صورت چه اتفاقی رخ می‌دهد که نیاز است ماده‌ای روغنی یا فومی‌شکل به صورت بزنیم؟

توضیح آن‌که پس از اصلاح صورت – به‌ویژه با ماشین‌ها یا ژیلت‌های تیز – بریدگی‌های کوچک و تکه‌های اپیدرم روی صورت ایجاد می‌شوند. افزون بر این، منافذ صورت بزرگ‌تر می‌شوند و همین‌ها باعث می‌شوند که احتمالِ جذب باکتری افزایش یابد. افترشیو نخستین کاری که می‌کند کوچک‌کردن منافذ صورت است. همچنین برخی افترشیوها مقداری الکل دارند. آن‌ها از این طریق هم به جنگ باکتری‌هایی می‌روند که در همان چند دقیقه و ثانیه‌ی نخستِ پس از اصلاح به پوست جذب شده‌اند.

مزایای افترشیو
افترشیوِ حرفه‌ای این قابلیت را دارد که نقشی پررنگ در ازبین‌بردن باکتری‌های روی پوست ایفا کند.

دیگر این‌که اگر پس از اصلاح صورت دچار خارش و حتی تورم می‌شوید، بهتر است از افترشیو استفاده کنید. برخی از افترشیوهای درجه‌یک و رده‌بالا، به بهترین شکل به ازبین‌بردنِ خارش صورت پس از اصلاح کمک می‌کنند.

این نکته را هم اضافه کنم که افترشیوهای معطر و به‌ویژه آن‌ها که از خواص خنک‌کنندگی برخوردار اند، این قابلیت را دارند که حسی مثبت پس از اصلاح برای‌تان ایجاد کنند.

 آیا استفاده از افترشیو ضروری است؟

این پرسش تقریباً برابر است با پرسش «آیا باید همیشه از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنیم؟». در واقع پاسخ آن از شخصی به شخصی دیگر متفاوت است. اگر چندین سال اصلاح کرده‌اید و هیچ قرمزی، خارش، تورم، جوش و موارد این قبیل روی صورت نداشته‌اید، نیازی به افترشیو ندارید. اما اگر همواره پس از اصلاح دچار یکی از این موارد پوستی می‌شوید بهتر است از افترشیو استفاده کنید.

نحوه‌ی استفاده از افترشیو چگونه است؟

استفاده از افترشیو سختیِ خاصی ندارد. صورت‌تان را که با یک تیغ، ماشین یا ژیلت تیز اصلاح کردید، نیاز است که افترشیو روی پوست صورت استفاده کنید. اگر اسپری است، بهتر است آن را به مقداری پنبه اسپری کنید و پنبه را به نقاط مختلف پوست صورت بمالید. البته می‌توانید مستقیم روی صورت اسپری کنید، اما باید توقع سوزش صورت را در چند ثانیه‌ی اول داشته باشید. اگر حالت روغن یا ژل دارد، می‌توانید از دست‌تان استفاده کنید، به‌شرطی‌که دست‌تان تمیز و عاری از آلودگی باشد.

مزایای استفاده از افتر شیو
معمولاً نیازی به خشک‌کردن افتر شیو نیست و چند دقیقه که صبر کنید، خودبه‌خود خشک می‌شود.

 افترشیو بهتر است چه موادی داشته باشد؟

تا چند سال پیش رایج بود که از افترشیوهای دارای الکل استفاده شود. اما چند سالی است که این نوع افترشیوها کمتر تولید می‌شوند. الکل – باوجودی‌که برای تقابل با باکتری‌ها مفید است – در طولانی‌مدت آسیب‌هایی را به پوست وارد می‌کند.

بهتر است افترشیوی انتخاب کنید که دارای مواد مرطوب‌کننده باشد. روغن ویتامین E، آلوئه‌ورا، شی‌باتر، روغن جوجوبا، روغن نارگیل و روغن اسطوخودوس از رایج‌ترین موادی اند که در افترشیوها به کار گرفته می‌شوند.

مورد دیگر آن‌که از افترشیوهایی که دارای اسانس‌های مصنوعی هستند دوری کنید. این‌ها نه‌تنها نمی‌توانند سودی به پوست صورت‌تان برسانند بلکه در طولانی‌مدت آسیب‌هایی سخت به پوست وارد می‌کنند.

aftershave چیست
از هر افترشیوی استفاده نکنید!

 شاخص‌ترین و بهترین برندهای تولیدکننده‌ی افترشیو کدام اند؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم، برندها تأثیری بسیار در کیفیت محصولات دارند. برخی فکر می‌کنند مهم نیست محصول را از چه برندی تهیه کنیم و نباید فریبِ تبلیغاتی که برندها انجام می‌دهند را بخوریم. البته که قطعاً تبلیغات برندها تمامی واقعیت را نشان نمی‌دهد، اما آن‌چه که از نظر نباید دور بماند این است که برندهای معتبر معمولاً محصولات بی‌کیفیت تولید نمی‌کنند. آن‌ها با تبلیغات، با سال‌ها تلاش و موارد دیگر، توانسته‌اند اعتباری برای خود پیدا کنند و به‌یک‌باره نمی‌آیند با تولید محصولات بی‌کیفیت اعتبارشان را از بین ببرند. اما در آن سو معمولاً برندهایی که مشهور نیستند، چندان در بندِ نام و اعتبار نیستند و سعی‌شان این است که از طریق پایین‌آوردن قیمت، فروش بیشتری برای محصولات‌شان رقم بزنند.

در دنیای افترشیو هم تقریباً اوضاع به همین منوال است. در میان برندهایی که در کار تولید لوازم بهداشتی و به‌ویژه افترشیو هستند، صرفاً می‌توان روی محصولات چند برند معدود حساب کرد. چند تا از این برندها را در ادامه مرور خواهیم کرد.

الف| برندهای خارجی افترشیو

البته منظورمان از برندهای خارجی صرفاً آن‌هایی‌ست که محصولات‌شان در ایران پیدا می‌شوند:

1- ژیلت [Gillette]

افتر شیو مردانه ژیلت مدل ArcticIce
افتر شیو مردانه ژیلت مدل ArcticIce

ژیلت از مشهورترین برندها در کل جهان است. این برند آمریکایی در سال 1901 تأسیس شد و همچنان پس از 120 سال، با قدرت به کارش ادامه می‌دهد. افترشیوهای ژیلت تنوع بالایی دارند و خوشبختانه قیمت‌شان خیلی هم زیاد نیست.

در میان افترشیوهای ژیلت، یک سری هم قیمتی راضی‌کننده دارند، هم کیفیت‌شان عالی‌ست و هم البته جعبه‌ی شیکی برای‌شان طراحی شده‌است. به‌عنوان‌مثال، افترشیوِ ژیلت مدل Cool Wave افترشیوی فاقد الکل است و در آن از ویتامین E استفاده شده‌است. رایحه‌ای تلخ و خنک دارد و زمانی که از آن روی صورت استفاده می‌کنید، حسی مثبت پس از اصلاح تجربه خواهید کرد. در ضمن این محصول ژیلت دارای مواد نرم‌کننده است و روی نرم‌کنندگی‌اش پس از اصلاح هم می‌توانید حساب کنید.

افترشیو ژیلت مدل ArcticIce هم گزینه‌ای جذاب و عالی برای خرید است. اگر پوست‌تان پس از اصلاح ملتهب می‌شود، اگر معمولاً بعد از اصلاح جوش ریز می‌زنید، روی ArcticIce حساب کنید. اما اگر پوستی خشک دارید و به‌دنبال افترشیوی هستید که پس از اصلاح به‌خوبی پوست‌تان را مرطوب کند، افترشیوِ ژیلت مدل Storm Force گزینه‌ی مناسب‌تان است.

2- آرکو [Arko]

افتر شیو آرکو مدل Gold Power

آرکو – برند ترکیه‌ای – برندی دیگر از بهترین برندهای تولیدکننده‌ی افترشیو است. از سال‌ها پیش محصولات این برند در ایران در فرم‌ها و مدل‌های مختلف در دسترس بودند و همچنان افترشیوهای این برند ترک در ایران طرفداران زیادی دارند.

اگر به خنک‌سازی پس از اصلاح علاقه دارید، از افترشیوِ آرکو مدل Cool استفاده کنید. این محصول همچنین برای رفع قرمزی پوست بعد از اصلاح مفید است.

محصول آرکو مدل Gold Power هم محصولی مناسب برای رفع التهاب، برقراری نرمی پوست و همچنین ایجاد رایحه‌ی خوش روی پوست پس از اصلاح است. خوشبختانه افترشیوهای آرکو قیمت بالایی ندارند.

3- نیوآ [Nivea]

افتر شیو نیوا مدل Protect And Care
افتر شیو نیوا مدل Protect And Care

اما نیو‌آ یکی دیگر از برندهایی‌ست که می‌توان روی محصولات‌شان حساب کرد. این برند هم افترشیوهایی متعدد و مختلف برای انواع پوست تولید و عرضه کرده‌است. البته قیمت افترشیوهای نیوآ مقداری بیشتر از محصولات ایرانی است، اما واقعاً کاربرد و مزایای آن‌ها به‌شکلی‌ست که می‌توان گفت به قیمت‌شان می‌ارزند.

اگر پوست خشک دارید، محصول نیوآ مدل Protect And Care برای شماست. این محصول دارای عصاره‌ی آلوئه‌ورا بوده و از خواص نرم‌کنندگی و آب‌رسانی برخوردار است. همچنین فلوئید افتر شیو نیوآ مدل Sensitive برای آن‌هاست که پوست حساس دارند. واژه‌ی Sensitive در نام محصول، نشان از مفیدبودن این محصول برای پوست‌های حساس دارد. اگر پوست‌تان حساس است، به‌جز مدل Sensitive می‌توانید روی لوسیون افتر شیو نیوآ مدل Hassas هم حساب کنید.

ب| برندهای ایرانی

به‌جز برندهای خارجی، در ایران هم چندین برند در کارِ تولید افترشیو هستند و خوشبختانه از میان آن‌ها یک سری برند هستند که بیشتر می‌توان روی محصولات‌شان حساب کرد. از جمله:

1- کامان

محلول افتر شیو آبرسان کامان با خاصیت رطوبت رسانی و خنک کنندگی
محلول افتر شیو آبرسان کامان

کامان در سال‌های اخیر با تولید انواع مرطوب‌کننده، آب‌رسان، بالم و در کل لوازم آرایشی‌بهداشتی نشان داده که در حال رقابت با برندهای خارجی است. البته قیمت محصولات کامان نسبت به محصولات ایرانی معمولاً بالاتر است، اما در اغلب مواقع برای دریافت کیفیت بالاتر باید هزینه‌ی بیشتری صرف کنیم.

محلول افتر شیو خنک کننده کامان یکی از محصولات این برند برای کسانی است که دوستدار خنکی و طراوت پس از اصلاح صورت هستند.

اگر پوست خشک یا حساس دارید هم می‌توانید روی ژل افتر شیو آبرسان کامان مخصوص پوست خشک و حساس حساب کنید. این محصول به‌خوبی پوست را در پس اصلاح آب‌رسانی می‌کند. همچنین چون فاقد مواد شیمیایی و الکل است، برای پوست‌های حساس گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود.

2- آدرا

ژل خنک کننده بعد از اصلاح آقایان آدرا
ژل خنک کننده بعد از اصلاح آقایان آدرا

آدرا هم به‌مانند کامان با تولید محصولات بهداشتیِ باکیفیت، نشان داد که می‌توان روی محصولات‌اش حساب کرد. این برند هم در زمینه‌ی افترشیو فعالیت دارد. یکی از بهترین محصولات آدرا برای پس از اصلاح، ژل افتر شیو خنک‌کننده است. این ژل نه‌تنها نقش مرطوب‌کننده را ایفا می‌کند، بلکه حس خنکی و شادابی را برای پوست به همراه دارد.

چند پرسش و پاسخ کوتاه پیرامون استفاده از افترشیو

1- آیا استفاده از افترشیو به پوست آسیب می‌رساند؟

بی‌شک اگر به‌دنبال برندهای معتبر بروید و افترشیوی که مناسب پوست‌تان است را انتخاب کنید، مشکلی برای پوست ایجاد نخواهد شد و البته که از پیامدهای مثبتِ استفاده از افترشیو بهره خواهید گرفت.

2- افترشیو خارجی بهتر است یا ایرانی؟

در میان برندهایی که در بالا معرفی کردیم، محصولاتی عالی وجود دارند. هم خارجی‌ها و هم ایرانی‌هایی که معرفی کردیم، کیفیتی بالا دارند. این شما هستید که تعیین می‌کنید افترشیو خارجی می‌تواند برای‌تان بهتر باشد یا ایرانی. پاسخ مثبتی که از محصولات می‌گیرید مهم‌ترین معیار برای انتخاب افترشیو خارجی یا ایرانی است.

3- آیا استفاده از افترشیو می‌تواند در قرمزی پس از اصلاح مفید باشد؟

قطعاً همینطور است. در بالا به این موضوع اشاره کردیم. افترشیوها می‌توانند به‌خوبی مانع از التهاب و تورم پوست شوند، به‌ویژه اگر افترشیوهایی را انتخاب کنید که به‌صورت اختصاصی برای کاهش قرمزی تولید شده‌اند. در محصولاتی که در بالا معرفی کردم، چنین افترشیوهایی وجود دارند.

4- آیا افترشیو در کاهش آکنه مؤثر است؟

افترشیوهایی که مبتنی بر الکل هستند، چون به جنگ باکتری‌های موجود روی پوست می‌روند، تا حدی می‌توانند در کاهش آکنه – به‌ویژه آکنه‌ی ناشی از اصلاح – مفید باشند. همچنین محصولاتی که دارای روغن درخت چای هستند گزینه‌هایی بهتر برای رفعِ جوش نسبت به سایر افترشیوها به شمار می‌روند.

سخن پایانی

 در این نوشتار گذری بر چیستی و نحوه‌ی استفاده از افترشیو و البته بهترین برندهای تولیدکننده‌اش داشتیم. سعی‌مان این بود که مختصر برای آن‌ها که قصد خرید افتِرشیو دارند توضیح دهیم. در ضمن، اگر تجربه‌ای مثبت یا منفی پیرامون این وسیله‌ی آرایشی‌بهداشتی دارید، لطفاً تجربه‌تان را با ما و کاربران در میان بگذارید.

همچنین بخوانید: 10 ماسک عالی برای لکه‌های پوست صورت