زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

راهنمای خرید بهترین ماسک تنفسی و نکات مهم آن

wordcamp
311
13 دقیقه
راهنمای خرید بهترین ماسک تنفسی و نکات مهم آن

بعد از گذشت بیش از دو سال از شیوع بیماری کرونا، تقریبا همه ما با محدودیت‌های آن سازگار شدیم. خرید و استفاده از ماسک تنفسی که در روزهای اول با اما و اگرهای فراوان همراه بود، کم‌کم به بخشی از ملزومات زندگی تبدیل شده است. متاسفانه واریانت‌های مختلف، یکی پس از دیگری گسترش پیدا می‌کنند و انگار آماده‌سازی خود برای پیک‌های بعدی، یک اتفاق کاملا معمولی است. تنها چند ماه پس از فروکش‌کردن واریانت دلتا، این روزها با واریانت امیکرون مواجه هستیم. همین مسئله سبب شده که برای محافظت از خود به بهترین ماسک تنفسی نیاز داشته باشیم. در این نوشتار قصد داریم به بررسی انواع ماسک های تنفسی پرداخته و مهم‌ترین نکات مرتبط به استفاده از ماسک را مرور کنیم. همراه ما باشید.

اهمیت استفاده از بهترین ماسک تنفسی در مقابله با کرونا

علی‌رغم ایجاد واریانت‌های مختلف، روش جلوگیری از شیوع کرونا، همانند روزهای اول است. ما هم‌چنان باید از ماسک استفاده کنیم، از تجمع‌های غیر ضروری پرهیز کرده و البته واکسن بزنیم. یکی از کارآمدترین ابزارها برای مواجهه با کرونا، استفاده از انواع ماسک‌های تنفسی است. در حال حاضر اغلب مردم از ماسک‌های سه لایه و جراحی استفاده می‌کنند، اما باید بدانید که مدل‌های مختلفی از بهترین ماسک های تنفسی وجود دارد. هر نوع ماسک، مزایای اختصاصی خود را داشته و میزان ایمنی آن نیز متفاوت است.

با وجود تغییرات بسیار زیاد این بیماری، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش‌های شیوع آن، انتقال از طریق بزاق و یا ترشحات بینی است. ماسک‌های مختلف از انتقال ترشحات دهان و بینی به اطراف جلوگیری می‌کنند. در برخی موارد برای محافظت از خود در محیط‌های مختلف باید از ماسک استفاده کرده و در برخی حالت‌های دیگر و در صورت ابتلای خودمان، برای پیشگیری از ابتلای سایرین باید بهترین ماسک تنفسی را خریده و استفاده کنیم.

ماسک باید بینی و دهان ما را به‌صورت کامل بپوشاند. اهمیت این موضوع به ظاهر ساده در این است که نباید هیچ‌گونه هوای بدون فیلتری را در محیط‌های شلوغ استشمام کنیم. این موضوع برای سایرین نیز یکسان است. یعنی بازدم ما نباید به‌صورت مستقیم و بدون فیلتر در محیط‌های بسته پخش شود.

همه این موارد سبب شده که شناسایی و خرید بهترین ماسک تنفسی یک موضوع ضروری و مهم باشد. برندهای مختلفی در حال حاضر به ساخت ماسک رو آورده‌اند. در اغلب موارد ماسک‌های موجود در سطح شهر و در فروشگاه‌های مختلف، توسط سازندگان ناشناس و از منابع نامعتبر عرضه شده است. توصیه می‌کنیم که تا حد امکان، ماسک‌های خود را از فروشگاه‌ها و داروخانه‌های اصلی مراکز شهرها خریداری کنید. هرچند استفاده درست از ماسک‌های معمولی نیز بهترین ایمنی را در اختیار ما خواهند گذاشت و بهترین ماسک تنفسی در صورت استفاده نادرست، هیچ محافظتی برای ما ایجاد نخواهد کرد.

شناسایی بهترین ماسک تنفسی

کمی پیش از شیوع امیکرون، US Center for Disease Control (CDC) راهنمای خرید و استفاده از ماسک‌ها را به‌روزرسانی کرد. در این به‌روزرسانی اعلام کردند که ماسک‌های N95 بیشترین میزان محافظت را در اختیار ما قرار می‌دهند. موسسه بین‌المللی ASTM نیز با انتشار مقاله برترین استانداردهای ماسک‌سازی، نکات مهمی را یادآور شد. بر اساس این دو دستورالعمل و مقاله، اگر قصد دارید برای محیط‌های بسته از انواع ماسک‌ها استفاده کنید، حتما حداقل‌های استاندارد ASTM را در نظر گرفته و بر طبق آن‌ها بهترین ماسک تنفسی را بخرید.

احتمالا یکی از معمول‌ترین روش‌های بررسی یک ماسک، استفاده از تست شمع و چراغ قوه است. ماسک خود را به‌شکل عادی استفاده کرده و شمع را خاموش کنید. در یک ماسک خوب و تاثیرگذار، شمع نباید خاموش شود. تست چراغ قوه نیز بدین شکل است که نباید نور چراغ را از میان لایه‌های ماسک ببینید. در ادامه، مهم‌ترین دستورالعمل‌های CDC برای خرید و استفاده از بهترین ماسک تنفسی را با هم مرور خواهیم کرد.

نحوه استفاده صحیح از بهترین ماسک تنفسی

استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کرونا
استفاده از بهترین ماسک تنفسی در معابر عمومی شهر

پیش از انتخاب و خرید بهترین ماسک تنفسی باید نحوه استفاده صحیح از ماسک را بیاموزیم. حتی بهترین ماسک‌ها، در صورت استفاده نادرست هیچ‌گونه ایمنی به ما نخواهند داد. بنابراین در زمان خرید و استفاده از ماسک‌ها، این نکات بسیار ساده و البته بسیار مهم را در نظر بگیرید:

  • ماسک‌ مناسب باید تمام دهان و بینی شما را به‌صورت کامل بپوشاند.
  • ماسک‌ مورد استفاده باید حداقل دو لایه داشته باشد.
  • لبه‌های ماسک باید به‌صورت کامل بر صورت شما قرار بگیرند و به‌هیچ عنوان فاصله‌ای با صورت شما نداشته باشند.
  • در زمان استفاده از ماسک، باید بتوانید به‌راحتی نفس بکشید. به همین خاطر از ماسک‌های کتان و یا غیر استاندارد پارچه‌ای استفاده نکنید.
  • از ماسک‌های دارای راه خروجی، فیلتر و سوپاپ‌های غیر استاندارد، استفاده نکنید.
  • شیلدهای صورت علی‌رغم محبوبیت در یک مدت محدود، به‌تنهایی کارایی ندارند. بنابراین به‌صورت مجزا از شیلدها استفاده نکرده و همراه با آن بهترین ماسک تنفسی را نیز استفاده کنید.
  • برای کودکان کمتر از 2 سال از هیچ‌گونه ماسکی استفاده نکنید.
  • ماسک کودکان باید به‌صورت کامل بر روی گونه‌ها و زیر چانه کودک قرار بگیرد و با صورت او فاصله‌ای نداشته باشد.
  • بهترین ماسک تنفسی مناسب کودکان را خریداری کرده و ماسک‌های معمولی را برای آن‌ها استفاده نکنید.

این نکات به ظاهر ساده، می‌توانند از ما در مقابل ابتلا به کرونا، محافظت کنند. بنابراین علی‌رغم خرید بهترین ماسک تنفسی باید این موارد را نیز رعایت کنیم. در ادامه و با توجه به این نکته‌های مهم، به بررسی برخی از بهترین ماسک های تنفسی موجود بپردازیم. همراه ما باشید.

انواع ماسک‌‌های تنفسی

ماسک‌های تنفسی در مدل‌ها و برندهای مختلفی عرضه شده‌اند. در ادامه 5 مدل از بهترین ماسک های تنفسی را با هم مرور کنیم.

1- ماسک N95

ماسک N95
استفاده از ماسک N95

ماسک N95 یکی از بهترین ماسک های تنفسی فعلی است. این ماسک‌ها بدنه‌ای غیر قابل انعطاف دارند و کش‌های آن، دور سر قرار خواهند گرفت. ماسک N95 بر طبق تحقیقات CDC، بالاترین پیشگیری ممکن را دارد و تاثیرگذاری آن بیش از 95 درصد اندازه‌گیری شده است. کش‌های این ماسک و مدل ساخت آن، باعث شده که ماسک ان95 بهترین ماسک تنفسی برای استفاده طولانی‌مدت باشد. متاسفانه مدل‌های مختلفی تحت عنوان ماسک N95 خرید و فروش می‌شود که اغلب آنها غیر استاندارد هستند. بنابراین در صورتی که قصد خرید این مدل ماسک‌ها را دارید، حتما نام سازنده و استاندارد ساخت ماسک آن مجموعه را بررسی کنید.

2- ماسک KN95

ماسک‌های N95 ساخت آمریکا بوده و قیمت بالاتری دارند. ماسک KN95 جایگزین بسیار خوبی برای N95 است. ماسک KN95 ساخت کشور چین بوده و با همان مواد و استاندارد ماسک‌های آمریکایی ساخته شده است. این ماسک‌ها نیز تا 95 درصد از احتمال ابتلا جلوگیری می‌کند. ماسک‌های KF94 نیز مدل دیگری از انواع ماسک‌های مشابه N95 است که در کشور کره جنوبی ساخته می‌شوند. شکل ظاهری KF94 کمی متفاوت بوده و میزان پیشیگری آن نیز 94 درصد است.

3- ماسک‌های جراحی یا سه لایه

ماسک‌های جراحی و یا سه لایه، بهترین ماسک تنفسی فعلی از لحاظ میزان دسترسی است. این ماسک‌ها را از تمام داروخانه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر می‌توان خریداری کرد. در ایران نیز این ماسک‌ها بیشترین میزان مصرف را دارند. برخی از دلایل محبوبیت این ماسک‌ها، قیمت مناسب و دسترسی فراوان است.

این ماسک‌های یک بار مصرف، پیشگیری بسیار کمتری نسبت به ماسک‌های پیشین دارند. به همین خاطر اتکا به آن‌ها در واریانت امیکرون، چندان عاقلانه نیست. باوجود این، استفاده درست از این ماسک‌های معمولی نیز کاملا کارآمد خواهد بود. ماسک‌های جراحی باید حداقل سه لایه داشته باشند، به‌خوبی دهان و بینی را پوشانده و البته کش‌ دردناک نداشته باشند.

ماسک تنفسی سه لایه بسته 50 عددی
ماسک تنفسی سه لایه بسته 50 عددی

ممکن است اندازه ماسک برای صورت شما مناسب نباشد. در این صورت می‌توانید از گیره‌های مخصوص و یا حتی گره‌زدن کش استفاده کنید. استفاده از دو ماسک به‌صورت هم‌زمان، ایمنی بسیار بهتری برای شما خواهد داشت. بنابراین در صورت استفاده از ماسک جراحی یا سه لایه، حتما دو ماسک را به‌صورت هم‌زمان استفاده کنید.

4- ماسک پارچه‌ای

در حال حاضر و با شروع و گسترش واریانت جدید امیکرون، به هیچ عنوان از ماسک پارچه‌ای به‌تنهایی استفاده نکنید. با اینکه ماسک پارچه‌ای سایرین را در مقابل قطرات و ترشحات دهان و بینی محافظت می‌کند، اما هیچ‌گونه محافظتی برای فرد استفاده کننده ندارد. میزان محافظت این نوع ماسک‌ها بسیار کمتر از سایر مدل‌ها است و پیشنهاد می‌کنیم همراه با آن، حتما از حداقل یک ماسک سه لایه و یا جراحی استفاده کنید.

5- ماسک کودک

در آغاز پاندمی، اغلب کودکان ماسک‌ها را تحمل نمی‌کردند. متاسفانه با گذر حدودا دو سال، اغلب کودکان نیز با ماسک‌ها آشنا شدند. در حال حاضر بهترین ماسک تنفسی برای کودکان، به بخشی از لوازم عادی زندگی آن‌ها نیز تبدیل شده است. اغلب ماسک‌های کودکان، با شکل‌های متنوع و کودکانه در بازار عرضه شده‌اند. نکته مهم برای خرید بهترین ماسک تنفسی کودکان این است که بدون توجه به ظاهر آن، استانداردهای جهانی را بررسی کنید. خرید ماسک‌های پارچه‌ای زیبا، ایمنی چندانی برای کودکان ندارند. بنابراین ماسک‌های سه لایه کودکانه را خریداری کرده و در صورت تمایل کودکان، ماسک پارچه‌ای را بعد از ماسک معمولی برای آن‌ها بگذارید.

ماسک عروسکی کودک
استفاده کودکان از بهترین ماسک تنفسی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

ماسک‌های مختلفی با تکنولوژی‌های بسیار متفاوتی در دنیا ساخته و عرضه شده‌اند. با توجه به شرایط فعلی ایران، استفاده از انواع ماسک‌های پیشرفته و ایمن‌تر، بسیار سخت و در مواردی غیر ممکن است. به همین خاطر برای خرید بهترین ماسک تنفسی و استفاده از آن، موارد اصلی و نکات مهم را در نظر بگیرید. استفاده درست از ماسک‌های معمولی نیز ایمنی بسیار خوبی را در اختیار ما قرار خواهد داد. با توجه به همین اصل ساده و رعایت نکات اصلی، باید خود را در مقابل واریانت فعلی کرونا، ایمن کنیم.

بهترین نوع نگهدارنده ماسک تنفسی

نوع ماسک‌ها و کش موجود در هر کدام، یکی از مهم‌ترین معیارهای خرید و انتخاب بهترین ماسک تنفسی است. برخی از ماسک‌ها با داشتن کش‌های بسیار سفت و غیر استاندارد، باعث سوزش و حتی زخمی‌شدن گوش‌ها می‌شوند. البته کش‌های مختلف تنها نوع نگهدارنده ماسک نیستند. مدل‌های مختلفی از نگهدارنده‌های متفاوت ساخته و عرضه شده‌اند که تاثیر زیادی بر خرید و انتخاب بهترین ماسک تنفسی می‌گذارد.

نگهدارنده‌های مختلف ماسک‌ها
نگهدارنده‌های مختلف ماسک‌ها

در برخی مدل‌ها هم‌چون ماسک N95، کش‌ها دور سر قرار می‌گیرند. این نوع نگهدارنده به دلیل عدم ایجاد سوزش، خارش، زخم و فشار بر گوش‌ها، برای استفاده طولانی‌مدت بسیار مناسب است.

علاوه بر کش‌ها، برخی از ماسک‌ها با بندهای پارچه‌ای یا پلاستیکی عرضه‌ شده‌اند. برای افرادی که سرهای بسیار بزرگ و یا بسیار کوچک دارند، این نوع نگهدارنده ماسک مناسب‌تر است. در این حالت هر فرد با توجه به ابعاد سر خود، بندها را تنظیم کرده و ماسک به‌شکل کاملا صحیح، بر صورت فرد قرار خواهد گرفت.

خرید بهترین ماسک تنفسی بخش‌های مختلفی دارد. باید ماسکی را بخریم که ایمنی بالایی به ما بدهد، در زمان استفاده راحت باشد و از همه مهم‌تر این که کمترین آسیب را به محیط برساند. برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به محیط زیست، باید نحوه درست دفع ماسک‌های آلوده را نیز بیاموزیم.

نکات مهم دفع ایمن ماسک آلوده

دفع صحیح ماسک‌ها پس از استفاده
رها کردن ماسک‌های آلوده در سطح شهر

بی‌شک شما هم ماسک‌های استفاده‌شده و البته رها شده در معابر مختلف را روزانه می‌بینید. با اینکه ماسک‌ها پیش از استفاده یکی از بهترین و ایمن‌ترین وسایل پیشگیری از ابتلا هستند، اما پس از چند ساعت مصرف به یکی از آلوده‌ترین اشیا تبدیل می‌شوند. دفع نامناسب ماسک‌ها، ممکن است به ابتلای شما و یا اطرافیان‌تان منجر شود. برای دفع انواع ماسک باید نکات انجام این کار را بدانید و آن‌ها را به‌دقت رعایت کنید.

اولین و مهم‌ترین نکته این است که هیچ‌گاه ماسک‌ها را پس از استفاده، از بخش پارچه‌ای لمس نکنید. پس از رسیدن به محیط امن، حتما ماسک را از کش‌های آن در دست گرفته و به آرامی از روی صورت بردارید.

در صورتی که ماسک شما قابل استفاده مجدد است، حتما آن را با آب گرم (با توجه به دستورالعمل سازنده) و مواد شوینده مناسب شست‌وشو دهید و سپس در مقابل آفتاب خشک کنید. برخی کمپانی‌های شست‌وشو با دست و برخی دیگر شست‌وشوی با ماشین را توصیه می‌کنند.

ماسک تنفسی قابل شستشوی بکر
ماسک تنفسی قابل شستشوی بکر

برای دفع ماسک، آن‌ها را در سطل‌های مخصوص قرار دهید. دفع ماسک‌های آلوده همراه با زباله‌های عادی یا مواد قابل بازیافت، به آلودگی هر چه بیشتر محیط منجر خواهد شد. بهترین روش دفع ماسک استفاده شده، قرار دادن آن در دو پلاستیک کوچک و گره زدن آن‌ها است. اگر ماسک‌ها توسط فرد مبتلا استفاده شده است، می‌توانید بر روی پلاستیک‌ها عبارت «احتمال ابتلا» و یا «ماسک‌های آلوده» را بنویسید.

جمع‌بندی نهایی

خرید بهترین ماسک تنفسی تنها بخشی از فرآیند استفاده از ماسک است. در واقع برای جلوگیری از ابتلا به کرونا، ابتدا باید انواع مختلف ماسک‌ها را بررسی کنیم و با توجه به احتمال ابتلا، مناسب‌ترین و بهترین مدل را بخریم. برای محیط‌های بسیار شلوغ و آلوده، بهتر است از ماسک‌های N95 استفاده کنیم، هر چند استفاده از دو ماسک سه لایه به‌صورت هم‌زمان، ایمنی کافی را در اختیار ما قرار می‌دهد. نکته مهم دیگر، نحوه دفع ماسک‌های استفاده شده است. برای ایجاد یک دنیای سالم‌تر، همه ما موظف به شناخت اصول اولیه ایمنی و سلامت بوده و باید این اصول را به‌درستی رعایت کنیم. روش شما برای شناخت و خرید بهترین ماسک تنفسی چیست؟ تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

1- بهترین ماسک تنفسی در حال حاضر کدام است؟

ماسک‌های N95 بر طبق تحقیقات CDC، به‌عنوان موثرترین  و ایمن‌ترین ماسک‌ها برای پیشگیری از ابتلا شناخته شده‌اند. علاوه بر N95، سایر مدل‌ها مشابه هم‌چون NK95 و KF94 نیز ایمنی بسیار بالایی دارند و می‌توان آن‌ها را بهترین ماسک تنفسی برای مقابله با کرونا نامید.

2- میزان پیشگیری ماسک‌های سه لایه چقدر است؟

هر چند نمی‌توان ماسک‌های سه لایه را به‌عنوان برترین و بهترین ماسک تنفسی معرفی کرد، اما این ماسک‌ها نیز ایمنی بسیار خوبی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. مهم‌ترین موضوع این است که روش استفاده درست از ماسک‌ها را شناخته و آن‌ها را به کار ببریم. استفاده درست از ماسک‌های سه لایه و البته استفاده از دو ماسک به‌صورت هم‌زمان، این ماسک‌ها را به بهترین ماسک تنفسی در دسترس تبدیل می‌کند.

3- مهم‌ترین نکات استفاده از ماسک چیست؟

بر طبق تحقیقات و آخرین مقاله‌های منتشر شده توسط CDC، استفاده درست از ماسک‌ها ایمنی بسیار بالایی در اختیار ما می‌گذارد. ابعاد ماسک باید با صورت ما متناسب باشد. تمام دهان و بینی را پوشانده و هیچ فاصله‌ای بین لبه‌های ماسک و صورت وجود نداشته باشد. نگهدارنده و کش ماسک نیز باید استاندارد بوده و باعث خارش، سوزش، فشار و یا زخم نشود.