زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

علت و راه‌های درمان خشکی مو؛ برای رفع خشکی مو چه باید کرد؟

wordcamp
2,938
14 دقیقه
علت و راه‌های درمان خشکی مو؛ برای رفع خشکی مو چه باید کرد؟

خشکی مو، از مشکلات رایج مو است که نشان دهنده کمبود رطوبت در موها است و معمولاً زبری و کدر شدن موها را به دنبال دارد. موهای خشک اغلب در گیر مشکلات متعددی می‌شوند، به این دلیل که به منظور حفظ بافت و درخشندگی خود، قادر به جذب یا حفظ رطوبت نیستند. نتیجه این می‌شود که مو، سست و شکننده می‌شود. در برخی موارد، خشکی مو ممکن است به دلیل یک بیماری یا به دنبال مصرف داروی خاصی ایجاد شود. این در حالی است که خشکی مو، می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که در این مقاله به آن‌ها پرداخته می‌شود. همچنین راه‌های درمان که برای رفع خشکی مو در دسترس است را مورد بررسی قرار می‌دهم. از این رو، شما را به خواندن ادامه این مقاله دعوت می‌کنم.

خشکی مو چیست؟

خشکی مو به وضعیتی گفته می‌شود که موها از رطوبت کافی برخوردار نیستند و حالتی وز و کدر دارند. خشکی مو، محدودیت سنی ندارد و می‌تواند مردان و زنان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد، اما مسلماً احتمال ابتلا به آن با افزایش سن بیشتر می‌شود.

به طور کلی، مو از سه لایه تشکیل شده است. وقتی مو سالم باشد، سبوم طبیعی در لایه بیرونی به محافظت از لایه‌های داخلی کمک می‌کند. این کار به براق و درخشنده دیده شدن هر چه بیشتر مو کمک می‌کند. این در حالی است که هنگامی که مو دچار خشکی شده است، این لایه بیرونی از بین می‌رود و در نتیجه باعث می‌شود تا موها کدر و ناسالم به نظر برسند.

خشکی مو با چه علائمی همراه است؟

افرادی که دچار خشکی مو هستند، معمولاً نشانه‌هایی از موی آسیب دیده و خشک در موهایشان دیده می‌شود. عوامل متعددی می‌توانند موهای شما را وز و آسیب دیده نشان دهند. عواملی همچون ژنتیک، نوع تغذیه، آب ‌و‌هوا و دیگر عوامل مشابه، همگی این‌ها می‌توانند بر خشکی مو مؤثر باشند. با این حال لازم است خاطر نشان کنیم که موخوره، یکی از عوامل اصلی و تاثیرگذار خشکی مو است. افرادی که موهایشان به موخوره دچار شده است، موهای آسیب‌دیده با بافت شکننده‌ای دارند.

از سوی دیگر، موهای خشک و آسیب دیده اغلب کدر و کمرنگ به نظر می‌رسند. این به این دلیل است که وقتی مو خشک یا آسیب دیده است، کوتیکول‌ها (یا ساقه‌ها) بالا می‌روند و بنابراین، نور نمی‌تواند به درستی روی سطح مو منعکس شود. همچنین آن‌هایی که دچار خشکی مو هستند، اغلب در حالت دادن موهایشان با مشکل مواجه می‌شوند. به این دلیل که حالت دادن و مدیریت موهای آسیب‌دیده یا خشک، بسیار سخت‌تر است. معمولاً حالت‌دهی موی سالم، به مراتب راحت‌تر از موی آسیب دیده است.

دلایلی که منجر به ایجاد خشکی مو می شود

فولیکول‌های مو مانند پوست و ناخن، به عنوان سپر محافظ طبیعی ما در برابر عوامل بیرونی عمل می‌کنند. چنانچه با مراقبت نادرست از آن‌ها غافل شویم یا آن‌ها را با عوامل خارجی تحریک کنیم، ضعیف و شکننده می‌شوند. دلایل خشکی مو می‌تواند به مواردی ساده خلاصه شود که خوشبختانه با بررسی ریشه این موضوع، می‌توانید خشکی موهایتان را برطرف کنید یا به کنترل آن کمک کنید. دلایلی که در ایجاد خشکی مو نقش دارند، شامل:

ژنتیک

یکی از دلایل اصلی ایجاد خشکی مو، ژنتیک است. به عبارت ساده‌تر اینکه، افرادی که دارای خشکی موی ژنتیکی هستند، بدان معناست که با پوست سر خشک‌کننده و موهای خشک به دنیا آمده‌اند که نمی‌تواند رطوبت و متعادل کردن چربی‌های طبیعی موجود در DNA شما را حفظ کند. این مسئله به دلیل آن است که غدد چربی که فولیکول مو را احاطه کرده‌اند، وظیفه‌ی تغذیه تمام مو یعنی از ریشه تا نوک آن را دارند.

کم بودن میزان این غدد چربی باعث ناتوانی در حفظ رطوبت و تعادل چربی‌های طبیعی می‌شود. این در حالی است که برخی دیگر از افراد حتی ممکن است غدد عرق بیشتری برای محافظت از سر در برابر گرمای بیش از حد داشته باشند.

بیماری

برخی از بیماری‌ها، سلامت مو را تحت تاثیر قرار می‌دهند و آن را خشک و آسیب دیده جلوه می‌دهند. به ویژه اگر بیماری جدی باشد، در چنین شرایطی، اولویت شما بهبود وضعیت بدن خود است. از این رو، به سلامت دیگر بخش‌های بدن مانند مو توجه زیادی نمی‌شود و اغلب نادیده گرفته می‌شود. یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند باعث نازک شدن و خشکی مو شود، کم‌کاری تیروئید است.

تیروئید و خشکی مو
بیماری‌های مرتبط با تیروئید می‌توانند باعث خشکی مو شوند.

همچنین اختلالات خودایمنی مانند بیماری گریوز و برخی بیماری‌های ژنتیکی مانند بیماری منکس می‌تواند کیفیت مو را بدتر کرده و آن را خشک کند. از بیماری‌های پوستی یا بیماری‌های مرتبط با مو مانند درماتیت سبورئیک، این‌ها می‌توانند به شادابی مو آسیب برسانند و باعث خشکی مو شوند. مثال دیگر از بیماری‌های مرتبط با مو، عفونت فولیکول‌های مو یا فولیکولیت است که معمولاً توسط باکتری ایجاد می‌شود و نه تنها می‌تواند مو را خشک کند، بلکه باعث ریزش آن نیز می‌شود.

مصرف دارو

مصرف برخی از داروها می‌توانند به مو آسیب رسانده و باعث خشکی مو شوند. در ادامه، لیست داروهایی که می‌توانند بر سلامت مو تاثیر بگذارند و آن را خشک کنند، آورده شده است که عبارت است از:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای ضدآکنه
  • داروهای ضدقارچ
  • داروهای کاهش وزن
  • داروهای شیمی‌درمانی
  • داروهای فشارخون

از آن‌جایی که نمی‌توانید داروی تجویز شده را به تنهایی تغییر دهید، از پزشک خود بخواهید که داروی دیگری را جایگزین کند. تغییر دارو تا حد زیادی می‌تواند این علت رایج خشکی مو را از بین ببرد.

تغییرات هورمونی

هورمون‌ها، به صورت چرخه‌ای نوسان می‌کنند و با افزایش سن، سطوح آن‌ها دچار تغییر می‌شود. همه ما می‌دانیم که موها در اواسط چرخه و در اوج تخمک‌گذاری، چقدر سرزنده و قابل ارتجاع به نظر می‌رسند. در حالی که درست قبل از شروع پریود، ظاهری کدر پیدا می‌کنند. بد نیست که این چرخه را دنبال کنید تا متوجه این شوید که چرا موهایتان دچار تغییر می‌شوند. در این بین می‌توانید هورمون‌ها را در میان عوامل اصلی خشکی مو قرار دهید. از سوی دیگر، با افزایش سن و نزدیک شدن به دوران یائسگی، موها نیز تمایل به خشک شدن دارند.

تغذیه

رژیم‌های غذایی سخت یا رژیم‌هایی که مواد غذایی خاصی را حذف می‌کنند، می‌توانند باعث آسیب و خشکی مو شوند، مگر اینکه در برنامه غذایی، مصرف مکمل‌ها نیز گنجانده شود. برای برخورداری از سلامتی و شادابی مو، به یک رژیم غذایی سالم و متعادل نیاز دارید. اگر تصمیم دارید روش خاصی را به عنوان رژیم غذایی دنبال کنید، توصیه می‌شود که ابتدا مطمئن شوید که مراقبت از مو را به درستی انجام می‌دهید و تمام مواد معدنی، ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های ضروری برای مو را نیز در اختیار دارید.

نوع آب و هوا

اگرچه مو و پوست شما برای ذخیره کردن ویتامین D به نور طبیعی نیاز دارد، اما باید در حد متوسط و نه بیش از حد باشد. چرا که گرمای بیش از حد، اشعه ماوراء‌بنفش، باد و هوای بسیار سرد از جمله دلایل اصلی ایجاد خشکی مو هستند که افرادی که زمان زیادی را به اسکی، پیاده‌روی، شنا یا کار در خارج از منزل و در محیط باز می‌گذرانند، مبتلا می‌شوند.

نحوه مراقبت از مو

تاثیر سشوار کشیدن بر خشکی مو
استفاده از سشوار به خصوص با گرمای زیاد، می‌تواند منجر به خشکی مو شود.

انجام یک سری کارهای مرتبط با مو که می‌توانند آسیب‌زا باشند، سلامت موها را به خطر می‌اندازند و در نهایت منجر به خشکی می‌شوند. کارهایی مانند سشوار مو با گرمای بیش از حد، رنگ کردن مو به صورت مکرر، درمان‌های شیمیایی، شستشوی مکرر و همچنین شانه کردن یا صاف کردن مو در حالی که مو خیس است، می‌توانند بر کیفیت مو تأثیر منفی بگذارند و باعث کم‌آبی مو شوند.

راه های درمان خشکی مو

در بسیاری از موارد، شما می‌توانید موهای خشک را با تغییرات ساده در سبک زندگی درمان کنید. انجام این کارها می‌تواند به عنوان یک درمان مؤثر برای برطرف کردن خشکی موی شما باشد، از جمله:

  • از شامپو زدن روزانه خودداری کنید. به این دلیل که شامپو زدن روزانه می‌تواند چربی‌های محافظ موهای شما را از بین ببرد و منجر به خشکی مو شود. سعی کنید موهای خود را یک یا دو بار در هفته بشویید.
  • می‌توانید از روغن‌های مو یا نرم‌کننده‌های مو استفاده کنید تا درخشندگی و لطافت بیشتری به موها اضافه کنید.
  • توصیه می‌شود که موهای خود را با حرارت کمتر سشوار کنید و یا حالت دهید. قبل از حرارت دادن موها، از اسپری محافظ مو در برابر گرما استفاده کنید.
  • در صورتی که در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که هوای خشک دارد، بهتر است هنگام بیرون رفتن از خانه از کلاه استفاده کنید. از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض خورشید و یا هوای بادی خودداری کنید.

در موارد شدید خشکی مو و چنانچه این وضعیت ناشی از یک مشکل زمینه‌ای باشد، پزشک ممکن است داروها یا درمان‌های دیگری را برای رفع آن توصیه کند. پس از درمان بیماری زمینه‌ای، موهای شما ممکن است بهبود یابند. از این رو، با مراجعه به موقع به پزشک خود می‌توانید بهترین روش درمانی را برای خود بیابید.

چگونه می توان از خشکی مو جلوگیری کرد؟

جدای از اینکه خشکی مو سلامت موها را به خطر می‌اندازد، تارهای خشک و آسیب دیده مو می‌توانند فوراً ظاهر موهایتان را نیز تحت تاثیر قرار دهند. با پیروی از چند تکنیک در روتین مراقبت از مو، می‌توانید از خشکی موها جلوگیری کنید:

از شامپوی آبرسان استفاده کنید

انواع مختلفی از شامپوها در بازار موجود است، اما شامپویی را انتخاب کنید که به طور خاص حاوی خواص مرطوب کنندگی باشد که هدف آن ترمیم موهای خشک است. به دنبال شامپوهایی باشید که برچسب آبرسان، مرطوب کننده یا ترمیم کننده مو را دارند. برخی از شامپوها حاوی مواد پاک کننده مانند الکل و سولفات هستند.

تاثیر شامپو بر خشکی مو
افرادی که به خشکی مو مبتلا هستند، باید از شامپوهای حاوی مواد مفذی و با خاصیت آبرسانی استفاده کنند.

اگر چه این ترکیبات می‌توانند به طور مؤثر موهای شما را تمیز کنند، اما می‌توانند باعث خشک شدن موهای شما نیز شوند. سعی کنید از مصرف شامپوهایی که دارای ترکیبات سولفات هستند، اجتناب کنید یا شامپوهایی را بخرید که به طور خاص برچسب فاقد سولفات و بدون الکل دارند. همچنین می‌توانید از شامپوی ملایم ساخته شده برای نوزادان استفاده کنید. معمولاً شامپو بچه، فرمول شیمیایی سبک‌تری دارد که می‌تواند موهای شما را بدون شستن بیش از حد چربی طبیعی مو، آن‌ها را به خوبی تمیز کند.

پس از شستن موهایتان، شامپو نرم کننده بزنید

بعد از شامپو کردن موهایتان بهتر است از شامپو نرم کننده استفاده کنید. این یک راه آسان برای افزایش رطوبت بیشتر به موهایتان است. نرم‌کننده‌ها، ذاتاً به منظور افزایش آبرسانی به موها هستند، اما به دنبال نرم‌کننده‌هایی باشید که مخصوص موهای خشک هستند. البته توجه داشته باشید که نرم کننده را برای انتهای موهایتان بزنید، یعنی بخشی را که بیشترین میزان خشکی و آسیب را دارد.

موهایتان را به آرامی خشک کنید

هنگام خشک کردن موهایتان، این کار را با ملایمت انجام دهید. به جای مالش شدید موهای خود با حوله یا فوراً خشک کردن موها با سشوار، سعی کنید تا جایی که امکان دارد، ابتدا آب اضافی موهایتان را با یک حوله سبک بگیرید. سپس اجازه دهید تا موهایتان در هوا و خود‌به‌خود خشک شود. توجه داشته باشید که خشک کردن مو با حوله سنگین و کلفت می‌تواند به لایه بیرونی تارهای مو آسیب برساند.

قبل از استفاده از ابزارهای حرارتی از موهایتان محافظت کنید

قبل از استفاده از ابزارهای حرارتی به منظور خشک کردن و یا حالت دادن موهایتان، از موهای خود محافظت کنید. گرمای ناشی از این ابزارها، می‌تواند آسیب قابل توجهی به موهایتان وارد کند و در نهایت موهای شما را خشک و شکننده کند. قبل از استفاده از هرگونه ابزار حرارتی مو، با استفاده از یک محصول محافظ، موهایتان را در برابر گرما محافظت کنید. محافظ ‌های حرارتی مو معمولاً به صورت اسپری، سرم و یا محصولات ژل‌مانند موجود هستند. استفاده از چنین محصولاتی، مانعی بین موهای شما و گرمای ابزار حرارتی مو ایجاد می‌کند.

موهایتان را مرتباً کوتاه کنید

کوتاه کردن مو برای جلوگیری از خشکی مو
کوتاه کردن منظم مو می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به خشکی مو مؤثر باشد.

موهای خود را مرتباً کوتاه کنید؛ به خصوص بخش‌هایی از مو را که دچار موخوره شده است، نوک‌گیری کنید. از آنجایی که انتهای موهای شما به احتمال زیاد خشک و آسیب دیده است، با کوتاه کردن منظم موها هر چند ماه یک‌بار، موهایتان را سالم نگه می‌دارید. این کار به موهای شما کمک می‌کند تا آسیب دیده‌ترین قسمت موهایتان را از بین ببرد و در نهایت، یکدست و سالم به نظر برسند.

از ماسک موی طبیعی استفاده کنید

از ماسک مویی استفاده کنید که ازمواد طبیعی تشکیل شده است. ماسک مو به عنوان یک حالت دهنده و نرم کننده عمیق مو عمل می کند. استفاده از این نوع ماسک، برای مدتی موهایتان را می پوشاند تا رطوبت و مواد مغذی را به آن‌ها اضافه کند. پوشاندن موهایتان با روغن‌های طبیعی نیز می‌تواند به آبرسانی و نرم شدن هر چه بیشتر مو کمک کند.

پس از شنا دوش بگیرید

شنا کردن در استخرهای کلردار و حاوی املاح، می‌تواند به میزان قابل توجهی موهای شما را خشک کند. حتماً بعد از شنا کردن در محیط‌های آبی مانند دریا و یا استخر، موهایتان را آبکشی کنید تا مواد شیمیایی مضر بر روی موهایتان ننشیند و رطوبت آن را جذب نکند. در مواردی که مجبور هستید تا در استخرهایی با کلر یا آب شور شنا کنید، حتماً از کلاه شنا استفاده کنید.

از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید

مصرف غذاهایی که سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها و چربی‌های سالم هستند، راه خوبی برای تقویت موهای سالم است. غذاهایی مانند سبزیجات برگ‌دار، میوه‌ها، ماهی و غلات، همگی این‌ها حاوی اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌ها هستند که نه تنها به بدن، بلکه به تغذیه موهای شما نیز کمک می‌کنند.

کلام پایانی

خشکی مو نشانه‌ای از آسیب به مو است که در صورت عدم درمان به موقع آن، موهایتان شکننده می‌شود. همان ‌طور که اشاره شد، در اکثر موارد خشکی مو را می‌توان با تغییر سبک زندگی به طور مؤثر درمان کرد. در صورتی که خشکی موهایتان ادامه پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا علت خشکی موهایتان را مشخص کنید و در نهایت، درمان‌هایی را به شما توصیه کنند.

سؤالات متداول

خشکی مو چیست؟

خشکی مو، به وضعیتی گفته می‌شود که موها از رطوبت کافی برخوردار نیستند و حالتی وز و کدر دارند.

علت بروز خشکی مو چیست؟

مصرف دارو، بیماری، ژنتیک، تغییرات هورمونی، تغذیه، نوع آب‌وهوا، نحوه مراقبت از مو

چگونه می‌توان از خشکی مو جلوگیری کرد؟

استفاده از شامپوی آبرسان و یا نرم کننده، استفاده از محصولات محافظ حرارت قبل از استفاده از هرگونه ابزار حرارتی مو، استفاده از ماسک موی طبیعی، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، دوش گرفتن بعد از شنا، کوتاه کردن مرتب مو

بهترین درمان‌های خشکی مو چه مواردی است؟

در بسیاری از موارد، شما می‌توانید موهای خشک را با تغییرات ساده در سبک زندگی درمان کنید. اما این در حالی است که در موارد شدید خشکی مو و چنانچه این وضعیت ناشی از یک مشکل زمینه‌ای باشد، پزشک ممکن است داروها یا درمان‌های دیگری را برای رفع آن توصیه کند. پس از درمان بیماری زمینه‌ای، موهای شما ممکن است بهبود یابد. از این رو، با مراجعه به موقع به پزشک خود می‌توانید بهترین روش درمانی را برای خود بیابید.