زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

سرم ضد چروک و ضد افتادگی چه ترکیباتی دارد و برای چه سنی مناسب است؟

wordcamp
1,726
11 دقیقه
سرم ضد چروک و ضد افتادگی چه ترکیباتی دارد و برای چه سنی مناسب است؟

هیچ‌کس دقیقا متوجه نمی‌شود که افتادگی پوست از کی آغاز می‌شود، اما همه یک روز در مقابل آینه احساس می‌کنیم که پوست صورت‌مان از شادابی و طراوت روزهای جوانی عبور کرده است. افزایش خطوط عمیق در اطراف گونه‌ها، شل‌شدن غبغب، ظهور خط‌های کنار لب و ابروهای مایل به پایین، همه نشانه‌هایی از افتادگی صورت هستند. روش‌های مختلفی برای از بین‌بردن یا کاهش افتادگی صورت وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، استفاده از انواع سرم ضد چروک و محصولات مشابه است. در این نوشتار قصد داریم به‌صورت اختصاصی، به بررسی سرم ضد چروک و افتادگی پرداخته و ترکیبات فعال آن‌ها را با هم مرور کنیم. همراه ما باشید.

سرم ضد چروک چیست؟

مواد غلیظ سرم درون قطره‌چکان
مواد غلیظ سرم درون قطره‌چکان

سرم ضد چروک یا سرم ضد افتادگی، مایع غلیظ سرشار از ترکیبات فعال است که می‌تواند باعث کاهش چین و چروک شود. معمولا ماده موثر در ترکیبات سرم‌ها، از انواع کرم‌ها بیشتر است و به همین خاطر، سرم‌ها تاثیرگذاری سریع‌تری نیز دارند.

سرم‌ها معمولا بافت سبک‌تری نسبت به سایر کرم‌ها و لوسیون‌ها دارند، به همین دلیل جذب آن‌ها سریع‌تر از انواع کرم‌ها خواهد بود. این محصولات بهداشتی و مراقبتی، معمولا بافت مایعی داشته و هیچ‌گونه احساس چربی ایجاد نمی‌کنند. بنابراین حتی برای افراد دارای پوست چرب و حساس نیز قابل استفاده هستند.

برای اثرگذاری بهتر و بیشتر سرم ضد چروک، در زمان انتخاب و خرید آن‌ها باید 3 موضوع مهم را در نظر بگیرید:

  • ترکیبات: سرم‌های ضد چروک موجود در بازار، بسیار متنوع هستند. در صورتی که به یک سرم ضد افتادگی صورت نیاز دارید، حتما وجود عبارت «Anti-Aging» را بر محصول مورد نظر، بررسی کنید. این سرم‌ها حاوی ترکیبات فعالی هستند که می‌توانند از چروک و افتادگی صورت جلوگیری کنند؛
  • نوع پوست: با اینکه سرم‌ها برای انواع پوست سازگار هستند، اما اگر پوست خشک و حساسی دارید، از خرید سرم‌های حاوی ویتامین C یا انواع اسیدها و حتی رتینول‌، خودداری کنید؛
  • نوع روتین پوستی: با توجه به روتین پوستی خود و نیازمندی پوست‌تان، یک سرم روز یا شب بخرید. در صورت نیاز به تاثیر سریع‌تر و بیشتر، یک سرم 24 ساعته برای استفاده روز و شب خود خریداری کرده و 2 بار در روز از آن استفاده کنید.

همه این توضیحات، یک سوال مهم ایجاد می‌کند: سرم ضد چروک و افتادگی چگونه باعث جوان‌سازی پوست می‌شود؟

ترکیبات سرم ضد افتادگی و تاثیر هر کدام از آن ترکیبات

استفاده از سرم برای پوست صورت و زیر چشم
استفاده از سرم برای پوست صورت و زیر چشم

آن‌چه که باعث تمایز سرم ضد چروک از سایر محصولات مشابه می‌شود، ترکیبات آن است. در این محصولات، ترکیبات فعال جوان‌سازی پوست، به میزان بسیار بیشتری وجود داشته و استفاده از آن‌ها در مدت زمان نسبتا کوتاه‌تری، نتایج لازم را در اختیارتان خواهد گذاشت. در ادامه، برخی از مهم‌ترین ماده‌های فعال موجود در انواع سرم‌های ضد پیری را بررسی کنیم.

رتینوئید در سرم ضد چروک

با افزایش سن، کلاژن‌سازی در پوست کاهش یافته و کم‌کم متوقف می‌شود. همین موضوع در مدت زمان کوتاهی، باعث ظهور علائم پیری خواهد شد. رتینوئیدها، به‌عنوان یکی از مشتقات ویتامین A، سلول‌ها را برای ساخت کلاژن بیشتر، تحریک می‌کنند. با افزایش کلاژن‌سازی، چین‌ و چرو‌ک‌های نازک کاهش یافته و لکه‌های تیره ناشی از افزایش سن، کم‌کم از بین می‌روند.

پپتیدها

پپیتیدها از آمینو اسیدها ساخته شده و مواد اولیه ساخت کلاژن هستند. پپیتیدها با تحریک و تقویت ساخت کلاژن، می‌توانند از شل‌شدن صورت جلوگیری کنند. کاهش عمق چروک و از بین‌بردن خطوط نازک، از دیگر تاثیرات این ماده بی‌نظیر است.

سرم نیمه باز در دستان زن جوان
سرم نیمه باز در دستان زن جوان

نیاسینامید در سرم ضد افتادگی

نیاسینامید یکی از بهترین و تاثیرگذارترین ماده‌های موجود برای کاهش علائم افزایش سن است. نیاسینامید نوعی ویتامین B3 است که می‌تواند رنگ پوست را یکسان کرده و با تحریک تولید کلاژن، از پیری پوست جلوگیری کند. عملکرد دیگر این ماده، کاهش التهابات پوستی است.

برای درک بهتر عملکرد نیاسینامید و شناخت تاثیرات آن بر پوست، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب «نیاسینامید چیست؟» را مطالعه کنید. در این نوشتار، به بررسی دقیق این ماده و عملکرد آن پرداختیم.

هیالورونیک اسید

یکی از دلایل اصلی پیری پوست، کاهش رطوبت و طراوت سلول‌ها است. این موضوع باعث می‌شود که حجم سلول‌ها کاهش یافته و چین و چروک‌ها بیشتر شوند. هیالورونیک اسید به‌عنوان یکی از قوی‌ترین مرطوب‌کننده‌ها، از ایجاد و افزایش این خشکی جلوگیری می‌کند. آبرسانی به سلول‌ها، باعث افزایش حجم آن‌ها شده و افتادگی پوست را کاهش می‌دهد.

آنتی اکسیدان در انواع سرم ضد چروک

رادیکال‌های آزاد یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب‌رسان به پوست هستند. استفاده از انواع ضد آفتاب‌ها و لوسیون‌های حاوی مواد محافظت‌کننده، می‌تواند این آسیب را کاهش دهد. ویتامین سی، ویتامین E و یا چای سبز، قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی بوده و از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

اغلب این ترکیبات در انواع کرم ضد چروک نیز وجود دارد. در مطلب «کرم ضد چروک چیست؟» به بررسی دقیق انواع کرم‌های ضد چروک پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه این مطلب، اطلاعات خود را راجع به این دسته از محصولات مراقبت پوستی افزایش دهید.

در چه سنی از سرم ضد چروک استفاده کنیم؟

استفاده از سرم برای پوست اطراف چشم
استفاده از سرم ضد چروک برای پوست اطراف چشم

اغلب افراد تصور می‌کنند که در دهه ششم و آغاز 50 سالگی، باید استفاده از سرم ضد چروک و افتادگی را آغاز کنند. اگر شما هم این عقیده را دارید، باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. چروک‌ها، از ابتدای 25 سالگی و برای برخی افراد در ابتدای 20 سالگی و با خطوط بسیار نازک، شروع می‌شوند.

این خط‌ها و شکنندگی‌های کوچک، در سال‌های بعد عمیق‌تر و پررنگ‌تر شده و کم‌کم در 40 یا 50 سالگی، واضح می‌شوند. به همین دلیل، منتظر ماندن برای 50 سالگی و آغاز استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های ضد چروک، کاملا اشتباه بوده و در واقع سرم‌ها و کرم‌ها در آن زمان، تاثیر چندانی نخواهند داشت. بنابراین باید عوامل مضر برای پوست را بشناسید، ترکیبات فعال مفید را شناسایی کرده و با توجه به نوع پوست، سن و روتین پوستی‌تان، استفاده از کرم‌ها و انواع سرم ضد چروک را از سنین پایین‌تر، آغاز کنید. در ادامه، انواع ترکیبات سرم ضد افتادگی و ضد پیری را برای سنین مختلف، با هم بررسی می‌کنیم.

دهه سوم و آغاز 20 سالگی

آغاز 20 سالگی، شروع روزهای حضور بیشتر در بیرون از خانه است. دانشگاه یا کار، باعث می‌شوند که شما زمان بسیار بیشتری را در معرض آفتاب قرار بگیرید و به همین خاطر، اثرات منفی اشعه‌های آفتاب نیز بیشتر می‌شود. در این دوره، مصرف سرم ضد چروک حاوی ویتامین C به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی، توصیه می‌شود. هم‌زمان با آن، از ضد آفتاب مناسب نیز استفاده کنید. ترجیحا یک سرم ضد افتادگی ملایم حاوی آبرسان خریداری کنید.

خرید سرم پوست بایو آکوا مدل Essence حجم 30 میل

خرید سرم ضد افتادگی بایوآکوا حاوی ویتامین سی با آبرسانی ملایم و جلوگیری از ایجاد کک‌ و مک

برای خرید این سرم و کسب اطلاعات بیشتر، روی تصویر کلیک کنید.

دهه چهارم و آغاز 30 سالگی

با عبور از 25 سالگی، کلاژن‌سازی کاهش می‌یابد. در آغاز دهه چهارم، تولید کلاژن به کمترین میزان ممکن رسیده و در نهایت متوقف می‌شود. به همین خاطر در این دوره طلایی، علاوه بر محصولات دوره 20 سالگی، حتما باید از سرم ضد پیری حاوی رتینوئید و پپتید استفاده کنید. این دو ماده هر دو باعث تحریک کلاژن‌سازی شده و می‌توانند علائم افزایش سن را کاهش دهند.

عدم استفاده از ترکیبات فعال برای کلاژن‌سازی در آغاز 30 سالگی، باعث افزایش عمق چین و چروک‌ها و خطوط نازک می‌شود. بدین شکل، با گذشت زمان کمی به درمان‌های قوی‌تر هم‌چون بوتاکس نیاز خواهید داشت. بنابراین در زمان خرید سرم ضد افتادگی برای این سن، ترکیبات محصول مورد نظر را بررسی کرده و سرمی را بخرید که در ترکیبات آن رتینول و پپتیدها وجود داشته باشند.

دهه پنجم و آغاز 40 سالگی

دهه پنجم زندگی، خشکی پوست بسیار بیشتر شده، لکه‌های تیره در صورت، گردن و دست‌ها ظاهر می‌شوند. با توجه به این موارد، در این بازه سنی همراه با محصولات دوره‌های پیش، به سرم ضد افتادگی حاوی هیالورونیک اسید و نیاسینامید نیز نیاز خواهید داشت. هیالورونیک اسید، باعث آبرسانی بیشتر به سلول‌ها شده و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. نیاسینامید نیز علاوه بر تحریک کلاژن‌سازی، باعث کاهش تیرگی‌های سطح پوست خواهد شد.

خرید سرم آبرسان و ضد چروک بالانس حاوی هیالورونیک اسید حجم 30 میل

خرید سرم ضد چروک بالانس حاوی هیالورونیک اسید برای افزایش رطوبت و آبرسانی به پوست

برای خرید این محصول و کسب اطلاعات بیشتر، روی تصویر کلیک کنید.

دهه ششم و 50 سالگی به بعد

در این دوره، باید قوی‌ترین نوع سرم ضد چروک را بخرید. یک سرم ضد افتادگی حاوی رتینول، نیاسینامید، آنتی‌اکسیدان و هیالورونیک اسید خریداری کرده و آن را به‌صورت روتین استفاده کنید.

علاوه بر این، ممکن است با توجه به نوع پوست خود، به بوتاکس یا تزریق ژل نیز نیاز داشته باشید. فراموش نکنید که قرار نیست تمام علائم افزایش سن را به‌صورت مصنوعی از بین ببرید، تنها باید با استفاده مستمر از انواع سرم‌ها و کرم‌های مناسب، از پوست خود به‌بهترین شکل ممکن مراقبت کنید.

خرید سرم ضد چروک بوتاکس اریکه حجم 30 میل

خرید سرم ضد چروک و ضد افتادگی بوتاکس اریکه حاوی ویتامین A

برای خرید این محصول و کسب اطلاعات بیشتر، روی تصویر کلیک کنید.

این دسته‌بندی‌ها، به‌صورت کلی بوده و ممکن است برای پوست شما مناسب نباشند. پیشنهاد می‌کنیم با در نظر گرفتن این اطلاعات، با یک متخصص پوست نیز مشورت کرده و با یک دید جامع، بهترین و مناسب‌ترین محصول را برای خود خریداری کنید.

نحوه استفاده از سرم

استفاده از سر انگشتان برای پخش کردن سرم در صورت
استفاده از سر انگشتان برای پخش کردن سرم در صورت

سرم را باید در مرحله دوم روتین پوستی خود به کار ببرید. پس از شستن صورت و استفاده از تونر، سرم ضد چروک را استفاده کنید. با کمک قطره‌چکان، چند قطره سرم را روی گونه‌ها، یک قطره روی پیشانی و کمی روی گردن بریزید. با سر انگشتان خود و حرکت بسیار ملایم، به پوست‌تان ضربه بزنید. می‌توانید از حرکات دورانی نیز استفاده کرده و بدین شکل، مواد سرم ضد چروک را روی صورت و گردن خود پخش کنید.

زمان استفاده از سرم ضد چروک نیز بر طبق مواد تشکیل‌دهنده آن تعیین می‌شود. برخی از سرم‌ها حاوی رتینول بوده و تنها برای شب مناسب هستند. برخی دیگر تنها برای مصرف روز بوده و برخی از آن‌ها هم هیچ‌گونه منع مصرفی ندارند. سرم‌های دسته آخر را می‌توانید هر زمان از شبانه‌روز، استفاده کرده و از خواص ضد چروک و ضد افتادگی آن بهره‌ ببرید.

جمع بندی نهایی

سرم ضد چروک با داشتن ترکیبات فعال مختلف، می‌تواند فرآیند پیری پوست را کنترل کرده و آن را به‌تعویق اندازد. برای جلوگیری از پیری زودهنگام، سن پوستی خود را بررسی کرده و بر طبق نیازهای آن، سرم ضد افتادگی و پیری را استفاده کنید. در آغاز دهه 20 سالگی، از آنتی‌اکسیدان‌ها کمک بگیرید، برای دهه بعدی، ماده‌های تحریک کلاژن‌سازی را در روتین خود قرار دهید. در دهه 40 از آبرسان‌های قوی‌تر و رتینول‌ها کمک گرفته و با ورود به 50 سالگی، قوی‌ترین سرم ضد چروک و افتادگی را استفاده کنید. این تفکیک سرم‌ها، تنها بر اساس نوع نیاز پوستی شما است. بنابراین ممکن است در 30 سالگی به سرم قوی‌تر نیاز داشته باشید و یا در 40 سالگی تنها با یک آبرسان و ضد چروک معمولی، نیازهای پوستی شما رفع شوند.

سوالات متداول

1- سرم ضد چروک چیست؟

مایعی غلیظ سرشار از ترکیبات فعال که با بافت سبک خود، به‌سرعت جذب شده و بیشترین میزان تاثیرگذاری را نسبت به سایر کرم‌ها و لوسیون‌های مشابه دارد.

2- ترکیبات فعال در انواع سرم ضد چروک و افتادگی چیست؟

آنتی‌اکسیدان، رتینول، پپتیدها، هیالورونیک اسید، نیاسینامید و انواع ویتامین‌ها، مهم‌ترین ترکیبات فعال موجود در سرم ضد چروک هستند.

3- در بازه سنی 20 تا 30 سال، استفاده از چه نوع سرم ضد چروک لازم است؟

در این بازه به یک سرم ضد چروک حاوی آنتی‌اکسیدان طبیعی با مرطوب‌کننده ملایم نیاز دارید.

4- در بازه سنی 30 تا 40 سال، استفاده از چه نوع سرم ضد چروک لازم است؟

در این دوره، باید از سرم ضد چروک حاوی رتینوئید و پپتید استفاده کنید.

5- در بازه سنی 40 تا 50 سال، استفاده از چه نوع سرم ضد چروک لازم است؟

در این دوره سرم ضد افتادگی صورت شما باید حاوی نیاسینامید و هیالورونیک اسید باشد.

6- در بازه سنی 50 به بعد، استفاده از چه نوع سرم ضد چروک لازم است؟

در این دوره باید قوی‌ترین سرم ضد چروک و افتادگی حاوی انواع رتینول، نیاسینامید، پپتید و آنتی‌اکسیدان را مصرف کرده و در صورت نیاز، درمان‌هایی هم‌چون بوتاکس را نیز آغاز کنید.