زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

مضرات تامپون برای استفاده بانوان در دوران قاعدگی چیست؟

تیم تحریریه مو تن رو
2,270
6 دقیقه
مضرات تامپون برای استفاده بانوان در دوران قاعدگی چیست؟

آیا شما هم تا به حال تحت تاثیر تبلیغات گسترده‌ای که درباره استفاده از تامپون می‌شود، قرار گرفته‌اید؟ از مزایا و معایب استفاده از این محصول بهداشتی اطلاعی دارید؟ آیا مضرات تامپون را می‌دانید. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تمام نکات مربوط به استفاده از تامپون را برای شما شرح دهیم. اگر می‌خواهید درباره این محصول بهداشتی بیشتر بدانید، با این مقاله از مو تن رو همراه باشید.

مضرات تامپون چیست؟

تامپون نام یک وسیله است که خانم‌ها در دوران قاعدگی می‌توانند از آن استفاده کنند. این وسیله مانند نوار بهداشتی عمل می‌کند و از خونی شدن لباس شما جلوگیری خواهد کرد. با این تفاوت که بر عکس نوار بهداشتی که روی سطح آلت تناسلی زنانه قرار می‌گیرد، تامپون در داخل واژن فرو می‌رود و تمام خون قاعدگی را به خود جذب می‌کند.

همه تامپون‌ها، به یک اندازه قدرت جذب ندارند؛ پس باید بدانید که چه سایز و چه نوعی از آن برای شما و میزان خونریزی شما مناسب است. چون اگر تامپون با جذب بالا انتخاب کنید و این نوع مورد نیاز شما نباشد، منجر به خشکی واژن خواهد شد.

تامپون‌ها یکبار مصرف بوده و بعد از استفاده، باید دور انداخته شوند. همانطور که می‌دانید استفاده از لوازم بهداشتی یکبار مصرف به نفع محیط زیست نیست و اثرات نامطلوبی روی سلامت طبیعت خواهد داشت. این مسئله تنها یکی از عوارض استفاده از تامپون می‌باشد. با ما همراه باشید تا مضرات استفاده از تامپون‌ها را به طور کامل برای شما بگوییم.

مضرات تامپون
مضرات تامپون‌ها

1- عفونت شدید یکی از عوارض تامپون

ابتدا باید بگوییم سندرم شوک سمی چیست؟ این سندرم، یک نوع عفونت است و در صورتی که تامپون به مدت زیادی در داخل واژن باقی بماند، به علت رشد باکتری‌ها اتفاق می‌افتد. این عفونت در سیستم گردش خون رخ می‌دهد و حتی می‌تواند فرد مبتلا را بکشد.

علائم این بیماری معمولا شبیه به آنفولانزاست و بسیاری از پزشکان ممکن است آن را با دیگر بیماری‌ها اشتباه بگیرند و تشخیص ندهند.

این مسئله در زنان جوان بیشتر دیده می‌شود. پس اگر می‌خواهید از تامپون استفاده کنید حتما دستورالعمل‌های روی بسته را بخوانید و به آن عمل کنید.

2- تولید زباله از مضرات تامپون

طبق بررسی‌ها اگر هر خانمی بخواهد در دوران قاعدگی از تامپون استفاده کند، به طور میانگین ۱۱۰۰۰ تامپون در طول عمر خود استفاده خواهد کرد. تمامی تامپون‌های استفاده شده به زباله تبدیل شده و صد‌ها زمین دفن زباله برای آن‌ها نیاز است.

این تامپون‌ها برای سلامت محیط زیست خطرناک بوده به خصوص زمانی که در پلاستیک یا کاغذ اضافی هم پیچیده ‌شوند. چون زمانی که تامپون را در یک کاغذ یا پلاستیک قرار می‌دهید، فرایند‌های شیمیایی شدیدی در آن‌ها رخ می‌دهد و سالیان زیادی طول می‌کشد تا تجزیه شوند.

توصیه می‌کنیم برای کمک به طبیعت و حفظ سلامت محیط زیست از کاپ‌ قاعدگی استفاده کنید.

مضرات تامپون
تامپون یا کاپ قاعدگی

پیشنهاد نویسنده: راهنمای کامل کاپ قاعدگی وطریقه استفاده آن


3- نبود تحقیقات کافی درباره تامپون‌ها

تامپون‌ها معمولا سفید رنگ هستند که برای سفید کردن الیاف آن‌ها از کلر استفاده می‌شود. این ماده تولید دیوکسین می‌کند.

اما دیوکسین چیست؟ دیوکسین یک ماده سمی است که هم برای بدن و هم برای محیط زیست خطرناک است.

گفته شده این روز‌ها کمتر از این روش در ساخت تامپون‌ها استفاده می‌شود اما هنوز هم هیچ شفافیتی در نحوه‌ ساخت تامپون‌ها وجود ندارد.

4- بیشتر شدن درد‌های قاعدگی با تامپون

افزایش درد قاعدگی می‌تواند یکی از مضرات تامپون باشد. طبق تحقیقات انجام شده، عده‌ای از خانم‌ها بعد از استفاده از تامپون گزارش داده‌اند که درد‌های قاعدگی آن‌ها به محض استفاده از دیگر محصولات جایگزین تامپون، کمتر شده است.

یکی از دلایل این مسئله می‌تواند این باشد که چون احتمال رشد باکتری‌ها در تامپون وجود دارد، همین امر باعث افزایش درد پریود می‌شود.

استفاده از محصولات جایگزین که رشد باکتری‌ها را زیاد نکند، می‌تواند درد‌های دوران قاعدگی را کم کند. البته فکر نکنید که استفاده از نوار بهداشتی، درد پریود را کاهش می‌دهد، بلکه این وسیله فقط می‌تواند درد را بیشتر نکند.

تامپون‌ها به خاطر آزادی عملی که به خانم‌ها می‌دهند، انتخاب می‌شوند اما بسیاری از بانوان هنگام استفاده از این محصول درد بیشتری را تجربه می‌کنند و چون نمی‌توانند ارتباطی میان درد قاعدگی و تامپون پیدا کنند، فکر می‌کنند دردشان کاملا طبیعی است. پس اگر می‌خواهید درد کمتری در زمان پریود داشته باشید، از محصولات جایگزین تامپون استفاده کنید.


پیشنهاد نویسنده: آیا قاعدگی بر زیبایی پوست و مو تاثیری دارد؟


5- سرطان زا بودن تامپون‌ها

براساس یک تحقیق گزارش شده برخی تامپون‌ها حاوی گلايفوسيت (glifosate) هستند. این ماده توسط سازمان بهداشت جهانی، به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته می‌شود.

اگر چه ما نمی‌توانیم به طور کامل از مواد سرطان زا مانند دود سیگار، پلاستیک، مواد غذایی سوخته و … به طور کامل دور بمانیم، اما می‌توانیم از خودمان در برابر آن‌ها حفاظت کنیم و اجازه ندهیم خودمان با دست خودمان یک وسیله سرطان زا را در بدن قرار دهیم.

6- بوی بد یکی دیگر از مضرات تامپون

استفاده از تامپون‌ها با بوی نامطبوع قاعدگی ارتباط دارند.

دلایل زیادی برای بوی بد هنگام استفاده از تامپون وجود دارد، اما یکی از مهمترین دلایل آن خونی است که به مدت طولانی درون رحم باقی می‌ماند. گاهی خونریزی شدید باعث رشد بیشتر باکتری ها شده و بوی نامطبوع تولید می‌کند.

تامپون‌ها باید هر چهار تا هشت ساعت یکبار تعویض شوند چون هرچه تامپون بیشتر درون واژن بماند، بوی بد بیشتری تولید خواهد کرد.

مضرات تامپون
تامپون

7- بدتر شدن برخی بیماری‌ها با استفاده از تامپون

از دیگر مضرات تامپون ها وخامت برخی بیماری‌های زنان است.

برای بانوانی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند، استفاده از تامپون‌ مناسب نیست چون میان مواد شیمیایی موجود در تامپون‌ها و بدتر شدن علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک ارتباط وجود دارد.

همچنین مواد شیمیایی درون تامپون علائم «بیماری آندومتریوز» را هم تشدید کنند، البته شواهد هنوز برای تایید قطعی این موضوع کافی نیست.

8- عدم احساس راحتی با تامپون

خیلی از بانوان هنگام استفاده از تامپون ‌راحت نیستند و در زمان استفاده از نوار بهداشتی، احساس راحتی بیشتری می‌کنند. واژن بافت بسیار حساسی دارد و قرار دادن یک چیز خارجی درون آن گاهی می‌تواند مشکل ساز باشد. مثلا اگر تامپون را با زاویه‌ای نادرست در واژن قرار دهید، فشار آن شما را اذیت خواهد کرد.

جمع بندی مضرات تامپون

از جمله عوارض استفاده از تامپون می‌توان احتمال مبتلا شدن به عفونت‌ها، حساسیت و التهاب ناحیه واژن، افزایش درد قاعدگی، افزایش آلودگی محیط زیست و … اشاره کرد.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. از سری مقالات مو تن رو می‌توانید مقاله بهترین مارک کاپ قاعدگی برای استفاده بانوان را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید سوالات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان مقاله مضرات تامپون همراه ما بودید، از شما همراهان گرامی سپاسگزاریم.