زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

معرفی دهانشویه بنزیدامین | بررسی مزایا، معایب و کاربردهای آن

wordcamp
2,312
12 دقیقه
معرفی دهانشویه بنزیدامین | بررسی مزایا، معایب و کاربردهای آن

بهداشت دهان و دندان، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های بهداشت فردی است. این حوزه علاوه بر سلامت، تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی افراد نیز می‌گذارد. داشتن دندان‌ها سفید و مرتب، دهانی خوش‌بو و لثه‌های سالم، همان چیزی است که اغلب افراد برای به‌دست آوردن آن تلاش می‌کنند. مسواک‌زدن، استفاده از نخ دندان، دهان‌شویه و البته مراجعه روتین به دندان‌پزشک، همه بخشی از این تلاش‌ها است. علی‌رغم همه این موارد، ممکن است شما نیز با دندان‌درد و یا سایر مشکلات دهان و دندان مواجه شوید. در این صورت، روش‌های مختلفی برای تسکین درد و کاهش عوارض پیش رو خواهید داشت. استفاده از دهانشویه‌ بنزیدامین نیز یکی از این روش‌ها است. در این نوشتار قصد داریم به معرفی دهانشویه بنزیدامین پرداخته و تمام خواص، عوارض و نحوه استفاده از آن را با هم بررسی کنیم. همراه ما باشید.

دهان‌شویه چیست؟

معرفی دهانشویه بنزیدامین و کاربرد آن
معرفی دهانشویه بنزیدامین و کاربرد آن

دهانشویه همانند خمیر دندان‌های مختلف، برای پاکسازی و افزایش سلامت دهان و دندان تولید و عرضه می‌شود. دهانشویه‌ها انواع مختلفی دارند. دهانشویه‌های اختصاصی برای افزایش زیبایی، دهانشویه‌های درمانی و یا ترکیبی از هر دو، انواع مختلف این محصولات هستند. استفاده از این محصولات، علاوه بر افزایش سلامت، تاثیر زیادی بر ظاهر ما نیز خواهد گذاشت. در مطلب بهداشت دهان و دندان، به بررسی کامل این موضوع پرداختیم که می‌توانید آن را از طریق لینک زیر مطالعه کنید.

دهان‌شویه را باید طبق گفته پزشک و یا با توجه به دستور درج شده روی کالا، مصرف کرد. برای استفاده، مقدار مشخصی از محلول را در دهان ریخته و با حرکت زبان، آن را در همه بخش‌های دهان پخش کنید. با این روش، مایع دهان‌شویه به همه بخش‌ها سرایت کرده و بدین شکل، مواد موجود در آن فعالیت خود را برای بهبود بهداشت دهان و دندان آغاز می‌کند.

برای درمان بیماری‌های مختلف، از دهان‌شویه‌های درمانی استفاده می‌شود. دهانشویه‌ها کابردهای زیادی دارند که در مطلب فواید دهانشویه به بررسی دقیق و کامل این موضوع پرداختیم.

در این نوشتار نیز قصد داریم به معرفی دهانشویه بنزیدامین بپردازیم. همراه ما باشید.

معرفی دهانشویه بنزیدامین هیدروکلراید

استفاده از دهانشویه بنزیدامین
استفاده از دهانشویه بنزیدامین

در همین ابتدا و برای معرفی دهانشویه بنزیدامین باید بگوییم این دهانشویه درمانی برای کاهش التهاب و تسکین درد کاربرد دارد. برای کاهش درد ناشی از زخم دهان و یا گلو درد، می‌توان از این دهانشویه درمانی استفاده کرد.

نکته جالبی که باید در معرفی دهانشویه بنزیدامین هیدروکلراید به آن اشاره کنیم این است که ماده موثر آن یعنی بنزیدامین، به چند شکل مختلف در بازار عرضه شده است. احتمالا شما هم آب‌نبات‌های مسکن گلودرد را تا به حال دیده باشید. ماده موثر و اصلی موجود در این آبنبات‌ها، همان ماده‌ای است که در این دهان‌شویه وجود دارد.

بنزیدامین داروی ضد التهاب است و می‌تواند به کاهش عوارض گلودرد، زخم دهان، آفت و… کمک کند. در معرفی دهانشویه بنزیدامین هیدروکلراید باید مدل اسپری آن را نیز در نظر بگیریم. به همین خاطر و با توجه به مدل‌ها مختلف این محصول، استفاده از آن برای افراد مختلف بسیار راحت و کارآمد است.

استفاده از این دهان‌شویه، یک روز پیش از شروع دوره درمان رادیوتراپی و در طی آن، توصیه می‌شود. محلول دهانشویه بنزیدامین یا اسپری و آب‌نبات آن را می‌توانید با تجویز و نسخه پزشک یا بدون آن، خریداری کنید.

دهان شویه لیسترین مدل Cavity Protection حجم 250 میل
دهان شویه لیسترین مدل Cavity Protection حجم 250 میل

نکات مهم پیش از استفاده از دهانشویه بنزیدامین

برای معرفی دهانشویه بنزیدامین و البته مصرف آن، باید موارد مهمی را در نظر بگیرید. در ادامه، برخی از نکات مهم پیش از مصرف این نوع دهان‌شویه را با هم بررسی خواهیم کرد.

استفاده از دهانشویه برای افزایش سلامت دهان و دندان
استفاده از دهانشویه برای افزایش سلامت دهان و دندان

برخی از داروها با داروهای دیگر تداخل داشته و ممکن است تاثیر منفی بر بدن و سلامت شما بگذارند. به همین خاطر، پیش از استفاده از هر داروی جدید، داروهای فعلی و یا بیماری‌های خاص خود را با پزشک و یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید. با توجه به این موضوع، پیش از مصرف هر نوع محصول دارای بنزیدامین، پزشک شما باید از موارد زیر مطلع شود:

  • بارداری یا شیردهی: این موضوع یکی از مهم‌ترین مواردی است که پیش از مصرف هر نوع دارو و مسکنی، باید با پزشک خود در میان بگذارید. هر چند ممکن است تصور کنید که استفاده از دهانشویه تاثیر خاصی بر جنین و یا نوزاد شما نگذارد، اما باید بگوییم مصرف هر نوع مسکنی حتی به‌صورت دهان‌شویه، وارد سیستم بدن شما و پس از آن، بدن جنین و نوازد شما خواهد شد. مصرف این دهانشویه در دوران بارداری ممنوع بوده و در زمان شیردهی تنها با تجویز پزشک امکان‌پذیر است؛
  • آلرژی: با اینکه در منابع مختلف معرفی دهانشویه بنزیدامین هیدروکلراید اشاره‌ای به حساسیت‌های شدید نشده، با این وجود در صورت داشتن هر نوع حساسیتی، حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارید؛
  • تداخل دارویی: یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که پیش از مصرف دهانشویه بنزیدامین باید در نظر بگیرید، امکان وقوع تداخل دارویی است. در صورت مصرف هر نوع داروی شیمیایی یا حتی گیاهی، حتما آن را به پزشک خود اطلاع دهید.

طریقه مصرف دهانشویه بنزیدامین

معرفی دهانشویه بنزیدامین هیدروکلراید و نحوه مصرف آن
معرفی دهانشویه بنزیدامین هیدروکلراید و نحوه مصرف آن

مهم‌ترین موضوعی که در معرفی دهانشویه بنزیدامین باید در نظر بگیریم، طریقه مصرف این محصول است. ماده موثر درون این دهانشویه به سه شکل مختلف در بازار عرضه شده است. در ادامه، روش مصرف هر کدام از آن‌ها را شرح خواهیم داد.

معرفی دهانشویه بنزیدامین و نحوه مصرف محلول آن

در صورتی که از بنزیدامین به‌شکل محلول دهان‌شویه استفاده می‌کنید، باید 15 میلی‌لیتر از آن را هر یک ساعت و نیم الی سه ساعت، مصرف کنید. با استفاده از در محصول، میزان لازم برای هر دوز مصرفی را مشخص کنید. محلول دهانشویه بنزیدامین را در دهان خود بچرخانید و با آن غرغره کنید. پس از 20 الی 30 ثانیه، آن را از دهان بیرون بریزید.

این دهان‌شویه ممکن است بر روی زبان شما احساس سوزش و یا گزش ایجاد کند. در این صورت، با مقدار مساوی آب، آن را رقیق کنید. محلول دهانشویه بنزیدامین هیدروکلراید برای کودکان زیر 13 سال مناسب نیست. علاوه بر این، سعی کنید که محلول را به هیچ عنوان قورت نداده و آن را پس از 30 ثانیه از دهان خود بیرون بریزید.

دهان شویه میسویک مدل Total Care حجم 400 میل
دهان شویه میسویک مدل Total Care حجم 400 میل

معرفی دهانشویه بنزیدامین و نحوه مصرف اسپری آن

در برخی مواقع، برای زخم‌ها و آفت‌های دهان، این مدل دهانشویه تجویز می‌شود. در این صورت، اگر محصول خریداری شده به شکل اسپری است، 4 الی 8 پاف بر نقطه آفت یا زخم اسپری کنید. این میزان دوز مصرفی برای افراد بزرگسال است و برای کودکان باید به تجویز پزشک توجه کنید. در برخی موارد، میزان دوز مصرفی برای کودکان نیز در معرفی دهانشویه بنزیدامین و در بسته‌بندی آن وجود دارد. می‌توانید از اطلاعات محصول استفاده کرده و دوز مصرفی برای کودک را با کمک آن بیابید.

برای استفاده از اسپری بنزیدامین، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اسپری را به‌صورت عمودی بگیرید؛
  • درپوش آن را برداشته و در اولین استفاده، اسپری را به سمت دیگر گرفته و نازل آن را فشار دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که مواد به‌صورت یک‌نواخت از اسپری خارج شود. پس از خروج یک‌نواخت مواد، اسپری بنزیدامین برای استفاده داخل دهان آماده است؛
  • دهان خود را باز کرده و نقطه آفت را پیدا کنید. نازل را به آن سمت قرار داده و فشار دهید. این مرحله را 4 الی 8 بار تکرار کنید. با این کار، میزان کافی از ترکیب بنزیدامین را به قسمت زخم و یا ملتهب درون دهان خود منتقل خواهید کرد.

استفاده از آبنبات بنزیدامین

همان‌گونه که در بخش‌های پیش اشاره کردیم، ماده موثر این دهانشویه یعنی بنزیدامین، در محصولات مختلفی مثل آبنبات نیز وجود دارد. برای بزرگسالان و کودکان بالای 6 سال، مصرف سه آبنبات در روز تجویز می‌شود. در زمان مصرف، اجازه دهید که آبنبات به‌آهستگی در دهان شما حل شود. از جویدن و یا قورت‌دادن آن خودداری کنید، زیرا ماده موثر باید کم‌کم در دهان و یا گلوی شما منتشر شود.

نکته مهمی که در رابطه با همه محصولات دارای بنزیدامین وجود دارد این است که نباید بیش از 7 روز متوالی از آن‌ها استفاده کنید. با این وجود، به توصیه پزشک خود توجه کرده و با در نظر گرفتن آن و در صورت نیاز، درمان خود را با کمک بنزیدامین ادامه دهید.

معرفی خواص دهانشویه بنزیدامین هیدروکلراید

مهم‌ترین خواص و مزیت دهانشویه بنزیدامین هیدروکلراید، خاصیت ضد التهابی و تسکین درد آن است. آفت‌های زبان و دهان، زخم‌های احتمالی ناشی از نقص ایمنی بدن و البته التهابات گلو و دردهای آن، همه با استفاده از این ماده موثر درمان خواهد شد.

این ماده احتمال حساسیت بسیار کمی را به‌دنبال دارد. به همین خاطر، استفاده از آن برای افراد زیادی امکان‌پذیر است. هرچند علی‌رغم عدم ایجاد حساسیت‌های شدید، نباید بدون تجویز پزشک برای مدت طولانی از محصولات حاوی بنزیدامین استفاده کرد. دوره درمان با این محصولات، 7 روز بوده و استفاده طولانی‌تر، تنها در حالت‌های خاص تجویز می‌شود.

دهان شویه بتیس با طعم نعنا حجم 500 میل
دهان شویه بتیس با طعم نعنا حجم 500 میل

معرفی عوارض دهانشویه بنزیدامین

معرفی عوارض دهانشویه بنزیدامین در صورت استفاده نامناسب
معرفی عوارض دهانشویه بنزیدامین در صورت استفاده نامناسب

دهانشویه بنزیدامین همانند انواع داروهای دیگر، ممکن است دارای برخی عوارض باشد. در ادامه، به معرفی عوارض دهانشویه بنزیدامین پرداخته و آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

یکی از معمول‌ترین عوارض این دهانشویه، احساس گزش یا سوزش در دهان است. این حالت ممکن است در زمان مصرف محلول دهانشویه رخ دهد. در صورت وقوع چنین عارضه‌ایی، حتما پیش از مصرف، محلول را با مقدار مساوی آب رقیق کنید.

سایر عوارض جانبی این محصول، شامل موارد زیر است:

  • تهوع؛
  • استفراغ؛
  • سرگیجه.

علاوه بر این سه مورد، برخی از عوارض جانبی کمتر دیده شده آن، شامل سرفه، خواب‌آلودگی، خشکی دهان، سردرد و یا التهاب گلو است. این دهان‌شویه هیچ اثری بر میزان هوشیاری ندارد، به همین خاطر، رانندگی و انجام کارهای حساس پس از آن، به‌راحتی امکان‌پذیر است.

در صورت داشتن هر گونه بیماری کلیوی، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. استفاده از محصولات حاوی بنزیدامین با این دسته از بیماری‌ها، ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی بیشتری شود.

با اینکه احتمال وقوع شوک آلرژیک در این دهانشویه بسیار کم است، اما در صورت مشاهده کهیر پوستی، ایجاد مشکلات تنفسی و یا تورم لب‌ها، زبان و چشم‌ها، به‌سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

مسمومیت با دهانشویه بنزیدامین

امکان وقوع مسمویت با این دهانشویه بسیار کم است. تنها در صورت آشامیدن بیش از 300 میلی‌گرم محلول دهانشویه بنزیدامین، مسمویت رخ خواهد داد. علائم این مسمومیت در دستگاه گوارش شامل حالت تهوع، استفراغ، دردهای شکمی و یا التهاب مری است. علائم مسمومیت در سیستم عصبی شامل سرگیجه، هذیان‌گفتن، توهم، آشفتگی و پریشانی، کج‌خلقی و یا اضطراب خواهد بود.

در صورت وقوع چنین اتفاقی، با فوریت‌های پزشکی تماس گرفته و از آن‌ها کمک بگیرید.

نگهداری از دهانشویه بنزیدامین

این محصول پیش از استفاده، تا سه سال ماندگاری دارد. پس از اولین استفاده و باز کردن پلمپ آن، باید در طی 6 ماه مصرف شود. نگهداری این محصول در دمای اتاق امکان‌پذیر است. بهترین دما برای این دهانشویه، دمای 15 الی 30 درجه سانتی‌گراد است و باید این محصول را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

جمع‌بندی نهایی

معرفی دهانشویه بنزیدامین و استفاده روتین از آن
معرفی دهانشویه بنزیدامین و استفاده روتین از آن

استفاده از انواع دهانشویه برای افزایش بهداشت و سلامت دهان و دندان، رو به افزایش است. یکی از انواع این محصولات، دهانشویه بنزیدامین است. در این نوشتار به معرفی دهانشویه بنزیدامین هیدروکلراید پرداختیم و تمام نکات مهم مرتبط با آن را با هم بررسی کردیم. این ماده موثر در سه شکل محلول دهانشویه، اسپری و آبنبات در داروخانه‌ها وجود دارد. بنزیدامین، باعث تسکین درد شده و التهابات زخم‌های دهان و یا التهاب گلو را کاهش می‌دهد. عوارض این ماده بسیار کم بوده و احتمال وقوع حساسیت‌های ناشی از آن نیز بسیار پایین است. آیا تا به حال از انواع محصولات حاوی بنزیدامین هیدروکلراید استفاده کرده‌اید؟ تجربه شما از دهان‌شویه، اسپری و یا آبنبات دارای این ماده چگونه بود؟ تجربه‌های خود را با ما و خوانندگان‌مان در میان بگذارید تا اطلاعات جامع‌تری از این محصول در دسترس همه ما قرار بگیرد.

سوالات متداول

1- دهانشویه بنزیدامین چیست؟

این محصول درمانی، با داشتن ترکیبات حاوی بنزیدامین، باعث تسکین درد و کاهش التهاب گلو خواهد شد. دهانشویه حاوی بنزیدامین را می‌توان با تجویز پزشک و یا به‌صورت آزاد خریداری کرد.

2- از دهانشویه بنزیدامین در چه مواردی می‌توان استفاده کرد؟

برای درمان آفت، زخم‌های دهانی ناشی از نقص ایمنی بدن، گلو درد و سایر التهابات مشابه، می‌توان از این محصول استفاده کرد.

3- طریقه مصرف دهانشویه بنزیدامین چگونه است؟

دهانشویه بنزیدامین را باید با توجه به دوز مصرفی تعیین شده، هر یک ساعت و نیم الی سه ساعت مصرف کرد. 15 میلی‌لیتر از دهان‌شویه را با در محصول اندازه‌گیری کرده و در دهان خود بریزید. با کمک زبان و حرکت دهان، محلول را در همه بخش‌های داخلی پخش کنید. برای تسکین التهاب گلو، مواد دهانشویه را غرغره نمایید. پس از 20 الی 30 ثانیه، محلول را از دهان خود بیرون بریزید.

4- عوارض جانبی دهانشویه بنزیدامین چیست؟

عوارض جانبی این محصول بسیار کم و نادر است. تنها عارضه احتمالی شایع دهانشویه بنزیدامین، سوزش و یا گزش زبان است. در این صورت، محلول را با مقدار مساوی آب ترکیب کرده و سپس استفاده کنید. در صورت مشاهده علائم شدیدتر هم‌چون تورم مجرای تنفس، تورم لب‌ها و زبان و یا ایجاد کهیر پوستی، با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.