زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

شامپو بدن بهتر است یا صابون؟

wordcamp
1,154
6 دقیقه
شامپو بدن بهتر است یا صابون؟

حتماً در سایت مو تن رو در بخش محصولات بدن، محصولاتی مانند شامپو بدن صابون و ژل حمام را مشاهده نموده‌اید، اما آیا تفاوت این محصولات را با یکدیگر می‌دانید؟ آیا می‌دانید کدام یک از این محصولات برای پوست شما مناسب‌تر است؟ اگر در انتخاب بین این محصولات با مشکل مواجه هستید در ادامه با ما همراه باشید تا تفاوت‌های شامپو بدن، صابون و ژل حمام را با یکدیگر متوجه شوید و بتوانید محصول مورد نظر خود را راحت‌تر انتخاب نمایید.

شامپو بدن چیست؟

شامپو بدن نوعی شوینده است که برای استحمام به کار می‌رود. ترکیبات شامپو بدن‌ها از شوینده‌های دیگر ملایم‌تر است و کمتر باعث خشک شدن پوست بد بعد از استحمام می‌شود. معمولاً بر خلاف صابون‌ها در شامپو بدن‌ها از گلیسیرین استفاده می‌شود. گلیسیرین ماده‌ای است که رطوبت را در سطح پوست نگه می‌دارد و پوست را نرم و چرب می‌کند. یکی دیگر از تفاوت‌های صابون و شامپو بدن در این است که pH صابون بین 8 و 9 است اما شامپو بدن Ph نزدیک‌تری به پوست بدن دارد. شامپو بدن‌ معمولاً انتخاب افرادی است که با صابون‌ها رابطه چندان خوبی ندارند.

شامپو بدن
شامپو بدن‌های برند مای با رایحه‌های متنوع

انواع شامپو بدن

شامپو بدن‌ها را در دسته بندی‌های مختلفی می‌توان قرار داد. اصلی‌ترین دسته بندی آن، شامپو بدن‌های مخصوص آقایان، خانم‌ها و کودکان است. این شامپو بدن‌ها فرمولاسیون و ترکیباتشان با یکدیگر متفاوت است و با توجه به نیاز پوست هر دسته فرموله شده‌اند. علاوه بر این دسته بندی کلی، شامپو بدن‌ها به شکل‌های مختلفی هم تولید می‌شوند، مانند شامپو بدن کرمی، شامپو بدن ژلی، شامپو بدن فومی و شامپو بدن روغنی.

برخی از این شامپو بدن‌ها خاصیت خنک کنندگی دارند و با استفاده از آنها در روزهای گرم تابستانی و یا فعالیت‌های ورزشی، احساس نشاط و سرزندگی به شما هدیه داده می‌شود.

دسته دیگری از شامپو بدن‌ها برای مشکلات پوستی طراحی شده‌اند و این مشکلات را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهند. برخی از این شامپو بدن‌ها عبارتند از:

شامپو بدن‌های مخصوص برای درمان التهابات پوستی، ضد قارچ، ضد خشکی، روشن کننده، لایه‌بردار، ضد آکنه و غیره.

شامپو بدن
شامپو بدن‌های اکتیو حاوی ویتامین B5 و E در سه رنگ سبز، آبی و قرمز

صابون چیست؟

صابون نوعی ماده شوینده است که برای از بین بردن لکه‌های چربی روی پوست استفاده می‌شود. صابون‌ها از واکنش بین یک ماده قلیایی مانند سود مایع (سدیم هیدروکسید) با اسیدهای گیاهی یا حیوانی و یا به طور کلی اسیدهای چرب بوجود می‌آیند. شوینده‌ها و به ویژه صابون، از طریق کاهش کشش سطحی آب کمک می کنند تا مولکول‌های آب راحت‌تر به روی سطوح مختلف نفوذ کنند و در نتیجه قدرت آب را برای حل کردن لکه‌های چربی و کثیفی افزایش می‌دهند. صابون، شوینده‌ای است که حالت قلیایی دارد و pH آن حدود ۹ است.

انواع صابون

صابون انواع مختلفی دارد، برخی از آنها متناسب با پوست‌های مختلف تولید می‌شوند و برخی دیگر برای اهداف درمانی مانند صابون درمان جوش‌های صورت و یا روشن کنندگی پوست و … تولید می‌شوند.

برخی افراد معتقدند صابون‌های صورت و بدن خودشان منبع آلوگی هستند، در حالی که هیچ مدرک معتبری برای این ادعا وجود ندارد. این ذهنیت که آلودگی پوست یک فرد روی صابون باقی می‌ماند و به نفر بعدی منتقل می‌شود، باعث شده برخی افراد از خرید صابون‌ها منصرف شوند. اما بد نیست بدانید که محیط قلیایی صابون‌ها می‌تواند آلودگی‌ها را از بین ببرد.

صابون
صابون‌های برند سیو در سه رنگ نارنجی، سبز و صورتی

نکاتی در مورد مصرف صابون

اگر از صابون استفاده می‌کنید نکات زیر را رعایت کنید.

  • در هنگامی خرید صابون، سراغ صابون‌هایی بروید که کمتر قلیایی هستند.
  • صابون را در محیطی خشک که امکان جمع شدن آب وجود ندارد، نگهداری کنید. این کار هم عمر صابون را بالاتر می‌برد و هم صابون را از آلودگی‌های محیطی دور نگه می‌دارد.
  • برای اینکه پوستتان کمتر خشک شود بعد از استحمام از لوسیون یا نرم کننده‌های بدن استفاده کنید.
  • در نظر داشته باشید که شست و شوی مداوم پوست با صابون باعث خشک شدن، قرمزی و خارش می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از صابون

در بسیاری از موارد شامپو بدن‌ها از صابون‌ها بهتر هستند. با این حال بسیاری افراد از صابون‌ها استفاده می‌کنند و علاقه‌ای به استفاده از شامپو بدن ندارند. در ادامه قصد داریم برخی از نکات مثبت و منفی در مورد استفاده از صابون‌ها را به شما بگوییم.

مزایا

  • صابون‌ها گزینه قدیمی‌تر و مورد اعتمادتری برای بسیاری از افراد هستند.
  • هزینه اولیه خرید صابون‌ها شاید بیشتر از شامپو بدن‌ها باشد، اما دفعات بیشتری می‌توان از آنها استفاده کرد.

معایب

  • صابون‌ها pH بالاتری نسبت به سایر شوینده‌ها دارند.
  • صابون‌ها به دلیل نداشتن گلیسیرین باعث خشکی پوست می‌شوند.
  • صابون‌ها نسبت به شوینده‌های دیگر تنوع کمتری دارند.

تفاوت های شامپو بدن با صابون

شامپوهای بدن نسبت به صابون‌ها کاربری بهداشتی تری دارند. همچنین میزان کف در شامپو بدن نسبت به صابون بیشتر است، البته این گفته به این معنی نیست که شامپو بدن نسبت به صابون بدن شما را تمیزتر می‌کند، زیرا ماهیت صابون طوری است که کف کمتری نسبت به شامپو بدن دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های شامپو بدن و صابون این است که صابون‌ها جامد هستند و گلیسیرین ندارند، اما شامپوهای بدن مایع هستند و مقدار زیادی گلیسیرین دارند. گلیسیرین باعث می‌شود پوست شما کمتر خشک شود. در نتیجه برای افرادی که پوست خشک و حساسی دارند، خرید شامپو بدن انتخاب بهتری است، زیرا پوست این افراد بعد از استحمام با صابون خشک می‌شود. اما چند دوره استفاده از شامپو بدن به آنها کمک می‌کند تا پوست بهتری داشته باشند.

از طرفی دیگر در مقایسه با صابون‌ها، استفاده از شامپوهای بدن بسیار راحت‌تر است. بسته بندی‌های متنوع و قابلیت بسته شدن درب موجب می‌شود تا تمام افراد خانه بدون ایجاد هر گونه آلودگی از یک محصول استفاده کنند. همچنین، از آن جایی که شوینده‌ها به مدت طولانی در محیط مرطوب حمام قرار می‌گیرند، از نظر ایجاد آلودگی، خرید شامپو بدن گزینه بهتری است.

تفاوت های ژل حمام با سایر شوینده ها

شاور ژل‌ها (برای مثال شاور ژل کامان) می‌توانند به مرطوب شدن و سرحال شدن پوست شما کمک کنند. همچنین این ژل‌ها نسبت به صابون‌ها و سایر شویندها pH کمتری دارند که این امر باعث می‌شود آسیب کمتری به پوست شما وارد شود.

شاور-ژل-کامان
شاور ژل کامان حاوی دانه‌های اسکراب با خاصیت از بین بردن سلول‌های مرده

جمع بندی

در این مطلب تمام اطلاعات لازم در مورد صابون و شامپو بدن را به شما گفتیم. هر دو گزینه مزایایی دارند. البته همانطور که در این مطلب گفته شد، شامپو بدن‌ها گزینه بهتری برای سلامت پوست شما هستند. اما در نهایت انتخاب بین این دو شوینده، به خود شما بستگی دارد. شما می‌توانید شامپو بدن و یا صابون متناسب با پوست خود را از فروشگاه اینترنتی مو تن رو تهیه کنید.